Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zwanen en honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Syllie09
Actief
Mijn ras(sen): 1 Griekse schoonheid & 1 Spaanse doerak

Zwanen en honden

Ongelezen bericht door Syllie09 »

Hoi allemaal.

Even een kleine frustratie uiten hoor. Wij wonen bij een natuurgebied in amsterdam en elke dag is dat weer genieten. Maar... we hebben al enige jaren een paar zwanen in de buurt zitten en die zijn me nu een bosje fel!!! Ik houd Syl altijd al in de gaten want madam is zogenaamd niet bang voor ze maar... IK WEL! Ik kan vaak 1 bepaald bruggetje niet overlopen want dan zitten er aan elke kant van dat bruggetje een zwaan... helemaal met de kop over het houten bruggetje. Dus ik keer om want ik wil niet het risico lopen. loop ik de andere kant op kom ik er weer 1 tegen. Maar die is lekker zijn ding aan het doen dus ik loop verder. Syl gaat voorzichtig bij de waterkant snuffelen komt dat beest toch met een noodgang van zeker 500 meter aangezwommen!!! Echt met zijn vleugels omhoog en met een noodvaart. Syl had het niet eens door dus ik meteen naar haar toegerend en nog net op tijd haar weg kunnen krijgen. Ik wordt er gek van!!! Kan ik haar eindelijk weer los laten vanwege het ijs kan ze nu bijna niet in dat stuk lopen omdat er 4 zwanen de boel terroriseren....

Niet leuk. Het zijn geweldige beesten echt waar maar dit gedrag is heel vervelend. Is dat ook normaal??? Ik had er nog nooit over gehoord maar toen we Syl net hadden waren we dus wel gewaarschuwd door buurtbewoners. Ik dacht nog van goh zal toch wel mee vallen maar dat is dus echt niet...

Grrr heel vervelend maar helaas niks aan te doen ;-). Tis de natuur.

Wat zouden jullie doen? Op die zwaan afrennen om hem te laten schrikken ofzo? Ik ben best een mietje dus misschine voelt hij dat ook wel aan...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes Ilse
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Re: Zwanen en honden

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Als je het heel eerlijk wil weten , ik zou gewoon rustig doorlopen :wink: ,
kans is goed aan wezig dat die zwaan het er niet op aan wil laten komen en gewoon vertrekt,
er zitten er hier verschillende maar echt dapper zijn ze niet, het is meer van het betere bluffen :19:
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik wil Christo wel even uitlenen hoor, die geeft ze dan fitness-les. Aqua-aerobics. :F:

Je zou een paraplu mee kunnen nemen, maar dan van het soort dat je in één keer uit kunt klappen, je weet wel, met zo'n drukknopje. Daar zou je ze wel mee kunnen afschrikken.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Je zou die beesten ook gewoon met rust kunnen laten.
Ze zitten weer tegen de broed tijd aan en verdedigen hun plekkie.
Ze hebben meer recht dan jou om daar met je hond te lopen.
Dus gewoon een blokkie om of uit de buurt blijven.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Bij mij in het park zat er in het voorjaar een koppeltje met 8 jonkies. Al die jonkies hebben het overleefd en ouders waren (gelukkig!!) niet extreem agressief. Pas als er een hond aan de kant stond te blaffen, kwam pa zich grootmakend op de hond afgezwommen. En toen opeens waren ouders weg, maar zat er nog 1 jonkie. Deze was behoorlijk tam, at ook uit de hand en was ook redelijk naar honden. 1x heb ik gehad dat hij op de kant stond en Noah er op af rende. Beetje blaten en happen maar meer deed hij niet (en noah kwam gelukkig snel terug).
Nu is jonkie weer weg opeens en zitten de ouders er weer. Ik vermoed dat ze dit jaar ook weer jonkies krijgen en hopelijk zijn ze net als vorig jaar wijs genoeg om ver van honden weg te blijven :N:
Perry en Noah

Afbeelding
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Oei zwanen, daar moet je geen ruzie mee maken! Ik ben al twee keer achterna gezeten door een paar zwanen, en we kwamen niet eens dichtbij, hadden het eerlijk gezegd helemaal niet gezien...
Onderschat in elk geval een zwaan niet! ze zijn super sterk!
Bij ons is er altijd een stuk afgezet als ze te gevaarlijk worden, ze zijn dan aan het broeden of hebben al jongen, met lint is hun stukje afgezet...
Ik zou lekker een andere route lopen en niet gaan lopen klooien met honden en paraplu's...
Groetjes Lianne
lianne05
Zeer actief

duitse herder schreef:Bij mij in het park zat er in het voorjaar een koppeltje met 8 jonkies. Al die jonkies hebben het overleefd en ouders waren (gelukkig!!) niet extreem agressief. Pas als er een hond aan de kant stond te blaffen, kwam pa zich grootmakend op de hond afgezwommen. En toen opeens waren ouders weg, maar zat er nog 1 jonkie. Deze was behoorlijk tam, at ook uit de hand en was ook redelijk naar honden. 1x heb ik gehad dat hij op de kant stond en Noah er op af rende. Beetje blaten en happen maar meer deed hij niet (en noah kwam gelukkig snel terug).
Nu is jonkie weer weg opeens en zitten de ouders er weer. Ik vermoed dat ze dit jaar ook weer jonkies krijgen en hopelijk zijn ze net als vorig jaar wijs genoeg om ver van honden weg te blijven :N:
Rare gedachte. ik zou zeggen de bazen van de honden moeten zo wijs zijn de honden van de zwanen weg te houden!!!
Groetjes Lianne
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

lianne05 schreef:
duitse herder schreef:Bij mij in het park zat er in het voorjaar een koppeltje met 8 jonkies. Al die jonkies hebben het overleefd en ouders waren (gelukkig!!) niet extreem agressief. Pas als er een hond aan de kant stond te blaffen, kwam pa zich grootmakend op de hond afgezwommen. En toen opeens waren ouders weg, maar zat er nog 1 jonkie. Deze was behoorlijk tam, at ook uit de hand en was ook redelijk naar honden. 1x heb ik gehad dat hij op de kant stond en Noah er op af rende. Beetje blaten en happen maar meer deed hij niet (en noah kwam gelukkig snel terug).
Rare gedachte. ik zou zeggen de bazen van de honden moeten zo wijs zijn de honden van de zwanen weg te houden!!!
Het is het enige goede losloopgebied hier in het dorp. Moet er niet aan denken dat de zwanen midden op pad gaan zitten en alles en iedereen aanvallen. Dat bedoel ik er mee :mrgreen: Gelukkig zaten ze vorig jaar op een weiland en kwamen alleen in avond in het water
Perry en Noah

Afbeelding
anja68
Actief
Mijn ras(sen): kruising maltheser/shishu,en een
tibetaanse terrier,
Contacteer:

Ongelezen bericht door anja68 »

ja ze zeggen niet voor niets,
een zwaan waakt beter als een hond..
:roos:
Afbeelding
grtjes anja,en een poot van shynie en myra.
leer de mens kennen,en je gaat vanzelf van dieren houden.
krullie
Zeer actief

Ongelezen bericht door krullie »

gelukkig is het hier groot genoeg om gewoon ergens anders te gaan..
ik neem geen risico met mijn honden..
want mika is er dus niet bang van..
en bobby die gaat uitdagen.. :N:
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lin-C »

Nou toevallig, bij ons in de buurt zit ook een zwanenpaar. Zeer agressief.
Meteen naast onze flat ligt een losloopgebied met daarnaast een sloot, als de zwanen op het pad staan komen we er gewoon niet voorbij. Moet zeggen dat t inderdaad irritant begint te worden. :ugh:

Semmy lijkt alleen niet bang voor ze te zijn en gaat ze ook zeker niet uit de weg, ik let daarom dus ook aldoor heel goed op of ik de zwanen ergens zie en zorg dan dat hij er niet heen kan (aanlijnen of afleiden). Ik probeer sowieso het contact te vermijden, gebeuren er ook geen ongelukken! :wink:
Syllie09
Actief
Mijn ras(sen): 1 Griekse schoonheid & 1 Spaanse doerak

Ongelezen bericht door Syllie09 »

Nou ben blij dat ik iedergeval niet de enige ben die liever even een blokje oploopt... Ik durf gewoon niet verder te lopen idd ook omdat Syl uitdaagt. Ik heb ook zeker respect voor ze en weet dat dit hun gebied is maar ja... ze kan dus niet los daar. Ze staan ook wel eens aan de andere kant op het fietspad en zelfs de fietsers blijven uit de buurt die zwanen zijn nergens bang voor. Idd zeeeeer goed in bluffen. Maar net zoals met pokeren... ik weet niet zeker wat hij heeft/doet hahaha

Ik heb wel altijd een sjaal bij me... misschien maakt dat indruk als ik wapper hihihi. Maar ik ben bang dat het gewoon rondje omlopen is...

O en Christo lenen is idd ook nog een optie haha. Maar dan ben ik bang dat Syl, die al last heeft van een grootsheidwaanzin helemaal denkt dat ze de hele wereld aan kan met haar 38cmtjes hahaha.

We zullen zien hoelang ze zo blijven doen. Nest tijd is natuurlijk voor alle beessies heftig.

Groetjes Ilse
pien29
Zeer actief
Mijn ras(sen): rr

Ongelezen bericht door pien29 »

Zwanen zijn gewoon de baas , er wordt van ons verwacht dat we ergens anders heen moeten en dat behoren we dus ook gewoon te doen..
terecht
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Bij mij in de buurt broeden al jaren elk jaar hetzelfde zwanenpaar. Die zijn ook heel agressief. Het vervelende is dat zij in een vijver zitten die aan de ene kant wordt begrensd door een fietspad (waar ook wandelaars lopen omdat er geen stoep is) en aan de andere kant een stoep met een rijtje huizen.
De mensen die daar wonen kunnen in het broedseizoen niet eens hun voordeur in omdat hun voortuinen óók door de zwanen als hun territorium worden beschouwd.
Mijn honden (en ik ook) zijn als de dood voor die beesten omdat ze dus echt met veel geblaas/gesis en vleugelgeklapper op ons afkomen, zelfs al zijn we nog een 300 meter van hen af. Fietsers zijn ook niet veilig.
Zo vanaf maart tot aan juli kun je gewoonweg niet lopen aan die kant of je moet (richting hondenuitlaatgebied) echt een kwartier omlopen door de wijk heen.

Kortom: mooie dieren hoor, daar niet van... als je ze op Discovery Channel ziet. Niet in het echie. :mrgreen:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ja en toch is dat de wereld op zijn kop natuurlijk, die beesten weten niet beter,
en wij pleuren overal maar huizen neer :roll:
en eigenlijk is het maar goed ook dat de meeste mensen respect voor ze hebben,
want vorig jaar zijn er nog heel wat vermoord en verminkt gewoon omdat idioten :piew: dat leuk lijken te vinden, als ik Hart van Nederland mag geloven :19:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Bij een boze zwaan maar één advies en dat is zorgen dat je snel weg bent! :mrgreen:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
roy
Zeer actief

Ongelezen bericht door roy »

S@ndr@ schreef:Ja en toch is dat de wereld op zijn kop natuurlijk, die beesten weten niet beter,
en wij pleuren overal maar huizen neer :roll:
en eigenlijk is het maar goed ook dat de meeste mensen respect voor ze hebben,
want vorig jaar zijn er nog heel wat vermoord en verminkt gewoon omdat idioten :piew: dat leuk lijken te vinden, als ik Hart van Nederland mag geloven :19:
Dat was hier ja in Almere, heb het gezien, ze lagen vlak hier bij huis, zo triest, gewoon keeltjes doorgesneden.
Laat de natuur lekker met rust, zwanen en honden is geen goed plan, ik hield mijn Roy er altijd bij weg, toen met pup Kaa was ik gewoon te laat ik zag die zwanen niet :oohja:
Kaa kreeg een flinke blaas en achtervolging van de zwanen maar bleef verder ongedeerd, vanaf die tijd zijn zwanen heilig bij hem, neemt een ommetje :mrgreen:

yvonne
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Hier zat vorig jaar een zwanenechtpaar dat vond dat een deel van het fietspad dat langs een grote aanvoerweg naar een groot verkeerscircuit loopt ook van hen was en dat was best eng.Want aan die kant van de weg is geen voetpad maar wel een heel lange grasstrook waar dus veel mensen met honden langs lopen.....
Ik ben er een paar maanden niet geweest want je kon er niet veilig lopen.
Maar ja,toen de kraaien nesten hadden ben ik ook een heel eind achterna gevlogen en gedoken :19:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

bouvierpoedel schreef:Je zou die beesten ook gewoon met rust kunnen laten.
Eens.

Hier zijn veel zwanen, maar die zijn weinig 'agressief'.
Ik heb in het voorjaar tegenover ééntje gestaan, waarbij ik dacht dat ik wel langs kon (paadje van 3 meter) *slik* :oeps: :smile:

Als ze niet willen, gewoon met rust laten en een stukje omlopen. Ik denk ook dat het vnl aan het broedseizoen ligt op het moment,
al eten ze hier nu nog uit mijn hand.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Zwanen kúnnen heel agressief zijn.

Ik heb ooit meegemaakt dat er in een bushokje besloot te gaan wonen.
Die hebben ze toen weggehaald en elders uitgezet, want dat gaf teveel gedoe.
Complete opstoppingen heb je soms door zwanen, en de bushokjeszwaan viel mensen aan.
Die konden dus gewoon niet instappen of zelfs maar in de buurt op de bus wachten.
Na een paar dagen konden mensen er niet eens meer door de straat lopen.
Het was een weduwzwaan, daarom was verplaatsen gelukkig mogelijk.

Meestal laten ze mensen met rust als je niets doet, maar als je niet weet waar ze nestelen en je komt per ongeluk te dichtbij heb je een probleem.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Moyodo
Erelid
Mijn ras(sen): Portugese mix en griekse pointermix

Ongelezen bericht door Moyodo »

Ga maar bij ons wonen, daar komen ze tot de deur en kloppen netjes aan met hun snavel. Soms met 'zn twee:en en soms met hun kudde kinderen erbij, laten grote groene flatsen achter en wij kunnen niet naar het uitlaatveld 5 meter verderop. Nou ja wij gaan dan wel via de achterkant, maar leuk is het niet, als je via de voordeur weg gaat en achter alles dicht hebt en dan dus ook via voordeur weer naar binnen MOET. Deze was erg brutaal, toen ik de deur open deed wilde hij al naar binnen lopen.....Op de achtergrond zie je nog de echtgenoot van deze zwaan, klaar om ook over te steken..
Afbeelding
Afbeelding
lianne05
Zeer actief

Moyodo schreef:Ga maar bij ons wonen, daar komen ze tot de deur en kloppen netjes aan met hun snavel. Soms met 'zn twee:en en soms met hun kudde kinderen erbij, laten grote groene flatsen achter en wij kunnen niet naar het uitlaatveld 5 meter verderop. Nou ja wij gaan dan wel via de achterkant, maar leuk is het niet, als je via de voordeur weg gaat en achter alles dicht hebt en dan dus ook via voordeur weer naar binnen MOET. Deze was erg brutaal, toen ik de deur open deed wilde hij al naar binnen lopen.....Op de achtergrond zie je nog de echtgenoot van deze zwaan, klaar om ook over te steken..
Afbeelding
Oei! Das pas dichtbij! mooie actiefoto...
en dan "zeuren" we hier over een blokkie om terwijl jij je huis niet uitkan :engel:
Groetjes Lianne
Moyodo
Erelid

Dat bedoel ik, waar die andere zwaan zit daar is water en hebben ze ook ergens hun nest, elk jaar weer. Ik kan mijn honden hier ook niet loslaten terwijl 100 m verderop mooi groot uitlaatveld is, maar ook zwanen dus. Ze zijn idd erg fel en doen ook lelijk tegen mij. Ik praat altijd tegen hun, maar denk dat ze daar koppijn van krijgen.Kyra was een keer los en liep er zo op af. Hij maakte zich groot en klapperde met die vleugels. Gelukkig stopte Kyra wel, maar als hij op haar af was gekomen was ze dnek ik niet weg gelopen. Vorig jaar heeft pa of ma zwaan geprobeerd een van de jonkies te verzuipen, heb de db gebeld en gevraagt of dat nogmaal is, maar dus niet. Hebben een totaal uitgeputte jonge zwaan mee moeten nemen. Was echt zielig.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

lianne05 schreef:
Moyodo schreef:Ga maar bij ons wonen, daar komen ze tot de deur en kloppen netjes aan met hun snavel. Soms met 'zn twee:en en soms met hun kudde kinderen erbij, laten grote groene flatsen achter en wij kunnen niet naar het uitlaatveld 5 meter verderop. Nou ja wij gaan dan wel via de achterkant, maar leuk is het niet, als je via de voordeur weg gaat en achter alles dicht hebt en dan dus ook via voordeur weer naar binnen MOET. Deze was erg brutaal, toen ik de deur open deed wilde hij al naar binnen lopen.....Op de achtergrond zie je nog de echtgenoot van deze zwaan, klaar om ook over te steken..
Afbeelding
Oei! Das pas dichtbij! mooie actiefoto...
en dan "zeuren" we hier over een blokkie om terwijl jij je huis niet uitkan :engel:
Dat bedoel ik dus ook met die zwanen die de voortuinen van een hele rij huizen elk jaar annexeren. En nou woon ik daar niet, maar ik kom er wel langs. Net als heel veel andere mensen want het is gewoon midden in een woonwijk, tegenover een drukke doorgaande weg met basisscholen, bushokjes, etc.
Ik kijk altijd in het broedseizoen heel goed als ik daar de hoek omkom, maar soms staan die beesten verdekt opgesteld in de tuinen achter de heg.
Loop je nietsvermoedend langs, denkend dat die krengen er even niet zijn, en krijg je zowat een hartaanval omdat ze vuit de tuin dus de aanval inzetten :N: .
Heel kinderachtig misschien, maar ik ben ook echt bang voor die beesten. En de honden ook want die worden soms metersver achtervolgd.
Afbeelding
Moyodo
Erelid

Toen het zo glad was is er een fietser behoorlijk op zijn ... gegaan omdat er eentje ging oversteken en ineens bleef staan. Fietser kon niet op tijd remmen en gleed mooi weg. Leek slow motion en stiekem moest ik achter mijn luxaflex toch lachen. De fietser had gelukkig niets maar schrok zich dus ook wezenloos.Even later liep er een uitgeputte zwaan over het ijs richting oud vrouwtje met brood, maar dat duurde erg lang want de zwaan gleed steeds weg. Dat zal de straf voor de fietser wel geweest zijn.... :F:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Caro. schreef:
bouvierpoedel schreef:Je zou die beesten ook gewoon met rust kunnen laten.
Eens.

Hier zijn veel zwanen, maar die zijn weinig 'agressief'.
Ik heb in het voorjaar tegenover ééntje gestaan, waarbij ik dacht dat ik wel langs kon (paadje van 3 meter) *slik* :oeps: :smile:

Als ze niet willen, gewoon met rust laten en een stukje omlopen. Ik denk ook dat het vnl aan het broedseizoen ligt op het moment,
al eten ze hier nu nog uit mijn hand.
Dat is hier in 't stukje polder ook zo. Een zwanenpaar maakt elk jaar een nest vlak langs langs de slootkant naast het weggetje dat naar het park leidt. Pa zwaan staat dan heel dreigend met zijn vleugels wijd en sissend zijn broedende vrouw te beschermen. Maar als je gewoon rustig - met een bochtje - door loopt is er niks aan de hand.
Overigens hebben mijn honden een heilig ontzag voor de zwaan als 'ie zo dreigt. Ze gaan dan heel schijterig aan de andere kant lopen zodat ik tussen hen en de zwaan in ben. :mrgreen:
Buiten het broedseizoen is er idd niets aan de hand. Doen ze gewoon wat zwanen meestal doen: dobberen in het water. :wink:
Afbeelding
Ody
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ody »

Hier zitten ze 's winters altijd rondom onze ark, maar verder als bluffen komen ze niet hoor. Tegen de hond zijn ze wel agressief, maar als ik er dan tussen ga staan zwemmen ze hard weg. Ik heb de ervaring dat ze pas serieus wordt als ze kinders of eieren hebben, want dan ga ik idd een blokje om.
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Else
Actief
Mijn ras(sen): dwergteckeltje langhaar

Ongelezen bericht door Else »

Het schijnt dat zwanen zo sterk in hun vleugels zijn dat ze je arm kunnen breken.

Bij mijn ouders broedden vorig jaar ook twee zwanen en als ze op de kant zaten, gingen we met Joy echt wel met een zeer grote boog om die beesten heen.
Als ze in het water lagen, bliezen ze wel, maar bleven wel lekker in de sloot.
Ik heb het totaal niet op die beesten als ze in de broed- en jongentijd zitten.
Maar goed, bij ons kun je ze heel goed uit de weg gaan, dat scheelt. Hier zitten ze in sloot bij de ziekenhuistuin.
JOY
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”