Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of geen hond aanschaffen i.v.m werktijden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

yuki
Zeer actief

Re: Wel of geen hond aanschaffen i.v.m werktijden

Ongelezen bericht door yuki »

LiekeB schreef:
yuki schreef:In "even 3 weken voor een pup uittrekken" ben je er lang niet........
Sommige rassen zijn ook niet zo snel zindelijk. Urenlang in een bench zitten is ook iets wat je niet moet willen.

Het vooroordeel van je vriend, mbt herplaatser vind ik droevig en dom. Misschien eerst wat ervaringen hier van mensen lezen, voordat je bepaalt dat ze het aan zichzelf te danken hebben :roll: Het is namelijk meestal aan mensen te wijten, of aan omstandigheden waar het dier niets aan kan doen.
Jammer dat er op forums snel al zo gereageerd wordt op mensen die zich aan het orienteren zijn in het hebben van een hond (en daar bedoel ik inderdaad mijn vriend en mij mee).
Het is toch een feit dat wij nog niet veel weten over het aanschaffen van een hond(pup of herplaatser) en dat wij (nog) anders denken over onderwerpen dan mensen die al wel veel kennis hebben over het hebben van een hond.
Vind dat wij namelijk gedegen onderzoek doen naar of het voor ons, in het belang van de hond, verstandig is om een hond te nemen

Ik schrijf eerlijk over onze ideeen en besluitvorming om wel of niet over te gaan op aanschaf van een hond en vind het jammer dat we dan al direct aangezien worden als dom of droevig als we door gebrek aan kennis onze eerste idee bij een herplaatser uitten, terwijl we gewoon jullie feitelijke kennis willen horen in plaats van domheid of droevigheid beschuldigd te worden.

En inderdaad, ik had nog geen andere ervaringen gelezen van andere mensen ten op zichte van herplaatsers, maar wel naar jullie ervaringen gevraagd in dit onderwerp naar herplaatsers, dus sta er wel open voor!
Ik vind het prima dat jullie je vooraf zo orienteren :ok: Helaas doen veel mensen dit niet, en maken overhaast een keuze. Toch vind ik het jammer dat er zoveel vooroordelen bestaan over tweedekanshondjes, heel vaak niet terecht. Door veel hier te lezen zul je beiden kanten lezen. Je kunt namelijk met een pup net zo goed voor moeilijkheden komen te staan als met een herplaatser. Garanties heb je nu eenmaal nooit met levende wezens.
Misschien niet zo subtiel uitgedrukt van mij, maar ik zie heel veel mensen bij voorbaat herplaatshondjes uitsluiten omdat het idee bestaat dat ze dat geworden zijn door hun eigen schuld. Dat wilde ik aangeven.
Veel succes bij jullie keuze :ok:
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
LiekeB
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door LiekeB »

Marlieke met Boris schreef:bij een herplaatser is het vaak wel duidelijk of ze het lange alleen zijn aankunnen. Wij kregen Boris als pup en al zouden we het willen, Boris zou het noooit trekken om op een dag 8 uur alleen te zijn. Misschien speelt het ras daarbij ook wel een rol hoor.
Maar kun je niet regelen dat die 1 of 2 dagen er iemand een poosje komt oppassen? of kun je je vroege diensten niet ruilen voor alleen late diensten?

Inderdaad, begrijp nu dat een herplaatser ook zekerheden met zich mee kan brengen(dat je wel zijn karakter en vaardigheden/mogelijkheden kent.)
In plaats van dat je niet weet wat de mogelijkheden en beperkingen van een hond zijn.

Misschien idd een betere optie dan een pup(is toch altijd maar afwachten wat zijn/haar vaardigheden en karakter is). Van een ontwikkelde, wat oudere hond is dan toch meer bekend, zoals ik begrijp.

Het alleen maar late diensten draaien is geen optie.

Nogmaals bedankt voor het meedenken!
LiekeB
geregistreerd lid

yuki schreef:
LiekeB schreef:
yuki schreef:In "even 3 weken voor een pup uittrekken" ben je er lang niet........
Sommige rassen zijn ook niet zo snel zindelijk. Urenlang in een bench zitten is ook iets wat je niet moet willen.

Het vooroordeel van je vriend, mbt herplaatser vind ik droevig en dom. Misschien eerst wat ervaringen hier van mensen lezen, voordat je bepaalt dat ze het aan zichzelf te danken hebben :roll: Het is namelijk meestal aan mensen te wijten, of aan omstandigheden waar het dier niets aan kan doen.
Jammer dat er op forums snel al zo gereageerd wordt op mensen die zich aan het orienteren zijn in het hebben van een hond (en daar bedoel ik inderdaad mijn vriend en mij mee).
Het is toch een feit dat wij nog niet veel weten over het aanschaffen van een hond(pup of herplaatser) en dat wij (nog) anders denken over onderwerpen dan mensen die al wel veel kennis hebben over het hebben van een hond.
Vind dat wij namelijk gedegen onderzoek doen naar of het voor ons, in het belang van de hond, verstandig is om een hond te nemen

Ik schrijf eerlijk over onze ideeen en besluitvorming om wel of niet over te gaan op aanschaf van een hond en vind het jammer dat we dan al direct aangezien worden als dom of droevig als we door gebrek aan kennis onze eerste idee bij een herplaatser uitten, terwijl we gewoon jullie feitelijke kennis willen horen in plaats van domheid of droevigheid beschuldigd te worden.

En inderdaad, ik had nog geen andere ervaringen gelezen van andere mensen ten op zichte van herplaatsers, maar wel naar jullie ervaringen gevraagd in dit onderwerp naar herplaatsers, dus sta er wel open voor!
Ik vind het prima dat jullie je vooraf zo orienteren :ok: Helaas doen veel mensen dit niet, en maken overhaast een keuze. Toch vind ik het jammer dat er zoveel vooroordelen bestaan over tweedekanshondjes, heel vaak niet terecht. Door veel hier te lezen zul je beiden kanten lezen. Je kunt namelijk met een pup net zo goed voor moeilijkheden komen te staan als met een herplaatser. Garanties heb je nu eenmaal nooit met levende wezens.
Misschien niet zo subtiel uitgedrukt van mij, maar ik zie heel veel mensen bij voorbaat herplaatshondjes uitsluiten omdat het idee bestaat dat ze dat geworden zijn door hun eigen schuld. Dat wilde ik aangeven.
Oké, ik begrijp je standpunt en begrijp ook dat je zo gereageert uit liefde voor honden en dat je vanuit je gevoel reageert, wij doen onderzoek uit liefde en gevoel voor een hond, want wij zouden alleen het allerbeste willen voor een hond!
Bedankt voor bovenstaande reactie.
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

yuki schreef:
Dat is ook niet zozeer de reden denk ik, ik vind het een hele logische reactie om te zeggen, die honden moeten niet voor niets weg, het is natuurlijk ook vaak wel zo, kijk maar naar de asiels, zitten bomvol en vaak zitten er toch honden die "iets" hebben bijvoorbeeld niet alleen kunnen zijn etc. ik snap heel goed dat mensen daar geen tijd in willen steken, en liever voor een pup gaan zeker als je wat onervaren bent, dat een pup ook niet meevalt komen ze dan vaak wat later achter... :wink:
Misschien komt het beter over om gewoon normaal te vertellen waarom jij graag herplaatsers hebt dan mensen te gaan veroordelen, zo gaan mensen er ook wat positiever over denken...
Groetjes Lianne
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

wij hebben inmiddels onze 4e herplaatser :mrgreen:
wel een voor een hoor :wink:

allemaal waren het wel vrij jonge herplaatsers-- beneden de 2 jaar

ook in herplaatsers moet je veel tijd steken --net als in een pup--

maar wij hebben nooit spijt gehad van welke hond dan ook :mrgreen:

het alleen zijn moet je zeker opbouwen
ik merk wel aan buster als hij langer alleen is geweest --max 6 uur-- dat hij iets gepakt heeft of de krant heeft gelezen :mrgreen:

maar opzich doet hij het goed :ok:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
yuki
Zeer actief

Ongelezen bericht door yuki »

lianne05 schreef:
yuki schreef:
Dat is ook niet zozeer de reden denk ik, ik vind het een hele logische reactie om te zeggen, die honden moeten niet voor niets weg, het is natuurlijk ook vaak wel zo, kijk maar naar de asiels, zitten bomvol en vaak zitten er toch honden die "iets" hebben bijvoorbeeld niet alleen kunnen zijn etc. ik snap heel goed dat mensen daar geen tijd in willen steken, en liever voor een pup gaan zeker als je wat onervaren bent, dat een pup ook niet meevalt komen ze dan vaak wat later achter... :wink:
Misschien komt het beter over om gewoon normaal te vertellen waarom jij graag herplaatsers hebt dan mensen te gaan veroordelen, zo gaan mensen er ook wat positiever over denken...
Honden worden om heel veel uiteenlopende redenen naar het asiel gebracht. Eigenaars die overlijden, mensen die hun hond wegdoen omdat ze kinderen krijgen, mensen die de zorg niet meer kunnen betalen of door ziekte kunnen opbrengen, echtscheiding of andere toestanden. En helaas heel veel mensen die zich tevoren niet hebben gerealiseerd welke verantwoordelijkheden een huisdier met zich meebrengt. En ook de honden die er zitten die niet zo makkelijk zijn, zijn daar nog meestal niet schuldig aan, maar hebben gewoonweg vaak de begeleiding en opvoeding moeten missen. Het lijkt mij bij sommige rassen zelfs moeilijker en tijdrovender om een pup op te voeden, dan met een stabiele herplaatser aan de slag te gaan. :ok:
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)

Esther
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ook ik denk dat je met een volwassen herplaatster een goede keuze maakt, uitgaande van jullie (werk)situatie. Sprekend uit eigen ervaring maar ook gelet op wat ik om me heen zie.
Natuurlijk is het zaak om goed te zoeken, informatie inwinnen maar het grote voordeel van een herplaatser is dat je al zo veel kunt weten van de hond. Of hij (of zij) wel of niet los kan lopen, wel of niet met andere honden kan, wel of niet van autorijden houdt, gewend is om af en toe alleen te zijn, enzovoorts.
Wat leeftijd betreft: onze Silka was een jaar of vier toen ze bij ons kwam. Vind het echt ongelooflijk wat ze nog allemaal heeft aan- en afgeleerd. Staar je dus niet blind op een hele jonge hond. :wink:
Afbeelding
lianne05
Zeer actief

yuki schreef:
Honden worden om heel veel uiteenlopende redenen naar het asiel gebracht. Eigenaars die overlijden, mensen die hun hond wegdoen omdat ze kinderen krijgen, mensen die de zorg niet meer kunnen betalen of door ziekte kunnen opbrengen, echtscheiding of andere toestanden. En helaas heel veel mensen die zich tevoren niet hebben gerealiseerd welke verantwoordelijkheden een huisdier met zich meebrengt. En ook de honden die er zitten die niet zo makkelijk zijn, zijn daar nog meestal niet schuldig aan, maar hebben gewoonweg vaak de begeleiding en opvoeding moeten missen. Het lijkt mij bij sommige rassen zelfs moeilijker en tijdrovender om een pup op te voeden, dan met een stabiele herplaatser aan de slag te gaan. :ok:

Tuurlijk worden er veel honden met dat soort redenen naar het asiel of dergelijke gebracht maar vergeet ook niet dat er veel honden zitten die om andere redenen zijn gebracht, en je weet hoe dat gaat, de goede moeten onder de kwade lijden...
Wij hebben toendertijd ook bewust voor een pup gekozen omdat wij een hele slechte ervaring hadden met een herplaatser, tsja zo krijg je vooroordelen, gelukkig heb ik nu heel veel leuke herplaatsers meegmaakt dus weet ik hoe het ook kan!
Maar daarom zei ik ook al eerder dat mensen zich ook heel vaak verkijken op het opvoeden van een pup, dat kost zoveel tijd, geduld etc.
Groetjes Lianne
LiekeB
geregistreerd lid

Iris123 schreef:Interessante discussie, wij zitten in het zelfde stadium als Lieke, de voororientatie dus.

Op dit moment zijn werktijden nog geen punt, ben wel bang dat als ik annkomende herfst bijvoorbeeld weer ga werken ook in zulk soort werktijd situaties terecht kom.

Mmet een beetje mazzel hebben we de hond dan al een tijdje en is het niet echt een pup meer, maar als je er in het begin steeds bent, hoe leer je de hond dan langere tijd alleen te zijn?

Ook over herplaatsers, in mijn voorstel topic had ik geschreven dat een herplaatser geen optie is. Mijn man vind dat gevaarlijk voor de kinderen omdat je niet weet waar de hond vandaan komt en omdat hj na langere tijd in het asiel niet meer zindelijk is.

In dit topic staan goede tegenargumenten, die ik vanavond eens met hem ga bespreken.

Een hondenoppas en uitlaatservice bestaan hier niet (te klein dorp) dus meer tips over omgaan met wisselende werktijden en herplaatsers zijn zeer welkom. :) Sorry voor het "kapen" van je topic, dit zijn precies een gedeelte van de vragen waar wij nu mee bezig zijn dus de gelegenheid was te mooi om voorbij te laten gaan. :)

Geen probleem hoor, doe er je voordeel mee!
Lastig he, al die mogelijkheden en keuzes?
lianne05
Zeer actief

Iris123 schreef:Interessante discussie, wij zitten in het zelfde stadium als Lieke, de voororientatie dus.

Op dit moment zijn werktijden nog geen punt, ben wel bang dat als ik annkomende herfst bijvoorbeeld weer ga werken ook in zulk soort werktijd situaties terecht kom.

Met een beetje mazzel hebben we de hond dan al een tijdje en is het niet echt een pup meer, maar als je er in het begin steeds bent, hoe leer je de hond dan langere tijd alleen te zijn? Dat leer je aan door het rustig op te bouwen, de hond moet begrijpen dat jij altijd weer thuis komt als je weg bent, dan zal de tijd dat ie alleen moet zitten na verloop van tijd niet meer veel uitmaken, als hij er maar vertrouwen in heeft, en hij moet zich niet kunnen gaan vervelen, zorg dus voor wat lekkers, radio aan (helpt soms ook) goed uitlaten etc. Belangrijkst is rustig opbouwen eerst 5 min en zo uitbouwen, en een vast woordje voor het alleen zijn wij gebruiken "even huisje letten"

Ook over herplaatsers, in mijn voorstel topic had ik geschreven dat een herplaatser geen optie is. Mijn man vind dat gevaarlijk voor de kinderen omdat je niet weet waar de hond vandaan komt en omdat hj na langere tijd in het asiel niet meer zindelijk is.

In dit topic staan goede tegenargumenten, die ik vanavond eens met hem ga bespreken.

Een hondenoppas en uitlaatservice bestaan hier niet (te klein dorp) dus meer tips over omgaan met wisselende werktijden en herplaatsers zijn zeer welkom. :)
Misschien iemand in de buurt die je hondje uit kan laten? een dagopvang waar je misschien even voor moet rijden? Uitlaatservice rijdt zelf ook altijd ff, misschien komen ze wel in je dorp!

Sorry voor het "kapen" van je topic, dit zijn precies een gedeelte van de vragen waar wij nu mee bezig zijn dus de gelegenheid was te mooi om voorbij te laten gaan. :)
Groetjes Lianne
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Iris123 schreef:

Met een beetje mazzel hebben we de hond dan al een tijdje en is het niet echt een pup meer, maar als je er in het begin steeds bent, hoe leer je de hond dan langere tijd alleen te zijn?
op dezelfde manier als een pup-- opbouwen ws kun je met een herplaatser al met een iets langere tijd beginnen 5 min maar rustig op bouwen
mijn buster zal al meer dan een half jaar in het asiel maar heeft hier nooit wat in huis gedaan dus dat valt wel mee
als je goede inlichtingen krijgt van het asiel weet je hoe de hond met kinderen is en je moet ze altijd mee nemen als je een hond uitkiest dan zie je snel genoeg hoe hij reageert

Een hondenoppas en uitlaatservice bestaan hier niet (te klein dorp) dus meer tips over omgaan met wisselende werktijden en herplaatsers zijn zeer welkom. :) Sorry voor het "kapen" van je topic, dit zijn precies een gedeelte van de vragen waar wij nu mee bezig zijn dus de gelegenheid was te mooi om voorbij te laten gaan. :)
wij hebben hier een buurman die buste ruit kan laten en dat met plezier doetdus een oppas service is niet perse nodig wie weet woont er in jou kleine dorp ook een honden liefhebber die graag wandeld :mrgreen:

Fenneke en Baloe
Afbeelding
Aingail
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Aingail »

Ik heb beide gehad. Twee herplaatsers en nu een pup. Ik moet zeggen dat het alle twee voordelen en nadelen heeft.
De eerste herplaatser was een hond die niet alleen kon zijn, zij was een jaar oud toen wij haar kregen. Maar haar karakter was echt geweldig, zeer lieve hond.
De tweede herplaatser was 6 jaar toen wij haar kregen en kon wel alleen zijn. Alleen bij haar was het geval dat ze geen commando´s kon en hier dus tijd in gestoken moest worden.
Nu heb ik een hond van pup af aan en hem moest ik dus alles leren, zindelijk maken, commando´s leren, alleen leren zijn en noem maar op. Het voordeel is dan wel weer dat je je hond kan opvoeden zoals je wilt. Bij een herplaatser kan dat ook, alleen zul je hier ook veel tijd in moeten steken. Maar over het algemeen heb ik gemerkt dat er in een pup de meeste tijd gestoken moet worden en heb het idee dat mensen zich hierin wel eens flink kunnen vergissen.
Afbeelding
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Een hond ruim 8 uur per dag alleen laten, zou ik nooit doen. Inderdaad een herplaatser en een uitlaatservice, kan me niet voorstellen dat er in jouw regio niet 1 zit. Of dagopvang in pension/asiel, iemand die je hond tussen de middag uit wil laten (familie, buren, vrienden). Mijn honden zitten 2 dagen 'alleen', maar ik heb tussen de middag een uur pauze om de honden uit te laten. Er vanuit gaan dat een hond 'makkelijk' zijn plas/poep op kan houden, zou ik niet doen en niet kunnen. Heb een zieke hond gehad en weet uit ervaring dat zo'n statement echt niet werkt. Succes met wat je doet.
Rami
Zeer actief

SandraH schreef:Een hond ruim 8 uur per dag alleen laten, zou ik nooit doen.
Oh, ik had niet begrepen dat die 8 uur alleen zitten zo stelselmatig zou zijn. Maar als dat zo is, dan vind ik dat ook te lang. Ik zou dan idd kiezen voor een oppas, honden-dagopvang of (eventueel met je partner) iets regelen qua werktijden.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Vind dat jullie goed bezig zijn. Eerst goed nadenken, niet impulsief :ok:
LiekeB
geregistreerd lid

Rami schreef:
Oh, ik had niet begrepen dat die 8 uur alleen zitten zo stelselmatig zou zijn. Maar als dat zo is, dan vind ik dat ook te lang. Ik zou dan idd kiezen voor een oppas, honden-dagopvang of (eventueel met je partner) iets regelen qua werktijden.
Reageer je nu op mij of op Annemarie? :D In onze situatie zou een hond 1 a 2 keer per week 8 uur alleen zijn, wanneer wij geen uitlaatservice of oppas regelen.
LiekeB
geregistreerd lid

Ga zo naar mijn werk, een late dienst draaien :D

Ik wil iedereen alvast heel erg bedanken voor de reacties, mijn vriend zal ze lezen als hij uit zijn werk is. Hebben we vanavond weer genoeg stof om te overleggen!

Groetjes Lieke
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

LiekeB schreef:
Rami schreef:
Reageer je nu op mij of op Annemarie? :D In onze situatie zou een hond 1 a 2 keer per week 8 uur alleen zijn, wanneer wij geen uitlaatservice of oppas regelen.
Ik neem aan dat jij mij bedoelt?
Jij schrijft dit:
Wat vinden jullie, is het verantwoord om een hond 1 a 2 keer per week langer dan 8 uur alleen thuis te laten, wanneer ik/wij de hond daarna stevig uitlaten? En dit natuurlijk ook doen op de dagen dat ik een late dienst heb of vrij ben?

Als ik uitreken hoeveel tijd je kwijt bent om een volwassen herplaatser uitgelaten te hebben voordat je die vroege dienst in moet en weer terug bent, zit je ook al tegen de 8 uur aan. Naar mijn mening zal je hond gemiddeld 8 uur en 2 dagen zoals je zelf schrijft langer dan 8 uur alleen zitten. Dat zou ik mijn honden nooit willen aandoen. Ik maak het te vaak mee dat ze maar wat blij zijn dat ze tussen de middag uitgelaten kunnen worden. :wink:
Daarbij moet je nog maar afwachten of de herplaatser wel zo'n lange tijd echt alleen kan zijn. Voor een pup is dit wat mij betreft al helemaal geen optie, maar je moet toch een verdomd tolerante herplaatser treffen die in jouw schema mee kan gaan. Mocht je naar een hond gaan kijken, dan zou ik wel heel goed doorvragen of zo'n dier dat al gewend is. :wink:
Rami
Zeer actief

LiekeB schreef:
Rami schreef:
Oh, oké. Dan lijkt me geen enkel probleem. Ik bedoel: voor die twee dagen een oppas, opvang of uitlaat-service regelen. Ik zou het doen. Die leuke herplaatser dus. :wink:
Een hond alleen, die stelselmatig (dus vijf dagen in de week 8 uur alleen zit), vind ik minder geslaagd. Zou ik zelf iig niet voor kiezen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Mijn honden zouden prima twee dagen acht uur alleen kunnen zijn. Gisteren waren ze zes uur alleen, lukt prima hoor. Een pup gaat niet lukken, ook niet na drie weken. Alhoewel er volgens mij behoorlijk wat pups zijn waarbij dat wel het geval is, maar mijn manier zou het niet zijn. Ik las dat iemand zegt dat er geen opvang in het dorp is. Dat is bij mij ook niet het geval hoor, ik rijd er een half uur voor.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Overigens: ik heb jarenlang iedere middag de hond van mijn buren uitgelaten.
Hun Dibbes was ongeveer even oud als mijn Dylan, en omdat ík wel overdag thuis was nam ik ze 's middags mee voor een wandeling.
In ruil hiervoor namen mijn buren regelmatig allebei de honden mee voor een "speciale (bos/strand) avondwandeling"
Daar kwam ik (zonder auto en met kind) nou weer minder makkelijk aan toe.
Afspraak heeft jaren bestaan en werkte uitstekend :ok:
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Ongelezen bericht door heidie »

Ik heb denia nu ruim een jaar erbij en dat gaat helemaal goed. (denia was een pup toen ze bij mij kwam)
Hoe ik het heb gedaan is als volgt.

Eerst twee weken was ik vrij. Met mijn werk geregelt dat ik veel halve diensten kon werken in de tijd erna. Maar ik moest ook natuurlijk af en toe een hele draaien om aan mijn uren te komen (werk zelf ook in de zorg onregelmatig) in het begin heb ik mijn nicht gevraagd denia en marie uit te laten als ik 8 uur moest werken. Na vier weken belde mijn nicht af dat ze niet kon en ik kon niet eerder weg van mijn werk, dus was dat de keer dat ze voor het eerst alleen was. Misschien jong (denia was toen 16 weken) maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Als ik ga werken zit denia in de bench en marie loopt los.
Natuurlijk moet je er wel vanuit gaan dat je na of voor je werk ruim de tijd neemt om de hond te laten rennen, maar dat blijft zo, ook al ze volwassen zijn.

Succes!
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Mijn ervaring is is dat er altijd wel iets te regelen is zodat ze niet heel lang alleen moeten blijven.
Ik weet ook wel dat wij het luxe hebben dat we allebei onregelmatig werken en zodoende er meestal wel één thuis is.
En dat als ik slaapdienst heb en Leon nachtdienst hij half in de nacht meestal wel een keer naar huis toe komt. (hij werkt in de beveiliging hier in de buurt, servuillance)
Maar dat is niet bij iedereen zo.

Maar er zijn buren, familie (hoop ik) en uitlaatdiensten. (al zou ikzelf met mijn honden met dat laatste moeite hebben)
Ik vind als je er zo van tevoren over nadenkt, en het maar om 2 dagen hooguit zou gaan, er best een oplossing te vinden moet zijn.
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Ik zou het niet doen, zolang alleen thuis laten.

Maar het kan wel denk ik, met een volwassen herplaatser. Een pup heeft veel en veel meer tijd nodig imo om te leren (zo lang) alleen te zijn.

Zelfs als je drie weken thuis bent is hij/zij nog maar 11 weken en 8 uur alleen is dan veel en veel te lang. Zelfs 2x vier uur zou ik nog te veel vinden.

Maar ik snap je dillema wel hoor. Ik woon samen met mijn hond thuis en dat gaat heel goed, maar later als ik samenwoon met vriend en Angel is er niet meer (hopelijk duurt dat wel nog heel lang) dan zie ik niet in hoe wij ooit een hond moeten gaan houden met twee full-time wisselde uren jobs.
Ik vrees dat dat dan hondloze jaren gaan worden helaas :(: .
Afbeelding
heidie
Zeer actief
Contacteer:

Ja dat denk ik ook.
Wat ik me net ook bedacht was dat als je in de nacht naar bed gaat. Hoelang is een hond dan alleen?? Al dan niet in de bench?? Toch ook zeker 8 uur. Ik heb me met mijn nachtdiensten nooit druk gemaakt. Of ik nu in bed lig of ik ben aan het werk. Dat telt dan ook voor de uren als ik weer thuis kom.
Kom thuis, laat de honden goed uit zoals iedere morgen en ga mijn bed in. Dat het zelfde blijft als gaan werken.
Misschien denk ik heel simpel, maar heb er nog nooit problemen mee gehad.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Kon jouw pup van vier maanden dan acht uur haar poep en plas ophouden overdag in de bench?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
heidie
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Kon jouw pup van vier maanden dan acht uur haar poep en plas ophouden overdag in de bench?
Ja dat kon en kan ze. Het kwam niet vaak voor, want ik had mijn nicht die met haar ging wandelen.
Denia en robbie (een andere dalmaat die ik vroeger ook als pup had) waren daar best snel mee.
Het gebeurde dus niet elke week, maar het gebeurde wel.
Nu nog steeds en gebeurt het vaker.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Dat is dan ook een kwestie van 'mazzel'. Mijn beide pups van vier maanden zouden dat niet gekund hebben.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Bovendien vind ik het niet altijd alleen maar een kwestie van poep en plas, maar ook van contact.

16 uur alleen per dag, als je 'snachts meerekend, vind ik (zeker voor een pup!) écht teveel. Ik zou mijn hond daar tekort mee doen, zo is erg van haar gezin en haar mensen en dat conatct zo lang wegnemen maak je haar allerminst gelukkig mee, integendeel.

Maar dat kan ook gewoon aan de hond liggen natuurlijk. Misschien zijn andere honden meer op zichzelf ofzo? Alhoewel ik zeker van een pup dat moeilijk kan voorstellen.
Afbeelding
heidie
Zeer actief
Contacteer:

Paddle schreef:Bovendien vind ik het niet altijd alleen maar een kwestie van poep en plas, maar ook van contact.

16 uur alleen per dag, als je 'snachts meerekend, vind ik (zeker voor een pup!) écht teveel. Ik zou mijn hond daar tekort mee doen, zo is erg van haar gezin en haar mensen en dat conatct zo lang wegnemen maak je haar allerminst gelukkig mee, integendeel.

Maar dat kan ook gewoon aan de hond liggen natuurlijk. Misschien zijn andere honden meer op zichzelf ofzo? Alhoewel ik zeker van een pup dat moeilijk kan voorstellen.
Ben ik het helemaal mee eens, dus je moet ook alles eraan doen om dat te voorkomen, maar als het wel een keer zo is en de hond moet een keer 8 uur alleen zijn overdag dan kan het wel met goede training van tevoren. Liever niet als wel natuurlijk. Ik probeer mijn diensten ook altijd zo in te vullen dat ik daar zo min mogelijk last van heb.
Maar de smuldier moet toch in de vriezer komen en soms moet het.
Qua nacht vind ik het een ander verhaal. De meeste honden zijn dan zolang alleen lijkt me toch?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”