Voor mij welcorason del perro schreef: Wat ik me trouwens afvraag, Zoek stok schrijft dat ze de voorouders zich bewezen moeten hebben in het werk? Dat vind ik dan weer een mooie want, nu blijkt het zo te zijn dat een hoop honden die bv trails lopen het vaak slecht doen bij een schaapsherder die dagelijks een grote kudde schapen verplaatst (of hoed enzenz) en anders om. En als je dan terug gaat in de geschiedenis zijn die workingtrails vaak ook als een soort sport ontstaan. Dus valt dat dan niet eigenlijk weer onder sport?
Het is overigens wel iets genuanceerder. Niet alle honden die trials lopen, zouden in de praktijk niet voldoen en andersom. Maar het is voor mij wel het verschil tussen een sport- en werkhond. Net zoals dit voor alle sporten zo is. Niet elke hond die reddingshondenwerk traint, gaat het daadwerkelijk goed doen in een gebied verwoest door een aardbeving. En niet elke hond die IPO traint, kan in een treincoupe de strijd aangaan met hooligans. En niet elke hond die jachttraining doet, zou daadwerkelijk op pad kunnen gaan met een jager. Mede daarom mijn onderscheid tussen sport- en werkhonden