Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer vind je een hond een werkhond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Wanneer vind je een hond een werkhond?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

corason del perro schreef: Wat ik me trouwens afvraag, Zoek stok schrijft dat ze de voorouders zich bewezen moeten hebben in het werk? Dat vind ik dan weer een mooie want, nu blijkt het zo te zijn dat een hoop honden die bv trails lopen het vaak slecht doen bij een schaapsherder die dagelijks een grote kudde schapen verplaatst (of hoed enzenz) en anders om. En als je dan terug gaat in de geschiedenis zijn die workingtrails vaak ook als een soort sport ontstaan. Dus valt dat dan niet eigenlijk weer onder sport?
Voor mij wel :wink: Ik had het over werklijnhonden, niet over werkhonden. Een werklijnhond vind ik een hond gefokt voor een bepaalde taak met voorouders die zich hierin bewezen hebben. Zoals bijv. Aussies en BC's die zijn gefokt om te drijven, maar ook Mechelaars gefokt voor IPO en Labradors gefokt voor de jacht. Izzie is dus een werklijnhond, maar geen werkhond, ze is een sporthond.

Het is overigens wel iets genuanceerder. Niet alle honden die trials lopen, zouden in de praktijk niet voldoen en andersom. Maar het is voor mij wel het verschil tussen een sport- en werkhond. Net zoals dit voor alle sporten zo is. Niet elke hond die reddingshondenwerk traint, gaat het daadwerkelijk goed doen in een gebied verwoest door een aardbeving. En niet elke hond die IPO traint, kan in een treincoupe de strijd aangaan met hooligans. En niet elke hond die jachttraining doet, zou daadwerkelijk op pad kunnen gaan met een jager. Mede daarom mijn onderscheid tussen sport- en werkhonden :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Zoek stok! schreef:
Het is overigens wel iets genuanceerder. Niet alle honden die trials lopen, zouden in de praktijk niet voldoen en andersom. Maar het is voor mij wel het verschil tussen een sport- en werkhond. Net zoals dit voor alle sporten zo is. Niet elke hond die reddingshondenwerk traint, gaat het daadwerkelijk goed doen in een gebied verwoest door een aardbeving. En niet elke hond die IPO traint, kan in een treincoupe de strijd aangaan met hooligans. En niet elke hond die jachttraining doet, zou daadwerkelijk op pad kunnen gaan met een jager. Mede daarom mijn onderscheid tussen sport- en werkhonden :wink:
Ik noem het beide werkhonden, maar maak een onderscheid in sporthonden en praktijkhonden. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

denken jullie dan dat de honden zelf een verschil maken in sporten of het uitvoeren van het (oorspronkelijke)werk :19:
voor mij een interessante materie.

Buck is een hond uit de australian shepherd werklijnen, dus zijn voorouders hebben zich bewezen in het drijven van eenden,schapen en koeien.
Buck heeft al laten zien dat hij hier ook aanleg voor heeft maar zelf vind ik het erg moeilijk om dit te leren :ugh:
Om Buck toch uitdaging te bieden zijn we begonnen met behendigheid.
Buck is erg enthousiast en zover ik het nu kan beoordelen kan hij hierin veel eigenschappen gebruiken die hij heeft meegekregen.
Als we wat verder in deze sport zijn, zou er dan voor Buck een verschil zitten in werken met het vee of het uitvoeren van de opdrachten van behendigheid?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik noem het beide werkhonden, maar maak een onderscheid in sporthonden en praktijkhonden. :wink:
Ik snap ook wel wat veel mensen hier bedoelen met werkhonden hoor. Maar ik vind dat een lastigere 'lijn'. Dan wordt het heel persoonlijk. Ik las bijv. dat Eline schreef dat Kiki ook wel wat kan zoeken en dat dit haar geen werkhond maakt. In de theorie dat het een 'karakter' en 'drive' ding is, vind ik dat een hond die zich niet laat afleiden tijdens zoekwerk wel werkcapaciteiten hebben, dus zo je wilt een werkhond. Dus ook Kiki die door blijft gaan terwijl het lastig wordt en er om haar heen dingen gebeuren. Het niveau van de hond is daarin lastig te bepalen. Want niet elke hond die IPO traint vind ik zo gefocust. Maar een hond die agility of obedience doet, kan een enorme drive en doorzettingsvermogen hebben. Daarom vind ik het onderscheid in sporten een lastige. En het is voor een deel ook opvoeding en training. Ik denk dat als ik Bram van jongs af aan anders getraind had, hij veel meer afleiding zou kunnen hebben. Maar ik heb dat gewoon verkeerd aangepakt en dat haal je nooit meer in. Niet dat hij ooit een hond zou zijn geworden die tot het gaatje was gegaan hoor, en dat is waarschijnlijk wel wat jullie bedoelen. En ik denk dat een werklijnhond inderdaad uitdaging nodig heeft. Maar dat hoeft niet door officiële training. Als ik met Izzie niet zou trainen, maar wel zoekspelletjes zou doen in het bos tijdens het wandelen, denk ik dat ze daar genoeg voldoening uit zou halen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

mariaa schreef:denken jullie dan dat de honden zelf een verschil maken in sporten of het uitvoeren van het (oorspronkelijke)werk :19:
voor mij een interessante materie.

Buck is een hond uit de australian shepherd werklijnen, dus zijn voorouders hebben zich bewezen in het drijven van eenden,schapen en koeien.
Buck heeft al laten zien dat hij hier ook aanleg voor heeft maar zelf vind ik het erg moeilijk om dit te leren :ugh:
Om Buck toch uitdaging te bieden zijn we begonnen met behendigheid.
Buck is erg enthousiast en zover ik het nu kan beoordelen kan hij hierin veel eigenschappen gebruiken die hij heeft meegekregen.
Als we wat verder in deze sport zijn, zou er dan voor Buck een verschil zitten in werken met het vee of het uitvoeren van de opdrachten van behendigheid?
Ik denk dat een hond dat niet weet. Of Izzie nou drijft, zoekt, agility doet of obedience doet, ik maak gebruik van haar eigenschappen. En ik beloon op wat ze belangrijk vindt. Wel is het zo dat ze drijven aangeboren in zich heeft, en over een kattenloop lopen natuurlijk niet. Maar of ze het een dan meer waardeert dan het andere, dat vraag ik me af. Ik heb het idee dat als Izzie het voor het zeggen had ze misschien wel voor zoekwerk zou kiezen. Maar dat is gissen hoor.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Zoek stok! schreef:Voor mij wel :wink: Ik had het over werklijnhonden, niet over werkhonden. Een werklijnhond vind ik een hond gefokt voor een bepaalde taak met voorouders die zich hierin bewezen hebben. Zoals bijv. Aussies en BC's die zijn gefokt om te drijven, maar ook Mechelaars gefokt voor IPO en Labradors gefokt voor de jacht. Izzie is dus een werklijnhond, maar geen werkhond, ze is een sporthond.

Het is overigens wel iets genuanceerder. Niet alle honden die trials lopen, zouden in de praktijk niet voldoen en andersom.ik zei ook een hoop niet alle :tong: Maar het is voor mij wel het verschil tussen een sport- en werkhond. Net zoals dit voor alle sporten zo is. Niet elke hond die reddingshondenwerk traint, gaat het daadwerkelijk goed doen in een gebied verwoest door een aardbeving. En niet elke hond die IPO traint, kan in een treincoupe de strijd aangaan met hooligans. En niet elke hond die jachttraining doet, zou daadwerkelijk op pad kunnen gaan met een jager. Mede daarom mijn onderscheid tussen sport- en werkhonden :wink:
Dus een schaapsherder die trails loopt is voor jou sporthond en een die met de schaapsherder een kudde onder bedwabg houd een werkhond. Maar beide werklijnen (mits uit de eerder genoemde voorouders)?

Nou ja ik vroeg me dat af omdat bewijzen in die tak zo "verwarrend" is. Want ze worden vaak pas vergeleken op bv trails of andere competities. En niet iedere schaapsherder of jager etc hieraan deelneemt. Maar goed een niet goed werkende hond daar zal ook niet verder mee gefokt worden (door zijn werkgever dan :wink: )

Maar ik geloof dat ik m wel snap. Vandaar dat ik het vooral hou op werklijn. Anders wordt het me te gecompliceert :mrgreen:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Behendigheid kan geen vervanger zijn voor schapendrijven voor de rassen die hier voor gefokt zijn. Dus nee behendigheid vervangt geen schapendrijven. Zegt niet dat een hond ook heel gelukkig kan zijn in een andere tak van sport. Alhoewel ik dat doe wat de hond het leukst vind. Als schapendrijven dat zal zijn, dan wordt dat het, ondanks dat het niet helemaal mijn voorkeur heeft, maar dat is meer omdat het nog relatief onbekend voor me is en behendigheid ben ik wel mee bekend. Maar het bezig zijn met de hond vind ik het belangrijkst.

En sporthond kan prima een enorme drive laten zien, maar dat maakt hem voor mij nog geen werkhond. Sport is meer recreatief in mijn ogen. Ja je hebt profesionele sporters, maar dat blijven in mijn ogen sporters, ondanks dat ze er zelfs geld mee verdienen. Werk is meer, nuttig, omdat de hond dat kan en leverd iets op. Het kaartje leuk ontbreekt daar, ondanks dat een hond natuurlijk wel plezier in zijn werk moet houden. Maar het vrijblijvende van sport ontbreekt bij werk.... Als jij tijdens werk niet op de hond kan vertrouwen heeft dat consequenties, terwijl in de sport het dan jammer is dat je geen kampioen wordt, maar het heeft geen directe consequenties(dieven ontsnapt, rel uitgebroken, geen eten op tafel, mens onder puin overleden...)
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

corason del perro schreef:
Zoek stok! schreef:Voor mij wel :wink: Ik had het over werklijnhonden, niet over werkhonden. Een werklijnhond vind ik een hond gefokt voor een bepaalde taak met voorouders die zich hierin bewezen hebben. Zoals bijv. Aussies en BC's die zijn gefokt om te drijven, maar ook Mechelaars gefokt voor IPO en Labradors gefokt voor de jacht. Izzie is dus een werklijnhond, maar geen werkhond, ze is een sporthond.

Het is overigens wel iets genuanceerder. Niet alle honden die trials lopen, zouden in de praktijk niet voldoen en andersom.ik zei ook een hoop niet alle :tong: Maar het is voor mij wel het verschil tussen een sport- en werkhond. Net zoals dit voor alle sporten zo is. Niet elke hond die reddingshondenwerk traint, gaat het daadwerkelijk goed doen in een gebied verwoest door een aardbeving. En niet elke hond die IPO traint, kan in een treincoupe de strijd aangaan met hooligans. En niet elke hond die jachttraining doet, zou daadwerkelijk op pad kunnen gaan met een jager. Mede daarom mijn onderscheid tussen sport- en werkhonden :wink:
Dus een schaapsherder die trails loopt is voor jou sporthond en een die met de schaapsherder een kudde onder bedwabg houd een werkhond. Maar beide werklijnen (mits uit de eerder genoemde voorouders)?

Nou ja ik vroeg me dat af omdat bewijzen in die tak zo "verwarrend" is. Want ze worden vaak pas vergeleken op bv trails of andere competities. En niet iedere schaapsherder of jager etc hieraan deelneemt. Maar goed een niet goed werkende hond daar zal ook niet verder mee gefokt worden (door zijn werkgever dan :wink: )

Maar ik geloof dat ik m wel snap. Vandaar dat ik het vooral hou op werklijn. Anders wordt het me te gecompliceert :mrgreen:
Een schaapsherder heeft toch een kudde schapen, anders zou hij toch geen schaapsherder zijn? Als de hond bij de kudde werkt, is het een werkhond. Dat hij daarnaast ook nog trials loopt, dat maakt niet uit.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

gyanty schreef:Als schapendrijven dat zal zijn, dan wordt dat het, ondanks dat het niet helemaal mijn voorkeur heeft, maar dat is meer omdat het nog relatief onbekend voor me is en behendigheid ben ik wel mee bekend. Maar het bezig zijn met de hond vind ik het belangrijkst.
Nou, ik heb er zelf ook een aandeel in hoor. Als mijn hond alleen drijven leuk vindt en de rest niet, zou ik me verplicht voelen dat te doen. Maar als mijn hond drijven leuk vindt maar ook allerlei andere dingen, maak ik de keuze :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Zoek stok! schreef:Een schaapsherder heeft toch een kudde schapen, anders zou hij toch geen schaapsherder zijn? Als de hond bij de kudde werkt, is het een werkhond. Dat hij daarnaast ook nog trials loopt, dat maakt niet uit.
:lol1: volgens mij denk ik weer te moelijk :wink: Ik zat meer met bij dan weet je niet wie de "beste" is. Maargoed daar gaat het ook niet om als hij zn werk maar goed doet.
Zoek stok!
Zeer actief

corason del perro schreef:
Zoek stok! schreef:Een schaapsherder heeft toch een kudde schapen, anders zou hij toch geen schaapsherder zijn? Als de hond bij de kudde werkt, is het een werkhond. Dat hij daarnaast ook nog trials loopt, dat maakt niet uit.
:lol1: volgens mij denk ik weer te moelijk :wink: Ik zat meer met bij dan weet je niet wie de "beste" is. Maargoed daar gaat het ook niet om als hij zn werk maar goed doet.
Als de schaapsherder hem of haar inzet voor het werk, voldoet de hond blijkbaar :wink: Dat gaat niet op punten voor elk onderdeel, zoals bij een sport.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Zoek stok! schreef:
gyanty schreef:Als schapendrijven dat zal zijn, dan wordt dat het, ondanks dat het niet helemaal mijn voorkeur heeft, maar dat is meer omdat het nog relatief onbekend voor me is en behendigheid ben ik wel mee bekend. Maar het bezig zijn met de hond vind ik het belangrijkst.
Nou, ik heb er zelf ook een aandeel in hoor. Als mijn hond alleen drijven leuk vindt en de rest niet, zou ik me verplicht voelen dat te doen. Maar als mijn hond drijven leuk vindt maar ook allerlei andere dingen, maak ik de keuze :wink:
Daar verschillen we in. Ik vind uiteindelijk alle sporten met de hond leuk. Als ik maar lekker bezig ben. Ik kan mij in dat punt eigenlijk aan de hond aanpassen. Maakt niet uit welke hond je bij me zet, ik vind het altijd leuk (alhoewel oke, ik heb loges gehad die ik echt niet leuk vond, maar dat was meer door de opvoeding dan door de hondjes zelf)
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

gyanty schreef:
Zoek stok! schreef:
Daar verschillen we in. Ik vind uiteindelijk alle sporten met de hond leuk. Als ik maar lekker bezig ben. Ik kan mij in dat punt eigenlijk aan de hond aanpassen. Maakt niet uit welke hond je bij me zet, ik vind het altijd leuk (alhoewel oke, ik heb loges gehad die ik echt niet leuk vond, maar dat was meer door de opvoeding dan door de hondjes zelf)
Daar verschillen we idd in, er zijn sporten waar ik me doodongelukkig in zou voelen. Ik ben al niet zo handig, dus ik vind het wel fijn als ik door kan gaan met wat ik enigszins begrijp :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

gyanty schreef:. Werk is meer, nuttig, omdat de hond dat kan en leverd iets op. Het kaartje leuk ontbreekt daar, ondanks dat een hond natuurlijk wel plezier in zijn werk moet houden. Maar het vrijblijvende van sport ontbreekt bij werk.... Als jij tijdens werk niet op de hond kan vertrouwen heeft dat consequenties, terwijl in de sport het dan jammer is dat je geen kampioen wordt, maar het heeft geen directe consequenties(dieven ontsnapt, rel uitgebroken, geen eten op tafel, mens onder puin overleden...)

Hier ben ik het helemaal mee eens. De consequenties zijn er ook voor de hond maw er moet veel strakker worden gewerkt op bepaalde onderdelen.
Als mijn "sport"hond een bepaald onderdeel niet helemaal 100 % uitvoert en wss een 7 daarvoor zal krijgen ipv een 10 (voorbeeldje he) dan zal mij dat een zorg zijn, zal er aan proberen te werken ( :F: not) maar ik zal hem daar bv niet ernstig op corrigeren. Als mijn diensthond op een bepaald onderdeel er net naast zit dan zal ik hem daar (afhankelijk waarop natuurlijk) behoorlijk zwaar op corrigeren. Omdat het in de praktijk wel grote gevolgen kan hebben.
Gr. Aniek

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”