Wat een discussie

en dan ben ik wel getelt tot pag 4 gekomen
Ik vind een werkhond een hoop dingen, kan niet zwart wit zeggen wat ik een werkhond vind. Een hond die uit 2 showouders komt maar dagelijks met een schaapsherder (of een andere taak) mee loopt vind ik een werkhond. Een hond die uit een werklijn komt maar thuis op de bank ligt kun je in mijn ogen niet persee geen werkhond noemen. Het is dan wel geen werkende hond, maar je kan niet stellen dat omdat het baasje nooit geprobeert heeft wat zijn hond kan dat hij persee geen werkhond is.
Een werklijn(hond) vind ik een hond die nog voor zijn oorspronkelijke functie gefokt is. (veel makkelijker

)
Wat ik me trouwens afvraag, Zoek stok schrijft dat ze de voorouders zich bewezen moeten hebben in het werk? Dat vind ik dan weer een mooie want, nu blijkt het zo te zijn dat een hoop honden die bv trails lopen het vaak slecht doen bij een schaapsherder die dagelijks een grote kudde schapen verplaatst (of hoed enzenz) en anders om. En als je dan terug gaat in de geschiedenis zijn die workingtrails vaak ook als een soort sport ontstaan. Dus valt dat dan niet eigenlijk weer onder sport?
Ik ben niet goed genoeg thuis in alle rassen maar vind bepaalde rassen zoiezo nog wel echte werk(lijn)honden omdat ze tot voorkort alleen maar voor werkgefokt zijn en de verschillen tussen show en werklijn kwa karrakter in mijn ogen nog steeds erg klein zijn. bv. bordercollies, aussies, AHHtjes, veel berghonden en vast ook jachthonden (sorry weet echt te weinig rassen nu zo snel op te noemen)
Andere rassen waarin al een duidelijk onderscheid is tussen show en werklijn daarvan vind ik dan even wel zwart wit de werklijnhond pas een werkhond. Bv. duitse herder daar is een enorm karakter verschil tussen werklijn en showlijn. (wat niet wil zeggen dat een showhondje niet super kan werken)
Voor mij is die hele discussie eigenlijk maar belangrijk op 2 punten, gezondheid (ik vind werkende "rassen" vaak nog een stuk gezonder) en karakter (weet wat je in huis haalt) vandaar ook dat ik zeg dat ik bv alle bordercollies best dicht bij de werkhond vind zitten, omdat de meeste toch echt wat te doen moeten hebben. Niet allemaal maar die kreeg je vroeger ook in een nestje bij de schaapsherder. Maar een paar hondjes ook uit de beste combinatie's zijn echt geschikt om het werk uit te kunnen voeren. Maar dat maakt ze niet meteen geschikt om wel thuis alleen voor de haard te liggen
Ik vind niet alleen herders werkhonden hoor maar daar ben ik meer in thuis vandaar de voorbeelden.