Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer vind je een hond een werkhond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Wanneer vind je een hond een werkhond?

Ongelezen bericht door LongFields »

Zoek stok! schreef: Ik ben ook heel blij met mijn honden. Dat lijkt me overduidelijk. Maar ik zal nooit beweren dat ze beter zijn dan Labradors en Goldens in de jacht, of dan BC's in de agility, of dan Mechelaars in de IPO. Sterker nog, ze kunnen er niet eens aan tippen.
Hier idem dito, ik ben ook heel blij met mijn honden. Ik ken ook hun beperkingen (en de mijne) en weet dat er andere rassen zijn die in bepaalde zaken vele malen beter zijn dan mijn honden. Dat vind ik ook prima, ik zit bijvoorbeeld niet te wachten op een jachthond die pleite is als hij wild ruikt of zo. Ieder zijn ding.

Maar als iemand (wie dan ook) wil beweren dat zijn of haar hond prima geschikt is voor allerlei soorten "werk" of sport, dan lees ik dat, denk er het mijne van en ga gewoon verder met mijn leven en het forum.
Er wordt in dit topic in mijn ogen tot in het oneindige tegen elkaar in gepraat om maar te blijven proberen elkaar van de ander zijn zienswijze te overtuigen. Soms moet je gewoon besluiten dat je er toch niet uitkomt en het er maar bij laten.
Want deze oeverloze discussie en welles-nietes-spelletjes leiden volgens mij helemaal nergens meer toe, en ieders punt lijkt me inmiddels wel duidelijk.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Inge O schreef:
jeanine schreef:
het is een misverstand dat de honden niet naar een DA gaan. maar soms is het nodig om ze ter plekke te behandelen.
zo snel mogelijk worden ze dan naar de Da gebracht.
nou, misverstand, dat is anders wel letterlijk wat crutz zegt toch?
schrijf dat ze vaak makkelijk zelf behandeld kunnen worden, niet dat ze niet indien nodig naar de da gaan, alleen zie je wel dat ze een betere basis weerstand hebben, tenminste noem t maar zo, want reken maar dat er in verwondingen genoeg rotzooi komt in t werk en ze dus daar weinig tot niet op reageren met ontstekingen.

En ja, jij zeg mss dat alleen slagaderlijke bloedingen niet kunnen wachten, maar je hebt ook verwondingen die wel beter gelijk aan elkaar kunnen zitten.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

jeanine schreef:Die hebben we hier ook hoor(tenzij je speciaal daarvoor ingerichte gebieden bedoelt want die bedoel ik dus niet);mijn honden vinden het erg leuk om ze op te stoten.Ik wat minder,maar je ziet ze helaas niet altijd sneller dan je hond ze ruikt :wink:
nee, ik heb het over speciale rasters om je hond te testen.
in het wild kan een zwijn weg, en zolang hij weg kan zal een varken dat altijd als eerste keus nemen. hij wordt pas link als hij niet weg kan of gewond is. dat is heel andere koek
Nee,daar waag ik mijn honden echt niet aan :N:
Daar zijn ze me te speciaal,leuk,lief en weet ik veel wat voor.
dat is ook niet iets wat je zomaar met je honden kan doen of waar je ze aan moet blootstellen. maar om een hond te leren omgaan met een varken, daar is de mogelijkheid voor.
Wij komen hier in de bossen weleens zwijnen tegen,dus eraan blootstellen valt niet altijd te voorkomen.En al helemaal niet als ze onder takkenbossen langs het pad liggen te dutten zodat ik ze niet zie maar de honden ze wel in de neus hebben.
Laatst gewijzigd door marian* op 16 feb 2010 19:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

LongFields schreef: Maar als iemand (wie dan ook) wil beweren dat zijn of haar hond prima geschikt is voor allerlei soorten "werk" of sport, dan lees ik dat, denk er het mijne van en ga gewoon verder met mijn leven en het forum.
Niet alleen geschikt, maar beter. En dat is waar mensen op reageren :wink: Maar verder heb je gelijk :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Zoek stok! schreef:
LongFields schreef: Maar als iemand (wie dan ook) wil beweren dat zijn of haar hond prima geschikt is voor allerlei soorten "werk" of sport, dan lees ik dat, denk er het mijne van en ga gewoon verder met mijn leven en het forum.
Niet alleen geschikt, maar beter. En dat is waar mensen op reageren :wink: Maar verder heb je gelijk :mrgreen:

Okay, "beter" dan. Dat triggert mij niet meer dan mijn bewoordingen hoor. :wink: Maar blijkbaar hebben anderen daar wél last van, aan de afgelopen tig pagina's te zien. :F:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het een heel laag einde van wat best een leuke topic had kunnen zijn. Ik zal het meenemen en vooral proberen niet te trots op mijn hond te zijn want een ander kan dat wel eens als teken opvatten dat ik hun hond inferieur vind. En als mijn mening over hun hond zo belangrijk is moet ik daar inderdaad maar rekening mee gaan houden. Ik vind het persoonlijk bezopen om de waarde van je eigen hond door mijn mening te laten bepalen maar dat doen blijkbaar veel mensen. :roll:

Ik zou zeggen, ga lekker met je hond spelen en hou maar gewoon je mond over mijn hond voortaan, dan doe ik dat ook en dan kan iedereen weer vrij van zijn eigen hond genieten zonder dat die minderwaardig overkomt omdat ik mijn hond zo gaaf vind. :ok:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marc, laat nou gewoon joh. Wees gewoon blij met wat je hebt, dan doet een ander dat ook met wat hij of zij heeft en is het gewoon klaar. :wink:
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

marian* schreef:
jeanine schreef:Die hebben we hier ook hoor(tenzij je speciaal daarvoor ingerichte gebieden bedoelt want die bedoel ik dus niet);mijn honden vinden het erg leuk om ze op te stoten.Ik wat minder,maar je ziet ze helaas niet altijd sneller dan je hond ze ruikt :wink:
nee, ik heb het over speciale rasters om je hond te testen.
in het wild kan een zwijn weg, en zolang hij weg kan zal een varken dat altijd als eerste keus nemen. hij wordt pas link als hij niet weg kan of gewond is. dat is heel andere koek
Nee,daar waag ik mijn honden echt niet aan :N:
Daar zijn ze me te speciaal,leuk,lief en weet ik veel wat voor.
dat is ook niet iets wat je zomaar met je honden kan doen of waar je ze aan moet blootstellen. maar om een hond te leren omgaan met een varken, daar is de mogelijkheid voor.
Wij komen hier in de bossen weleens zwijnen tegen,dus eraan blootstellen valt niet altijd te voorkomen.En al helemaal niet als ze onder takkenbossen langs het pad liggen te dutten zodat ik ze niet zie maar de honden ze wel in de neus hebben.
ik bedoel bewust blootsellen in een raster.
ik snap dat je ze met wandelen niet altijd kan ontwijken.
maar het gevaar in een raster is groter omdat ze niet wegkunnen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

jeanine schreef:
toch wel zacht in de bek he???? :denken:
helaas niet... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jeanine
Actief

Ongelezen bericht door jeanine »

malinois schreef:
jeanine schreef:
toch wel zacht in de bek he???? :denken:
helaas niet... :wink:

nou of het dan wat wordt als jachthond???? :D
Afbeelding
Cash
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitseherder

Ongelezen bericht door Cash »

crutz schreef:
Inge O schreef:
jeanine schreef:
het is een misverstand dat de honden niet naar een DA gaan. maar soms is het nodig om ze ter plekke te behandelen.
zo snel mogelijk worden ze dan naar de Da gebracht.
nou, misverstand, dat is anders wel letterlijk wat crutz zegt toch?
schrijf dat ze vaak makkelijk zelf behandeld kunnen worden, niet dat ze niet indien nodig naar de da gaan, alleen zie je wel dat ze een betere basis weerstand hebben, tenminste noem t maar zo, want reken maar dat er in verwondingen genoeg rotzooi komt in t werk en ze dus daar weinig tot niet op reageren met ontstekingen.

En ja, jij zeg mss dat alleen slagaderlijke bloedingen niet kunnen wachten, maar je hebt ook verwondingen die wel beter gelijk aan elkaar kunnen zitten.
Mwah ik weet niet maar mijn honden hebben toch ook vaak zat behoorlijke diepe gaten gehad hoor na een gevecht (denk aan Ghaya en Hera of Hera en Kimba in knokpartij) en ook die hebben een prima weerstand om dat zelf binnen no time netjes dicht te hebben, zonder ontstekingen e.d.
IK spoel zoiets uit in biotex en dat geneest tot nog toe prima zelf.
daar hoeven het dus geen jachthonden voor te zijn o.i.d. :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Cash v Heiligental en Flow.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zoek stok! schreef:
En wie zegt dat wij geen gelijk hebben?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Martijn schreef: Ik zal er aan denken om Eva haar kwaliteiten niet te breed uit te meten. :wink:
Als je daar wél behoefte aan hebt, weet je me te vinden hè? :F:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Martijn schreef:Het is niet mijn bedoeling om iemand een teleurgesteld gevoel over hun hond te geven.
Misschien denk ik er te weinig bij na omdat het uit mijn eigen referentiekader niet logisch om een rotgevoel te krijgen als iemand anders blij en trots op zijn hond is.
Ik zal er aan denken om Eva haar kwaliteiten niet te breed uit te meten. :wink:
Ach. Volgens mij vind niemand het erg om Eva's kwaliteiten breed uitgemeten te krijgen. Jullie neiging om andere honden de grond in te trappen om daarmee Eva op een hogere troon te krijgen... daar gaat het om. Dat is niet nodig, en dat maakt het lachwekkend.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Martijn schreef:Het is niet mijn bedoeling om iemand een teleurgesteld gevoel over hun hond te geven.
Misschien denk ik er te weinig bij na omdat het uit mijn eigen referentiekader niet logisch om een rotgevoel te krijgen als iemand anders blij en trots op zijn hond is.
Ik zal er aan denken om Eva haar kwaliteiten niet te breed uit te meten. :wink:

Martijn, jij mag zeker over Eva vertellen, dat je trots op haar bent en dat ze veel kwaliteiten heeft, maar het is de manier waarop, het is áltijd net ff iets beter als een ander, zelfs andere die ergens speciaal voor gefokt/getraind zijn.
ik krijg er geen rotgevoel van hoor, IK heb geen werkterriers, wellicht dat ze de genen en potentie hebben, maar ik werk niet met ze. en dat is natuurlijk ook bij Eva zo... veel van wat je zegt waar ze goed in is of zou kunnen, dat weet jij ook niet, want dat doen jullie niet met haar.
marian*
Erelid
Contacteer:

Wat mij t.o.v. mijn honden betreft zal je dat in elk geval nooit lukken.
Verder ben ik het met wat Yamie en anderen schrijven eens waar het Eva betreft.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

jeanine schreef:maar het gevaar in een raster is groter omdat ze niet wegkunnen.
Dat doen we dus maar niet.4 midden op de dag gespieste honden op het Rozendaalse veld is me genoeg;de mijne hoeven niet nr 5 en 6 te worden :wink:
Afbeelding
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik heb maar een heel deel overgeslagen want volgens mij werd het alleen maar ongezelliger...

Ik denk bij een werkhond aan honden in de hondensport zoals IPO, africhting, reddingshonden, speurhonden op schiphol.
Ook denk ik aan de honden die schapendrijven en die dagelijks ook een paar uur "activiteit" nodig zijn om gelukkig te zijn en zich voldaan te voelen....
Ik vind Mayonaise :F: een typisch voorbeeld van iemand die werkt met haar hond, maar ook Linda Zoek stok bvb.

Oh, en voor de volledigheid; ik heb twee volkomen nutteloze honden :smile:
De enige die nog WAT kan is Muis en haar opvoeding is nog niet eens mijn verdienste ook :oeps: want ze kwam hier pas toen ze al 5 en een half was...het is een kwestie van vertrouwen, liefde en het onderhouden ervan wat maakt dat ze nog steeds luistert :F:
De hond met de opvoeding die ik wel op mijn naam mag schrijven is echt volkomen nutteloos op "lief zijn" en mooi zitten wezen na...
IN de opvoeding zijn wat hiaten en foutjes geslopen en hij is ronduit "lastig" :E:
Ach...ze zijn er niet minder lief om zullen we maar zeggen he?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Martijn schreef:
yamie schreef: Martijn, jij mag zeker over Eva vertellen,
Oh! Dankjewel!

:blah:

Al je het niet erg vindt dan praat ik met net zoveel plezier en waardering over mijn hond als ik wil.
Wie daar last van heeft zal me een rotzorg zijn. Je kunt nu eenmaal niet elke zure jaloerse kneus tevreden stellen.
:piew: misselijke vent
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Hè jongens, wat een gezelligheid weer... :scratch:
Marion.

LongFields schreef:Hè jongens, wat een gezelligheid weer... :scratch:
Als je een beetje objectief kijkt, is dat toch niet heel erg vreemd Suzanne.

Zelfs je zus moest het ontgelden.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marion. schreef:
LongFields schreef:Hè jongens, wat een gezelligheid weer... :scratch:
Als je een beetje objectief kijkt, is dat toch niet heel erg vreemd Suzanne.

Zelfs je zus moest het ontgelden.
Mijn zus kan wel wat hebben hoor (net zoals ik). Ik begrijp ook niet wat dat met mij te maken heeft eerlijk gezegd. :scratch:
Ik snap niet wat je eerste opmerking te betekenen heeft. Ik geef gewoon een algemene opmerking aan iedereen die zich aangesproken voelt, en nu verwijt jij me gelijk dat ik niet objectief zou zijn?
Ik geloof dat je me kwijt bent geraakt hoor Marion.
Wat is er subjectief aan een algemene opmerking? :19:
Marion.

LongFields schreef:Wat is er subjectief aan een algemene opmerking? :19:
Laat maar Suzanne.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef: Als ik zeg: alles is beter dan een laekense herder is het opeens een pis op een herder topic en ben ik de herderhaterd. :roll:
Even losstaand van de rest van je tekst, het is niet voor het eerst en zeker niet alleen Martijn opgevallen dat, en dat weet jij zelf ook heel goed, je er een bepaald genoegen in schijnt te scheppen om bepaalde herdershondenrassen (natuurlijk niet die van jouzelf, want díe zijn perfect) alsmede ook geregeld de "vechthondenrassen" over de hekel te halen, volgens mij alleen maar om te provoceren.
Als we het dan toch hebben over mensen die geïrriteerd raken door bepaalde opmerkingen van bepaalde mensen, dan scoor jij bij mij weer aardig hoog.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marion. schreef:
LongFields schreef:Wat is er subjectief aan een algemene opmerking? :19:
Laat maar Suzanne.
Ja, dat zou lekker zijn... Jij begint erover, dan mag je mij daar gewoon even uitleg over geven. Anders had je je post gewoon achterwege moeten laten Marion.
Marion.

LongFields schreef:Ja, dat zou lekker zijn... Jij begint erover, dan mag je mij daar gewoon even uitleg over geven. Anders had je je post gewoon achterwege moeten laten Marion.
Hoe ver moet ik gaan? Er is duidelijk van het begin af aan dat het niet over werkhondencapaciteiten gaat, maar gewoon over Eva. Aan het eind postten "zij" dat ze alleen maar blij en trots op hun hondje zijn, en jij bent daar als fokker erg blij mee. Logisch, mijn fokker is dat ook als ik datzelfde over Saar en Miep vertel (want dat is natuurlijk ook zo).

Maar nee. Die worden op het openbare forum afgebrand als zijnde bejaarde Goldens. "Ook wel leuk, maar anders". Door één of ander debiel die mijn honden nog nooit heeft gezien.

Jij mag/moet uiteraard je pupkopers trouw blijven, maar iets objectiever op hun berichten reageren kan ook. Of niet, maar dan kun je het mijns inziens beter bij PB houden.

Zo genoeg informatie?
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik hussel de mening van Nanna en Linda door elkaar en dan krijg je mijn mening :mrgreen:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

yamie schreef:
:piew: misselijke vent
Ach Noor, lekker laten gaan.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Nanna schreef:Het is niet een ieder gegeven om alle exponenten van het hondenrijk leuk te vinden.
Maar ik ga niet tegenspreken dat herdershonden de beste keus voor de politie zijn, je hoort mij niet roepen dat ze daar toch écht teckels voor moeten hebben omdat die veul beter zijn :roll:
En dat, als we het er tóch over hebben, teckels ook veul beter zijn in windhondenrennen, het hele jachthondengebeuren én sledehondenrennen.
En ik denk dat dát is wat mij en een aantal anderen stoort.
Dat laatdunkende gedoe.
:smile:

Afbeelding
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marion. schreef: Er is duidelijk van het begin af aan dat het niet over werkhondencapaciteiten gaat, maar gewoon over Eva. Aan het eind postten "zij" dat ze alleen maar blij en trots op hun hondje zijn, en jij bent daar als fokker erg blij mee. Logisch, mijn fokker is dat ook als ik datzelfde over Saar en Miep vertel (want dat is natuurlijk ook zo).
Dat is jouw perceptie. Ik lees nergens tussen de regels door dat het over Eva gaat namelijk. Maar dat zal jij wel weer afserveren met de opmerking dat ik niet objectief ben, omdat Eva toevallig bij mij thuis geboren is.
Als je het hele topic had gelezen en niet alleen gefocused was op de posts van Marc en Martijn, dan heb je aan mijn eerdere posts kunnen zien dat ik toch duidelijk een andere visie heb over dit onderwerp dan Marc en Martijn. Mijn definitie van een werkhond is anders dan die van hen. Soit. Moet ik me daar druk om gaan maken? Of zij misschien? Dat lijkt me toch niet. :19:
Marion. schreef:Maar nee. Die worden op het openbare forum afgebrand als zijnde bejaarde Goldens. "Ook wel leuk, maar anders". Door één of ander debiel die mijn honden nog nooit heeft gezien.
Hier komt de aap uit de mouw. Het is (zoals wel vaker het geval is geweest bij de een-tweetjes tussen jou en de heren) gewoon "oud zeer". Marion, laat je niet zo opnaaien door een zootje letters op een computerscherm. Je bent een volwassen vrouw, wees wijs en gewoon blij met je honden, ongeacht wat je denkt dat een ander daarvan vindt.
Marion. schreef: Jij mag/moet uiteraard je pupkopers trouw blijven, maar iets objectiever op hun berichten reageren kan ook. Of niet, maar dan kun je het mijns inziens beter bij PB houden.
Waarom zou ik in hemelsnaam "mijn pupkopers trouw moeten blijven"? Ik mag toch zeker wel gewoon mijn mening verkondigen, ook al wijkt die misschien af van die van forummers die een hond bij mij vandaan hebben? Het verleden op dit forum heeft al meerdere malen laten zien dat ik gerust mijn afwijkende mening neerzet als die niet overeenkomt met die van welke pupkoper dan ook (zoals je misschien is opgevallen zijn de Marc en Martijn niet de enigen meer met een pup bij mij vandaan die op dit forum komen).
Wederzijds weten de mensen die een pup van mij hebben en ik prima wat we aan elkaar hebben. Ik heb ook gewoon begrip voor andere inzichten. Als ik vind dat ik hier moet reageren, dan doe ik dat gewoon en als jij vindt dat ik dat in het vervolg per PB zou moeten doen, dan heb je pech want ik laat me niet door jou voorschrijven wat wel en niet objectief is en wat ik wel en niet in het openbaar doe. Nog effe zeg... :piew:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”