Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer vind je een hond een werkhond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Wanneer vind je een hond een werkhond?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef:Jij zegt toch ook dat diensthonden de echte werkhonden onder de herders zijn?
Er zijn meer herders dan de Belgische en Hollandse hoor :mrgreen: Een BC die op de hei samen met een herder werkt is ook een werkhond. En een BC die uit deze lijnen komt en schapendrijven als sport beoefent, is een sporthond uit werklijnen :D
voor jou :engel: voor mij dus niet, dat is voor mij ook een werkhond, hij werkt en doet dit goed... dus een werkhond.... :mrgreen:
O ja sorry, 'vind ik een sporthond uit werklijnen' :F:
En hoe zit het met jullie redenatie als je naar Izzie kijkt dan? Ze komt uit een werklijn. Ze heeft aanleg om te drijven. Lijkt mij dat ze volgens jullie dan een werkhond is (ook al is het geen Belgische Herder :mrgreen: ). Maar wat als ik besluit daarmee niet door te gaan omdat ik er niet geschikt voor ben en te druk ben met andere dingen? Is ze dan geen werkhond? Wat is ze dan?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Zoek stok! schreef:O ja sorry, 'vind ik een sporthond uit werklijnen' :F:
En hoe zit het met jullie redenatie als je naar Izzie kijkt dan? Ze komt uit een werklijn. Ze heeft aanleg om te drijven. Lijkt mij dat ze volgens jullie dan een werkhond is (ook al is het geen Belgische Herder :mrgreen: ). Maar wat als ik besluit daarmee niet door te gaan omdat ik er niet geschikt voor ben en te druk ben met andere dingen? Is ze dan geen werkhond? Wat is ze dan?
een werkeloze werkhond :mrgreen:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

chrico schreef: Wij zeggen toch echt niet hetzelfde hoor. Als Eva elders had gezeten waar IPO met haar gedaan werd maakt het haar geen werkhond. Een goede werkhond hoeft geen zware training te hebben, puntjes op de I okee maar van nature zit het erin waarbij je evt aan die puntjes kan werken.
Ik wil eerst even zeggen dat mijn honden met jou bespreken niet mijn hobby is omdat ik iets voel in je reacties. Dan op dit punt terugkomend. Het is werkelijk totaal onzinnig om nu te gaan beweren dat een hond met talent wel even politiehond wordt. Een goede werkhond vraagt jaren intensief trainen om tot een werkende hond gemaakt te worden. Of dat nu Eva zou zijn of een kanjes uit Fort Oranje lijnen. Het is zelfs de vraag welke hond sneller leert aangezien het brute karakter van sommige lijnen trainen in de weg kan staan.

Van nature is geen enkele hond onder appel en van nature is al helemaal geen enkele herder bijna al politiehond. Daar denk jij veel te makkelijk over geloof ik. :wink:

Het zijn allemaal in eerste instantie honden, zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Mijn eerste reactie op pagina 1 is als zij een salaris thuisbrengen samen met hun baas, dat zijn in mijn ogen werkhonden. Werklijnen brengen geen geld op, de individuele werkende hond (niet rasgebonden) wel.
Nu doe je net alsof jouw definitie van werkhond ook alleen een werkhond is. Ik ben dus van mening dat een werkhond een type hond is waar je in potentie mee kan werken. Ik vind dus Fenella's honden net zo goed werkhonden. Nog beter gezegd, ik vind een tophond in een sport sowieso werkhond. Die werkt toch samen met zijn baas? Of hij nu echt een zak drugs vindt of een lap met lucht van de baas maakt eigenlijk niks uit :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Een werkhond die niet werkt. Wat is een werklijn anders? Kijk, als ze geen enkele aanleg toont is ze geen werkhond. Niemand kan beweren dat ze een werkhond is als ze zich niet kan bewijzen maar dan kan ze er in mijn ogen dus makkelijk wel een zijn. Dat zou zelfs door een kenner simpel getest kunnen worden. Werken hangt immers samen met een paar duidelijke kenmerken bij collies. Ik neem aan dat een aussie een collie is tenminste... :ugh:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef: Nog beter gezegd, ik vind een tophond in een sport sowieso werkhond. Die werkt toch samen met zijn baas?
Dit geldt ook voor de agility? Bijv. de C klasse in NL bij agility, dat zijn werkhonden? Realiseer je wel dat je dan ook dat Vlinderhondje erbij hebt die in de C klasse in de small loopt. Ik zeg dit omdat ik het idee heb dat jij een bepaald beeld hebt van hoe zo'n hond zou moeten doen en zijn. En vraag me af of een gezelschapshondje daar in past.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Zoek stok! schreef: En hoe zit het met jullie redenatie als je naar Izzie kijkt dan? Ze komt uit een werklijn. Ze heeft aanleg om te drijven. Lijkt mij dat ze volgens jullie dan een werkhond is (ook al is het geen Belgische Herder :mrgreen: ). Maar wat als ik besluit daarmee niet door te gaan omdat ik er niet geschikt voor ben en te druk ben met andere dingen? Is ze dan geen werkhond? Wat is ze dan?
Als een hond niet werkt is het in mijn ogen geen werkhond. Werkhond houdt in dat de hond ook daadwerkelijk werkt. Dus een aussie die bij de herder woont (en werkt) is een werkhond, een aussie die dat niet doet is wat anders. Een 'gewone' huishond of wellicht een sporthond (als je bijv. regelmatig en op enig niveau behendigheid doet). :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef: Nog beter gezegd, ik vind een tophond in een sport sowieso werkhond. Die werkt toch samen met zijn baas?
Dit geldt ook voor de agility? Bijv. de C klasse in NL bij agility, dat zijn werkhonden? Realiseer je wel dat je dan ook dat Vlinderhondje erbij hebt die in de C klasse in de small loopt. Ik zeg dit omdat ik het idee heb dat jij een bepaald beeld hebt van hoe zo'n hond zou moeten doen en zijn. En vraag me af of een gezelschapshondje daar in past.
Ik weet niet hoe het in die piepkleine klasse gaat. De meeste honden op hoog niveau komen toch uit werklijnen. De mechelaars in ieder geval wel. De bordercollies ook en ook Izzie komt uit werklijnen. Zelfs shelties komen uit werk/sportlijnen. Of je nu met die mechelaar parcours loopt of speurt, het is en blijft een samenwerking die niet voor alle honden weggelegd is. Ga maar eens met een puur showras proberen hoog niveau te lopen. Of met een brakje. Dat lukt zelden. :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Rami schreef:
Zoek stok! schreef: En hoe zit het met jullie redenatie als je naar Izzie kijkt dan? Ze komt uit een werklijn. Ze heeft aanleg om te drijven. Lijkt mij dat ze volgens jullie dan een werkhond is (ook al is het geen Belgische Herder :mrgreen: ). Maar wat als ik besluit daarmee niet door te gaan omdat ik er niet geschikt voor ben en te druk ben met andere dingen? Is ze dan geen werkhond? Wat is ze dan?
Als een hond niet werkt is het in mijn ogen geen werkhond. Werkhond houdt in dat de hond ook daadwerkelijk werkt. Dus een aussie die bij de herder woont (en werkt) is een werkhond, een aussie die dat niet doet is wat anders. Een 'gewone' huishond of wellicht een sporthond (als je bijv. regelmatig en op enig niveau behendigheid doet). :wink:
Een Aussie op een ranch zou dat dan zijn. Die mening deel ik. Maar ik was benieuwd hoe anderen - die een andere mening hebben - dat zouden zien :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

MARC_S schreef: Ik wil eerst even zeggen dat mijn honden met jou bespreken niet mijn hobby is omdat ik iets voel in je reacties. Dan op dit punt terugkomend. Het is werkelijk totaal onzinnig om nu te gaan beweren dat een hond met talent wel even politiehond wordt. Een goede werkhond vraagt jaren intensief trainen om tot een werkende hond gemaakt te worden. Of dat nu Eva zou zijn of een kanjes uit Fort Oranje lijnen. Het is zelfs de vraag welke hond sneller leert aangezien het brute karakter van sommige lijnen trainen in de weg kan staan.

Van nature is geen enkele hond onder appel en van nature is al helemaal geen enkele herder bijna al politiehond. Daar denk jij veel te makkelijk over geloof ik. :wink:
Jammer dat je er zo over denkt, weer een hand weggeslagen maar okee, ik neem het je niet eens kwalijk. Zolang jij alles als aanval gaat voelen of weet ik het wat zijn wij bij deze uitgesproken. Misschien dat als je leest wat anderen schrijven dat je dan iets duidelijk word. Ga mij geen woorden in mijn mond leggen die ik niet gebruik, er bestaan meer beroepen voor honden dan alleen een politiehond al klinkt dat in jouw oren erg onzinnig.
Groetjes
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik vind een werkhond heel breed en een overkoepelend begrip en heeft naar mijn idee met de bloedlijnen en het karakter van een individuele hond te maken..
Honden die voor een taak zoals politiehonden, praktische jachthonden en blindengeleidehonden vind ik gebruikshonden.
Laatst gewijzigd door marye op 15 feb 2010 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

LongFields schreef:

Dus het ligt al met al niet zo simpel als jij het gesteld hebt. :wink:
Zo simpel stel ik het niet hoor, dat was iemand anders :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

chrico schreef:
LongFields schreef:

Als je je eigen quote erbij had laten staan, had je nog kunnen zien dat je het toch écht zelf hebt getypt. :19:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Ik zal nog een schepje onduidelijkheid toevoegen :wink: .
Ik vind eigenlijk dat er 3 categoriën zijn :sporthonden ,werkhonden én praktijkhonden.
Ik vind het vlinderhondje dat hoge ogen gooit in de agility een sporthond.
Ik vind de hond van Malinois een werkhond, daarentegen vind ik ook genoeg honden binnen de KNPV sporthond, of om mijn gevleugelde uitspraak te gebruiken "daar ga ik de Brink niet mee op" :neenee: Honden waarvan ik denk: :denken: oeps als er iets meer dreiging op wordt gezet, jaag je ze weg op de stok. Dan kan er nog zo'n goede lijn achter zitten, dat maakt het in mijn ogen dan geen werkhond. Maw er moet wel potentie in zitten.
Zo kan dus ook een hond uit niet werklijnen in mijn ogen een werkhond zijn, of zelfs indien er met die hond in de praktijk gewerkt wordt een praktijkhond.
Er zit in mijn ogen wel een heel groot verschil tussen praktijkhonden én sporthonden. Met een praktijkhond moet gewerkt worden. Er zijn wel degelijk honden die ik aanduid met: "dat zou een goede praktijkhond zijn", of zoals dat binnen het KNPV wereldje wordt genoemd een "echte". Dit is dan nog geen praktijkhond maar wel een werkhond, of zelfs sporthond :F: .
Ik vind een Aussie waar tot voller tevredenheid mee gewerkt wordt door een schaapsherder een praktijkhond. Een Aussie die afstamt uit een werklijn en de potentie heeft om tot volle tevredenheid met een schaapsherder aan de slag te kunnen, maar waar de eigenaar alleen maar mee wandelt, een werkhond, een Aussie uit showlijnen met de zelfde potentie vind ik ook een werkhond. Een Aussie uit werklijnen die echter net dat beetje extra mist maar wel hoge ogen gooit bij agility vind ik dan weer een sporthond.

Dus om dit verwarrende betoog af te sluiten :wink: komt het er voor mij eigenlijk op neer dat het afhankelijk is van de potentie van de hond of het een werkhond of een sporthond is, daarnaast is een werkende "werk"hond voor mij dus een praktijkhond.
Gr. Aniek

Afbeelding
laeken
Zeer actief

chrico schreef:
MARC_S schreef: Ik wil eerst even zeggen dat mijn honden met jou bespreken niet mijn hobby is omdat ik iets voel in je reacties. Dan op dit punt terugkomend. Het is werkelijk totaal onzinnig om nu te gaan beweren dat een hond met talent wel even politiehond wordt. Een goede werkhond vraagt jaren intensief trainen om tot een werkende hond gemaakt te worden. Of dat nu Eva zou zijn of een kanjes uit Fort Oranje lijnen. Het is zelfs de vraag welke hond sneller leert aangezien het brute karakter van sommige lijnen trainen in de weg kan staan.

Jammer dat je er zo over denkt, weer een hand weggeslagen maar okee, ik neem het je niet eens kwalijk. Zolang jij alles als aanval gaat voelen of weet ik het wat zijn wij bij deze uitgesproken. Misschien dat als je leest wat anderen schrijven dat je dan iets duidelijk word. Ga mij geen woorden in mijn mond leggen die ik niet gebruik, er bestaan meer beroepen voor honden dan alleen een politiehond al klinkt dat in jouw oren erg onzinnig.
Groetjes
Nou zeg. Je begrijpt toch wel dat ik niet van jou hoef te horen of Eva wel of niet geschikt is voor IPO? Je hebt die hond nog nooit gezien en mensen uit IPO vinden haar wel geschikt. Dan kan jij mij toch niet komen vertellen hoe het zit? :denken: Dat heeft niks met weggeslagen handen te maken maar als je dat wel zo opvat kan ik daar ook niks aan doen. Jij vindt het toch ook niks als ik jou wat ga vertellen over je honden? Dat is al eeuwig ons hete hangijzer dus waarom moet ik me dan wel laten vertellen dat Eva ongeschikt voor IPO is terwijl dat alleen met mijn keuzes te maken heeft gehad :19: Nou ja, het zal wel :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Even een overdenking voor de mensen die vinden dat alleen werkende honden werkhonden zijn. Wat is dan werklust? De lust naar een baan? Of de lust om actief met de baas bezig te zijn? Wat is werklijn? Paringen tussen werkende honden of een lijn geschikt voor werk gefokt? Zijn de pups dan geen werklijnen?
Het gaat toch om eigenschappen die een hond geschikt maken voor werken met de hond. Dat kan ook op sportief gebied dus. De eigenschappen van een werkhond zijn toch niet niks?

Nou ja, als het antwoord is "de hond moet werken" dan is het snel duidelijk :mrgreen: Een hulphond die alles opraapt van het ras boomer is dan ook een werkhond. Zelfs een epilepsiehond is dan een werkhond. Al is dat een 10 jarig kruisinkje uit het asiel. Een werklijnmechelaar is dan geen werkhond als hij IPO doet op hoog niveau. Dat is een sporthond. Schiet mij maar lek hoor :wink:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Een werklijn of een showlijn... Is dat niet gewoon een stempel die fokkers erop drukken? Een richting die ze kiezen? Zoals binnen de paarden je springpaarden en dressuurpaarden hebt? Ze hebben gewoon meer aanleg voor het een, wat niet wil zeggen dat ze het ander niet kunnen. Een springgefokt paard wat dressuur loopt is op dat moment een dressuurpaard.
Net als een hond uit de werklijnen op het moment dat het een show loopt een showhond is. Of een gezelschapshondje wat behendigheid doet op dat moment een sporthond is?
Is het niet gewoon heel erg afhankelijk wat een hond doet? Een hond kan wel uit werklijnen komen, maar als hij gewoon huishond is maakt de lijn hem niet een werkhond vind ik.
chrico
Zeer actief

LongFields schreef:
chrico schreef:
LongFields schreef:

Als je je eigen quote erbij had laten staan, had je nog kunnen zien dat je het toch écht zelf hebt getypt. :19:
En als jij het hele topic had gelezen dan had je kunnen zien wie het schreef en waarom dit aangehaald werd.
Maar goed, ik ga verder niet in discussie met jou om iets wat een pupkoper van jou verteld als je het niet erg vind :ok:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Marc, ik denk dat er niet 1 éénduidige definitie te geven is van het "fenomeen" werkhond. Zoals in dit topic wel is gebleken, is daar flink wat verschil van mening over. En ik denk dat dat ook niet geeft, iedereen kijkt namelijk toch door zijn eigen bril, met zijn eigen referentiekader.
Voor mij is het eerlijk gezegd ook niet zo belangrijk dat iedereen hier daarover exact dezelfde mening heeft, als jij een werkhond anders ziet dan ik dat zie, dan maakt dat toch op zich helemaal niet uit?
chrico
Zeer actief

MARC_S schreef: Jammer dat je er zo over denkt, weer een hand weggeslagen maar okee, ik neem het je niet eens kwalijk. Zolang jij alles als aanval gaat voelen of weet ik het wat zijn wij bij deze uitgesproken. Misschien dat als je leest wat anderen schrijven dat je dan iets duidelijk word. Ga mij geen woorden in mijn mond leggen die ik niet gebruik, er bestaan meer beroepen voor honden dan alleen een politiehond al klinkt dat in jouw oren erg onzinnig.
Groetjes
Nou zeg. Je begrijpt toch wel dat ik niet van jou hoef te horen of Eva wel of niet geschikt is voor IPO? Je hebt die hond nog nooit gezien en mensen uit IPO vinden haar wel geschikt. Dan kan jij mij toch niet komen vertellen hoe het zit? :denken: Dat heeft niks met weggeslagen handen te maken maar als je dat wel zo opvat kan ik daar ook niks aan doen. Jij vindt het toch ook niks als ik jou wat ga vertellen over je honden? Dat is al eeuwig ons hete hangijzer dus waarom moet ik me dan wel laten vertellen dat Eva ongeschikt voor IPO is terwijl dat alleen met mijn keuzes te maken heeft gehad :19: Nou ja, het zal wel :wink:[/quote]
Pffffffffff word je hier nu niet moe van. Je verteld het zelf, helemaal zelf. Heeft niemand bij geholpen hoor. Les het binnen de context van dit gesprek, lees, gewoon simpel lezen.
De CONTEXT Marc. Ja ik schrijf het duidelijker voor het geval je het weer eens verkeerd oppakt. Ik vond dit een leuke discussie want er is echt een hoop onduidelijkheid en ieder heeft zijn eigen visie, tot nu net. Bah, je weet het weer leuk te spelen. Ons heet hangijzer is dat jij uit het niets mij of mijn honden aanvalt. Ik val jou nu niet aan, ik val Eva niet aan. We hebben een gesprek en als voorbeeld gebruik ik mijn honden en jij jouw honden. Poeh hee, moeilijk hoor om te blijven bij dit gesprek en niet weer zoals gewoonlijk de oude koeien erbij te halen.
Verder vind ik het weer eens prima met je en is dit mijn laatste reactie op jou in dit topic.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Martijn schreef:Dat vraag ik me weleens af.
Je hoort er veel over en er wordt gedaan alsof er een grote scheidslijn tussen werkhonden en de rest van de soort ligt en dat wil ik ook best aannemen maar waar ligt die lijn dan?

Welke componenten maken een hond een werkhond?
Voor mij is een werkhond een hond die de wil heeft om te werken, om te leren.
Een hond die het nodig heeft om dingen te leren en te doen.
Die bezig moet zijn.
Die zonder zijn 'werk' zichzelf niet zou zijn.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

LongFields schreef:Marc, ik denk dat er niet 1 éénduidige definitie te geven is van het "fenomeen" werkhond. Zoals in dit topic wel is gebleken, is daar flink wat verschil van mening over. En ik denk dat dat ook niet geeft, iedereen kijkt namelijk toch door zijn eigen bril, met zijn eigen referentiekader.
Voor mij is het eerlijk gezegd ook niet zo belangrijk dat iedereen hier daarover exact dezelfde mening heeft, als jij een werkhond anders ziet dan ik dat zie, dan maakt dat toch op zich helemaal niet uit?
Nee, zeker niet. Ik hou er juist van als mensen hun mening geven. Alleen vond ik het wel jammer dat mijn mening erg ter discussie werd gesteld en dat daarmee meteen Eva besproken moest worden. Maargoed, zo gaat dat en ook dat geeft niks uiteindelijk :wink:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

MARC_S schreef:Even een overdenking voor de mensen die vinden dat alleen werkende honden werkhonden zijn. Wat is dan werklust? De lust naar een baan? Of de lust om actief met de baas bezig te zijn? Wat is werklijn? Paringen tussen werkende honden of een lijn geschikt voor werk gefokt? Zijn de pups dan geen werklijnen?
Het gaat toch om eigenschappen die een hond geschikt maken voor werken met de hond. Dat kan ook op sportief gebied dus. De eigenschappen van een werkhond zijn toch niet niks?

Nou ja, als het antwoord is "de hond moet werken" dan is het snel duidelijk :mrgreen: Een hulphond die alles opraapt van het ras boomer is dan ook een werkhond. Zelfs een epilepsiehond is dan een werkhond. Al is dat een 10 jarig kruisinkje uit het asiel. Een werklijnmechelaar is dan geen werkhond als hij IPO doet op hoog niveau. Dat is een sporthond. Schiet mij maar lek hoor :wink:
Tja, ik vind werklustige honden toch wel iets anders dan werkende honden. Onze honden vinden niets leuker dan (actief) met ons bezig te zijn: spelen, er op uit gaan, hardlopen (met mijn vriend), fietsen, zwemmen, speuren. Noem maar op. En dat doen we dan ook nog eens op dagelijkse basis. Toch heb ik geen werkhonden (ze hebben immers geen min of meer vaste werktaken zoals waakhonden, veedrijvers en jachthonden dat wel hebben) maar huishonden. Redelijk actieve huishonden, die graag een taakje doen, dat dan weer wel. Maar dat geldt voor heel veel honden, denk ik... :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

chrico schreef: Pffffffffff word je hier nu niet moe van. Je verteld het zelf, helemaal zelf. Heeft niemand bij geholpen hoor. Les het binnen de context van dit gesprek, lees, gewoon simpel lezen.
De CONTEXT Marc. Ja ik schrijf het duidelijker voor het geval je het weer eens verkeerd oppakt. Ik vond dit een leuke discussie want er is echt een hoop onduidelijkheid en ieder heeft zijn eigen visie, tot nu net. Bah, je weet het weer leuk te spelen. Ons heet hangijzer is dat jij uit het niets mij of mijn honden aanvalt. Ik val jou nu niet aan, ik val Eva niet aan. We hebben een gesprek en als voorbeeld gebruik ik mijn honden en jij jouw honden. Poeh hee, moeilijk hoor om te blijven bij dit gesprek en niet weer zoals gewoonlijk de oude koeien erbij te halen.
Verder vind ik het weer eens prima met je en is dit mijn laatste reactie op jou in dit topic.
Jammer dat je niet gewoon begrip hebt voor het feit dat ik het moeilijk vind dat jij 3 hele berichten wijdt aan het mij uitleggen dat mijn hond niet geschikt voor IPO is terwijl ik en Fenella dat tegenspreken. Dan denk ik dus, neem het gewoon aan en dram er niet zo over door. Verder is er niks aan de hand, maargoed, zal wel. :wink:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik blijf nog steeds bij mijn opmerking dat een werkhond op 1 of andere manier geld opleverd/geld bespaard (bv de hulphonden) en dat een sporthond hobby-matig getraind wordt. :pffff: Dat kan best dagelijks zijn en zeer fanatiek; maar het blijft in mijn ogen 'sport'. Maar die titel vind ik persoonlijk niet minder belangrijk dan een 'werkhond', eigenlijk. Mijn hobby is minstens zo belangrjk dan mijn werk; en mijn honden zijn minstens zoveel waard als iedere werkhond. :19:
laeken
Zeer actief

Rami schreef: Tja, ik vind werklustige honden toch wel iets anders dan werkende honden.
Ik ook. Maar wat is een werkhond? Volgens mij staat er niet werkende hond :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Ik blijf nog steeds bij mijn opmerking dat een werkhond op 1 of andere manier geld opleverd/geld bespaard (bv de hulphonden) en dat een sporthond hobby-matig getraind wordt. :pffff: Dat kan best dagelijks zijn en zeer fanatiek; maar het blijft in mijn ogen 'sport'. Maar die titel vind ik persoonlijk niet minder belangrijk dan een 'werkhond', eigenlijk. Mijn hobby is minstens zo belangrjk dan mijn werk; en mijn honden zijn minstens zoveel waard als iedere werkhond. :19:
Zou een hond ook onderscheid maken tussen geld opleveren of niet? De vraag is, wanneer is een hond een werkhond. Niet wanneer is een hond een werkende hond. :wink: Een werkhond is een type hond en een werkende hond kan elke hond zijn. Zelfs een kat die voor de muizen in de bakkerij woont zou anders een werkkat zijn. Ga je daarmee fokken dan fok je werklijnkatten. De ouders leveren immers geld op door hun "werk" :mrgreen: :wink: Ik zie dat dus anders. Maar dat weten we inmiddels wel denk ik :engel:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

MARC_S schreef:
Rami schreef: Tja, ik vind werklustige honden toch wel iets anders dan werkende honden.
Ik ook. Maar wat is een werkhond? Volgens mij staat er niet werkende hond :wink:
Ah ja, maar dan is het meer een taalkundig probleem dan een verschil van mening, misschien?
Voor mij is in ieder geval een werkhond hetzelfde als een werkende hond, een hond dus die werkt.
Een werklustige hond is 'gewoon' een hond die graag actief bezig is.
En dat iemand anders dat heel anders ziet (of het beestje een ander naampje geeft), dat kan natuurlijk best. :wink:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

MARC_S schreef:
Anne&Taar schreef:Ik blijf nog steeds bij mijn opmerking dat een werkhond op 1 of andere manier geld opleverd/geld bespaard (bv de hulphonden) en dat een sporthond hobby-matig getraind wordt. :pffff: Dat kan best dagelijks zijn en zeer fanatiek; maar het blijft in mijn ogen 'sport'. Maar die titel vind ik persoonlijk niet minder belangrijk dan een 'werkhond', eigenlijk. Mijn hobby is minstens zo belangrjk dan mijn werk; en mijn honden zijn minstens zoveel waard als iedere werkhond. :19:
Zou een hond ook onderscheid maken tussen geld opleveren of niet? De vraag is, wanneer is een hond een werkhond. Niet wanneer is een hond een werkende hond. :wink: Een werkhond is een type hond en een werkende hond kan elke hond zijn. Zelfs een kat die voor de muizen in de bakkerij woont zou anders een werkkat zijn. Ga je daarmee fokken dan fok je werklijnkatten. De ouders leveren immers geld op door hun "werk" :mrgreen: :wink: Ik zie dat dus anders. Maar dat weten we inmiddels wel denk ik :engel:
Ik bind, ondanks de haken-en-ogen, de 'werkende hond' theorie nog steeds t eerlijkst; ik vind een werkhond dus niet per definitie een type hond. Ik snap de discussie, maar zit dabn toch in t andere 'kamp'... :mrgreen: :pffff: :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ja wel een werkhond, ze is er geschikt voor, komt uit werklijnen, etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

marye schreef:Ik vind een werkhond heel breed en een overkoepelend begrip en heeft naar mijn idee met de bloedlijnen en het karakter van een individuele hond te maken..
Honden die voor een taak zoals politiehonden, praktische jachthonden en blindengeleidehonden vind ik gebruikshonden.
Daar kan ik me goed in vinden :ok:
Nanna schreef:Een werkhond is een hond die zowel geestelijk als lichamelijk in staat is het werk te doen waar hij oorspronkelijk voor gefokt is.
En werkhonden die gebruikt worden voor hun taak zijn de gebruikte werkhonden oftewel gebruikshonden :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”