Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer vind je een hond een werkhond?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Wanneer vind je een hond een werkhond?

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:
chrico schreef:
MARC_S schreef:

Ik lees van veel mensen hier dat ze een werkhond een werkende hond vinden. Volgens mij is dat de vraag niet. :wink:
Wat was de vraag dan volgens jou? (Ben ik echt benieuwd naar want het zou inhouden dat niemand anders de vraag begrijpt)
De vraag was, wanneer vindt je een hond een werkhond. En dat was denk ik bedoeld als omschrijf eigenschappen die een werkhond volgens jou heeft. Toen beschreef ik wat ik een werkhond noem en daar zei ik bij dat ik het dan wel over herders had. Als ik alle rastypen moet beschrijven praat je over verschillende eigenschappen die je niet allemaal op elk rastype kan toepassen. Helaas is mijn verhaal uit zijn verband gerukt omdat ik zgn alleen herders werkhonden zou vinden. Dat komt denk ik omdat bepaalde mensen een gevoelige snaar hebben rondom herders. :19: Als ze niet slaafs zijn dan zijn ze wel afhankelijk. Ze blaffen niet maar ze gillen en waken kunnen ze ook al niet want je trapt of stuurt ze zo weg. :roll:

Ik beschreef herders maar dat maakt ze niet de enige werkhonden. Ik zeg nl ook dat ik een blindegeleidehond een werkhond vind. En als ik bepaalde honden geen werkhonden vind omdat ik er een andere definitie op na houd dan lijkt me dat nu net de essentie van dit verhaal. Wat vindt JIJ is de vraag :wink:

Het antwoord "wanneer hij werkt" zegt nog niets over wanneer een hond een werkhond is. Denk bv aan fokken van werklijnen. Zijn de pups met aanleg in die nesten niet gewoon een werkhond zonder dat ze politiehond of geleidehond zijn. Wat zijn dan werklijnen? Honden die generaties lang echt gewerkt hebben of honden gefokt op werk?

Verder moet ik even iets rechtzetten. Jij schreef eerder dat Eva geen IPO kon ondanks dat ik het geprobeerd had. Dat klopt niet. Ze kon prima IPO, ik trok die lui en de methodes echter niet en daarnaast werd Eva er agressief van. Dat laatste kan je ook wegtrainen en als het hoort erbij zien. Eva zou lang de enige hond niet zijn in IPO die scherpe kantjes had als jonge hond. Talent had ze nl wel en ik werd zo aangenomen wat helemaal niet vanzelfsprekend is en met een niet geschikte hond ook niet zal gebeuren. In Belgie is er nogmaals naar gekeken en ze was weer zeer geschikt en door de leeftijd ook veel stabieler inmiddels. Eva bijt zonder aanmoediging op de mouw, gaat niet weg bij dreiging en kan heel goed appel. De hond was dus wel ok voor in ieder geval de basis, alleen de sport paste niet bij wat ik met de hond wil. Ze zeiden, zet in een kennel en maak er een sporthond van. Dan geeft het niet dat ze zo scherp is/wordt. Dat was echter ons doel niet en dus zijn we gestopt. Eva wilde best wel door met IPO en ik ook als het daar iets gemoedelijker was en de hond er niet zo scherp van werd. Een laekense is geen mechelaar en weinig mensen kennen het ras echt. :wink: Waar ik IPO deed kende niemand het ras terwijl het een andere variëteit was van hun eigen ras :denken:
Ik heb Eva een paar keer gezien (niet gekeken of ze geschikt zou zijn oid) maar ik denk zeker dat ze geschikt zou zijn voor de IPO.
Een beetje scherpte is niet verkeerd, het moet alleen geen verkeerde scherpte worden.
En ik denk zeker dat je met goede begeleiding een heel eind komt.
Ze zou iig minimaal IPO 3 moeten kunnen halen mijns inziens. Maar dat is puur hond gezien dan, aangezien jullie zelf ook 'groene' geleiders zijn moet je hier wel hele goede begeleiding in hebben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

MARC_S schreef:Ik vind het bv vreemd dat mensen zeggen dat een hond die IPO doet en goed is geen werkhond zou zijn maar een sporthond. Dat terwijl de betreffende honden uit werklijnen komen, van een ras zijn dat werklust en eigenschappen heeft die daar speciaal voor geselecteerd zijn. Als hun broertje politiehond is is dat ineens wel een werkhond.
Jij vindt dat vreemd, ik niet zo. En dan heb ik het even alleen over IPO/KNPV. Een hond kan in zijn programma een heel goed presterende hond zijn zonder daarmee ook direct dezelfde geschiktheid voor praktijkinzetten te hebben. En omgekeerd kan het zijn dat een hond minder hoge punten scoort in zijn sport (maar wel ruim binnen de eisen van de examinering), maar in de praktijk juist geweldig voldoet. Het is nu eenmaal geen simpel optelsommetje van een aantal eigenschappen (om maar wat te noemen, willen apporteren, werklustig zijn en willen bijten op een mouw). Er komt heel wat meer bij kijken.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

malinois schreef:
MARC_S schreef:Ik vind het bv vreemd dat mensen zeggen dat een hond die IPO doet en goed is geen werkhond zou zijn maar een sporthond. Dat terwijl de betreffende honden uit werklijnen komen, van een ras zijn dat werklust en eigenschappen heeft die daar speciaal voor geselecteerd zijn. Als hun broertje politiehond is is dat ineens wel een werkhond. Ik denk dat werkhonden bepaalde eigenschappen hebben die de hond een werkhond maken. Dat mis ik in veel verhalen nu en als ik het dan aangeef heb ik het helemaal mis. Dat kan, maar wat maakt dan een hond een werkhond? Draai ik het even om en vraag ik jullie een werkhond te beschrijven zonder globaal of in termen van hij moet een baan hebben te verzanden. :19:
De broer en zussen van mijn reu zijn allemaal aan het werk bij de politie in het buitenland
Evenals de zus en de broer van mijn teef.
Mijn honden zitten dus bij mij en zijn dan ineens geen werkhond omdat ik eerste keus had en hun gekozen heb voor de sport...
Dat blijf ik dus een rare beredenering vinden, zowel sporthonden die voldoen als honden die echt aan het werk zijn, zijn voor mij werkhonden.
Eens, daarnaast zijn er in mijn ogen zelfs honden die niks doen die een werkhond in hart en nieren kunnen zijn. :wink: Zelfs de over de bank springende Hollander die veel te weinig beweging krijgt kan in aanleg een pure werkhond zijn in mijn beleving. Dat is ook nog eens zo te testen door naar bepaalde eigenschappen te kijken. In geval van herders dan toch zeker :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:
MARC_S schreef:Ik vind het bv vreemd dat mensen zeggen dat een hond die IPO doet en goed is geen werkhond zou zijn maar een sporthond. Dat terwijl de betreffende honden uit werklijnen komen, van een ras zijn dat werklust en eigenschappen heeft die daar speciaal voor geselecteerd zijn. Als hun broertje politiehond is is dat ineens wel een werkhond.
Jij vindt dat vreemd, ik niet zo. En dan heb ik het even alleen over IPO/KNPV. Een hond kan in zijn programma een heel goed presterende hond zijn zonder daarmee ook direct dezelfde geschiktheid voor praktijkinzetten te hebben. En omgekeerd kan het zijn dat een hond minder hoge punten scoort in zijn sport (maar wel ruim binnen de eisen van de examinering), maar in de praktijk juist geweldig voldoet. Het is nu eenmaal geen simpel optelsommetje van een aantal eigenschappen (om maar wat te noemen, willen apporteren, werklustig zijn en willen bijten op een mouw). Er komt heel wat meer bij kijken.
ja maar dan zijn ook sporthonden nog werkhonden in mijn definitie als werkhond.
hij 'werkt' toch voor zijn baas, zowel in het werk als in de sport. Hij voldoet in wat hij moet doen, komt uit werklijnen, dus een werkhond. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Gos schreef:
Het neigt er toch elke keer naar dat het een kwaliteitsstempel is. Een werkhond is beter dan een sporthond. Daar komt de discussie volgens mij door. Ik zie dat stempel helemaal niet. Het is gewoon wat anders: een hond die in de praktijk ingezet wordt of voor de sport.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
malinois schreef:
MARC_S schreef:Ik vind het bv vreemd dat mensen zeggen dat een hond die IPO doet en goed is geen werkhond zou zijn maar een sporthond. Dat terwijl de betreffende honden uit werklijnen komen, van een ras zijn dat werklust en eigenschappen heeft die daar speciaal voor geselecteerd zijn. Als hun broertje politiehond is is dat ineens wel een werkhond. Ik denk dat werkhonden bepaalde eigenschappen hebben die de hond een werkhond maken. Dat mis ik in veel verhalen nu en als ik het dan aangeef heb ik het helemaal mis. Dat kan, maar wat maakt dan een hond een werkhond? Draai ik het even om en vraag ik jullie een werkhond te beschrijven zonder globaal of in termen van hij moet een baan hebben te verzanden. :19:
De broer en zussen van mijn reu zijn allemaal aan het werk bij de politie in het buitenland
Evenals de zus en de broer van mijn teef.
Mijn honden zitten dus bij mij en zijn dan ineens geen werkhond omdat ik eerste keus had en hun gekozen heb voor de sport...
Dat blijf ik dus een rare beredenering vinden, zowel sporthonden die voldoen als honden die echt aan het werk zijn, zijn voor mij werkhonden.
Eens, daarnaast zijn er in mijn ogen zelfs honden die niks doen die een werkhond in hart en nieren kunnen zijn. :wink: Zelfs de over de bank springende Hollander die veel te weinig beweging krijgt kan in aanleg een pure werkhond zijn in mijn beleving. Dat is ook nog eens zo te testen door naar bepaalde eigenschappen te kijken. In geval van herders dan toch zeker :wink:
Eens, ik heb genoeg honden opgehaald die altijd als huishond gehouden zijn en nu werken bij de douane.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Gos schreef:
Het neigt er toch elke keer naar dat het een kwaliteitsstempel is. Een werkhond is beter dan een sporthond. Daar komt de discussie volgens mij door. Ik zie dat stempel helemaal niet. Het is gewoon wat anders: een hond die in de praktijk ingezet wordt of voor de sport.
die sport is ook werk voor de hond. Dus blijft het een werkhond.
Ik kijk ook niet naar het kwaliteitsstempel hoor, maar puur wat ik versta onder een werkhond.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Gos schreef:
Maar het gaat om een werkhond. Zelfs als een hond niet voldoet aan de eisen van IPO of knpv dan kan de hond toch alsnog heel werklustig zijn en prima functioneren in wat de baas voor de hond in gedachte had? Al is de hond een full time hulphond. :19: Als dat perfect werkt dan is het toch een werkhond? Of is in jouw definitie alleen een politiehond in dienst een werkhond? Dat kan ook, ieder zijn mening. Maar dat hangt in mijn ogen van meer af dan alleen de hond. De trainer en de manier waarop hij getraind is zijn veel bepalender in mijn beleving dan. :wink: Net wat Fenella zegt, zij kiest een hond uit waarvan broers en zussen wel werken. Haar hond doet IPO en dan is haar hond de enige niet werkhond uit het nest bij wijze van. Dat klopt dan toch niet? :denken:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

malinois schreef: Ik heb Eva een paar keer gezien (niet gekeken of ze geschikt zou zijn oid) maar ik denk zeker dat ze geschikt zou zijn voor de IPO.
Een beetje scherpte is niet verkeerd, het moet alleen geen verkeerde scherpte worden.
En ik denk zeker dat je met goede begeleiding een heel eind komt.
Ze zou iig minimaal IPO 3 moeten kunnen halen mijns inziens. Maar dat is puur hond gezien dan, aangezien jullie zelf ook 'groene' geleiders zijn moet je hier wel hele goede begeleiding in hebben.
Daarom gaf ik dat ook even aan. Ze is op 2 clubs zeer geschikt bevonden. Bij de tweede die nooit iets over agressie deden zelfs als stabiel genoeg bestempeld om daar IPO te komen doen. Ze waren echt enthousiast en blij verrast dat ze niet eens loste als er met lange harde halen over haar kop geaaid werd door de wildvreemde pakwerker. Dat liet zien dat ze volgens hen dan heel geschikt was. Ze heeft van nature een volle beet en rent ook enthousiast weg met de mouw. Het leek in het verhaal van Whera net of de hond niet voldeed maar dat is echt niet het geval. :wink: De eerste club waar ze is geweest was zelfs een wedstrijdclub en zij namen haar aan, zeiden welke doelen ik moest halen en ze zou uiteindelijk wedstrijden moeten lopen. Was zeker geen vrijblijvende kom maar een beetje kutten club zoals jij wel weet :mrgreen: :wink:

Wij hebben besloten het niet te doen en een andere weg in te slaan. Als Eva geen scherpte in die mate had ontwikkeld was ik waarschijnlijk wel door gegaan. De hond vond het erg leuk en vond het heerlijk om op de pakwerker af te vliegen en apporten te doen. Speuren vond ze heerlijk en appel doet ze ook erg graag en netjes. Ik zie geen reden waarom ze dus inderdaad niet door had kunnen gaan in IPO. Ze doet alles wat wij vragen dus ook dat :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Zoek stok! schreef:
Gos schreef:
En wederom ben ik het met Linda eens. :E:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

MARC_S schreef:
chrico schreef:
MARC_S schreef:

Ik lees van veel mensen hier dat ze een werkhond een werkende hond vinden. Volgens mij is dat de vraag niet. :wink:
Wat was de vraag dan volgens jou? (Ben ik echt benieuwd naar want het zou inhouden dat niemand anders de vraag begrijpt)
De vraag was, wanneer vindt je een hond een werkhond. En dat was denk ik bedoeld als omschrijf eigenschappen die een werkhond volgens jou heeft.
Als dat de bedoeling achter de vraag was dan had de vraag anders geformuleerd moeten worden. Zo op het scherm las ik de vraag zoals hij er stond en zo reageerde ik ook.

Verder moet ik even iets rechtzetten. Jij schreef eerder dat Eva geen IPO kon ondanks dat ik het geprobeerd had. Dat klopt niet. Ze kon prima IPO, ik trok die lui en de methodes echter niet en daarnaast werd Eva er agressief van.
Dus is ze niet geschikt :wink: het staat er kort door de bocht maar als zij iets ontwikkeld waar jij niet achter kan staan is zij niet geschikt voor die tak. Dat je uiteindelijk voor iets anders gekozen heb wat beter bij jou en haar paste is dan toch alleen maar goed.
Een border die tussendoor een schaap doodbijt is ook niet geschikt al doet hij het 9 van de 10 keer goed en komt hij uit prachtige lijnen
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Het neigt er toch elke keer naar dat het een kwaliteitsstempel is. Een werkhond is beter dan een sporthond. Daar komt de discussie volgens mij door. Ik zie dat stempel helemaal niet. Het is gewoon wat anders: een hond die in de praktijk ingezet wordt of voor de sport.
Het is uberhaupt jammer dat er stempels gezet worden want elke hond heeft zijn eigen kwaliteiten en elke sport/werkhond idem. Een gezelschapshond die perfect kan flyballen is net zoveel waard als een herder die vol in de mouw gaat of een teckel die een hol inkruipt.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Gos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Gos schreef:
Waar jij een kwaliteitsstempel ziet hierboven, doe ik dat niet. Het is maar waar je de voorkeur aan geeft. Ik hoef niet met een politiehond te werken, dus ik heb liever een "sporthond". En ook binnen het echte politiewerk zijn er genoeg verschillen te vinden, niet alle soorten inzetten zijn hetzelfde, noch de hondengeleiders. daarmee is de een niet minder dan de ander, maar is er wel degelijk verschil. Waarom mag je dat dan niet zeggen? De hond die de hoogste punten op de NK KNPV draait, is daarmee niet automatisch de beste hond voor een arrestatieteam van de politie van A'dam, om maar wat te noemen. Is die kampioen dan minder dan die AT-hond of omgekeerd? Dat beweert hier volgens mij niemand. Maar er werd hier gevraagd naar wat je een werkhond vindt, en voor mij zit er dan gewoon wel een verschil tussen een hond die daadwerkelijk ingezet wordt in de praktijk t.o.v. een hond die zo'n programma doet, ook als dat op heel hoog niveau is.
Gos
Zeer actief

MARC_S schreef:Of is in jouw definitie alleen een politiehond in dienst een werkhond?

Als je goed had gelezen dan zou je weten dat dat niet mijn definitie is. Maar aangezien ik me niet begeef in bijvoorbeeld jachthondenkringen en daar dus ook niet veel van weet, beperk ik me in mijn voorbeeld om uit te leggen waar voor mij het verschil ligt, tot de africhting. En dan is voor mij een echte werkhond een hond die daadwerkelijk in de praktijk ingezet wordt/werd. Misschien puur een gevoelsmatige kwestie hoor. En daarmee blijft dan elke hond totdat hij echt aan het werk gaat, voorlopig nog een sporthond, zonder daarmee die honden te willen diskwalificeren. Een nog niet afgestudeerde arts of een leerling-monteur is voor mij ook nog steeds geen volledige arts of monteur. Maar daarmee is er nog niks mis mee :19: En wil het ook niet zeggen dat die het niet zal worden.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

MARC_S schreef:
Verder moet ik even iets rechtzetten. Jij schreef eerder dat Eva geen IPO kon ondanks dat ik het geprobeerd had. Dat klopt niet. Ze kon prima IPO, ik trok die lui en de methodes echter niet en daarnaast werd Eva er agressief van. Dat laatste kan je ook wegtrainen en als het hoort erbij zien. Eva zou lang de enige hond niet zijn in IPO die scherpe kantjes had als jonge hond. Talent had ze nl wel en ik werd zo aangenomen wat helemaal niet vanzelfsprekend is en met een niet geschikte hond ook niet zal gebeuren. In Belgie is er nogmaals naar gekeken en ze was weer zeer geschikt en door de leeftijd ook veel stabieler inmiddels. Eva bijt zonder aanmoediging op de mouw, gaat niet weg bij dreiging en kan heel goed appel. De hond was dus wel ok voor in ieder geval de basis, alleen de sport paste niet bij wat ik met de hond wil. Ze zeiden, zet in een kennel en maak er een sporthond van. Dan geeft het niet dat ze zo scherp is/wordt. Dat was echter ons doel niet en dus zijn we gestopt. Eva wilde best wel door met IPO en ik ook als het daar iets gemoedelijker was en de hond er niet zo scherp van werd. Een laekense is geen mechelaar en weinig mensen kennen het ras echt. :wink: Waar ik IPO deed kende niemand het ras terwijl het een andere variëteit was van hun eigen ras :denken:
En toch he, het heeft bij mij ook jaren geduurd, maar toch heb ik nu ook eindelijk een club gevonden die op de manier trainen zoals ik wil. Ik heb het hele IPO afgezworen en nu doe ik ook IPO met noah :F: Wel bij een NBG en geen VDH, maar daar kijken ze naar de hond en niet naar de afstamming/fokker etc. Waar ik nu train zijn ze allemaal als hoofddoel huishond. Ik ben erg blij dat zij er net zo over denken, ik heb geen TT/pennenband gezien. Plezier van hond en baas staat voorop :ok:
Perry en Noah

Afbeelding
Gos
Zeer actief

chrico schreef: Het is uberhaupt jammer dat er stempels gezet worden want elke hond heeft zijn eigen kwaliteiten en elke sport/werkhond idem. Een gezelschapshond die perfect kan flyballen is net zoveel waard als een herder die vol in de mouw gaat of een teckel die een hol inkruipt.
Natuurlijk heeft iedere hond zijn eigen waarde. Het hangt er alleen van af wat voor doel je voor ogen hebt :wink: Als bewaker of explohondengeleider in Uruzgan heb je niet zo erg veel aan een flyballende gezelschapshond, en als je eigenlijk een teckel nodig hebt om in een hol te kruipen, heb je weer niet zoveel aan een mechelse herder...... al die verschillende rassen zij toch niet voor niks ontstaan? En toch ook binnen een ras zijn er nuanceringen in waar de ene of de andere hond zich net iets meer voor leent? (en ik denk niet dat dat alleen aan de geleider ligt, alhoewel die er wel een rol in speelt). Dat is juist het mooie van het fenomeen hond, er is voor ieder wat wils.
laeken
Zeer actief

chrico schreef: Dus is ze niet geschikt :wink: het staat er kort door de bocht maar als zij iets ontwikkeld waar jij niet achter kan staan is zij niet geschikt voor die tak. Dat je uiteindelijk voor iets anders gekozen heb wat beter bij jou en haar paste is dan toch alleen maar goed.
Een border die tussendoor een schaap doodbijt is ook niet geschikt al doet hij het 9 van de 10 keer goed en komt hij uit prachtige lijnen
Nee, je verdraait het. Met die hond is niks mis. IK ben niet geschikt. Er zitten wel meer honden in de IPO die niet door Jan en alleman geaaid kunnen worden. Ik wilde dat wel voor Eva maar ik wilde teveel. Ik wilde EN de huishond, EN de scherpe herder, EN IPO. Dat gaat niet bij elke hond samen. Het doodbijten van een schaap door een herdershond is echt van totaal andere orde. :wink: Dat is wel ongeschiktheid als je dat er niet uit krijgt :mrgreen: Ik denk achteraf dat ze nu best weer IPO kan doen. Dat omdat het bij dit ras bekend is dat ze laat volwassen worden en als pup zeer hevig kunnen zijn. Dat is bij Eva ook zo. Nu ligt ze bij mensen te knuffelen en te slijmen terwijl ze als pup totaal anders was en iedereen in de hand beet op de IPO-club die haar wilde aaien :mann: Ik DACHT dat dat door IPO kwam maar dat weet ik niet eens zeker. :ok:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Gos schreef:
chrico schreef: Het is uberhaupt jammer dat er stempels gezet worden want elke hond heeft zijn eigen kwaliteiten en elke sport/werkhond idem. Een gezelschapshond die perfect kan flyballen is net zoveel waard als een herder die vol in de mouw gaat of een teckel die een hol inkruipt.
Natuurlijk heeft iedere hond zijn eigen waarde. Het hangt er alleen van af wat voor doel je voor ogen hebt :wink: Als bewaker of explohondengeleider in Uruzgan heb je niet zo erg veel aan een flyballende gezelschapshond, en als je eigenlijk een teckel nodig hebt om in een hol te kruipen, heb je weer niet zoveel aan een mechelse herder...... al die verschillende rassen zij toch niet voor niks ontstaan? En toch ook binnen een ras zijn er nuanceringen in waar de ene of de andere hond zich net iets meer voor leent? (en ik denk niet dat dat alleen aan de geleider ligt, alhoewel die er wel een rol in speelt). Dat is juist het mooie van het fenomeen hond, er is voor ieder wat wils.
Dat is ook wat ik in het begin al zei, elk ras heeft zijn eigen eigenschappen en de 1 maakt dat niet minder of meer dan de ander.
Dat er onderling ook hele grote verschillen zijn lijkt mij ook meer dan logisch. Ik ken iemand die het goed doet met zijn AA in de behendigheid, baas vind het leuk, hond vind het leuk. Hoef ik met Nikan niet te doen, die vind het geen bal aan, doet dingen omdat ik het vraag bij godsgratie waarbij hij mij aankijkt van ben je wel helemaal goed :smile: Hij straald pure verveling uit. Zijn wij samen aan het wandelen en is er een wildspoor verklaard die hond Nikan voor gek, ruikt niet eens en blijft netjes bij de baas terwijl ik met een hond aan de lijn loop van komop mens, schiet eens op, maak me los, ik heb ze ik heb ze :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

MARC_S schreef:
chrico schreef: Dus is ze niet geschikt :wink: het staat er kort door de bocht maar als zij iets ontwikkeld waar jij niet achter kan staan is zij niet geschikt voor die tak. Dat je uiteindelijk voor iets anders gekozen heb wat beter bij jou en haar paste is dan toch alleen maar goed.
Nee, je verdraait het. Met die hond is niks mis. IK ben niet geschikt. Er zitten wel meer honden in de IPO die niet door Jan en alleman geaaid kunnen worden. Ik wilde dat wel voor Eva maar ik wilde teveel. Ik wilde EN de huishond, EN de scherpe herder, EN IPO. Dat gaat niet bij elke hond samen. Het doodbijten van een schaap door een herdershond is echt van totaal andere orde. :wink: Dat is wel ongeschiktheid als je dat er niet uit krijgt :mrgreen: Ik denk achteraf dat ze nu best weer IPO kan doen. Dat omdat het bij dit ras bekend is dat ze laat volwassen worden en als pup zeer hevig kunnen zijn. Dat is bij Eva ook zo. Nu ligt ze bij mensen te knuffelen en te slijmen terwijl ze als pup totaal anders was en iedereen in de hand beet op de IPO-club die haar wilde aaien :mann: Ik DACHT dat dat door IPO kwam maar dat weet ik niet eens zeker. :ok:
Maar als jij dat allemaal wilde, waarom koos je dan voor een hond die niet uit werklijnen komt maar uit showlijnen?
Daarbij draai ik het niet om, dan lees je mijn stukje niet goed. Daarbij zeg ik niet dat er iets mis is met Eva, ik zeg dat zij er niet geschikt voor is.
Als zij bijv bij Carmen of Fenella had gezeten dan had zij er misschien wel geschikt voor geweest, maar nu niet.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik vind het een lastige vraag hoor. een werkhond is voor mij letterlijk een werkende hond, dus een politiehond, hulphond etc.

maar daarnaast heb je ook nog werktypes. zoals mijn sam tegenover het showtype engelse staff. bij de herders is dat ook vrij duidelijk. de honden van een bepaald ras die niet per sé perfect rasstandaard zijn qua uiterlijk maar specifiek op karakter en lijven gefokt zijn om hun werk te kunnen doen. ook als dat niet meer kan of mag zoals in het geval van mijn ras met als voorbeeld dat mijn honden (ookal is lotje showgefokt, maar dat is haar lijf niet) op show standaard krijgen dat ze een lange rug hebben. ik word daar blij van, de keurmeester niet :mrgreen:

ter aanvulling. mijn sam is geen perfecte werktype staff, ik heb hem genoemd om het verschil aan te geven
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

En een geheel andere definitie? Een werkhond levert, direct of indirect, geld op via het geleverde werk (bv politie-hond, waak- en verdedigingshond, geleidehond, hulphond) en een sporthond werkt net zo hard maar t levert niets op. Dus hobby-matig, maar net zo hard werkend. :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Gos schreef:Waar jij een kwaliteitsstempel ziet hierboven, doe ik dat niet. Het is maar waar je de voorkeur aan geeft. Ik hoef niet met een politiehond te werken, dus ik heb liever een "sporthond". En ook binnen het echte politiewerk zijn er genoeg verschillen te vinden, niet alle soorten inzetten zijn hetzelfde, noch de hondengeleiders. daarmee is de een niet minder dan de ander, maar is er wel degelijk verschil. Waarom mag je dat dan niet zeggen? De hond die de hoogste punten op de NK KNPV draait, is daarmee niet automatisch de beste hond voor een arrestatieteam van de politie van A'dam, om maar wat te noemen. Is die kampioen dan minder dan die AT-hond of omgekeerd? Dat beweert hier volgens mij niemand. Maar er werd hier gevraagd naar wat je een werkhond vindt, en voor mij zit er dan gewoon wel een verschil tussen een hond die daadwerkelijk ingezet wordt in de praktijk t.o.v. een hond die zo'n programma doet, ook als dat op heel hoog niveau is.
Ik was onduidelijk. Mijn post was een aanvulling op wat jij schreef, ik ben het juist met je eens :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gos
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Ik was onduidelijk. Mijn post was een aanvulling op wat jij schreef, ik ben het juist met je eens :wink:
Of ik was blond :oeps:
laeken
Zeer actief

chrico schreef: Maar als jij dat allemaal wilde, waarom koos je dan voor een hond die niet uit werklijnen komt maar uit showlijnen?
Ik koos een laekense. Daarvan bestaan geen show en werklijnen. De IPOIII honden zijn ook gewoon showhonden en de showhonden kunnen ook gewoon sporten :wink: Als ik dan toch een laekense neem dan neem ik er een die aan mijn ideaalbeeld voldoet en daarom koos ik een hond van Nozem en Quint. :wink: Die zijn lief en die zijn net hoe ik ze leuk vind.
Daarbij draai ik het niet om, dan lees je mijn stukje niet goed. Daarbij zeg ik niet dat er iets mis is met Eva, ik zeg dat zij er niet geschikt voor is.
Als zij bijv bij Carmen of Fenella had gezeten dan had zij er misschien wel geschikt voor geweest, maar nu niet.
Kijk, dan zeg je dus precies wat ik de hele tijd wil zeggen. Een werkhond is dus niet alleen vanzelf een werkhond maar de baas bepaalt dat deels. Als je heel goed kan trainen kan je van veel meer honden een werkende hond maken dan een ander en dus volgens velen een werkhond. Maakt dat dan ineens die honden werkhonden en bij een ander zijn het showhonden of gezelschapshonden? :denken: Dat is het punt waar ik heel veel mensen niet kan volgen. Werklijnen zouden dan immers honden zijn die geld opbrengen. Toch is dat nu helemaal niet de definitie van een werklijn. :denken:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

MARC_S schreef:Dat is het punt waar ik heel veel mensen niet kan volgen. Werklijnen zouden dan immers honden zijn die geld opbrengen. Toch is dat nu helemaal niet de definitie van een werklijn. :denken:
Als dat de definitie was, was een broodfokboomertje ook een werkhond.....
laeken
Zeer actief

Gos schreef:
MARC_S schreef:Dat is het punt waar ik heel veel mensen niet kan volgen. Werklijnen zouden dan immers honden zijn die geld opbrengen. Toch is dat nu helemaal niet de definitie van een werklijn. :denken:
Als dat de definitie was, was een broodfokboomertje ook een werkhond.....
Lolbroek :mrgreen: Jij zegt toch ook dat diensthonden de echte werkhonden onder de herders zijn? Is een werklijn dan alleen een lijn van aaneengesloten diensthonden en dan mag de pup een werkhond heten als hij PH heeft gehaald? Tot die tijd is het gewoon een herder en als je ermee gaat sporten is het een sporthond en geen werkhond meer? Dat klopt niet helemaal vind ik :wink:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

MARC_S schreef:

Kijk, dan zeg je dus precies wat ik de hele tijd wil zeggen. Een werkhond is dus niet alleen vanzelf een werkhond maar de baas bepaalt dat deels. Als je heel goed kan trainen kan je van veel meer honden een werkende hond maken dan een ander en dus volgens velen een werkhond. Maakt dat dan ineens die honden werkhonden en bij een ander zijn het showhonden of gezelschapshonden? :denken: Dat is het punt waar ik heel veel mensen niet kan volgen. Werklijnen zouden dan immers honden zijn die geld opbrengen. Toch is dat nu helemaal niet de definitie van een werklijn. :denken:
Wij zeggen toch echt niet hetzelfde hoor. Als Eva elders had gezeten waar IPO met haar gedaan werd maakt het haar geen werkhond. Een goede werkhond hoeft geen zware training te hebben, puntjes op de I okee maar van nature zit het erin waarbij je evt aan die puntjes kan werken. Het zijn allemaal in eerste instantie honden, zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Mijn eerste reactie op pagina 1 is als zij een salaris thuisbrengen samen met hun baas, dat zijn in mijn ogen werkhonden. Werklijnen brengen geen geld op, de individuele werkende hond (niet rasgebonden) wel.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef:Jij zegt toch ook dat diensthonden de echte werkhonden onder de herders zijn?
Er zijn meer herders dan de Belgische en Hollandse hoor :mrgreen: Een BC die op de hei samen met een herder werkt is ook een werkhond. En een BC die uit deze lijnen komt en schapendrijven als sport beoefent, is een sporthond uit werklijnen :D
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

chrico schreef: Maar als jij dat allemaal wilde, waarom koos je dan voor een hond die niet uit werklijnen komt maar uit showlijnen?
Even een reactie van de fokker van de "hond uit showlijnen". :wink:
Wat Marc in reactie hierop al schreef is dat er bij de Laekense geen onderscheid is tussen showlijnen en werklijnen. Een Laekense is namelijk wél een Belgische Herder, net zoals de Mechelaar dat is, maar ís geen Mechelaar. Bij de Mechelaar heb je heel duidelijk show- en werklijnen, maar bij de Laekense is dat niet direct het geval. Er zijn wel fokkers die beweren "werklijnen" te fokken bij de Laekense, maar als je de stambomen van de honden van deze fokkers naloopt, dan kom je nagenoeg altijd weer dezelfde honden tegen in de voorouders als bij de fokkers die volgens de "werklijn-Laekense-fokker" vaak ietwat minachtend "showhondenfokkers" genoemd worden.

Feit is gewoon bij ons ras, dat in ieder gefokt nest zowel honden kunnen voorkomen die het prima op show doen, als honden die geschikt zijn voor de hondensport en wellicht zelfs als diensthond (voor mij is dat een werkhond) zouden kunnen worden opgeleid, als iemand daarvoor zijn nek zou durven uitsteken. Vroeger werd de Laekense veelvuldig als diensthond gebruikt overigens, met name voor de Tweede Wereldoorlog. Door de oorlog zijn veel van deze lijnen helaas verloren gegaan.

Bij de combinatie waaruit o.a. Eva is geboren, is een hond waar niet actief mee gesport werd (Nozem) gecombineerd met een hond waarmee op dat moment IPO-training gedaan werd (Quint). Maar in beide lijnen komen zowel "werkhonden" als niet-werkhonden voor, én honden die op show hun sporen verdiend hebben.

Dus het ligt al met al niet zo simpel als jij het gesteld hebt. :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef:Jij zegt toch ook dat diensthonden de echte werkhonden onder de herders zijn?
Er zijn meer herders dan de Belgische en Hollandse hoor :mrgreen: Een BC die op de hei samen met een herder werkt is ook een werkhond. En een BC die uit deze lijnen komt en schapendrijven als sport beoefent, is een sporthond uit werklijnen :D
voor jou :engel: voor mij dus niet, dat is voor mij ook een werkhond, hij werkt en doet dit goed... dus een werkhond.... :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”