Ik heb Eva een paar keer gezien (niet gekeken of ze geschikt zou zijn oid) maar ik denk zeker dat ze geschikt zou zijn voor de IPO.MARC_S schreef:De vraag was, wanneer vindt je een hond een werkhond. En dat was denk ik bedoeld als omschrijf eigenschappen die een werkhond volgens jou heeft. Toen beschreef ik wat ik een werkhond noem en daar zei ik bij dat ik het dan wel over herders had. Als ik alle rastypen moet beschrijven praat je over verschillende eigenschappen die je niet allemaal op elk rastype kan toepassen. Helaas is mijn verhaal uit zijn verband gerukt omdat ik zgn alleen herders werkhonden zou vinden. Dat komt denk ik omdat bepaalde mensen een gevoelige snaar hebben rondom herders.chrico schreef:Wat was de vraag dan volgens jou? (Ben ik echt benieuwd naar want het zou inhouden dat niemand anders de vraag begrijpt)MARC_S schreef:
Ik lees van veel mensen hier dat ze een werkhond een werkende hond vinden. Volgens mij is dat de vraag niet.Als ze niet slaafs zijn dan zijn ze wel afhankelijk. Ze blaffen niet maar ze gillen en waken kunnen ze ook al niet want je trapt of stuurt ze zo weg.
![]()
Ik beschreef herders maar dat maakt ze niet de enige werkhonden. Ik zeg nl ook dat ik een blindegeleidehond een werkhond vind. En als ik bepaalde honden geen werkhonden vind omdat ik er een andere definitie op na houd dan lijkt me dat nu net de essentie van dit verhaal. Wat vindt JIJ is de vraag![]()
Het antwoord "wanneer hij werkt" zegt nog niets over wanneer een hond een werkhond is. Denk bv aan fokken van werklijnen. Zijn de pups met aanleg in die nesten niet gewoon een werkhond zonder dat ze politiehond of geleidehond zijn. Wat zijn dan werklijnen? Honden die generaties lang echt gewerkt hebben of honden gefokt op werk?
Verder moet ik even iets rechtzetten. Jij schreef eerder dat Eva geen IPO kon ondanks dat ik het geprobeerd had. Dat klopt niet. Ze kon prima IPO, ik trok die lui en de methodes echter niet en daarnaast werd Eva er agressief van. Dat laatste kan je ook wegtrainen en als het hoort erbij zien. Eva zou lang de enige hond niet zijn in IPO die scherpe kantjes had als jonge hond. Talent had ze nl wel en ik werd zo aangenomen wat helemaal niet vanzelfsprekend is en met een niet geschikte hond ook niet zal gebeuren. In Belgie is er nogmaals naar gekeken en ze was weer zeer geschikt en door de leeftijd ook veel stabieler inmiddels. Eva bijt zonder aanmoediging op de mouw, gaat niet weg bij dreiging en kan heel goed appel. De hond was dus wel ok voor in ieder geval de basis, alleen de sport paste niet bij wat ik met de hond wil. Ze zeiden, zet in een kennel en maak er een sporthond van. Dan geeft het niet dat ze zo scherp is/wordt. Dat was echter ons doel niet en dus zijn we gestopt. Eva wilde best wel door met IPO en ik ook als het daar iets gemoedelijker was en de hond er niet zo scherp van werd. Een laekense is geen mechelaar en weinig mensen kennen het ras echt.Waar ik IPO deed kende niemand het ras terwijl het een andere variëteit was van hun eigen ras
Een beetje scherpte is niet verkeerd, het moet alleen geen verkeerde scherpte worden.
En ik denk zeker dat je met goede begeleiding een heel eind komt.
Ze zou iig minimaal IPO 3 moeten kunnen halen mijns inziens. Maar dat is puur hond gezien dan, aangezien jullie zelf ook 'groene' geleiders zijn moet je hier wel hele goede begeleiding in hebben.