Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Naar Schotland met hond en auto

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Aantal honden: 1

Naar Schotland met hond en auto

Ongelezen bericht door Shibby »

Na afgelopen zomer staat het plan er weer om dit voorjaar/zomer naar Schotland te gaan.
Omdat het de eerste vakantie wordt waar ik alleen met Shib op pad wil, wil ik in eerste instantie niet te lang gaan. een week, 10 dagen maximaal denk ik.

Nu, het eerste waar ik over zit te twijfelen is de overtocht. Calais/Zeebrugge-Dover is voor Shib verreweg de fijnste optie. 1,5 tot 2 uur in de auto in het ruim en klaar is kees. Alleen van afgelopen zomer weet ik dat de rit van Dover tot boven in een Engeland een pestpokke en saai stuk is, zeker als ik het alleen moet rijden en dan 2x2 dagen kwijt ben om alleen al in Schotland te komen. Noord-west is namelijk het doel. :wink:

De overtocht Ijmuiden-Newcastle heb ik ook gehad en dat is qua ligging wel ideaal. Alleen dan zal ik Shib 12-13 uur in een kennel op het dek moeten laten. Ervaringen op andere fora die ik heb gelezen, zijn nogal wisselend. Is er hier toevallig iemand die hier ervaring mee heeft?

Vliegen is opzich ook een optie die ik wil overwegen (2 uur in het ruim van het vliegtuig of het ruim van het schip maakt niet veel verschil denk ik), dan kan ik naar Aberdeen of Inverness en zit ik gelijk hoog in Schotland en hoef ik alleen nog maar naar het westen te trekken. Ik heb dan alleen geen auto, die is dan nog wel te huren, maar volgens mij is dat ook niet echt goedkoop. Gezien het fanatieke hygiene-beleid ten opzichte van honden in Schotland zie ik het niet als een optie om zonder auto op pad te gaan, ik kan dan geen boodschappen of niks doen zonder Shibby ergens achter te moeten laten. :19:

Daarbij speelt geld ook wel een redelijk grote rol, zowel in overtocht/benzine als in overnachten Ik wil ook voornamelijk gaan wildkamperen en eventueel heb ik in mijn eigen auto ook de mogelijkheid om daar gewoon lekker in te slapen.

Wat zouden jullie doen?
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Triplefox
Zeer actief
Mijn ras(sen): Fox Terrier
Kerry Blue Terrier
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Naar Schotland met hond en auto

Ongelezen bericht door Triplefox »

En de shuttle, je moet dan wel een "behoorlijk" stuk rijden maar je zit een uurtje in de trein ongeveer en het is niet heel duur....
Ben trouwens wel beniewd of er nog andere oplossingen komen, wij willen in 2011 ook weer richting Schotland en dit keer graag mét honden!

[edit] sorry zit toevallig aan een malt en las je post dus niet goed :mrgreen: dover is geen optie... hmmm lastig
waar wil je trouwens naartoe, richting Ullapool?
Laatst gewijzigd door Triplefox op 26 jan 2010 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Heb ook geen tips voor je. Maar ik zou het ook dolgraag eens willen doen.
Nu alleen Leon nog zo ver krijgen.

Nu willen we in de toekomst misschien wel een camper aanschaffen, dus dan is het op zich ook wel weer makkelijker, heb altijd wel je bed bij je, lijkt me ideaal.
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Zorg dat je je entingen ver van te voren goed in orde hebt, Engeland is nogal streng in het naleven daarvan, en je zal niet de eerste zijn waarvan de hond in quarantaine verdwijnt ;)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Felix schreef:Zorg dat je je entingen ver van te voren goed in orde hebt, Engeland is nogal streng in het naleven daarvan, en je zal niet de eerste zijn waarvan de hond in quarantaine verdwijnt ;)
onzin, je komt er gewoon niet in met je hond, dat wordt van te voren gecontroleerd.

maar shibby is er -zoals je kon lezen- vorig jaar ook al geweest dus die weet dat wel hoor van de bloedproef en de entingen, die je als je eenmaal die bloedproef hebt laten doen alleen nog maar op tijd hoeft bij te houden.

Ik heb geen idee Shib, geloof dat ik zelf gewoon via de chunnel zou gaan en dat stuk naar boven rijden maar voor lief zou nemen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Shibby
Zeer actief

Triplefox schreef:En de shuttle, je moet dan wel een "behoorlijk" stuk rijden maar je zit een uurtje in de trein ongeveer en het is niet heel duur....
Ben trouwens wel beniewd of er nog andere oplossingen komen, wij willen in 2011 ook weer richting Schotland en dit keer graag mét honden!

[edit] sorry zit toevallig aan een malt en las je post dus niet goed :mrgreen: dover is geen optie... hmmm lastig
waar wil je trouwens naartoe, richting Ullapool?
Ohja de shuttle die heb je ook nog :mrgreen:
Ik zat gisteravond laat nog te denken dat ik eigenlijk ook wel makkelijk 3-4 dagen aan de vakantie kan plakken, de dagen die ik eigenlijk kwijt zou zijn aan rijden dus. Zoveel zal dat niet extra kosten. Dus dan zal het toch via Dover worden met boot/shuttle.

Ik moet van mezelf nog naar een kunstenares net buiten Durness. Daar ben ik vorig jaar ook geweest, maar toen was zij zelf niet aanwezig. En wat zij doet en maakt, is echt geweldig. Iedereen die daar in de buurt komt, kan ik aanraden om langs te gaan. http://www.lotteglob.co.uk/home.htm

Sowieso vond ik de route van Glen Coe tot aan Durness echt adembenemend mooi. Isle of Skye wil ook zeker nogmaals heen, Lewis twijfel ik nog over, maar ook daar wil ik eigenlijk wel heel graag wandelen.
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

Daisy@ schreef:Nu willen we in de toekomst misschien wel een camper aanschaffen, dus dan is het op zich ook wel weer makkelijker, heb altijd wel je bed bij je, lijkt me ideaal.
Ik (wij) zijn afgelopen zomer met een omgebouwde mercedes 508 geweest.
Afbeelding
Maar dat vond ik voor 2 mensen en een hond toch te klein. Je moet er ook rekening mee houden dat het echt klote weer kan zijn in Schotland, zeker in het westen en als je dan de hele dag in je minicampertje moet hangen, word je echt niet vrolijk. :wink:
Buiten dat is het inderdaad ideaal. In Schotland mag je gewoon wildkamperen dus je kan (bijna) overal je camper neergooien en genieten van de omgeving. Foto hierboven is op Skye gemaakt. Bij een meer met allemaal bergen eromheen. Heerlijk!
Afbeelding
Shibby
Zeer actief

Felix schreef:Zorg dat je je entingen ver van te voren goed in orde hebt, Engeland is nogal streng in het naleven daarvan, en je zal niet de eerste zijn waarvan de hond in quarantaine verdwijnt ;)
Daarom is de bloedtest ook al 2 jaar geleden gedaan. En sta ik begin april bij de dierenarts op de stoep voor herhaling van de enting en sta ik 40 uur voor vertrek bij de dierenarts voor de wormen en teken kuur. :mrgreen: :ok:

Quarantaine zal niet gebeuren. Mijn ervaring is dat ze echt super streng zijn als je Engeland in wilt. Wat Renee ook zegt, je wordt gewoon simpelweg al geweigerd in Calais.
Je zou opzich wel zonder problemen een hond mee kunnen nemen terug naar het vasteland, ik heb toen voor Shib ook echt 0,0 controle gehad. :wink:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb er twee jaar geleden naar geïnformeerd. Ik wilde zo graag met mijn (Schotse :mrgreen: ) collies door de hooglanden gaan wandelen. Leek me helemaal geweldig.
Maar toen ik het ging uitzoeken was het helemaal niet meer zo geweldig. Afgezien van het al eerder genoemde vaccinatiebeleid, waren de kosten voor de overtocht per boot gigantisch. Ik wilde mijn honden niet in het vliegtuig, maar het verschil tussen 69 euro per Ryan Air o.i.d. of een dikke honderd euro per hond was toch wel erg groot.
En een huisje vinden waar 3 honden welkom waren was ook ook praktisch onmogelijk en verder schenen honden daar sowieso niet echt welkom te zijn gezien het aantal verboden toeganggebieden.
Dus ik ben maar van het idee afgestapt en ben toen lekker naar Ameland gegaan :engel: .
Afbeelding
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Wij gaan elk jaar naar Schotland. Meestal gaan er 4 honden mee. Wij hebben alle oversteken gedaan. In april gaan we weer met DFDS naar Newcastle. Honden blijven in hun bench in de camper / auto. Hangt er vanaf hoe we gaan. Geeft nooit problemen. Ook de 2 jongsten gingen vorig jaar mee. Toen net 10 mnd. Maar ze deden het keurig. En inderdaad, zorg dat alles in orde is, want wij hebben ooit onze Curly uit Calais moeten laten ophalen, er was iets niet goed ingevuld. Dat was in het beginstadium van het PTS. ( Had je nog de roze losse formulieren) En we worden nog steeds regelmatig gecontroleerd bij binnenkomst van GB / Schotland. Wij gaan 24 uur voor vertrek voor de wormen en teken. Dan heb je wat speling. Wij moesten ooit omdat het weer zo slecht was en HvH niet voer, naar Calais doorrijden. Toen zaten we gelukkig ruim in de tijd. HvH is verreweg het goedkoopste voor de honden. Wij doen ze nooit in kennels aan boord. Maar het is een prachtig land om met je honden heen te gaan. Rabiës is 3 jr geldig.
Maggie
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Ik ga dit even aandachtig volgen. We gaan het voor dit jaar waarschijnlijk niet halen om de entingen op tijd in orde te krijgen voor UK/Ierland, maar wellicht het jaar erop ;).
Afbeelding
Iedere dag feest!
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Oh geweldig!!
Ik heb een keer een wandelvakantie gedaan in de Schotse Hooglanden, adembenemend mooi was dat.
Wij willen zeker nog een keer samen naar Schotland. (Nilsson moet dan ook mee) :D

Ik wens je alvast heeeeeel veel plezier.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

We hebben ook nog geen camper... maar misschien ooit. En ja, bij slecht weer is het wat minder prettig om de hele dag te moeten vertoeven in zo'n kleine ruimte.
Shibby
Zeer actief

goud schreef:Wij gaan elk jaar naar Schotland. Meestal gaan er 4 honden mee. Wij hebben alle oversteken gedaan. In april gaan we weer met DFDS naar Newcastle. Honden blijven in hun bench in de camper / auto. Hangt er vanaf hoe we gaan. Geeft nooit problemen.
Maar dan blijven ze dus in principe een uur of 12 in hun bench?

Ik denk dat Shib dat wel kan, maar mijn geweten niet. :wink:
Afbeelding
goud
Zeer actief
Contacteer:

Shibby schreef:
goud schreef:Wij gaan elk jaar naar Schotland. Meestal gaan er 4 honden mee. Wij hebben alle oversteken gedaan. In april gaan we weer met DFDS naar Newcastle. Honden blijven in hun bench in de camper / auto. Hangt er vanaf hoe we gaan. Geeft nooit problemen.

En dan kom je na een 12-15 uur bij de honden, en dan worden ze pas wakker. Wij hebben er inderdaad meer moeite mee dan zij. Maar in al de jaren dat ze nu mee gaan is er nog nooit 1 uit een natte bench gekomen. En als we van de boot komen en ze uitlaten, nou, mooi niet. Pas bij een parkeerplaats doen ze wat.
Maggie
Shibby
Zeer actief

goud schreef:
Shibby schreef:

En dan kom je na een 12-15 uur bij de honden, en dan worden ze pas wakker. Wij hebben er inderdaad meer moeite mee dan zij. Maar in al de jaren dat ze nu mee gaan is er nog nooit 1 uit een natte bench gekomen. En als we van de boot komen en ze uitlaten, nou, mooi niet. Pas bij een parkeerplaats doen ze wat.
Als ik met iemand samen zou zijn gegaan, zou het ook niet zo'n probleem zijn denk ik. Maar als ik er nu al aan denk dat ik in mijn eentje op die boot moet dwalen terwijl ik weet dat Shib beneden in het ruim zit, gaat de nacht heel lang duren. :roll:

Maar is het eigenlijk standaard dat je ze in de auto kan laten? En alleen als je daar voorkeur voor geeft in een kennel op het dek? Of hebben jullie gewoon geluk gehad? Of ligt het aan de maatschappij? (veel vragen :mrgreen: )
Afbeelding
goud
Zeer actief
Contacteer:

Wij laten ze áltijd in de camper of auto. Ze zijn vertrouwd in hun eigen benches en omgeving. Tijdens rijden zitten ze daar ook in. Sommige boten hebben hun benches bij de parkeerdekken. Je weet nooit wat er voor heeft ingezeten, zijn ze goed ontsmet. Gewoon lekker in hun benches. Wij vinden het geen probleem een lange overtocht. En er zijn zeker in de zomer meer mensen met honden op de boot.
Maggie
Elvira
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elvira »

Ik ben diverse keren naar Engeland geweest, altijd met de tunnel, alleen vorig jaar, na de brand, met de ferry terug gekomen. Schotland staat ook op m'n verlanglijstje maar is wel heel erg ver vanaf Dover. Wordt het niet te warm in de auto, als de daar zolang in zitten (Als het mooi weer is, kan toch gebeuren :D
Er zijn overigens wel huisjes waar je met 3 honden in mocht, maar niet veel.
Ik heb er verschillende op deze site gezien : http://www.cottages4you.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog wat sites :
http://www.petsarewelcome.co.uk/Scripts/default.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.k9directory.co.uk/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer voor een overnachting onderweg http://www.travelodge.co.uk/search_and_book//" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.welcomecottages.com/AppError.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb 2 jaar geleden dit huisje gehuurd, er mochten 3 honden in :

http://www.welcomecottages.com/sites/we ... ~N~N~N~N~N" onclick="window.open(this.href);return false;

Heel schattig huisje, met een rieten dak, wel oud, met lage deurposten en volgens het gastenboek zat er een spook, maar die ben ik niet tegen gekomen. Wel afgezette tuin en grote vriezer voor het eten voor de honden. Helaas wel blauwe vloerbedekking (ik heb goldens)
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Wij zijn afgelopen zomer ook een weekje naar Schotland geweest, geweldig mooi daar :ok: We zijn zonder de honden geweest, maar op de boot zag ik een hond in een kennel...ik vond het maar triest en het is volgens mij best lang om 13 uur in zo'n hokkie te zitten :(

Toevallig hebben wij een camper te koop, dus...

Afbeelding
:wink:

groetjes, Ingrid
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Ik zou hem in het te koop topic zetten :wink:
En de groeten van de mannen :zwaai
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ingrid48 schreef:Wij zijn afgelopen zomer ook een weekje naar Schotland geweest, geweldig mooi daar :ok: We zijn zonder de honden geweest, maar op de boot zag ik een hond in een kennel...ik vond het maar triest en het is volgens mij best lang om 13 uur in zo'n hokkie te zitten :(

Toevallig hebben wij een camper te koop, dus...

Afbeelding
:wink:

groetjes, Ingrid
Mooi formaat campertje voor de boot naar Engeland / Schotland. :ok: Zo te zien onder de 6 mtr. Goedkoopste tarief. En erg comfortabel met honden. :E:
Maggie
Karin
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karin »

Ik ben zowel in Schotland als in ierland geweest met de honden, vind de nachtboot erg relaxed, je moet wel de honden boeken voor kennels maar eenmaal op de boot mogen ze gewoon in de autoblijven als je dat vraagt.
Honden vonden het best, zelf lekker een hut en slapenmaar en smorgens om 8 uur ben je weer aan het rijden
Wij hebben zowel voor Schotland als Ierland Rotterdam Hull gedaan,hierna relaxed met de auto door Wales hartstikke mooi
groetjes Karin en een poot van kesh, Shia, Muk en Mate
Afbeelding
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Eventjes nog....want wij willen volgend jaar eigenlijk ook graag naar Schotland.
Mag je helemaal niet naar je auto toe tijdens de vaart?

Ik vind het helemaal niet fijn dat de hond in de auto moet zitten en ik er 10 uu rlang niet naartoe kan....bleh!
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Schotland al jaren op ons lijstje, maar om voor die ene keer de hondjes het bloed te laten onderzoeken, daar was ik geen voorstander van.
Aangezien het vanaf januari 2012 eenvoudiger is, maar weer eens uitzoeken of het haalbaar is om naar Groot Brittannië, maar vooral Schotland te gaan met de hondjes (Lumi en Fusca, Beetle zal bij mijn ouders blijven als ze dan nog leeft).
Vorig jaar met de tunnel geweest en het prettige vond ik dat je in een half uur aan de andere kant bent en je de hond bij je hebt (we gingen naar de Crufts met een hond). Om naar Schotland te gaan is met de boot daarentegen misschien weer handiger.

Heeft iemand nog een goede link met wat de eisen precies zijn, deze ken ik: http://www.defra.gov.uk/wildlife-pets/pets/travel/, maar in het nederlands vind ik wel makkelijker, zodat ik zeker weet dat ik niets vergeet.

Andere tips voor Schotland en de hond lees ik ook graag!
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Magic »

Renske schreef:Schotland al jaren op ons lijstje, maar om voor die ene keer de hondjes het bloed te laten onderzoeken, daar was ik geen voorstander van.
Aangezien het vanaf januari 2012 eenvoudiger is, maar weer eens uitzoeken of het haalbaar is om naar Groot Brittannië, maar vooral Schotland te gaan met de hondjes (Lumi en Fusca, Beetle zal bij mijn ouders blijven als ze dan nog leeft).
Vorig jaar met de tunnel geweest en het prettige vond ik dat je in een half uur aan de andere kant bent en je de hond bij je hebt (we gingen naar de Crufts met een hond). Om naar Schotland te gaan is met de boot daarentegen misschien weer handiger.

Heeft iemand nog een goede link met wat de eisen precies zijn, deze ken ik: http://www.defra.gov.uk/wildlife-pets/pets/travel/, maar in het nederlands vind ik wel makkelijker, zodat ik zeker weet dat ik niets vergeet.

Andere tips voor Schotland en de hond lees ik ook graag!
Informatie over eisen per land vindt je hier: http://www.dogsincluded.nl/
Afbeelding
Iedere dag feest!
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Magic schreef: Informatie over eisen per land vindt je hier: http://www.dogsincluded.nl/
Deze site heeft niet de eissen per 1-1-2012 op de site staan voor Zweden en Groot Brittamie.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

deze topic gaat over de nieuwe eisen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Karin
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Karin »

Daantjeln4 schreef:Eventjes nog....want wij willen volgend jaar eigenlijk ook graag naar Schotland.
Mag je helemaal niet naar je auto toe tijdens de vaart?

Ik vind het helemaal niet fijn dat de hond in de auto moet zitten en ik er 10 uu rlang niet naartoe kan....bleh!

soms mag je met begeleiding erheen maar goed mij lijkt dat ze er alleen maar onrustiger van worden want je kunt ze er niet uithalen dus wat dan het nut ervan is?
groetjes Karin en een poot van kesh, Shia, Muk en Mate
Afbeelding
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Door een nieuwe auto is de vakantie zowiezo uitgesteld, maar ik ga mijn honden geen 10 uur ergens alleen achter laten. Dus dit wordt niets ;)
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”