Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

markeren bomen/struiken tijdens apporteren

Moderator: moderatorteam

L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Aantal honden: 1

Re: markeren bomen/struiken tijdens apporteren

Ongelezen bericht door L@nghaar »

ranetje schreef:
jalumi schreef:Ik heb het dus niet over de hond in elkaar rossen, maar wel bij de nek pakken en fors toespreken. Mijn ervaring is dat zoetsappig gedoe 9 van de 10 keer niet werkt. Maar goed ieder zijn meug. Als je op jacht bent en je hond gaat overal staan piesen tijdens apport is ook niet alles lijkt mij. Wat ik van diverse trainers heb geleerd, dat piesen tijdens het werken dominant gedrag is. Druk pakt anders uit. Dan gaat de hond weigeren, of lijkt het niet meer te snappen etc.
Als een jachthond op jacht op deze wijze gaat staan plassen zou je eens na moeten gaan of het wel helemaal klopt met de baas/hond verhouding en of je wel voldoende duidelijk en consequent bent.
Als jij dat per sé “dominant” wil noemen ga je je gang maar.
Het zou heel misschien SOMS onder de noemer “dominant gedrag” kunnen vallen.
Dan moet dat voor de baas een waarschuwing zijn dat hij niet duidelijk en consequent is en zijn hond dus niet goed leiding geeft.
Aangezien een hond graag in een duidelijk structuur leeft, moet hij die zelf gaan aanbrengen als de baas dat niet doet.
Dat heet “leiderschap tegen wil en dank”.
Wel eens van gehoord?

In zo’n geval doe je aan symptoombestrijding als je de hond in de nek grijpt en gaat schelden.

Je kunt beter eens gaan kijken hoe duidelijk je zelf bent. Of je laat een deskundige trainer observeren, dat is nog beter.
Als je je strategie verandert en de hond goed aangeeft wat je van hem wil (en als hij het goed uitvoert dat bevestigt door een beloning in de vorm van iets lekkers of een knuffel of een prijzend woord) houdt dat “dominante” geplas ook op zonder dat je daar specifiek aandacht aan hebt gegeven.
Want dat je van het plassen af wil is duidelijk.
Zou ik ook willen. :ok:
Ben het hier helemaal mee eens.
Bij ons op de training zat een DSD reu, 3 jaar oud en die luisterde echt alleen als hij zin had.
Het was een hond met de juiste dosis werklust maar luisteren ho maar.
Over water ging hij alleen als hij zin had.......hier komen deed hij wel maar op zijn tijd en inderdaad overal tegenaan pissen.
Die hond had echt schijt aan de baas, dat straalde ervan af en wat deed zij........hem af en toe hard aanpakken......zij was haar frustratie even kwijt en die hond stak bij wijze van spreken na die tijd zijn middelvinger op.
Dit was dus geen geval van onzekerheid maar van een zeer slechte band/verhouding met de hond.
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Langhaar schreef: Bij ons op de training zat een DSD reu, 3 jaar oud en die luisterde echt alleen als hij zin had.
Over water ging hij alleen als hij zin had.......hier komen deed hij wel maar op zijn tijd en inderdaad overal tegenaan pissen.
Die hond had echt schijt aan de baas, dat straalde ervan af en wat deed zij........hem af en toe hard aanpakken......zij was haar frustratie even kwijt en die hond stak bij wijze van spreken na die tijd zijn middelvinger op.
Dit was dus geen geval van onzekerheid maar van een zeer slechte band/verhouding met de hond.
Ik moet helaas zeggen dat ik veel mensen in de jacht tegenkom die dit doen. Hond vindt de baas duidelijk oninteressant, wordt zo nu en dan hard aangepakt, maar de hond schudt zich uit en wordt wederom bevestigd in de onmacht van de baas. Eerlijk gezegd gaan tegenwoordig de haren bij mij al omhoog als ik weer zo'n overduidelijk 'jachtmens' tegenkom met hond. Ze gaan vast allemaal naar de trainer van jalumi. De 'deskundigen' die alles aan dominantie linken. En ja, dit is even kort door de bocht, want ik kom zo nu en dan ook een leuk en kundig 'jachtmens' tegen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
L@nghaar
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Langhaar schreef: Bij ons op de training zat een DSD reu, 3 jaar oud en die luisterde echt alleen als hij zin had.
Ik moet helaas zeggen dat ik veel mensen in de jacht tegenkom die dit doen. Hond vindt de baas duidelijk oninteressant, wordt zo nu en dan hard aangepakt, maar de hond schudt zich uit en wordt wederom bevestigd in de onmacht van de baas. Eerlijk gezegd gaan tegenwoordig de haren bij mij al omhoog als ik weer zo'n overduidelijk 'jachtmens' tegenkom met hond. Ze gaan vast allemaal naar de trainer van jalumi. De 'deskundigen' die alles aan dominantie linken. En ja, dit is even kort door de bocht, want ik kom zo nu en dan ook een leuk en kundig 'jachtmens' tegen :wink:
Ik ben gelukkig ook leuke en kundige trainers en jachtmensen tegengekomen maar helaas ook plenty waar mij ook de haren van omhoog gingen staan en ik kotsmisselijk van werd.
Helaas heb ik die harde aanpak ook vaak genoeg gezien en de eerste keer wist ik niet wat ik zag: dit waren toch hondeliefhebbers met passie voor hun ras en hond, hoe gefrustreerd moet je zijn om je hond zo op zijn flikker te geven?
De gedacht alleen al dat ik Nilsson zo moet afstraffen maakt mij al misselijk.
Gelukkig waren er inderdaad ook eigenaren die ook zo dachten en werd er iets van gezegd maar dan word je aangekeken met een blik van: waar bemoei jij je mee...het is mijn hond.
Erg zielig.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Heb me weten in te houden bij de zoveelste keer dat er denigrerend gesproken werd over “die jachtmensen en hun trainingsmethoden”. Gelukkig ook andere positieve reacties.
Verbaas me wel over het aantal honden dat na een alleen maar mondelinge correctie zo van slag is dat ze niets meer willen doen.
Voor degenen die alleen maar uitgaan van: “hond snapt het niet” het volgende. Eigen ervaring.
Labrador uit werklijnen, teef (gesteriliseerd), vanaf 8 maanden mee op jacht en met 15 maanden 1e B-diploma, Bij de start van de MAP’s (zijn nog niet zo oud) , zij is inmiddels 3 jaar, eerste diploma’s. Het jaar er op nog wat MAP’s gelopen Vind het leuk geweest en geen zin meer aan wedstrijden. Wel altijd doorgetraind en praktijkjacht.
Gaat wanneer ze 5 jaar oud is ineens wanneer en uitsluitend wanneer er met dummy’s gewerkt wordt op de terugweg zitten piesen. Krijgt van mij dan wel uit mijn tenen: FOEI te horen. Na een paar trainingen en nog een wedstrijdje voor de fun was het probleem ineens weer verdwenen. Voor mijn gevoel toch een beetje op hondse wijze de middelvinger opsteken. Wild ja, dummy’s echt niet meer.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Zoek stok!
Zeer actief

Veenmug schreef:Heb me weten in te houden bij de zoveelste keer dat er denigrerend gesproken werd over “die jachtmensen en hun trainingsmethoden”.
Tsja, ik vertel alleen maar wat ik zie. Vandaag toevallig een heel leuk 'jachtmens' tegengekomen met lab uit werklijnen. Heel geinteresseerd gekeken en nog even met haar gesproken. Maar het gemiddelde wat ik zo in losloopgebied tegenkom, vind ik te triest voor woorden. Het is geen samenwerking met de hond, maar een beetje schreeuwen en schelden dat de hond het niet goed doet.

En trouwens. Ik zal nergens zeggen dat plassen altijd door druk komt. Het gaat er om dat mensen via internet lichamelijke correcties gaan adviseren terwijl ze de hond totaal niet kennen. Zo zwart/wit is het niet. Zoals ik al zei reageren mijn honden totaal verschillend op druk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Veenmug schreef:Heb me weten in te houden bij de zoveelste keer dat er denigrerend gesproken werd over “die jachtmensen en hun trainingsmethoden”. Gelukkig ook andere positieve reacties.
Verbaas me wel over het aantal honden dat na een alleen maar mondelinge correctie zo van slag is dat ze niets meer willen doen.
Voor degenen die alleen maar uitgaan van: “hond snapt het niet” het volgende. Eigen ervaring.
Labrador uit werklijnen, teef (gesteriliseerd), vanaf 8 maanden mee op jacht en met 15 maanden 1e B-diploma, Bij de start van de MAP’s (zijn nog niet zo oud) , zij is inmiddels 3 jaar, eerste diploma’s. Het jaar er op nog wat MAP’s gelopen Vind het leuk geweest en geen zin meer aan wedstrijden. Wel altijd doorgetraind en praktijkjacht.
Gaat wanneer ze 5 jaar oud is ineens wanneer en uitsluitend wanneer er met dummy’s gewerkt wordt op de terugweg zitten piesen. Krijgt van mij dan wel uit mijn tenen: FOEI te horen. Na een paar trainingen en nog een wedstrijdje voor de fun was het probleem ineens weer verdwenen. Voor mijn gevoel toch een beetje op hondse wijze de middelvinger opsteken. Wild ja, dummy’s echt niet meer.

Mvg Veenmug
Ik snap wel wat je bedoeld, maar heb je je daarna ook voorgenomen om er rekening mee te houden door voortaan alle soorten apport te blijven onderhouden? Want eerlijk is eerlijk, je kunt dat niet helemaal bij de hond neerleggen. Je hebt daar zelf ook een aandeel in natuurlijk. Je moet jezelf er net zo hard op aanspreken.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Veenmug
Zeer actief

Jaap* schreef:
Veenmug schreef:Heb me weten in te houden bij de zoveelste keer dat er denigrerend gesproken werd over “die jachtmensen en hun trainingsmethoden”. Gelukkig ook andere positieve reacties.

Mvg Veenmug
Ik snap wel wat je bedoeld, maar heb je je daarna ook voorgenomen om er rekening mee te houden door voortaan alle soorten apport te blijven onderhouden? Want eerlijk is eerlijk, je kunt dat niet helemaal bij de hond neerleggen. Je hebt daar zelf ook een aandeel in natuurlijk. Je moet jezelf er net zo hard op aanspreken.
Ga er maar vanuit dat deze vervolgtraining echt voor gevorderden was met dummy's en alle ook in de proeven niet voorkomend wild was.

Mvg Veenmug
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Veenmug schreef:
Jaap* schreef:

Mvg Veenmug
Ga er maar vanuit dat deze vervolgtraining echt voor gevorderden was met dummy's en alle ook in de proeven niet voorkomend wild was.

Mvg Veenmug
Ik geloof dat Jaap dat niet bedoelt :wink:

Als je veel met de hond werkt en veel met hem/haar jaagt heeft de hond vaal alleen nog maar te maken met wild.

Op zich is het dan niet vreemd dat een dummy geen grote passie oproept als je er door andere activiteiten een tijd niet meer mee hebt getraind

Als je de apporteertrainingen altijd blijft onderhouden met allerlei soorten apport, dus zowel wild als dummys als bierblikjes van mijn part, is het risico kleinder dat de hond er "geen zin" meer in heeft.
Jaap vraagt zich dus af of het dummyapport is onderhouden al die tijd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Veenmug
Zeer actief

Quoten gaat niet helemaal goed dus maar zo. Alle apporten(land, water, over water, markeer, zoek... met uitzondering van de sleep werden naast wild ook met dummy's geoefend. Trainingen gingen ook in het jachtseizoen door. Dus????

Mvg Bert

Ps.mis nog reacties op het geestelijk herstelvermogen van de hond na correctie.
Laatst gewijzigd door Veenmug op 22 jan 2010 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:Quoten gaat niet helemaal goed dus maar zo. Alle apporten(land, water, over water, markeer, zoek... met uitzondering van de sleep werden naast wild ook met dummy's geoefend. Trainingen gingen ook in het jachtseizoen door. Dus????

Mvg Bert

Ps.mis nog reacties op het geestelijk herstelvermogen van de hond na correctie.
Elke hond kan er toch wel eens doorheen zitten? :U:
Of er was toch iets in jouw houding op dat moment?
Hoef je zelf niet eens te weten.
Ik kan me ook nog voorstellen dat de hond het wild zo belangrijk vindt dat zij het plassen tot later uit stelt, als er toch alleen maar een dummy hoeft te worden gehaald.
Ophalen deed ze in ieder geval wel, dus negeren was er niet bij :ok:
En dat (het negeren van een dummy) zou ik eigenlijk eerder verwachten als het om het opsteken van een middelvinger gaat.

Een keer een stemcorrectie kan heel effectief zijn.
Daar zit ik ook helemaal niet mee als dat een keer moet.
Als het effectief is............
En bij een ervaren hond zou ik er niet zo bang voor zijn.
Toch ook wel weer een beetje situatie gebonden.

Op dit moment zou ik het bij Taro niet doen, naar wat ik over hem heb gelezen tot nu toe.

Voor wat betreft het slechte herstel na een mondelinge correctie van honden.
Dat kan allerlei oorzaken hebben.
Soms is dat al van jongs af aan. Geen hond die dus geschikt is voor de praktijk, maar er mee trainen kan prima.
Soms komt dat slechte herstel pas later.
Dat kan diverse oorzaken hebben.
Een ongelukkig moment in het (jacht- of trainings-)veld waarbij de hond een verkeerde link legt.
Een serie bar slechte ervaringen bij een vorige baas (er zitten op het forum ook bazen met herplaatsers)
Ook een medische oorzaak is mogelijk.
Je leest het wel veel ja.
Dat ben ik met je eens.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Ik geloof dat Jaap dat niet bedoelt :wink:

Als je veel met de hond werkt en veel met hem/haar jaagt heeft de hond vaal alleen nog maar te maken met wild.

Op zich is het dan niet vreemd dat een dummy geen grote passie oproept als je er door andere activiteiten een tijd niet meer mee hebt getraind

Als je de apporteertrainingen altijd blijft onderhouden met allerlei soorten apport, dus zowel wild als dummys als bierblikjes van mijn part, is het risico kleinder dat de hond er "geen zin" meer in heeft.
Jaap vraagt zich dus af of het dummyapport is onderhouden al die tijd.
Bedankt, dat bedoel ik idd :ok:
Mbt tot het herstel. Vooropgesteld dat een correctie bij de hond moet passen, en ik als leidraad graag de globale karakterindeling volgens Anke Bogaerts hanteer, heb ik sowieso moeite met een algemeen advies tot correctie.
En dat globale karakter kan ook nog eens wijzigen in de loop van de tijd, zo is felix bijvoorbeeld van een hyperactieve maar erg gevoelige hond verworden tot een belastbare actiegerichtte hond. Een trainingsfout kun je er rustig mee maken, hij slaapt geen seconde minder van een eventuele onterechte correctie.
Maar omgekeerd kan ook gebeuren.
Verder denk ik, beslist zonder daar een oordeel aan te hangen, dat de groep recreatieve jachthondeneigenaren die willen trainen steeds groter wordt. En dat veel van die mensen graag het zachtste hondje uit het nest willen. Omdat ze denken dat ze daar gemakkelijker succes mee zullen hebben. Denk ik.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
jalumi
Actief
Mijn ras(sen): Teckel en Hollandse Herder

Ongelezen bericht door jalumi »

Het maakt mij niet uit wat de hond moet apporteren, wild of dummy. Hij moet het gewoon doen. Mijn lab van 6,5 jaagt nu 6 jaar in de praktijkjacht. De hond markeert, zoekt, drijft als een trein. Dirigeren gaat prima, niet als een wedstrijdhond maar dat maakt in de praktijk niet uit. En daar is uiteraard flink wat training aan vooraf gegaan. Een hond krijg je niet zover als hij niet voor je wil werken. Mijn hond is niet dominant, maar als het nodig is krijgt hij een correctie. Een flinke brul, een ruk aan de riem, of ik pak hem in z'n nek. De verhoudingen zijn gewoon duidelijk. Belonen is het beste, maar helaas moet je soms corrigeren, en je maakt mij niet wijs dat de mensen die hier zo fanatiek tegen een correctie bij het pissen met een apport zijn, dat niet doen. Ik blijf erbij, pissen met een apport is pure dominantie, druk pakt anders uit.
jalumi
Actief

Martijn schreef:Mijn honden zijn niet bezig met een dominantieconflict want dat is er gewoon niet. En daar is geen aan geschreeuw en gedoe aan te pas gekomen.

Maar goed, dat zal iemand die alles bij de hond neerlegt waarschijnlijk niet begrijpen. Stel je voor dat je de kwaliteit van je eigen leiderschap eens als factor in de rangordeverhouding met je hond zou zien.
Je zou je natuurlijk af kunnen vragen waarom een door jou getrainde hond je kennelijk niet als ranghoger erkent. Het geschreeuw en gedoe heeft kennelijk niet al te veel vruchten afgeworpen dus waarom daarmee doorgaan?
Martijn het eerste vereiste op een forum is dat je kan lezen, en dat kan jij blijkbaar niet.
L@nghaar
Zeer actief

jalumi schreef:Het maakt mij niet uit wat de hond moet apporteren, wild of dummy. Hij moet het gewoon doen. Mijn lab van 6,5 jaagt nu 6 jaar in de praktijkjacht. De hond markeert, zoekt, drijft als een trein. Dirigeren gaat prima, niet als een wedstrijdhond maar dat maakt in de praktijk niet uit. En daar is uiteraard flink wat training aan vooraf gegaan. Een hond krijg je niet zover als hij niet voor je wil werken. Mijn hond is niet dominant, maar als het nodig is krijgt hij een correctie. Een flinke brul, een ruk aan de riem, of ik pak hem in z'n nek. De verhoudingen zijn gewoon duidelijk. Belonen is het beste, maar helaas moet je soms corrigeren, en je maakt mij niet wijs dat de mensen die hier zo fanatiek tegen een correctie bij het pissen met een apport zijn, dat niet doen. Ik blijf erbij, pissen met een apport is pure dominantie, druk pakt anders uit.
Ik ben niet tegen een correctie bij pissen tijdens apport maar het gaat mij om de manier van corrigeren.
Ik heb een hond die door een nare ervaring een tijdlang heel slecht tot bijna niet apporteerde, toen hij eindelijk wel weer ging apporteren begon hij bij het terugbrengen van het apport te pissen.
Als ik hem een harde correctie had gegeven had ik het hele apporteren wel kunnen schudden, bij hem volstond het commando: niet plassen......wat hij dus kent en heb hem een keer een tik tegen zijn bil gegeven omdat hij gelukkig dicht bij mij stond en het pissen was heel snel over.
Afbeelding
jalumi
Actief

Langhaar schreef:
Ik ben niet tegen een correctie bij pissen tijdens apport maar het gaat mij om de manier van corrigeren.
Ik heb een hond die door een nare ervaring een tijdlang heel slecht tot bijna niet apporteerde, toen hij eindelijk wel weer ging apporteren begon hij bij het terugbrengen van het apport te pissen.
Als ik hem een harde correctie had gegeven had ik het hele apporteren wel kunnen schudden, bij hem volstond het commando: niet plassen......wat hij dus kent en heb hem een keer een tik tegen zijn bil gegeven omdat hij gelukkig dicht bij mij stond en het pissen was heel snel over.
Nou dan zijn we het toch eens? :ok: Uiteraard moet je niet harder corrigeren dan nodig, maar wel corrigeren indien nodig.
ranetje
Zeer actief

jalumi schreef:Het maakt mij niet uit wat de hond moet apporteren, wild of dummy. Hij moet het gewoon doen. Mijn lab van 6,5 jaagt nu 6 jaar in de praktijkjacht. De hond markeert, zoekt, drijft als een trein. Dirigeren gaat prima, niet als een wedstrijdhond maar dat maakt in de praktijk niet uit. En daar is uiteraard flink wat training aan vooraf gegaan. Een hond krijg je niet zover als hij niet voor je wil werken. Mijn hond is niet dominant, maar als het nodig is krijgt hij een correctie. Een flinke brul, een ruk aan de riem, of ik pak hem in z'n nek. De verhoudingen zijn gewoon duidelijk. Belonen is het beste, maar helaas moet je soms corrigeren, en je maakt mij niet wijs dat de mensen die hier zo fanatiek tegen een correctie bij het pissen met een apport zijn, dat niet doen. Ik blijf erbij, pissen met een apport is pure dominantie, druk pakt anders uit.
Ik ben niet per definitie tegen correcties.
Inderdaad zijn ze soms nodig.
Maar je moet weten hoe, hoe zwaar en wanneer je iets moet corrigeren bij welke hond.

De korte uitleg van Jaap* over het al dan niet snelle herstel van de hond:
Jaap* schreef:Mbt tot het herstel. Vooropgesteld dat een correctie bij de hond moet passen, en ik als leidraad graag de globale karakterindeling volgens Anke Bogaerts hanteer, heb ik sowieso moeite met een algemeen advies tot correctie.
En dat globale karakter kan ook nog eens wijzigen in de loop van de tijd, zo is felix bijvoorbeeld van een hyperactieve maar erg gevoelige hond verworden tot een belastbare actiegerichtte hond. Een trainingsfout kun je er rustig mee maken, hij slaapt geen seconde minder van een eventuele onterechte correctie.
Maar omgekeerd kan ook gebeuren.
De leidraad van Anke Bogaerts is daarvoor zeer functioneel.
Als je tenminste goed kunt beoordelen wat voor type hond je hebt.
Anke is niet zomaar tot die indeling in drie hoofdtypes en de bijbehorende manier van trainen en eventueel corrigeren gekomen.
Ze heeft een berg ervaring van jaren waar ik graag gebruik van maak.
Het maakt mij uiterst voorzichtig voor wat betreft adviseren van correcties via een beeldscherm.
En het heeft me ook zeer terughoudend gemaakt in het aanmerken van bepaald gedrag als "dominant" zijn van de hond.

Ik heb daar recent weer een voorbeeld van gezien bij een jonge CF.
Waarbij ik zeer dankbaar ben dat de baas zijn correcties heeft gelaten en de training over een andere boeg heeft gegooid.
Als je een advies geeft om te corrigeren en dan ook nog bij een jonge hond, die nog in een leerproces zit ga je volgens mij de verkeerde kant op.

Jalumi...............
Langhaar heeft een beperkte en voor die hond voldoende correctie gegeven.
Maar niet omdat er zonder meer van uit werd gegaan dat de hond "dominant" was.

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 23 jan 2010 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
jalumi
Actief

ranetje schreef:Ik ben niet per definitie tegen correcties.
Maar je moet weten hoe, hoe zwaar en wanneer je iets moet corrigeren bij welke hond.
Heb ik iets anders beweert? Ik heb gezegd en indien nodig..........
ranetje schreef: Jalumi...............
De hond hoeft niet dominant te zijn, maar als hij pist tijdens het terug brengen van het apport is dat wel dominant gedrag. Mijn hond is absoluut niet dominant, maar ook hij wil dit wel eens doen. En dan corrigeer ik hem, met een brul of ik pak hem bij zijn kladden, maar net hoe het uitkomt. En daar zeg ik dus niet mee dat ik de hond mishandel. Zelfs zeer onderdanige honden proberen hun baas wel een uit, en het blijven dieren natuurlijk, geen robots.
Veenmug
Zeer actief

Hoe je het ook noemt alles staat en valt dus met het lezen van je hond.

Mvg Veenmug
ranetje
Zeer actief

jalumi schreef:
ranetje schreef:Ik ben niet per definitie tegen correcties.
Heb ik iets anders beweert? Ik heb gezegd en indien nodig..........
Daarbij moet je de leeftijd en het trainingsniveau van de hond ook betrekken.
Bij een jonge hond die nog moet leren (en een baas die nog moet leren!) is het doorgaans heel onverstandig om te gaan corrigeren.
Je eigen ervaring en je eigen ervaren hond als voorbeeld nemen is in dit geval twee onvergelijkbare zaken met elkaar vergelijken.
jalumi schreef:
ranetje schreef: Jalumi...............
De hond hoeft niet dominant te zijn, maar als hij pist tijdens het terug brengen van het apport is dat wel dominant gedrag. Mijn hond is absoluut niet dominant, maar ook hij wil dit wel eens doen. En dan corrigeer ik hem, met een brul of ik pak hem bij zijn kladden, maar net hoe het uitkomt. En daar zeg ik dus niet mee dat ik de hond mishandel. Zelfs zeer onderdanige honden proberen hun baas wel een uit, en het blijven dieren natuurlijk, geen robots.
De beschrijving van Langhaar geeft aan dat er een bepaalde zeer onaangename ervaring moest worden "weggewerkt" bij deze hond.
En dan heb je het niet meer over "dominant" of over "dominant gedrag", maar over spanning.
Zoals er ook spanning door een onervaren hond kan worden geuit als hem een oefening niet duidelijk is, of als hij onjuist is gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door ranetje op 23 jan 2010 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:Hoe je het ook noemt alles staat en valt dus met het lezen van je hond.

Mvg Veenmug
Dat is zeker waar :ok:
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

jalumi schreef:Dit is puur dominant gedrag. Ik zou toch wel serieus corrigeren. Eerst met een grote mond en indien nodig er heen rennen en de hond even fors aanpakken.
Ik denk dat veel apporteer problemen, juist te maken hebben met de trainingsmethode die jij voorstaat.
Kijk eens om je heen in losloopgebieden hoeveel honden niet eindeloos en enthousiast apporteren, waarbij het woord “dominant” niet in het woordenboek van de baas voorkomt.
Vaak hebben die honden nog nooit een trainingsveld gezien en dat is misschien wel juist de reden dat het zo goed gaat.
ranetje
Zeer actief

korthaar schreef:
jalumi schreef:Dit is puur dominant gedrag. Ik zou toch wel serieus corrigeren. Eerst met een grote mond en indien nodig er heen rennen en de hond even fors aanpakken.
Ik denk dat veel apporteer problemen, juist te maken hebben met de trainingsmethode die jij voorstaat.
Kijk eens om je heen in losloopgebieden hoeveel honden niet eindeloos en enthousiast apporteren, waarbij het woord “dominant” niet in het woordenboek van de baas voorkomt.
Vaak hebben die honden nog nooit een trainingsveld gezien en dat is misschien wel juist de reden dat het zo goed gaat.
Hmmmmmmmmmmmmm
Misschien dat je best een beetje in de goeie richting denkt :wink:

Het feit dat een hond moet presteren als hij mee gaat op jacht - want dat gebiedt de weidelijkheid (en terecht!!) - zou wel eens kunnen leiden tot te vroeg en te veel "wapengekletter".
Juist omdat het zo belangrijk is dat alle wild dat geschoten is ook netjes wordt binnengebracht.
Afbeelding
Veenmug
Zeer actief

Zou het ook niet zo kunnen zijn dat mensen die een hond aanschaffen om er mee op jacht te gaan juist selecteren op aanleg, karakter, specifieke eigenschappen.
In tegenstelling tot de mensen die vallen voor die lieve bruine ogen en naderhand eens gaan nadenken wat ze met hun hond willen gaan doen.
Dan botsen deze partijen bij de wijze van training waaronder correctie van de hond.

Mvg Veenmug
Laatst gewijzigd door Veenmug op 23 jan 2010 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:Zou het ook niet zo kunnen zijn dat mensen die een hond aanschaffen om er mee op jacht te gaan juist selecteren op aanleg, karakter, specifieke eigenschappen.
In tegenstelling tot de mensen die vallen voor die lieve bruine ogen en naderhand eens gaan nadenken wat ze met hun hond willen gaan doen.
Dan botsen deze partijen bij de wijze van training waaronder correctie van de hond.

Mvg Bert
Ik geloof zeker dat de ervaren mensen in de jacht de hond zoeken en vinden die bij hen past.
Het ligt naar mijn idee dus ietsje anders dan jij stelt Veenmug.
Alleen maar mijn idee dus :wink:

Soms blijkt iets anders uit te pakken dan verwacht.
Dat zou zelfs kunnen betekenen dat de hond bij de een absoluut niet presteert en bij een ander hetzelfde werk fluitend doet.

Of dat bij iemand passen inhoudt dat die hond alleen volgens dat ene systeem van trainen geschikt wordt als jachthond?
Volgens trainers die ik zeer waardeer niet.
Hij zal er alleen niet zo onder lijden als een ander type hond.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:As we speak staat er hier buiten weer zo'n flinke man zijn flatcoat af te raggen tijdens het zaterdagse cursusuurtje.

Kneus.
Het nadeel van de jacht is dat je het ook allemaal zo goed kunt zien. Omdat ze gewoon in losloopgebied trainen. Er zal ook heus in andere sporten veel shit zijn. Maar hoe vaak ik nu al dingen heb gezien in de gezellige jachthondengroepen :ugh:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef: Hij zal er alleen niet zo onder lijden als een ander type hond.
Dat is wat ik met de kwaliteit van de hond bedoel. Dat een hond toch gemotiveerd z'n taken uitvoert ondanks het onbegrip dat de baas voor hem laat zien. Bij een minder 'goede' hond kun je dat wel vergeten, terwijl die net zo goed zou kunnen presteren bij een trainer die z'n methode wel aanpast.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
L@nghaar
Zeer actief

korthaar schreef:
Het " nadeel " van een trainingsveld is natuurlijk dat het goed moet, anders hoef je niet te gaan trainen, daardoor komt er toch wel druk te liggen op de baas en hond en voor sommigen is het moeilijk omgaan met die druk.
Dat heb ik zelf ook ervaren tijdens de trainingen, dat akelige prestatie gedoe, de een wilde niet onder doen voor de ander.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:
Zoek stok! schreef:
Martijn schreef:As we speak staat er hier buiten weer zo'n flinke man zijn flatcoat af te raggen tijdens het zaterdagse cursusuurtje.

Kneus.
Het nadeel van de jacht is dat je het ook allemaal zo goed kunt zien. Omdat ze gewoon in losloopgebied trainen. Er zal ook heus in andere sporten veel shit zijn. Maar hoe vaak ik nu al dingen heb gezien in de gezellige jachthondengroepen :ugh:
Bij behendigheid zie ik nooit iemand zijn hond de tunnel in schoppen of even flink bij de kladden pakken omdat hij zijn poot opligt.
Bij de GG-buren zie ik het ook niet. Bij dogdance zie ik het niet. Bij hulphonden niet.

Maar bij iets relatief simpels als een apport (met een retriever godbetert) is het ineens vreselijk nodig. Het zal wel.
Ik heb het bij behendigheid ook nog nooit gezien, maar wellicht dat het wel gebeurt bij bepaalde scholen waar wij niet komen? Bij G&G heb ik wel dingen gezien dat ik dacht 'hmmmm'. Meer een gevoel dan hoor, omdat ik de blik van de hond naar de baas zag. In het 'openbaar' doen mensen dat dan niet. Bij dogdance denk ik dat het echt niet gebeurt, die sport trekt geen mensen die graag corrigeren. Net als obedience.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:

Kneus.
De trainingsgroep waar ik in trainde bij Haarlem had doorgaans eerder belangstellenden met vrolijke gezichten langs de kant :wink:
Daar werd nooit hard gereageerd op de honden.

Het is maar net wat je hebt als referentiekader.
Het referentiekader van Martijn is niet bijster positief zullen we maar zeggen. :ugh:
Van zoek stok is het gemengd.

Dat vormt je beeld van jachtmensen. :wink:
Net zoals sommige jagers een nare smaak in de mond krijgen bij "stadsmensen". :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ranetje op 23 jan 2010 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
ranetje schreef: Hij zal er alleen niet zo onder lijden als een ander type hond.
Dat is wat ik met de kwaliteit van de hond bedoel. Dat een hond toch gemotiveerd z'n taken uitvoert ondanks het onbegrip dat de baas voor hem laat zien. Bij een minder 'goede' hond kun je dat wel vergeten, terwijl die net zo goed zou kunnen presteren bij een trainer die z'n methode wel aanpast.
Dat betekent voor mij dat de kwaliteit van die tweede hond net zo groot is als die van de eerste. :wink:
Alleen moet hij anders worden getraind in plaats van dat je kan zeggen dat hij het wel doet ondanks............
Laatst gewijzigd door ranetje op 23 jan 2010 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”