Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De 'komfluit' aanleren

Moderator: moderatorteam

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Re: De 'komfluit' aanleren

Ongelezen bericht door Ennath »

Kijk aan dit topic heb ik wat :lol1:
Als jullie klaar zijn ga ik alle tips knippen/plakken/bundelen en doorspreken met mijn "co-(h)ouder".
Dat van die dummys is dan voor mij weer niet van belang.
Gewoon altijd en overal "zit en blijf" op de fluit is genoeg.
Zodat meneertje Janneman even voorrang kan verlenen aan een groepje langsflitsende veldrijders e.d. :engel:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

ranetje schreef:
bydevries schreef:Marlot zit ook op puppyklasje en ik geloof dat het de bedoeling was om de hondjes vooruit te sturen
naar paaltje dan de zitfluit en dan krijgen ze daar de beloning. Maar ja om dat thuis te oefenen moet
je een hulpje hebben.
Nee hoor, heb je geen hulpje voor nodig :wink:
In huis bijvoorbeeld in de gang oefen (als je die hebt).
Je zet aan de ene kant een doos/krukje/o.i.d. neer en daar leg je wat lekkers op.
De pup (aangelijnd) mag dat zien.
Dan neem je pupje mee naar de andere kant van de gang en je stuurt haar vooruit naaar het bakje.
Je loopt er zelf achteraan en je fluit zodra ze het snoepje heeft gepakt en doorgeslikt.
Ondertussen loop je door tot je bij haar bent en dan krijgt ze als ze is gaan zitten nog iets lekkers.
Dat leren ze bijzonder snel :8):
Daarna kan je iets dergelijks op een plekje buiten gaan doen waar weinig prikkels zijn enz.

Ik blijf echt een hele tijd belonen op de plek waar ze moeten gaan zitten op de fluit.

Naderhand is de beloning om (eerst zichtbaar) links of rechts een dummy op te gooien die ze dan mogen gaan halen :ok:
Maar dat doe je dan pas als 'rolfluit=zit' er goed in zit, neem ik aan?

Weer heel duidelijk uitgelegd Nettie, je kunt wel een hondentrainingsboek gaan schrijven :ok: :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Moon schreef:
ranetje schreef:
bydevries schreef:Marlot zit ook op puppyklasje en ik geloof dat het de bedoeling was om de hondjes vooruit te sturen
naar paaltje dan de zitfluit en dan krijgen ze daar de beloning. Maar ja om dat thuis te oefenen moet
je een hulpje hebben.
Nee hoor, heb je geen hulpje voor nodig :wink:
In huis bijvoorbeeld in de gang oefen (als je die hebt).
Je zet aan de ene kant een doos/krukje/o.i.d. neer en daar leg je wat lekkers op.
De pup (aangelijnd) mag dat zien.
Dan neem je pupje mee naar de andere kant van de gang en je stuurt haar vooruit naaar het bakje.
Je loopt er zelf achteraan en je fluit zodra ze het snoepje heeft gepakt en doorgeslikt.
Ondertussen loop je door tot je bij haar bent en dan krijgt ze als ze is gaan zitten nog iets lekkers.
Daarna kan je iets dergelijks op een plekje buiten gaan doen waar weinig prikkels zijn enz.

Ik blijf echt een hele tijd belonen op de plek waar ze moeten gaan zitten op de fluit.

Naderhand is de beloning om (eerst zichtbaar) links of rechts een dummy op te gooien die ze dan mogen gaan halen :ok:
Maar dat doe je dan pas als 'rolfluit=zit' er goed in zit, neem ik aan?

Weer heel duidelijk uitgelegd Nettie, je kunt wel een hondentrainingsboek gaan schrijven :ok: :mrgreen:
De grotere afstand ga je inderdaad pas doen als de fluit er goed in zit.
Op een afstand van een meter of twee kan je dat al wel doen en dan verder uitbreiden. :ok:

Ik hoef geen boek te schrijven Marijke :wink:
Met de boeken van Anke Bogaerts en Tineke Antonisse, eventueel aangevuld met het boek "Apporteren" van Paul de Vos (en wat goed nadenken) kom je al zo ver dat ik water naar de zee zou dragen :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
bydevries
Zeer actief

Ongelezen bericht door bydevries »

He dat ga ik proberen in de gang. Is net een mooie afstand, Marlot gaat nu al
op een meter afstand zitten, vind ik al heeel knap :pffff: :mrgreen: Maar in de
gang is net weer een stapje verder :ok:

Nettie heb je ook nog een tip voor afgeven van ja wild is een groot woord. Vandaag
had Marlot de restanten van een ekster gevonden nou dat vond ze helemaal leuk. Ik heb
geprobeerd haar bij mij te krijgen dat deed ze tot een meter afstand en toen rende ze weeer
weg met haar prooi. Ze wil het dus gewoon opeten. Nu heb ik mij achter een boom verstopt
en toen kwam ze naar mij toe zonder de ekster. Ik heb haar aan de lijn gedaan en we zijn weer
verder gaan wandelen. Maar eigenlijk wilde ze heel graag haar vogel weer gaan zoeken :F:

groet Brigitte
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Net nog heel grappig bij de wandeling. Dante loopt vrij ver weg, Mirto vlak bij me (komt niet veel voor, meestal loopt hij vlakbij Dante :wink: ). Ik fluit Dante met de stopfluit (moet het bij hem ook een beetje bijhouden). Dante stopt abrupt, draait zich om en gaat heeeel langzaam zitten. Mirto stopt ook, kijkt vol verbazing naar Dante en.... gaat ook zitten :smile:
Dus ik laat het Dante maar verder opknappen :pffff:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

bydevries schreef:He dat ga ik proberen in de gang. Is net een mooie afstand, Marlot gaat nu al
op een meter afstand zitten, vind ik al heeel knap :pffff: :mrgreen: Maar in de
gang is net weer een stapje verder :ok:

Nettie heb je ook nog een tip voor afgeven van ja wild is een groot woord. Vandaag
had Marlot de restanten van een ekster gevonden nou dat vond ze helemaal leuk. Ik heb
geprobeerd haar bij mij te krijgen dat deed ze tot een meter afstand en toen rende ze weeer
weg met haar prooi. Ze wil het dus gewoon opeten. Nu heb ik mij achter een boom verstopt
en toen kwam ze naar mij toe zonder de ekster. Ik heb haar aan de lijn gedaan en we zijn weer
verder gaan wandelen. Maar eigenlijk wilde ze heel graag haar vogel weer gaan zoeken :F:
groet Brigitte
Een ekster!!
En die pakte ze op? Geweldig!!! :D
Heel goed van je dat je er niet achteraan bent gaan jagen :ok:

Dat ze die prooi wilde houden wijst in ieder geval op prooidrift.
Als je jachttraining met haar wil doen heb je dat vast als bonus mee :ok:
Nu nog het bij je komen met die prooi......................

Zorg dat je bij de volgende wandeling een mooi stuk hondenworst en een plastic zak bij je hebt en, als je er erg vies van bent, een paar handschoenen :8):
Vervolgens loop je (aangelijnd) langs die plek waar je die ekster hebt weggegooid, of waar Marlot hem heeft laten liggen
Ik heb zomaar het idee dat Marlot dat nog prima weet :wink:
Zodra ze dat beest (of een ander beest) pakt zeg je dat ze bráááááf is en je lokt haar, aangelijd dus, naar je toe (ga op je hurken zitten om te stimuleren dat ze komt) en je ruilt voor dat lekkere stuk worst.
Op het moment dat ze loslaat om de worst te pakken voer je het commando "los" in.
Niet eerder zeggen, pas op het moment dat ze de prooi loslaat.
De prooi neem je mee in je plastic zak :ok:
Dat kan je dan later gaan uitbreiden.

Ik heb mijn puppen geleerd om alles wat ze vinden naar mij toe te brengen.
Daar kregen ze een flinke beloning voor.
Voordeel is dat je weet wat ze vinden en dat je over het algemeen niet al te bang hoeft te zijn dat ze ongemerkt iets verkeerds opeten.
Geen garantie. Die kan je nooit geven, maar je verbetert je kansen.

edit: kleine toevoeging
Laatst gewijzigd door ranetje op 21 jan 2010 17:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Net nog heel grappig bij de wandeling. Dante loopt vrij ver weg, Mirto vlak bij me (komt niet veel voor, meestal loopt hij vlakbij Dante :wink: ). Ik fluit Dante met de stopfluit (moet het bij hem ook een beetje bijhouden). Dante stopt abrupt, draait zich om en gaat heeeel langzaam zitten. Mirto stopt ook, kijkt vol verbazing naar Dante en.... gaat ook zitten :smile:
:ok:
En je hebt Mirto beloond voor het zitten neem ik aan :engel:
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

Moon schreef:Net nog heel grappig bij de wandeling. Dante loopt vrij ver weg, Mirto vlak bij me (komt niet veel voor, meestal loopt hij vlakbij Dante :wink: ). Ik fluit Dante met de stopfluit (moet het bij hem ook een beetje bijhouden). Dante stopt abrupt, draait zich om en gaat heeeel langzaam zitten. Mirto stopt ook, kijkt vol verbazing naar Dante en.... gaat ook zitten :smile:
Kijk dat kopieer gedrag willen we zien :ok: :mrgreen: Helemaal goed.

groet Brigitte
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

Nee Marlot is er niet vies van :mrgreen: Op de puppentraining kreeg ze ook een jonge kraai
aangeboden, de trainster dacht eerst kleine Marlotje maar eerst voor de wat grotere labpupjes.
Had ze toch buiten pitbull Marlotta gerekend.
Marlot pakte de kraai in 1 keer en liet niet meer los ook niet voor rodiworst :N: :mrgreen:

Met een konijnendummy ook behoorlijk fanatiek meteen. Ze kwam naar me toe tot 1 meter
en dacht toen ik hou hem nog even. Ben toen achter wat boompjes gerend en ze liet net voordat
ze bij mij was de dummy vallen. Heb haar aangelijnd en toen mocht ze de dummy weer meenemen
als beloning. Daarna laten lossen door haar op te tillen en snoepje erin.

Maar ik ga hem proberen zoals jij voor stelt. Ben niet meer zo snel vies van iets om aan te pakken :mrgreen:
Lekkere rodiworst mee, vochtige tissues en dan wachten tot we op het volgende lijkje stuiten :mrgreen:

Sorry Marijke gaat erg off topic.

groet Brigitte
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

bydevries schreef:Nee Marlot is er niet vies van :mrgreen: Op de puppentraining kreeg ze ook een jonge kraai
aangeboden, de trainster dacht eerst kleine Marlotje maar eerst voor de wat grotere labpupjes.
Marlot pakte de kraai in 1 keer en liet niet meer los ook niet voor rodiworst :N: :mrgreen:

Met een konijnendummy ook behoorlijk fanatiek meteen. Ze kwam naar me toe tot 1 meter
en dacht toen ik hou hem nog even. Ben toen achter wat boompjes gerend en ze liet net voordat
ze bij mij was de dummy vallen. Heb haar aangelijnd en toen mocht ze de dummy weer meenemen

Maar ik ga hem proberen zoals jij voor stelt. Ben niet meer zo snel vies van iets om aan te pakken :mrgreen:
Lekkere rodiworst mee, vochtige tissues en dan wachten tot we op het volgende lijkje stuiten :mrgreen:

groet Brigitte
Dat was op training.
Veel meer spanning dus dan laat je als pitbulpuppy niet los :wink:
Hier komt een artikel van Paul de Vos (in het jagertje) om de hoek.

Let op de ogen van je hondje.
Hele grote pupillen?
Nog even niet proberen te ontfutselen maar aanlijnen (als dat nog niet zo was) en even samen buiten de groep lopen.
Zodra je de pupillen kleiner ziet worden is de grootste spanning voorbij en kan je waarschijnlijk wel ruilen.

edit:woordje toegevoegd ter verduidelijking
Laatst gewijzigd door ranetje op 21 jan 2010 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
bydevries
Zeer actief

Oke :ok: dat stukje van Paul heb ik wel gelezen maar nooit meer bij
stilgestaan. Ik ga het weer even opzoeken en nog een keer doorlezen.

groet Brigitte
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

ranetje schreef:
bydevries schreef:Nee Marlot is er niet vies van :mrgreen: Op de puppentraining kreeg ze ook een jonge kraai

groet Brigitte
Dat was op training.
Veel meer spanning dus dan laat je als pitbulpuppy niet los :wink:
Hier komt een artikel van Paul de Vos (in het jagertje) om de hoek.

Let op de ogen van je hondje.
Hele grote pupillen?
Nog even niet proberen te ontfutselen maar aanlijnen (als dat nog niet zo was) en even samen buiten de groep lopen.
Zodra je de pupillen kleiner ziet worden is de grootste spanning voorbij en kan je waarschijnlijk wel ruilen.

edit:woordje toegevoegd ter verduidelijking
Mooi stukje over die ogen. :E:
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
ranetje
Zeer actief

ranetje schreef:Dan neem je pupje mee naar de andere kant van de gang en je stuurt haar vooruit naaar het bakje.

Nog even een aanvulling op dit stukje :wink:

Zorg dat je de hond goed richt (zithouding en kop in de goede richting) en dat je eigen lichaam goed gericht staat als je vooruit stuurt.
Advies van een van de trainers toen rana een keer hardnekkig haar kop naar links deed omdat ze op de wind een geurtje had ontdekt :mrgreen: ................. loop met de hond even weg van die plek en zet hem vervolgens opnieuw in.
Blijft de kop naar links staan doe de oefening dan niet.
Andere keer een nieuwe kans. :ok:

Als het hondje gemakkelijk bij het bakje/krukje/paaltje gaat zitten op de fluit loop ik er niet meer direct achteraan.
Dan ga ik pas lopen op het moment dat de hond zit om op de plek waar ze zit (en moet blijven zitten) te belonen.
Anders zou de loopbeweging deel van het commando kunnen gaan uitmaken en dat wil ik niet.

Ik maak het niet steeds alleen maar moeilijker.
tussendoor doe ik wel eens een hele simpele versie (kleine afstand) waar de hond dan meestal helemaal perfect op de fluit reageert.
Kans om nog eens flink te kunnen bevestigen/belonen :ok:

Enne..........waarschijnlijk voor jullie ten overvloede...........
Ga niet te gehaast met de pup aan de gang met van alles en nog wat tegelijk.
Dat is veel te verwarrend.
Over de dag verspreid dan eens het ene oefeningetje en op een ander moment weer iets anders.
Anders gaan ze straks op één commando zowel zitten als liggen als lopen als staan.
Omdat ze niet meer weten wat bij welk commando hoort. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”