bydevries schreef:He dat ga ik proberen in de gang. Is net een mooie afstand, Marlot gaat nu al
op een meter afstand zitten, vind ik al heeel knap

Maar in de
gang is net weer een stapje verder
Nettie heb je ook nog een tip voor afgeven van ja wild is een groot woord. Vandaag
had Marlot de restanten van een
ekster gevonden nou dat vond ze helemaal leuk. Ik heb
geprobeerd haar bij mij te krijgen dat deed ze tot een meter afstand en toen rende ze weeer
weg met haar prooi. Ze wil het dus gewoon opeten. Nu heb ik mij achter een boom verstopt
en toen kwam ze naar mij toe zonder de ekster. Ik heb haar aan de lijn gedaan en we zijn weer
verder gaan wandelen. Maar eigenlijk wilde ze heel graag haar vogel weer gaan zoeken

groet Brigitte
Een ekster!!
En die pakte ze op? Geweldig!!!
Heel goed van je dat je er niet achteraan bent gaan jagen
Dat ze die prooi wilde houden wijst in ieder geval op prooidrift.
Als je jachttraining met haar wil doen heb je dat vast als bonus mee
Nu nog het bij je komen met die prooi......................
Zorg dat je bij de volgende wandeling een mooi stuk hondenworst en een plastic zak bij je hebt en, als je er erg vies van bent, een paar handschoenen
Vervolgens loop je (
aangelijnd) langs die plek waar je die ekster hebt weggegooid, of waar Marlot hem heeft laten liggen
Ik heb zomaar het idee dat Marlot dat nog prima weet
Zodra ze dat beest (of een ander beest) pakt zeg je dat ze bráááááf is en je lokt haar,
aangelijd dus, naar je toe (ga op je hurken zitten om te stimuleren dat ze komt) en je ruilt voor dat lekkere stuk worst.
Op het moment dat ze loslaat om de worst te pakken voer je het commando "los" in.
Niet eerder zeggen,
pas op het moment dat ze de prooi loslaat.
De prooi neem je mee in je plastic zak
Dat kan je dan later gaan uitbreiden.
Ik heb mijn puppen geleerd om alles wat ze vinden naar mij toe te brengen.
Daar kregen ze een flinke beloning voor.
Voordeel is dat je weet wat ze vinden en dat je over het algemeen niet al te bang hoeft te zijn dat ze ongemerkt iets verkeerds opeten.
Geen garantie. Die kan je nooit geven, maar je verbetert je kansen.
edit: kleine toevoeging