Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eerste x loops wat dan? Wanneer/wel/niet sterilisatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

lieveheersbeestje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel
Aantal honden: 1

Eerste x loops wat dan? Wanneer/wel/niet sterilisatie

Ongelezen bericht door lieveheersbeestje83 »

Hoi allemaal,

Mijn ouders hadden altijd reuen, tot hun laatste, huidige herplaatser. Dit is een teefje, die na haar 2de loopsheid is gesteriliseerd op advies van de dierenarts. De eerdere reuen zijn altijd intact gebleven tenzij ze als herplaatser binnen kwamen en al "geholpen" waren. Ik heb zelf nu ook een teefje, die nog loops moet worden. Ik weet alleen eigenlijk niet wat ik dan het beste kan doen.

Loopsheid
  • * Wel of geen "broekje" aan en welke dan?
    * Is het verstandig die vast op voorhand in huis te halen voor het geval dat of te wachten tot ze echt loops is en welke maat ze dan nodig heeft?
    * Hoe houd ik de niet luisterende, loslopende in het "hier mag je hond niet los" park (en hier zijn ook intacte reuen bij) tijdens de (dan aan de lange lijn) wandelingen op afstand?
    * Hoe lang blijven teefjes eigenlijk aantrekkelijk voor reuen (dus hoe lang niet naar het losloopgebied?)
    * Zijn er mogelijkheden (de pil of zo maar dan voor honden) om te voorkomen dat wanneer het toch niet lukt een reu op tijd uit haar buurt te krijgen ze niet drachtig kan worden?
    * Waar moet ik verder nog rekening mee houden?
Eventuele sterilisatie
Mijn eigen dierenarts is er bij de pupenting niet over begonnen (al schijnt hij dat normaal wel altijd te doen hoor ik hier in de buurt: standaard advies is dan een paar maanden na de eerste loopsheid), maar had het over wanneer ik haar wilde laten rontgenen (Gokje: waarschijnlijk dacht hij dat ik wilde fokken, wat ik niet wil). Eigenlijk weet ik niet zo goed wat nu verstandig is en waarom. Ik heb ook het idee dat het beeld van als je geen nestje wil dan zo snel mogelijk steriliseren om van alles en nog wat te voorkomen een beetje aan het omdraaien is. Maar ja, mijn hondje, mijn keus en die wil ik wel goed kunnen maken en eigenlijk weet ik hier gewoon veel te weinig van om een goede keus te kunnen maken... Wanneer wel steriliseren en wanneer niet en wat zijn nu eigenlijk de voor en nadelen ervan? In andere topics las ik toch wel een tendens van niet doen als het niet medisch nodig is...., terwijl veel dierenartssites toch roepen, liever zo snel mogelijk. Ik vind het moeilijk om het op een rijtje te krijgen.

Vandaar de vraag voor gericht advies wat doe je eigenlijk met een teefje rondom loopsheid en sterilisatie?

Alvast bedankt!!
Afbeelding
------Groetjes Prana-----
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Re: Eerste x loops wat dan? Wanneer/wel/niet sterilisatie

Ongelezen bericht door tekkel »

Als je je hond laat 'helpen' kan ze een heel andere vacht krijgen, ik weet niet of dat bij poedels ook zo is.

Ik had bij de eerste loopsheid van mijn hond ook zo'n broekje gekocht, maar dat was geen succes: ze wurmde zich er zó weer uit en het moet toch af bij het uitlaten. In het algemeen houden honden zichzelf redelijk schoon, alleen 's nachts deed ik wat ouwe dekbedhoezen en dekentjes in haar mand en op de plaatsen waar ze lag (ook overdag) om zo min mogelijk vlekken op te lopen. Ze vloeide trouwens pas de laatste tien dagen of zo. Weet niet of dat voor alle teefjes geldt.

Ik ging dan wandelen in gebieden waar honden niet mochten loslopen, en daar had ik zelden last van opdringerige reuen. Vriendelijk aan de reuenbaas vragen of hij z'n hond even bij zich wilde houden was genoeg :wink: De loopsheid duurt drie weken, en voor de zekerheid hield ik haar dan drie weken a/d lijn, maar dat hoeft eigenlijk alleen maar de laatste week of zo. Weet ik niet precies.

Met de kennis die ik nu heb zou ik mijn hond niet meer automatisch laten castreren (zo heet het ook bij teefjes). Die paar weken loopsheid zijn niet zo'n probleem, en je rommelt niet met haar hormonen en zo.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik heb altijd alleen maar intacte teefjes gehad.
Ik vind de loopsheid geen probleem.

Ik doe zelf nooit broekjes of zo aan, ze kunnen zich dan niet schoonhouden en dat vinden ze erg vervelend. Die paar druppels ruim je gewoon even op en vaak doen de dames het zelf ook trouwens.

Reuen lopen vaak dommig achter loopse teefjes aan, maar het is maar een deel van de tijd gevaarlijk. De ene dame is mondiger dan de andere, soms moet je er dus een wegjagen, maar vaak jagen ze zelf de heren wel weg. :S:
Doen ze dat niet, dan doe jij het: flink wat stem, beetje dreigen, wegsturen, zulke dingen.
Reuen die verliefd zijn hebben hun verstand meestal op nul ;)

Ze zijn meestal ca 5 dagen dekrijp en dan bieden ze zich ook aan. De eerste week kan het zelden tot nooit kwaad (en snauwen de dames ook), de laatste vijf dagen idem. Hangt een beetje van het teefje af.

Als een teef toch gedekt is kun je wat laten geven inderdaad, hoewel dat niet echt goed is natuurlijk en ze daarna nogmaals loops worden.
Maar ik moet zeggen dat ik het in 25 jaar nog nooit gehad heb. ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Luna87
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Luna87 »

Mijn hond is momenteel loops, een goede week nu. Alleen ze snauwt niemand af, ze wil alleen maar spelen.

Wat wij vroeger thuis deden als de hond loops was, was je hond bij je laten komen en laten zitten. Knappe reu die er dan nog op kan springen. Bovendien sta je er dan vlak bij en kan zelf de reu wegduwen als z'n baasje niet op tijd bij hem is (of hij luistert niet meer naar het baasje). Heeft altijd prima gewerkt.
Bij mijn hond lukt dit niet, ze is veel te enthousiast als ze een andere hond zit. Maar ik houd haar aan de lijn en waarschuw de andere hondenbezitters even dat ze loops is.
Afbeelding
M&E

Ongelezen bericht door M&E »

Mijn Golden is loops geworden op vakantie, niet leuk, maar te verwachten, ze was een jaar. Heel weinig bloedverlies gemerkt, natuurlijk veel buiten (kamperen). Heel gezellig, al de reuen op de camping op bezoek en toen we naar een stadje gingen werden we achtervolgd door een reu, uren aan een stuk, we zijn die gaan afzetten bij de plaatselijke DA. Ik heb toen bij de apotheek een spray gekocht, soort deodorant zeg maar en dat hielp wel om de reuen op afstand te houden. Ze zou na de eerste loopsheid gecastreerd worden, maar toen kreeg de DA een ongeval en is ze nog eens loops geweest, maar heel weinig ook.
Mijn labrador is gecastreerd voor de eerste loopsheid omdat we gingen verhuizen en ik had geen zin in een loopse teef tijdens een hectische verhuis (ze was toen 11 maand)

Ik ben 100% voor het castreren van honden, men doet het al zo lang bij katten, waarom zijn de mensen zo terughoudend als het over een hond gaat?
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Marjoleine schreef: Ik doe zelf nooit broekjes of zo aan, ze kunnen zich dan niet schoonhouden en dat vinden ze erg vervelend. Die paar druppels ruim je gewoon even op en vaak doen de dames het zelf ook trouwens.
Als je geluk hebt, zijn het inderdaad een paar druppels. Bij Catootje was het altijd drie weken lang een waar bloedbad en schoonhouden deed ze het ook al niet. Maar evengoed heb ik haar nooit een broekje aangetrokken, dat zou ze waarschijnlijk toch zo weer uit hebben gehad. Bovendien leek het me erg lastig om voor het uitlaten steeds weer een broekje uit en waar aan te moeten doen.

Hoe aantrekkelijk een loopse teef is voor reuen, verschilt ook van hond tot hond. Ik heb weleens een hond gehad waarbij de reuen 's nachts voor mijn deur zaten te loeien. Maar goed, dat was in een tijd dat er nog meer honden zomaar de deur uit werden gegooid voor een wandeling denk ik. Met Catootje ging ik altijd wandelen in een rustig stuk waar ik vrijwel nooit iemand tegen kwam.
Belle is gecastreerd (de enige gecastreerde teef die ik ooit gehad heb) en ik denk niet dat ik het bij Isa laat doen. Belle's vacht is erg pluizig en knoperig geworden en ze wordt snel dik en dat vind ik allebei toch wel vervelend.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik had een broekje gekocht voor Vera, maar vond het te sneu om aan te trekken. Ze is best wel druk met zichzelf poetsen als ze loops is, en dat kan niet met een broekje aan. Verder heb ik nog poetsvrouwe Saar in huis. Die gaat gewoon onder d'r zus staan om te soppen, en ruimt ook nog eens druppeltjes op van de vloer :mrgreen: Dat onder d'r zus staan om te soppen is overigens iets minder schattig als je voor een stoplicht staat te wachten midden in de stad. Maar dat terzijde :F:

Ik laat Vera wel loslopen bij het begin en einde van de loopsheid. Alleen als ze dekrijp is (en bij haar is het makkelijk te zien doordat ze dan vrijwel stopt met bloeden, en een paar dagen later weer begint, en haar vulva zwelt dan pas echt goed op) hou ik haar aan de lijn. Ze snauwt namelijk vrijwel niet naar opdringerige reuen, ook niet als ze loops is. En gaat dan dus, als ik het zou toestaan, gewoon onderdanig op de grond liggen dweilen. Handig, maar niet heus. Ik loop dan wel alleen op hele, hele overzichtelijke (en rustige!) plekken zodat ik haar als we een andere hond zien meteen aan kan lijnen, en kan gaan roepen dat ze loops is mocht die andere baas niet aanlijnen.
De zeldzame keer dat er dan toch in intacte reu bij ons is gekomen heb ik met wat draaiwerk enzo die wel vrij makkelijk van haar kont weg kunnen houden.
Afbeelding
lieveheersbeestje83
Zeer actief

Bedankt allemaal voor de antwoorden tot nu toe. Hier heb ik zeker wat aan! Er is dus ook wel een behoorlijke kans dat de loopsheid wel mee valt en het voorkomen van een nestje minder ingewikkeld is dan ik dacht? Ook de tips (o.a. handoeken, kussenslopen voor om de kussen, laten zitten wanneer de reu toch te dichtbij komt zijn echt heel nuttig!!)

Ze is normaal niet snauwerig, naar geen enkele hond nog eigenlijk (als ze een hond niet moet gaat ze onder de rolstoel liggen, ook erg effectief overigens). Zou ze dat aan het begin van de loopsheid wel "ineens" worden? Merk je eigenlijk altijd goed of een teefje de eerste keer loops wordt? Wat als ze van zichzelf al heel schoon is in dit gebied en toevallig niet veel vloeit? Zijn er dan toch wel tekenen waaraan ik het op tijd zou móeten merken? Misschien een domme vraag, maar ik ben dus echt geen teefjes gewend van huis uit. :oeps:
Afbeelding
Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Ongelezen bericht door Ceseman »

Ik heb zelf ook altijd reuen gehad en Luca is mijn 1e teefje.
En idd, dan staat de 1e loopsheid er aan te komen. En dan?
Ik merkte niet zozeer een verandering in haar gedrag op, maar zag op de vloer een druppeltje bloed liggen en toen kwamen er snel meer.
Luca hield zichzelf goed schoon, mijn gecastreerde reu likte de druppels bloed op en zijzelf ook. De rest dweilde ik een paar keer per dag weg en dat ging prima zo.
Bij haar 2e loopsheid merkte ik wel een verandering in de aanloop er naar toe.
Ze werd naar mijn reu toe speelser en uitdagender. Ze ging dwars voor hem staan en soms met haar hele hebben en houen voor hem. :mrgreen:

Luca was een bitch naar andere honden toe.
Om haar te laten steriliseren had ik zo mijn twijfels, want ik hoorde van ervaren hondenmensen dat een bitcherige teef na sterilisatie nog erger in gedrag zou kunnen worden.
Maar het is nu 10 maanden geleden dat ik haar heb laten helpen (castreren) en ik moet eerlijk bekennen, het valt me in alles mee. Haar gedrag is juist positiever geworden, ze is makkelijker te doordringen. Was ze eerst soms echt niet te handelen; talloze hondengedragstherapeuten geraadpleegd en adviezen opgevolgd, nu is ze simpel met een balletje te leiden.
Oké het blijft werken met Luca, maar dat is ook haar charme. :D
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Ik denk dat je het aantal acute baarmoederontstekingen rond de 8 jaar ook mee moet nemen in je overweging. Verschillende honden alleen al hier op het forum hebben kantje boord gelegen en zijn bij nacht en ontij gecastreerd.
Ceseman
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Zwitserse Witte herders

Ongelezen bericht door Ceseman »

Rosita Compagner schreef:Ik denk dat je het aantal acute baarmoederontstekingen rond de 8 jaar ook mee moet nemen in je overweging. Verschillende honden alleen al hier op het forum hebben kantje boord gelegen en zijn bij nacht en ontij gecastreerd.
Dat is voor mij ook de reden geweest, na het advies van de DA, om Luca niet te steriliseren, maar te castreren. Dus ik heb ook haar baarmoeder laten verwijderen.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Je zit in een rolstoel begrijp ik.
Dan zou ik haar laten steriliseren/castreren.
Heb al zo lang teven gehad en er was er geen 1 gelijk.
In gedrag niet tijdens loopsheid .
Maar ook de loopsheid zelf niet qua duur en dekrijpheid.
Voordelen van wel doen zijn veel meer als niet doen.
Vacht van poedel veranderdt niet zo snel.
Dat gaat meer op voor spaniel en settervachten.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Ceseman schreef:
Rosita Compagner schreef:Ik denk dat je het aantal acute baarmoederontstekingen rond de 8 jaar ook mee moet nemen in je overweging. Verschillende honden alleen al hier op het forum hebben kantje boord gelegen en zijn bij nacht en ontij gecastreerd.
Dat is voor mij ook de reden geweest, na het advies van de DA, om Luca niet te steriliseren, maar te castreren. Dus ik heb ook haar baarmoeder laten verwijderen.
eh....... tuurlijk ;-) Nou ja, maakt ook niet zoveel uit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lieveheersbeestje83 schreef: Wat als ze van zichzelf al heel schoon is in dit gebied en toevallig niet veel vloeit? Zijn er dan toch wel tekenen waaraan ik het op tijd zou móeten merken? Misschien een domme vraag, maar ik ben dus echt geen teefjes gewend van huis uit. :oeps:
Laat haar op een sloop slapen of iets anders wits.
Dan zie je het vanzelf ;)

Afbeelding

Kimsjen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua

Ongelezen bericht door Kimsjen »

Ik laat mijn teefje over een paar weken steriliseren (eigenlijk castereren, de baarmoeder gaat eruit). Bij de dierenkliniek zeiden ze dat je een teefje het beste 3 maanden na loopsheid te steriliseren i.v.m. doorbloeding.

Ik merkte aan mijn hond dat ze loops begon te worden doordat ze zich daar heel vaak schoon deed likken, het is dan ook opgezwollen. Moet wel zeggen dat onze hond relatief veel bloed verliest als ze loops is en ze dan ook vaak een "broekje" aanheeft. Er zijn heel veel verschillende soorten en maten "broekjes". Gewoon een keer bij de dierenwinkel wat ze hebben.
lieveheersbeestje83
Zeer actief

Bedankt voor alle reacties weer. Het geeft me veel stof tot nadenken.

Vind het nog steeds moeilijk, wel niet steriseren/castreren.... wanneer je de baarmoeder eruit laat halen, heeft dat dan weer meer gevolgen (behalve het voordeel dat je geen plostelinge levensbedreigende ontsteking er meer in kan krijgen) als bij het laten helpen waarbij hij wel blijft zitten? De vacht is bij de poedel dus niet zo'n nadeel?
bouvierpoedel schreef:Je zit in een rolstoel begrijp ik.
Dan zou ik haar laten steriliseren/castreren.
Heb al zo lang teven gehad en er was er geen 1 gelijk.
In gedrag niet tijdens loopsheid .
Maar ook de loopsheid zelf niet qua duur en dekrijpheid.
Voordelen van wel doen zijn veel meer als niet doen.
Vacht van poedel veranderdt niet zo snel.
Dat gaat meer op voor spaniel en settervachten.
Wanneer zou je het dan het beste kunnen laten doen? Na de eerste loopsheid, of als ze helemaal is uitgegroeid?

Groetjes!

Mèlanie
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

lieveheersbeestje83 schreef:Bedankt voor alle reacties weer. Het geeft me veel stof tot nadenken.

Vind het nog steeds moeilijk, wel niet steriseren/castreren.... wanneer je de baarmoeder eruit laat halen, heeft dat dan weer meer gevolgen (behalve het voordeel dat je geen plostelinge levensbedreigende ontsteking er meer in kan krijgen) als bij het laten helpen waarbij hij wel blijft zitten? De vacht is bij de poedel dus niet zo'n nadeel?
nee, baarmoeder laten zitten of niet heeft geen invloed. De baarmoeder verschrompelt en een ontsteking komt niet meer voor. De ingreep is wat kleiner wanneer je hem laat zitten. Het kan dan zelfs laporoscopisch.
De vacht van een Poedel verandert niet na castratie (juiste benaming).

Tja, wanneer je het moet doen....... daar zijn diverse theorieën over. Kies datgene wat voor jou goed voelt? Ik heb teven tussen de 15 maanden en 8 jaar laten castreren, zie er weinig verschil aan. Ook met en zonder laporoscopie vind ik niet zoveel verschillen. In beide gevallen moet je de hond 3 dagen na de operatie vertellen dat'ie het best nog een klein beetje rustig aan mag doen ;-)
Laatst gewijzigd door Rosita Compagner op 09 jan 2010 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Persoonlijk vind ik dat het niet zinvol is te gaan snijden in een gezond lijf. Dus, tenzij de teef er echt mega veel last van heeft tijdens de loopsheid zou ik het niet doen, dus niet "laten helpen".
Een beetje ook het idee dat je wist dat je een teefje hebt en dat ze loops gaat worden... dat moet een bewuste keuze geweest zijn.. waarom dan nu overwegen te opereren.
Mocht je dat wel overwegen, doe dat dan in ieder geval als de teef geestelijk en lichamelijk goed is uitgegroeid.

Elke operatie hoe standaard ook, is enig risico. Er kleven voor- en nadelen aan "laten helpen"... Laat je goed informeren, en vooral NIET alleen door de DA!

Suzanne
lieveheersbeestje83
Zeer actief

Suzanne123 schreef:Persoonlijk vind ik dat het niet zinvol is te gaan snijden in een gezond lijf. Dus, tenzij de teef er echt mega veel last van heeft tijdens de loopsheid zou ik het niet doen, dus niet "laten helpen".
Een beetje ook het idee dat je wist dat je een teefje hebt en dat ze loops gaat worden... dat moet een bewuste keuze geweest zijn.. waarom dan nu overwegen te opereren.
Mocht je dat wel overwegen, doe dat dan in ieder geval als de teef geestelijk en lichamelijk goed is uitgegroeid.

Elke operatie hoe standaard ook, is enig risico. Er kleven voor- en nadelen aan "laten helpen"... Laat je goed informeren, en vooral NIET alleen door de DA!

Suzanne
Hoi Suzanne,

Ik ben er ook nog steeds niet uit. Het advies van de dierenarts weet ik als ik dat zou vragen, dat is namelijk na de eerste loopsheid "laten helpen". Ik vraag het juist ook hier, omdat terwijl ik hier mee lees ik merk dat er meer kanten aan zitten als het advies van de dierenartsen die eigenlijk al jaren hetzelfde is. Mijn ouders voerde bijvoorbeeld altijd (dierenarts)brok, de dierenarts adviseert brok, de fokker had gedeeltelijk KVV en brok, hier heb ik gelezen dat dat KVV veel beter kan zijn. Prana blijft dus op KVV, maar daarvoor moest ik wel eerst achter de voordelen daarvan voor haar komen. Anders was ze gewoon op een dacht ik "goede" dure brok (over)gegaan, maar door voorschrijdend inzicht zit ze toch op KVV. Oftewel eerder was ik gewoon van plan geweest om haar te "laten helpen", maar met het voorschrijdend inzicht door informatie o.a. hier op het forum ben ik aan het twijfelen gebracht en wil ik het van alle kanten wil bekijken voor ik de keuze maak. Maar ik vind het wel moeilijk. Natuurlijk laten snijden in een gezond lijf is niet goed, maar het zou ook weer andere narigheid kunnen voorkomen (wat ook hier in het topic aangegeven wordt) en vooral als er een *oeps* nestje komt, daar zit ook niemand op te kijken (en een drachtigheid is ook niet zonder risico, om over het lot van de pups van een willekeurige kruising nog maar te zwijgen)....

Ik ben daarom heel blij dat mensen hun eigen ervaringen en kennis willen delen over de voor en nadelen hiervan, zodat ik inderdaad een goede keuze kan maken hierin.

Groetjes!!
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Een *oeps*nestje lijkt me echt het allerkleinste risico.
Je weet dat het kan, je kent het risico, dus gebeurt het niet.

Ik zie meer nadelen dan voordelen, dat moge duidelijk zijn, maar als je angst voor een ongewild nest van belang is: dat lijkt me echt niet nodig.
Teven zijn hooguit een dag of tien in de gevarenzone en meestal korter.
Tijdens die periode extra opletten kan, zeker met een alerte baas, geen probleem zijn.

Afbeelding

tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

lieveheersbeestje83 schreef:...... Oftewel eerder was ik gewoon van plan geweest om haar te "laten helpen", maar met het voorschrijdend inzicht door informatie o.a. hier op het forum ben ik aan het twijfelen gebracht en wil ik het van alle kanten wil bekijken voor ik de keuze maak. Maar ik vind het wel moeilijk. Natuurlijk laten snijden in een gezond lijf is niet goed, maar het zou ook weer andere narigheid kunnen voorkomen (wat ook hier in het topic aangegeven wordt) en vooral als er een *oeps* nestje komt, daar zit ook niemand op te kijken (en een drachtigheid is ook niet zonder risico, om over het lot van de pups van een willekeurige kruising nog maar te zwijgen)....
Als je twijfelt kan je toch één of twee loopsheden afwachten en kijken hoe dat gaat? Dan kan je altijd nog besluiten tot een castratie.
Inderdaad drie maanden na de laatste loopsheid (dat is meestal precies tussen twee loopsheden in). Mijn hond was zes toen ze werd gecastreerd, met een ouwerwetse snee, en ze was het na 24 uur al weer bijna vergeten :wink:
Heb erna ook geen enkele verandering gemerkt, trouwens.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
lieveheersbeestje83
Zeer actief

tekkel schreef:
lieveheersbeestje83 schreef:...... Oftewel eerder was ik gewoon van plan geweest om haar te "laten helpen", maar met het voorschrijdend inzicht door informatie o.a. hier op het forum ben ik aan het twijfelen gebracht en wil ik het van alle kanten wil bekijken voor ik de keuze maak. Maar ik vind het wel moeilijk. Natuurlijk laten snijden in een gezond lijf is niet goed, maar het zou ook weer andere narigheid kunnen voorkomen (wat ook hier in het topic aangegeven wordt) en vooral als er een *oeps* nestje komt, daar zit ook niemand op te kijken (en een drachtigheid is ook niet zonder risico, om over het lot van de pups van een willekeurige kruising nog maar te zwijgen)....
Als je twijfelt kan je toch één of twee loopsheden afwachten en kijken hoe dat gaat? Dan kan je altijd nog besluiten tot een castratie.
Inderdaad drie maanden na de laatste loopsheid (dat is meestal precies tussen twee loopsheden in). Mijn hond was zes toen ze werd gecastreerd, met een ouwerwetse snee, en ze was het na 24 uur al weer bijna vergeten :wink:
Heb erna ook geen enkele verandering gemerkt, trouwens.
Dankjewel. Ik hoef inderdaad nu nog niet de definitieve keus te maken (GELUKKIG niet). Ik kreeg via PB wel een hele interessante link met informatie waardoor ik zo ie zo als ik haar laat helpen dat juist "later" in plaats van vroeg wil laten doen. Bij vroege is het risico op ontstekingen in het uitwendige gebied wat groter en ze is al heel ontstekingsgevoelig. Ook schijnt juist de kans op urineincontinentie bij dwergpoedels groter te zijn na zo'n operatie en ik zie zo niet in hoe deze bij dwergpoedels wel hoger kan zijn en bij middenslagen (en dan andere poedels) niet (hooguit dat het van de poedelvarianten alleen bij de dwergen is onderzocht) en wil dat dus eerst verder navragen hoe dat zit.
Marjoleine schreef:Een *oeps*nestje lijkt me echt het allerkleinste risico.
Je weet dat het kan, je kent het risico, dus gebeurt het niet.

Ik zie meer nadelen dan voordelen, dat moge duidelijk zijn, maar als je angst voor een ongewild nest van belang is: dat lijkt me echt niet nodig.
Teven zijn hooguit een dag of tien in de gevarenzone en meestal korter.
Tijdens die periode extra opletten kan, zeker met een alerte baas, geen probleem zijn.
Dankjewel Marjoleine. Ik was inderdaad nog steeds bang voor een *oeps*nestje. Je stelt me hiermee wel weer wat meer gerust (al vraag ik me wel af hoe er dan toch zoveel oepsnestjes kunnen zijn..., zijn er dan toch ook zoveel niet alerte bazen?)
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Jip werd niet feller tijdens haar loopsheid. Ik zag het bij haar omdat er ineens een rode vlek op het kussen zat. Ik deed bij haar wel een broekje aan omdat mijn ouders toen nog vloerbedekking hadden en Jip best vloeide. Ik had twee soorten broekjes, eentje met elastiek waar pootjes door moesten en een model zoals ze die bij de dierenwinkel verkopen. Bij die laatste kon ze zichzelf nog gewoon prima schoonhouden. Ziva hebben we ook broekjes aan gedaan op de dagen dat ze erg vloeide. Bij haar deze we ze in de bench uit of als ze gewoon op de grond lag (we hebben hier laminaat dus dat is makkelijk).

Met loslopende reuen heb ik nooit heel veel last gehad, maar ik ontliep de losloop gebieden ook wel.

Jip heb ik laten castreren omdat Benno helemaal hitsig werd en ik ze dus uit elkaar moest halen. Vonden ze allebei niet echt wat. Ziva wilden we eigenlijk liever niet laten castreren (op haar reageerde Benno totaal niet) alleen haar gedrag was zo'n 4-5 maanden rond de loopsheid vreselijk. Jip is niet echt feller geworden (misschien een beetje maar dat kon bij haar geen kwaad ;-)), Ziva moeten we nog afwachten. Ik heb Jip op 1-jarige leeftijd laten castreren (3 mnd na de eerste loopsheid), Ziva was 22 maanden (na 2e loopsheid).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Veel van de zogenoemde "oepsnestjes" zijn gepland. Er wordt dan even bewust niet zo goed opgelet of nog erger; gewoon gepland gedekt en de pups onder de noemer "oeps" op MP gezet.

Echte Oepsnestjes zijn er natuurlijk ook, maar echt veel inder.

Suzanne
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

lieveheersbeestje83 schreef:Dankjewel Marjoleine. Ik was inderdaad nog steeds bang voor een *oeps*nestje. Je stelt me hiermee wel weer wat meer gerust (al vraag ik me wel af hoe er dan toch zoveel oepsnestjes kunnen zijn..., zijn er dan toch ook zoveel niet alerte bazen?)
Ik ben zo laks als iets, moet ik bekennen, en ik heb nooit een oepsnest gehad.

Prada is niet zo groot toch? Ik deed haar als ze loops is een tuigje om, dan hijs je haar met een enkele beweging op als ze mocht worden lastiggevallen.

Al die oepsnesten zijn van mensen die het wel oeps zeggen te vinden maar ik vraag me dat altijd enorm af. :scratch:
Er staan er teveel op MP om dat te geloven, en ook vaak van mensen die al vaker ge-oepst hebben.
Okee, op die mensen na dan die dachten dat broer en zus het niet samen zouden doen.
Maar dat is echt zeldzaam, hoor ;)

Afbeelding

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Lysette schreef:Jip werd niet feller tijdens haar loopsheid. Ik zag het bij haar omdat er ineens een rode vlek op het kussen zat. Ik deed bij haar wel een broekje aan omdat mijn ouders toen nog vloerbedekking hadden en Jip best vloeide. Ik had twee soorten broekjes, eentje met elastiek waar pootjes door moesten en een model zoals ze die bij de dierenwinkel verkopen. Bij die laatste kon ze zichzelf nog gewoon prima schoonhouden.
Slimme Jip :ok: Vera had ook zo'n broekje van de dierenwinkel, maar die keek dan als ze wilde poetsen op van "kan niet, zit wat voor :jank: ". En dat vond ik dan weer te zielig :mrgreen:
Maar goed, Vera bloedt ook niet zo heel erg, zal ook schelen natuurlijk (qua 'doordrammen met broekje').
Afbeelding
heidie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier en kruising dalmatier
Always in my mind Beau, stacy en Breska
http://moteados.come2me.nl/
Contacteer:

Ongelezen bericht door heidie »

Ik zou ze ook niet laten helpen. Eerst even kijken wat het met haar doet.
Denia en marie van mij ruimen het ook nog eens zelf goed op..... :hmmm: Zelfs van elkaar... :kotz:

Nee eerst even aankijken.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”