Mijn ouders hadden altijd reuen, tot hun laatste, huidige herplaatser. Dit is een teefje, die na haar 2de loopsheid is gesteriliseerd op advies van de dierenarts. De eerdere reuen zijn altijd intact gebleven tenzij ze als herplaatser binnen kwamen en al "geholpen" waren. Ik heb zelf nu ook een teefje, die nog loops moet worden. Ik weet alleen eigenlijk niet wat ik dan het beste kan doen.
Loopsheid
- * Wel of geen "broekje" aan en welke dan?
* Is het verstandig die vast op voorhand in huis te halen voor het geval dat of te wachten tot ze echt loops is en welke maat ze dan nodig heeft?
* Hoe houd ik de niet luisterende, loslopende in het "hier mag je hond niet los" park (en hier zijn ook intacte reuen bij) tijdens de (dan aan de lange lijn) wandelingen op afstand?
* Hoe lang blijven teefjes eigenlijk aantrekkelijk voor reuen (dus hoe lang niet naar het losloopgebied?)
* Zijn er mogelijkheden (de pil of zo maar dan voor honden) om te voorkomen dat wanneer het toch niet lukt een reu op tijd uit haar buurt te krijgen ze niet drachtig kan worden?
* Waar moet ik verder nog rekening mee houden?
Mijn eigen dierenarts is er bij de pupenting niet over begonnen (al schijnt hij dat normaal wel altijd te doen hoor ik hier in de buurt: standaard advies is dan een paar maanden na de eerste loopsheid), maar had het over wanneer ik haar wilde laten rontgenen (Gokje: waarschijnlijk dacht hij dat ik wilde fokken, wat ik niet wil). Eigenlijk weet ik niet zo goed wat nu verstandig is en waarom. Ik heb ook het idee dat het beeld van als je geen nestje wil dan zo snel mogelijk steriliseren om van alles en nog wat te voorkomen een beetje aan het omdraaien is. Maar ja, mijn hondje, mijn keus en die wil ik wel goed kunnen maken en eigenlijk weet ik hier gewoon veel te weinig van om een goede keus te kunnen maken... Wanneer wel steriliseren en wanneer niet en wat zijn nu eigenlijk de voor en nadelen ervan? In andere topics las ik toch wel een tendens van niet doen als het niet medisch nodig is...., terwijl veel dierenartssites toch roepen, liever zo snel mogelijk. Ik vind het moeilijk om het op een rijtje te krijgen.
Vandaar de vraag voor gericht advies wat doe je eigenlijk met een teefje rondom loopsheid en sterilisatie?
Alvast bedankt!!