Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Positieve training voor elke hond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Positieve training voor elke hond?

Ongelezen bericht door ranetje »

nyckle schreef:
malinois schreef:
nyckle schreef:
Soms komt er visite, die het nodig vindt mijn hond te laten janken.
die visite stond hier binnen 1 minuut weer buiten met de mededeling niet meer terug te komen.
Beetje moeilijk.. Het gaat om stiefzoon...Hij komt hier eens in de week. Ik reageerde behoorlijk heftig toen ik Lobke hoorde piepen! Hij meteen kwaad.Wat hij in de toekomst doet met zijn Rothweiler, moet hij weten. Maar hoe dan ook, mijn hond gaat hij niet verknallen.
Ai, lastig :ugh:
Zou hem toch misschien eenzelfde knal voor de kop verkopen :oeps:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Ik denk dat dat geen oplossing is. Ik houd Lobke zoveel mogelijk uit zijn buurt. Ik denk niet dat stiefzoon begrijpt hoe je wel met honden om moet gaan. Als hij er dan ook nog niet voor open staat, blijf je nergens. Zal hem toch duidelijk maken, dat wij (mijn vrouw en ik) de opvoeding van de hond doen.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Machie schreef: Ik blijf erbij, positieve training kan voor elke hond, maar in sommige gevallen kan het wel zijn dat negatieve training een sneller effect heeft...
En ik blijf er bij enkel en alleen positieve training werkt niet voor elke hond. In sommige gevallen heeft positieve traning bij bepaalde honden (rasonafhankelijk)geen enkel effect.
Gr. Aniek

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Budkes schreef:
Machie schreef: Ik blijf erbij, positieve training kan voor elke hond, maar in sommige gevallen kan het wel zijn dat negatieve training een sneller effect heeft...
En ik blijf er bij enkel en alleen positieve training werkt niet voor elke hond. In sommige gevallen heeft positieve traning bij bepaalde honden (rasonafhankelijk)geen enkel effect.
Ok, kan :)
Ik vind alleen dat positieve training niet betekend dat je nooit mag corrigeren. Als Luca kabels wil doorknagen ga ik hem heus niet negeren :D
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Machie schreef:
Budkes schreef:
Ok, kan :)
Ik vind alleen dat positieve training niet betekend dat je nooit mag corrigeren. Als Luca kabels wil doorknagen ga ik hem heus niet negeren :D
Dat is geen training.
Dat is opvoeding :8):

Zoiets negeer je niet.
Dat buig je om :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ja, maar is trainen ook geen vorm van opvoeden?

Zoals niet trekken aan de riem, opvoeding of training?
Ik vind dat een stukje opvoeding maar je bereikt het wel met training :D
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik sta te clickeren, balletjes te gooien, soms koekjes te geven, hoge stemmetjes te doen... op een veld.
Maar daarnaast kan ik ook best hard zijn in een correctie. (hoewel er nog vele hardere zijn dan ik)

aanleren is zowiezo positief. Opvoeding zit ik te denken en eigenlijk gaat dat ook allemaal positief. Maar das denk ik vooral omdat ik makkelijke honden heb en mijn 'opvoed-eisen' niet zo hoog liggen. Ze mogen best veel, krijgen niet echt de kans om in de fout te gaan en uit zichzelf zijn het echt doodbrave honden (knagen nergens aan, bijten niets kapot, schijten niet in huis,... :19: )
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Budkes schreef:En ik blijf er bij enkel en alleen positieve training werkt niet voor elke hond. In sommige gevallen heeft positieve traning bij bepaalde honden (rasonafhankelijk)geen enkel effect.
Dan zou ik je eens willen aanraden om je eens te verdiepen of in te lezen, van hoe een hond zich dingen eigen maakt, oftwel aanleert ...

Ik zelf durf met stelligheid te stellen, dat iedere hond op de positieve manier te trainen is ;)
Machie schreef:Ok, kan :)
Op zo'n moment ben je aan het opvoeden, en niet meer aan het trainen, en flikt ze zoiets hier, dan wordt het haar ook aan haar verstand gepriegelt dat zulke dingen niet echt gewaardeerd worden ;)
Machie schreef:Ja, maar is trainen ook geen vorm van opvoeden?

Zoals niet trekken aan de riem, opvoeding of training?
Ik vind dat een stukje opvoeding maar je bereikt het wel met training :D
Dat is een combinatie .. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de cursus: "Gehoorzame Huishond" van de Dierenbescherming, dan is het een stukje training en opvoeding. Dus een soort van combinatie cursus. Terwijl je het bij een KC structureel als training kunt zien, aangezien ze doorgaans niet verder komen dan een verplicht uurtje commando's er in proppen ;)

En het netjes mee lopen aan de riem, dat is naar mijn idee een stukje opvoeding en training, wederom een combinatie van beiden :)
Felix
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:Ik sta te clickeren, balletjes te gooien, soms koekjes te geven, hoge stemmetjes te doen... op een veld.
Maar daarnaast kan ik ook best hard zijn in een correctie. (hoewel er nog vele hardere zijn dan ik)

aanleren is zowiezo positief. Opvoeding zit ik te denken en eigenlijk gaat dat ook allemaal positief. Maar das denk ik vooral omdat ik makkelijke honden heb en mijn 'opvoed-eisen' niet zo hoog liggen. Ze mogen best veel, krijgen niet echt de kans om in de fout te gaan en uit zichzelf zijn het echt doodbrave honden (knagen nergens aan, bijten niets kapot, schijten niet in huis,... :19: )
Een correctie is niet verkeerd om te geven, echter als je het maar precies op het juiste moment doet. Meestal zie je dat een hond in een extreem geval soms nog een half uur later straf krijgt omdat hij of zij iets gedaan heeft wat niet door de beugel kan ..

Echt, heb het mee gemaakt hoor .. Hond doet iets wat niet mag, wordt geroepen .. En krijgt vierkant op zijn falie :blauwoog:

En dan vinden ze het gek, dat het beest in kwestie een volgende keer het verrekt om nog te komen op bevel :roos:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Felix schreef:
Budkes schreef:En ik blijf er bij enkel en alleen positieve training werkt niet voor elke hond. In sommige gevallen heeft positieve traning bij bepaalde honden (rasonafhankelijk)geen enkel effect.
Dan zou ik je eens willen aanraden om je eens te verdiepen of in te lezen, van hoe een hond zich dingen eigen maakt, oftwel aanleert ...

Ik zelf durf met stelligheid te stellen, dat iedere hond op de positieve manier te trainen is ;)
En dan zou ik jou eens willen aanraden om met verschillende honden, verschillende disciplines in hondensport/werk te gaan beoefenen. Varieërend van GG met dogachtigen en terriers(Boxer, Mastiff, Bullmastiff, Jack Russell), Flyball en behendigheid met Terriers (Jack Russels) en KNPV gerelateerd diensthondenwerk met Herders (Duitse, Hollandse en Mechelse). Dan geef je daarnaast nog eens een jaar of 10 les (GG)......en dan spreken we elkander weer. :lol1:
En als je nog wat wilt lezen heb ik nog wel het één en ander voor je te leen :cool2: .

Felix schreef:Een correctie is niet verkeerd om te geven, echter als je het maar precies op het juiste moment doet.
Oh :denken: waar is je stelligheid nu ineens gebleven ??
Gr. Aniek

Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Felix schreef:
maart schreef:Ik sta te clickeren, balletjes te gooien, soms koekjes te geven, hoge stemmetjes te doen... op een veld.

Een correctie is niet verkeerd om te geven, echter als je het maar precies op het juiste moment doet. Meestal zie je dat een hond in een extreem geval soms nog een half uur later straf krijgt omdat hij of zij iets gedaan heeft wat niet door de beugel kan ..

Echt, heb het mee gemaakt hoor .. Hond doet iets wat niet mag, wordt geroepen .. En krijgt vierkant op zijn falie :blauwoog:

En dan vinden ze het gek, dat het beest in kwestie een volgende keer het verrekt om nog te komen op bevel :roos:
Ik denk dat er continue verschillend gedacht wordt over corrigeren, belonen en hoe ga je met dingen om..
Zelf ben ik van mening.. ik heb bepaalde basis commando's aangeleerd, zowel op trainingen maar ook heb ik regels bij uitlaten.. 1 erg belangrijke vind ik dat ze reageren als ik contact wil... om wat voor reden dan ook..tuurlijk zullen ze ook als ik nonverbaal een andere richting uitloop dat redelijk snel doorhebben en komen achter me aan en gaan we de zelfde richting uit... maar ook verbaal... als ik iets zie naderen of er komt een fietser een heuvel af denderen of wat dan ook.. dan wil ik ook dat ze op mijn verbale commando reageren.. ik weet dat ze het commando hier kennen.. of een af en een blijf..
is ook positief aangeleerd dat hier in ieder geval.. soms merk ik echter.. dat ik niet meer zo belangrijk ben.. loopse teven.. heeel veel interessante luchtjes... een commando als hier wordt dan niet meer zoals normaliter direct opgevolgd.. maar in dit geval hij snuft vrolijk verder.. geeft aan dat hij me hoort.. maar wil toch even gaan markeren :hmmm: in dat geval word ik boos.. verbaal.. ga dan toch even wat meer op mijn strepen staan ipv proberen met positief... goh kijk eens ... balletje.. nee ik voel dat hij gewoon zijn eigen pad aan het trekken is op dat moment.. en ik roep hem niet voor jan lul.. dan kan ik dus boos reageren.. stampvoet of wat ook.. gebeurd dat dan meerdere keren... dan heb ik voor mezelf zoiets van ok.. ik moet dus even iets duidelijker zijn.. want blijkbaar begin je lak aan me te krijgen.. dat wil ik niet en dat kan ik niet omdat hij veel vrijheid krijgt.. loopt los veelal ook op plekken waar het niet echt mag.. maar dat doe ik alleen omdat hij luisterd.. zodra ik merk dat hij een beetje een dikke vinger opsteekt... dan ben ik na twee keer even weer duidelijk en dan kan er een korte snauw van mij uit komen en dat is dan de snauw en een even in de zijkant van de nek pakken... hij pakt dat wel op van ohja... zij is niet echt te negeren.. en kort daarna doe ik hetzelfde.. in de zin van dat ik weer even de aandacht vraag en een hier.. komt hij dan zoals ik gewend ben van hem dan beloon ik uiteraard weer.. het zei met een aai.. of even spelen of een balletje.. maar ik blijf echt van mening eenmaal commando kennend en negeren dat daar best door een baas op gereageerd mag worden met een correctie..
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik mis in zulke discusies zo vaak het begrip voor de hond en z'n motivatie voor bepaald gedrag. En vooral ook het verschil tussen de verschillende karakters van honden.
Een gevoelige maar zeer actiegerichte hond bijvoorbeeld. Dat vind ik een lastig maar leuk karakter, je kunt zo'n soort hond echter met weinig moeite grondig vernielen.
Het is niet zo zwart/wit. En zonder correcties een hond proberen op te voeden vind ik oneerlijk naar een hond toe.
Het niet aangeven van grenzen leidt eigenlijk alleen maar gestaag tot een punt waarop e.e.a. voor de hond een nare wending gaat krijgen. Correcties worden in mijn optiek voornamelijk met de stem gegeven en dan niet hysterisch geschreeuwd. Ik vind het aangeven van grenzen iets wat dagdagelijks op een volkomen ontspannen en natuurlijke manier moet gebeuren. Wachten op een exces, omdat je twijfelt over de grens, waarbij er zwaarder moet worden gecorrigeerd moet je zien te voorkomen door zoveel mogelijk 'ja en nee' communicatie met de hond vind ik.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier

Ongelezen bericht door nyckle »

Er is een duidelijk verschil tussen opvoeding en training.
Ik ken mijn ras. Ik weet dat bijten en loslaten moeilijk is bij mijn hond. Van pup af aan is los los. bijten au. Dat is opvoeding. Af, plaats geen probleem. steeds komt het bijten weer.. Aandacht, bijten negeren. Niks aan.
Ik weet ook, dat een Airedale na 2 jaar rijp is voor de echte training. Daarvoor is het werken er na toe.
Geduld. Zakken vol geduld. Daar berijk je wat mee.
Ooit een Wetterhoun gehad, en het spijt me ik heb hem slecht begrepen. Maar ik heb nooit een betrouwbaarder, slimme, jachtmakker gehad.
Vertrouw op je zelf, en op je hound. Zorg dat je een team formd. Dat is een hele klus. Leer van je hond en jij zal van je hond leren.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Jaap* schreef:Ik mis in zulke discusies zo vaak het begrip voor de hond en z'n motivatie voor bepaald gedrag. En vooral ook het verschil tussen de verschillende karakters van honden.
Een gevoelige maar zeer actiegerichte hond bijvoorbeeld. Dat vind ik een lastig maar leuk karakter, je kunt zo'n soort hond echter met weinig moeite grondig vernielen.
Het is niet zo zwart/wit. En zonder correcties een hond proberen op te voeden vind ik oneerlijk naar een hond toe.
Het niet aangeven van grenzen leidt eigenlijk alleen maar gestaag tot een punt waarop e.e.a. voor de hond een nare wending gaat krijgen. Correcties worden in mijn optiek voornamelijk met de stem gegeven en dan niet hysterisch geschreeuwd. Ik vind het aangeven van grenzen iets wat dagdagelijks op een volkomen ontspannen en natuurlijke manier moet gebeuren. Wachten op een exces, omdat je twijfelt over de grens, waarbij er zwaarder moet worden gecorrigeerd moet je zien te voorkomen door zoveel mogelijk 'ja en nee' communicatie met de hond vind ik.
Helemaal zonder correcties kun je ook niet in de opvoeding, daar heb je gelijk in. Maar ik probeer wel altijd zoveel mogelijk te laten zien hoe ik het wél wil en minder hoe ik het níét wil. Zelf zie ik ook liever groene krullen in mijn schrift dan rode strepen :wink: .
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:hè, vreemd, ik wist niet dat honden een aparte lob in hun hersenen hadden voor 'opvoeding' en voor 'training' :scratch: ?

en verder schaar ik me maar weer een keer achter jaap :ok: . dat is hoe het er hier aan toe gaat, zo ongeveer, in grote lijnen :F: .
Mischien dat ze jou het een en ander nog eens zouden moeten uitleggen ofzo ;)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Felix schreef:
Inge O schreef:hè, vreemd, ik wist niet dat honden een aparte lob in hun hersenen hadden voor 'opvoeding' en voor 'training' :scratch: ?

en verder schaar ik me maar weer een keer achter jaap :ok: . dat is hoe het er hier aan toe gaat, zo ongeveer, in grote lijnen :F: .
:roll:
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Felix schreef:

ja, doe vooral, vooral jouw tegenspraak zie ik graag uitgelegd - of is dat te moeilijk voor je?
Ik vrees dat door jouw persoonlijke kortzichtigheid het toch aan dovenmans oren besteed is, kun je verder ook niets aan doen, ieder mens heeft zo zijn gebrek! :ok:
Machie
Zeer actief

Wat zijn jullie toch lief voor elkaar :D

Maar eigenlijk ben ik het wel een beetje met Inge O eens.. Een hond ziet het verschil tussen trainen en opvoeden echt niet... Wij zien dat wel, en zelfs wij als mensen hebben verschillende dingen wat we opvoeden of trainen noemen :)
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Machie schreef:Wat zijn jullie toch lief voor elkaar :D

Maar eigenlijk ben ik het wel een beetje met Inge O eens.. Een hond ziet het verschil tussen trainen en opvoeden echt niet... Wij zien dat wel, en zelfs wij als mensen hebben verschillende dingen wat we opvoeden of trainen noemen :)
En wie is nu hier die wat bepaalt in het opvoeden dan wel het trainen van je hond ?! ;)
Machie
Zeer actief

Ik denk dat iedereen als baas zelf bepaald wat hij of zij opvoeding vind of training. Ik vind niet trekken aan de riem training, de ander opvoeding..
Budkes
Zeer actief

Felix schreef:

Ja Inge, kom op, hop hop, ga eens wat leren over dieren of zo. :smile: :smile:

Zeg Felix, gij alwetende, kun jij niet eens wat gaan schrijven voor de rest van ons gepeupel, dan steken we daar misschien ook wat van op. :E:
De boeken die we allemaal al verslonden hebben volstaan nl. volgens jou niet dus, kom op doe eens wat voor de mensheid.
Gr. Aniek

Afbeelding
Budkes
Zeer actief

:Q:
Gr. Aniek

Afbeelding
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Felix schreef: ieder mens heeft zo zijn gebrek! :ok:
ja, dat is vast iets waar jij alles van weet :ok: .
Ach, ik pas me graag aan tot jouw niveau :)
Jaap*
Zeer actief

Doe dat dan eens
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik denk dat dat voor elke hond gewoon anders is....ik heb er hier 8 en alle 8 hebben toch een andere manier van aanpak nodig waarvan 1 die zoooooo hardleers is dat die echt wel is een grote waffel van me krijgt, dat kan gewoon niet altijd met koekjes en een clicker bij hem :ugh:
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Nuyvilaq schreef:Ik denk dat dat voor elke hond gewoon anders is....ik heb er hier 8 en alle 8 hebben toch een andere manier van aanpak nodig waarvan 1 die zoooooo hardleers is dat die echt wel is een grote waffel van me krijgt, dat kan gewoon niet altijd met koekjes en een clicker bij hem :ugh:
Waarom is die zo hardleers, eigenlijk?
Die heeft banaantjes in z'n oortjes :N: :denken:
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Felix schreef:
Martijn schreef:

Oh. Hoe komt een hond eigenlijk aan die bananen, Feel?
Uit de fruitschaal op tafel, hij is ongehoorzaam, dus zal de hond ook wel op tafel komen, denk je niet ? :19:
Angelique.

Martijn schreef:
Nuyvilaq schreef:Ik denk dat dat voor elke hond gewoon anders is....ik heb er hier 8 en alle 8 hebben toch een andere manier van aanpak nodig waarvan 1 die zoooooo hardleers is dat die echt wel is een grote waffel van me krijgt, dat kan gewoon niet altijd met koekjes en een clicker bij hem :ugh:

Geen idee :U:

Heb hem gekregen toen die 5 jaar was....heel erg verziekt/verwaarloosd/mishandeld en geen land mee te bezeilen...heb hem redelijk "normaal" nu maar soms neemt die een loopje met me, ik denk/weet dat dat mijn eigen schuld is want ja hij was zielig he :oeps:
Over het algemeen gaat het erg goed hoor, het is niet dat ik de hele dag loop te blerren tegen hem :F:
Angelique.

Felix schreef:
Martijn schreef:
Felix schreef:

Oh. Hoe komt een hond eigenlijk aan die bananen, Feel?
Uit de fruitschaal op tafel, hij is ongehoorzaam, dus zal de hond ook wel op tafel komen, denk je niet ? :19:

:smile: :smile:

Moet die is proberen :devil: hahaha nee hoor ze klimmen allemaal behalve hij (niet op tafel binnen hoor, buiten wel) maar denk dat dit geen echte husky is, stamboom is vast ook nep :F:
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:Doe dat dan eens
:smile:
Let maar niet op mij, want ik ben labiel lees ik elders :Q:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”