Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hebben, hebben, hebben.............

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

hebben, hebben, hebben.............

Ongelezen bericht door ranetje »

In het laatste jagertje (3 december 2009) staat een artikel van Paul de Vos over plotselinge hardheid in de bek bij staande honden.
Als voorbeeld neemt hij een jonge DSK die zijn eerste opleiding krijgt in een groep met verder alleen retrievers.
De Vos is al langere tijd van mening dat retrievers echt anders opgeleid moeten worden dan Continentaal Staande Honden.

De DSK blijkt het enige ongeleide projectiel te zijn...................
(Hoe zou dat nou komen :mrgreen: )

Met enige druk leert hij binnen een paar weken netjes volgen en dummy's apporteren. De dode eend vindt hij niet interessant.
Binnen twee weken leert hij met hulp van de trainer om ook dat te apporteren (daar zal ook wel wat druk voor zijn uitgeoefend :8): ) en hij haalt een KNJV B diploma.
En dan mag hondje mee op jacht.................
Hij flusht de ene na de andere fazant :N: en als er een fazant geschoten wordt (gewiekt, dus leeft nog) haalt de hond hem wel op............................ tot 7 meter voor de baas.
Baas wordt boos en begint te brullen en de hond bijt vervolgens de fazant dood en kauwt er op.
Uiteindelijk weten de jagers de hond te vangen en de fazant wordt uit zijn bek gerukt.
Tsja....................... :?

Voor het eerst in het veld als staande hond en dan in een veld rijk aan fazanten kan je dat flushen verwachten volgens de Vos.
Hij is dus behoorlijk opgewonden en wil hebben, hebben, liefst voor een andere hond of jager er bij komt.
Hij moet nog leren dat hij een veel betere kans op "hebben" heeft als hij even wacht tot de baas heeft geschoten.
Nu hij die fazant heeft gepakt wil hij best naar de baas brengen, dat heeft hij wel geleerd, maar de baas had al lichtelijk de pest in en de DSK heeft eindelijk die zo gewenste fazant..................
(Paul de Vos geeft uitleg over alle hormonen die worden aangemaakt bij de hond tijdens dit evenement, door de eeuwenlange selectie op prooidrift.)
En daarna gaat het fout door woede, teleurstelling en ongeduld van de baas.
Want een woedend schreeuwende baas nodigt niet bepaald uit tot apporteren :wink:

De Vos adviseert een baas om door de hurken te gaan en de hond met deze eerste geschoten fazant met een hoge stem, vriendelijk te stimuleren om te komen.
En vervolgens adviseert hij dringend om nooit direct zo'n vogel af te nemen.
Wacht tot de hond de vogel zelf wil afgeven.
Dat kan je aan de hond zien.

De passie (hormonen) maakt de pupillen van de ogen heel groot.
Als je de hond bij je houdt en vriendelijk toespreekt zal je zien dat geleidelijk de pupillen weer kleiner worden. Dan nadert het moment om te lossen.
Als je dan het commando "los" gewoon rustig geeft zal de hond het wild afgeven.
Daarmee voorkom je problemen in de toekomst.

Hij adviseert voor honden die de neiging hebben wat hard in de bek te zijn om speciale dummy's te gebruiken, de zogenaamde "avery dummy's".
Die zijn in vorm en profiel aangepast.
Er zijn ook goedkopere zeshoekige hexadummy's die een speciaal profiel hebben.
Deze dummy's hebben een profiel waardoor ze vaster in de bek liggen.
Daardoor zou de hond minder neiging hebben om te kauwen.

Dus als de betreffende baas zichzelf verandert en rustig wordt en twee maanden alleen maar traint met dit type dummy's is de kans groot dat de hond daarna prima zal apporteren, zegt de Vos.

Het is de baas die moet veranderen.
De hond is zoals hij is.
Daarmee ben ik het zeker eens :D

Zijn idee vind ik interessant. :ok:
Vandaar dat ik het hier heb opgeschreven.
Dat een hond met een KNJV-B diploma niet alleen daarom in de praktijk meteen goed zal werken vermoedde ik al.
Veenmug heeft dat ook al eens bevestigd.
Mijn gehoorzame hondje zou op een eerste echte jacht wel eens heel wat moeilijker in de hand te houden kunnen zijn dan ik zou denken.
Dat is iets waar ik dus al rekening mee houd als het ooit zo ver zou komen :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: hebben, hebben, hebben.............

Ongelezen bericht door *Esther »

Mooi stuk!
Het wild even laten houden, is toch juist fijn voor de hond....Als je dan leest dat die fazant gelijk uit zijn bek wordt gegrist,, niet bepaald uitnodigend voor de hond, nee.....ik ken ook wel een oefening waarbij de hond het wild in zijn bek heeft en er nog even mee mag lopen(vaak aan de riem) Dan pas afgeven.
Dat stuk over die grote pupillen is herkenbaar voor mij.
Een Weimaraner die ik ken heeft dat ook zo duidelijk, als hij wat rustiger is dan zie je dat ook gelijk in zijn ogen terug.
Gek eigenlijk je dat er in de hondenboeken zo weinig over ogen wordt gezegd, je kunt bij honden toch ook veel
over hun gemoedstoestand aflezen in hun ogen. Wij mensen kijken daar bij elkaar wel naar.
ranetje
Zeer actief

Ik vond het verhaal over die ogen ook interessant.
Heb in het verleden wel eens verteld over de ogen van mijn teckel als hij op een vers reeénspoor zat.
Ik kon hem een keertje toevallig "vangen" voor hij weer een paar uur de hort op zou zijn :mrgreen:
Net zulke ogen :ok:

Bij honden is het goed te zien, maar als mijn hond fazanten loopt te flushen (is nog niet gebeurd, maar stel dat...) heb ik weinig kans om haar in de ogen te kunnen kijken :lol1:
Bij het brengen van een apport heb je wel de kans :ok:

Die jager en zijn combinanten uit het voorbeeld waren al dik over de rooie.
Dat zal mee hebben gespeeld bij het uit de bek rukken van die fazant.
Wel begrijpelijk, maar dus duidelijk niet handig voor het vervolg van het apporteren :N:
Zelfbeheersing is een heel nuttige eigenschap. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

Bij Danne zie ik ook overduidelijk aan haar ogen of ze los kan of niet, ook als ze een klein hondje ziet rennen worden haar ogen van lichtbruin naar bijna pikzwart, zaak om dr goed bij me te houden :N:

De rest van het stuk is eigenlijk zoooo logisch, maar ja, de meest logische dingen worden nog wel eens over het hoofd gezien :wink:
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Het verhaal van de ogen kende ik niet en was me ook nooit opgevallen. Moet er wel bij zeggen dat mijn honden altijd vrij donkere ogen hadden.
Voor de rest wat een aanleg in dit hondje: stoomcursus apporteren en dan de 1e keer niet alleen warm maar ook nog levend wild willen apporteren. Je zal de honden de kost moeten geven die dan terugdeinzen en pas na meerdere keren bereid zijn om dit te doen.
Het meer dan idiote gedrag van de voorjager herken ik maar al te goed zowel vanuit de wedstrijd- als de praktijkkant. Ben wel eens gevraagd om bij niet officiële wedstrijden als keurmeester op te treden en verbaas me soms over het gehaaste opgefokte gedrag van een aantal deelnemers. Door mijn trainers werd er altijd op gehamerd: wat je zelf ook voelt breng rust over op je hond. Stukje gezonde spanning is niet erg.
Ben zeker geen tegenstander van de training voor de KNJV proeven als basis zolang je maar niet vergeet dat zeker de C en B proeven streng gereglementeerde “kunstjes” zijn. Bij de MAP’s komt pas het jachtverstand van de hond ook nodig voor de praktijkjacht om de hoek kijken.
Voor geïnteresseerden kijk op http://www.knjv.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; jachthonden Orweja reglementen.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Hier een keer DIE ogen gezien en dat bezorgde vriendlief tranen in zijn ogen zo trots was hij op onze hond.
Die blik die Nilsson had toen hij voor het eerst een haas apporteerde.......zwarte ogen en hij straalde zoveel trots uit!!
Gelukkig heb ik het daarna ook een keer gezien, het apport heb ik hem gelukkig niet afgepakt, hij heeft zeker 2 minuten met de haas in zijn bek gezeten en ik heb hem de hemel ingeprezen waardoor hij nog trotser werd.
Die uitdrukking had ik nog nooit gezien, prachtig.

Het kwam ook niet in mij op om het apport aan te pakken/af te pakken, hij ging wel voor mij zitten maar zijn houding straalde echt uit: afblijven baas, NU is het nog even van mij.......
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:Het verhaal van de ogen kende ik niet en was me ook nooit opgevallen. Moet er wel bij zeggen dat mijn honden altijd vrij donkere ogen hadden.
Voor de rest wat een aanleg in dit hondje: stoomcursus apporteren en dan de 1e keer niet alleen warm maar ook nog levend wild willen apporteren. Je zal de honden de kost moeten geven die dan terugdeinzen en pas na meerdere keren bereid zijn om dit te doen.
Het meer dan idiote gedrag van de voorjager herken ik maar al te goed zowel vanuit de wedstrijd- als de praktijkkant. Ben wel eens gevraagd om bij niet officiële wedstrijden als keurmeester op te treden en verbaas me soms over het gehaaste opgefokte gedrag van een aantal deelnemers. Door mijn trainers werd er altijd op gehamerd: wat je zelf ook voelt breng rust over op je hond. Stukje gezonde spanning is niet erg.
Ben zeker geen tegenstander van de training voor de KNJV proeven als basis zolang je maar niet vergeet dat zeker de C en B proeven streng gereglementeerde “kunstjes” zijn. Bij de MAP’s komt pas het jachtverstand van de hond ook nodig voor de praktijkjacht om de hoek kijken.
Voor geïnteresseerden kijk op http://www.knjv.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; jachthonden Orweja reglementen.

Mvg Veenmug
Lijkt me ook een hondje met grote kwaliteiten.

Jammer dat het zo totaal verprutst werd.
En gelukkig dat het na flinke arbeid toch weer is goed gekomen :ok:

Vergis je niet in trainers @Veenmug.
Ook daar heb ik wel wat opgefokte exemplaren van gezien.
Bij sommige opgefokte voorjagers zou je eens moeten kijken bij welke trainer ze trainen
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Langhaar schreef:Hier een keer DIE ogen gezien en dat bezorgde vriendlief tranen in zijn ogen zo trots was hij op onze hond.
Die blik die Nilsson had toen hij voor het eerst een haas apporteerde.......zwarte ogen en hij straalde zoveel trots uit!!
Gelukkig heb ik het daarna ook een keer gezien, het apport heb ik hem gelukkig niet afgepakt, hij heeft zeker 2 minuten met de haas in zijn bek gezeten en ik heb hem de hemel ingeprezen waardoor hij nog trotser werd.

Het kwam ook niet in mij op om het apport aan te pakken/af te pakken, hij ging wel voor mij zitten maar zijn houding straalde echt uit: afblijven baas, NU is het nog even van mij.......
Hartstikke goed gereageerd :ok:
Je voelt je hond aan. :D

Ik ken een paar trainers die op zo'n moment zouden zeggen dat de hond niet wil afgeven, dat je hem DUS moet dwingen en als hij dan even zou protesteren is hij "dominant"en moet op de rug met de baas er bovenop.

Echt zien gebeuren, ik verzin het niet :(
Ik zou het zelf niet eens kùnnen verzinnen.
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

ranetje schreef:
Langhaar schreef:Hier een keer DIE ogen gezien en dat bezorgde vriendlief tranen in zijn ogen zo trots was hij op onze hond.

Hartstikke goed gereageerd :ok:
Je voelt je hond aan. :D

Ik ken een paar trainers die op zo'n moment zouden zeggen dat de hond niet wil afgeven, dat je hem DUS moet dwingen en als hij dan even zou protesteren is hij "dominant"en moet op de rug met de baas er bovenop.

Echt zien gebeuren, ik verzin het niet :(
Ik zou het zelf niet eens kùnnen verzinnen.
:boos: niet te geloven, hoe verpest ik mijn hond......
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

ranetje schreef: Vergis je niet in trainers @Veenmug.
Natuurlijk heb ik ook minder geslaagde exemplaren meegemaakt. Maar iha gewoon goede tot geweldige met als topper Theo Verveer, 2-voudig Nimrodwinnaar en trainingsmaat van Rien Thijs, 5x Nimrod 3x winnaar.
Ben wat dat betreft gewoon een bofkont.
Bovenal blijf ik bij het principe: het is mijn hond, ik weet wat ze kan en ik beloon en corrigeer. Probeer wel altijd open te staan voor redelijke argumenten en andere zienswijzes.

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:
ranetje schreef: Vergis je niet in trainers @Veenmug.
Natuurlijk heb ik ook minder geslaagde exemplaren meegemaakt. Maar iha gewoon goede tot geweldige met als topper Theo Verveer, 2-voudig Nimrodwinnaar en trainingsmaat van Rien Thijs, 5x Nimrod 3x winnaar.
Ben wat dat betreft gewoon een bofkont.
Bovenal blijf ik bij het principe: het is mijn hond, ik weet wat ze kan en ik beloon en corrigeer. Probeer wel altijd open te staan voor redelijke argumenten en andere zienswijzes.

Mvg Veenmug
Je bent zeker een bofkont :ok:

Ik ben met je eens dat je je eigen hond het beste kent (zou moeten kennen) en dat je zelf beloont en corrigeert.
Als mensen voor het eerst met hun hondje op les komen weet de trainer "hoe het moet".
In ieder geval, dat denkt men.
En dan pakt het wel eens anders uit dan je bij een goeie trainer ziet gebeuren.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik zie dit topic nu pas (omdat ik zelf een topic wilde openen :wink: ). Interessant artikel!
Dat van die ogen vind ik heel herkenbaar. Ik zie altijd aan Dante's ogen of hij geïnteresseerd is in het apport of niet :wink: . Dat kan hij zelfs zomaar in huis hebben, bij een speels apportje.
En dat even laten houden van het apport ga ik goed onthouden, lijkt me een heel goede tip :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”