Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tot op welke leeftijd kan je nog aan een hond beginnen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Tot op welke leeftijd kan je nog aan een hond beginnen?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ma-Rianne schreef:
TvanEmst schreef:Ik ben nu 51, Anton 57. Anton's eerste hond; mijne niet. Half BC. Kan hier nog best, ook nog 4 kids waarvan er ééntje, mocht er wat met ons gebeuren, de hond zou kunnen overnemen. Maar ik vind wel dat áls je op leeftijd bent er over moet nadenken of het mogelijk is en of er iemand is die de hond over wil nemen ;) Mij lijkt het verschrikkelijk als Moos zijn laatste jaren in een asiel moest doorbrengen :N:
Maar dan begin je toch niet op je 46-ste je al af te vragen, op een Openbaar Forum notabene, of je over 5,6,7 jaar niet te oud bent Om een BC pup te nemen? Wat voor beeld heb je dan in godsnaam over 50-plussers? :boos: :jank:
Ala je je op die leeftijd dit soort vragen stelt ben je m.i. al te oud of heb je een beetje last van een mid-life crisis :wink:
Ik vind dat niet zo heel gek hoor. Een BC vereist toch wat meer conditie van de baas dan menig ander ras. En als je eenmaal de overgang inschiet kan je allerlei akelige kwaaltjes krijgen waardoor je bijvoorbeeld bepaalde sporten niet meer kan doen.

Ik zit net in de overgang, en blijk nu dezelfde rotte knieën als mijn moeder te hebben, en ik vind behendigheid stiekum wel heel leuk, maar dat had ik dan dus tien jaar geleden moeten doen, want rennen en draaien gaat echt niet meer lukken. Ik kan wel probleemloos uren lopen, maar daar krijg je een BC waarschijnlijk niet tevreden mee.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Ik ben net 47 jaar geworden en ik neem nog snel een paar kaukazen de komende jaren nu het nog kan :mrgreen:

Ik zie het wel, heb nu nog Freek en Baco en als Freek er niet meer is ga ik eens nadenken wat ik er nog bij wil, ga er maar vanuit dat ik nog wel even hier rondhobbel. :wink:
Afbeelding
Isabelle
Actief
Mijn ras(sen): Dalmatier, Jack Russel, Duitse Herder

Ongelezen bericht door Isabelle »

Daar kan je volgens mij geen leeftijd op plakken. Ik vind dat mensen van 70 gerust nog met een pup kunnen beginnen als ze zich daar zelf nog goed bij voelen. Alleen over het ras en temperament zou ik me dan zorgen maken.
Wat ik wel zou overwegen is om iemand te zoeken die je hondje eventueel kan adopteren moest er met jou iets mis gaan. Maar dat kan evengoed bij iemand van 20.
Gewoon niet te veel over na denken en gewoon doen. Zeker niet als je nog maar 50 bent en in de fleur van je leven. :engel:
Rust zacht lieve Sam ° 9-11-2000 + 8-10-2009
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Je mag dan wel verwachten dat je pup 15 jaar zal worden maar niet dat je er 15 jaar lang mee moet sporten, ook honden worden bejaard.
Onze zeer actieve heidewachtel bv had zo rond zijn 10e al genoeg aan een lekkere niet te lange wandeling.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Isabelle schreef:Daar kan je volgens mij geen leeftijd op plakken. Ik vind dat mensen van 70 gerust nog met een pup kunnen beginnen als ze zich daar zelf nog goed bij voelen. Alleen over het ras en temperament zou ik me dan zorgen maken.
Wat je zegt.

Ik ken een aardige maar niet heel slimme meneer van rond de 70 die een paar jaar geleden weer aan een pup is begonnen, een beagle dit keer. :N:

Dat is het niet he? Beagle is inmiddels moddervet van het aan de lijn lopen, sleept de baas al stuiterend door het park en al met al zijn ze geen van beiden happy.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ma-Rianne schreef:
TvanEmst schreef:Ik ben nu 51, Anton 57. Anton's eerste hond; mijne niet. Half BC. Kan hier nog best, ook nog 4 kids waarvan er ééntje, mocht er wat met ons gebeuren, de hond zou kunnen overnemen. Maar ik vind wel dat áls je op leeftijd bent er over moet nadenken of het mogelijk is en of er iemand is die de hond over wil nemen ;) Mij lijkt het verschrikkelijk als Moos zijn laatste jaren in een asiel moest doorbrengen :N:
Maar dan begin je toch niet op je 46-ste je al af te vragen, op een Openbaar Forum notabene, of je over 5,6,7 jaar niet te oud bent Om een BC pup te nemen? Wat voor beeld heb je dan in godsnaam over 50-plussers? :boos: :jank:
Ala je je op die leeftijd dit soort vragen stelt ben je m.i. al te oud of heb je een beetje last van een mid-life crisis :wink:
Wat een maffe reactie. Wat is er mis aan een beetje realisme. Mensen die bang zijn om oud te worden stoppen hun kop in het zand. Tuurlijk kun je op je 46e nog makkelijk een pup hebben van een actief ras. Ook als je 55 bent. Maar als je dus 55 bent en je neemt een pup kan die hond er nog wel zijn als je 70 bent. Ik vind het niet zo dom om goed na te denken van tevoren.
En wat is er mis met zo'n vraag stellen op een openbaar forum :denken: Is ouder worden taboe ofzo. Moet iedereen net zo vief en fit zijn als in een Bona reclame, want ja, je moet wel jong blijven natuurlijk. Je moet op je 70e nog wel een border collie pup aan kunnen :roll:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ri@ schreef: Wat is er mis aan een beetje realisme. Mensen die bang zijn om oud te worden stoppen hun kop in het zand. Tuurlijk kun je op je 46e nog makkelijk een pup hebben van een actief ras. Ook als je 55 bent. Maar als je dus 55 bent en je neemt een pup kan die hond er nog wel zijn als je 70 bent. Ik vind het niet zo dom om goed na te denken van tevoren.
En wat is er mis met zo'n vraag stellen op een openbaar forum :denken: Is ouder worden taboe ofzo. Moet iedereen net zo vief en fit zijn als in een Bona reclame, want ja, je moet wel jong blijven natuurlijk. Je moet op je 70e nog wel een border collie pup aan kunnen :roll:
Ik vind het heel realistisch om je dat af te vragen :ok:
In je planning een beetje rekening houden met ouder worden lijkt me juist best handig.
Dan kom je ook niet zo snel voor teleurstellingen te staan. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Mijn moeder is 65. Ze heeft nu nog een pup van 10 maand rondlopen. Briards heeft ze, dus niet bepaald ook de gezapigste. Toch krijgt ze het voor mekaar dat ze in huis (als ze niet spelen) altijd heel braaf en rustig zijn. Ook mevrouwtje pup al.

Ze loopt niet altijd goed (lees: ze loopt pijnlijk), door artrose, maar dat heeft ze al 20 jaar, en ze doet met de één behendigheid nadat ze daar altijd GG mee heeft getraind (tot GG2) en met de andere twee traint ze ook gehoorzaamheid. Ook gaat ze naar ringtraining, nu met de middelste en straks ook met de kleuter.

Ze is speciaal verhuist naar Drenthe voor de honden. Nu woont ze vrijstaand en heeft een flinke tuin (700 m2), die voor het grootste deel speciaal ingericht is voor de honden. Lekker veel ruimte om te spelen. Als het nieuwe gras "af" is (een maand geleden ingezaaid), gaat ze er behendigheids toestellen neerzetten. Ze gaat ook regelmatig met ze fietsen. De één gewoon aan de hand, de ander, die te wild is van overborrelend enthousiastme, gaat mee naar plekken waar het veilig is (met de auto) en loopt dan los naast de vouwfiets.

Het huis wordt nog verbouwd zodat er een grote leefwoonkeuken komt, met tegels en vloerverwarming. Een heerlijke leefomgeving dus!

Heel misschien komt er nog een 4e dametje, omdat we verguld zijn met haar lijn en dat niet zomaar willen stoppen....dat is echter allemaal nog niet zeker. Ze denkt er wel degelijk over na hoor, we praten er natuurlijk regelmatig over, maar ze voelt zich (terecht) niet oud. En we hebben de deal dat ik voor haar honden zorg, mocht er wat gebeuren. of dat voor alle vier zal zijn ;-) weet ik niet. Deze drie al wel ;-).
De eventuele vierde zal wel de laatste zijn...en dat doet haar nu al veel verdriet. Ze heeft qua fokken nog veel ideeën en plannen, maar als het goed is en ik er tzt de ruimte/draagkracht voor heb, zal ik de kennel (samen met mijn zusje) overnemen.

Zou ze nu opeens een cavaliertje moeten nemen? Omdat ze lompe en energieke honden heeft? Nee, in mijn ogen niet, alhoewel ik zélf betwijfel of ik tegen die tijd nog een beauceron zou willen hoor ;-). Maar ze heeft die klik met het ras en kennelijk het "overwicht" en de natuurlijke houding waardoor het allemaal prima loopt.
Moet wel zeggen dat ik wel denk dat er een verschil is tussen...een pup als enige hond nemen van een energiek sterk ras, die dus alle aandacht van jou moet hebben of een pup in een roedel invoegen....dat scheelt waarschijnlijk enorm!
En ze heeft dus back-up...

Ok, een BC...maar die raadt ik veel jongelui al niet aan :ok:. Maargoed, nadenken erover vind ik wel een vereiste!
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik werkte laatst bij een man van 81 (!) die een Dobermann teef had. Hij fietste er elke dag ongeveer 10/15 km mee. Hij kan zelf slecht lopen dus wandelen deed hij nauwelijks meer.
Hij had de hond perfect onder controle, heeft zelf Dobermanns en Pittbulls gehad en showde er altijd mee.
Ik vond toch dat hij het maar goed deed, als hij niet kon lopen waren er mensen die dat wel wouden doen, fietsen elke dag.
Ik vind wel dat het ligt aan de persoon en aan de hond/karakter. Deze teef heeft hij als herplaatser gekregen van een fokker en ze was keurig opgevoed en erg sociaal. Hij zei zelf wel dat een pup hem teveel werd en dat hij ook wel een makkelijkere meegaande hond fijner vond omdat hij ouder is. :wink: Hij heeft zelf wel erg natuurlijk overwicht, wat ook scheelt.
Stel dat hij ook zou overlijden waren zijn zoon en schoondochter prima bereidt de hond over te nemen.

Dit vind ik dan wel goed bedacht en hij heeft voor veel mogelijkheden gezorgd voor als het hem zelf even niet meer lukte.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Mijn ouders zijn 70 en 68 en lopen elke dag minimaal 1 á anderhalf uur met hun mopshond. Als deze er niet meer is wil pa (70) heel graag weer een Jack Russell terrier, die heeft hij hiervoor ook gehad en hij is helemaal verliefd op Perry. Van mij mag hij, houdt ze jong en mocht er iets met hun gebeuren dan komt de hond uiteraard naar hier. :ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Mijn ouders hebben altijd een hond gehad
Nu nog steeds heit is 70 en mem is 65
De laatste jaren nooit meer een pup gehad maar altijd een hond uit het asiel of een herplaatser
Mijn ouders willen bewust geen pup meer vanwege de leeftijd
Maar mijn heit wandelt elke dat een ronde van 2 uur en daarnaast zeker drie keer een half uur
En daarnaast wandelt mijn mem na haar werk ook nog dagelijks een uur met de hond
Dus kortom beweging genoeg
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”