Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Discussie opvoeden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Re: Discussie opvoeden

Ongelezen bericht door iones »

Hanneke2 schreef:Ik moet hier even op reageren hoor. :roll:
iones schreef:Ouders geven de babies aangename pampers die niet stimuleren om zindelijk te worden. Voor de nacht begrijpelijk: dan komen de ouders zelf meer aan de nachtrust toe. Maar overdags kunnen ze toch gebruik maken van katoenen luiers? Je hebt tegenwoordig een wasmachine en droger. Wat is het bezwaar?
Hoe kom je erbij dat kinders met comfortabele sterk absorberende luiers aan minder snel zindelijk zouden worden? Je maakt een kind (dat daar fysiek aan toe is) zindelijk door een feestje te maken van het hele gebeuren en het kind de hemel in te prijzen als het goed gaat en nonchalant te doen over ongelukjes. Eigenlijk net zoals met een pup. :mrgreen: En een pup wordt ook niks eerder zindelijk van schrale rooie billen dan een kind dat wordt. Als jij ongesteld bent ben je toch ook blij met de comfortabele hedendaagse tampons/maandverband? Of loop jij dan ook met katoenen doekies in je onderbroek?

Sorry hoor, maar ik vind het een bezopen opmerking.

Mijn kinders hebben altijd pampers gedragen (kostte een vermogen, maar die bevielen gewoon het best), en ze waren gewoon rond de normale leeftijd zindelijk.
Het is geen bezopen opmerking. Onderzoek heeft het aangetoond. Vroeger werden kinderen ook sneller zindelijk dan nu. Het ligt aan de pampers.
Weet wel dat luiers een heel groot aandeel vormen in de vuilnisbelt. Daar weegt maandverband niet tegenop, laat staan tampons.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
nyckle
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door nyckle »

Onderzoek heeft het aangetoond. Vroeger werden kinderen ook sneller zindelijk dan nu.
En was dat beter? Ik ken ook mensen die als ze met 4 jaar nog 's nachts in bed plasten, dan werden ze met de kont in een emmer koud water gezet. Snel is niet altijd beter.
iones
Zeer actief

nyckle schreef:
Onderzoek heeft het aangetoond. Vroeger werden kinderen ook sneller zindelijk dan nu.
En was dat beter? Ik ken ook mensen die als ze met 4 jaar nog 's nachts in bed plasten, dan werden ze met de kont in een emmer koud water gezet. Snel is niet altijd beter.
Natuurlijk was dat beter! Wat is er mis met sneller zindelijk zijn???????
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

iones schreef:Natuurlijk was dat beter! Wat is er mis met sneller zindelijk zijn???????
Wat is er mis mee als dat wat langer duurt?
Ik zou trouwens wel graag dat onderzoek lezen, heb je een bron?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
josefientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griekse herder

Ongelezen bericht door josefientje »

Ben ook heel benieuw naar dat onderzoek. Mijn onderzoek wijst nl uit dat zindelijk worden geen moer te maken heeft met al dan niet comfortabele luiers:

Mijn oudste dochter had nooit luieruitslag of geïrriteerde billetjes, zij was vóór haar tweede verjaardag dag en nacht zindelijk. Mijn tweede dochter had àltijd luieruitslag en geïrriteerde billetjes tot bloedens toe, welke luier zij ook droeg. Zij was met haar 4e 's nacht nog niet droog. :19:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

josefientje schreef:Ben ook heel benieuw naar dat onderzoek. Mijn onderzoek wijst nl uit dat zindelijk worden geen moer te maken heeft met al dan niet comfortabele luiers:

Mijn oudste dochter had nooit luieruitslag of geïrriteerde billetjes, zij was vóór haar tweede verjaardag dag en nacht zindelijk. Mijn tweede dochter had àltijd luieruitslag en geïrriteerde billetjes tot bloedens toe, welke luier zij ook droeg. Zij was met haar 4e 's nacht nog niet droog. :19:
gewoon net als pups, de ene is veeeeeeeeeel gauwer zindelijk dan de andere ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Felix schreef:
Budkes schreef:
Felix schreef:Als ik bepaalde uitspraken en dingen die gezegd worden, door diverse mensen op dit forum, en dan specifiek in dit topic eens goed relativeer en terug lees, dan vindt ik die mensen stuk voor stuk met de minuut enger worden! :N:
Dat vond ik al een tijdje :eek: . Sommigen kunnen echt heel verwrongen dingen zeggen.
(mijn sarcasme over puppies heb je toch niet meegerekend hè?)
Wees niet bang, als iets sarcastisch bedoelt wordt, dan kan ik dat prima begrijpen ;)

Echter, dat er raak vlakken zijn in de opvoeding van een kind (tot een bepaalde leeftijd) met een hond, zelfs dat kan ik nog wel zien (echter niet in mee gaan) ;)

De meeste zouden weer eens terug moeten gaan naar de basis, en dé hond gewoon als hond moeten gaan behandelen, dat zou naar mijn bescheiden idee alweer heel wat probleem gedrag bij de honden schelen :ok:
Hier kan ik het niet meer meer dan volledig mee eens zijn. :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
iones
Zeer actief

http://www.goedgevoel.be/gg/nl/481/Zind ... lijk.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Moderne luiers
De meeste kinderen zijn zindelijk tussen de leeftijd van twee en drie. Maar moderne luiers verhogen het comfort bij kinderen, waardoor ze niet langer voelen dat hun broekje nat is. Volgens experts is dit ook een reden waarom kinderen steeds later leren naar toilet te gaan. Een verzorgster in de crèche: "Kinderen voelen zich te comfortabel in de luiers. De boodschap van de blaas dat ze nat zijn, bereikt daardoor de hersenen niet. Vroeger bij ouderwetse luiers voelden kleuters zich ongemakkelijk wanneer ze in hun luier hadden geplast, waardoor deze connectie tussen de blaas en de hersenen sneller ontstond." (ep)

http://www.nu.nl/wetenschap/1473667/peu ... elijk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ANTWERPEN - Peuters worden steeds later zindelijk. Nog maar 40 à 60 procent van de driejarigen gaat naar het toilet. In de jaren zestig was dat circa 97 procent.

De leeftijd waarop kinderen zindelijk worden is zes tot twaalf maanden opgeschoven, concludeert Alexandra Vermandel (Hogeschool Antwerpen) na afstudeeronderzoek bij honderd kleuterscholen rond Antwerpen.

"De vroegere katoenen luiers voelden nat en motiveerden het kind vlugger naar het toilet te gaan. Ouders beginnen de training ook op latere leeftijd", zegt Vermandel dinsdag in Gazet van Antwerpen.

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... =GBL20NBSD" onclick="window.open(this.href);return false;
euters zijn almaar later zindelijk

* zondag 21 september 2008
*
* Auteur:

De kinderen van nu zijn 12 tot 15 maanden later zindelijk dan vijftig jaar geleden. Dat komt vooral door superabsorberende wegwerpluiers en een minder strenge opvoeding.
smoekie
Zeer actief

iones schreef:Het is geen bezopen opmerking. Onderzoek heeft het aangetoond. Vroeger werden kinderen ook sneller zindelijk dan nu. Het ligt aan de pampers.
Ondanks dat ik het best wel vaak met je eens ben ben ik eerlijk gezegd toch ook wel benieuwd naar de bron van dat onderzoek of hoe dat onderzoek in ieder geval gedaan is waar bovenstaande uit zou blijken.

Persoonlijk ben ik van mening dat het niets met de introductie van pampers (huggies etc) te maken heeft dat kinderen steeds “later” zindelijk zijn, maar alles met het feit dat in tegenstelling tot vroeger de ouders nu beide werken terwijl vroeger alleen de “man” werkte voor de kost en de vrouw thuis was en het huishouden deed. Men heeft en neemt er simpelweg gewoon steeds minder tijd voor. Niks meer niks minder.

Ik weet van mijn moeder dat ik bijna 1,5 was en ik nagenoeg “zindelijk” was, evenals mijn broers en zus. Mijn oudste was ruim 2 toen hij zindelijk was, mijn middelste net 3 jaar, en mijn jongste (jan wordt ze 2) is bijna zindelijk. Je merkt als (thuisblijvende) ouder echt wel wanneer je kind er aan toe is dat je kunt gaan proberen hem of haar zindelijk te maken. Verschil bij de “huisvrouw” is dat zij doorgaans meer “tijd” heeft om dat te leren. Alleen het weekend er mee bezig zijn is vaak niet genoeg. Vaak probeer je je kind dan ook zindelijk te maken in vakanties e.d. en die heeft iedereen maar dan moet je kind er maar net aan “toe” zijn.

Kortom heeft het mijn inziens niets maar dan ook niets met de pampers te maken, maar alles met de tijd van de ouder(s) en het er aan toe zijn van het kind.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
iones
Zeer actief

KIJKEN smoekie! Je vraagt naar iets wat pal boven je eigen berichtje staat! Schele! :D
renee-uk
Zeer actief

De comfortabele luiers komen herhaaldelijk als mogelijke oorzaak in onderzoek naar voren (Brazelton et al., 1999; Horn, Brenner, Rao & Cheng, 2006; Horstmannshoff et al., 2003). Kinderen voelen door de absorberende stofjes in de luier niet meer dat het geplast of gepoept heeft. Eerder werden voornamelijk de katoenen of papieren luiers gebruikt en dat voelde natter aan dan de wegwerpluiers van tegenwoordig. Het is overigens een fabeltje dat het laten rondlopen in natte luiers bij zou dragen aan het zindelijk worden. De huid van een peuter is net zo gevoelig als die van een baby en de luier dient dan ook regelmatig verschoond te worden (Gorski, 1999).
dit spreekt elkaar enigszins tegen in mijn ogen, ze worden later zindelijk omdat de luiers comfortabel zijn maar een natte luier draagt niet bij aan het zindelijk worden :?
De komst van de wegwerpluiers heeft ouders ook lui gemaakt, omdat de luiers nu gewoon gemakkelijk weg te gooien zijn en niet meer uitgewassen hoeven te worden. Daarnaast is de opvoedstijl van de ouders veranderd. Zo oefenen ouders tegenwoordig minder dwang uit. Ook beginnen ouders nu steeds later met de zindelijkheidstraining. Uit Vlaams onderzoek blijkt dat ouders steeds later beginnen met het zindelijk maken van kinderen. Zo begonnen ouders die geboren zijn tussen 1920 en 1940 met zindelijkheidstraining nog voordat hun kind 18 maanden was en zelfs 50% begon al vóór 12 maanden. Ouders geboren tussen 1960 en 1980 beginnen daarentegen meestal pas na 18 maanden met de zindelijkheidstraining (Bakker & Wyndaele, 2000).
dit lijkt me meer van toepassing en ja dan heeft de wegwerpluier er inderdaad invloed op. Op het gedrag van de ouders dan ;)
Wat vooral goed is om te weten is dat elk kind anders is en ook anders zindelijk wordt (Marx & Marx, 2003). De een wordt snel zindelijk, de ander doet er wat langer over. Het ene kind gaat meteen op de wc zitten, terwijl een ander kind eerst op het potje gaat. Ook binnen gezinnen komen grote verschillen voor. Dat is heel normaal. Ouders moeten vooral niet verwachten van een kind dat het net zo snel zindelijk wordt als een ouder broertje of zusje. Een kind kan die druk voelen en wordt er niet sneller zindelijk door.
en dit lijkt me nog het meest waarschijnlijk!

alle quotes
Afbeelding

smoekie
Zeer actief

iones schreef:http://www.goedgevoel.be/gg/nl/481/Zind ... lijk.dhtml
Moderne luiers
De meeste kinderen zijn zindelijk tussen de leeftijd van twee en drie. Maar moderne luiers verhogen het comfort bij kinderen, waardoor ze niet langer voelen dat hun broekje nat is. Volgens experts is dit ook een reden waarom kinderen steeds later leren naar toilet te gaan. Een verzorgster in de crèche: "Kinderen voelen zich te comfortabel in de luiers. De boodschap van de blaas dat ze nat zijn, bereikt daardoor de hersenen niet. Vroeger bij ouderwetse luiers voelden kleuters zich ongemakkelijk wanneer ze in hun luier hadden geplast, waardoor deze connectie tussen de blaas en de hersenen sneller ontstond." (ep)

http://www.nu.nl/wetenschap/1473667/peu ... elijk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ANTWERPEN - Peuters worden steeds later zindelijk. Nog maar 40 à 60 procent van de driejarigen gaat naar het toilet. In de jaren zestig was dat circa 97 procent.

De leeftijd waarop kinderen zindelijk worden is zes tot twaalf maanden opgeschoven, concludeert Alexandra Vermandel (Hogeschool Antwerpen) na afstudeeronderzoek bij honderd kleuterscholen rond Antwerpen.

"De vroegere katoenen luiers voelden nat en motiveerden het kind vlugger naar het toilet te gaan. Ouders beginnen de training ook op latere leeftijd", zegt Vermandel dinsdag in Gazet van Antwerpen.

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... =GBL20NBSD" onclick="window.open(this.href);return false;
euters zijn almaar later zindelijk

* zondag 21 september 2008
*
* Auteur:

De kinderen van nu zijn 12 tot 15 maanden later zindelijk dan vijftig jaar geleden. Dat komt vooral door superabsorberende wegwerpluiers en een minder strenge opvoeding.
Dat vet gedrukte bedoel ik dus. In die tijd was het “normaal” dat de vrouwen thuis bij de kinderen bleven en de man de kostwinnaar was. Dat kun je dus gewoonweg niet meer vergelijken met hoe het er nu al een redelijk aantal jaren aan toe gaat. Beide ouders die werken, kinderen vanaf 4-6 mnd al naar de opvang(moeder) etc etc.

Ik laat mijn kind ook in een onderbroekje lopen en dat vind ze idd niet lekker lopen, net zo min als dat ze het lekker vindt in een luier te lopen waar ze al in geplast/gepoept heeft.

Of ze komt naar me toe en tis “mama nat” of ze komt naar me toe en tis “mama shitebah” met die oh zo lekker zittende comfortabele alles absorberende luiers om der bips :wink: of ze nu een broekje of een luier aan heeft maakt bij haar (en bij de andere) toch echt geen verschil hoor. :wink:
smoekie
Zeer actief

iones schreef:KIJKEN smoekie! Je vraagt naar iets wat pal boven je eigen berichtje staat! Schele! :D

Ja schele :boos: die stond er dus nog niet :mrgreen:

Edit: waarop ik trouwens hierboven antwoord heb gegeven sjele :wink:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ouders beginnen de training ook op latere leeftijd.
Dit lijkt mij de essentie van het hele verhaal. Toen je als moeder de vrouw nog katoenen luiers moest uitkoken probeerde je die koters waarschijnlijk zo jong mogelijk zindelijk te krijgen, want dat scheelde een enorme berg werk. Maar ik blijf erbij dat als een kind eenmaal toe is aan zindelijk worden dat je ze dan net zo makkelijk kan motiveren als ze met een katoenen luier om lopen als met een pamper.

Ik vraag me trouwens af of die luiers een veel grotere belasting voor het milieu vormen dan tampons en vooral maandverband. Heb effe een rekensom gemaakt, en de gemiddelde vrouw is denk ik zo'n 45 jaar lang 12 keer per jaar minstens 4 dagen ongesteld, dat is bijna 6 jaar aaneengesloten.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
iones
Zeer actief

smoekie schreef:
iones schreef:KIJKEN smoekie! Je vraagt naar iets wat pal boven je eigen berichtje staat! Schele! :D

Ja schele :boos: die stond er dus nog niet :mrgreen:

Edit: waarop ik trouwens hierboven antwoord heb gegeven sjele :wink:
Oke sjele! :D
Hanneke2 schreef:
Ik vraag me trouwens af of die luiers een veel grotere belasting voor het milieu vormen dan tampons en vooral maandverband. Heb effe een rekensom gemaakt, en de gemiddelde vrouw is denk ik zo'n 45 jaar lang 12 keer per jaar minstens 4 dagen ongesteld, dat is bijna 6 jaar aaneengesloten.
Ik heb van maandverband nooit gehoord maar van luiers wel. Maar het zal wel. Ik vraag me af wat het percentage vrouwen is dat tampons gebruikt en welke maandverband.
smoekie
Zeer actief

Ik beide :mrgreen: overdag tampies en de nacht van die grote dikke dajakkers :smile:
iones
Zeer actief

Met vleugeltjes? :lol1:
Ik zou het maar niet combineren met Red Bull.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Hanneke2 schreef:

:neenee:

2x per jaar 2 daagjes :pffff:
:cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Huh? hoe doe je dat?

Baarmoeder ruilen? :lol1:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

iones schreef:Huh? hoe doe je dat?

Wat zij zegt! Ik heb gerekend met 4 dagen per maand, maar ik ben zelf altijd een week ongesteld, kan na afloop ongeveer aan de bloedtransfusie. :roll: Het is niet eerlijk verdeeld.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
iones
Zeer actief

Hanneke2 schreef:

Wat zij zegt! Ik heb gerekend met 4 dagen per maand, maar ik ben zelf altijd een week ongesteld, kan na afloop ongeveer aan de bloedtransfusie. :roll: Het is niet eerlijk verdeeld.
Het zijn ook krengen van dingen, die baarmoeders! :( Wat een waardeloze organen zijn dat zeg! Pijn bezorgen, ongemak, en ook nog eens bloedverlies!
smoekie
Zeer actief

Hanneke2 schreef:

t scheelt :engel: . lijkt altijd meer dan het in werkelijkheid is :smile:
smoekie
Zeer actief

iones schreef:
Hanneke2 schreef:

Het zijn ook krengen van dingen, die baarmoeders! :( Wat een waardeloze organen zijn dat zeg! Pijn bezorgen, ongemak, en ook nog eens bloedverlies!

hehe, hoho, maar daar krijg je als je wilt en je hebt het geluk wel wat moois voor terug he :pffff:

pampers verbruikende lieve kinderen :engel:
manonnetje86
Actief
Mijn ras(sen): Mopshond
petit brabancon
Contacteer:

Ongelezen bericht door manonnetje86 »

Ik heb hier ook 1 gastkindje die katoenen luiers draagt.
Nu moeten ze daar dan eerder zindelijk van worden. Het gaat om een baby die vanaf de geboorte al katoenen luiers draagt :smile: :roll: Hoe vroeg kun je zindelijk worden :ugh:
En er zit dan ook altijd een luchtje aan het kind.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Hanneke2 schreef:

ik heb de natuur een handje geholpen. :engel:
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

manonnetje86 schreef:En er zit dan ook altijd een luchtje aan het kind.
Dan zou ik dat kindje maar eens wat vaker in bad doen o.i.d. :roos:
M@scha
Zeer actief

manonnetje86 schreef:Ik heb hier ook 1 gastkindje die katoenen luiers draagt.
Nu moeten ze daar dan eerder zindelijk van worden. Het gaat om een baby die vanaf de geboorte al katoenen luiers draagt :smile: :roll: Hoe vroeg kun je zindelijk worden :ugh:
En er zit dan ook altijd een luchtje aan het kind.

wassen en op tijd luier wisselen zal vast helpen...

de meeste 30+ mensen zijn ermee groot geworden, kan me niet voorstellen dat wij de hut uit stonken
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Ik heb ze vroeger ook gehad maar kan me niet indenken dat mijn ouders mij "lieten" stinken. Ik weet wel dat het vroeger een "ramp" was om die dingen als ze "bruin werden" te wassen maar stinken?? :scratch:

Dan zette ik het kind zelf wel onder de douche of een washandje erover heen :mrgreen:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Onzin dat de luiers een aandeel in de zindelijkheid hebben. Onzin dat er een andere signaal naar de hersenen zou gaan als de billen goed nat voelen dan als ze dat niet zijn. Pure onzin (hebben ze vast geen bewijs van, want dat hebben ze niet waar kunnen maken). Het gaat puur om hoe ouders er mee omgaan en wanneer ze beginnen met het kind bewust maken van dat een plasje ergens anders kan(op een potje). Ook met katoenen luiers als de ouder er te weinig aandacht aan besteed en hoe het wel moet zal het kind het niet vanzelf gaan begrijpen. Doordat het gezinsleven verandert is en de opvoeding daardoor anders zal het kind zich anders gaan ontwikkelen. Dat heeft niks te maken met hulpmiddelen.

Daarbij denk je dat het water wat je gebruikt niet belastend is voor het milieu? Het vuile water met waspoeder en andere viezigheid moet immers ook weer gezuiverd worden....En als de katoenen luier in de wasmachine gewassen wordt kost dat ook nog weer energie (en de daarbij behorende uitstoot). (inclusief de fabricage van wasmachine en of droger die hoog in de top 10 staat van energievreters!!!) Ga dat eens vergelijken i.p.v alleen te wijzen naar het afval van luiers. (ik weet vanuit mijn studie verpleegkundige dat het gebruik van wegwerpwashandjes uiteindelijk minder belastend is voor het milieu dan wassen met water zeep en een washandje!!!!)
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Dat hele luieronderzoek spoel ik door de wc.Zoals zoveel onderzoeken waar zich een of ander nerdje over gebogen heeft en wat een jaar later weer precies andersom als zijnde wijsheid de kranten haalt.
Tja en ik was altijd thuis,gebruikte katoenen luiers en toch waren onze jongens vrij laat zindelijk.Gelukkig zat er nooit een luchtje aan :pffff: Mijn moeder vond altijd dat onze kinderen zo fris waren, misschien verschoonde ik ze te vaak? Is ook weer niet goed natuurlijk want dan worden ze nooit zindelijk :idea:
Kortom; geleuter.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”