Het is heel nadrukkelijk NIET mijn bedoeling om te gaan discussieren over hoe slecht een TT is of kan zijn.
Daar zijn legio topic over te vinden

Wat doe je er mee, hoe, wanneer en waarom?
Mijn eerste vraag is aan Laura waarom haar hond bij een verloren zoek een TT om heeft.laura23 schreef:ik gebruik voor beide honden een TT maar dat is puur bij het loslopen en eigenlijk niet tijdens de training.
hoewel cartouche hem wel om heeft bij bijvoorbeeld verloren zoeken en opdrachten op flinke afstand.
ze staan ook altijd aan maar voor quireste gebruik ik em eigenlijk nooit en bij cartouche ook niet veel.
inmiddels zijn er verschillende forumleden die kunnen beamen dat ik een echte jager in cartouche getroffen heb en zonder TT zou hij niet lekker los kunnen, althans niet veilig voor hem en voor mij.) daarbij gebruik ik em niet veel, kan veel doen met stem en met mijn fluitje)
dan kan je dus gaan kiezen om de hond aan de lijn te houden en heb vreselijk gefrustreerd te maken of hem een TT om te doen en zo nu en dan een correctie geven met de TT, is ie dan bij mij dan is het braafste hond van de wereld en dat laat ik dan ook merken met een aai, knuffel, hoge stem of met een snoepje.
het hoeft heus niet zo te zijn dat je je hond alleen maar op zijn donder geeft en nooit eens beloont want dat is niet eerlijk tegenover de hond.
daarbij mogen mij honden mee tijdens de praktijk jacht, dan is het bijna geen doen om zonder TT te werken, mijn honden jagen te ruim en zijn niet bij mij te houden als er een haas opgaat, helaas. aangezien er in NL erg veel wegen zijn is er een hele grote kans dat de hond met bandenreclame op zijn rug eindigt en dat heb ik er echt niet voor over! daarvoor zijn zij mij echt te lief.
toevallig gaf ik vanmiddag nog het voorbeeld van quireste die tijdens het zoeken naar een duif een haas opdoet en erachteraan gaat, gelukkig TT om, standje 50 geen effect hij schudde en ging gewoon door achter de haas aan, uiteindelijk uit pure nood het ding op 100 gedraaid en gefloten en gedrukt, toen pas draaide hij om....en kwam hij braaf naar mij toe en werd uitbundig beloond.
het is op dat moment een pure noodrem...
daarbij vind ik dat wanneer je niet weet hoe een TT werkt je er niet over mag oordelen, als je zo'n ding nog nooit gevoeld hebt weet je niet waar je over praat. voordat ik de TT om deed bij mijn honden heb ik eerst zelf gevoeld, een prikkelend gevoel geeft het en een schrik reactie en dat is nou net de bedoeling om de hond uit zijn trance te krijgen.
gr laura
De hond is dan toch meestal niet zichtbaar?