Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jacht en TT. Hoe,wanneer,waarom

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Jacht en TT. Hoe,wanneer,waarom

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik las onderstaande posting van @laura23 en ik zou wel wat meer willen lezen over het gebruik van de TT tijdens de jacht en/of tijdens het trainen.
Het is heel nadrukkelijk NIET mijn bedoeling om te gaan discussieren over hoe slecht een TT is of kan zijn.
Daar zijn legio topic over te vinden :wink:
Wat doe je er mee, hoe, wanneer en waarom?
laura23 schreef:ik gebruik voor beide honden een TT maar dat is puur bij het loslopen en eigenlijk niet tijdens de training.
hoewel cartouche hem wel om heeft bij bijvoorbeeld verloren zoeken en opdrachten op flinke afstand.
ze staan ook altijd aan maar voor quireste gebruik ik em eigenlijk nooit en bij cartouche ook niet veel.

inmiddels zijn er verschillende forumleden die kunnen beamen dat ik een echte jager in cartouche getroffen heb en zonder TT zou hij niet lekker los kunnen, althans niet veilig voor hem en voor mij.) daarbij gebruik ik em niet veel, kan veel doen met stem en met mijn fluitje)
dan kan je dus gaan kiezen om de hond aan de lijn te houden en heb vreselijk gefrustreerd te maken of hem een TT om te doen en zo nu en dan een correctie geven met de TT, is ie dan bij mij dan is het braafste hond van de wereld en dat laat ik dan ook merken met een aai, knuffel, hoge stem of met een snoepje.

het hoeft heus niet zo te zijn dat je je hond alleen maar op zijn donder geeft en nooit eens beloont want dat is niet eerlijk tegenover de hond.

daarbij mogen mij honden mee tijdens de praktijk jacht, dan is het bijna geen doen om zonder TT te werken, mijn honden jagen te ruim en zijn niet bij mij te houden als er een haas opgaat, helaas. aangezien er in NL erg veel wegen zijn is er een hele grote kans dat de hond met bandenreclame op zijn rug eindigt en dat heb ik er echt niet voor over! daarvoor zijn zij mij echt te lief.

toevallig gaf ik vanmiddag nog het voorbeeld van quireste die tijdens het zoeken naar een duif een haas opdoet en erachteraan gaat, gelukkig TT om, standje 50 geen effect hij schudde en ging gewoon door achter de haas aan, uiteindelijk uit pure nood het ding op 100 gedraaid en gefloten en gedrukt, toen pas draaide hij om....en kwam hij braaf naar mij toe en werd uitbundig beloond.
het is op dat moment een pure noodrem...

daarbij vind ik dat wanneer je niet weet hoe een TT werkt je er niet over mag oordelen, als je zo'n ding nog nooit gevoeld hebt weet je niet waar je over praat. voordat ik de TT om deed bij mijn honden heb ik eerst zelf gevoeld, een prikkelend gevoel geeft het en een schrik reactie en dat is nou net de bedoeling om de hond uit zijn trance te krijgen.

gr laura
Mijn eerste vraag is aan Laura waarom haar hond bij een verloren zoek een TT om heeft.
De hond is dan toch meestal niet zichtbaar?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Re: Jacht en TT. Hoe,wanneer,waarom

Ongelezen bericht door Felix »

Wat een flauwekul artikel ;)

Hier gaat ze ook regelmatig mee, in wat ze zo mooi als de: "praktijk jacht" aanduiden, en ik moet je zeggen. Heb er nog nooit een TeleTac gezien, of gezien dat zo'n ding uberhaupt gebruikt wordt ;)

En wil je mee doen met b.v. de NIMROD en je hebt zo'n ding in gebruik bij je hond, dan kun je gelijk weer huiswaarts ;)

En bij de scholen die de jachttrainingen geven heb ik zelf ook nog nooit gezien dat ze zulke 'dingen' gebruiken :)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Felix schreef:Wat een flauwekul artikel ;)

Hier gaat ze ook regelmatig mee, in wat ze zo mooi als de: "praktijk jacht" aanduiden, en ik moet je zeggen. Heb er nog nooit een TeleTac gezien, of gezien dat zo'n ding uberhaupt gebruikt wordt ;)

En wil je mee doen met b.v. de NIMROD en je hebt zo'n ding in gebruik bij je hond, dan kun je gelijk weer huiswaarts ;)

En bij de scholen die de jachttrainingen geven heb ik zelf ook nog nooit gezien dat ze zulke 'dingen' gebruiken :)
Denk dat je een labrador nou niet echt kan vergelijken met een epagneul of DSK. Daar zit toch echt wat meer jachtpassie in dan bij een labrador.

En ben jij bij alle hondenscholen geweest waar ze jachttraining geven? Ik weet dat er hier in de buurt echt wel scholen zijn waar ze gebruikt worden.

Vorige week in Frankrijk gingen Sita en Taro achter een vosje aan. Ze zijn echt ver geweest en niet meer te bereiken. Ik kan mij voorstellen dat als ze een TT om zouden hebben gehad, ik deze wel gebruikt zou hebben. Nu hebben ze de rest van de wandeling aan de lijn gezeten.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Over welk artikel heb je het? :denken:

Ik heb geregeld TT's gezien en ik ben ook jachttrainingsgroepen tegen gekomen op internet waar de TT kan worden gebruikt indien nodig.
En zoals Sita al opmerkt....
Er is eniig verschil tussen een Staande jachthond en een retriever.

Bovendien is dat hier niet de discussie hoop ik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Waarvoor wordt hij gebruikt ..... enz.
Dat was de vraag :19:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

ranetje schreef:Over welk artikel heb je het? :denken:

Ik heb geregeld TT's gezien en ik ben ook jachttrainingsgroepen tegen gekomen op internet waar de TT kan worden gebruikt indien nodig.

:pop:

Ik ga die discussie niet beginnen hoor. :engel:
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Ik heb Laura haar honden nooit tijdens het werk gezien maar wel tijdens het loslopen als wij elkaar tegen komen en gezien dat de honden prima luisteren naar het fluitje. Het stoort mij ook niet bij haar omdat zij weet wanneer ze de tt moet gebruiken en wanneer niet. Ik zou willen dat ik die stap kon zetten zodat mijn honden los konden lopen als zij een prooi zien maar de stap is voor mij behoorlijk groot want ik ben bang dat ik alleen maar meer de aandacht op de prooi ga zetten als zij een TT om hebben. Voordeel is dat mijn honden niet gefrustreerd raken aan de lijn.
Het valt mij wel op dat mensen geen probleem hebben met het gebruik van een TT tijdens de jacht maar wel bij ipo enz. terwijl ik vaker jachthonden tegenkom met TT dan werkhonden van waak en verdedigingstype.
Ik ga dit topic met belangstelling volgen :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laura23
Zeer actief
Mijn ras(sen): epagneul breton en een duitse staande draadhaar
Nu alleen 4 Bengalen.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laura23 »

bedankt felix voor je verhelderende antwoord! hahahaha
ik hoop voor jou dat mocht je ooit iets anders willen als een labje dat je dan niet voor een DSD of een breton gaat omdat je dan flink bedrogen uitkomt.

maar om op ranetje terug te komen, tijdens het verloren zoeken begin ik meestal met niet te dichte dekking zodat ik cartouche nog wel kan zien. als ik aan hem kan zien dat ie niet meer zoekt dan fluit ik hem bij mij, luistert hij dan niet dan kan ik hem met de trilstand op de TT toch bij mij krijgen, het is dus echt om het ertussenuit knijpen te voorkomen, als ik zeker weet dat ie blijft zoeken tot ie het apport gevonden heeft dan kan dat ook zonder te TT.
tot nog toe blijft ie eigenlijk zoeken tot ie het apport gevonden heeft en kan hij ook zonder TT om de bosjes ingestuurd worden, hij zal nooit maar dan ook nooit zonder iets terug komen! kan dus ook iets anders zijn dan zijn dummie of een eend.....

Voorbeeld: vorige week tijdens de training word er zomaar geschoten om te zien dat er geen hondjes schotschuw zijn en ervoor te zorgen dat ze rustig blijven. cartouche liep los en zie je kijken waar er iets valt. natuurlijk niets te zien, toch gaat ie over water en vind daar een botje van een of ander. natuurlijk wel de braafste hond van dat moment want er klinkt een schot en hij zoekt net zo lang tot ie iets heeft. toen overigens wel de band om maar niet gebruikt.

het hoeft namelijk niet zo te zijn dat als ze de band om hebben dat ie ook altijd gebruikt word...

hopelijk een beetje duidelijkheid zo.

gr laura
Quireste 01-05-2000--03-09-2013
Cartouche 17-09-2007— 09-03-2020

Personeel van Zosja,Mishka,Rody, Borja
ranetje
Zeer actief

Dank je Laura :ok:
Jij gebruikt de band dus om de hond te kunnen terug roepen en zo nodig als waarschuwing om aan het werk te blijven.

Dat de band om is wil niet zeggen dat hij wordt gebruikt, is geregeld zo.
Dat geldt bij werkherders ook :wink:
De hond weet wel wat de band betekent denk ik?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

chrico schreef:Het valt mij wel op dat mensen geen probleem hebben met het gebruik van een TT tijdens de jacht maar wel bij ipo enz. terwijl ik vaker jachthonden tegenkom met TT dan werkhonden van waak en verdedigingstype.
Ik kom zelden jachthonden tegen met een TT om. :wink:
Dat komt waarschijnlijk omdat ik niet jaag. En op de groep waar ik train worden ze normaal gesproken niet gebruikt.
Als er iemand om hulp met een TT vraagt kan dat.............nadat eerst is gekeken of het contact baas/hond wel in orde is. Anders moeten ze daar eerst maar eens aan gaan werken :wink:
Dat je jachthonden in de praktijk eerder zult tegen komen met een TT is omdat de meesten hun hond graag houden en niet weg willen brengen "met de print van autobanden over de rug" zoals dat werd beschreven. Het is namelijk allemaal open terrein waar de honden werken, er staat geen hekje om.

Ik kom eigenlijk vrijwel nooit werkherders tegen.
Toevallig gisteren eentje en die had toevallig nog een band om ook. :mrgreen:

Ik ben er van overtuigd dat heel veel mensen wel een probleem hebben met de TT bij jachthonden.
Ik weet dat ze in Duitsland zelfs officieel zijn verboden.

Maar ik wil wel eens weten waar die banden precies voor worden gebruikt.
Want ik hoor geluiden dat ze voor meer worden gebruikt dan voor het afstoppen bij het najagen van een haas.
En hoe ze dan worden gebruikt/ingetraind
Afbeelding
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

dat laatste weet ik dan weer niet, ik gebruik hem echt alleen op grote afstanden omdat ik toch ook ooit eens een proef wil lopen en dan geen band kan gebruiken.

soms word de band gebruikt om de hond rustig en stil te krijgen, als er heel erg vele passie in de hond zit at ie gaat zitten piepen en janken voor hij een apport mag halen dan krijgen ze soms ook wel eens een trillertje. bij mijn honden niet nodig omdat dat tot nog toe goed gaat.

quireste weet wat de band betekend maar cartouche vind het fijn om dat ding om te hebben omdat we dan leuke dingen gaan doen. dat geld ook voor Q maar die weet ook de andere consequentie....die is gewoon heel erg slim :W:

gr laura

Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Wat is een TT? :scratch:
Afbeelding
Iedere dag feest!
Felix
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:

Over welk artikel heb je het? :denken:

Och, die zullen er vast wel erzijn, net zoals dat er nog steeds hondenscholen zijn die steevast iedere hond een slipketting om de nek hangen. De spreekwoordelijke rotte appels noemt men dat ook wel ;)
Felix
Zeer actief
Contacteer:

Magic schreef:Wat is een TT? :scratch:
Tele Tac -> http://www.google.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

TeleTac, stroomband
Afbeelding
Felix
Zeer actief
Contacteer:

laura23 schreef:bedankt felix voor je verhelderende antwoord! hahahaha
ik hoop voor jou dat mocht je ooit iets anders willen als een labje dat je dan niet voor een DSD of een breton gaat omdat je dan flink bedrogen uitkomt.
Als je met zulke stompzinnige en kort door de bocht antwoorden nog een verduidelijkt antwoord wacht ;)

Heb wel iets meer getraint dan een: "Labje" ;)
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Felix schreef:
Tele Tac -> http://www.google.nl" onclick="window.open(this.href);return false; ;)
Ik gokte dat er hier geen motorcrossevenement werd bedoeld, dus vandaar dat ik het even vroeg. Bedankt! :E:
Afbeelding
Iedere dag feest!
ranetje
Zeer actief

Felix schreef:Och, die zullen er vast wel erzijn, net zoals dat er nog steeds hondenscholen zijn die steevast iedere hond een slipketting om de nek hangen. De spreekwoordelijke rotte appels noemt men dat ook wel ;)
Bedankt voor je vorige en deze "zinvolle" bijdrage :19:

Hoewel ik helemaal niet dol ben op een TT is er wel een verschil tussen een TT van 20 jaar geleden en een TT van nu.
Ik kan begrip opbrengen voor mensen die hun hond graag heel houden en het verkeer - en dus andere mensen - niet in gevaar willen brengen.

Daarnaast zou ik heel graag zonder verdere beschrijving van rotte appels willen weten wat "men" met de TT doet.
Zie de titel en startposting van het topic.
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

ranetje schreef:
Felix schreef:Och, die zullen er vast wel erzijn, net zoals dat er nog steeds hondenscholen zijn die steevast iedere hond een slipketting om de nek hangen. De spreekwoordelijke rotte appels noemt men dat ook wel ;)
Bedankt voor je vorige en deze "zinvolle" bijdrage :19:

Hoewel ik helemaal niet dol ben op een TT is er wel een verschil tussen een TT van 20 jaar geleden en een TT van nu.
Ik kan begrip opbrengen voor mensen die hun hond graag heel houden en het verkeer - en dus andere mensen - niet in gevaar willen brengen.

Daarnaast zou ik heel graag zonder verdere beschrijving van rotte appels willen weten wat "men" met de TT doet.Zie de titel en startposting van het topic.
De gebruikers van de TT schrijven altijd, dat de hond al vrolijk aan komt lopen zodra de TT in beeld komt.
Dus kennelijk alleen om leuke dingen te doen.
De meer opvoedkundige zaken gaan blijkbaar nog steeds met het koppie i.p.v. het knoppie!
ranetje
Zeer actief

korthaar schreef:De gebruikers van de TT schrijven altijd, dat de hond al vrolijk aan komt lopen zodra de TT in beeld komt.
Dus kennelijk alleen om leuke dingen te doen.
De meer opvoedkundige zaken gaan blijkbaar nog steeds met het koppie i.p.v. het knoppie!
Er wordt mee getraind.....................

Wat wordt er mee getraind?
Afbeelding
carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door carlos »

ranetje schreef:Wat wordt er mee getraind?
Wat ik weet en gezien heb, word er dirigeren op afstand mee getraind.
Ik heb ook gezien hoe erg het mis kan gaan. Voorjager X, probeert zijn hond op een afstand van 200 meter te dirigeren, de hond weet wat ie moet doen en doet zijn job, maar door draaiende wind, krijgt de hond (een DSL) een stroomstoot van de voorjager, hoewel de dsl zijn werk goed deed, gaf de voorjager niet wetende van de stormachtige wind, ten onrechte een stroomstoot.

De dsl was helemaal van zijn a propos. De voorjager is zich rot geschrokken, en het heeft zeker een week of 6 geduurd tot de dsl weer "normaal" zijn ding deed.

Ik wil hiermee zeggen dat een TT, niet in handen moet zijn van fanatieke en perfectonistische voorjagers. Je doet er meer kwaad mee dan goed.
Overigens is met deze DSL wel een MAP A gehaald nadien.

Gr Carlos
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik vind "waarom" de meest intrigerende vraag.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
carlos
Vaste gebruiker

Jaap* schreef:Ik vind "waarom" de meest intrigerende vraag.
Heeft meestal met het "ego" van het baasje te maken. :oohja:

Gr. Carlos
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

carlos schreef:

Gr. Carlos
is dat zo?

voel mij toch lichtelijk aangesproken hierdoor! ik heb de TT absoluut niet voor mijn ego hoor, wil "gewoon" een gehoorzame hond en helaas lukt dat tot nog toe niet zonder TT op de grote afstand.... is ongetwijfeld mijn gebrek maar echt niet voor mijn ego maar meer (alles) voor de veiligheid van de hond.

gr laura

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

laura23 schreef:
carlos schreef:

Gr. Carlos
is dat zo?

voel mij toch lichtelijk aangesproken hierdoor! ik heb de TT absoluut niet voor mijn ego hoor, wil "gewoon" een gehoorzame hond en helaas lukt dat tot nog toe niet zonder TT op de grote afstand.... is ongetwijfeld mijn gebrek maar echt niet voor mijn ego maar meer (alles) voor de veiligheid van de hond.

gr laura
Ik zie het niet als een gebrek hoor. Ik probeer altijd open te staan voor inzichten :wink:
Maar ik vraag me af waarom je verwachtingen koestert van een hond waarvan je weet dat die zonder correctiemiddel onrealistisch zijn.
Dan bedoel ik loslopen in gebieden of situaties waain de hond dat (nog) niet aankan.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
laura23
Zeer actief
Nu alleen 4 Bengalen.

tja hier zijn helaas geen gebieden zonder wild, ook eendjes zijn niet veilig...is erg leuk om achterna te jagen. cartouche aan de lijn houden is echt geen optie omdat hij en ik dan gillend gek zouden worden. hij heeft het gewoon echt nodig om zijn energie kwijt te kunnen door te rennen/ jagen.
hij is eigenlijk puur gefokt voor het veldwerk, dat ik hem dat niet kan bieden is gewoon heel erg jammer. had ook nooit gedacht dat het zo erg zou zijn. soms moet je toch je eisen gaan bijstellen.

ik kan geen veldwedstrijden meer doen, hij is zichtluid, vooral achter hazen en fazanten, word absoluut niet getolereerd.
tot nog toe geen apporteerwedstrijden (knjv) i.v.m. hard in de bek zijn bij wild.....word overigens hard aan gewerkt.

dus wat moet je dan? de hond maar weg doen? nou nee daar heb ik geen hond voor genomen, hij is mij echt veel te lief, thuis is het echt zo'n vreselijk gehoorzame hond, ik kan niet meer zonder hem!
dus dan maar een TT om doen.

gr laura

korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Het is nu ook weer niet zo, dat je per definitie een passievolle staande hond in wildrijk gebied zonder TT niet los zou kunnen laten.
Daarnaast spelen baasgerichtheid, will to please en het steady voorstaan waar je wel op in kunt spelen een rol.
Van een Staande Hond die het basisappel met de slipketting en dwang wordt ingegoten ,mag je aannemen dat die op afstand de middelvinger op zal steken.

Met een dwangapport kan er dan nog wel een apport uitgetoverd worden, maar geen 3x achter elkaar want dan zegt de hond ook bonjour!
ranetje
Zeer actief

carlos schreef:
ranetje schreef:Wat wordt er mee getraind?
Wat ik weet en gezien heb, word er dirigeren op afstand mee getraind.
Ik heb ook gezien hoe erg het mis kan gaan. Voorjager X, probeert zijn hond op een afstand van 200 meter te dirigeren, de hond weet wat ie moet doen en doet zijn job, maar door draaiende wind, krijgt de hond (een DSL) een stroomstoot van de voorjager, hoewel de dsl zijn werk goed deed, gaf de voorjager niet wetende van de stormachtige wind, ten onrechte een stroomstoot.

De dsl was helemaal van zijn a propos. De voorjager is zich rot geschrokken, en het heeft zeker een week of 6 geduurd tot de dsl weer "normaal" zijn ding deed.

Ik wil hiermee zeggen dat een TT, niet in handen moet zijn van fanatieke en perfectonistische voorjagers. Je doet er meer kwaad mee dan goed.
Overigens is met deze DSL wel een MAP A gehaald nadien.

Gr Carlos
Deze opmerking vind ik nogal raadselachtig :wink:
Om een stroomstoot te geven moet je op een knopje drukken.
Wat heeft dat met harde wind te maken? :denken:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik weet dat er jachttrainers zijn geweest die tollers een tt om wilde doen tegen het gillen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

carlos schreef:

Gr. Carlos
Dat kan maar dat hoeft niet.

Jaap het waarom is een vraag die eventueel gesteld kan worden.

Maar naar mijn idee pas als bekend is wat er nu precies met die TT wordt getraind bij de jachthonden.
En hoe dat wordt gedaan.
Hoe wordt die TT dan gebruikt?

Het afstoppen bij hetzen is één ding.
Maar hij wordt voor meer dingen ingezet.
Bij het dirigeren inderdaad (wedstrijdgericht).
Ik vermoed dat het gebruik dan vergelijkbaar is met de manier waarop je hem stopt bij hetzen.

Er is nog een andere manier waarop hij wordt gerbruikt.
De "Amerikaanse" methode.
Ik ben benieuwd of er iemand is die weet hoe dat werkt.
Want in dat geval wordt de band heel wat meer ingezet dan alleen om af te stoppen op grote afstand als de hond door de fluit zou lopen.
Afbeelding
carlos
Vaste gebruiker

[quote="ranetje.
Wat heeft dat met harde wind te maken? :denken:[/quote]

De term verwaaiing zal je wel bekend zijn :lol1:

Gr Carlos
Plaats reactie