Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat vinden jullie de minimale basisbehoefte van een hond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: wat vinden jullie de minimale basisbehoefte van een hond?

Ongelezen bericht door renee-uk »

Nanna schreef:
Ri@ schreef: Verplichte cursussen en examens vind ik niks. Alsof een cursusje van 10 weken je een goede hondenbaas maakt. Ik zie dan meer in het aanbieden van voldoende informatie.
Stèl dat zo'n cursus verplicht wordt. Een cursus van 10 weken (één avond in de week), vóórdat je je een hond aanschaft want pas met het papiertje in je hand mag je er eentje kopen.
Hoeveel mensen denk je dat dan nog aan een hond begint? De impulsaankopen zijn dan sowieso al van de baan. En diegenen die er evengoed aan beginnen zijn toch wat beter voorbereid dan die lui die een pup op zondag uit Baarle Nassau meenemen terwijl dat helemaal de bedoeling niet was maar Shenoaja jankte er zo om...
Ik zie wel wat in een "rijbewijs" voor honden hoor.
dank je nanna, ik was net van plan zoiets te schrijven

En wat betreft het aanbieden van voldoende informatie, die informatie is er al
Voor mensen die zich wel goed willen voorbereiden is die info overal te vinden, bieb, i-net, hondenscholen en noem maar op.
Punt is dat je die mensen niet zo nodig zou hoeven te examineren, die komen er wel.
Maar als je al begint met jij wel en jij niet heb je in mijn ogen een slecht uitgangspunt en daarom ben ik voor een houders-examen voor iedereen.
Zoals ik in mijn eerste berichtje al zei, de doorgewinterde hondenhouders komen daar zonder cursusje op hun sloffen doorheen dus dat zou ook al geen punt moeten zijn.
Ik zou er zelf in elk geval geen moeite mee hebben om dat te moeten doen als het doel was alle honden een wat geinformeerder baasje te geven.

*typo's
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Nanna schreef:
Ri@ schreef: Verplichte cursussen en examens vind ik niks. Alsof een cursusje van 10 weken je een goede hondenbaas maakt. Ik zie dan meer in het aanbieden van voldoende informatie.
Stèl dat zo'n cursus verplicht wordt. Een cursus van 10 weken (één avond in de week), vóórdat je je een hond aanschaft want pas met het papiertje in je hand mag je er eentje kopen.
Hoeveel mensen denk je dat dan nog aan een hond begint? De impulsaankopen zijn dan sowieso al van de baan. En diegenen die er evengoed aan beginnen zijn toch wat beter voorbereid dan die lui die een pup op zondag uit Baarle Nassau meenemen terwijl dat helemaal de bedoeling niet was maar Shenoaja jankte er zo om...
Ik zie er - op zich - wel het nut van in en het zou wat bij betreft ook best aangeboden mogen worden (hoewel ik 10 avonden erg veel vindt) maar dan vrijwillig en zeker niet verplicht.
Als je het wel zou verplichten moet je enorm veel goede cursusleiders hebben en die zijn er domweg niet. Dus dan krijg je vast en zeker een soort wildgroei van mensen die wel even een cursus in elkaar hebben gedraaid.
Daarbij: hoe wil je controleren dat elke nieuwe hondenbezitter naar zo'n cursus is geweest? En hoe gaat het met mensen die al eerder, soms jarenlang honden hebben gehad? Krijgen zij sowieso een 'hondenrijbewijs', of moeten ze dat toch nog gaan halen?
Als je iets wilt doen aan mensen die - zonder er over na te denken - aan een pup beginnen pak dan de zogenaamde puppy-farms/broodfok-schuren aan. Als mensen moeite moeten doen om aan een hond te komen (ze moeten op zoek naar een fokker of worden 'gescreend' door een stichting of opvang) dan ben je al een stuk verder op de goede weg.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Nanna schreef:

Pas een hond mogen kopen met zo'n bewijs is een ander uitgangspunt dan waar ik van uit ging. Ik ging uit van de situatie dat mensen een hond kopen en dan verplicht zijn om een cursus te volgen. Ik denk ook niet dat bijvoorbeeld in Baarle Nassau streng gecontroleerd gaat worden op zo'n "rijbewijs".

Ik denk dat mensen niet tegengehouden worden om een hond te kopen door de verplichting om een cursus te volgen. Ik zie meer in vrijwillige cursussen aanbieden die gratis toegankelijk zijn. Dan is het animo vast groter. ALs mensen niet gemotiveerd zijn om goed voor hun hond te zorgen wordt dat naar mijn idee niet veranderd door een verplichte cursus.
renee-uk
Zeer actief

Rami schreef: Ik zie er - op zich - wel het nut van in en het zou wat bij betreft ook best aangeboden mogen worden (hoewel ik 10 avonden erg veel vindt) maar dan vrijwillig en zeker niet verplicht.
Als je het wel zou verplichten moet je enorm veel goede cursusleiders hebben en die zijn er domweg niet. Dus dan krijg je vast en zeker een soort wildgroei van mensen die wel even een cursus in elkaar hebben gedraaid.
Daarbij: hoe wil je controleren dat elke nieuwe hondenbezitter naar zo'n cursus is geweest? En hoe gaat het met mensen die al eerder, soms jarenlang honden hebben gehad? Krijgen zij sowieso een 'hondenrijbewijs', of moeten ze dat toch nog gaan halen?
Als je iets wilt doen aan mensen die - zonder er over na te denken - aan een pup beginnen pak dan de zogenaamde puppy-farms/broodfok-schuren aan. Als mensen moeite moeten doen om aan een hond te komen (ze moeten op zoek naar een fokker of worden 'gescreend' door een stichting of opvang) dan ben je al een stuk verder op de goede weg.
Nee niet vrijwillig, dan krijg je nog niet de mensen die je hebben moet
Verplicht met aan het eind een houdersbewijs...

Als ze rijexamens kunnen regelen zou een hondenexamen ook moeten kunnen.
Ik ben ook niet voor verplichte cursussen, wel voor een verplicht examen
Maar het hoe en waarom heb ik hiervoor al opgeschreven

*typo
Laatst gewijzigd door renee-uk op 24 sep 2009 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Ri@ schreef:Pas een hond mogen kopen met zo'n bewijs is een ander uitgangspunt dan waar ik van uit ging. knip
Maar dat is wel wat ik al vanaf mijn eerste post bedoeld en gezegd heb ;)
verplichte cursussen zie ik niet zitten, een verplicht examen wel.
Afbeelding

Rami
Zeer actief

renee-uk schreef: Nee niet vrijwillig, dan krijg je nog niet de mensen die je hebben moet

*typo
Ik geloof nooit dat je enkel en alleen met een verplicht examen mensen kunt behoeden voor het onnadenkend aanschaffen van een hond. Theorie is zo anders dan de praktijk.
Ik blijf er bij: zorg er voor dat mensen niet op een mooie zondagmiddag naar een puppy-fabriek kunnen rijden (omdat ze er domweg niet zijn). Hoe minder dieren in een impuls kunnen worden aangeschaft hoe minder dierenleed.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

renee-uk schreef:
Ri@ schreef:Pas een hond mogen kopen met zo'n bewijs is een ander uitgangspunt dan waar ik van uit ging. knip
Maar dat is wel wat ik al vanaf mijn eerste post bedoeld en gezegd heb ;)
verplichte cursussen zie ik niet zitten, een verplicht examen wel.
Ik had wat stukjes overgeslagen, sorry :wink:

Maar als mensen een verplicht examen hebben gehaald, wie houdt ze dan aan de uitvoering daarvan. Ik denk dat dat niet te controleren is. Want mensen die niet goed voor hun hond zorgen weten best dat het niet klopt wat ze doen, het is niet altijd onwetendheid. Meer onwil en laksheid denk ik. Hoe ga je dat dan tegen want dat is de hoofdoorzaak denk ik.
Er is geen garantie dat mensen die een rijbewijs hebben gehaald om een hond te mogen kopen dan de rest van dat hondenleven er goed voor blijven zorgen.
Rami
Zeer actief

Nanna schreef:
Rami schreef: Als mensen moeite moeten doen om aan een hond te komen (ze moeten op zoek naar een fokker of worden 'gescreend' door een stichting of opvang) dan ben je al een stuk verder op de goede weg.
Ze hoeven helemaal geen moeite te doen, dat is het juist.
Marktplaats staat vól met oepsnestjes.
Dieren aanbieden op dit soort laagdrempelige en oncontroleerbare manieren zou wat mij betreft ook wat lastiger gemaakt mogen worden. Maar die discussie is al eens eerder gevoerd en ik ben - geloof ik - de enige die er zo over denkt. :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik zou niet weten op welke merites je moet gaan beoordelen of iemand wel of niet een 'hondenbewijs' moet worden verstrekt :19:
Want dat zal dan moeten gebeuren vóórdat de hond aangeschaft wordt toch?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
renee-uk
Zeer actief

Rami schreef:
renee-uk schreef: Nee niet vrijwillig, dan krijg je nog niet de mensen die je hebben moet

*typo
Ik geloof nooit dat je enkel en alleen met een verplicht examen mensen kunt behoeden voor het onnadenkend aanschaffen van een hond. Theorie is zo anders dan de praktijk.
Ik blijf er bij: zorg er voor dat mensen niet op een mooie zondagmiddag naar een puppy-fabriek kunnen rijden (omdat ze er domweg niet zijn). Hoe minder dieren in een impuls kunnen worden aangeschaft hoe minder dierenleed.
het één hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk, ik zal de vlag uitsteken als het broodfok/puppymill gebeuren eindelijk eens aangepakt wordt.
Maar denk wel dat zo'n examen er toe kan bijdragen dat impuls aankopen verminderd worden.
Je hebt nu ook mensen die rijden zonder rijbewijs, maar dat is toch echt een minderheid de rest heeft netjes dat papiertje gehaald ;)

en op je laatste post, nee hoor ik denk er precies zo over :ok:
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik zou niet weten op welke merites je moet gaan beoordelen of iemand wel of niet een 'hondenbewijs' moet worden verstrekt :19:
Ja dat zei ik toch, wettelijk geregeld
Als ze kunnen beoordelen dat jij theoretisch in staat bent aan het verkeer deel te nemen, moet dat ook kunnen als het gaat om het bezit van honden.
Afbeelding

Cedhil
Zeer actief
Mijn ras(sen): Witte herder

Ongelezen bericht door Cedhil »

Schijnbaar zijn er al fokkers die een pup meegeven en controleren of de eigenaren op puppycursus of een andere cursus gaan. Zoniet, kans dat de pup weer wordt weggehaald. Vertelde de fokker waar ik onze pups vandaan heb.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Nanna schreef:want ja, eerst zo'n examen en cursus, te moeilák....
..."en wie gaat er nu helemaal controleren of ik zo'n papiertje heb" :smile2:
"Kom kinders! We gaan naar Baarle Nassau, een hondje uitkiezen" :ok:
Zulke lui maakt dat allemaal niks uit ben ik bang.
Jackira
Zeer actief

Nanna schreef:
Ri@ schreef: Er is geen garantie dat mensen die een rijbewijs hebben gehaald om een hond te mogen kopen dan de rest van dat hondenleven er goed voor blijven zorgen.
Er is ook geen garantie dat iemand diezijn autorijbewijs heeft gehaald zich voortaan netjes aan alle verkeersregels houdt. :19:
Zo'n bewijs zou voor mij een krachtig middel zijn vanwege de preventieve werking. Dat een heleboel mensen die anders gedachteloos een pup meenemen dat nu niet doen, want ja, eerst zo'n examen en cursus, te moeilák....
Nee precies, maar op een rijbewijs voor het verkeer is strenge controle. Je wordt aangehouden, krijgt een bekeuring of je komt in een aanrijding terecht. Dan wil je je wel aan de verkeersregels houden. Maar hoe merk je dat honden niet de aandacht of beweging krijgen die ze nodig hebben. Hoe gaat dat dan over het hoofdstuk opvoeden. daar zijn nogal verschillende meningen over. Wordt dan ook verplicht gesteld hoe je moet corrigeren. De ene doet dat met maat 43 en de ander is van de "koekies". Hoe gaat dan de controle daarop.

Vrijwillige gratis aangeboden informatie kan ook een preventieve werking hebben. Ik denk ook dat mensen voldoende informatie geven een preventieve werking heeft, maar verplicht zie ik niet zitten.
Laatst gewijzigd door Jackira op 24 sep 2009 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief

Jaap* schreef:
Nanna schreef:want ja, eerst zo'n examen en cursus, te moeilák....
..."en wie gaat er nu helemaal controleren of ik zo'n papiertje heb" :smile2:
"Kom kinders! We gaan naar Baarle Nassau, een hondje uitkiezen" :ok:
Zulke lui maakt dat allemaal niks uit ben ik bang.
Nee maar als het wettelijk verplicht is kan dat ook nagegaan worden.
je kunt ook aangehouden worden als je auto rijdt, moet je ook je rijbewijs laten zien.

Fikse (en dan bedoel ik ook echt een fikse) boete erop als je geen houdersbewijs hebt, moet jij eens zien hoe dat helpt!
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Cedhil schreef:Schijnbaar zijn er al fokkers die een pup meegeven en controleren of de eigenaren op puppycursus of een andere cursus gaan. Zoniet, kans dat de pup weer wordt weggehaald. Vertelde de fokker waar ik onze pups vandaan heb.
en heel veel mensen gaan dan toch voor een leuke broodfokpup, daar zitten tenminste geen eisen pakket aan vast :cheer:
Jaap*
Zeer actief

renee-uk schreef:
Jaap* schreef:Ik zou niet weten op welke merites je moet gaan beoordelen of iemand wel of niet een 'hondenbewijs' moet worden verstrekt :19:
Als ze kunnen beoordelen dat jij theoretisch in staat bent aan het verkeer deel te nemen, moet dat ook kunnen als het gaat om het bezit van honden.
Ja, maar wat moet je dan gaan meten?
Perceelgrootte?
Inkomen?
Gezinssamenstelling?
Vije tijd?
Waar moet je aan voldoen om een hond te mogen hebben, en maak je dan ook onderscheid tussen de rassen?
Dat je bijvoorbeeld wel een swiffer mag hebben maar (nog) geen herder?

Of is het eigenlijk gewoon meldingsplicht op de cursusavond en krijgt iedereen sowieso een examen?
renee-uk
Zeer actief

Nanna schreef:
renee-uk schreef:
En zo'n examen hoeft voor mij helemaal niet op hoog niveau. Niemand hoeft voor mij te weten waar sertolicellen voor zijn ;-)
Gewoon de basisdingetjes, niks hoogdravends.
Het is écht de preventieve werking; het eerst zo'n pampiertje moeten halen voordat je Fido mag kopen. Dat alleen al zal veel mensen afschrikken en van een hond doen afzien.
Ja dat zei ik toch ook al in mijn eerste berichtje, gewoon heel basaal.
Het is niet mijn bedoeling dat alleen hoogbegaafden een hond mogen aanschaffen.
Afbeelding

Rami
Zeer actief

Nanna schreef: Als dat niet mag dan gaan ze het plaatselijke Sufferdje in. Of in de Telegraaf, die had vroeger ook pagina's vól met puppies.
Maar ze zullen hoe dan ook aan de man gebracht worden.
Ik heb het ook niet alleen over MP maar over alle media die zo laagdrempelig en oncontroleerbaar zijn. Levende have aanbieden zou- wat mij betreft - gewoon best aan banden mogen. Laat fokkers (en stichtingen en opvang/asielen) die willen adverteren dat doen in dierentijdschriften of speciale dieren-websites. Natuurlijk los je daar niet alle dierenleed mee op (was het maar waar) maar ik zou het wel goed vinden als mensen iets meer moeite moeten doen voordat ze een dier aanschaffen.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

renee-uk schreef:

Een rijbewijs wordt afgegeven voor theorie en praktijk. Niet alleen theorie.
Jaap*
Zeer actief

In plaats van examen bedoelde ik natuurlijk diploma :mrgreen:
renee-uk
Zeer actief

Jaap* schreef:
renee-uk schreef:
Ja, maar wat moet je dan gaan meten?
Perceelgrootte?
Inkomen?
Gezinssamenstelling?
Vije tijd?
Waar moet je aan voldoen om een hond te mogen hebben, en maak je dan ook onderscheid tussen de rassen?
Dat je bijvoorbeeld wel een swiffer mag hebben maar (nog) geen herder?

Of is het eigenlijk gewoon meldingsplicht op de cursusavond en krijgt iedereen sowieso een examen?
Nee nee en nee, dat gaat veel te ver

dit schreef ik en dit bedoel ik nog steeds:
ja wat basiskennis van gedrag, wat basiskennis van opvoeding, wat basiskennis over verzorging en wat basiskennis over voedsel.
Het hoeft niet heel diepgaand, echt rijden leer je ook na je rijexamen pas. Maar dan weet je wel de grondbeginselen van brommer- of autorijden en de verkeersregels...
Zo zou ik het ook graag zien voor hondenhouders.

De mensen die een hond willen voor de status zullen dat toch wel doen, maar degene die wat minder op de hoogte zijn van de problemen die ze tegen kunnen komen zullen misschien een keertje extra nadenken voor ze een wat moeilijker ras nemen of überhaupt een hond nemen.
Kijk naar de vragen die sommige beginners hier stellen, voor de doorgewinterde hondenhouder gesneden koek, voor hen niet anders stelden ze die vraag niet.
Als ze zo'n papiertje hadden moeten halen zouden ze het antwoord al geweten hebben en wat beslagener ten ijs komen met hun eerste pup/hond.

edit: wat de zakelijke kant betreft zou er ook best een onderdeeltje mogen zijn over de kosten die een hond in zijn leventje met zich meebrengt. Ik denk dat heel veel mensen zich ook verkijken op wat er verder nog bij komt behalve aanschafprijs en voedsel.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Ri@ schreef:
renee-uk schreef:

Een rijbewijs wordt afgegeven voor theorie en praktijk. Niet alleen theorie.
ja dat weet ik maar ik heb het zuiver over het theorie gedeelte en dat zei ik eerder ook al
Een cursus op zich vind ik ook niks, maar een soort van hondenhouders examen ja daar zie ik wel wat in.
Heb je genoeg hondenkennis dan kun je dat papiertje zo halen, heb je die niet dan zou je wat theorielessen moeten kunnen doen en daarna op examen gaan.

Om brommer of auto te mogen rijden heb je een rijbewijs nodig, maar een hond mag iedereen maar houden.

Denk als er zoiets was dat je dan al een deel van de herplaatshondjes-vanwege-onvermogen-een-hond-op-te-voeden minder had.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Jaap* schreef:In plaats van examen bedoelde ik natuurlijk diploma :mrgreen:
en examen moet voor iedereen, heb je al hondenkennis kan dat geen probleem zijn, heb je die niet kun je theorielessen nemen
en slaag je krijg je een mooi diploma in de vorm van een 'hondenhouders bewijs ' ;)
Afbeelding

S@ndr@
Zeer actief

Wat is dat toch in Nederland dat we overal regels en papiertjes voor moeten hebben en halen, :N: het ontgaat me compleet, echt waar
dat mensen dat zelf nodig vinden. :denken:
Ik wordt gek van regel zucht en papiertjes :ugh:
op het moment dat dat nodig is, dan neem ik dus geen hond, meer, de lol is eraf
Jackira
Zeer actief

Ik zie er gewoon meer in dat de wetgeving wordt aangepast in de zin van ingrijpen bij dierenleed. Als dat goed geregeld is zijn examens rijbewijzen voor honden en diploma's niet nodig.

Nu kan er vaak niks worden gedaan. Want dierenleed bestaat niet allen uit hondenleed, maar ook uit kattenleed, konijnenleed, en noem maar op. Ik zou dat dus graag wat breder geregeld willen zien, en meer mogelijkheden tot ingrijpen. Want anders zou je voor iedere diersoort een examen moeten gaan afleggen.

Want als dat goed geregeld is zijn broodfokkers ook al beter aan te pakken. En worden de impulsaankopen ook al teruggedrongen.
S@ndr@
Zeer actief

Ri@ schreef:Ik zie er gewoon meer in dat de wetgeving wordt aangepast in de zin van ingrijpen bij dierenleed. Als dat goed geregeld is zijn examens rijbewijzen voor honden en diploma's niet nodig.

Nu kan er vaak niks worden gedaan. Want dierenleed bestaat niet allen uit hondenleed, maar ook uit kattenleed, konijnenleed, en noem maar op. Ik zou dat dus graag wat breder geregeld willen zien, en meer mogelijkheden tot ingrijpen. Want anders zou je voor iedere diersoort een examen moeten gaan afleggen.
Juist gewoon een beetje nuchterheid betrachtten, je kunt dingen ook zo goed proberen te doen dat het niet leuk meer is :ugh: , verder klinkt een goede cursus doen op papier wel heel erg leuk, maar welke cursus is goed,

ik zoek mezelf een slag in de rondte naar een goede cursus moor mezelf en DuCain in deze omgeving en ik ben nog niet geslaagd :boos: :U:
Jaap*
Zeer actief

renee-uk schreef:
Jaap* schreef:In plaats van examen bedoelde ik natuurlijk diploma :mrgreen:
en examen moet voor iedereen, heb je al hondenkennis kan dat geen probleem zijn, heb je die niet kun je theorielessen nemen
en slaag je krijg je een mooi diploma in de vorm van een 'hondenhouders bewijs ' ;)
Je lijkt te vergeten dat, als je iemand een examen af wilt nemen, je daar ook voor moet kunnen zakken :wink:
Anders is het, wat ik al zei, meer een kwestie van meldingsplicht voor de cursus.
Mijn vraag is dus: Op welke gronden kan iemand een 'hondenbewijs' worden geweigerd?
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik zou zeggen met heel vééééééééééél liefde.
Want immers dan kan je goed voor je hond zorgen en zorg je zowiezo dat ie niks tekort komt.
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Jaap*
Zeer actief

Ja oke. Maar dat is dus gewoon een verplichte cursus :19:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”