Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bult onder staart

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Bult onder staart

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Zazoe heeft al heel lang een bult onder zijn staart. Maar het is niet zomaar een bult. Het is een bult die komt wanneer hij er zin in heeft en wanneer hij weer weg gaat. De bult zit er nooit lang maar ik vraag me af of meer honden dit hebben of dat iemand misschien weet wat dit is.
Op de foto zie je de bult best wel duidelijk. Op deze foto zag hij in de verte een hond zou het kunnen dat hij bij opwinding die bult tevoorschijn haalt ofzo??
Hij heeft ook maar 1 bal maar het lijkt me sterk dat die andere daar zit.

Zien jullie de bult? En wat denken jullie ervan de dierenarts heeft het nog nooit kunnen zien en kan het dus ook niet beoordelen. Eerst had hij de bult wij naar de dierenarts we waren binnen en weg was de bult... :denken:

Afbeelding
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Aantal honden: 2

Re: Bult onder staart

Ongelezen bericht door -Gaby- »

Wat betreft de bult, ik weet niet wat het is. Maar ik wilde nog wel wat zeggen over de niet-ingedaalde bal. Het is volgens mij verstandig om de niet ingedaalde bal te verwijderen omdat er een grotere kans op tumoren is. Zie onderstaande tekst:

Conclusie/advies bij een niet ingedaalde bal

In verband met het risico op tumorvorming bij cryptorchidie is ons advies bij een niet-ingedaalde bal dan ook de volgende:

- Indien castratie wenselijk is, deze door een dierenarts met voldoende chirurgische ervaring te laten uitvoeren.
- Indien u een castratie niet gewenst acht:
*de situatie regelmatige (jaarlijks) te laten controleren.
*de binnen bal preventief te laten verwijderen.

Deze laatste keuze blijft dus een persoonlijke beslissing.

Bron: http://www.ossehoofd.nl/cl_crypto.html
Afbeelding
Foto gemaakt door Judith & Olly
*Charlotte
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Charlotte »

Sam had dat ook! Bij hem hoorde dat gewoon volgens mij, hij had er geen last van en ik heb er nooit iets aan gemerkt, maar nou jij die foto laat zien herken ik het wel :wink: Als ik zo terug denk, zou het wel kunnen dat het soms dikker was dan andere keren, dat het meer uitstond zeg maar...
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Het zou een hernia kunnen zijn. En daar moet je dus wel mee oppassen (beter gezegd: moet geopereerd worden). Hij moet dan meteen gecastreerd worden overigens want dit type hernia is afhankelijk van testosteron. Dat laatste is inderdaad sowieso niet een slecht idee maar dat terzijde.
Een DA zou zelfs als de bult weg is evengoed het gat wel moeten kunnen voelen.

Groetjes,

Kees
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

-Gaby- schreef:Wat betreft de bult, ik weet niet wat het is. Maar ik wilde nog wel wat zeggen over de niet-ingedaalde bal. Het is volgens mij verstandig om de niet ingedaalde bal te verwijderen omdat er een grotere kans op tumoren is. Zie onderstaande tekst:

Conclusie/advies bij een niet ingedaalde bal

In verband met het risico op tumorvorming bij cryptorchidie is ons advies bij een niet-ingedaalde bal dan ook de volgende:

- Indien castratie wenselijk is, deze door een dierenarts met voldoende chirurgische ervaring te laten uitvoeren.
- Indien u een castratie niet gewenst acht:
*de situatie regelmatige (jaarlijks) te laten controleren.
*de binnen bal preventief te laten verwijderen.

Deze laatste keuze blijft dus een persoonlijke beslissing.

Bron: http://www.ossehoofd.nl/cl_crypto.html
Valt nogal mee geloof ik :wink:
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=556" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sanne!!
Zeer actief

Over dat castreren heb ik echt zoveel uitgezocht totdat ik er gek van werd. Ik was een beetje overtuigd om het niet te laten doen. De kans dat het fout gaat met een niet ingedaalde bal is evengroot als de kans dat de operatie mislukt. (klein dus) We laten als Zazoe straks ouder is wel echografie doen waarschijnlijk jaarlijks om het allemaal na te kijken!
Hij heeft verder geen last van de bult maar ik zal bij de volgende vaccinatie de dierenarts eens laten voelen. Hij moet toch weer bijna een prikkie!

Wat betreft dat castreren wat zouden jullie doen dan? Wij hebben er eigenlijkj express voor gekozen het niet te laten doen omdat hij juist maar 1 bal had..
De meningen zijn er zelfs onder de dierenartsen nogal in verdeeld... Lastig dus.
ranetje
Zeer actief

Ik zou het niet direct doen, maar over een jaar of wat eventueel een echo laten maken of de ontbrekende bal inderdaad aanwezig is in de buikholte.
Maar een andere keuze is legitiem hoor! :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door carlos »

Waar Zazoe, waarschijnlijk last van heeft, noemen ze een HERNIA PERINEALIS, laat dit door DA vaststellen. Mijn vorige hond (intacte reu) kreeg hier ook last van op een leeftijd van 10 jaar. De hond heeft een prostaat gevoelig hormoon ingespoten gekregen, rn hierna ging het redelijk, weinig last met poepen.Voorstel van de DA was een operatie en castratie.
Ik heb dit niet laten doen en desondanks is mijn trouwe vriend toch nog bijna 16 geworden.

http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=152" onclick="window.open(this.href);return false;
Sanne!!
Zeer actief

carlos schreef:Waar Zazoe, waarschijnlijk last van heeft, noemen ze een HERNIA PERINEALIS, laat dit door DA vaststellen. Mijn vorige hond (intacte reu) kreeg hier ook last van op een leeftijd van 10 jaar. De hond heeft een prostaat gevoelig hormoon ingespoten gekregen, rn hierna ging het redelijk, weinig last met poepen.Voorstel van de DA was een operatie en castratie.
Ik heb dit niet laten doen en desondanks is mijn trouwe vriend toch nog bijna 16 geworden.

http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=152" onclick="window.open(this.href);return false;
Met dit antwoord stel je me echt gesrust! Dank je. Op school hebben ze er diverse keren naar gekeken. Zijn ook dierenartsen en die hebben niks gevoeld. ijn eigen dierenarts heeft er na gekeken en ook niets gevoeld.
Zazoe heeft nooit last met poepen dus misschien is het wat anders???
CKS
Zeer actief

carlos schreef: rn hierna ging het redelijk, weinig last met poepen.Voorstel van de DA was een operatie en castratie.
Dus als ik het goed begrijp heeft je trouwe vriend nog 6 jaar redelijk geleefd met weinig last met poepen? Was het niet eerlijker geweest om wel te opereren + castreren zodat je trouwe vriend nog 6 jaar goed geleefd had zónder last met poepen?
Sanne!! schreef: Met dit antwoord stel je me echt gesrust! Dank je. Op school hebben ze er diverse keren naar gekeken. Zijn ook dierenartsen en die hebben niks gevoeld. ijn eigen dierenarts heeft er na gekeken en ook niets gevoeld.
Zazoe heeft nooit last met poepen dus misschien is het wat anders???
Als het géén hernia is (wat ik je een paar dagen geleden ook al aangegeven heb trouwens) waar komt die bult dan vandaan? Bulten komen niet zomaar op om vervolgens weer te verdwijnen zonder dat daar een oorzaak voor is. Dat ie (nog?) geen last heeft met poepen zegt niets, het kan ook iets anders zijn wat in de hernia duikt. De blaas bijvoorbeeld.

Als het géén hernia is zou ik als eigenaar van de hond wel verdraaid graag willen weten wat het dan wel is, en geen genoegen nemen met 'ik voel niets dus het bestaat niet'.

Groetjes,

Kees
ranetje
Zeer actief

Kees, het opereren van die hernia's is lang niet altijd succesvol heb ik gehoord. :wink:
Dus dan kiezen voor geen operatie als de hond er weinig tot geen last van heeft lijkt me niet zo'n vreselijk slechte beslissing.
Afbeelding
carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door carlos »

Casey schreef:
carlos schreef: rn hierna ging het redelijk, weinig last met poepen.Voorstel van de DA was een operatie en castratie.
Dus als ik het goed begrijp heeft je trouwe vriend nog 6 jaar redelijk geleefd met weinig last met poepen? Was het niet eerlijker geweest om wel te opereren + castreren zodat je trouwe vriend nog 6 jaar goed geleefd had zónder last met poepen?

Beste Kees, ik heb nog steeds geen glazen bol, waarin ik 6 jaar voorruit kan kijken :U:
Bovendien was die operatie niet zonder risico's en mede in acht genomen de leeftijd van mijn hond (narcose risico)en de aard (zenuwachtig) heb ik toen bewust hiervoor gekozen. En dat was achteraf :E: de juiste keuze.

gr Carlos
CKS
Zeer actief

ranetje schreef:Kees, het opereren van die hernia's is lang niet altijd succesvol heb ik gehoord. :wink:
Dat is niet mijn ervaring. De enige gevallen waarbij ik gezien heb dat er geen succes was, was bij honden die persé niet gecastreerd mochten worden. Dan heeft opereren dus weinig zin omdat de hernia dan vroeg of laat weer terugkomt. Maar zelfs in een heel extreem geval (15 jarige hond die al 3 keer aan zijn hernia geopereerd was, tot zijn eigenaresse eindelijk besloot dat de ballen eraf mochten) heb ik (van erg dichtbij) gezien dat de operatie succesvol was. In dit geval was er door de testosteron en de eerdere operaties totaal geen weefsel meer over om er nog iets van te bakken, dus is er een soort doekje gebruikt van hetzelfde materiaal waar hechtingen van gemaakt worden (geen idee hoe die heten in het Nederlands). De zaak werd nog gecompliceerd door een perforatie van het rectum maar zelfs deze hond is er uiteindelijk uitstekend uit gekomen en kan weer normaal poepen zonder pijn.
Dus dan kiezen voor geen operatie als de hond er weinig tot geen last van heeft lijkt me niet zo'n vreselijk slechte beslissing.
Mij wel. De reden dat poepen lastig gaat is dat de dikke darm deels door de hernia naar buiten gaat, en dan weer terug buigt en alsnog doorloopt naar de anus. Denk aan poepen door een dubbelgevouwen tuinslang :oeps: Verder is het gevaarlijk want de dikke darm, de prostaat of de blaas kan in de hernia vast komen te zitten waardoor de bloedsomloop afgeknepen wordt. Het betreffende orgaan kan dan afsterven wat onvermijdelijk een zeer pijnlijke dood ten gevolge heeft.
carlos schreef: Bovendien was die operatie niet zonder risico's en mede in acht genomen de leeftijd van mijn hond (narcose risico)en de aard (zenuwachtig) heb ik toen bewust hiervoor gekozen. En dat was achteraf :E: de juiste keuze.
Zenuwachtige honden kunnen thuis al een kalmeringstabletje krijgen, dan valt het allemaal weer reuze mee ;) Ik had dus tien keer liever het (geringe) narcose risico gelopen dan dat ik bewust het risico neem dat mijn hond op een echt heel nare manier (door een afgestorven dikke darm of blaas of zo) om het leven kwam ;) Bovendien geniet ik zelf teveel van lekker poepen om dat mijn hond niet ook te gunnen :wc:

In het geval van TS vermoed ik haast dat het de blaas is die door de hernia naar buiten komt. Als dat zo is loopt Zazou met een tijdbom die ieder moment af kan gaan. Ik zou dus zeker op zoek gaan naar een dierenarts die er goed naar kan kijken óf een heel geloofwaardige verklaring heeft waar die bult dan vandaan komt. Ik loop me suf te prakkizeren over een andere verklaring maar ik om er echt niet op. Als het inderdaad een hernia is kun je er echt niet gewoon mee doorlopen tot het weer eens tijd is voor de enting of zo.

Groetjes,

Kees
Sanne!!
Zeer actief

Je hebt me wel overtuigd hoor Kees.
Maar wat ik me dan toch af vraag is dat er hier nu twee honden zijn die er allebei last van hadden: Namelijk Sam en de trouwe vriend hebben er allebei niets aan laten doen en dat gaat goed..
Ik heb net de dierenarts gebeld (de assistente) En die gaat het navragen en laat nog wat weten!
CKS
Zeer actief

Sanne!! schreef:Maar wat ik me dan toch af vraag is dat er hier nu twee honden zijn die er allebei last van hadden: Namelijk Sam en de trouwe vriend hebben er allebei niets aan laten doen en dat gaat goed..
Ik heb net de dierenarts gebeld (de assistente) En die gaat het navragen en laat nog wat weten!
Dezelfde reden dat er opa's van 95 zijn die hun hele leven gerookt hebben, en dat er vrouwen zijn die tijdens de zwangerschap stevig doorpaffen en toch ogenschijnlijk geen problemen veroorzaken voor hun kinderen :wink: Oftewel, puur toeval :D dat je een vergroot risico ergens op loopt wil niet persé zeggen dat je er ook last mee krijgt.
Ik blijf het vreemd vinden trouwens dat niemand de hernia kan voelen. Zelfs wanneer de bult zelf weg is moet je het gaat normaalgesproken volgens mij prima kunnen voelen, tenminste, bij alle hernia's die ik gezien heb was dat totaal geen probleem. Ik blijf me dus afvragen wat er anders aan de hand zou kunnen zijn, maar ik heb echt geen idee :denken:

Kees
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik heb een hond gekend die niet ingedaalde teelballen had en op ik geloof 9-jarige leeftijd erge last kreeg van een darmbreuk, hij gilde het uit als hij moest poepen.Of het voordien te zien was kan ik niet zeggen, de hond had lang haar en een nogal passief baasje.Hond is alsnog geopereerd ( hernia, prostaat plus castratie) en knapte zienderogen op.
Of het altijd kwaad kan om het uit te stellen weet ik niet, mensen kunnen een leven lang rondlopen met een breuk.
Maar ik zou het wel zeker willen weten.
Sanne!!
Zeer actief

ben langs de dierenarts geweest ik heb het uitgelegd hij zei dat het zeer onwaarschijnlijk was dat het een hernia zou zijn want dan zou hij ook pijnklachten moeten hebben.
Hij heeft eraan gevoeld en hij voelde niets zei hij. Zelfs terwijl de dierenarts eraan voelde bleef hij kwispelen.
De dierenarts zei als hij pijn zou krijgen ik wel moest terug komen maar dat er nu nog niets aan de hand was.

Nu zit ik zelf te denken zou het niet kunnen dat hij een verslapping heeft van die spieren? Helemaal vergeten te vragen natuurlijk!
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Onze honden hebben dit allebei als ze blaffen!
Net of daar een spier zit die dat veroorzaakt.
Ik heb het nooit raar gevonden, omdat het alleen gebeurt als ze blaffen of grommen.
Net zoiets dat je ogen vanzelf dichtgaan als je niest, zo'n idee heb ik erbij (maar dan anders natuurlijk)
:zweep:
Sanne!!
Zeer actief

Paulala schreef:Onze honden hebben dit allebei als ze blaffen!
Net of daar een spier zit die dat veroorzaakt.
Ik heb het nooit raar gevonden, omdat het alleen gebeurt als ze blaffen of grommen.
Net zoiets dat je ogen vanzelf dichtgaan als je niest, zo'n idee heb ik erbij (maar dan anders natuurlijk)
Nou van de week viel het me echt extra op. Ik was Zazoe aan het uitlaten op een losloopgebied en er komt een andere macho reu op hem af dus Zazoe maakt zich groot en die bult komt opzetten. Ik roep Zazoe bij me en voor dat hij bij mij was, was de bult alweer bijna weg!
Ik denk dus dat daar inderdaad een of andere klier zit die zich opzet en terug trekt maar dat dierenartsen dat dan niet weten :denken:
ranetje
Zeer actief

Of spanning die zich uit in druk op de darm, daardoor een bult en vervolgens ontspanning als hij naar jou toe komt en bult weg?

In onverwachte klieren geloof ik eigenlijk niet zo :wink:
Daarvoor zijn er dacht ik te veel honden op de ontleedtafel geweest.

Ik snap nog niet wat een niet ingedaalde bal daarmee te maken zou moeten hebben :?
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief

ranetje schreef:Of spanning die zich uit in druk op de darm, daardoor een bult en vervolgens ontspanning als hij naar jou toe komt en bult weg?

Ik snap nog niet wat een niet ingedaalde bal daarmee te maken zou moeten hebben :?
Die niet ingedaalde bal heeft er ws ook niets mee te maken maar ik vroeg me af of het heel misschien zou kunnen maar die bal zit in zijn buikholte dus dat kan er nooit mee te maken hebben!
Maar met die darm zou ook kunnen ik weet het niet de dierenarts weet het niet maar zoals ik lees hebben er meer honen last van of hebben er last van gehad.
ranetje
Zeer actief

Sanne!! schreef:
ranetje schreef:Of spanning die zich uit in druk op de darm, daardoor een bult en vervolgens ontspanning als hij naar jou toe komt en bult weg?

Die niet ingedaalde bal heeft er ws ook niets mee te maken maar ik vroeg me af of het heel misschien zou kunnen maar die bal zit in zijn buikholte dus dat kan er nooit mee te maken hebben!
Maar met die darm zou ook kunnen ik weet het niet de dierenarts weet het niet maar zoals ik lees hebben er meer honen last van of hebben er last van gehad.
Het maakt je(mij) op zijn minst nieuwschierig wat er nou eigenlijk is waardoor die "bult" er is en dan weer niet :wink:
Afbeelding
Sanne!!
Zeer actief

ranetje schreef:
Sanne!! schreef:

Het maakt je(mij) op zijn minst nieuwschierig wat er nou eigenlijk is waardoor die "bult" er is en dan weer niet :wink:
Tuurlijk daarom stelde ik ook de vraag maar wat moet ik ermee? Ik heb op school laten kijken daar krijg ik les van 2 verschillende dierenartsen 1 zei dus dat het een hernia zou kunnen zijn maar omdat hij geen pijn heeft zou het een verslapping kunnen zijn van die spieren als hij pijn zou krijgen meteen naar de dierenarts. Nou hij heeft nooit pijn en er nu al 2 jaar last van.
Ze hebben allebei gevoeld en kunnen geen hernia voelen. Die tweede had er geen verklaring voor.
Ik ben bij mijn eigen dierenarts geweest tijdens consult voelde hij ook niets en er was ook niets aan de hand.
Omdat ik het laatst dus niet vertrouwde ben ik naar een andere dan mijn eigen dierenarts geweest maar ook hij kon niets verzinnen en had er ook eigenlijk geen andere verklaring voor?
Ondertussen is hij dus eigenlijk door 4 dierenartsen na gekeken en alle 4 zeggen eigenlijk dat het geen hernia kan zijn omdat hij geen pijn heeft en je ook geen gat kunt voelen.
Dus hoe ik erachter kan komen...geen idee!
ranetje
Zeer actief

Sanne!! schreef:Ondertussen is hij dus eigenlijk door 4 dierenartsen na gekeken en alle 4 zeggen eigenlijk dat het geen hernia kan zijn omdat hij geen pijn heeft en je ook geen gat kunt voelen.
Dus hoe ik erachter kan komen...geen idee!
Nou dan zal het wel geen hernia zijn (denk ik :wink: )
Wat het dan wel is zou ik ook niet weten.

Hij heeft er dus geen last van.
Jij ziet het verschijnsel, maar het hindert de hond niet.
Wat zou je dan moeten doen? :U:
Volgens mij niks.
Hooguit opletten of hij wel een keer pijn krijgt.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Als er echt niets medisch uit te ontdekken is zou ik het laten voor wat het is hoor... het komt en verdwijnt.. telkens zie ik de topic en denk ik dat het wat is wat Finn heeft.. maar die heeft echt een bult onder de staart.. die verdwijnt dus niet. . en dat heb ik laten onderzoeken
en dat bleek een " vervelende Klier" ... :tongue: ik dacht destijds talg maar het is dus een klier.. maar die blijft zitten en is niet 1 die de grote verdwijntruc doet zoals bij jouw hond

Als hij er verder geen last van heeft en je hebt al 4 da's er naar laten kijken zou ik het wel goed vinden hoor..
Sanne!!
Zeer actief

blondie schreef:Als er echt niets medisch uit te ontdekken is zou ik het laten voor wat het is hoor... het komt en verdwijnt.. telkens zie ik de topic en denk ik dat het wat is wat Finn heeft.. maar die heeft echt een bult onder de staart.. die verdwijnt dus niet. . en dat heb ik laten onderzoeken
en dat bleek een " vervelende Klier" ... :tongue: ik dacht destijds talg maar het is dus een klier.. maar die blijft zitten en is niet 1 die de grote verdwijntruc doet zoals bij jouw hond

Als hij er verder geen last van heeft en je hebt al 4 da's er naar laten kijken zou ik het wel goed vinden hoor..
oh Finn heeft dus wel een of andere opgezette klier? Zit die op dezelfde plek als bij Zazoe?
Wel vervelend dan en wat moet je er nu aan doen of heeft zij er verder ook geen last van?

Wat ik nu inderdaad doe is gewoon afwachten zoals ik lees hebben meerdere honden het. Ik zal bij ieder consult de dierenarts nogmaals laten voelen en we zien wel.
Zolang hij normaal blijft poepen en plassen en verer geen pijn vertoond vind ik het nu inderdaad ook wel goed.
Toch wil ik jullie wel bedanken voor de antwoorden ze hebben me erg geholpen!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”