Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden NOOIT los

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Honden NOOIT los

Ongelezen bericht door lieke »

Nanna schreef:alleen maar lof voor zo'n verantwoordelijke baas :ok: . Maar ik zou zo'n hond niet motten :neenee: . Ik zou compleet gestoord worden, voor mezelf en voor die hond, als ik altijd met dat eeuwige lijntje zou moeten lopen. :N:
Heb ik ook altijd gezegd :wink: . Ik heb het altijd heerlijk gevonden om lekker relaxed met de hond(en) te wandelen. Ik heb altijd honden gehad die a) nooit ruzie zochten en b) als er wel een hond was die ruzie met hen zocht, er met een grote boog om heen liepen.
Met Cody heb ik dus het roer drastisch moeten omgooien. Heel vervelend, vind ik nog steeds. En al is hij stukken opgeknapt, ik moet nog steeds de omgeving blijven scannen. Mensen met wie ik in het verleden nog wel eens een praatje maakte, moet ik nu met een boog omheen omdat meneer nu eenmaal een hekel heeft aan hun hond.
Maar goed, ik zit nu eenmaal met zo'n hond en ik hou toch erg veel van hem. Ondanks zijn al nukken en kuren. Van het weekend heeft hij bijvoorbeeld voor het eerst in lange tijd weer 'ns naar me gehapt (raakte me amper hoor) omdat hij niet wilde dat ik hem 'van achteren' even schoonmaakte. Ik deed hem echt geen pijn, maar hij was weer chagrijnig.
En dan ben ik best wel boos, maar ik wil hem toch niet kwijt en dan moet ik hem toch accepteren zoals hij is. Mét al zijn vervelende trekjes.
:wink:
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:
Neeltje schreef: Een chihuahua heeft in huis meer dan genoeg ruimte om de hele dag te rennen, zelfs als het op een flat zou wonen.
Het gaat toch niet om oppervlakte?
Mijn honden hollen in ieder geval niet als dollen door het huis, dat doen ze veel liever in het bos. Daar zijn geurtjes, geluiden, nieuwe dingen.
Een hond die alleen de huiskamer en de keuken tot zijn beschikking heeft en zich daar dan maar moet uitkuren vind ik doodzielig.

Als ik Ierse Wolfshonden zou fokken zou ik rústig een pup verkopen aan iemand die op een flat woont (met lift). Als die baas dan maar iedere dag zijn hond lekker uitlaat en laat rauzen in park of bos.
Iemand met een tuin van 1000 m2 die zijn hond daar nooit uit zou laten kreeg van mij beslist geen pup.

On topic: Ik snap overigens best wel dat sommige honden ivm hond/mensagressie nooit los kunnen; alleen maar lof voor zo'n verantwoordelijke baas :ok: . Maar ik zou zo'n hond niet motten :neenee: . Ik zou compleet gestoord worden, voor mezelf en voor die hond, als ik altijd met dat eeuwige lijntje zou moeten lopen. :N:
Maar voor de geurtjes etc hoeven ze toch niet los in het bos te lopen?

Ik ben het verder met je eens, maar als het nu eenmaal niet kan, dan kan het niet.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
lieke schreef: Van het weekend heeft hij bijvoorbeeld voor het eerst in lange tijd weer 'ns naar me gehapt (raakte me amper hoor) omdat hij niet wilde dat ik hem 'van achteren' even schoonmaakte. Ik deed hem echt geen pijn, maar hij was weer chagrijnig.
Ik vind het knap hoe jij met hem om kunt gaan, mij zou dat zo niet lukken, ik heb weinig geduld. Ik vrees dat het tussen ons een complete machtsstrijd zou gaan worden :mrgreen:
Maar misschien zou jij die machtsstrijd dan wél winnen :wink: .
(Hieruit kun je dus opmaken dat ik soms twijfel aan mijn alfa-eigenschappen :roll: ).
Maar afijn: ik kan hem soms wel eens met liefde achter het behang plakken maar dan hangt hij vlak daarna weer zo gezellig tegen me aan te hangen en met een smachtende blik naar me opkijkend. En dan denk ik: hij heeft vást en zeker ontzettend spijt van dat hij zo lelijk deed.

(Ja, ik vermenselijk hem, ik wéét het :mrgreen: ).
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

lieke schreef:
Nanna schreef:
lieke schreef: Van het weekend heeft hij bijvoorbeeld voor het eerst in lange tijd weer 'ns naar me gehapt (raakte me amper hoor) omdat hij niet wilde dat ik hem 'van achteren' even schoonmaakte. Ik deed hem echt geen pijn, maar hij was weer chagrijnig.
Ik vind het knap hoe jij met hem om kunt gaan, mij zou dat zo niet lukken, ik heb weinig geduld. Ik vrees dat het tussen ons een complete machtsstrijd zou gaan worden :mrgreen:
(Hieruit kun je dus opmaken dat ik soms twijfel aan mijn alfa-eigenschappen :roll: ).
Maar afijn: ik kan hem soms wel eens met liefde achter het behang plakken maar dan hangt hij vlak daarna weer zo gezellig tegen me aan te hangen en met een smachtende blik naar me opkijkend. En dan denk ik: hij heeft vást en zeker ontzettend spijt van dat hij zo lelijk deed.

Oef, fijn dat je het zelf zegt. :mrgreen:

Maar even Lieke..
Hangt hij tegen je aan nadat hij gegromd/gehapt heeft tegen jou?
Mocht dat zo zijn dan zou ik het absoluut niet pikken dat ie tegen me aan gaat hangen. :wink:

Verder ben ik het met Nanna eens, ik wil ook absoluut geen machtstrijd op dat gebied.(ik moet dat ook niet dat de honden gaan happen naar mij,asjeblief zeg).
En dat straal ik wel uit naar mijn honden.(ik kan een redelijk dominant typje zijn). :F:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

wendy71 schreef:
lieke schreef:
Nanna schreef:

Maar even Lieke..
Mocht dat zo zijn dan zou ik het absoluut niet pikken dat ie tegen me aan gaat hangen. :wink:

Verder ben ik het met Nanna eens, ik wil ook absoluut geen machtstrijd op dat gebied.(ik moet dat ook niet dat de honden gaan happen naar mij,asjeblief zeg).
En dat straal ik wel uit naar mijn honden.(ik kan een redelijk dominant typje zijn). :F:
dat denk ik dus ook, maar goed dan moet je wel zeker van jezelf zijn en absoluut geen sec. bang zijn of twijfelen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

wendy71 schreef:
lieke schreef:
Nanna schreef:

Maar even Lieke..

Een hond die zoals die van Lieke uit kwaaiigheid zou willen bijten omdat ik zijn achterkant schoon wil maken had aan mij ook een verkeerde.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
malinois schreef:
dat denk ik dus ook, maar goed dan moet je wel zeker van jezelf zijn en absoluut geen sec. bang zijn of twijfelen...
Ik denk dat ik dat wel in me heb ;-)
Als één van mijn honden naar me zou happen (uit saggerijn hè, niet uit angst of zo) dan zou ik een giftige woede in me voelen opborrelen en dan kon ie voor 3 centen de el krijgen.
Ik ben een geboren afgrijselijke alfa, tegen wil en dank. Ben dus ook nog nooit, door wat voor hond ook, gebeten :mrgreen:
Moet ik ook bij vermelden dat ik niet overmoedig ben; ik ga niet een naar mij grommende Rottweiler frontaal te lijf, ik zal daar gek wezen. Maar uiteindelijk krijg ik ze meestal wel daar waar ik ze hebben wil.
Een uiterst handige eigenschap in mijn DA-ass. tijd ;-)
ik heb dat ook wel, maar bij Xantos moet je dat dus niet zo doen, dat heeft hetzelfde effect als die grommende rottweiler bijv. :wink: Ik ken hem door en door dus weet hoe ik dat moet oplossen, heb ook nog nooit wat met hem gehad wat dat betreft.
De rest ben ik ook heel makkelijk in, als ik nee zeg dan is dat nee, en happen dan handel ik uit een reflex en dat zijn meestal de beste reacties... :N: Want het is duidelijk, snel en zeker gemeend! :mrgreen:
Ik ben ook niet snel bang voor vreemde honden wat dit betreft...
De keren dat ik gebeten ben is toen ik 2 knokkende honden uit elkaar moest halen.. en dat is dus mn eigen fout...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

malinois schreef:
wendy71 schreef:
lieke schreef:
Nanna schreef: Ik vind het knap hoe jij met hem om kunt gaan, mij zou dat zo niet lukken, ik heb weinig geduld. Ik vrees dat het tussen ons een complete machtsstrijd zou gaan worden :mrgreen:

Maar even Lieke..

Klopt, vooral wat betreft dat zeker zijn. :ok:
Als ik iets *zat* ben meen ik dat ook, en dat straal ik uit ws, pas dan maakt het écht indruk.(een halfbakken poging echt niet).
Maar ik heb geen klagen wat dat betreft, mijn honden grommen zelden naar me, is nog maar 2 keer voorgevallen en van 1 keer was iig mijn eigen schuld.
Maar voor een simpele verzorgingsbeurt accepteer ik iig geen gehap.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Nou in sommige situaties mag hij grommen naar me hoor hahaha
toen we op een dak stonden boven strand en hij echt niet omhoog kon springen en ik hem op wilde tillen.. tsja.. dat is zijn eer te na.. en onbekend voor hem.. dat iemand hem optilt..
en gister moesten we ook ergens hoog klimmen.. en dan snap ik dat hij het frustrerend vind dat bluf in een vloeiende beweging omhoog springt... en hij dat niet kan.. en dus een kontje krijgt :mrgreen: :pffff: protest gegrom... hahahah en ik moest na hem omhoog klimmen..dus ach brompot... en niets geen agressie hoor.. beetje tegensputterend gegrom vind ik niet erg... maar hij had idd niet inene moeten snappen of bijten of als ik omhoog klom ook nog even boven me gaan staan.. ze stonden beiden op hoger level... :mrgreen:
Maar echt schnappen naar me omdat ze een handeling niet willen accepteren.. dat pik ik eerlijk gezegd niet... hoe gek ik ook op ze ben
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Mijn honden gaan NOOIT meer los.
En het kan me niets schelen wat wie dan ook daarvan vindt.
Zie: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 58#3413558
:zweep:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Dat ligt er aan. Mensen die niet oefenen op het loslopen en vervolgens de hond geen kans geven, dat vind ik zielig. Maar er zijn genoeg redenen om een hond niet los te laten.

Ik laat Nora maar weinig los. Waarom? Ze loopt weg. En ze komt ook niet terug. Ze heeft geen besef van 'Goh, misschien moet ik bij de baas blijven.' Ik ben haar in het verleden wel eens kwijt geweest en als ik niet was gaan zoeken, had ik haar waarschijnlijk in Enschede terug gevonden. Dus die gaat alleen los op overzichtelijke plaatsen (waar we wel dagelijks heen gaan) en als ik de tijd er voor heb, want ze loopt niet door!

Oh en nog over die Akita (toch?) die losloopt met muilkorf, hoe reageert hij mét muilkorf op andere honden? Dit naar aanleiding van het feit dat wij hier in de buurt een erg vervelende Herder hebben. Meneer heeft nooit gebeten maar valt wel aan. Hij is een paar keer op Nilo gedoken met een hoop gebrul. Hij heeft Nilo dus nooit verwond, maar Nilo is wel zeker onder de indruk van die hond! Als die Akita dat ook zou doen, zou ik er nog steeds niet blij mee zijn dat die losloopt, ookal heeft hij een muilkorf om.

Met Nilo blijf ik er aan trainen, juist omdat ik hem zoveel mogelijk wil laten los lopen. Ik vind het zelf ook enorm saai als hij aan de lijn loopt. Ik kan er echt van genieten om hem los te zien lopen, lekker rennen en snuffelen.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Toen ik alleen Gizmo maar had liep die vrijwel overal waar het kon los. Gizmo is een blije gup en luistert vrij goed, dus geen probleem ! Ik vond toen ook dat een hond die nooit los mocht lopen zielig !
Nu ik Max erbij heb al een tijdje ben ik daar toch anders over gaan denken. Ondanks dat de vorige eigenaren aangaven dat hij prima met andere honden op zou moeten kunnen schieten bleek dat hier niet het geval. Met Gizmo ging het meteen goed maar andere vreemde honden buiten liggen hem niet altijd zo, hij word er vaak behoorlijk onzeker van en gaat dan ook uit van het principe dat de aanval de beste verdediging is! Doet hij niet bij elke hond hoor. Bij sommige reageert hij nauwelijks als ze maar niet aan hem snuffelen en andere daar gaat hij van uit zijn dak. Ik weet nooit van te voren hoe hij zal reageren. Naast een andere hond zitten bij de DA ofzo of wandelen in een groep aangelijnde honden is meestal geen probleem. Katten daarentegen die hier in het park veelvuldig aanwezig zijn zijn hun leven niet zeker !
Hij komt dus nooit los momenteel, en nee, ik vind hem niet zielig ! Hij loopt veel, ook langs de fiets en we spelen regelmatig met een balletje in de tuin. Ik heb niet het idee dat hij iets te kort komt.
De reden dat ik hem toch graag af en toe los zou zien heeft ook te maken met het feit dat hij trekt als een buffel en ik laatst ontdekt heb dat mijn rugklachten daar vandaan komen ! Het lijkt me dus zowel voor hem als voor mij heel fijn als we af en toe een uurtje in het bos konden wandelen zonder getrek en gereutel ! Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een goede muilkorf en hoop dat ik hem daar aan kan wennen. Niet omdat ik hem dan los kan gooien in een groep honden maar omdsat ik dan zelf wat meer gerust ben als ik hem los heb in het bos en er komt ineens een hond uit een pad van rechts ofzo. Misschien gebeurt er dan wel niks hoor, ik heb het nooit los geprobeerd maar ik neem het risico gewoon niet. Met muilkorf heb ik er zelf iig meer rust in en dat zal de hele situatie ook alleen maar ten goede komen. Dus ik hoop dat Max binnekort af en toe los kan !!
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trippell »

In België zijn er geen losloopgebieden, ik denk dat de meerderheid van de honden nooit losloopt. Onze collie vroeger liep ook nooit los, ondanks dat hij eigenlijk superbraaf was. Zit gewoon niet in de mentaliteit hier om je hond los te laten.

Ik vind het totaal niet zielig, er bestaan toch ook dingen zoals afgesloten terreinen, of je eigen tuin (als die groot is) of flexileibanden. De meerderheid van de sledehonden die ik ken loopt nooit los.

Onze malamute loopt bijna altijd los (in bos e.d.), maar als ik er alleen mee ga wandelen (zonder een van onze andere honden), zou ik ze evengoed aan de flexi kunnen laten. Het is niet dat zij zit rond te crossen op wandeling.
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Gizmo loopt altijd los in de losloop gebieden
Hier in de wijk is zelfs een losloop gebied
En ja daar lopen ook veel katten
Gelukkig heeft Gizmo nog nooit een kat te pakken gehad
En tegenover ons huis ligt een hele grote parkeerplaats die van intratuin was
Dit is opgekocht door een project ontwikkelaar
Wat er mee gaat gebeuren is nog zeer onzeker
Maar het is nu nog steeds een heerlijke plek om met de buurtjes samen te komen
De hondjes kunnen heerlijk rennen en spelen
Ik moet er echt niet aan denken dat deze plek straks verboden is voor honden :jank:
Afbeelding
Xiara
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Xiara »

Bij Border Collies is een van de veel voorkomende doodsoorzaken "aangereden/overreden nadat hij/zij een auto probeerde te drijven".

Mijn broertje is zelf fokker en heeft inmiddels al 2 keer gehad dat hij werd gebeld binnen een jaar dat zijn gefokte pup onder de auto was gekomen. 1 keer ook echt einde verhaal pup (eerste auto kon ontwijken, 2e er frontaal overheen), andere pup voor haar leven mank en tenen geamputeerd.
Beide keren doordat mensen de pup los lieten in een bos waar vlak naast een weg lag en een greppel/bosje houdt een Border Collie niet tegen! Dat was dus ook allemaal onder het mom; ja maar het is zo vreselijk leuk als ze los kunnen.

Een hond kan wat mij betreft vaker niet dan wel los. Wel in een gebied waar ze echt geen gevaar lopen en ze echt goed onder controle staan. Maar anders niet!

Mijn pup nu loopt dus ook erg weinig los. Ze luistert nog lang niet naar behoren (tijdens spel kan ik op mijn kop gaan staan, ze komt gewoon niet), maar daar is ze ook 3,5 maand voor.
Als ze los is, is het midden in het park om met anderen te spelen. En zelfs dan hou ik af en toe mijn hart vast hoor.

Dus nee, honden die niet los mogen voor hun eigen veiligheid of die van een ander vind ik absoluut niet zielig! Er zijn 101 andere mogelijkheden om je hond een super tijd te laten hebben.
Een hond diee de kans krijgt een ander wat aan te doen waardoor er problemen ontstaan of zelf gevaar loopt vind ik vele malen zieliger!
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Trippell schreef:In België zijn er geen losloopgebieden, ik denk dat de meerderheid van de honden nooit losloopt. Onze collie vroeger liep ook nooit los, ondanks dat hij eigenlijk superbraaf was. Zit gewoon niet in de mentaliteit hier om je hond los te laten.

Ik vind het totaal niet zielig, er bestaan toch ook dingen zoals afgesloten terreinen, of je eigen tuin (als die groot is) of flexileibanden. De meerderheid van de sledehonden die ik ken loopt nooit los.

Onze malamute loopt bijna altijd los (in bos e.d.), maar als ik er alleen mee ga wandelen (zonder een van onze andere honden), zou ik ze evengoed aan de flexi kunnen laten. Het is niet dat zij zit rond te crossen op wandeling.
Vind je dat niet erg? Ik kan me er echt mateloos aan storen, de laksheid waarmee mensen hier een hond nemen.

80% van de grote honden komt nooit van hun leven uit hun terrein/hok/tuin, de kleintjes hebben soms meer geluk, die mogen af en toe een rondje door de wijk aan de lijn.

Ik vind dat echt dieptriest eerlijk gezegd.
Afbeelding
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Mijn honden komen nooit het erf af.
Ik laat ze nooit uit.
De tuin is een halve hectare groot en dat is mooi zat. Ze kunnen er spelen en rauzen.
We hadden een bullmastiff, die lieten we wel uit, dat was geen hond om in de tuin zich te vermaken.
Maar de bullen zijn -naar mijn idee- helemaal gelukkig met hun leefruimte.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Xiara schreef: Een hond kan wat mij betreft vaker niet dan wel los. Wel in een gebied waar ze echt geen gevaar lopen en ze echt goed onder controle staan. Maar anders niet!

Mijn pup nu loopt dus ook erg weinig los. Ze luistert nog lang niet naar behoren (tijdens spel kan ik op mijn kop gaan staan, ze komt gewoon niet), maar daar is ze ook 3,5 maand voor.
Als ze los is, is het midden in het park om met anderen te spelen. En zelfs dan hou ik af en toe mijn hart vast hoor.
Mijn pup is vier maanden en luistert prima. Dat zeg ik niet om op te scheppen, wel om te zeggen dat ik vind dat je pups juist vanaf dag 1 moet laten loslopen. In het begin willen ze heel graag bij je blijven en dat beloon je. Izzie gaat nu verder weg, maar komt nog steeds heel graag bij me terug. Ik ben immers leuk: geef voertjes, speel met haar etc. Ik kan haar op puppycursus ook gewoon loslaten, ik ben leuker dan de andere pups. En kom op, een BC moet je toch echt net als een Aussie wel gehoorzaam kunnen krijgen :wink: Mijn Kooiker was een geheel ander verhaal met vier maanden, maar dat heb ik ook verkeerd aangepakt qua opvoeding en training. Daarnaast is die simpelweg een stuk minder baasgericht en meer omgevingsgericht. Izzie blijft sowieso dichter bij mij, net als een BC zal doen.

Ik laat mijn honden alleen los in gebieden zonder auto's, gelukkig zijn die er genoeg in de provincie Utrecht. Ik loop eigenlijk heel weinig aangelijnd. Misschien wel te weinig, ik kan erg slecht trainen met een hond aan de lijn en met twee honden aangelijnd lopen ziet er werkelijk niet uit bij mij :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
lieke
Zeer actief
Contacteer:

wendy71 schreef:
malinois schreef:
wendy71 schreef:
lieke schreef: Maar misschien zou jij die machtsstrijd dan wél winnen :wink: .

Maar even Lieke..

Klopt, vooral wat betreft dat zeker zijn. :ok:
Als ik iets *zat* ben meen ik dat ook, en dat straal ik uit ws, pas dan maakt het écht indruk.(een halfbakken poging echt niet).
Maar ik heb geen klagen wat dat betreft, mijn honden grommen zelden naar me, is nog maar 2 keer voorgevallen en van 1 keer was iig mijn eigen schuld.
Maar voor een simpele verzorgingsbeurt accepteer ik iig geen gehap.
Om even op je vraag terug te komen, Wendy: ja, als hij naar me heeft gehapt, dan gaat hij direct met hangend hoofd tegen me aan staan hangen. Ik denk zelf dat hij instinctief hapt en daarna eigenlijk direct 'spijt' heeft. En het komt niet zo heel veel meer voor hoor, alleen zit hij nu volop in de rui waardoor ik hem elke dag wel een uur aan het kammen ben. En hij is nu eenmaal niet een van de geduldigste :wink: .
Maar ik accepteer dit gedrag zeker niet, ben ook niet bang voor hem maar accepteer wel hoe hij is: een hond met gebruiksaanwijzig.
Ik sprak trouwens laatst met een andere colliefokker die ook een reu uit zijn lijn heeft gehad en uiteindelijk moest herplaatsen omdat deze ook van die gekke (lees: agressieve) neigingen had. Deze reu kon ook absoluut niet met andere reuen en was regelmatig agressief naar mensen toe. En zij kende een paar andere honden (ook teefjes) uit deze lijn en daar was het ook niet helemaal pluis mee.
't Was wel een beetje opluchting voor mij te horen dat het niet alleen aan mij lag :wink: .
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Zoek stok! schreef:
Xiara schreef: Een hond kan wat mij betreft vaker niet dan wel los. Wel in een gebied waar ze echt geen gevaar lopen en ze echt goed onder controle staan. Maar anders niet!

Mijn pup is vier maanden en luistert prima. Dat zeg ik niet om op te scheppen, wel om te zeggen dat ik vind dat je pups juist vanaf dag 1 moet laten loslopen. In het begin willen ze heel graag bij je blijven en dat beloon je. Izzie gaat nu verder weg, maar komt nog steeds heel graag bij me terug. Ik ben immers leuk: geef voertjes, speel met haar etc. Ik kan haar op puppycursus ook gewoon loslaten, ik ben leuker dan de andere pups. En kom op, een BC moet je toch echt net als een Aussie wel gehoorzaam kunnen krijgen :wink: Mijn Kooiker was een geheel ander verhaal met vier maanden, maar dat heb ik ook verkeerd aangepakt qua opvoeding en training. Daarnaast is die simpelweg een stuk minder baasgericht en meer omgevingsgericht. Izzie blijft sowieso dichter bij mij, net als een BC zal doen.

Ik laat mijn honden alleen los in gebieden zonder auto's, gelukkig zijn die er genoeg in de provincie Utrecht. Ik loop eigenlijk heel weinig aangelijnd. Misschien wel te weinig, ik kan erg slecht trainen met een hond aan de lijn en met twee honden aangelijnd lopen ziet er werkelijk niet uit bij mij :wink:
Heb ik ook altijd gedaan: vanaf de allereerste dag los. Zo leer je ze vaak juist om bij je in de buurt te blijven omdat ze nog niet ver weg durven.

Overigens natuurlijk niet vlakbij een (drukke) weg.
Laatst zag ik een vrouw met een heel jong pupje, 8 of 9 weken, los op een stoepje langs een doorgaande vrij drukke weg in Weesp.
Ik liep aan de overkant met mijn hond en zag het aankomen.... ja hoor.... pupje van elastiek rende op de weg :jank: Gelukkig kon een passerende vrouw het pupje grijpen en kwam er net geen auto aan (3 seconde later overigens wel).
Vreselijk, afschuwelijk dom!
Laatst gewijzigd door Caro. op 15 jun 2009 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

*Ellen* schreef:Mijn honden komen nooit het erf af.
Ik laat ze nooit uit.
De tuin is een halve hectare groot en dat is mooi zat. Ze kunnen er spelen en rauzen.
We hadden een bullmastiff, die lieten we wel uit, dat was geen hond om in de tuin zich te vermaken.
Maar de bullen zijn -naar mijn idee- helemaal gelukkig met hun leefruimte.
Ik vind dat dus wel zielig, al hadden ze een hele hectare :19:

Nooit is lekker de buurtkrant lezen, altijd en eeuwig hetzelfde veld, nooit iets nieuws.

Zoals Trippell al zei is het in de sledehondensport heel normaal...al hebben die echt niet allemaal een halve hectare....maar die komen in de winter dan tenminste nog ergens (trainingen, wedstrijden, sneeuw).

Ik zal het wel nooit begrijpen...ik kan het iig niet en wandel gewoon lekker met mijn hondjes...in de zomer meer als in de winter aangezien ze dan hun andere bezigheden hebben.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Caro. schreef: Heb ik ook altijd gedaan: vanaf de allereerste dag los. Zo leer je ze vaak juist om bij je in de buurt te blijven omdat ze nog niet ver weg durven.
Hier hetzelfde. En zeker als je al eerder een pup hebt gehad is het redelijk simpel vind ik om de pup te leren op jou te letten en te komen als je roept (mits een beetje baasgericht ras denk ik ook). Lijkt me een stuk lastiger worden als je daarmee pas echt serieus begint als de hond (veel) ouder is.
Saar en Vera luisterden ook prima als jonge pup, lekkers mee, speeltje mee, en klaar.
Overigens natuurlijk niet vlakbij een (drukke) weg.
Laatst zag ik een vrouw met een heel jong pupje, 8 of 9 weken, los op een stoepje langs een doorgaande vrij drukke weg in Weesp.
Ik liep aan de overkant met mijn hond en zag het aankomen.... ja hoor.... pupje van elastiek rende op de weg :jank: Gelukkig kon een passerende vrouw het pupje grijpen en kwam er net geen auto aan (3 seconde later overigens wel).
Vreselijk, afschuwelijk dom!
Ja, dat is uitemate dom!
Afbeelding
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Nou! Pupje durft soms wel ver weg.

Gaia ging ook vanaf dag 1 los. Ze zat toen bij mijn ouders in een klein dorpje met heel weinig verkeer. Daarom kon ze dus ook in de bebouwde kom los (geen agressieve honden in de buurt etc.).

Dag 1 ging ze lief achter me aan, geen problemen. Alles leuk gemaakt, mezelf geprobeert leuk te maken.

Dag 2 ging de eerste twee rondes ook nog prima. De derde ronde ging ze er mooi vandoor. Ik zag nog 1 grote stofwolk van waar het pupje ongeveer moest zijn. Wat ze nou gezien heeft is me tot op de dag van vandaag nog steeds niet duidelijk. :19:
Wel was me duidelijk dat dit getraint moest worden op een afgesloten veldje. Na veel trainen als pup heb ik het er eindelijk uit kunnen krijgen. Dat heeft denk ik wel een jaar geduurd. Ze wilde namelijk niet bij me komen, iets wat voor een Duitser (look a like) toch wel heel raar is.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Gaia schreef:Ze wilde namelijk niet bij me komen, iets wat voor een Duitser (look a like) toch wel heel raar is.
Dat is inderdaad apart. Maar voor mij wel een uitzondering :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Zoek stok! schreef:
Gaia schreef:Ze wilde namelijk niet bij me komen, iets wat voor een Duitser (look a like) toch wel heel raar is.
Ja, waarschijnlijk wel. Ik heb het wel meer gezien, maar dan bij kleinere rassen op oudere leeftijd.

Ondertussen stond ik daar wel met mijn theorie, "pupje komt wel terug, of pupje blijft in de buurt". Ik mocht gewoon pupje opgaan halen aan de andere kant van een akker (ruim een kilometer verder) waar ze toen met vlindertjes aan het spelen was. :N:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Gaia schreef:
Zoek stok! schreef:
Ja, waarschijnlijk wel. Ik heb het wel meer gezien, maar dan bij kleinere rassen op oudere leeftijd.

Ondertussen stond ik daar wel met mijn theorie, "pupje komt wel terug, of pupje blijft in de buurt". Ik mocht gewoon pupje opgaan halen aan de andere kant van een akker (ruim een kilometer verder) waar ze toen met vlindertjes aan het spelen was. :N:
Dan sta je toch mooi te kijken inderdaad :mrgreen: :wink:
Maar ik denk dat dat ook meer uitzondering is dan regel :wink:

Overigens is Vera als pup van een week of 9-10 ook eens opeens van het grasveld waarop we zaten naar huis gaan lopen. God mag weten waarom ze opeens besloot "vind het niet meer leuk, ik ga!", maar ik zag mijn pup dus ook opeens in steeds harder tempo richting einde van het (mega grote) veld kuieren :denken:
De eerste twee keer roepen keek ze ook niet op of om, dus ik was de sprint al in aan het zetten toen ze gelukkg wel reageerde op een hele geschokte harde "VERA!!!". Toen stond ze stil en na wat lokken kwam ze weer naar mij toe.

Daarna heeft ze het nooit meer gedaan, en ik weet dus nog steeds niet wat er in dat koppie omging dat ze opeens in haar eentje naar huis ging waggelen :19: Want ze was juist een pupje dat altijd heel erg in de buurt bleef.
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

ik denk dat als een hond nog nooit los is geweest hij ook niet weet wat hij mist, wel vind ik het dan zielig als deze mensen, die hun hond nooit los laten door omstandigheden, kan altijd, dat ze te groot jachtinstinkt hebben en weglopen, of andere honden aanvallen, deze honden toch wat vrijheid moeten hebben door aan een lange lijn uitgelaten te worden.

maja mijn berner heeft maanden aan de lijn, flexi, gehangen, dit omdat ze door HD niet los kon, ze was te gek en deed allemaal dingen die niet goed waren voor haar poten, nochtans was ze gelukkig, nu loopt ze wel elke dag los, is rustiger en poten zijn stabielen geworden en eigenlijk is ze nu nog veel gelukkiger dan toen aan de flexi moet ik toegeven want ze kan op haar tempo draven in de weides nu

kenji heeft ook zeker 8 maanden aan de lange lijn gehangen door jacht en wegloopgedrag 3 jaar terug, ik had toen de flexi samen aan 10 meter lijn gehangen en liep zo op velden met hem, hij had dan 18 meter vrijheid, maar ik ging wel 3 keer per week naar een losloopplaats met hem om de kans te geven op zijn tempo te draven en te trainen op hierkomen

omdat ik loslopen voor gezonde honden heel belangerijk vind heb ik uiteindelijk een TT gebruikt om wegloop en jachtgedrag in te perken en nooit spijt gehad want na 3 maanden wist hij toch al wat de bedoeling was, hij kan altijd en bijna overal los en moest ik ooit een hond hebben die weer zo is, maar niet door training voldoende kan geleerd worden zou ik het weer doen
Trippell
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
Contacteer:

Re:

Ongelezen bericht door Trippell »

Paddle schreef:
Trippell schreef:In België zijn er geen losloopgebieden, ik denk dat de meerderheid van de honden nooit losloopt. Onze collie vroeger liep ook nooit los, ondanks dat hij eigenlijk superbraaf was. Zit gewoon niet in de mentaliteit hier om je hond los te laten.

Vind je dat niet erg? Ik kan me er echt mateloos aan storen, de laksheid waarmee mensen hier een hond nemen.

80% van de grote honden komt nooit van hun leven uit hun terrein/hok/tuin, de kleintjes hebben soms meer geluk, die mogen af en toe een rondje door de wijk aan de lijn.

Ik vind dat echt dieptriest eerlijk gezegd.
Ik stoor me daar ook enorm aan, maar het wil toch niet zeggen dat je als je je hond nooit loslaat, je er niks mee doet. In België heb je gewoon geen dingen zoals losloopgebieden en is het gewoon tegen de wet als je je hond eenderwaar loslaat. Hierdoor zit het gewoon veel minder in de mentaliteit om een hond los te laten (globaal gezien), ookal ben je wel fel met de hond bezig. Onze vorige hond liep hier thuis gewoon rond als huishond en was overal bij. Hij ging vaak alleen op onze veldweg wandelen, en genoot ook van zijn dagelijkse wandelingen. Steeds aan de lijn. Thuis speelden we ermee (gans de dagen apporteren) en mocht hij gewoon 'erbij horen'.

Wij kenden weinig/niets van honden en deden tegen de hond gewoon zoals zijn vorig baasje ons het allemaal had gezegd zoals zij het deed. Laks was dit misschien wel, in die zin dat we er ons totaal niet in verdiept hadden, maar ik vind dat dus wel een regelrecht bewijs dat dat voor sommige honden gewoon niet nodig is.

Maar ik snap wel wat je bedoelt... Héél veel honden hebben echt nood aan werken en worden dan gewoon in huis genomen 'omdat het toch leuk is om een hond te hebben'. Na verloop van tijd is de hond gewoon een deel van het huis en wordt er dagelijks uitgevochten 'wie er nu de hond uitlaat'. Tja, erg voor de hond, dat wel. Spijtig dat onze maatschappij er weinig aan doet, maar ik vrees dat er nooit verandering in zal komen.
Afbeelding
"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
Dich
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Canis Vulgaris & Kooikerhondje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dich »

Eén van onze vorige hondjes konden wij ook niet los laten... ik vond dat als eigenaar zijnde wel zielig... maarja, als hij constant mijn oudste hond lastig viel (en niet alleen op wandeling) zat er niets anders op
Afbeelding
Dich
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Canis Vulgaris & Kooikerhondje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dich »

mais bon, laat we dit fabeltje nu eens voor eeuwig en altijd de wereld uithelpen:
In België heb je gewoon geen dingen zoals losloopgebieden en is het gewoon tegen de wet als je je hond eenderwaar loslaat.
dat is gemeentelijk bepaald, dus moet je het reglement van de gemeente opvragen. Er staat niets over honden aan de lijn of los in de wet van het land op zich.

Zedelgem = mogen honden los buiten de bebouwde kom
Bredene (kustgemeente) heeft ook zo'n schrijfsel opgenomen in hun wetgeving

dus NAVRAGEN bij de gemeente

en niet rondbazuinen dat dat niet zou mogen in België :wink: (ken je wetten! )

ivm de losloopweide, de grootste die ik ken, is de Linkeroever in Antwerpen.
In België zijn er geen losloopgebieden
foei dus

er zijn er wel, maar gewoon pakken kleiner dan die in Nederland

Je moet ook rekenen dat de Nederlanders meer ruimte hebben dan Belgen eh...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”