Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voeding Cavalier King Charles Spaniel Loeki

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

wendow
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel: Loeki

Voeding Cavalier King Charles Spaniel Loeki

Ongelezen bericht door wendow »

Op aanraden van Renske (als reactie op het topic waarin ik me voorstelde) maak ik een topic over onze Cavalier King Charles Spaniel Loeki... Haar verhaal gaat als volgt:

Loeki is 8 jaar en komt helaas uit de broodfok... Ze sukkelt nu wat met haar gehoor, ook haar oogjes zijn niet meer echt wat ze moeten zijn, maar ze is nog altijd gelukkig (denken we toch ;)). Loeki krijgt al haar hele leven brokjes, maar de laatste tijd zit daar wat rauwvoer bij... Ze was als ze klein was best wel wat zielig, ze durfde namelijk niet uit een kom eten... Bovendien lustte ze heel weinig soorten brok... We wisten toen thuis allemaal heeel weinig (niks) van rauwvoer af en hebben er toen dus alles aan gedaan om haar te "leren" eten (achteraf gezien echt heel stom, want nu hebben we ontdek dat ze wel graag rauwvoer eet en dat was toen waarschijnlijk ook geen probleem geweest). Op een bepaald moment moesten we iedere frolic opvullen met een beetje paté voor ze het op ad... Uiteindelijk begonnen we dat (gelukkig) wat beu te worden en hebben we dan een nieuw principe ingevoerd: "dessertjes"... Het was dus zo dat we met een koekje voor haar neus stonden te zwaaien (in het begin) tot ze een paar brokjes ad en dan werd ze beloond met een stukje koek... Ze moest dan steeds meer brokjes opeten voor ze weer een stukje kreeg en nu komt ze vrolijk afgedraafd als ze haar kommetje leeg heeft om haar dessertjes te krijgen (een half hondenkoekje en een stukje dentastick)... Nu is ze overgeschakeld op friskies en doet het daar veel beter op dan op frolic (ze had een matte vacht gekregen en haar tanden hingen vol plak van die zachte brokjes). De laatste maanden geven we haar ook een paar dagen per week kippenhartjes, kippenmaagjes, pens en kippenvleugeltjes, afgewisseld qua combinatie naargelang ons gevoel. We weten dat dit veel te weinig variatie is, maar geven het vooral omdat ze er echt veel plezier in heeft en omdat mijn zus en ik ervan overtuigd zijn dat natuurlijke voeding eigenlijk beter is... Waarom dan niet compleet overschakelen? Mijn vader is tegen 'al die botten' en denkt dat ze er in zou stikken, hoewel we er altijd bij blijven (want anders verdwijnt een kippenvleugeltje in ene keer in haar veel te kleine keeltje). Bovendien hebben we een te kleine vriezer en vinden mijn ouders het de moeite niet voor zo'n klein hondje een hele voorraad aan te leggen... We zorgen er nu dus voornamelijk voor dat ze een aantal keren per week het plezier heeft van een beetje rauwvoer (want ze overgens buiten krijgt en dat vindt ze al helemaal super!) terwijl we toch de brokken als het complete en de basis blijven beschouwen...

Renske reageerde hierop dat we misschien eens aan kvv moesten denken en dat ze denkt dat Duck in Belgie (waar ik woon) wel goed beschikbaar is. Mijn reactie:
De pens die we geven is inderdaad van Duck, maar Duck heeft niet echt wat we verlangen voor haar, omdat ze voornamelijk geniet van het knagen en de "echte" vleessmaak van de hartjes en de tandplakverwijdering van de botten vinden we ook een groot pluspunt voor haar... De dierenarts heeft onlangs haar tandplak verwijderd voor het erg werd (dus niet dat ze vergeven zat van tandplak, maar wel teveel om goed te zijn) en we zien wel dat die kippenvleugeltjes daar echt tegen helpen... Duck is eerder een brei dacht ik hé? Of is dat alleen bij pens zo? : ) We hebben er wel al aan gedacht om nog wat meer soorten Duck in huis te nemen naast de pens en dus naar nog wat minder brokdagen te gaan, maar mijn ouders zijn helaas niet genoeg overtuigd dat ze er echt beter op zou doen...

Dit is dus Loeki's verhaal, van het kleine pupje dat bang was van haar etensbak naar een hondje wat wel verzot is op rauwvoer, maar baasjes heeft die er helaas geen diepvies voor willen voorzien omdat ze niet overtuigd zijn... Graag jullie advies!

ps: Mijn zus en ik zijn enorm geinteresseerd in rauwvoer en zijn gerust bereid om dit op ons eentje samen te stellen. We zijn al aardig geinformeerd dankzij dit forum, barfplaats.nl en andere sites over rauwvoeren en dit zou dus in principe geen probleem mogen zijn. Het praktische: de te kleine vriezer en de ouders die niet helemaal overtuigd zijn zijn dus de grootste drempels... Een diepvries bijkopen is dus helaas geen optie aangezien ons ouders die dan natuurlijk moeten betalen...
thelittlegirly
Zeer actief
Mijn ras(sen): cavalier king charels spaniel bleheim teefje
Contacteer:

Re: Voeding Cavalier King Charles Spaniel Loeki

Ongelezen bericht door thelittlegirly »

hoi hoi,
mijn cavalier king charels spaniel indy nu bijna 7 maanden zit ook op rauwvoer! zij krijgt van ons bibi. mevr luste haar brokjes niet meer en nu ze op rauwvoer zit heeft ze een veel compaktere ontlasting en het gaat hartstikke goed met haar. dus ik ben er een voorstander van. bij ons indy werkt het goed. ik woon in brabant daar word het verkocht in tilburg. Groetjes femke
Afbeelding

meid je bent super!!!

http://link.marktplaats.nl/287882556 oppas aangeboden
mwillow

Ongelezen bericht door mwillow »

Er is meer dan Duck als KVV in België. Kijk eens hier voor verkooppunten:
http://www.rauwevoedingvoorhonden.yourb ... m.php?f=14" onclick="window.open(this.href);return false;

Persoonlijk zou ik de Friskies meteen de deur uit donderen en dit hondje volledig overzetten naar rauwe voeding. Als je volledig zelf in de hand wilt hebben wat je voert, is zelf samenstellen de beste optie. Alternatieven vind je in de link. Er zijn de laatste paar jaar prima betaalbare grof gemalen voedingen bij gekomen zonder premixen, olietjes, granen etc. waar een hond niets mee kan. Brok en zelf samenstellen kan prima samen gaan. Er zijn zat honden die naast brok vleesbotten krijgen. Wel zou ik rekening houden met het percentage orgaan (teveel fosfor is belasting nieren) wat je geeft en afwisselen met vleessoorten. Ook het gemiddelde KVV bevat teveel orgaan. Jouw hondje is 8 en heeft niet veel orgaan nodig. Als je bang bent dat je hondje in een kippevleugel stikt, omdat ze teveel schrokt, dan geef je vleesbot dat groter is dan haar kop zelf (dik bevleese kiprugkarkassen, kipkarbo's). Dan zal ze leren dat ze haar gebit moet gebruiken waar het voor bedoeld is en evt. help je een handje door in het begin vast te houden. Wel oppassen voor te grote stukken spiervlees. De meeste schrokkers blijven juist in spiervlees hangen, omdat ze de moeite niet nemen dit af te scheuren en krijgen het vaak niet meer opgebraakt.

Als jij al zo enthousiast bent over de rauwe voeding en je ouders geen zin hebben om daar het een en ander voor te regelen, zou jij het kunnen doen. Met al die prima verkooppunten (o.a. Dogshape) die ook nog eens thuis bezorgen, is het 'kat in het bakkie' tegenwoordig, ook in België. Het enige dat je dan nog moet regelen is een vriezer speciaal voor het hondje. Dat kost bijna niets, zeker niet als je het op tweedehand verkoopsites op de kop kan tikken.
Veel succes met wat je doet.
wendow
geregistreerd lid

@ Femke: Je had dus hetzelfde probleem als wij met Loeki (buiten dat zij ook bang was van haar voederbak... :hmmm: ). Gelukkig heb jij er goed op gereageerd en hadden wij toen helaas de kennis niet om juist te reageren... Ik kan volgens mij wel aan allerlei merken geraken zoals Duck, Bibi, Carnibest, Farmfood en zovelen, maar we willen het eigenlijk liefst van al zelf samenstellen als we dan toch moeten gaan invriezen enzo... Het probleem is dus net dat mijn ouders geen extra vriezer willen voor "zo'n klein hondje" aangezien er al enige medisch kosten (voor hun dan) in het vooruitzicht staan, maar ze niet weten wanneer precies, en mijn zus en ik beiden studeren en ik volgend jaar helaas een vrij kostelijke richting ga volgen waar ze veel geld zullen in moeten pompen... Helaas is het hondje dus wel belangrijk in hun ogen, maar zijn ze er gewoon helemaal niet van overtuigd dat het zoveel beter zou zijn voor haar en zien ze er dus niet echt het nut van in om daar extra in te "investeren", want volgens hun is het een kuurtje van ons wat wel zal overwaaien...

@ Sandra: Bedankt voor deze link, dit forum had ik nog niet gevonden, heb mij meteen aangemeld, want ik wil later (en hopelijk nu voor Loeki) zeker rauwvoeren en dus informeer ik mij zoveel mogelijk. Wat Loeki betreft: Dat is ook mijn zus en mijn idee... Ze heeft ook enkele maanden geleden enorme problemen gehad met haar vacht, haar hele rug was KAAL! Echt alles viel met plukken op de grond... Wij naar de dierenarts: "Je moet deze olie geven" (omega 3, 6 en 9) en dan nog iets van pilletjes ofzo :U: Toen bleef het stabiel, maar kwam helemaal nog niet terug... Toen zijn we nog eens naar een andere dierenarts geweest (we hebben geen vaste en dat was iemand die vroeger al eens goed geholpen had) en zij raadde ons aan van sardientjes te geven uit blik zonder die af te spoelen dus met wat olie eraan... Hielp echt prima: Alles is teruggegroeid en ze heeft echt geen problemen meer gehad... Op dat moment was voor mijn zus (die voor dierenarts studeert) de maat echt vol en is ze met mij komen praten over rauwvoer. Ze geeft haar eigen kat af en toe muisjes en kippenhartjes en is er (net als ik nu) van overtuigd dat het zoveel beter is dan al die vieze troep dat ze in brokken draaien... Helaas is het probleem niet echt die diepvries aanschaffen, maar mijn ouders zijn er ook van overtuigd dat het super veel verbruikt, dus als het een oude vriezer is dan hebben ze daar helaas wel gelijk in... Langs de andere kant zegt mijn mama wel super veel dat ze onze diepvries te klein vindt enzo... Misschien moet ik er nog wat meer op hameren en ook zelf enkele diepvriezers opzoeken en de goedkopere voorleggen enzo... Ik hoop gewoon echt dat ze overtuigd geraken, want ze is altijd zoveel beter de dag na haar rauwvoer. Echt vreemd hoeveel verschil je ziet, ze heeft meer energie en is veel vrolijker :U:
thelittlegirly
Zeer actief
Contacteer:

hey hey,

ja dat is indd een behoorlijke inverstering vooral als je het zelf wil maken. Wij halen voor indy bibi (mix) en dat zit in rollen. die halen wij gewoon steeds per 5 zodat het zelf in onze minivriezer past!!! maar als je bv bij saturn gaat kijken daar hebben ze van die mini vriezertjes en die zijn wel zuinig. het probleem voor ons is dat we gewoon echt geen ruimte hebben om z'n mini vriezer te plaatsen maar ik heb mijn schoonouders heel erg vriendelijk om een laatje in hun vriezer gevragen dus dat we wat groter in kunnen kopen.
Ik hoop dat je je ouders kunt overtuigen want de gezondheid van een hondje is toch ook wel heel erg belangrijk kan je zus geen feiten op tafel leggen ofzo??? Ik hoop dat het lukt. en anders toch misschien overwegen het niet zelf te maken zodat je niet zo heel veel ruimte nodig hebt.
Groetjes femke en indy

ps wat ik kan opmaken uit je berichtje is dat je zus op haar eigen woont??? heeft die geen ruimte??
Afbeelding

meid je bent super!!!

mwillow

wendow schreef: @ Sandra: Bedankt voor deze link, dit forum had ik nog niet gevonden, heb mij meteen aangemeld, want ik wil later (en hopelijk nu voor Loeki) zeker rauwvoeren en dus informeer ik mij zoveel mogelijk. Wat Loeki betreft: Dat is ook mijn zus en mijn idee... Ze heeft ook enkele maanden geleden enorme problemen gehad met haar vacht, haar hele rug was KAAL! Echt alles viel met plukken op de grond... Wij naar de dierenarts: "Je moet deze olie geven" (omega 3, 6 en 9) en dan nog iets van pilletjes ofzo :U: Toen bleef het stabiel, maar kwam helemaal nog niet terug... Toen zijn we nog eens naar een andere dierenarts geweest (we hebben geen vaste en dat was iemand die vroeger al eens goed geholpen had) en zij raadde ons aan van sardientjes te geven uit blik zonder die af te spoelen dus met wat olie eraan... Hielp echt prima: Alles is teruggegroeid en ze heeft echt geen problemen meer gehad... Op dat moment was voor mijn zus (die voor dierenarts studeert) de maat echt vol en is ze met mij komen praten over rauwvoer. Ze geeft haar eigen kat af en toe muisjes en kippenhartjes en is er (net als ik nu) van overtuigd dat het zoveel beter is dan al die vieze troep dat ze in brokken draaien... Helaas is het probleem niet echt die diepvries aanschaffen, maar mijn ouders zijn er ook van overtuigd dat het super veel verbruikt, dus als het een oude vriezer is dan hebben ze daar helaas wel gelijk in... Langs de andere kant zegt mijn mama wel super veel dat ze onze diepvries te klein vindt enzo... Misschien moet ik er nog wat meer op hameren en ook zelf enkele diepvriezers opzoeken en de goedkopere voorleggen enzo... Ik hoop gewoon echt dat ze overtuigd geraken, want ze is altijd zoveel beter de dag na haar rauwvoer. Echt vreemd hoeveel verschil je ziet, ze heeft meer energie en is veel vrolijker :U:
Je hebt een verstandige zus... :wink:
Ik heb 2 vriezers, een grote kist en een kast. Toevallig hebben wij voor onze vakantie een nieuwe koel/vriescombinatie gekocht met 3 flinke diepvrieslades. Dit omdat ik niet genoeg vriesruimte kan hebben en je nogal hebberig wordt van al die prachtie wildaanbiedingen. :F:
Merk niet dat mijn vriezers jaarlijks extreem verbruiken. Het zijn A kasten en elk jaar ontdooit Peter ze wel. Ik heb 3 hondjes te voeren, dus die extra la is voor het oppashondje. Daar gaat behoorlijk veel in. Kan niet in het budget van jouw ouders kijken en oordelen. Wat ik wel kan zeggen, is dat zo'n aanschaf zich dubbel en dwars terug verdient. In ons geval in dierenartskosten en in gemakzucht, maar ook dat het zoveel makkelijker is om aan goede kwaliteit karkassen te komen voor betrekkelijk weinig geld.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

ik weet niet of ik het hier neer mag zetten, maar kijk eens op http://www.barfplaats.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
of google op Barf.
Barf is een afkorting. iets van Biological a raw food. (de a weet niet meer waar die voor staat.)

het is een hele site en forum geloof ik over zelf rauw samenstellen.

ik geef Kvv. met af en toe vlees aan botje. en farmfood brok.
mwillow

Emma schreef:ik weet niet of ik het hier neer mag zetten, maar kijk eens op http://www.barfplaats.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
of google op Barf.
Barf is een afkorting. iets van Biological a raw food. (de a weet niet meer waar die voor staat.)

het is een hele site en forum geloof ik over zelf rauw samenstellen.

ik geef Kvv. met af en toe vlees aan botje. en farmfood brok.
Daar is ze al lid van, zoals je onderaan haar berichtje kunt lezen. Er zijn meerdere voedingstheoriën met daaraan verbonden prima fora. Natural Raw Feeding, Natuurlijke Rauwe Voeding, BARF....keuze genoeg dus om gedegen info op te doen...
wendow
geregistreerd lid

Bedankt voor alle reacties!

@ Femke: Ik had gisteren net hetzelfde gedaan als jij, haha! Heb ook eens tegen mijn 'schoonouders' (mijn vriend en ik zijn nog maar 2 jaar samen, maar het gaat goed ;)) vertelt hoe slecht die brokken wel zijn en dat ik ze zo graag de deur uit zou gooien, maar dat we geen plaats hebben in de vriezer enzo... Was die mama (die onze Loeki echt suuper graag ziet) dolenthousiast over rauwvoeren geworden, want voor Loeki alleen het beste natuurlijk! Ze stelde meteen voor om haar extra vriezertje te gebruiken en dan konden we altijd wat komen halen! Ze zei zelfs: "en als je het in porties verdeelt kan Thomas elke dag een potje meebrengen!" :D Nu ben ik dus intensief een menu aan het samenstellen enzo en ga ik beginnen aan voorbereidingen : ) Het enige waar het schoentje nu nog wringt is mijn mama helemaal overtuigen (heb ik net bij mijn papa geprobeert en die heeft echt helemaal opgegeven: "Ik dacht dat brokken goed waren! :( ja, ik snap er niks van, maar doe maar, ik trek er mij wel niks van aan!" :D Mijn mama is daar iets moeilijker in... Ze zegt wel dat we ons willetje maar moeten doen, maar echt erachter staan doet ze niet helemaal... Vooral op iemand anders (ouders van mijn vriend) rekenen zal ze zeker niet echt akkoord mee zijn, maar alles voor onze Loeki, ik ben er nu echt keihard van overtuigd... Zoveel mensen zeggen dat het beter is en dat ze minder dierenartskosten hebben en alles... Heb nu zelfs gelezen dat het ontsteken van anaalkliertjes daar ook mee samenhangt??! Heeft Loeki echt al veel last van gehad... Mijn zus woont niet op haar eentje, maar ze zat met haar vriend op kot waar de kat muisjes en kippenhartjes enzo kreeg : ) Ook als mijn zus feiten op tafel legt zijn ze helaas nog niet echt enthousiast... Ik denk dat ze het allemaal wat overdreven vinden omdat we er zo fanatiek over zijn, maar je moet net fanatiek zijn om het goed te doen en we zijn dus net zo fanatiek omdat het goed is... Wat een zin, maar je begrijpt me wel hé ;)

@ Sandra: Inderdaad, tegenwoordig verbruiken vriezer echt niet zoveel... Onze vriezer is nog van de jaren stilletjes en die verbruikt zeker een pak meer dan een 3x zo grote nieuwe vriezer... Ik denk dat de vriezer er wel komt, vroeg of laat, maar ik zou graag nog dit schooljaar eraan beginnen omdat Loeki nu net zo achteruit gaat... Concentratiestoornissen, anaalkliertjes, tandsteen, manken, haaruitval... Allemaal de revue gepasseert de laatste 2 jaar... Ook heeft ze steeds meer last van jeukende oogjes (ze begint ze dan helemaal fanatiek schoon te maken met haar pootjes) en blikt haar vacht helemaal niet meer zoals vroeger... Ik hoop zo hard dat alles betert als we gaan rauwvoeren... Ik begrijp ook wel dat ze voor haar ras best al oud is en :blah: , maar toch ben ik genoeg overtuigd van rauwvoeren dat ik denk dat het manken en zeker de jeuk aan de oogjes en de steeds doffere vacht gaan verdwijnen... Wat denk jij?

@ Emma: Daar volg ik inderdaad ook, mijn topic staat er niet, maar de meesten zitten toch op beide fora en ik ben er dus van overtuigd dat ik voldoende goede informatie kan krijgen via 1 forum zonder dat iedereen dubbel moet lezen ;) Bedankt voor je tip, kon inderdaad best zijn dat ik daar nog niet was langsgeweest : )
mwillow

wendow schreef:@ Sandra: Inderdaad, tegenwoordig verbruiken vriezer echt niet zoveel... Onze vriezer is nog van de jaren stilletjes en die verbruikt zeker een pak meer dan een 3x zo grote nieuwe vriezer... Ik denk dat de vriezer er wel komt, vroeg of laat, maar ik zou graag nog dit schooljaar eraan beginnen omdat Loeki nu net zo achteruit gaat... Concentratiestoornissen, anaalkliertjes, tandsteen, manken, haaruitval... Allemaal de revue gepasseert de laatste 2 jaar... Ook heeft ze steeds meer last van jeukende oogjes (ze begint ze dan helemaal fanatiek schoon te maken met haar pootjes) en blikt haar vacht helemaal niet meer zoals vroeger... Ik hoop zo hard dat alles betert als we gaan rauwvoeren... Ik begrijp ook wel dat ze voor haar ras best al oud is en :blah: , maar toch ben ik genoeg overtuigd van rauwvoeren dat ik denk dat het manken en zeker de jeuk aan de oogjes en de steeds doffere vacht gaan verdwijnen... Wat denk jij?
Gut...mijn mening is vrij abrubt, ben ik bang. Gezien de klachten die jij beschrijft, waar ze de laatste 2 jaar mee te kampen heeft, het gesukkel met het niet spontaan eten van een brok, het plezier dat ze duidelijk beleefd met het eten van rauwe voeding.....zou voor mij alles waard zijn om hiermee door te gaan. Ongetwijfeld is er zoveel vervuiling in dit hondje geslopen door de jaren heen, dat het misschien niet 1, 2, 3 met rauwe voeding op te lossen is. Maar ik weet zeker dat als ze nu al goed op de kip reageert, dat het met een gedegen samengestelde voeding alleen maar beter kan gaan. Vlak de invloeden van vaccinaties, vlooienbestrijdingsmiddelen etc. ook niet uit. Kunnen ook die klachten geven, die jij nu beschrijft. Plus haar broodfokverleden er bovenop. Maar rauwe voeding doet een hoop, hoor. Het vergroot haar immuniteit, iets dat niet op een natuurlijke manier zal gebeuren als ze continu op een verhitte brok staat van zeer matige kwaliteit en bol staat van de foute anti-oxidanten. Ik zou zeggen, gun haar die mogelijkheid en wie weet wat voor hondje je over een paar maanden te zien krijgt. :wink:
wendow
geregistreerd lid

Denk je dat het goed komt? : ) Loeki wordt niet echt vaak gevaccineerd, het nodige, dat wel, maar zeker niet elk jaar... Ik hoop dat we daar geen kwaad mee doen...? Ze wordt wel op regenmatige basis ontwormd en teken heeft ze al jaren niet meer (denk dat de teken in onze hof gewoon op zijn, hihi ;) vroeger had ze er echt vaak, nu nooit). Misschien vinden die teken wel niks goed meer aan haar en willen ze zelfs niet meer 'bijten' :roll: Ze had ook een hele lage bloeddruk laatst, want de dierenarts kon bijna geen bloed trekken omdat er niet genoeg kracht achter zat :piew: Ze dacht dan meteen aan bloedarmoede ofzo, maar op de uitslagen was alles wel goed, dus geen frappante tekorten... Ik denk helaas dat dit vergeleken wordt met andere honden, die dus ook aan de brokken zitten en dan is ze misschien best wel ok... Toch heb ik echt mijn twijfels... De laatste tijd drinkt ze ook erg veel. Toch zeker 250ml per dag, misschien is dit niet veel, maar in vergelijking met vroeger scheelt dat wel. Haar bakje is 500ml en dat konden we vroeger zeker 2 dagen laten staan en dan was het nog niet halfleeg... Ze heeft er ook altijd last van als er nog maar 1 haartje in drijft, dan gaat ze keelschrapen enzo... Blijkt typisch Cavalier te zijn, maar dat ben ik eigenlijk een beetje beu gehoord... Ze heeft al zoveel broodfok-Cavalier-afwijkingen dat ik niet bereid ben om daar rekening mee te houden door haar daar dan maar aan te laten doodgaan ofzo... Hatelijk hou het soms geminimaliseerd wordt... Ik snap gewoon echt niet waarom al onze dierenartsen nog NOOIT de woorden "misschien moet je gaan rauwvoeren" hebben uitgesproken! We zijn zeker al naar 4 of 5 dierenartsen geweest (als het er niet meer zijn) voor haar... Anaalkliertjes, haaruitval en al de andere dingen die ik al heb opgesomd... Eigenlijk voel ik mij een beetje belazerd door die mensen... :mep:
thelittlegirly
Zeer actief
Contacteer:

hey hey,

Ik denk dat het voor dierenartsen gewoon heel erg spannend is om te zeggen wat denk je van rauw voer omdat het gewoon nog niet zo geintregreerd is en te wijnig onderzoek naar gedaan is. Dan gaan artsen zoiets natuurlijk niet zeggen. artsen moeten ook voorzichtig zijn met wat ze doen! en doen wat hun geleerd word net zoals onze eigen artsen. en aangeklaagd worden is geen pretje. indy drinkt juist heel erg slecht en als ik haar rauwvoer geef dan doe ik dat met warm water. (zo is het rauwvoer uit de koelkast ook niet meer zo koud) zo krijgt ze toch het nodige vocht binnen. maar een hond die te veel drinkt tja ik weet niet of dat kan maar hebben jullie haar laten testen op suikerziekte?? misschien stomme vraag maar volgens mij is dat bij mensen een van de eerste syptome erg veel dorst hebben. je zou een keer aan haar urine kunnen ruiken of die nog wel naar urine ruikt of een beetje zoetig. Ik vind het heel naar voor jou en je hondje dat ie zo veel heeft. maar over de inentingen je hoeft dat natuurlijk niet overdreven te doen maar jaarlijks toch zeker wel!!!! en niet alleen voor je eigen hond maar ook voor de honden uit de omgeving!! en vooral voor pups uit de omgeving. als jou hond niet goed ingeent is kan die toch iets bij zich dragen en dat kan voor pups (hebben nog niet alle inentingen gehad) echt heel erg gevaarlijk zijn. dat is ook de reden dat je bij de hondenschool altijd als je begint met een curus een inentingsboekje mee moet nemen om aan te tonen dat ze alles hebben gehad. Dit is dus niet voor je eigen hond (ook wel beetje natuurlijk) maar om kruisbesmetting tegen te gaan.

Ook lees ik steeds dat je elke keer een andere dierenarts hebt WAAROM?? zo kan een arts een hondje natuurlijk nooit leren kennen. Zo maak je het voor een arts ook wel erg moeilijk om een hond te beoordelen. Ik bedoel dit helemaal niet aanvallend hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Groetjes femke.

ps als je wilt mag je me best wel een pb sturen hoor :lol1:
Afbeelding

meid je bent super!!!

wendow
geregistreerd lid

De dierenartsen waar we gaan weten allemaal dat mijn zus dierenarts studeert, dus kunnen ze er dan toch een beetje van uitgaan dat we ons wel zouden informeren en niet zomaar vlees gaan geven?? Nuja, ok, ik denk dat het moeilijk is om daar onderscheid in te maken en misschien hebben ze het al lang verdrongen omdat ze nu net niet willen dat ze bij iedere hond de neiging hebben om te zeggen "misschien moet je gaan rauwvoeren"... Toch voel ik me een beetje belazerd :19:

Wat die suikerziekte betreft: mijn vriend heeft dit, dus ik heb er ook al aan gedacht ;) Volgens mij drinkt ze dar wel absoluut nog lang niet genoeg voor... Mijn vriend dronk tot 6 liter per dag de dag voor hij werd opgenomen in het ziekenhuis... Dus dan zou ons hondje toch zeker meer dan een kom per dag moeten leegdrinken... Bovendien is haar bloed laatst nog getest (met die lage bloeddruk dat ik zei) ;)

Die inentingen: Ja, inderdaad, rot van ons eigenlijk... Gelukkig hebben we allemaal volwassen honden in de buurt en komt Loeki weinig of nooit in contact met andere honden omdat ze er gewoon doodsbang van is... Rare hond hoor... Ik vrees wel dat we er een hele hoop mee hebben 'mis' gedaan in het begin: Te weinig gesocialiseerd, ze liep helaas ook af en toe de trap op en af, die brokken die we erin gepropt hebben... Gewoon omdat we het allemaal niet wisten... We hadden echt het beste met haar voor enzo en hebben ze juist verplicht te eten omdat we dachten dat ze anders dood ging ofzo... Echt stom van ons, maar daar kunnen we nu helaas niks meer aan veranderen... :s We kunnen het alleen voor de toekomst beter maken : )

Wat die dierenartsen betreft: We hebben nooit een dierenarts gehad waar we 100% tevreden over zijn en als we dat wel zijn, dan bellen mijn ouders per ongeluk een andere omdat ze dachten dat het die was die we goed vonden... Zo'n dingen allemaal :s We hebben altijd veel te weinig stilgestaan bij het feit dat Loeki een heel zwak ras is (zeker in de broodfok) en dat we ze niet als mijn mama haar vorige hond kunnen behandelen (kruising met een herder)... Daar was alles altijd goed, die kon tegen veel en we hebben nooit de lange termijn gezien, want mijn ouders hebben beslist hem weg te doen omdat hij zijn tanden tegen mijn zus haar kaak had gezet, geen beet dus, maar een waarschuwing... Heel rot verhaal, ook voor Loeki, want mijn mama heeft zo nog nooit de lange termijn gevolgen van brokken gezien en nu is Loeki dus de eerste hond bij ons die het 'doorstaat' omdat we ons veel te laat zijn gaan informeren... Je hebt wel gelijk wat de dierenartse betreft, maar de eerste was echt slecht, heel ruw en leek maar half geinteresseerd: baf, spuit antibiotica erin: Zal wel over zijn, kom anders maar eens terug... :s Die wilden we dus zeker niet houden en sindsdien zijn we gaan wisselen, ook net omdat we niet jaarlijks inenten enzo hebben we niemand vast... Ik heb er alleszins veel uit geleerd en weet dat dat nooit bij mijn hond zal gebeuren later! No way, ik heb echt genoeg gezien... En iedereen altijd maar: oo, wat een leuk hondje, zo lief, zo rustig... We waren altijd zo trots op haar en eigenlijk hebben we ze best veel aangedaan... Gelukkig onbewust, maar toch voel ik mij een beetje schuldig nu. Ik hoop echt dat BARF gaat helpen, want dan kunnen we ze misschien nog een paar jaartjes plezier doen :roll:
thelittlegirly
Zeer actief
Contacteer:

iedereen doet wat hem/haar goed dunkt voor zijn hond en alleen al het feit dat jullie het goed wilde doen is al super!!!! :lol1: en wat je al zegt als ze zelf een hond hebt zul je het anders doen en kijk daar zijn wij mensen voor wij leren van onze fouten (al dan niet bewust) Dat je zoveel over hebt voor je hondje zegt al genoeg!!! en zoals mijn leraar van de curus altijd zegt. vroeger werkte we met slipkettingen en heftig straffen want we wisten gewoon niet beter!!!!!!
en zo is het nou emaal met de tijd veranderd alles. en misschien had die herder het wel super gedaan op brokken zoals zo veel honden. als ik jou verhaal zo hoor ben ik heel blei dat wij een super dierenarts hebben gewoon meteen de eerste. ze zijn wel wat duurder jha maar wel super ze hebben daar alles eigen operatie kamer spreekkamers en hele lieve artsen en assistenten. mijn ouders gaan daar naar toe (voor de reptielen) maar ook mijn tante en mijn schoonouders en nog meer mensen die ik ken en iedereen is altijd 100% tevreden. dus daar hebben we het maar mee getroffen en gelukkig zit ie ook nog redelijk dicht bij aangezien wij geen rijbewijs hebben en alles op de fiets doen. ook naar de puppycurus is 45 min fietsen.
Volgens mij ben jij echt een super baasje waar elke hond helemaal blei van zou worden!!!!
succes met je hondje en trouwens ik weet zo even niet waar je woont maar waarschijnlijk is er 20 september in de duinen een cavaliertreffen!!!
Groetjes femke
Afbeelding

meid je bent super!!!

mwillow

wendow schreef:Denk je dat het goed komt? : ) Loeki wordt niet echt vaak gevaccineerd, het nodige, dat wel, maar zeker niet elk jaar... Ik hoop dat we daar geen kwaad mee doen...? Ze wordt wel op regenmatige basis ontwormd en teken heeft ze al jaren niet meer (denk dat de teken in onze hof gewoon op zijn, hihi ;) vroeger had ze er echt vaak, nu nooit). Misschien vinden die teken wel niks goed meer aan haar en willen ze zelfs niet meer 'bijten' :roll: Ze had ook een hele lage bloeddruk laatst, want de dierenarts kon bijna geen bloed trekken omdat er niet genoeg kracht achter zat :piew: Ze dacht dan meteen aan bloedarmoede ofzo, maar op de uitslagen was alles wel goed, dus geen frappante tekorten... Ik denk helaas dat dit vergeleken wordt met andere honden, die dus ook aan de brokken zitten en dan is ze misschien best wel ok... Toch heb ik echt mijn twijfels... De laatste tijd drinkt ze ook erg veel. Toch zeker 250ml per dag, misschien is dit niet veel, maar in vergelijking met vroeger scheelt dat wel. Haar bakje is 500ml en dat konden we vroeger zeker 2 dagen laten staan en dan was het nog niet halfleeg... Ze heeft er ook altijd last van als er nog maar 1 haartje in drijft, dan gaat ze keelschrapen enzo... Blijkt typisch Cavalier te zijn, maar dat ben ik eigenlijk een beetje beu gehoord... Ze heeft al zoveel broodfok-Cavalier-afwijkingen dat ik niet bereid ben om daar rekening mee te houden door haar daar dan maar aan te laten doodgaan ofzo... Hatelijk hou het soms geminimaliseerd wordt... Ik snap gewoon echt niet waarom al onze dierenartsen nog NOOIT de woorden "misschien moet je gaan rauwvoeren" hebben uitgesproken! We zijn zeker al naar 4 of 5 dierenartsen geweest (als het er niet meer zijn) voor haar... Anaalkliertjes, haaruitval en al de andere dingen die ik al heb opgesomd... Eigenlijk voel ik mij een beetje belazerd door die mensen... :mep:
Je vraagt mij, denk je dat het goed komt? Daar kan ik geen uitspraak over doen. Ik weet wel dat door de rauwe voeding al veel ellende kan worden weg genomen. Heb zelf een hond met vaccinosis die 2 behoorlijke kuren nodig had om zijn vervuilde lever mee schoon te krijgen, maar een blijvende immuniteitskwaal ervoor terug heeft. Dus tja...het kan goedkomen en ook weer niet.....de voeding doet een hoop. Dat is een ding wat zeker is. Ik zal geen uitspraken doen over de ervaringen met mijn dierenarts(en) door de jaren heen, dan maak ik je alleen maar bang. Het enige wat ik wil, is dat eigenaren zelf leren nadenken maar vooral ook dat dierenartsen zich bewust worden dat het allemaal nog veel beter kan. Dan is er al een hoop gewonnen. :wink: En dat er steeds meer pro-rauw dierenartsen zijn en meegaan in het nieuwe 3-jarige vaccinatiebeleid, is alleen maar fijn voor de klant. Dat maakt het communiceren er over een stuk eenvoudiger.
wendow
geregistreerd lid

@ Femke: Dat is hier een heel eind vandaan heb ik gezien, helaas :( (Je bedoelt toch die van Farm Food hé?) Bovendien kan Loeki helemaal niet lang meer wandelen... We zijn net een kwartier gaan wandelen en ik heb mij er eventjes bij gezet, met haar naast mij omdat ze zo liep te hijgen... Echt stom... Ik doe elke dag "de kleine toer" en dan geeft ze meestal zelf aan of ze verder wilt of niet... Daarnet wou ze eigenlijk de kleine doen, maar ik wou toch een beetje langer wandelen omdat ik het zo vreselijk weinig vind... Toen we thuis waren heeft ze haar direct languit op de vloer gelegd en een kwart bak water leeggedronken :denken: Wat leuk van je dierenarts! Ik wou echt dat ik ook een echte goeie had... Tot nu toe zijn we wel tevreden enzo, maar tis nog niet hoe het zou moeten helaas...

@ Sandra: Ik hoop dat waar ik later ga wonen (nog minstens 3 jaar studeren = thuis wonen ;)) een echte goede dierenarts woont die rauwvoeren aanraadt en ook het 3-jarige vaccinatiebeleid volgt enzo, want ik ben niet bereid ooit zo te sukkelen met mijn eigen hond als met Loeki...
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”