Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

We zijn op dieet

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Fin
Zeer actief

We zijn op dieet

Ongelezen bericht door Fin »

:mrgreen:

Ik heb hier een nu nog zo'n 39 kilo zware dobermann over mijn schoot hangen. Of er nog een hapje af kan vanavond :mann: :mrgreen:

Christo woog ooit 34 kilo, maar heeft na zijn castratie een tijdje op brokken gestaan en ik gaf hem ongemerkt teveel. :oeps: Resultaat was een hond die meermalen werd uitgemaakt voor een kruising tussen een dobermann en een rotweiler en die de weegschaal bij de DA liet doorslaan naar 40,6 kilo. Eerdere pogingen om de porties te verminderen liepen uit op smekende ogen en clandestiene schranspartijen. Nu heb ik het aantal maaltijden teruggebracht van twee per dag naar één per dag, en 's avonds (ook vanavond dus) krijgen ze lekkere snackjes.
En dat blijkt te werken :cheer:

Chris krijgt nu 500 gram Smuldier als maaltijd en 's avonds als tussendoortjes wat er maar voorhanden is, joghurt, karnemelk, een eendagskuikentje of een boterham. Langzaam afvallen is het doel, en terug naar de 34 kilo hoeft niet. Aidan dieet mee, mag ook wel een kilootje of twee lichter, en Durga liet sowieso al haar tweede maaltijd meestal staan. Op moeilijke momenten neem ik Christo uit voor een extra wandeling ter afleiding.

Ik moet nog terug naar de DA voor een keertje wegen, maar zo op het oog zie ik nu al een taille verschijnen. :cheer:

Niettemin, ook nu het goed gaat, hoor ik graag jullie verhalen over het laten afvallen van je hond, ook zijn op- en aanmerkingen over de hoeveelheid eten die ik Chris nu geef heel welkom. Geef ik te weinig nu? Vroeger was het 800 gram.
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: We zijn op dieet

Ongelezen bericht door saffie »

Succes, ik ben met Saffie ook bezig.

Saffie woog 15,5 kilo toen ik begon met Carnibest Light, en daar zou wel anderhalf kilo vanaf mogen. Ik heb haar sindsdien ook niet meer gewogen maar ze voelt wel slanker, vooral op de rug. Ik vind die Carnibest Light heel erg goed spul, ze valt af op dezelfde hoeveelheid als wat ze eerder van andere kvv kreeg, en toch is ze minder hongerig.

Over de hoeveelheid van Chris durf ik weinig te zeggen, het verschilt zo per hond hoeveel ze nodig hebben.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik denk dat je het zo prima doet.
Max is altijd te mager geweest totdat hij KVV kreeg.
Toen ging het ineens met sprongen vooruit en was hij ineens te dik.
Hij kreeg toen ongeveer 1kg per dag en dat is voor hem dus echt teveel.
Max krijgt nu de ene dag 600 gram en de andere dag 800 gram en weegt 80kg.
Het gaat nu prima hij blijft mooi op gewicht zo.

Succes :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Fin
Zeer actief

@saffie:

Hoe ga jij om met het bidden en smeken om eten? Ik kan daar slecht tegen, ik ben blij dat dat nu veel minder is. Bij mij is het toverwoord één maaltijd per dag gebleken, dat scheelt gewoon een hoop.

Ik heb gekeken naar Carnibest light, maar het is hier schreeuwend duur en voor een hond als Chris zou ik er veel van nodig hebben. Ik ben wel van plan om hem af en toe Rodi te geven, dat zet schijnbaar ook minder aan dan smuldier.
Fin
Zeer actief

samantha! schreef:Ik denk dat je het zo prima doet.

Leuk dat je de hoeveelheden afwisselt. Van het weekend mochten ze ook meer, ze leken er behoefte aan te hebben. Het afvallen hoeft ook niet zo drastisch of snel.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

christo schreef:
samantha! schreef:Ik denk dat je het zo prima doet.

Leuk dat je de hoeveelheden afwisselt. Van het weekend mochten ze ook meer, ze leken er behoefte aan te hebben. Het afvallen hoeft ook niet zo drastisch of snel.
Ja dat komt omdat Max om de dag smorgens 200 gram moet afstaan aan Macho (die de andere dagen wat anders krijgt), dus dat komt gewoon zo uit met verdelen :mrgreen:
En het werkt wel fijn want met iedere dag 800 gram is het nog net wat teveel.
Ik geef ook af en toe wel meer hoor, want soms is het gewoon sneu als die kleine labrador meer te eten krijgt als die reus :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik stel volledig zelf samen en geef de honden die net iets te dik zijn of de neiging tot hebben het minst vetste vlees. lijf is een tijd geleden uit logeren geweest en kwam veel te dik terug, eigen schuld van mij want ze ging erheen voor haar poot en mocht dus niet zoveel lopen. ik was vergeten haar voer naar beneden te doen. dus toen heel rigoreus op de helft gezet. bassets hebben ALTIJD honger namelijk. en het was er retesnel af. bij huts ben ik destijds ook naar 1 keer daags gegaan omdat ze bij 2 keer daags nog maar 250 gram kreeg. en dat beviel super. toen zij nog vastte kreeg zij anderhalf keer en de andere kregen dan dubbel. werkte ook super.
Afbeelding
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

christo schreef:@saffie:

Hoe ga jij om met het bidden en smeken om eten? Ik kan daar slecht tegen, ik ben blij dat dat nu veel minder is. Bij mij is het toverwoord één maaltijd per dag gebleken, dat scheelt gewoon een hoop.

Ik heb gekeken naar Carnibest light, maar het is hier schreeuwend duur en voor een hond als Chris zou ik er veel van nodig hebben. Ik ben wel van plan om hem af en toe Rodi te geven, dat zet schijnbaar ook minder aan dan smuldier.
Ik kan daar ook slecht tegen. Hier is het tegen etenstijd dat ik maar één teen hoef te bewegen en Saffie alweer verwachtingsvol naar de keuken huppelt. Ik probeer de tijden 's avonds zo onvoorspelbaar mogelijk te maken en dat helpt wel een beetje. Als ze zeurt stuur ik haar in haar mand, dan valt ze op een gegeven moment wel in slaap en ga ik dan pas eten voor ze inscheppen, als ze het niet meer verwacht.

Carnibest is ook heel duur. Saffie eet maar 200 gram per dag dus dat is nog goed te overzien, maar voor een grote hond zou het voor mij ook teveel geld zijn. Boy staat nog steeds op Kivo en Smuldier, en dat kreeg Saffie voorheen ook. Maar ik vind die 200 gram van Saffie al zo weinig dat ik moeite had om haar nog minder te geven. Dus heb ik gekozen voor ander voer.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Hutsje schreef:ik stel volledig zelf samen en geef de honden die net iets te dik zijn of de neiging tot hebben het minst vetste vlees. lijf is een tijd geleden uit logeren geweest en kwam veel te dik terug, eigen schuld van mij want ze ging erheen voor haar poot en mocht dus niet zoveel lopen. ik was vergeten haar voer naar beneden te doen. dus toen heel rigoreus op de helft gezet. bassets hebben ALTIJD honger namelijk. en het was er retesnel af. bij huts ben ik destijds ook naar 1 keer daags gegaan omdat ze bij 2 keer daags nog maar 250 gram kreeg. en dat beviel super. toen zij nog vastte kreeg zij anderhalf keer en de andere kregen dan dubbel. werkte ook super.
Chris kan slecht tegen stress, beetje raseigen. Hij gaat snel overmatig likken aan zijn poot, er zit daar ook nu een plekje. Daarom doe ik het rustig aan en hoeft zijn gewicht ook niet drastisch omlaag, is zeg 36 kilo ook wel goed. Maar ik kan me voorstellen dat met Lijfje's bouw en pootproblemen je tot deze maatregel bent overgegaan.

Ja, terug op één maaltijd werkt als een tierelier, veel beter dan de hoeveelheid per maaltijd terugbrengen, je zag Chris dan ook echt reageren van 'is dàt het :ugh: '. :mrgreen: Hoeveel woog Huts eigenlijk?

Ik heb een vastendag overwogen om in te voeren, maar bewaar dat nu nog even voor als blijkt dat er nog een extra stapje nodig is. Eerst eens kijken hoeveel er nu zo afgaat. Dan nog de hoeveelheid beweging opvoeren (ook voor vrouwtje, die mag ook wel wat afvallen :mrgreen: ) en zo komen we er wel.
Fin
Zeer actief

saffie schreef:
christo schreef:@saffie:

Ik kan daar ook slecht tegen. Hier is het tegen etenstijd dat ik maar één teen hoef te bewegen en Saffie alweer verwachtingsvol naar de keuken huppelt. Ik probeer de tijden 's avonds zo onvoorspelbaar mogelijk te maken en dat helpt wel een beetje. Als ze zeurt stuur ik haar in haar mand, dan valt ze op een gegeven moment wel in slaap en ga ik dan pas eten voor ze inscheppen, als ze het niet meer verwacht.

Carnibest is ook heel duur. Saffie eet maar 200 gram per dag dus dat is nog goed te overzien, maar voor een grote hond zou het voor mij ook teveel geld zijn. Boy staat nog steeds op Kivo en Smuldier, en dat kreeg Saffie voorheen ook. Maar ik vind die 200 gram van Saffie al zo weinig dat ik moeite had om haar nog minder te geven. Dus heb ik gekozen voor ander voer.
Ik geef de hondjes hier 's ochtends meteen hun grote maaltijd, dat werkt voor mij beter. 's Avonds mogen ze zeuren om snackies. Ik had graag een calorieëntabel voor hondensnacks, wat zou dat makkelijk zijn! Ik haal nu ook veel kauwstaafjes in huis, die krijgen ze 's avonds om op te kauwen en mee bezig te zijn. Om de zoveel tijd ook 's avonds een Kong als maaltijd, in een grote past zo'n 100 gram Rodi dus dat mag af en toe, en ze zijn daar best lang mee bezig. Bedelen mag ook nog steeds, alleen krijgen ze hele kleine hapjes. Voor mij is het natuurlijk wel makkelijker, met honden van deze grootte heb ik wat meer ruimte om tussendoortjes te geven.
Hutsje
Zeer actief

christo schreef:
Hutsje schreef:ik stel volledig zelf samen en geef de honden die net iets te dik zijn of de neiging tot hebben het minst vetste vlees. lijf is een tijd geleden uit logeren geweest en kwam veel te dik terug, eigen schuld van mij want ze ging erheen voor haar poot en mocht dus niet zoveel lopen. ik was vergeten haar voer naar beneden te doen. dus toen heel rigoreus op de helft gezet. bassets hebben ALTIJD honger namelijk. en het was er retesnel af. bij huts ben ik destijds ook naar 1 keer daags gegaan omdat ze bij 2 keer daags nog maar 250 gram kreeg. en dat beviel super. toen zij nog vastte kreeg zij anderhalf keer en de andere kregen dan dubbel. werkte ook super.
Chris kan slecht tegen stress, beetje raseigen. Hij gaat snel overmatig likken aan zijn poot, er zit daar ook nu een plekje. Daarom doe ik het rustig aan en hoeft zijn gewicht ook niet drastisch omlaag, is zeg 36 kilo ook wel goed. Maar ik kan me voorstellen dat met Lijfje's bouw en pootproblemen je tot deze maatregel bent overgegaan.

Ja, terug op één maaltijd werkt als een tierelier, veel beter dan de hoeveelheid per maaltijd terugbrengen, je zag Chris dan ook echt reageren van 'is dàt het :ugh: '. :mrgreen: Hoeveel woog Huts eigenlijk?

Ik heb een vastendag overwogen om in te voeren, maar bewaar dat nu nog even voor als blijkt dat er nog een extra stapje nodig is. Eerst eens kijken hoeveel er nu zo afgaat. Dan nog de hoeveelheid beweging opvoeren (ook voor vrouwtje, die mag ook wel wat afvallen :mrgreen: ) en zo komen we er wel.
normaal heb ik ze wel goed in de smiezen en laat ik ze niet zo dik worden. dit is ook alweer anderhalf jaar geleden met lijf. en het is ook niet weer gebeurd. ze heeft gelukkig ook nooit meer last gehad.

huts woog op haar hoogtijdagen (dus goed bespierd) 45 kilo, en de laatste keer dat ik bij de da was met haar om haar te laten controleren 2 maanden terug ongeveer woog ze 39 kilo. allemaal spierverlies. dat vasten werkte echt super hoor. ze hebben niet het idee dat ze vasten omdat ze alleen maar vloeibaar krijgen (yoghurt, groente/fruitprut, honing en ei, en ze vinden het zalig, behalve lijf, die moet het echt niet maar pecht voor haar). de hondfen die op gewicht zijn krijgen dus dubbel, de anderen 1,5 keer zoveel als normaal.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Hutsje schreef:normaal heb ik ze wel goed in de smiezen en laat ik ze niet zo dik worden. dit is ook alweer anderhalf jaar geleden met lijf. en het is ook niet weer gebeurd. ze heeft gelukkig ook nooit meer last gehad.

huts woog op haar hoogtijdagen (dus goed bespierd) 45 kilo, en de laatste keer dat ik bij de da was met haar om haar te laten controleren 2 maanden terug ongeveer woog ze 39 kilo. allemaal spierverlies. dat vasten werkte echt super hoor. ze hebben niet het idee dat ze vasten omdat ze alleen maar vloeibaar krijgen (yoghurt, groente/fruitprut, honing en ei, en ze vinden het zalig, behalve lijf, die moet het echt niet maar pecht voor haar). de hondfen die op gewicht zijn krijgen dus dubbel, de anderen 1,5 keer zoveel als normaal.
Het mogelijk laten vasten is één van de redenen dat ik Kongs gekocht heb. Het is voor mij nu nog een stap tever, er zit ook meer achter dan alleen gewichtscontrole, het is dacht ik vooral goed voor de spijsvertering? Ik ben nog maar drie weken goed bezig met de nieuwe één maaltijd per dag routine, de maand daarvoor heb ik ze eraan gewend door af en toe een maaltijd over te slaan. Voor mij werkt rustig aan beter, ook voor mezelf.

Chris werd met 33/34 kilo door veel mensen te mager gevonden, daarom gingen bij mij ook niet meteen alarmbellen rinkelen toen hij dikker werd, zeker met andere honden als vergelijkingsmateriaal leek zijn gewicht juist normaal. Spierverlies speelt denk ik bij hem ook een rol door zijn castratie, ik vind hem veel minder gespierd en zijn conditie is minder. Maar we gaan de goede kant op.

Zoals jij Huts tot het laatst toe gezond hebt weten te houden heb ik respect voor, hoor, en dat spierverlies wat zij had is op zich ook normaal voor een oudere hond. NRV ben ik nog niet aan toe, eerst eens 100% kvv gaan geven en een goede vriezer regelen, maar ik sta zeker open voor tips. :ok:
Hutsje
Zeer actief

als je tussendoor steeds nrv dingetjes geeft km je er vanzelf wel. ze hebben veel meer lol van een kippenpoot of halve of hele kip dan een bak met gemalen zooi ;). ze doen er langer over om het op te eten en het zit veel langer in de maag dus ze hebben veel sneller een verzadigd gevoel. ik heb met huts tot een jaar geleden ongeveer gevast denk ik, toen ze 10 werd. ze verdroeg het wat minder, met name die hele grote maaltijden kreeg ze last van. toen ben ik over gegaan naar half/half, dus half vloeibaar en half normaal eten en op het eind vastte ze helemaal niet meer. maar 11 is ook stokoud voor een bm natuurlijk. deur (bm reu) zat trouwens op half/half, hij moest juist aankomen (is verwaarloosd en zwaar vermagerd bij ons gekomen op 9 jaruge leeftijd) en ik wilde hem op zijn leeftijd niet meer over zetten naar 1 keer daags. hij is 12 geworden trouwens. Vasten is niet goed voor hele jonge en hele oude dieren. het is heel goed voor de spijsvertering en het schoont goed op. maar vooral het geven van een dubbele maaltijd zorgt ervoor dat de maag goed uitzet en weer krimpt en dus als zodanig "getraind" wordt. de maag is als een harmonica. ik begin ermee als ze rond het jaar zijn.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ah, het is dus ook tegen maagtorsie. Noteren we even, Aidan loopt daar voor mijn gevoel wat meer risico mee met z'n losse vel.

Ze krijgen af en toe al wat als snack, laatst een kipkarbonade. Kipkarkassen wil ik ook eens voor kijken, idd ook met het oog op het eetplezier. Maar vriezerruimte is vooralsnog het obstakel. Wat 100% kvv betreft, ik ben blij dat ik van het weekend een supermarktmanager gevonden heb die voor mij dozen smuldier wil bestellen, zo langzamerhand werd ik tureluurs van het aanslepen van pakjes smuldier. Ik heb uitgerekend dat ik voor drie honden per maand zo'n 90 pakjes smuldier in huis moet halen. Als ik nou eerst eens zo'n hoeveelheid in een vrieskistje kan opslaan, dan blijft er tijd en energie over om op zoek te gaan naar andere bronnen voor rauw vlees. Maar tot nu toe valt het aanbod aan vrieskistjes op Marktplaats wat tegen. Geeft niet, we komen er wel. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”