Frenk schreef:Ik snap het niet. Waarom zou je voor sommige pups geen stamboom willen? Een stamboom is toch puur een document waarin de afstamming officieel is vastgelegd? Waarom zou je dat van sommige pups niet officieel willen hebben?
tja, ik ken alleen de voorbeelden, van fokker, die het dan ook niet via de toegestane weg deden ( dus gewoon een ander geboorte aantal opgeven en pups bij het chippen elders even onderbrengen)
veelal was dat, om het aantal geboren pups per jaar naar beneden te brengen, zodat er doorgefokt kon worden en het is goedkoper.
via de toegestane weg, zou het kunnen, dat een fokker een NEK, een pup met een afwijking (knikstaart bv) geen stamboom wil toedoen, omdat hij/zij niet wil dat er mee gefokt wordt. iig niet via de officiele weg, want als men ergens mee wil fokken, met iets wat eigenlijk niet fokgeschikt is, doen ze dat toch wel.
want ook de puppen waarvoor geen stamboom aangevraagd is, MOETEN aanwezig zijn bij het chippen van de pups, anders krijgt het hele nest niks.
dus vandaar dat ik liever zou zien, dat die mogelijkheid er niet was. maar goed, een goede fokker, doet het ook gewoon niet. (vind ik)
ik koppel een stamboom ook niet aan er wel of niet mee (kunnen)fokken later, maar puur als bewijs van afstamming en raszuiver.