Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DE oplossing voor broodfok.

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Re: DE oplossing voor broodfok.

Ongelezen bericht door smoekie »

malinois schreef:
smoekie schreef:Tegen een stamboom als een ADBA kan geen FCI stamboom tegenaan :smile:
waarom zegt een onofficiele stamboom meer dan een officiele dan?

Hoho. Ik zeg niet dat een "onofficiële” ADBA stamboom “meer” zegt dan een in Nederland geaccepteerde en uitgegeven stamboom. Ik zeg dat een FCI stamboom daar niet tegenaan kan.

Persoonlijk vind ik de stamboom van die pit mooier dan de FCI stambomen. Tegenwoordig zijn het nette A4 stambomen. Vroeger waren ze (vind ik) gewoon mooier. En ja ook de FCI stambomen, maar helaas passen die oude niet in zijn geheel onder de kopieer :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

smoekie schreef: Yamie. Dankjewel dat je hier wilt aangeven dat het kan, (weet niet of het ook zo bedoelt is :wink: ) en ook soms gebeurt. Dat het niet oke is ben ik met je eens. Dat het niet eerlijk is ben ik ook met je eens. Maar dat het niet toegestaan zou zijn. Dat ben ik dan weer niet met je eens. Tis echt wel toegestaan. En zoals ik al eerder aangaf, sterker nog. Je kunt voor een pup met opgaaf van reden aangeven dat je voor die betreffende pup geen stamboom “wilt” (hier wordt wel melding van gemaakt trouwens) , en indien later blijkt dat de reden waarom jij na geboorte geen stamboom aanvroeg, later als blijkt dat dat onterecht was, alsnog een stamboom aanvragen.
oke, dat klopt wel, dus toegestaan is niet een juist woord. maar wenselijk is misschien beter.
ik weet trouwens niet of je laatste zin juist is, dat geloof ik dus niet, eens die keuze gemaakt, blijft die keuze.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

smoekie schreef:
malinois schreef:
smoekie schreef:Tegen een stamboom als een ADBA kan geen FCI stamboom tegenaan :smile:

Hoho. Ik zeg niet dat een "onofficiële” ADBA stamboom “meer” zegt dan een in Nederland geaccepteerde en uitgegeven stamboom. Ik zeg dat een FCI stamboom daar niet tegenaan kan.

Persoonlijk vind ik de stamboom van die pit mooier dan de FCI stambomen. Tegenwoordig zijn het nette A4 stambomen. Vroeger waren ze (vind ik) gewoon mooier. En ja ook de FCI stambomen, maar helaas passen die oude niet in zijn geheel onder de kopieer :wink:
dus het gaat jou alleen om het uiterlijk van de papiertjes???
ik kijk er nooit meer op als ik hem heb, die gaat linea recta bij de papieren van de honden en daar blijft hij.
als ik snel een stamboom nodig heb kijk ik wel op bloedlijnen.nl
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
smoekie
Zeer actief

yamie schreef:
smoekie schreef: Yamie. Dankjewel dat je hier wilt aangeven dat het kan, (weet niet of het ook zo bedoelt is :wink: ) en ook soms gebeurt. Dat het niet oke is ben ik met je eens. Dat het niet eerlijk is ben ik ook met je eens. Maar dat het niet toegestaan zou zijn. Dat ben ik dan weer niet met je eens. Tis echt wel toegestaan. En zoals ik al eerder aangaf, sterker nog. Je kunt voor een pup met opgaaf van reden aangeven dat je voor die betreffende pup geen stamboom “wilt” (hier wordt wel melding van gemaakt trouwens) , en indien later blijkt dat de reden waarom jij na geboorte geen stamboom aanvroeg, later als blijkt dat dat onterecht was, alsnog een stamboom aanvragen.
oke, dat klopt wel, dus toegestaan is niet een juist woord. maar wenselijk is misschien beter.
ik weet trouwens niet of je laatste zin juist is, dat geloof ik dus niet, eens die keuze gemaakt, blijft die keuze.

Nee tis echt toegestaan Yamie. Zou dat niet zo zijn, geloof me, zou ik me echt niet wagen een dergelijke opmerking hier te plaatsen :wink:

Jij kan als fokker zijnde besluiten om voor 1 (of meerdere) pups geen stamboom aan te vragen. (met opgaaf van reden) als later zou blijken dat die opgegeven reden niet juist is, kun jij later alsnog een stamboom voor de betreffende pup aanvragen.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
yamie schreef:

Nee tis echt toegestaan Yamie. Zou dat niet zo zijn, geloof me, zou ik me echt niet wagen een dergelijke opmerking hier te plaatsen :wink:

Jij kan als fokker zijnde besluiten om voor 1 (of meerdere) pups geen stamboom aan te vragen. (met opgaaf van reden) als later zou blijken dat die opgegeven reden niet juist is, kun jij later alsnog een stamboom voor de betreffende pup aanvragen.
nou ja, dat laatste kan ik dus niet terug vinden, maar goed, ook niet zo belangrijk.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Conclusie na bijna 20 pagina's: er is geen kant en klare oplossing voor broodfok, omdat mensen besluiten op zondag een pup te willen en puplief dan ook gewoon op zondag willen hebben, het liefst voor niet meer als 100 euro en dan ook graag nog kiezen uit tig verschillende rassen. :19:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

smoekie schreef:
yamie schreef:oke, dat klopt wel, dus toegestaan is niet een juist woord. maar wenselijk is misschien beter.

jij waa toch ook degene die volhield dat je meerdere rassen mocht kruisen van de rvb? :scratch:

het mag dus niet. er staat me wel iets van bij dat het vroegah wel mocht maar nu dus niet meer.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

malinois schreef:
smoekie schreef:
malinois schreef:

dus het gaat jou alleen om het uiterlijk van de papiertjes???
ik kijk er nooit meer op als ik hem heb, die gaat linea recta bij de papieren van de honden en daar blijft hij.
als ik snel een stamboom nodig heb kijk ik wel op bloedlijnen.nl
En bovenstaande bedoel ik Malinois. Je kunt een opmerking opvatten zoals jij em graag ziet. Ik vind een ADBA stamboom in vergelijking met een FCI gewoon een stuk “mooier”
mag dat???

Dat jij ze bij de papieren van de honden in een la of wat dan ook gooit moet jij zelf weten. Bij mijn moeder zitten die van de 2 pits (als enigste moet ik bekennen) mooi ingelijst. De rest zitten gewoon in mooie mapjes (de oude met onderste randje opgevouwen) zodat ze “mooi” blijven in zo’n A4 hoesje. :wink:

Bedoel ik niks verkeerds mee dus. :F:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
smoekie schreef:
yamie schreef:oke, dat klopt wel, dus toegestaan is niet een juist woord. maar wenselijk is misschien beter.

jij waa toch ook degene die volhield dat je meerdere rassen mocht kruisen van de rvb? :scratch:

het mag dus niet. er staat me wel iets van bij dat het vroegah wel mocht maar nu dus niet meer.
uit het Kynologisch reglement:

Geldig vanaf 1 juli 2009

Artikel III.22 Geboorteaangifte
6. Indien de Fokker niet alle in het nest geboren en in leven zijnde pups wenst in te schrijven in de Nederlandse stamboekhouding, worden deze pups vermeld met de reden waarom deze inschrijving niet zou hoeven plaats te vinden.

Artikel III.22A Identificatie pups en registratie Eigenaar
5. Voor iedere geboren pup wordt door de controleur een aanvraagformulier Registratiebewijs
aan de Fokker overhandigd, maar niet voor de pups waarvoor de Fokker heeft aangegeven
dat deze niet in het NHSB moeten worden ingeschreven.

Artikel III.26
1. Indien de Fokker overeenkomstig artikel III.22, zesde lid, voor een pup geen inschrijving in
de Nederlandse stamboekhouding heeft gevraagd en de daarvoor vermelde reden in een later
stadium is komen te vervallen, dan kan hij voor de betrokken hond alsnog een verzoek tot
inschrijving indienen.

edit: wel dus :wink: Smoekie heeft gelijk.
Laatst gewijzigd door yamie op 21 aug 2009 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
smoekie
Zeer actief

yamie schreef:
smoekie schreef:
yamie schreef: oke, dat klopt wel, dus toegestaan is niet een juist woord. maar wenselijk is misschien beter.

nou ja, dat laatste kan ik dus niet terug vinden, maar goed, ook niet zo belangrijk.
Nou dat moet je niet zeggen Yamie. Misschien dat je er ooit “voordeel” van kunt hebben. :19:

Als je wilt wil ik het best opzoeken hoor, tis niet zo dat ik het van Google of een of andere SBS6 aflevering “opgevangen” Vind het namelijk nogal interessant om op de site van rvb te kijken en een tijd geleden las ik er iets over dat bovenstaande nu dus “mocht” en ben ik dat gaan uitzoeken en kwam ik uiteindelijk inderdaad uit op een website van rvb waarin dat stond.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
Nou dat moet je niet zeggen Yamie. Misschien dat je er ooit “voordeel” van kunt hebben. :19:

Als je wilt wil ik het best opzoeken hoor, tis niet zo dat ik het van Google of een of andere SBS6 aflevering “opgevangen” Vind het namelijk nogal interessant om op de site van rvb te kijken en een tijd geleden las ik er iets over dat bovenstaande nu dus “mocht” en ben ik dat gaan uitzoeken en kwam ik uiteindelijk inderdaad uit op een website van rvb waarin dat stond.
zie post boven, ik heb het al aangepast.

maar nee, ik zal er nooit voordeel van hebben, want ik zal het nooit doen. :wink:
smoekie
Zeer actief

Hutsje schreef:
smoekie schreef:

Ja dat klopt, dat had ik inderdaad niet helemaal goed gelezen, en dat had met variëteit kruisingen te maken. Dat mocht vroeger niet, en nu in bepaalde gevallen wel. Dus ja, ook ik kan dingen wel eens niet helemaal goed lezen, maar dat heb ik ook nooit beweerd. Iedereen leest de dingen wel eens verkeerd of in ieder geval “anders” dan bedoelt. :wink:

Maar bovengenoemde “deed” men vroeger wel gewoon, en ik kan me niet voorstellen dat men (fokker) dat nu niet meer zou doen.

Daarbij, is het nu dus niet meer nodig, omdat je niet persé een stamboom voor een pup aan te vragen als na geboorte blijkt dat er (waarschijnlijk) iets aan mankeert waardoor deze voor de fok zou worden uitgesloten.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik snap het niet. Waarom zou je voor sommige pups geen stamboom willen? Een stamboom is toch puur een document waarin de afstamming officieel is vastgelegd? Waarom zou je dat van sommige pups niet officieel willen hebben?
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

yamie schreef:
smoekie schreef:

zie post boven, ik heb het al aangepast.

maar nee, ik zal er nooit voordeel van hebben, want ik zal het nooit doen. :wink:

Nee ok, daarom gaf ik je ook direct gelijk toen je zei dat je het niet oké en eerlijk vond. Maar ik kan me best wel indenken dat het voor fokkers een "voordeel" kan zijn dat het nu wel mag, en dat de pup niet via het illegale circuit op de markt beland. Dat jij dat niet doet, of zou doen is alleen maar :ok:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:Ik snap het niet. Waarom zou je voor sommige pups geen stamboom willen? Een stamboom is toch puur een document waarin de afstamming officieel is vastgelegd? Waarom zou je dat van sommige pups niet officieel willen hebben?
tja, ik ken alleen de voorbeelden, van fokker, die het dan ook niet via de toegestane weg deden ( dus gewoon een ander geboorte aantal opgeven en pups bij het chippen elders even onderbrengen)
veelal was dat, om het aantal geboren pups per jaar naar beneden te brengen, zodat er doorgefokt kon worden en het is goedkoper. :19:

via de toegestane weg, zou het kunnen, dat een fokker een NEK, een pup met een afwijking (knikstaart bv) geen stamboom wil toedoen, omdat hij/zij niet wil dat er mee gefokt wordt. iig niet via de officiele weg, want als men ergens mee wil fokken, met iets wat eigenlijk niet fokgeschikt is, doen ze dat toch wel.
want ook de puppen waarvoor geen stamboom aangevraagd is, MOETEN aanwezig zijn bij het chippen van de pups, anders krijgt het hele nest niks.

dus vandaar dat ik liever zou zien, dat die mogelijkheid er niet was. maar goed, een goede fokker, doet het ook gewoon niet. (vind ik)
ik koppel een stamboom ook niet aan er wel of niet mee (kunnen)fokken later, maar puur als bewijs van afstamming en raszuiver.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

yamie schreef:

Geldig vanaf 1 juli 2009

6. Indien de Fokker niet alle in het nest geboren en in leven zijnde pups wenst in te schrijven in de Nederlandse stamboekhouding, worden deze pups vermeld met de reden waarom deze inschrijving niet zou hoeven plaats te vinden.

5. Voor iedere geboren pup wordt door de controleur een aanvraagformulier Registratiebewijs
aan de Fokker overhandigd, maar niet voor de pups waarvoor de Fokker heeft aangegeven

Artikel III.26
1. Indien de Fokker overeenkomstig artikel III.22, zesde lid, voor een pup geen inschrijving in
de Nederlandse stamboekhouding heeft gevraagd en de daarvoor vermelde reden in een later
stadium is komen te vervallen, dan kan hij voor de betrokken hond alsnog een verzoek tot
inschrijving indienen.

Bedankt voor het opzoeken. :ok:
Excuses in deze van mijn kant uit naar Smoekie, dit wist ik niet (ik zie dat het per 1 juli jl. gewijzigd is, heb dit blijkbaar dus helemaal gemist).
smoekie
Zeer actief

LongFields schreef:Excuses in deze van mijn kant uit naar Smoekie, dit wist ik niet (ik zie dat het per 1 juli jl. gewijzigd is, heb dit blijkbaar dus helemaal gemist).
Al goed hoor :ok:
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

Er is geen oplossing om broodfok tegen te gaan. De duitse herder vereniging heeft geprobeerd een certificering voor de fokkers rond te krijgen om broodfok tegen te gaan. Mislukt.

mbt verdienen aan fokken ja of nee

Er is niets mis mee om winst te draaien op je nestje.

kosten op een rijtje
HD, ED en rugfoto's plus DNA
kosten training, heen en terugreis om de benodigde papieren te bemachtigen
kosten examens ofwel UV, VZH, IPO 1 en als het kan ook 2 en 3. 1e wedstrijd
aankeuring
kosten materialen, blokken, ballen en ga maar door
kosten reis naar dekreu toe, de dekking zelf en eventuele overnachting
kosten reis terug naar huis

aanschaf kosten geboortemateriaal
na de geboorte 2 x dierenarts
aanvraag stamboom, chipper, certificaat fokniveau, rashondenlogboek
enting pup
ontwormen 2 x pup
gas water licht, ontsmettingsmiddelen
bergen tijd ofwel verlof om de puppen een goede start te geven
eten voor de puppen

Dan heb ik het nog niet eens over alle bijkomende kosten als een pup of de moederhond ziek wordt.
Bovenstaand is al een totaalplaatje van rond de 5000 euro en ik heb 6 puppen van het laatste nest a raison van 625.
Hutsje
Zeer actief

LongFields schreef:
yamie schreef:

Geldig vanaf 1 juli 2009

Artikel III.26
inschrijving indienen.

Bedankt voor het opzoeken. :ok:
Excuses in deze van mijn kant uit naar Smoekie, dit wist ik niet (ik zie dat het per 1 juli jl. gewijzigd is, heb dit blijkbaar dus helemaal gemist).
hier ook, ik loop dus ook 7 weken achter.
Afbeelding
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Frenk schreef:Ik snap het niet. Waarom zou je voor sommige pups geen stamboom willen? Een stamboom is toch puur een document waarin de afstamming officieel is vastgelegd? Waarom zou je dat van sommige pups niet officieel willen hebben?
Mijn ouders hebben eens een oops-nestje gehad van onze 2 yorken. Beide stamboom. Dat het oprecht oops was dat was duidelijk want het was mijn schuld (1x vergeten kamerdeur dicht te doen).
Mijn ouders hebben beide pups gehouden en geen stamboom aangevraagd. Had dus wel gekund. Stel dat je later besluit zo'n hondje toch te verkopen, of je bedenkt om wat voor reden dan ook, en bijvoorbeeld toch naar een show wil ofzo, kan ik me voorstellen dat je later toch besluit een stamboom aan te vragen.
Ik noem maar iets hoor, zoiets kan ik me voorstellen.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Murphy schreef:
Mijn ouders hebben eens een oops-nestje gehad van onze 2 yorken. Beide stamboom. Dat het oprecht oops was dat was duidelijk want het was mijn schuld (1x vergeten kamerdeur dicht te doen).
Mijn ouders hebben beide pups gehouden en geen stamboom aangevraagd. Had dus wel gekund. Stel dat je later besluit zo'n hondje toch te verkopen, of je bedenkt om wat voor reden dan ook, en bijvoorbeeld toch naar een show wil ofzo, kan ik me voorstellen dat je later toch besluit een stamboom aan te vragen.
Ik noem maar iets hoor, zoiets kan ik me voorstellen.
nee, dat gaat dus niet, als je helemaal geen stambomen aanvraagt, en dus ook een dekaangifte hebt ingestuurd, kun je later nooit meer een stamboom aanvragen.

als je voor een pup of pups uit een nest besluit geen stambomen aan te vragen, moet je de reden opgeven, dan kan het zijn, dat het later alsnog kan, maar niet zoals in jou vb.
Murphy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Murphy »

Ah kijk. Ja, dan kan ik het me al helemaal niet voorstellen eigenlijk. Zoals waarom mijn ouders geen stamboom aanvroegen dat was me wel duidelijk. Maar op die andere manier, neuh, daar kan ik me weinig bij voorstellen. Maar, het zal vast wel voorkomen.
murmel

Ongelezen bericht door murmel »

En? Hoe gaat het hier?

Goed blijkbaar.
Laatst gewijzigd door murmel op 22 aug 2009 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Frenk
Zeer actief

Murphy schreef:Ah kijk. Ja, dan kan ik het me al helemaal niet voorstellen eigenlijk. Zoals waarom mijn ouders geen stamboom aanvroegen dat was me wel duidelijk. Maar op die andere manier, neuh, daar kan ik me weinig bij voorstellen. Maar, het zal vast wel voorkomen.
Nee, precies. Je moet dus wel dekaangifte doen en alles erom heen regelen. En je moet ook nog eens een reden opgeven waarom je geen stamboom wil. Ik kan dus niet echt een reden bedenken, behalve dan wat Yamie noemde: het voorkomen dat iemand er officieel mee verder kan fokken :19: Maar dan nog snap ik het later alsnog aanvragen van de stamboom niet. Misschien dat iemand anders nog een reden weet?

En eerlijk gezegd klinkt de 'schaduw' manier van gewoon wat pups weg leggen, me dan een stuk 'eenvoudiger' in de oren :19: Want dan wordt er ook niks geregistreerd. Is het raar om te veronderstellen dat die 'schaduw' manier ook vaker voorkomt dan deze officiele weg?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Ach Murmel mist ons.. Is dat nou niet zoet...

:engel:
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

smoekie schreef:
malinois schreef:
smoekie schreef: Nooit gehoord van een ADBA :F: [/color]
http://www.adbadog.com/p_home.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

:19:
http://pitbullvereniging.com/

Deze is misschien beter leesbaar voor de "onwetende" en "slecht" engels lezende forummers onder ons. :lol:

Kleine quote:
In Nederland schieten inmiddels deze totaal niet uitgebalanceerde kruisingen uit de grond en de pups worden verkocht als raszuivere Pitbull wat het dus niet is.
De stambomen van de echte Pitbull gaan al terug tot circa 1890 en er zijn diverse bloedlijnen die wij later allemaal zullen publiceren.
Wilt u een raszuivere Pitbull dan zal u zeer goed moeten opletten in Nederland om deze via een fokker te kopen die een stamboom op de honden/pups heeft en geregistreerd is bij de ADBA of UKC in Amerika.
:E:
In 1936 is de naam American Pittbull veranderd American Staffordshire Terrier en werd als zodanig opgenomen in de stamboeken van de AKC.
Vraag ik me af waarom er dan naast de AKC doorgegaan werd met het fokken van de pittbull?
Als ik die foto's zie op jouw aangegeven site, zie ik erg veel verschil in type, precies zo het geval is met kruisingen van andere rassen, zoals bv de hussels.
Afbeelding

So Sweet :I:
Hutsje
Zeer actief

murmel schreef:En? Hoe gaat het hier in de peutertuin?

Goed blijkbaar.

Ik zal even kijken of ik nog wat schopjes en emmertjes kan vinden zodat jullie in de zandbak kunnen spelen. :lol1:
typisch een stooktrollenreactie :kotz:

dat jij kinderachtig (bezig) was wisten we natuurlijk al.
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Goed blijkbaar.

Ik zal even kijken of ik nog wat schopjes en emmertjes kan vinden zodat jullie in de zandbak kunnen spelen. :lol1:

Ik heb zojuist een rapport bekeken van de dierenbescherming Nederland over malafide internationale Hondenhandel. Schetst mijn verbazing dat een groot gedeelte uit Estland afkomstig blijkt te zijn.
Afbeelding

murmel

Ongelezen bericht door murmel »

truusje schreef:

Goed blijkbaar.

Ik heb zojuist een rapport bekeken van de dierenbescherming Nederland over malafide internationale Hondenhandel. Schetst mijn verbazing dat een groot gedeelte uit Estland afkomstig blijkt te zijn.
ik ben uitermate benieuwd naar dat rapport.
truusje
Zeer actief
Contacteer:

Gewoon ff googlen.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”