Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Enorme bult bij anus (abces?) *foto*

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Dazwa84

Enorme bult bij anus (abces?) *foto*

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Er zit plotseling een behoorlijk gespannen bult echt direct naast de anus van Belle. Hij is me vanmiddag niet opgevallen terwijl ik toch echt haar kont heb gezien toen ze ging poepen.

Ik heb geen idee wat het is, misschien een anaalklier? Ik wil er morgen sowieso mee naar de DA als het niet weg is, maar ik ben bang dat het gaat knappen ofzo, het staat volgens mij aardig gespannen..

Afbeelding

Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: Enorme bult bij anus (abces?) *foto*

Ongelezen bericht door yamie »

ja dit lijkt me een ontstoken anaal klier ;)
Dazwa84

Als ik zo eens google denk ik inderdaad ook dat het haast niet anders kan zijn dan een acute anaalklierontsteking. Moet ik daar nu wat mee? Of is het gewoon wachten tot het uit zichzelf gaat knappen en dan desinfecteren met bv. een oplossing van dettol? Of zeg ik nu iets heel geks en moet het door de DA gebeuren.
Dazwa84

Ze zit nu trouwens ook in de laatste periode van haar loopsheid en heeft daarom een broekje aan. Broekje maar gewoon even laten zitten denk ik he, ben nu bij mijn ouders en dan beschermt het broekje de bult nog een beetje. Ben zo bang dat straks heel het huis onder die gore geur zit.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Mee naar de dierenarts, wachten tot het knapt is niet slim.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Lijkt mij een abces of ontsteking van haar anaalklier. Morgen toch even mee naar de da hoor.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ja, zou ook mijn advies zijn, niet eens wachten tot morgen, maar NU gaan.

Suzanne
Dazwa84

Ik ga morgenochtend meteen bellen.. Lekkere timing heeft ze trouwens dat ze daar 's avonds mee aankomt.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Dazwa84 schreef:Lekkere timing heeft ze trouwens dat ze daar 's avonds mee aankomt.
Is dat niet altijd zo :N: :engel:
Maar ik zou toch ook even overleggen met de dienstdoende DA, ik hou niet zo van openbarstende ontstekingen.
Afbeelding
Dazwa84

Ik heb meteen even gebeld en omdat ze niet koortsig is en niet ziek is wacht ik het vannacht nog even af. Als het opengaat dan kan ik het met betadine wat schoonmaken en als het goed is krijgt ze dan ook geen koorts meer en is de 'druk' eraf. Mocht het morgenochtend nog niet weg zijn dan raadde ze me aan om langs te komen omdat de kans bestaat dat ze er alsnog ziekig/koorts van krijgt, door de ontsteking.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Frenk schreef:
Dazwa84 schreef:Lekkere timing heeft ze trouwens dat ze daar 's avonds mee aankomt.
Maar ik zou toch ook even overleggen met de dienstdoende DA, ik hou niet zo van openbarstende ontstekingen.
ow... ik heb liever een abces/ontsteking wat open gaat, dan niet hoor ;)
( nou ja ik heb het liever helemaal niet)

als het "barst" kan de rotzooi eruit, en dat is de bedoeling ;)
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

yamie schreef:
Frenk schreef:
ow... ik heb liever een abces/ontsteking wat open gaat, dan niet hoor ;)
( nou ja ik heb het liever helemaal niet)

als het "barst" kan de rotzooi eruit, en dat is de bedoeling ;)
Nee dat wel, maar dan liever dat een DA er meteen naar kan kijken of hem open kan maken. Ik weet niet of je dat voor een goed herstel van zo'n klier dan niet meteen schoon moet maken?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Wil de hond schreef:Mee naar de dierenarts, wachten tot het knapt is niet slim.
Want? Denk je dat de DA het tegen kan houden?

Gewoon open laten gaan en eventueel schoonmaken als je je daar goed bij voelt. Op zich kan de hond dat ook prima zelf.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Een geklapte anaalklier lijkt mij erger dan een niet-geklapte edoch tijdig door een da geleegde en gereinigde klier.

Maar als jij zegt dat het prima is dat zo'n klier klapt geloof ik dat meteen hoor.
Dazwa84

Bedankt voor jullie reacties! Wij houden het vannacht heel goed in de gaten (en we ruiken het vanzelf vrees ik als het open gaat) en morgen is het eerste wat we doen naar de DA gaan als het niet verbeterd. Toevallig heeft de DA dienst waar ik zelf ook het beste gevoel bij heb.
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Josh heeft helaas wel eens zo'n onstoken anaalklier, maar bij de dierenarts kunnen ze daar niks meer aan doen. Hun kunnen dat niet reinigen omdat de pus simpelweg niet door de aanwezige opening kan. Daarbij is dat ook nog eens heel pijnlijk.

Je moet dus inderdaad wachten totdat hij zelf openknapt. Het geneest wonderbaarlijk heel snel en je ziet er niks meer van. Er ontstaat maar een klein gaatje en de rotzooi die er dan nog zit kun je er zo uitknijpen.
Antibiotica geven ze hier ook niet, een gezond lichaam kan het goed zelf aan.
Groetjes,
Wendy
son-pei
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door son-pei »

Volgens mij kan het ook een breukje (hernia) zijn waardoor de darmen naar buiten komen.
Dat heeft de hond van mijn ouders ook gehad.
Ik zal in elk geval de da ff laten kijken, een breuk moet in elk geval niey openbarsten want dan ben je verder van huis.
Dazwa84

Straks om 11 uur kunnen we langs, de ontsteking is er nog.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Dazwa84 schreef:Straks om 11 uur kunnen we langs, de ontsteking is er nog.
Succes en sterkte Daan.. :ok:
Afbeelding
Spike4
Actief

Ongelezen bericht door Spike4 »

sterkte met de hond

het lijkt erg op wat mijn hond heeft gehad en dat was een onstoken anaal klier
Dazwa84

De DA heeft flink geduwd in de ontsteking (arme Belle, ze gilde en huilde het uit) en uiteindelijk is er wel wat troep uit gekomen maar het is nog wel een fikse rode bult. Dit zou alleen vanzelf weg moeten trekken omdat ze nu aan de antibiotica zit. We hoeven er zelf in principe niets aan te doen. Het bloedt zo nu en dan nog wel wat, ziet er niet echt lekker uit.

Lieve Belle was het voorval gelukkig meteen weer vergeten toen ze van de DA koekies kreeg en ze wilde zelfs wel even spelen/stoeien met hem. Knappe meid. Was wel hartverscheurend hoor..
Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

Arme meid :(
Beterschap voor haar!!
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Demi heeft dit zo 1 a 2 keer per jaar en die knappen of vanzelf of ik wacht tot het op knappen staat en knijp er dan in,knapt ie alsnog.
Dan komt er een hoop pus en bloed uit en na een week schoongeknepen(geen ab en andere toepassingen) is het plekje dicht en heeft ze nergens meer last van.

Bij Demi komt het waarschijnlijk rond de tijd dat ze normaal loops moest worden.....

groetjes eefje
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Het abces was waarschijnlijk nog niet rijp...... Voor honden die hier met enige regelmaat last van hebben werkt het advies om 1 of 2x per week kipgehakt-voor-de-hond te voeren. Oftewel het botpercentage wat op te voeren. De zakjes (want daar gaat het om) worden blijkbaar niet optimaal geleegd en daardoor krijgt een ontsteking meer kans. Door ze op die kipgehakt, of ander bot, wat meer te laten persen komen de zakjes beter leeg.

Aaitje voor Belle, na een paar daagjes ongemak is het straks weer over.
Dazwa84

Rosita Compagner schreef:Het abces was waarschijnlijk nog niet rijp...... Voor honden die hier met enige regelmaat last van hebben werkt het advies om 1 of 2x per week kipgehakt-voor-de-hond te voeren. Oftewel het botpercentage wat op te voeren. De zakjes (want daar gaat het om) worden blijkbaar niet optimaal geleegd en daardoor krijgt een ontsteking meer kans. Door ze op die kipgehakt, of ander bot, wat meer te laten persen komen de zakjes beter leeg.

Dankjewel voor deze info! Ze krijgt nu Rodi kvv te eten. Zou een dagje in de week kipvleugels (bijvoorbeeld) ook een optie kunnen zijn?

Hij is overigens bijna nog groter geworden nu en hij lijkt haast wel doorzichtig te worden. Het ziet er heel 'glazig' uit. Het bloed is ook wat opgedroogd.

Ik vind het er zo naar uitzien, he, maarja ik moet de DA maar vertrouwen dat het of vanzelf verder openknapt of dat het gaat slinken..

Wat wel fijn is is dat ze nog geen last líjkt (ik zeg bewust lijkt, want prettig lijkt me anders) te hebben. Is nog hartstikke speels. We laten haar nu op een schone handdoek in haar mandje slapen 's nachts.
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Dazwa84 schreef:De DA heeft flink geduwd in de ontsteking (arme Belle, ze gilde en huilde het uit) en uiteindelijk is er wel wat troep uit gekomen maar het is nog wel een fikse rode bult. Dit zou alleen vanzelf weg moeten trekken omdat ze nu aan de antibiotica zit. We hoeven er zelf in principe niets aan te doen. Het bloedt zo nu en dan nog wel wat, ziet er niet echt lekker uit.

Lieve Belle was het voorval gelukkig meteen weer vergeten toen ze van de DA koekies kreeg en ze wilde zelfs wel even spelen/stoeien met hem. Knappe meid. Was wel hartverscheurend hoor..
Arme Belle gelukkig maakte de koekjes veel goed!
Welke dierenarts ben je geweest?
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Dazwa84 schreef:
Rosita Compagner schreef:Het abces was waarschijnlijk nog niet rijp...... Voor honden die hier met enige regelmaat last van hebben werkt het advies om 1 of 2x per week kipgehakt-voor-de-hond te voeren. Oftewel het botpercentage wat op te voeren. De zakjes (want daar gaat het om) worden blijkbaar niet optimaal geleegd en daardoor krijgt een ontsteking meer kans. Door ze op die kipgehakt, of ander bot, wat meer te laten persen komen de zakjes beter leeg.

Dankjewel voor deze info! Ze krijgt nu Rodi kvv te eten. Zou een dagje in de week kipvleugels (bijvoorbeeld) ook een optie kunnen zijn?

Hij is overigens bijna nog groter geworden nu en hij lijkt haast wel doorzichtig te worden. Het ziet er heel 'glazig' uit. Het bloed is ook wat opgedroogd.

Ik vind het er zo naar uitzien, he, maarja ik moet de DA maar vertrouwen dat het of vanzelf verder openknapt of dat het gaat slinken..

Wat wel fijn is is dat ze nog geen last líjkt (ik zeg bewust lijkt, want prettig lijkt me anders) te hebben. Is nog hartstikke speels. We laten haar nu op een schone handdoek in haar mandje slapen 's nachts.
Volgens mij wordt het glazig omdat de huid op spanning komt, zou dus best kunnen dat het een dezer dagen open springt, alleen maar fijn want dan is de druk eraf
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

oehh ik ruik de troep al die eruit gaat komen :N:
Hopelijk voor haar gaat dat snel gebeuren of gaat de ab de onsteking tegen...
Beterschap voor Belle
Afbeelding
Dazwa84

jacq1970 schreef:oehh ik ruik de troep al die eruit gaat komen :N:
Hopelijk voor haar gaat dat snel gebeuren of gaat de ab de onsteking tegen...
Beterschap voor Belle
Jaa, erg he. Ik ben gisteren al 2 keer uit bed gestapt omdat ik dacht te ruiken dat hij open was gesprongen.
Dazwa84

Gordonsetter23 schreef:
Dazwa84 schreef:De DA heeft flink geduwd in de ontsteking (arme Belle, ze gilde en huilde het uit) en uiteindelijk is er wel wat troep uit gekomen maar het is nog wel een fikse rode bult. Dit zou alleen vanzelf weg moeten trekken omdat ze nu aan de antibiotica zit. We hoeven er zelf in principe niets aan te doen. Het bloedt zo nu en dan nog wel wat, ziet er niet echt lekker uit.

Arme Belle gelukkig maakte de koekjes veel goed!
Welke dierenarts ben je geweest?
We zijn bij dierenarts de Saen geweest. Wat een leuke dierenarts werkt daar trouwens :mann:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”