Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Graag jullie hulp: schijnzwanger?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Chanoey
geregistreerd lid

Graag jullie hulp: schijnzwanger?

Ongelezen bericht door Chanoey »

Lieve mensen,

Wij hebben een border terrier teefje van nu 2 jaar. Ze is nu net voor de derde keer loops geweest. Bij haar voorgaande loopsheden werd ze, net als nu, erg mat in haar gedrag binnenshuis. Buitenshuis of tijdens afleiding (die we haar dan ook zo veel mogelijk proberen te bieden) is ze gewoon vrolijk en speels en zeer sociaal. Tijdens de voorgaande loopsheden wilde ook steeds niet graag eten, en na de loopsheid zette zich dit voort in bijna helemaal niets meer eten. Bij de dierenarts bleek na de tweede loopsheid (toen pas legden we het verband: niet eten - schijnzwanger) dat haar melkklieren licht gezwollen waren. Ze vertoont verder geen nesteldrang, melk lekken, sterk opgezwollen melkklieren of hysterie. Ze werd dus licht schijnzwanger verklaard maar ziet er gewoon depressief uit en ligt erbij als een dweil.

Deze keer is ze 5 dagen na de loopsheid direct in haar patroontje vervallen van binnenshuis alleen maar depri liggen te wezen en bijna niets willen eten, ook geen lekkere dingen. Ze heeft geen koorts, tepels zijn wat gezwollen maar de melkklieren niet. Het zou nu toch veel te vroeg moeten zijn voor een schijnzwangerschap?

De dierenarts gaf ons het advies met een homeopatisch middel te beginnen en te kijken of dat helpt. We hebben alblavetsum, dit middel past wel bij haar klachten. We zijn hier nu een week mee bezig en zien geen resultaat.

De afgelopen keer is ze ontzettend afgevallen na een periode van bijna 2 maanden erg slecht eten, en haar vacht werd slecht. We willen haar dit niet nogmaals laten ondergaan en overwegen nu (laproscopische) sterilisatie, alleen mijn vriend is tegen omdat hij het verminking van de hond vindt, en misschien nog pups wil.

Worden deze klachten na een nest minder? En wat zijn jullie meningen hierover? Galastop zou een optie zijn maar haar melkklieren zijn niet echt gezwollen. En tips om haar aan t eten te krijgen? Normaal gesproken ben ik tegen het voeren van cesar enzo maar dat is momenteel het enige waar ze nog een beetj van eet :19:

Heeft iemand anders ook ervaring hiermee en zo ja, hoe gaan jullie daar mee om? Ik merk aan mezelf dat ik me erg druk maak over het feit dat ze niet eet, en of ze wel genoeg binnen kijgt. Normaal weet ik dat eens een dagje niet eten echt niet erg is, maar dit houdt echt aan voor een langere periode en heeft echt een nadelig efffect op de gezondheid van de hond.

Vast bedankt voor jullie meningen/inzichten!
If things around you don't change. Change the things you're around.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Re: Graag jullie hulp: schijnzwanger?

Ongelezen bericht door M@scha »

lola's schijnzwangerschappen zijn erger geworden na haar nest. een nest dat trouwens niet om zo'n reden gekomen is.
Afbeelding
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Ben het helemaal met Nanna eens.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

Zoals al gezegd, het wordt niet minder na een nestje, als een teef eenmaal schijnzwanger is geweest komt dat meestal na elke loopsheid terug. Ik heb 1 van mijn teefjes (die wel 1x een nest heeft gehad) uiteindelijk laten helpen, ze gedroeg zich ongeveer zoals jouw hondje, lusteloos, niet eten, en ze deed ook heel lelijk tegen de andere honden, ze was echt uit haar doen. Een aangezien ze soms wel 3 keer per jaar loops werd leek het me me beter om haar te laten helpen, geen last meer nu!
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Ik zou mezelf eerst afvragen of ik met de hond zou willen fokker, maar is dat niet zo zou ik haar inderdaad wat Nanna al zegt laten steriliseren. Ik zou ook geen nestje nemen in de hoop dat dat dan afneemt, want dat is in 9 van de 10 gevallen niet het geval.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
aschra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog

Ongelezen bericht door aschra »

Als je alleen een nest neemt ivm haar schijnzwanger zijn.
Zou ik dit een hele slechte zaak vinden.

Ik zou haar laten helpen, dit is veel beter voor de hond.
Chanoey
geregistreerd lid

Nee ik zou niet alleen een nest nemen om haar van de schijnzwangerheid af te helpen, ze is ook al op een show geweest en alles en heeft toen een goede beoordeling gehad. Maar daar gaat het nu even niet om, ik snap ook wel dat een sterilisatie de beste oplossing is.

Ik ben alleen benieuwd naar mensen die ook een hondje hebben gehad die er zo miserabel van was, en hoe ben je er op dat moment mee om gegaan? Ik bedoel, er komt geen volgende keer meer als het aan mij ligt, maar wat kan ik NU doen behalve de homeopathische druppels geven, haar laten eten wat ze eten wil en veel afleiding geven?
Chanoey
geregistreerd lid

Nanna schreef:
Chanoey schreef: Ik bedoel, er komt geen volgende keer meer als het aan mij ligt, maar wat kan ik NU doen
Ik geloof dat je net je eigen antwoord al gegeven hebt ;-)
Ja maar het is niet alleen mijn hond he....
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Chanoey schreef:
Nanna schreef:
Chanoey schreef: Ik bedoel, er komt geen volgende keer meer als het aan mij ligt, maar wat kan ik NU doen
Ik geloof dat je net je eigen antwoord al gegeven hebt ;-)
Ja maar het is niet alleen mijn hond he....

In dit geval zou ik toch écht voor mijn hond kiezen, dus sterilisatie.
Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder

Ongelezen bericht door fleurie »

Je hebt inderdaad zelf het antwoord al gegeven, meer dan wat je nu al doet kun je niet doen, het enige wat echt afdoende helpt is een sterilisatie.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Mijn teefje was niet schijndrachtig voordat ze haar eerste nest kreeg, daarna wél iedere loopsheid.
Het enige wat je aan schijndracht kunt doen is minder voeren, en veel afleiding geven.
De enige echt afdoende optie is een sterilisatie (eigenlijk castratie) van je teef.
Chanoey
geregistreerd lid

Na een heel prettig gesprek met dierenarts van Papendrecht uit Naaldwijk hebben we in overleg met hem besloten dat het het beste voor Luna is om haar morgen om 10:30 laproscopisch te laten steriliseren daar in zijn praktijk.

Pfff spannend hoor, ik heb nu al buikpijn maar ik denk dat ik me morgen rond deze tijd erg opgelucht voel als alles goed is gegaan!
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Mocht je nog niet steriliseren dan zou ik als ik jou was de Abla Vetsem de volgende keer vanaf het begin van de loopsheid inzetten en niet pas als ze al schijnzwanger is. Ik zou dan doordruppelen heeeeelemaal tot wanneer de schijnzwangerschap normaliter over zou zijn. Dat hielp bij Ted wel een stuk. Hoewel ze het lichamelijk daar beduidend beter op deed dan zonder middeltjes, vond ik haar toch gedragsmatig teveel uit haar hum blijven. Ik heb haar daarom uiteindelijk toch gesteriliseerd.
Chanoey
geregistreerd lid

Fijn om ook eens een ervaring te lezen van iemand die dit ook heeft meegemaakt.

Wij gaan haar morgenochtend laten helpen, dit lijkt me echt het beste want zo wil ik haar niet langer door laten modderen :cry:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik vind het heel raar dat ze haar nu helpen, de beste tijd om een teef te castreren is precies tussen 2 loopsheden in, als er hormonale rust is. ze kunnen er namelijk in blijven hangen.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Ik dacht juist altijd dat dat was omdat het ontstaan van schijndracht na de operatie dan minimaal was? Maar zoals ik het begrijp is ze dus al "schijnzwanger" ? :19: en iets met doorbloeding van de baarmoeder ofzo?
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Chanoey
geregistreerd lid

Als je laproscopisch steriliseert (kijkoperatie door twee of drie kleine gaatjes) maakt het niet uit wanneer je dat doet, kan zelfs tijdens de loopsheid. Ze zijn dezelfde dag alweer op de been en hebben geen last van de wond, 95% van de dieren eet en drinkt ook weer normaal op dezelfde dag. Ze hebben op elk gaatje een hechting die je er zelf thuis uit mag halen.

De dierenarts vond het beter om het zo snel mogelijk te laten doen omdat ze anders nog twee maanden niet eet en dat komt niet ten goede van de hond. De vorige keer heeft ze namelijk ook twee maanden bijna niet gegeten en was ze erg afgevallen en had een hele slechte vacht gekregen.

Als je meer wilt lezen over laproscopisch steriliseren moet je even kijken op http://www.dierenkliniekwestland.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat ze erin kunnen blijven hangen lijkt mij een fabeltje: als je immers de eierstokken weghaalt, haal je ook de bron van de hormonproductie weg en worden zowel lichaam als hypofyse hier dus niet meer door aangestuurd. Het duurt een paar dagen voordat de hormonen uit het bloed zijn verdwenen waarna het gedrag weer normaal wordt. De reden dat je bij een normale castratie of sterilisatie tussen twee loopsheden steriliseerd is ivm de doorbloeding van de baarmoederwand en de buikwand. Bij een kijkoperatie is dit niet relevant ;)
Laatst gewijzigd door Chanoey op 13 aug 2009 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Nanna schreef:
Hutsje schreef:ik vind het heel raar dat ze haar nu helpen, de beste tijd om een teef te castreren is precies tussen 2 loopsheden in, als er hormonale rust is. ze kunnen er namelijk in blijven hangen.
Dat is niet de reden ;-) De meeste dierenartsen opereren liever tussen twee loopsheden in omdat dan de baarmoeder niet doorbloed is en het zicht op het operatiegebied wat beter is.
hormonale rust = minder doorbloeding.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”