Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Plas laten lopen

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Plas laten lopen

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Ik kan eigenlijk niet echt beslissen of dit onder medisch of onder gedrag valt. Wat mij betreft is er medisch niets mis, maar met z'n gedrag ook niet :).

Het verhaal:

Het eerste punt is dat Max eigenlijk thuis nooit drinkt, hij drinkt altijd onderweg in sloten en vijfers. Meestal houdt ik dat gewoon in de gaten, veel drinken is na een uurtje ofzo nog even lopen. Vandaag er van overtuigt dat er bijna niet gedronken was, dus ook geen behoefte om te lopen.

Thuis gekomen eerst hond onder de douche (alle tuinslangen liggen op het vakantiepark, dom natuurlijk). Daarna naar beneden en dan ik onder de douche. Ik kom beneden, de hond ligt bij mn vader op de bank en laat direct zn oren zakken toen hij mij zag, keek wat zielig etc. Verder geen aandacht aan besteed, hij houdt niet erg van douchen en mag ook niet altijd op de bank, wat mij betreft was er verder niets aan de hand.

Even later komt hij van de bank af, alles nat. De net geschrobte hond van onder nat en de bank nat. Hond dus helemaal zielig etc. Naar buiten en er kwamen (ik overdrijf niet) liters water uit, blijkbaar dus toch veel gedronken.

De vraag is dus, waar laat een zindelijke hond zn plas gewoon lopen terwijl hij ligt. Achteraf verklaard dit dus ook het "schuldgevoel", wat er wat mij betreft op wijst dat hij prima door heeft wat er gaande is. Het meest vreemde punt is dat hij dit óók doet als hij de mogelijkheid heeft zelf naar buiten te gaan.

P.S. hij doet dit ook in de mand etc. Laat eigenlijk alleen lopen wat er "teveel" in zit, niet alles komt eruit. Dat het eruit komt verwonderd me niet (en ook deels mn eigen schuld natuurlijk), de vraag is eigenlijk waarom hij dit A, niet meld en B, niet buiten doet als hij de mogelijkheid heeft.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Re: Plas laten lopen

Ongelezen bericht door Frenk »

Antwoord op je vraag heb ik niet, maar ik wil wel even twee dingen zeggen:

A. de behoefte om uit te gaan en te lopen wordt niet bepaald door de gevuldheid van de blaas. Dat is slechts noodzaak, maar uitgaan is meer dan ontlasten alleen.

B. Honden kennen geen schuldgevoel.

Succes :ok:
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

Met A ben ik het met je eens, als dat het enige was volstaat een wandeling van 2 minuten wel. Het drinken boeid me verder ook niet, het rare is alleen dat hij het thuis gewoon niet wil doen, maar misschien wel omdat hij voldoende mogelijkheden buiten krijgt.

B ben ik totaal met je oneens, een hond kan zich wel degelijk schuldig voelen. Dat is natuurlijk wel aangeleerd door de baas (vorige in dit geval waarschijnlijk). Voor iets goeds krijgt hij iets leuks, voor iets wat niet goed is geen aandacht, een stemverheffing of in het ergste geval een tikje (op de neus bijv). Blijkbaar kan een hond prima inschatten of iets goed of fout is en zich dus schuldig voelen (of in elk geval zo over komen).
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Frenk schreef:Antwoord op je vraag heb ik niet, maar ik wil wel even twee dingen zeggen:

A. de behoefte om uit te gaan en te lopen wordt niet bepaald door de gevuldheid van de blaas. Dat is slechts noodzaak, maar uitgaan is meer dan ontlasten alleen.
Eh...Volgens mij gaat het om dat hij vaak een uurtje na een lange wandeling nog even moet plassen omdat hij óp die wandeling lekker uit allerhande vijvers en plassen heeft gedronken. Dus dan is het op zich wel logisch dat je je afvraagt waarom hij niet even aangeeft dat hij moet...

Misschien heeft hij geleerd niet te mogen vragen? Heb je bijvoorbeeld vroeger stelselmatig gepiep en gejank om aandacht (of per ongeluk roep om verlichting) gegenegeerd?
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Frenk
Zeer actief

Madelief schreef:
Frenk schreef:Antwoord op je vraag heb ik niet, maar ik wil wel even twee dingen zeggen:

Eh...Volgens mij gaat het om dat hij vaak een uurtje na een lange wandeling nog even moet plassen omdat hij óp die wandeling lekker uit allerhande vijvers en plassen heeft gedronken. Dus dan is het op zich wel logisch dat je je afvraagt waarom hij niet even aangeeft dat hij moet...
Sorry, dan heb ik dat verkeerd gelezen. :19: :roos:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

sjaak-k schreef:B ben ik totaal met je oneens, een hond kan zich wel degelijk schuldig voelen. Dat is natuurlijk wel aangeleerd door de baas (vorige in dit geval waarschijnlijk). Voor iets goeds krijgt hij iets leuks, voor iets wat niet goed is geen aandacht, een stemverheffing of in het ergste geval een tikje (op de neus bijv). Blijkbaar kan een hond prima inschatten of iets goed of fout is en zich dus schuldig voelen (of in elk geval zo over komen).
Nee, dat kan een hond dus niet :wink: Honden zijn daar simpelweg niet toe in staat.
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

Madelief schreef:

Misschien heeft hij geleerd niet te mogen vragen? Heb je bijvoorbeeld vroeger stelselmatig gepiep en gejank om aandacht (of per ongeluk roep om verlichting) gegenegeerd?

Geen idee, we kregen hem pas toen hij 10.5 maand was. Hij heeft toen wel eens (zonder gepiep maar met draaien voor de deur) aangegeven dat hij moest, dat ook gewoon "beantwoord". Daarnaast doet hij het soms ook wel eens tegen een boompje in de achtertuin, of het dan echt noodzaak is weet ik niet, dat zijn meestal kleine beetjes.

Het is dus niet alleen dat hij het niet aangeeft, het is ook nog eens dat hij zelf niet gaat als hij wel de mogelijkheid heeft. Volgens mij weet hij wel wat er gebeurd is gezien zijn gedrag zodra ik binnenkom. Dat terwijl ik er behalve een "gatverdamme" weinig van zeg verder.
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief

Jup, we hebben achter het huis ook een emmer met regenwater staan, binnen in de bak eigenlijk ook altijd regenwater, maar soms kraanwater. Gisteren stond hij bijna 3 minuten met de poot omhoog, geen idee hoeveel liter dat is, maar denk dat het toch mooi opschiet.
Afbeelding
*Ellen*

Ongelezen bericht door *Ellen* »

Heeft hij niks aan zijn prostaat ?
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”