Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De baas in huis

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Re: De baas in huis

Ongelezen bericht door smoekie »

Jip schreef:Als mijn Schapendoes maar aandacht blijft vragen ook al doet hij dat op een bescheiden manier hij springt niet op schoot of bank maar zal zich tegen je benen aan wrijven om geaaid te worden en proberen je handen te likken dan mag dat even en dan is het klaar........vaak hoor ik dan van het bezoek oh ik vind het niet erg hoor.....ja hallo maar ik wel ik irriteer me eraan en wil dat mijn hond stopt

Ik ga ook niet naar de wc als er bezoek is of ik stop mijn honden weg
Zo zie je maar weer dat iedereen anders is. Als ik zie dat Nell bij iemand op schoot zou willen, of maar tegen dieggene aan blijft springen roep ik zelf al af ongeacht of dat ze het wel of niet erg vinden. Likken? Dat is hier echt "not done" dat wil ik pertinent niet hebben, en dat mag ze ook absoluut niet, of jij het nou wel of niet goed zou vinden. Persoonlijk vind ik niet dat je als baas zijnde moet zeggen dat ze "even" mogen likken, en daarna niet meer. Uiteraard is dat natuurlijk voor iedereen anders maar hier gebeurt dat dus niet. :wink:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Jip schreef: En daarom vind ik het ook vreemd dat mensen die op bezoek komen menen dat op hun manier te mogen doen.... :wink:
Ik merk daar nooit wat van en ik doe dat zelf ook niet, dus ik kan me er weinig bij voorstellen. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Martijn schreef:
Moos schreef:Maar ik zie een hond die met 4 poten in de nek gesprongen komt wegduwen helemaal niet "als de hond eventjes iets wijs maken".
Zucht....nee. Dat niet.
Maar Martijn, wat dan wel? Ik snap oprecht niet wat je nou wilt. :19: Er worden situaties besproken waar jij dan op reageert alsof het zusenzo in elkaar steekt en dat is volgens mij niet wat mensen dan zeggen. Dus of je bent het dan met hen eens in die situaties, maar zodra het over een zekere grens gaat niet meer .. of .. jij ziet de situaties die die mensen omschrijven in een ander licht. Ik kan er in ieder geval geen wijs uit worden wat je nou precies bedoelt en waar je zo geirriteerd van wordt.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

ranetje schreef:
Jip schreef: En daarom vind ik het ook vreemd dat mensen die op bezoek komen menen dat op hun manier te mogen doen.... :wink:
Ik merk daar nooit wat van en ik doe dat zelf ook niet, dus ik kan me er weinig bij voorstellen. :wink:
Daar sluit ik me graag bij aan :ok:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Moos schreef:Ja, sorry, maar als ik op een punt ben gekomen dat ik ga reageren op een hond die bij me op schoot komt stuiteren ben ik de fase van "hmmm, zou deze baas liever hebben dat ik NEE, of AF zeg, of dat ik hem een zetje geef?", allang voorbij :mrgreen: :wink:
Daarnaast kan ik natuurlijk ook niet ruiken dat AF bij jouw honden van schoot af is :wink: AF bij mijn honden is gaan liggen bijvoorbeeld :wink:
En bij andere mensen is nee, "kappen waar je mee bezig bent". Wat moet ik anders zeggen als ik een wit mormel op mijn schoot krijg (hoe zachtjes ook) terwijl ik dat niet wil en baasje is in de keuken koffie aan het zetten?
Marloessssssssssss, kom! Er zit een mormel op mijn schoot en ik heb dat liever niet? Lijkt me nogal een vergezochte toestand. Ik kan beter op mijn manier Saar van mijn schoot proberen te houden, dan dat ze er al ligt en dat jij een commando moet geven om haar eraf te krijgen. Nou ja, ik ben sowieso al niet zo van de commando's natuurlijk.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marion. schreef:
Moos schreef:Ja, sorry, maar als ik op een punt ben gekomen dat ik ga reageren op een hond die bij me op schoot komt stuiteren ben ik de fase van "hmmm, zou deze baas liever hebben dat ik NEE, of AF zeg, of dat ik hem een zetje geef?", allang voorbij :mrgreen: :wink:
Daarnaast kan ik natuurlijk ook niet ruiken dat AF bij jouw honden van schoot af is :wink: AF bij mijn honden is gaan liggen bijvoorbeeld :wink:
En bij andere mensen is nee, "kappen waar je mee bezig bent". Wat moet ik anders zeggen als ik een wit mormel op mijn schoot krijg (hoe zachtjes ook) terwijl ik dat niet wil en baasje is in de keuken koffie aan het zetten?
Marloessssssssssss, kom! Er zit een mormel op mijn schoot en ik heb dat liever niet? Lijkt me nogal een vergezochte toestand. Ik kan beter op mijn manier Saar van mijn schoot proberen te houden, dan dat ze er al ligt en dat jij een commando moet geven om haar eraf te krijgen. Nou ja, ik ben sowieso al niet zo van de commando's natuurlijk.
als je bij mij in huis bent en je noemt het een mormel? kun je zelf beter zo snel mogelijk opstappen :pffff: :mrgreen:
Marion.

yamie schreef:als je bij mij in huis bent en je noemt het een mormel? kun je zelf beter zo snel mogelijk opstappen :pffff: :mrgreen:
Haha, en als je bij mij bent en ze haardkleedjes noemt mag je ook gaan :mrgreen:

Nee hoor, het ging me om het formaat hond en het 'beschaafd' op schoot manouvreren. Als visite iets niet wil, willen ze het niet. Ook niet een klein wit ding dat beschaafd op schoot schuift.
Ik snap dat wel (maar bij mij mogen ze wel alles hoor). En als ze zo'n hond dan met een NEE beletten om iets te doen wat visite niet wil, vind ik dat prima. Als ik het zelf niet in de gaten heb zal ik vast in de keuken bezig zijn, en dan vind ik het prima dat anderen mijn honden "commando's" gaan geven. Ze mogen ook rustig POOT zeggen, doen ze toch niet :mrgreen:
smoekie
Zeer actief

Marion. schreef:Ze mogen ook rustig POOT zeggen, doen ze toch niet :mrgreen:
:smile: je zou raar staan te kijken als ze het wel zouden doen :smile:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:En daarom vind ik het ook vreemd dat mensen die op bezoek komen menen dat op hun manier te mogen doen.... :wink:
Jip schreef:
Frenk schreef:
ranetje schreef:Ik merk daar nooit wat van en ik doe dat zelf ook niet, dus ik kan me er weinig bij voorstellen. :wink:
Daar sluit ik me graag bij aan :ok:
:19: jij doet dat zelf wel zeg je en je verbaasd je erover dat andere dat vreemd vinden je vind het heel normaal......of begrijp ik het nou verkeerd..... :U:
Waarom vraag je dat wel aan mij en niet aan Ranetje? :scratch:
Afbeelding
Marion.

Jip schreef:Mijn honden luisteren ook naar Nee,Opzij,Ga een weg...... :engel:
Echt van iedereen? Die van mij luisteren prima naar commando's van ons hoor, maar gewoon niet naar die van een ander.

Of da's eigenlijk ook niet helemaal waar. Tien-jarig neefje gaf ik aan wat hij moest doen om Saar af en blijf te laten doen (ik stond er wel achter hoor). En ze deed het. Neefje groeide 10 cm in de hoogte. Ik natuurlijk ook. En Saar vond het prachtig om daarna als beloning met z'n allen het water in te springen. Daarvoor wil ze dat kunstje best nog wel een keer opvoeren hoor :mrgreen:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jip schreef:@Frenk

En dat is nou juist zo gevaarlijk want misschien denkt die baas wel ...er is niks aan de hand als ze mijn hond maar niet aanraken.....

Moet een hond dan een hesje aan met niet aaien om met rust gelaten te worden?

En honden zijn gewoon onvoorspelbaar zo had ik ooit een hele lieve Schapendoesreu een echte knuffel die bij iedereen een knuffel ging halen als ik aan school stond en zo ook die ene keer kwam er iemand aan om hem te knuffelen maar toen had ze toevallig een tas van koeien huid bij zich en dat vond mijn hond echt niet prettig.....
Jip ik had het in mijn vorige posts ook over binnenshuis.. maar de reactie met de kinderen buiten vloeide voort uit bovenstaande opmerking van jou ..
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:@Frenk

Heel simpel omdat als ik alle berichten terug lees in dit topic van Ranetje het daar helemaal mee eens ben en ze begrijp
Ranetje geeft al eerder aan dat ze zich niet met andermans honden bemoeid en dat ook niet van een ander wil

Jij bent degene die zich daarover verbaasd en nu zeg je dat je het zelf ook niet doet?
Ik ben je even kwijt.......
Maar ik zeg toch echt niet zoveel anders dan Ranetje :wink:

En waar ik me over verbaas is dat het blijkbaar zo'n issue is, terwijl ik me dat tot nu toe helemaal niet bewust was.
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Misschien door onderstaande reactie?

Frenk schreef:Het lijkt me vanzelf spreken dat je geen "NEE! :mep: " gaat brullen als ware je Schwarzkopf himself, maar een gewone rustige 'laag' of 'doe maar niet' en een hond op de grond zetten als er tegen je op wordt gesprongen vind ik echt volstrekt normaal. Ook in het bos.

Als jij dat niet wilt als baas, dan is het aan jou om dat soort situaties te voorkomen , niet om mij uit te kafferen of te verwensen. Dat zou echt de omgekeerde wereld zijn. :19: :D

zeg ook maar wat hoor :wink:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Jip schreef:@Blondie jouw hond loopt los buiten dat vind ik toch weer wat anders als dat er bezoek komt bij de hond in huis.

Als onze honden los lopen kan ook iedereen ze aaien dat is geen probleem anders liepen ze inderdaad niet los

Het ging mij er maar om dat als er hier bezoek komt dat ik het niet prettig vind dat ze zich met mijn honden bemoeien , dat doe ik dus ook niet bij andere honden als ik op bezoek ben

Als mijn Schapendoes maar aandacht blijft vragen ook al doet hij dat op een bescheiden manier hij springt niet op schoot of bank maar zal zich tegen je benen aan wrijven om geaaid te worden en proberen je handen te likken dan mag dat even en dan is het klaar........vaak hoor ik dan van het bezoek oh ik vind het niet erg hoor.....ja hallo maar ik wel ik irriteer me eraan en wil dat mijn hond stopt

Ik ga ook niet naar de wc als er bezoek is of ik stop mijn honden weg

Soms heb je ook van die mensen die dan gaan reageren als ik bv zeg dat het klaar moet zijn met : oh ik heb ook een hond hoor ik kan hem wel aan.... :19:

En ik zal wel compleet gestoord zijn maar als ik ergens ben en er ligt een hond in de deuropening dan stap ik daar niet zomaar overheen alsof het een vloerkleedje is.........dan vraag ik eerst mag ik er langs.....meestal is dat voor de baas dan wel duidelijk en geeft die dan vanzelf wel een comando of als het een hele slimme hond is staat hij op...... :F:

Zo werkt het namelijk bij onze honden daar kan je gewoon iets aan vragen ......of gewoon zeggen opzij en dan gaan ze niks geen zetjes ,duwtjes of wat dan ook .Als er een op schoot mocht springen is die er snel weer af met een NEE.....waarom dan duwen?

Dat bedoel ik maar te zeggen mijn honden zijn het niet gewend om geduwd ofzo te worden (of het moet echt nodig zijn dan natuurlijk wel)en dan zouden ze het wel van een vremde moeten pikken?

Eigenlijk mogen ze de honden alleen aaien bij begroeting en dan moeten ze er verder gewoon afblijven.........ik ben geloof ik wel heel erg.... :piew:
Haha niet erg hoor..maar goed ik ben van mening dat als de honden op een normale manier enthousiast ook het bekende bezoek ontvangen en af en toe even ZELF voor een aai naar een persoon lopen vind ik het prima.. bij wat vreemdere mensen zoals een verzekerings agent ed of personen waar ik van zie dat m.n. Finn wat argwanender is..dan mag Finn lekker ergens af gaan liggen (doet hij dan overigens uit zichzelf al.. :wink: ) en dan zeg ik wel dat die persoon hem maar met rust moet laten.. niet zelf contact gaan zoeken of zo...ook niet lokken..
En toch met opspringen of in je nek klimmen als je op de bank of een stoel zat e.d. mag visite zeker als ik er niet bij sta ingrijpen.. toen ik Bluf net had had ze daar echt een handje van en ik wilde dat niet hebben.. bij mij niet.. maar ook niet bij mijn visite of als we op visite waren.. maar eigenlijk... als ik me goed bedenk.. ga ik naar de wc of naar beneden om wat te pakken dan lopen ze eigenlijk met mij mee of gaan in de gang liggen.. ze blijven uit zichzelf al niet bij de visite als ik weg loop.. :19:
Frenk
Zeer actief

smoekie schreef:Misschien door onderstaande reactie?

Frenk schreef:Het lijkt me vanzelf spreken dat je geen "NEE! :mep: " gaat brullen als ware je Schwarzkopf himself, maar een gewone rustige 'laag' of 'doe maar niet' en een hond op de grond zetten als er tegen je op wordt gesprongen vind ik echt volstrekt normaal. Ook in het bos.

Als jij dat niet wilt als baas, dan is het aan jou om dat soort situaties te voorkomen , niet om mij uit te kafferen of te verwensen. Dat zou echt de omgekeerde wereld zijn. :19: :D

zeg ook maar wat hoor :wink:
Dat kan natuurlijk, maar Ranetje schreef:
ranetje schreef:
Jip schreef:Verder verbaas ik me vooral over de verbazing van Frenk dat ze dit de normaalste zaak van de wereld vind......

Ik vind dat het eerlijk gezegd nogal respectloos naar en hond toe om maar te verwachten dat hij naar iedereen luistert omdat het maar een hond is...? omdat het maar een hond is moet hij maar opzij in zijn eigen huis voor een vreemde omdat het maar een hond is moet hij maar van schoot afgeduwd worden door een vreemde?Een hond moet wel luisteren daar ben ik het mee eens maar wat mij betreft alleen maar naar zijn baas....
Ja.
Ik hoef niet te accepteren dat een hond bij mij op schoot kruipt als ik ergens op bezoek ben.

Nou zou ik dat helemaal geen probleem vinden als een hond dat zou doen :D
Maar als ik dat niet wil, heb ik het recht om hem van me af te duwen.
Het is aan de eigenaar om er voor te zorgen dat het niet gebeurt.

Als een hond zoiets niet pikt (een correctie kan je het niet noemen) dan moet de eigenaar er voor zorgen dat hij de hond onder controle/bij zich houdt.
Als de eigenaar dat niet wil kan hij dat van tevoren zeggen, dan heb ik nog de keuze om op bezoek te komen of niet.
Wat is daar nou zo anders aan? :19: Ik zie dat dus echt niet :scratch:
Afbeelding
smoekie
Zeer actief

Frenk schreef:Wat is daar nou zo anders aan? :19: Ik zie dat dus echt niet :scratch:
:19:
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:Het gaat mij er meer om dat jij zegt dat je het heel normaal vind dat als je ergens op bezoek bent dat je dan de hond eigenlijk behandeld zoals je dat bij Frenk ook gewend bent en dan doel ik meer op het opzij duwen of over een hond hee stappen in een deuropening
Maar dat is niet alleen zoals ik Frenk gewend ben, maar zoals ik met tot nu toe alle honden in mijn omgeving gewend ben. Vandaar mijn verbazing :wink:
En heb je gelezen hoe ik zo'n scene in een deuropening of gangpad omschrijf? Dat het gewoon in de loop is, dat ik (zoals ik altijd tegen honden loop te kletsen) iets zeg van "ha jochie, ik ga even plassen" en dan doorloop.
Een hond die in zo'n geval niet ondertussen uit zichzelf aan de kant is gegaan, maar blijft staan is in alle (echt alle) gevallen die ik tot nu toe met honden heb meegemaakt een hond die het contact opzoekt (en niet de confrontatie) :19: Bijvoorbeeld omdat 'ie liever geaaid wil worden of wil spelen dan mij te laten plassen. En ja, dan zou ik met een "sorry, maar ik ga er toch echt even langs" vriendelijk ruimte maken voor mezelf om te passeren.

Ik vind dat geen opvoeden en ik vind het ook geen corrigeren :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:Ok je bent dus verbaasd dat het er bij andere mensen met andere honden anders aan toe gaat dan de mensen en honden in jouw omgeving zover snap ik het nog wel
Precies, ik had me tot dit topic helemaal niet bedacht dat dit zo'n onderwerp van discussie zou kunnen zijn :wink:

En na de verhalen in dit topic denk ik dat de belangrijkste reden daarvoor is dat de mensen met andere honden (of andere wensen) dit soort situaties van te voren voorkomen, of een bepaalde uitleg geven of dat die honden zelf niet in dat soort situaties komen. Dat lijkt me de meest logische verklaring, eerlijk gezegd :wink:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik snap echt het probleem niet en dacht trouwens dat we er inmiddels al wel uit waren ;)

Als je net als ik, niet wil dat andere mensen zich met jouw honden bemoeien zorg je gewoon ervoor dat dat niet nodig is.
Je kunt toch niet je honden bij iemand op schoot laten springen en dan van die iemand verwachten dat die maar met die hond op schoot blijft zitten totdat jij tijd maakt om hem er weer af te vissen?
Ik vind dat best ver gaan hoor.

Als ik ergens zit en er springt een hond bij me op schoot gaat ie lekker weer op de grond, ik denk niet dat ik dan eerst aan de baas ga vragen of dat wel goed is.
En als die baas daar dan problemen mee heeft vind ik dat een duidelijk geval van jammer, dan had ie maar moeten zorgen dat die hond dat niet kon doen.
(Ik zeg met naduk 'springen', denk eerlijk gezegd dat ik een schuifelend Saartje (of eentje zoals zij) lekker op m'n schoot zou laten liggen ;) )

Idem voor honden die in de weg liggen, als je niet wil dat die door iemand anders opzijgeschoven worden moet je ze gewoon niet in de weg laten liggen of je bezoek vertellen dat je ze er even bij moeten roepen als je er door wil.
Als je je daaraan houdt is het toch voor iedereen duidelijk, lijkt mij tenminste?

Over een hond heenstappen zou ik eigenlijk niemand aanraden, dan kan wel eens hele grote problemen geven.....
Maar ik vind eigenlijk dat je wel van hondenbezitters mag verwachten dat ze die kennis in huis hebben :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frenk
Zeer actief

renee-uk schreef:Over een hond heenstappen zou ik eigenlijk niemand aanraden, dan kan wel eens hele grote problemen geven.....
Maar ik vind eigenlijk dat je wel van hondenbezitters mag verwachten dat ze die kennis in huis hebben :?
De enige honden waar ik overheen stap zijn honden die ik ken. De meeste honden laten het overigens nooit zover komen, die blijven niet liggen als je aan komt lopen. Die maken zich of uit de voeten of ze gaan gezellig doen :F:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Frenk schreef:
renee-uk schreef:Over een hond heenstappen zou ik eigenlijk niemand aanraden, dan kan wel eens hele grote problemen geven.....
De enige honden waar ik overheen stap zijn honden die ik ken. De meeste honden laten het overigens nooit zover komen, die blijven niet liggen als je aan komt lopen. Die maken zich of uit de voeten of ze gaan gezellig doen :F:
confrontatie vermijdend dus......verstandige hondjes :ok: ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
smoekie
Zeer actief

Frenk schreef:De enige honden waar ik overheen stap zijn honden die ik ken. De meeste honden laten het overigens nooit zover komen, die blijven niet liggen als je aan komt lopen. Die maken zich of uit de voeten of ze gaan gezellig doen :F:
Persoonlijk heb ik ook nog nooit meegemaakt dat een hond gewoon klakkeloos bleef liggen als er iemand binnen kwam, of er langs wilde of wat dan ook :19: alle honden voor zover ik me kan heugen zijn altijd uit de weg gegaan. Maar goed ze zijn er dus wel. :wink:
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:met andere woorden als ik op bezoek ga bij mensen met honden dan pas ik me tot op zekere hoogte aan .........en ik ga niet zomaar een hond van mijn schoot afzetten omdat die van mij dat thuis ook niet mogen...... :19:
En ik ga geen honden op mijn schoot laten als ik daar geen zin in heb :19: Ik zou ook niet zo goed weten waarom :scratch:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:als ik ergens op bezoek ga waar de honden wel in de bank mogen dan zeg ik toch ook niet hup eraf dat mogen ze bij mij thuis ook niet?
Op de bank is iets anders dan op mij. :wink: Ik ga niet over andermans bank, wel over mezelf. Edit: Je wilt toch niet werkelijk beweren dat ik me maar moeten laten beklimmen, bespringen of aflikken door een vreemde hond, omdat die baas dat toevallig prima vindt? Dat ik eerst moet gaan vragen "wil je hem misschien terugroepen?". Echt hoor. :roll:

Overigens, over op de bank gesproken: bij mijn ouders mogen honden niet op de bank. En Frenk dus ook niet, terwijl hij dat thuis wel mag. Vind je dat dan ook raar?
Laatst gewijzigd door Frenk op 27 jul 2009 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jip schreef:
Frenk schreef:
Jip schreef:als ik ergens op bezoek ga waar de honden wel in de bank mogen dan zeg ik toch ook niet hup eraf dat mogen ze bij mij thuis ook niet?
Op de bank is iets anders dan op mij. :wink: Ik ga niet over andermans bank, wel over mezelf.

Overigens, over op de bank gesproken: bij mijn ouders mogen honden niet op de bank. En Frenk dus ook niet, terwijl hij dat thuis wel mag. Vind je dat dan ook raar?
Nee dat vind ik niet raar Frenk moet zich ook aanpassen als hij op bezoek is.....
En reageer nou nog even op het eerste. Ik heb er nog iets aan toegevoegd :wink:

Edit: bedoel je nou dat degene die op bezoek gaat zich alles maar moet laten welgevallen wat 'ie niet wil? :scratch:

En nog een edit:
Als jij ergens op bezoek bent en die persoon vindt het nodig om jouw hond in het rond te commanderen, dan is dat oke, want je bent daar immers op bezoek?

Je kunt dat toch niet serieus menen allemaal? :19:
Laatst gewijzigd door Frenk op 27 jul 2009 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

smoekie schreef:Persoonlijk heb ik ook nog nooit meegemaakt dat een hond gewoon klakkeloos bleef liggen als er iemand binnen kwam, of er langs wilde of wat dan ook :19: alle honden voor zover ik me kan heugen zijn altijd uit de weg gegaan. Maar goed ze zijn er dus wel. :wink:
Ik doe niets anders dan over honden heenstappen. :engel:
Vanavond ben ik in mijn Boshuis; en dat is veel kleiner dan mijn gewone woning.
Eva ligt voor de deur van de slaapkamer, Collin van de WC.
Over beiden ben ik vanavond al zeker drie keer heen gestapt.
En mijn zonen ook over Collin heen om de WC te bereiken (in mijn slaapkamer hebben ze niets te zoeken).
Ik leer mijn honden dan ook bewust om stil te blijven liggen en niet omhoog te komen als er over hen heen gestapt wordt.
En die training heeft mij nooit moeite gekost. :19:
Ik kom bij anderen wel eens honden tegen die bij voortduring op moeten staan en opzij moeten gaan als er een mens aankomt.
Ik heb daar nooit een prettig gevoel bij, ik zou er eerlijk gezegd helemaal horendol van worden.

Verder denk ik dat ik het met Frenk, Ranetje en Renee-UK eens ben: ik zal de honden van een ander niet opzoeken om hen te commanderen of op te voeden. Als jouw hond een gat in jouw tuin staat te graven zeg ik hooguit: "d'r staat er daar een te graven". Hem/haar op andere gedachten brengen mag je zelf doen.
Maar als jouw hond het nodig vindt om mijn koffie uit mijn hand te springen, met modderpoten en al een snoekduik op mijn schoot te maken of pontificaal de deuropening te blokkeren, dan zeg ik daar wat van: "nee" bijvoorbeeld, of "wegwezen jij."
Wil je dat voorkomen dan zal je zelf je hond beter onder controle moeten houden.
En hoewel ik geen enkel bezwaar zou hebben tegen een Saartje op schoot: ik ben niet van plan om ten alle tijden alles van een hond te pikken alleen maar "omdat ie dat thuis ook mag."
Frenk
Zeer actief

Ennath schreef:Als jouw hond een gat in jouw tuin staat te graven zeg ik hooguit: "d'r staat er daar een te graven". Hem/haar op andere gedachten brengen mag je zelf doen.
En als een visite-hond een gat in jouw tuin staat te graven en z'n baas is niet in de buurt (of doet er niks aan), wacht je dan tot die baas terugkomt, terwijl de knollen en bollen je om de oren vliegen? :mrgreen:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Ennath schreef:
smoekie schreef:Persoonlijk heb ik ook nog nooit meegemaakt dat een hond gewoon klakkeloos bleef liggen als er iemand binnen kwam, of er langs wilde of wat dan ook :19: alle honden voor zover ik me kan heugen zijn altijd uit de weg gegaan. Maar goed ze zijn er dus wel. :wink:
Ik doe niets anders dan over honden heenstappen. :engel:
Vanavond ben ik in mijn Boshuis; en dat is veel kleiner dan mijn gewone woning.
Eva ligt voor de deur van de slaapkamer, Collin van de WC.
Over beiden ben ik vanavond al zeker drie keer heen gestapt.
Ik kan ook over mijn honden heenstappen hoor Ennath, alleen zou ik het iemand anders niet aanraden ;)
Het is en blijft een dominante handeling en die hoeven ze van mij niet van een vreemde te accpeteren.
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Frenk schreef:
Ennath schreef:Als jouw hond een gat in jouw tuin staat te graven zeg ik hooguit: "d'r staat er daar een te graven". Hem/haar op andere gedachten brengen mag je zelf doen.
En als een visite-hond een gat in jouw tuin staat te graven en z'n baas is niet in de buurt (of doet er niks aan), wacht je dan tot die baas terugkomt, terwijl de knollen en bollen je om de oren vliegen? :mrgreen:
ik niet hoor, echt niet!
Baasje mag het gat ook weer dichtmaken trouwens ;)
Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Jip schreef:@Frenk je snapt het niet of je wilt het niet snappen.......op schoot of op de bank dat maakt toch niet uit......het gaat erom dat ik me aan de regels van het huis hou waar ik op bezoek ben en daar hoort de hond en de regels voor de hond ook bij ben ik het daar niet mee eens dan ga ik niet........
Nee, ik denk eerder gezegd dat jij het niet snapt. :wink: Er is een levensgroot verschil tussen op schoot of op de bank.
Sowieso hoeft niemand iets aan z'n lichaam te accepteren als 'ie daar geen zin in heeft. Dat vraag je niet van iemand. Nog los van de basale gastvrijheid :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”