smoekie schreef:Persoonlijk heb ik ook nog nooit meegemaakt dat een hond gewoon klakkeloos bleef liggen als er iemand binnen kwam, of er langs wilde of wat dan ook

alle honden voor zover ik me kan heugen zijn altijd uit de weg gegaan. Maar goed ze zijn er dus wel.

Ik doe niets anders dan over honden heenstappen.
Vanavond ben ik in mijn Boshuis; en dat is veel kleiner dan mijn gewone woning.
Eva ligt voor de deur van de slaapkamer, Collin van de WC.
Over beiden ben ik vanavond al zeker drie keer heen gestapt.
En mijn zonen ook over Collin heen om de WC te bereiken (in mijn slaapkamer hebben ze niets te zoeken).
Ik leer mijn honden dan ook bewust om stil te blijven liggen en niet omhoog te komen als er over hen heen gestapt wordt.
En die training heeft mij nooit moeite gekost.

Ik kom bij anderen wel eens honden tegen die bij voortduring op moeten staan en opzij moeten gaan als er een mens aankomt.
Ik heb daar nooit een prettig gevoel bij, ik zou er eerlijk gezegd helemaal horendol van worden.
Verder denk ik dat ik het met Frenk, Ranetje en Renee-UK eens ben: ik zal de honden van een ander niet opzoeken om hen te commanderen of op te voeden. Als jouw hond een gat in jouw tuin staat te graven zeg ik hooguit: "d'r staat er daar een te graven". Hem/haar op andere gedachten brengen mag je zelf doen.
Maar als jouw hond het nodig vindt om mijn koffie uit mijn hand te springen, met modderpoten en al een snoekduik op mijn schoot te maken of pontificaal de deuropening te blokkeren, dan zeg ik daar wat van: "nee" bijvoorbeeld, of "wegwezen jij."
Wil je dat voorkomen dan zal je zelf je hond beter onder controle moeten houden.
En hoewel ik geen enkel bezwaar zou hebben tegen een Saartje op schoot: ik ben niet van plan om ten alle tijden alles van een hond te pikken alleen maar "omdat ie dat thuis ook mag."