Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

omschakelen speuren....

Moderator: moderatorteam

frank1985
Zeer actief

Re: omschakelen speuren....

Ongelezen bericht door frank1985 »

Budkes schreef:
frank1985 schreef:
Budkes schreef:Och Jan , ik wil met jou ook wel wat afspreken deze week, ben wat dat betreft heel goed bezig. Afgelopen dinsdag uit eten geweest, donderdag uit eten geweest en nu dinsdag weer. :chef:
Voor de continuïteit stel ik voor........donderdag :mann:
dat doe je goed !!!, en gister avond heb je nog lekker gewandeld met je honden :wink: ik reed langs je heen toen we terug kwamen van mijn schoonouders. ik herkende je herders en zei tegen mn vriendin heeee das Aniek van het forum !! kijk dan ! ja dat moet haar zijn !!........... en wie is Aniek ???

maar ben benieuwd wat je collega er van zegt.
heeft de politie ook explosieven honden ? of is dat dan weer voor de EOC ?
Ja ik moest wel, na al dat eten :pop:, extra rondje van 10 kilometer :ugh: .
En ik was me toch nat geworden. Heb je niet even getoeterd ? Waren we nog in de Gravenallee, of al op de Parallelweg...
Of nog langs 't kanaal.

Ik weet eigenlijk niet of de politie ook explo-honden heeft, denk het wel, maar alle speurhonden zijn vd KLPD, dat is echt een aparte afdeling zeg maar, maar zal dat morgen ook ff voor je vragen..
wat rond half 9 ,9uur maar volgens mij gind de wandeling net beginnen want je leip vlak bij je huis bij het kanaal voor de brug nog zeg maar.... k was te laat om te toeteren, ik herkende je duitse herder... wat een mooie hond is dat !!!

als je in die regen bui liep van een half uur later of zo dan ben je idd heel heel erg nat geworden :ugh:
'Als je niets bent en je verbeeldt je niets, dan ben je twee keer niets'.
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Bedankt voor je compliment, ook namens Cento :mrgreen: .

En ja we hebben 1.5 uur gelopen dus ik was goed nat, maar vond het wel prettig na al die hitte.
Gr. Aniek

Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ik weet dat (in ieder geval in het buitenland) honden "omgeschoold" worden van geur naar geur.
Zo heb ik een Engelse reportage (bij Blue Peter) gezien hoe een Springer van de douane naast Narcotica ook Tabak leerde onderscheiden. Dit omdat er de laatste tijd veel sigaretten vanuit Frankrijk gesmokkeld werden.
In een paar weken tijd kreeg de hond de nieuwe geur te leren.
Dat werd op dezelfde manier gedaan als de oorspronkelijke opleiding van de hond; intern bij de douane dienst.
Volgens de geleider ging dit wat vlotter dan de oorspronkelijke opleiding omdat verder alle omstandigheden (waar zoeken, hoe zoeken, hoe verwijzen) al bij de hond bekend waren. Ze (het was een teef) hoefde alleen maar te leren om ook te verwijzen op de tabaks geur.

Verder ken ik iemand die met haar hond bij de douane werkt: haar huidige Mechelaar is een goede narcotica hond, maar iets te heftig voor gebruik tussen het grote publiek.
Daarom is ze nu bezig met de opleiding van een Flatcoat. Het is de bedoeling om met de hond aan een losse lijn tussen het publiek in de aankomst/vertrekhal van de Ferry te lopen. Waarbij de hond gaat zitten naast een mogelijke narcoticabron.
Daarvoor moet de hond meerdere geuren leren. Want onder narcotica valt alles van Khat tot Cocaïne, van Paddo's tot XTC.
Dat zijn nog best veel geuren die de hond moet leren kennen. :pffff:
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Dat leren van nieuwe geuren is geen probleem ,zolang het maar in dezelfde groep valt( bijv narcotica). Je weet namelijk nooit wat de hond dan verwijst. De Politie Limburg is bezig om honden alleen nog de zogenaamde hard drugs geuren te leren. Bij internationale controles in het grensgebied kwamen ze teveel soft drugs tegen, dat was niet de doelgroep
Ennath wat je aangeeft heeft te maken met type verwijzing, actief of passief een actieve verwijzende hond gaat minder goed om met de materie waar de drugs in zit, een passief verwijzende hond gaat er gewoon bij zitten of liggen
Jan
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

janinca2002 schreef:Dat leren van nieuwe geuren is geen probleem ,zolang het maar in dezelfde groep valt( bijv narcotica). Je weet namelijk nooit wat de hond dan verwijst. De Politie Limburg is bezig om honden alleen nog de zogenaamde hard drugs geuren te leren. Bij internationale controles in het grensgebied kwamen ze teveel soft drugs tegen, dat was niet de doelgroep
Ennath wat je aangeeft heeft te maken met type verwijzing, actief of passief een actieve verwijzende hond gaat minder goed om met de materie waar de drugs in zit, een passief verwijzende hond gaat er gewoon bij zitten of liggen
Klopt.
De eerste hond van de kennis was als "klare" narcoticahond door de douane aangekocht.
Deze hond bleek prima te voldoen op de vrachtdekken tussen de (vracht)auto's.
Toen kwam het verzoek om meer controle van de passagiers en werd mijn kennis overgeplaatst. Daar bleek de hond veel minder te voldoen, het opsporen ging keurig. Maar het verwijzen veel te intimiderend -en er kon geen jengelend kind door de vertrekhal rennen of er kwam trammelant van-
Uiteindelijk werd besloten om een eigen hond op te leiden voor tussen het publiek.
Dat is dus deze flatcoat en een X labrador geworden.
Deze honden hebben een brede taak en moeten in principe alles aangeven dat op de Narcoticalijst staat. Ik weet niet hoeveel ze in de praktijk missen maar ze reageren al op een jointje en twee XTC pillen.
Hebben ze in de praktijk laten blijken. :mrgreen:

Maar laten we eerlijk zijn, de aanwezigheid van deze honden is in ieder geval gedeeltelijk cosmetisch. Dat de Engelsen maar beseffen dat wij hier echt wel controleren. En dat het publiek maar weet dat ze de kans lopen gesnapt te worden. :pffff:

Ik geloof nooit dat ze hiermee de echte drugskartels gaan oprollen :engel:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke

Zo, daar was ik weer, het eten heeft prima gesmaakt en voor wat betreft je vragen :

Zij beginnen altijd met een groene hond, dus géén PH1, deze gebruiken ze wel voor menselijke lucht maar niet voor alle overige geuren, dan prefereren ze een groene hond. Waarom ? omdat een eemaal op menselijke geur afgerichte hond altijd eerst en vooral op menselijke geur zal zoeken en dit nooit zal kunnen negeren. En dat is nu juist niet de bedoeling.

In Amerika hebben ze idd dual purpose honden, maar volgens haar zijn die abominabel slecht. ( Don't shoot the messanger :mrgreen: ) maar ik ben het wel enigzins met haar eens. Als je kwaliteits afgerichte én werkende honden ziet, zijn het voor 99% nederlandse honden.

Ze hebben bij de KLPD ook Explo honden en gaan deze ook bij de regiopolitie krijgen.

Zo dat was het in het kort, heb je nog vragen brandt maar los.....
Gr. Aniek

Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Wat dus al uit de eerdere berichten kon worden geconcludeerd: je kunt de hond wel 2 verschillende luchten leren, maar in de praktijk weet je nooit wat hij verwijst.Denk eerst na wat je wat voor je wat doet.
Jan
Afbeelding
Mechelfan
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfan »

Volgens mij kan het best wel. Een hond kan toch ook sorteren op verschillende luchten?
En een KNPV zoekhond moet ook speuren, verwijzen, apporteren en sorteren. als ze dit allemaal afzonderlijk kunnen leren, kun je toch ook een andere geur en/of andere manier van verwijzen leren?
Mij lijkt een pup het best, of je moet de al opgeleide hond zelf opgeleid hebben, dan weet je precies hoe en wat de hond geleerd heeft. Maar dan nog zul je dingen om moeten zetten, waar je bij een pup (nog) niks hoeft af te leren.
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Mechelfan schreef:Volgens mij kan het best wel. Een hond kan toch ook sorteren op verschillende luchten?
En een KNPV zoekhond moet ook speuren, verwijzen, apporteren en sorteren. als ze dit allemaal afzonderlijk kunnen leren, kun je toch ook een andere geur en/of andere manier van verwijzen leren?
Mij lijkt een pup het best, of je moet de al opgeleide hond zelf opgeleid hebben, dan weet je precies hoe en wat de hond geleerd heeft. Maar dan nog zul je dingen om moeten zetten, waar je bij een pup (nog) niks hoeft af te leren.
alles is mogelijk, alleen in de praktijk kan het tot verwarring over gaan. De mensen die al langer het kNPV zoekhondenprogramma trainen zijn er zelf ook al achter gekomen dat de context belangrijk is voor de hond om te weten wat hij moeten doen ,anders gaat hij op het moment dat het moeilijk alles door elkaar heen gooien. Het zoekhonden programma werkt alleen met lucht afkomstig van mensen. reeds eerder aangehaald als je met een speurhond probeert om een gebied af te zoeken om een kind te vinden en de hond verwijst alles waar lucht van mensen aan zit dan ben je een tijd bezig. Honden die worden gebruikt voor reddingshondentaken worden meestal daarom geen speuren aangeleerd omdat dit to verwarring kan leiden waarbij het zoeken ook beïnvloed word, een speurhond gaat met de neus aan de grond en de reddingshond gaat met de neus de lucht in :pffff:
Laatst gewijzigd door janinca2002 op 09 jul 2009 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

janinca2002 schreef: alles is mogelijk, allen in de praktijk kan het tot verwarring over gaan. De mensen die al langer het kNPV zoekhondenprogramma trainen zijn er zelf ook al achter gekomen dat de context belangrijk is voor de hond om te weten wat hij moeten doen ,anders gaat hij op het moment dat het moeilijk alles door elkaar heen gooien.
Daarom gebruiken er bijvoorbeeld ook steeds meer mensen hier een kendekje voor de hond bij het slachtoffer revieren. Dit dekje dragen ze dan alleen als ze een slachtoffer moeten opsporen, dus als je ze het dekje omdoet, verwachten ze ook een slachtoffer te moeten opzoeken en niet bijvoorbeeld een breekijzer en geweer.

(alhoewel ik ook iemand ken die het bij zowel persoon als voorwerp lokaliseren gebruikt :19: )
frank1985
Zeer actief

janinca2002 schreef:Wat dus al uit de eerdere berichten kon worden geconcludeerd: je kunt de hond wel 2 verschillende luchten leren, maar in de praktijk weet je nooit wat hij verwijst.Denk eerst na wat je wat voor je wat doet.

Dat het idd mogelijk is was al wel naar voren gekomen, dat het in de praktijk niet werkt ook. maar als je nu een , zegge PH1 hond wil omschakelen naar reddingshond ( dat heb jij toch gedaan Jan ) maakt het dan nog uit dat de hond al gevormd is of was je achteraf liever met een groene hond begonnen ?

Dank je wel Budkes, het antw is dus een groene hond :wink:
dus die honden leren echt maar 1 geur, dus of drugs of explosieven of mensenlijke lucht...... eigenlijk ook wel logish

wanneer ga je weer uit eten ? meer dan 2 avonden thuis eten kan natuurlijk niet :roll:
Afbeelding
Gabber
Actief
Mijn ras(sen): mechelaar

Ongelezen bericht door Gabber »

[quote="frank1985"][quote="Jacksel"]
@ Budkes: zijn de narotica honden van jullie ( KLPD ) het zelfde als de Narotica honden van de KMAR ?
die heb ik een tijd terug ook aan het werk gezien en dat is idd heel heel erg gaaf....
:wink:[/quote]

De KMAR heeft alleen explo-honden
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gabber schreef:
ik zal het maar snel quoten voor je ook dit weer weghaald en er weer alleen nnnnnnnnnnnnnnn of rrrrrrrrrrrrrrr of ssssssssssss staat.... :idea:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
frank1985
Zeer actief

Gabber schreef:
frank1985 schreef:
Jacksel schreef: @ Budkes: zijn de narotica honden van jullie ( KLPD ) het zelfde als de Narotica honden van de KMAR ?
die heb ik een tijd terug ook aan het werk gezien en dat is idd heel heel erg gaaf....
:wink:
volgens mij, is dat niet waar hoor... Ik weet het wel bijna zeker.. Ik heb een demo gezien waar ze toch echt naar Drugs zochten...
Malinois, waarom moet je mij snel kwooten ? ik verwijder nooit mijn posts toch :19:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief

Malinois quote jou niet Frank, maar Gabber.

We gaan trouwens zometeen uit eten :mann: :smile: Met de buurt wokken....
Gr. Aniek

Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Budkes schreef:Malinois quote jou niet Frank, maar Gabber.

We gaan trouwens zometeen uit eten :mann: :smile: Met de buurt wokken....
ohjah k zie het, dacht al :denken:
eet jij zowiezo wel eens thuis ? tjah zo kun je zien waar het geld zit he :mrgreen:
wel een beetje jammer dat je dat hier zo weer neer moet zetten. :zweep:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Interessant topic :ok:
Een vraag er bij van mij als dat mag?

Kan je een hond die al goed kan zoeken op één onderwerp (mens) niet leren selecteren?
Dus het soort drugs laten ruiken en hem dan inzetten om dezelfde geur te vinden?

Een beetje zoals een hond in de obedience een doekje met geur van de keurmeester moet zoeken.
Dan ligt er zo'n doekje tussen de andere doekjes en de baas laat de hond een doekje ruiken waar de keurmeester net zijn handen aan heeft afgeveegd.
Daarna stuurt hij de hond weg om diezelfde geur terug te vinden tussen de doekjes die op de grond liggen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Interessant topic :ok:

Kan je een hond die al goed kan zoeken op één onderwerp (mens) niet leren selecteren?
Dus het soort drugs laten ruiken en hem dan inzetten om dezelfde geur te vinden?

Een beetje zoals een hond in de obedience een doekje met geur van de keurmeester moet zoeken.
Dan ligt er zo'n doekje tussen de andere doekjes en de baas laat de hond een doekje ruiken waar de keurmeester net zijn handen aan heeft afgeveegd.
Daarna stuurt hij de hond weg om diezelfde geur terug te vinden tussen de doekjes die op de grond liggen.
In principe zou dat mogelijk moeten zijn echter je weet in de praktijk nooit welk soort drug( dus welk soort geur) en je weet niet welke bij geuren er zijn.
In het boek van Anne Lill Kvam, The Kingdom of scent, wordt een dergelijke methode beschreven om honden 1 bepaalde geur aan te leren en andere te negeren
Jan
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

janinca2002 schreef:
ranetje schreef:Interessant topic :ok:

In principe zou dat mogelijk moeten zijn echter je weet in de praktijk nooit welk soort drug( dus welk soort geur) en je weet niet welke bij geuren er zijn.
In het boek van Anne Lill Kvam, The Kingdom of scent, wordt een dergelijke methode beschreven om honden 1 bepaalde geur aan te leren en andere te negeren
Is dat wel zo ? ik dacht eens gelezen te hebben op i-net dat drugs honden een bepaalde basis stof die in veel hard drugs voorkomen leren te zoeken. dus of dat nou XTC,speed of coke is..
ik zal het stukje eens opzoeken.
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

gevonden:
Bron: http://www.dierz.nl/oppad/article250098 ... ckelerveld" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat gaat dus alleen over drugs. dat het in de praktijk niet werkt om een hond te gebruiken die zowel menselijke lucht als drugs kan zoeken lijkt me duidelijk

Maar hoe leer je nu een hond speuren naar drugs? “Door hem verslaafd te maken”, vertelt Martin met een serieus gezicht. Dan barst hij in lachen uit. “Nee, natuurlijk niet! Dat is de grootste fabel die er bestaat. Je gaat een explosievenhond toch ook geen bommen voeren? Het gaat erom dat de hond wordt beloond om de geur die hij vindt. We leren de honden basisstoffen te ruiken. Alle drugs hebben een basisstof, alle explosieven ook. Dat leren de honden heel snel. We beginnen de opleiding met een speeltje waar de hond heel gek op is. Dat gaan we verstoppen. Op een gegeven moment gaan we daar een geur bij aanbrengen. Op het moment dat de hond het verband legt tussen het speeltje en de geur, halen we het speeltje weg. De reactie op de geur, die wordt beloond.”
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Afbeelding
degene die het interview gaf hier aan het werk bij ons op de puinbreker
Jan
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

janinca2002 schreef:In principe zou dat mogelijk moeten zijn echter je weet in de praktijk nooit welk soort drug( dus welk soort geur) en je weet niet welke bij geuren er zijn.
Is dat van belang?
Het gaat toch om die vaste geur die in ieder geval aanwezig is?

Als een jachthond een zweetspoor loopt (gevlucht aangeschoten wild) dan ruikt hij op de aanschotplaats en volgt dan de vaste geur die er steeds bij is op het vluchtspoor.
Als hij goed zijn werk doet zal hij een kruisend spoor van dezelfde diersoort negeren en op het spoor van het aangeschoten wild blijven.
Is dat niet ook zoiets?

Ik vraag maar hoor :wink:
Vind het gewoon interessant :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
janinca2002 schreef:In principe zou dat mogelijk moeten zijn echter je weet in de praktijk nooit welk soort drug( dus welk soort geur) en je weet niet welke bij geuren er zijn.
Is dat van belang?

Als een jachthond een zweetspoor loopt (gevlucht aangeschoten wild) dan ruikt hij op de aanschotplaats en volgt dan de vaste geur die er steeds bij is op het vluchtspoor.
Als hij goed zijn werk doet zal hij een kruisend spoor van dezelfde diersoort negeren en op het spoor van het aangeschoten wild blijven.
Is dat niet ook zoiets?

je weet van te voren nooit precies welke geur het is. Het is een complex van geuren die van wisselende samenstelling zijn die jij niet kent, dus wat moet je dan als uitgang geven?
Jan
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

janinca2002 schreef:
ranetje schreef:
Is dat van belang?

Is dat niet ook zoiets?

je weet van te voren nooit precies welke geur het is. Het is een complex van geuren die van wisselende samenstelling zijn die jij niet kent, dus wat moet je dan als uitgang geven?
De geur van die ene basisstof die altijd wordt gebruikt? :U:
Als ik het verhaal van Frank goed heb begrepen? :denken:
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

Vind het gewoon interessant :ok:[/quote]
je weet van te voren nooit precies welke geur het is. Het is een complex van geuren die van wisselende samenstelling zijn die jij niet kent, dus wat moet je dan als uitgang geven?[/quote]
Als ik het verhaal van Frank goed heb begrepen? :denken:[/quote]
Er is bij drugs en explo geen basisstof die overal in zit. Het is een complex van steeds wisselende samenstelling die bestaat uit verschillende basisstoffen.
Jan
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

janinca2002 schreef: Er is bij drugs en explo geen basisstof die overal in zit. Het is een complex van steeds wisselende samenstelling die bestaat uit verschillende basisstoffen.
Maar hoe leer je nu een hond speuren naar drugs? “Door hem verslaafd te maken”, vertelt Martin met een serieus gezicht. Dan barst hij in lachen uit. “Nee, natuurlijk niet! Dat is de grootste fabel die er bestaat. Je gaat een explosievenhond toch ook geen bommen voeren? Het gaat erom dat de hond wordt beloond om de geur die hij vindt. We leren de honden basisstoffen te ruiken. Alle drugs hebben een basisstof, alle explosieven ook. Dat leren de honden heel snel. We beginnen de opleiding met een speeltje waar de hond heel gek op is. Dat gaan we verstoppen. Op een gegeven moment gaan we daar een geur bij aanbrengen. Op het moment dat de hond het verband legt tussen het speeltje en de geur, halen we het speeltje weg. De reactie op de geur, die wordt beloond.”

klopt dit niet dan ?
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

frank1985 schreef:
janinca2002 schreef: Er is bij drugs en explo geen basisstof die overal in zit. Het is een complex van steeds wisselende samenstelling die bestaat uit verschillende basisstoffen.

klopt dit niet dan ?
lees nou eens wat er boven staat. wiet is iets anders dan coke ,maar zijn allebei drugs
Jan
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

janinca2002 schreef:
ranetje schreef:
janinca2002 schreef: je weet van te voren nooit precies welke geur het is. Het is een complex van geuren die van wisselende samenstelling zijn die jij niet kent, dus wat moet je dan als uitgang geven?
Als ik het verhaal van Frank goed heb begrepen? :denken:
Er is bij drugs en explo geen basisstof die overal in zit. Het is een complex van steeds wisselende samenstelling die bestaat uit verschillende basisstoffen.
Als daar geen algemene deler bij zit lukt het niet nee :wink: :ok:
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

janinca2002 schreef:
frank1985 schreef:

klopt dit niet dan ?
lees nou eens wat er boven staat. wiet is iets anders dan coke ,maar zijn allebei drugs
nee dat begrijp ik ook wel dat dat iets anders is. Maar er zijn er blijkbaar dus wel veel waar het wel in zit ( basis stof ) en daar had ik het over... ik kon mij niet voorstellen dat bijv de politie apparte honden heeft die allemaal naar een adere drugs zoeken. Ik kan me maar zo voorstellen dat bij en groot evenement een hond kan zoeken naar diverse soorten hard drugs, want daar zit dus wel een basis stof in.. dat bedoelde ik dus te zeggen...

maar goed antw is duidelijk hoor :roll:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik denk dat Jan bedoelt dat het wel mogelijk is verschillende basisgeuren te leren zoeken, maar dat die dan wel dezelfde gemeenschappelijke deler hebben, bv. "drugs" . Dan maakt het dus niet zo uit dat hij altijd op dezelfde manier verwijst, want het blijven drugs waar hij naar zoekt.
Een drugshond echter naar bv. explosieven laten zoeken wordt lastiger, omdat niet duidelijk te maken is dat hij bij de ene geur bv. krabbend moet verwijzen (drugs) maar bij een andere juist stil moet verwijzen (explosieven).
Klopt dat Jan?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”