Ik ben het wel met Jessica eens, raar maar waar

. Wat doe jij Frenk als je een hond koopt die wel zo werkt? Kijk, Cleo doet helemaal niks als jij aan de kant zegt. Die gromt dan. Ze is superlief en bijt nooit maar als een vreemde vrouw ineens zegt dat ze aan de kant moet of haar weg gaat duwen dan doet ze dat dus niet. Ik denk dat Eva zich ook niet laat duwen. Dapper liet zich rustig aan de kant sturen en wegduwen en dat was nog wel een terrier/stafford achtig iets. Dat was een doetje en de dames hier niet. Dat hebben wij niet zo gemaakt maar ze zijn gewoon zo.
Cleo gaat rustig bij bezoek op de stoel zitten, dan op ze hangen en dan wil ze er niet meer af

Dus dan wil het bezoek dat ze weg gaat maar dat doet ze dan niet meer. Als je dan gaat duwen dan gaat zij grommen. Als je haar kent duw je door en zeg je ben jij maf en dan is ze meteen weg. Ken je haar niet dan vindt je dat eng. Ik stuur haar dus altijd weg. Als ik zeg Cleee, klaar en ga weg daar! dan gaat ze meteen. Dus Cleo mag niet bij mensen die haar niet kennen op de bank.
Eva mag helemaal niks met bezoek. Die is echt een herder/eenmanshond etc. Die heeft in haar hoofd 3 roedelgenoten en de rest is vreemd. Tenzij je haar echt kent, dan kan je er alles mee. Martijns ouders, Suzanne en nog wat mensen. Daar doet ze alles voor maar verder doet ze niks voor iemand. Ik zou als wildvreemde Eva nooit een commando geven of correctie want dat pikt ze echt niet.

Dat is wel deels het ras denk ik.
Dus wij hebben twee honden die niet aan de kant gaan, die geen enkel commando uitvoeren van een vreemde en die ook geen correcties of druk pikken van mensen die ze niet kennen. Eva pikt het niet en Cleo probeert dat door te grommen en niet te luisteren. Maar bij Cleo kun je wel doorzetten als je dat weet

Bij Eva niet. Zet je die onder druk dan reageert ze steeds heftiger en blijft gewoon staan. Vreemden en iets moeten zit echt niet in haar systeem.
En nee, wij kunnen dat ook niet afdwingen. Wij kunnen het wel zo regelen dat ze er geen last van hebben en dat doen we dus ook.