Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De baas in huis

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Hutsje schreef:
Hutsje schreef:waar denk je dan dat het aan ligt?
Frenk schreef: Ik heb geen idee. Maar zoals ik al schreef ken ik alleen maar honden in mijn directe omgeving die zich gewoon aan de kant zouden laten sturen. :19:?
nee, jij zegt dit:
Tja, de honden die ik ken niet. Die gaan gewoon aan de kant als iemand, wie dan ook, "aan de kant" zegt. En dat zijn toch allemaal uiteenlopende rassen, dus daar zal het ook niet aan liggen. :19:
DUS ligt het aan de baas, want aan de honden/rassen ligt het niet :19: . hoe kun je dat nou zeggen? dat dat bij deze honden toevallig niet zo is wil toch niet zeggen dat het bij andere honden wel zo is?
Nee, ik zeg niet dat het aan de bazen ligt. Ik zeg dat het er niet aan ligt dat ik maar 1 hondenras of type ken. Jij leest er iets in wat ik niet zeg. Dat is jouw gevoeligheid, niet de mijne :wink:
Hutsje schreef:en ik ben nog steeds benieuwd naar wat jij doet als jijzelf zo'n hond hebt. die je als pupje hebt gekregen en geen commando's (meer) aanneemt van vreemden op een gegeven moment. jij accepteert dat niet, dat schreef je maar dat maakt hondlief dus geen bal uit. wat doe je dan? is het dan das pech hondje weg want zo'n hond oast niet in jouw leven
Frenk schreef:Ik heb geen idee wat ervoor zorgt dat een hond dit niet zou accepteren. Als het rasgebonden is, dan is de kans zeer klein dat zo'n hond bij mij terecht komt, want daar kies ik niet voor. En wat voor andere reden zou het verder kunnen hebben??
dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag (zucht....)
Ik ga daarna toch verder :wink:
Als het bij Frenk ooit de kop op had gestoken, dan had ik vanaf het allereerste moment gereageerd met "ophouden en even lekker normaal doen". Geen gemopper en geen gedoe, het hoort er gewoon bij.
Misschien dat die vanzelfsprekendheid en het feit dat het al vanaf jongs af aan met grote regelmaat voorkomt dat andere mensen dan wij tweeën iets tegen Frenk zeggen ervoor zorgt dat hij het normaal vindt? :19:
nee hoor. dat hoeft niet. de ene hond hier accepteert het wel en de ander niet. en ze zijn allemaal hetzelfde opgevoed, en zelfs bij de zelfde rassen verschilt het nog onderling. gek he????
Sjongejonge, wat reageer je toch altijd onaangenaam, zeg.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Frenk schreef:
renee-uk schreef:want dat zou dus met mijn honden gebeuren, denk dat die niet eens in de gaten hebben dat die opmerking tegen hen gericht is.
:denken:
Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar bij honden die ik goed ken zou ik waarschijnlijk het commando iets duidelijker/strenger herhalen :mrgreen: "joehoe <naam> ik zei aan de kant" En bij honden die ik niet goed ken zou ik het denk ik tegen de baas zeggen. :19:
ja kijk en dat bedoel ik nou met ik vind het niet nodig dat mensen zich met mijn honden bemoeien. Op deze manier is het 'bemoeien' namelijk wel degelijk een bewuste actie :mrgreen:
Gina zou misschien nog wel aan de kant gaan, hoewel ik dat betwijfel maar Jan blijft daar gewoon staan en kijkt hoogstens naar mij van 'vrouwtje moet ik hier naar luisteren' en dat hoeft ie van mij niet.

Zoals ik al eerder schreef 'mijn huis is ook niet zo groot dat ik niet binnen gehoorafstand ben, dus ook als ik er niet bij zit of sta kan ik aangesproken worden.'
Mijn honden - mijn verantwoordelijkheid en als ze in de weg zouden staan of liggen is het aan mij en aan niemand anders om ze daar weg te halen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Frenk schreef:
Hutsje schreef:
Hutsje schreef:waar denk je dan dat het aan ligt?
Frenk schreef: Ik heb geen idee. Maar zoals ik al schreef ken ik alleen maar honden in mijn directe omgeving die zich gewoon aan de kant zouden laten sturen. :19:?
nee, jij zegt dit:
Tja, de honden die ik ken niet. Die gaan gewoon aan de kant als iemand, wie dan ook, "aan de kant" zegt. En dat zijn toch allemaal uiteenlopende rassen, dus daar zal het ook niet aan liggen. :19:
DUS ligt het aan de baas, want aan de honden/rassen ligt het niet :19: . hoe kun je dat nou zeggen? dat dat bij deze honden toevallig niet zo is wil toch niet zeggen dat het bij andere honden wel zo is?
Nee, ik zeg niet dat het aan de bazen ligt. Ik zeg dat het er niet aan ligt dat ik maar 1 hondenras of type ken. Jij leest er iets in wat ik niet zeg. Dat is jouw gevoeligheid, niet de mijne :wink:
Hutsje schreef:en ik ben nog steeds benieuwd naar wat jij doet als jijzelf zo'n hond hebt. die je als pupje hebt gekregen en geen commando's (meer) aanneemt van vreemden op een gegeven moment. jij accepteert dat niet, dat schreef je maar dat maakt hondlief dus geen bal uit. wat doe je dan? is het dan das pech hondje weg want zo'n hond oast niet in jouw leven
Frenk schreef:Ik heb geen idee wat ervoor zorgt dat een hond dit niet zou accepteren. Als het rasgebonden is, dan is de kans zeer klein dat zo'n hond bij mij terecht komt, want daar kies ik niet voor. En wat voor andere reden zou het verder kunnen hebben??
dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag (zucht....)
Ik ga daarna toch verder :wink:
Als het bij Frenk ooit de kop op had gestoken, dan had ik vanaf het allereerste moment gereageerd met "ophouden en even lekker normaal doen". Geen gemopper en geen gedoe, het hoort er gewoon bij.
Misschien dat die vanzelfsprekendheid en het feit dat het al vanaf jongs af aan met grote regelmaat voorkomt dat andere mensen dan wij tweeën iets tegen Frenk zeggen ervoor zorgt dat hij het normaal vindt? :19:
nee hoor. dat hoeft niet. de ene hond hier accepteert het wel en de ander niet. en ze zijn allemaal hetzelfde opgevoed, en zelfs bij de zelfde rassen verschilt het nog onderling. gek he????
Sjongejonge, wat reageer je toch altijd onaangenaam, zeg.
aktie - reactie
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Hutsje schreef:aktie - reactie
Ik heb jou nergens onaangenaam aangesproken en reageer gewoon normaal en vriendelijk op al je vragen.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

kan het niet zo zijn dat je je honden opvoedt zoals jij wilt dat ze meedraaien in het gezin?
en dat dat ook wordt meegenomen in de keuze van de hond?

de 1 accepteert dat honden door familie/vrienden even aangesproken worden op alledaagse dingen, terwijl dat voor een andere hondenbezitter heel anders werkt. waarschijnlijk heeft soms zelfs de opvoeding van jezelf een rol hierin. en ik denk dat je honden dit vanaf pup wel mee kunt geven in de opvoeding.

goede vrienden en naaste familie mogen best bij ons best wat tegen de honden zeggen. mits op respectvolle manier. dus als hij snuffelt bij de salontafel mogen hun best even een verbale lichte waarschuwing geven als een `nee` of ``uh,uh``. en ook mogen ze hem best even wegroepen als ze er langs willen.
echte correcties worden door bezoek niet uitgevoerd. en dan is het onze hond dus onze verantwoording. opdringerig om aandacht vragen mag niet. dus dan moet hij op zijn plaats. en als hij zich weer weet te gedragen mag hij er weer bij komen. maar dat regelen we zelf.

maar ik denk dat dit voor ieder persoonlijk is. hoe ze daar mee om gaan.
steve18
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): yorkshire terrier

Re: De baas in huis

Ongelezen bericht door steve18 »

De hond staat volgens mij boven mensen die eens op bezoek komen ofz(m.a.w vreemden), Maar wel staat hij onder de leden van het gezin (klein en groot). In veel gevallen wilt de hond wel boven de jongere leden van het gezin staan ,dus moet dit aangeleerd worden dat je hond niet mag uithalen naar je kinderen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

steve18 schreef:De hond staat volgens mij boven mensen die eens op bezoek komen ofz(m.a.w vreemden), Maar wel staat hij onder de leden van het gezin (klein en groot). In veel gevallen wilt de hond wel boven de jongere leden van het gezin staan ,dus moet dit aangeleerd worden dat je hond niet mag uithalen naar je kinderen.
Dat zou dus inhouden dat mijn honden gaan uitmaken hoe het bezoek zich heeft te gedragen?
Waar en of ze mogen gaan zitten enzo?

Dachut niet hoor...daar hebben ze zich helemaal niet mee te bemoeien, net zoals het bezoek zich niet met mijn honden te bemoeien heeft ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:
steve18 schreef:De hond staat volgens mij boven mensen die eens op bezoek komen.
Misschien bij jou wel, maar hier niet hoor ;-)
En hier ook absoluut niet. Honden zijn honden en mensen zijn mensen. :wink:
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik heb er niet zon problemen mee als t bezoek zich met mn honden bemoeit. Maargoed ik heb dan ook familie/vrienden die of netzo over honden denken als ik dus als ze dan ingrijpen zou ik t ook gedaan hebben (wat eig nooit gebeurt) Of mensen die niets van honden weten en dus juist nooit ingrijpen :lol1: dus geen problemen met visite hier. Nou heb ik een hond die naar iedere debiel luisterd haha. Als mijn 2e hond zo wordt dat hij dat niet doet ook goed! dat hoeft ook niet dan maar hopen dat ik m goed genoeg opvoed dat ie zich gedraagd en anders niet alleen met bezoek....

Ik vind echter niet dat een hond boven bezoek staat en mag gaan bepalen wat t bezoek doet! Als een hond gaat/mag bepalen wat een mens doet kan dat in mijn ogen nogal nare situaties opleveren. Kinderen gaan of respectvol met mijn honden om of niet (en dat heb je zo door) maar ik voed mijn honden wel zo op dat ze niet meteen bijten als een kind een keertje wel aan hun haar trekt! Ik wil zoiets niet op mijn geweten hebben en ondanks hoe goed je ook oplet zoiets is zo gebeurt.
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Bezoek heeft niks te zeggen over mijn honden. :19:
Dat doe ik wel. :wink:
Ik heb er ronduit een hekel aan als mensen zich met mijn honden ga bemoeien, daar hebben hun niks mee te maken m.i.
Daarbij zou het mij verbazen of ze het zouden *pikken*, Jakko sowieso niet.
Ze begroeten het bezoek even, gaan daarna op hun plaats liggen maffen oid.(dus niemand heeft *last* van ze).
Ridgebacks hebben vaak maar 1 baas, dus luisteren naar commando's die vreemden geven, doen ze niet.
Hoeven ze van mij ook niet, zo lang ze maar naar mij en de rest van het gezin luisteren vind ik het prima. :ok:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Drijver
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gremlins
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Drijver »

steve18 schreef:De hond staat volgens mij boven mensen die eens op bezoek komen.
Zo hee, ik moet er niet aan denken dat dat zo zou zijn... zou even lekker wezen.
Pas als hij flora en fauna heeft verwoest, heeft de mens in de gaten dat hij geld niet kan eten.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Als ik bezoek heb wil ik niet dat zich met Caja bemoeien, met uitzondering van mensen die Caja goed kent.
Als er ingegrepen moet worden thuis, dan doe ik dat.
Caja heeft er namelijk sowieso moeite mee als er 'vreemde' mensen in huis komen.
Juist door haar te negeren is het ijs snel gebroken tussen het bezoek en Caja.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ben het wel met Jessica eens, raar maar waar :mrgreen: . Wat doe jij Frenk als je een hond koopt die wel zo werkt? Kijk, Cleo doet helemaal niks als jij aan de kant zegt. Die gromt dan. Ze is superlief en bijt nooit maar als een vreemde vrouw ineens zegt dat ze aan de kant moet of haar weg gaat duwen dan doet ze dat dus niet. Ik denk dat Eva zich ook niet laat duwen. Dapper liet zich rustig aan de kant sturen en wegduwen en dat was nog wel een terrier/stafford achtig iets. Dat was een doetje en de dames hier niet. Dat hebben wij niet zo gemaakt maar ze zijn gewoon zo.

Cleo gaat rustig bij bezoek op de stoel zitten, dan op ze hangen en dan wil ze er niet meer af :smile: Dus dan wil het bezoek dat ze weg gaat maar dat doet ze dan niet meer. Als je dan gaat duwen dan gaat zij grommen. Als je haar kent duw je door en zeg je ben jij maf en dan is ze meteen weg. Ken je haar niet dan vindt je dat eng. Ik stuur haar dus altijd weg. Als ik zeg Cleee, klaar en ga weg daar! dan gaat ze meteen. Dus Cleo mag niet bij mensen die haar niet kennen op de bank. :engel:

Eva mag helemaal niks met bezoek. Die is echt een herder/eenmanshond etc. Die heeft in haar hoofd 3 roedelgenoten en de rest is vreemd. Tenzij je haar echt kent, dan kan je er alles mee. Martijns ouders, Suzanne en nog wat mensen. Daar doet ze alles voor maar verder doet ze niks voor iemand. Ik zou als wildvreemde Eva nooit een commando geven of correctie want dat pikt ze echt niet. :mrgreen: Dat is wel deels het ras denk ik.

Dus wij hebben twee honden die niet aan de kant gaan, die geen enkel commando uitvoeren van een vreemde en die ook geen correcties of druk pikken van mensen die ze niet kennen. Eva pikt het niet en Cleo probeert dat door te grommen en niet te luisteren. Maar bij Cleo kun je wel doorzetten als je dat weet :F: Bij Eva niet. Zet je die onder druk dan reageert ze steeds heftiger en blijft gewoon staan. Vreemden en iets moeten zit echt niet in haar systeem. :neenee:

En nee, wij kunnen dat ook niet afdwingen. Wij kunnen het wel zo regelen dat ze er geen last van hebben en dat doen we dus ook. :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Re:

Frenk schreef:
Hutsje schreef:maar wat als het "niet accepteren" (whatever je daarmee bedoelt) niet helpt?
Geen idee, want dat heb ik nog nooit meegemaakt. Maar ik kan me niet voorstellen dat het ooit zover zou komen. Als er hier een hond in de weg staat, of dat nou voor de tv is of in een gangpad ofzo, dan is het gewoon zonder omhaal of poespas "hop, aan de kant" :19:
Ik kan me niet voorstellen dat dat al tot een probleem zou leiden, echt niet :wink:

Je hebt 1 hondje. Neem van mij en veel anderen aan dat er dus zat honden zijn die dan wel blijven liggen of staan. En dan? Ga jij vanuit de keuken een signaal geven dat de hond moet luisteren? Mijn honden luisteren ook niet naar vreemden. Wat moet ik daar aan doen? Uitleg geven over hoe ze zich moeten gedragen? :denken:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

MARC_S schreef:. Wat doe jij Frenk als je een hond koopt die wel zo werkt?
Ik heb geen idee :19: Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een hond die van jongs af aan meemaakt dat het gewoon zo werkt dat af en toe een ander dan de baas zegt "huphup aan de kant" dat niet als normaal gaat beschouwen. :19: Dus ik weet echt niet hoe ik zou reageren als dat een probleemding zou blijven :scratch:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Re: Re:

MARC_S schreef:
Frenk schreef:
Hutsje schreef:maar wat als het "niet accepteren" (whatever je daarmee bedoelt) niet helpt?
Geen idee, want dat heb ik nog nooit meegemaakt. Maar ik kan me niet voorstellen dat het ooit zover zou komen. Als er hier een hond in de weg staat, of dat nou voor de tv is of in een gangpad ofzo, dan is het gewoon zonder omhaal of poespas "hop, aan de kant" :19:
Ik kan me niet voorstellen dat dat al tot een probleem zou leiden, echt niet :wink:
Je hebt 1 hondje.
Marc, dat is niet helemaal eerlijk. Frenk mag dan mijn eerste hond zijn, ik ben met enorm veel honden opgegroeid. :wink:
Neem van mij en veel anderen aan dat er dus zat honden zijn die dan wel blijven liggen of staan. En dan? Ga jij vanuit de keuken een signaal geven dat de hond moet luisteren?
Als Frenk niet zou luisteren naar mensen die bij mij op bezoek zijn en die hem aan de kant sturen, dan kom ik inderdaad even vertellen dat hij moet luisteren. En hij moet niet moeilijk gaan doen, want daar heb ik geen trek in.
Maar, dat is hoe ik met mijn hond omga, dat is niet hoe iedereen het zou moeten doen :19:
Mijn honden luisteren ook niet naar vreemden. Wat moet ik daar aan doen? Uitleg geven over hoe ze zich moeten gedragen? :denken:
Dat hangt er toch helemaal vanaf of jij het een punt vindt om iets aan te doen of niet? :scratch:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

En het niet naar een vreemde luisteren maakt ze absoluut niet minder lief. Ik denk dat jij Cleo als je haar ziet bv een van de liefste honden vindt :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Frenk schreef:
Mijn honden luisteren ook niet naar vreemden. Wat moet ik daar aan doen? Uitleg geven over hoe ze zich moeten gedragen? :denken:
Dat hangt er toch helemaal vanaf of jij het een punt vindt om iets aan te doen of niet? :scratch:
Je draait er omheen door geen antwoord te geven maar te insinueren dat jij er dan wel iets aan zou doen. Er is soms niks aan te doen nl. Ik zie niet hoe ik mijn vorige hond Wuilus bv ooit had moeten leren naar een ander te luisteren. Zij had niks met andere mensen. Ja knuffelen en snoep, maar verder? :denken:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik houd alles nauwlettend in de gaten zodat het niet nodig is dat bezoek zich geroepen gaat voelen om zich te bemoeien met mijn honden.
Bowie houdt zich sowieso van de domme als mensen iets tegen haar zeggen en ze doet net alsof ze je niet hoort (of je moet een van de zeer weinige mensen zijn die zij als haar 'special friend' ziet. Fien is Fien dus daar ben ik eigenlijk het meest druk mee dus Bowie laat ik gewoon lekker in de weg liggen, ze stappen er maar overheen ofzo en dan heb ik m'n handen vrij voor het duveltje.
Als ik niet mijn aandacht bij de honden kan houden gooi ik ze even in de gang en/of slaapkamer met een kluif.
Frenk
Zeer actief

MARC_S schreef:En het niet naar een vreemde luisteren maakt ze absoluut niet minder lief. Ik denk dat jij Cleo als je haar ziet bv een van de liefste honden vindt :ok:
Maar dat zeg ik toch niet?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

MARC_S schreef:
Frenk schreef:
Je draait er omheen door geen antwoord te geven maar te insinueren dat jij er dan wel iets aan zou doen.
Nee, ik insinueer helemaal niks. :wink: Het lijkt me duidelijk dat ik me niks voor kan stellen bij een hond met dat gedrag. In de manier waarop ik leef is het gewoon zo dat mijn ouders, schoonouders, zusjes en vrienden ook iets moeten kunnen vragen van Frenk. En dat hij dat dus ook toe moet laten. :19:
(Ik heb het dus niet over ingewikkelde gehoorzaamheidstoestanden, maar over ophouden als hij op moet houden en aan de kant gaan als hij in de weg ligt.)
En dat geldt ook voor de honden bij ons thuis. Die luisteren echt niet alleen maar naar mijn moeder. Ja, zij is de allerbelangrijkste in hun ogen en ja, soms zie je wel eens een blik van "moet ik echt?", maar er is nog nooit een hond gaan grommen of uiteindelijk niet gegaan. Echt niet. En ik kan me ook niet herinneren dat dat nou echt een enorm trainingspunt was, sterker nog, ik vraag me af of het uberhaupt een bewust iets geweest is. Dat is het voor mij met Frenk ook niet. Ik hoorde pas dat er honden zijn bij wie dat heel anders gaat toen ik hier op het forum kwam.
Hiermee wil ik dus niet zeggen dat iedereen gelijk is in Frenk's ogen. Echt niet hoor. Hij maakt ook onderscheid tussen mijn vriend en mij, laat staan mensen die verder weg staan. :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Als ik bij anderen op bezoek ben en een hond staat in de weg dan zeg ik gewoon even dat ie aan de kant moet gaan en anders schuif ik hem even opzij. Ik zie dat helemaal niet als iets dat een doodzonde zou moeten zijn "omdat alleen de baas commando's mag geven" (alleen al dat woord commando, ik geef nooit commando's maar verzoek dingen ;-) )
Ik vind het een volkomen normaal iets.
Als je een hond hebt die daar op de één of andere manier niet tegen zou kunnen, dan zou ik dat wel een vreemd beest vinden ;-)
Slecht gesocialiseerd en niet relaxed.
Ik heb wel Komondor's, Boerboels en Rottweilers aan de kant geschoven of gevraagd een stukkie op te hoepelen die dat gewoon deden. Dus zó raar is het niet.
Wat is er precies vreemd aan een hond die enige reserve naar een wildvreemde heeft? Laten jouw honden zich ook door elke hond aan de kant zetten? Of vindt je het dan ineens niet vreemd als ze even brommen? Kijk, waarom zou Topsie zich door Cleo aan de kant laten duwen of commanderen? Waarschijnlijk heeft zij zoiets van "hallooo, ik woon hier en ik ga niet voor jou aan de kant". Nou, dat heeft Cleo nou met vreemde mensen. Die denkt heel leuk om mee te knuffelen en te kroelen maar verder.... :denken:

Als ik zeg dat ze van de bank af moet kan ze al brommend aftreden. Dus als jij het zegt en je hebt haar nooit gedwongen met een duw dan test ze even of je dat wel door gaat zetten. Ze is geen gewillig schaap zonder mening snappie? :ok: Ik vind honden die meteen alles pikken van iedereen wel een beetje slap eigenlijk. Ik kan me ook niet voorstellen dat je elke comondor of rottweiler zomaar aan de kant zet. Ik denk dat je Kiefer bv niet wegzet als jij dat wil en hij niet. Die zal zoals ik uit het verhaal van Jessica opmaak lekker blijven staan waar hij staat. En dan is het aan Jessica om op te letten met bezoek en hem weg te sturen als hij in de weg loopt. Hier ben ik degene die Cleo van de bank houdt bij bezoek :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

O ja, en natuurlijk zijn er legio honden die zich wel zonder enig verzet laten wegsturen. Dapper was zo'n hond. Die luisterde zover hij kon naar iedereen. Eva is een twijfelgeval want die kan heel goed luisteren en die zou per ongeluk wel eens kunnen luisteren in haar totale gehoorzame karakter. Cleo absoluut niet. Die luistert ook heel slecht naar ons. Als ik zeg liggen of af dan is de kans groot dat ze dat niet doet tenzij ik echt doorzet. Als ik het vraag no way dat ze het dan doet. Windhond huskie dus die heeft een eigen wil. Als je tegen haar boos doet gaat ze onderdanig doen en dan doet ze helemaal niks meer. Dus we vragen het, dwingen het heeeeel voorzichtig af maar meestal geven we Cleo maar geen opdrachten. :oohja:

Ze kan het ook niet leren. Ze heeft geen interesse in speeltjes en ook niet in snoep vaak. Dus ze doet maar waar ze zin in heeft :N: :engel:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef:Ik vind honden die meteen alles pikken van iedereen wel een beetje slap eigenlijk.
Ik hou van slappe honden :pffff: :mrgreen:

Saar en Vera laten zich door iedereen wegsturen in principe, en ik vind dat eigenlijk wel heel makkelijk. Met name Vera lijkt soms iets te hebben van "jaaa baas, JIJ kan wel zeggen dat ik moet ophoepelen bij die mensen, maar die mensen zelf hoor ik er geen probleem mee hebben hoor :mann: ". Voor haar kan juist een rustige "klaar" van de persoon in kwestie zelf duidelijker zijn dan een klaar van mij als zij zich met bezoek aan het bemoeien is. Dat komt denk ik voornamelijk ook doordat ik dan "klaar" zeg, en bezoek nog even vriendelijk naar d'r zit te lonken. Dat werkt dus niet altijd even goed :mrgreen: Laat ik het bezoek dan zelf "klaar" zeggen dan is het veel duidelijker in zo'n geval (ook voor het bezoek zelf :smile: ).

Of ze echt commando's opvolgen van iedereen zou ik niet weten. Als ik er niet bij ben zou Saar alleen een "zit" doen voor een koekje denk ik. Verdere commando's vindt ze bij mij soms al lastig, dus dat zou ze niet zomaar doen voor iedereen. Vera is dan weer andersom. Als ik er niet bij ben hoor ik altijd van oppassen dat ze heel netjes luistert, zonder trekken meeloopt, en leuk apporteert. Ben ik erbij en geef ik de lijn aan iemand anders dan wordt ze druk (ehm, ik wil bij mijn baas blijven hoorrr!), en een apportje brengt ze dan ook alleen maar naar mij, en laat ze alleen maar voor mij los.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re:

Ongelezen bericht door malinois »

Frenk schreef:
Jaap* schreef:
Frenk schreef:Ik moet er niet aan denken dat er hier iemand zou komen en die zou Frenk aan de kant sturen en Frenk zou daar zelfs maar in lichte mate agressief op reageren.
Niet agressief, maar felix gaat over het algemeen gewoon wat dom voor zich uit staan te kiekeloeren als iemand anders wil dat hij iets doet. En ik geef hem daarin gelijk :wink:
Hij begrijpt dat gewoon niet, want hij heeft niks met een ander te maken.
Ik wel daarentegen.
Hier gaan ze ook vast niet aan de kant hoor als jij dat zegt (of wie dan ook die vreemd is voor ze)...
Hoeft ook niet, daar ben ik voor.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik ben het wel met Jessica eens, raar maar waar :mrgreen: . Wat doe jij Frenk als je een hond koopt die wel zo werkt? Kijk, Cleo doet helemaal niks als jij aan de kant zegt. Die gromt dan. Ze is superlief en bijt nooit maar als een vreemde vrouw ineens zegt dat ze aan de kant moet of haar weg gaat duwen dan doet ze dat dus niet. Ik denk dat Eva zich ook niet laat duwen. Dapper liet zich rustig aan de kant sturen en wegduwen en dat was nog wel een terrier/stafford achtig iets. Dat was een doetje en de dames hier niet. Dat hebben wij niet zo gemaakt maar ze zijn gewoon zo.

Cleo gaat rustig bij bezoek op de stoel zitten, dan op ze hangen en dan wil ze er niet meer af :smile: Dus dan wil het bezoek dat ze weg gaat maar dat doet ze dan niet meer. Als je dan gaat duwen dan gaat zij grommen. Als je haar kent duw je door en zeg je ben jij maf en dan is ze meteen weg. Ken je haar niet dan vindt je dat eng. Ik stuur haar dus altijd weg. Als ik zeg Cleee, klaar en ga weg daar! dan gaat ze meteen. Dus Cleo mag niet bij mensen die haar niet kennen op de bank. :engel:

Eva mag helemaal niks met bezoek. Die is echt een herder/eenmanshond etc. Die heeft in haar hoofd 3 roedelgenoten en de rest is vreemd. Tenzij je haar echt kent, dan kan je er alles mee. Martijns ouders, Suzanne en nog wat mensen. Daar doet ze alles voor maar verder doet ze niks voor iemand. Ik zou als wildvreemde Eva nooit een commando geven of correctie want dat pikt ze echt niet. :mrgreen: Dat is wel deels het ras denk ik.

Dus wij hebben twee honden die niet aan de kant gaan, die geen enkel commando uitvoeren van een vreemde en die ook geen correcties of druk pikken van mensen die ze niet kennen. Eva pikt het niet en Cleo probeert dat door te grommen en niet te luisteren. Maar bij Cleo kun je wel doorzetten als je dat weet :F: Bij Eva niet. Zet je die onder druk dan reageert ze steeds heftiger en blijft gewoon staan. Vreemden en iets moeten zit echt niet in haar systeem. :neenee:

En nee, wij kunnen dat ook niet afdwingen. Wij kunnen het wel zo regelen dat ze er geen last van hebben en dat doen we dus ook. :ok:
ow correcties :N: nee doe dat maar niet als vreemde.. hier ook niet...
Er zijn overigens maar heel heel heeeeeeeeeel weinig mensen die mijn toestemming hebben om mn honden te corrigeren (2), en dat zijn ook mensen die de honden door en door kennen, en weten wat ze doen en weten wat ze moeten doen als het onverhoopt niet goed uit zou pakken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef: Hier gaan ze ook vast niet aan de kant hoor als jij dat zegt. Hoeft ook niet, daar ben ik voor.
Om aan de kant te gaan? :mrgreen:
om ze het in te fluisteren :engel: :pffff:
Overigens zou Xena het misschien nog wel doen en Boy maar de rest niet...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef: om ze het in te fluisteren :engel: :pffff:
Overigens zou Xena het misschien nog wel doen en Boy maar de rest niet...
Ik ga er bij jou van uit dat als je visite krijgt, je de honden die daar niet van houden in de kennel zet zodat je daar niet steeds op hoeft te letten.
Ik heb het overigens ook niet over werkhonden die toch wat "driftiger" zijn, maar over de reguliere huishond ;-)
De 2 herdermannen zitten idd in de kennel...die mogen alleen bij de 'gevorderde' visite, maar de jongste dober loopt gewoon binnen... die zal je echt aankijken van... wie ben je en wat wil je? :scratch: wat zei je nu? :80: ikke weg? Wat is dat? :klaar:

Wat ik al zei, Xena moet haar dag hebben, is supersociaal maar zal niet altijd naar een vreemde luisteren... Boy wel.. daar kan iedereen mee doen wat ie wil...
Denk dat je die met Charles kunt vergelijken van jou...
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Ja hoor, hier mag de visite gerust mee helpen opvoeden hoor. Heb ik totaal geen problemen mee.
Als ik de vlaai op tafel heb staan en ben even in de keuken oid, en een hond wil meegenieten van de vlaai zou ik het fijn vinden dat er door iemand werd gecorrigeerd. Zou wat zijn zeg, dat je als bezoeker je vlaai ziet verdwijnen zonder dat je daar wat van mag zeggen :N:
Of je visite wil ergens gaan zitten, terwijl daar net een hond ligt en dat dat je dan zou zeggen, nee sorry, maar fikkie ligt hier, ga jij maar ergens anders zitten. Nou nee dacht het niet....
En als er mensen op bezoek komen die bang voor honden zijn gaan ze gewoon in de bench of boven op bed liggen.
Of als er kleine kindertjes op bezoek komen gaan de honden ook in de bench of naar boven.
De honden dienen zich aan te passen, zo zie ik het.
Afbeelding

So Sweet :I:
laeken
Zeer actief

Nanna schreef: En een hond die daar gehoor aan geeft vind ik zéker geen slappe dweil, meer een hond die uitstekend de rangorde in de gaten heeft.
Wel erg vreemd dat we hier dan ten alle tijden roepen dat honden die elkaar niet kennen geen rangorde hebben, dat kinderen (ook eigen) op jonge leeftijd onder de hond staan in huis en dat je dus NOOIT je hond en kind alleen moet laten maar dat de hond dan wel ineens met een wildvreemde in huis zich ranglager moet voelen automatisch. Wat vindt je daar zelf van als je dit zo leest? ALS mijn hond zich al als ranglager opstellen dan zullen ze je dus wel eerst testen want ze zijn niet automatisch naar alles en iedereen deemoedig. Dus dat is precies wat ik zeg. Bij bekenden luisteren ze wel als die zich bewezen hebben als ranghoger en stabiel. Maar als de man van de nuon komt, nee, dan gaat Eva echt even in de bench en dan vraag ik Cleo vriendelijk die man met rust te laten. Hoe kunnen mijn honden klakkeloos die man als meerdere zien? Daar hebben ze echt teveel karakter voor. Zou ook wat zijn als een vreemde bij een laekense herder binnen kan lopen, zit kan zeggen en het huis leeg kan halen. Waakhondenrassen zijn sowieso niet van plan mensen te tolereren tenzij de baas deze mensen goedkeurt. Dat laatste wil echter niet zeggen dat de hond zich ook meteen slaafs aan die mensen op gaat stellen. Ze hebben immers geen rangorde met mijn honden. Die hebben mijn honden met ons en elkaar. Niet met vreemden en vreemde honden. Ze kunnen wel een meerdere erkennen maar dat gaat niet zomaar en vanzelf. Alleen van nature volgzame honden die in elk mens hun meerdere erkennen doen dat. Maargoed, daar heb je dus niks aan als je woont zoals wij wonen. Ik moet hier een hond hebben die de boel in de gaten houdt want ik heb totaal geen zin in een stel mannen in huis als ik slaap die de boel komen leeghalen. Daarvoor hebben we nu Eva. Ik wil altijd een wakende zelfverzekerde hond in huis. Hiervoor was dat Dapper en Cleo ook wel. Daarvoor Wuilus. Puur omdat ik dat prettig vind zo zonder buren en met de politie op minstens 20 minuten rijden afstand. :ok:
En ga nu niet zeggen dat ik daarvoor Eva alleen heb maar daarom heb ik wel een laekense en geen bordercollie. Met de laatste kun je ook prima sporten etc maar dan prefereer ik een wat stoerdere en zeker waaksere hond voor mijn gemoedsrust.

Vlak voor ik Wuilus had lag ik te slapen en stond er een man in de woonkamer. Ik merkte niks. De vriend van mijn moeder liep naar de wc en stond dus oog in oog met een verslaafde in een donker huis terwijl ik daar lag te pitten. Dat soort onzin heb je niet als je Eva in huis hebt. En met de gemiddelde golden staat die hond te kwispelen met een speeltje in de bek. Hartstikke leuk en lief, daar gaat het niet om, maar daar heb ik niks aan hier. :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”