Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grote of juist kleine hond?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

bjorn_a4
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Grote of juist kleine hond?

Ongelezen bericht door bjorn_a4 »

Hallo mensen,
Mijn vriendin en ik zijn van plan om op redelijk korte termijn een hond aan te schaffen.
Ik ben opgegroeid met honden (Rottweilers & Labrador), dus heb er al ervaring mee.
In principe gaat onze voorkeur er naar uit om een grotere hond te nemen.
Het enige probleem is dat wij redelijk klein wonen. We wonen in een appartement, maar hebben wel genoeg tijd om met de hond te wandelen, buiten te spelen enzenz.
We zijn enorme dierenvrienden dus we zullen zeker voldoende aandacht aan hem geven en hem de beweging geven die hij nodig zal hebben.
Echter wordt er vaak gezegd dat een grote hond niet in een appartement thuishoort, hoewel een kleine hond over het algemeen een stuk luidruchtiger is...
We hebben gekeken voor een Tibetaanse Terrier, maar dit was toch niet de hond die we zochten.
Enkele rassen die wij geweldig vinden:
- Newfoundlander
- Berner Sennen
- Golden Retriever
- Labrador
- Rottweiler

Belangrijk voor ons is dat de hond niet veel blaft, en rustig is in huis. De grootte maakt voor ons daarbij niet veel uit, zolang hij zich maar prettig voelt. Een hond uit een asiel van enkele jaren oud zou een prima optie kunnen zijn.

Wat raden jullie hondenkenners ons aan? Vanwege de grootte van de woning toch een kleiner hondje nemen, en zoeken naar een rustig ras, of kunnen we de uitdaging aangaan en het proberen met een hond die op het eerste gezicht veel te groot lijkt voor onze woning?

Alvast bedankt voor jullie adviezen! :D
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Re: Grote of juist kleine hond?

Ongelezen bericht door Hutsje »

is er een lift?
Afbeelding
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Cantus »

inderdaad, is er een lift en op welke verdieping wonen jullie? als er geen lift is moet je rekening houden met trappen, hd gevoelige rassen zul je vrij lang de trappen op en af moeten tillen en aangezien dat meestal ook de grotere honden zijn kan dat nog wel eens tegenvallen...overigens zul je in het begin sowieso elke hond moeten tillen, hd gevoelig of niet...

verder vind ik het geen probleem om een grote hond te nemen in een wat kleinere woonruimte, zolang die maar genoeg buiten komt en de dagelijkse hoeveelheid aan beweging en andere stimulance krijgt...

het blaffen betreft kun je beter kijken naar een wat rustige en minder waakse hond, die reageren over het algemeen minder op de omgeving...
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Als het puur gaat om groot of klein zou ik gaan voor een middelmaatje. :mrgreen:

Serieus, ik heb een 'grote' (nou ja...) hond en een middelmaat, en ik vind dat handzame toch wel erg makkelijk. Als Jack iets interessants ziet en een ruk aan de riem geeft lig ik bijna languit, Lilo kan ik zo ongeveer met een pink nog vasthouden.

Tuurlijk is karaker van een hond het belangrijkste, maar persoonlijk heb ik liever een stuiterbal die ik met gemak kan mannen dan iets van 80 kilo dat braaf meesjokt.

Mijn volgende wordt hoogstwaarschijnlijk weer een eigenwijze stuiterbal, maar dan toch weer zo'n middelmaatje, dus liefst weer een podenco andaluz.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik woon 1 hoog zonder lift met ook een (middel)grote hond (Golden Retriever teefje). Om meerdere redenen een teefje, maar o.a ook omdat er geen lift is, en ik als er iets is de hond nog naar boven en beneden wil kunnen dragen. Vera is een kilo of 27 en dat lukt me nog wel, een flinke Golden reu wordt lastiger voor mij :mrgreen: :wink:
Het is nog nooit nodig geweest trouwens (afkloppen), als pup/jonge hond droeg ik haar, en daarna is ze zelf gaan lopen. Ze neemt de twee trapjes (twee keer 6 treden ofzo) probleemloos verder.
Ik woon erg klein, 45 m2, met twee honden dus (klein en (middel)groot), en ik vind dat geen enkel probleem. We wandelen elke dag veel, en en huis slapen ze eigenlijk bijna alleen maar.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Fijn dat er een lift is. Als die lift kapot is, is er dan nog een andere lift waar je gebruik van kunt maken (mogelijk met een stukje omlopen)?
Als die er is, dan zou ik gewoon gaan voor wat je wilt. Het kan wel practisch zijn als je in geval van nood je hond nog kunt tillen, maar met een lift zou ik gaan voor het ras wat ik graag wil.
Moos
Zeer actief

Renske schreef:Fijn dat er een lift is. Als die lift kapot is, is er dan nog een andere lift waar je gebruik van kunt maken (mogelijk met een stukje omlopen)?
Als die er is, dan zou ik gewoon gaan voor wat je wilt. Het kan wel practisch zijn als je in geval van nood je hond nog kunt tillen, maar met een lift zou ik gaan voor het ras wat ik graag wil.
Volgens mij heeft TS nog niet gereageerd op de vraag over de lift hoor :wink:

Ik vind die lift zelf ook wel erg afhangen van op welke verdieping je woont, ik woon dus 1 hoog, en dan heb je twee keer iets van 6 treetjes wat ik prima vind kunnen. Woon je 4 hoog ofzo wordt het iets anders als er geen lift is.
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Voor de grote harige rassen, lijkt het me ook wel fijn dat er naast een lift ook een balkon of terras aanwezig zou zijn. Vaak liggen honden met dergelijke vachten gewoon graag even een poosje buiten.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
lianne05
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laika.

Ongelezen bericht door lianne05 »

Wat betreft de ruimte ligt het er natuurlijk aan hoe groot je appartement is maar ik denk dat niet zo heel veel uitmaakt als je in elk geval genoeg doet met je hond...
Idd met trappen lopen oppassen met grote honden..maar had al begrepen dat er een lift was...

En verder zeg je dat je een hond wil die rustig is in huis maar dat ligt helemaal aan jezelf..

Succes met je keuze!
Groetjes Lianne
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Als jullie genoeg doen met de hond zie ik niet in waarom je geen hond op een appartement zou kunnen hebben. Zelf wandel ik 2 tot 3 uur per dag met mijn hond, train en speel ik veel met hem en gaat hij vrijwel overal mee naar toe. Met als gevolg dat hij in huis heel rustig is en veel slaapt. Ik woon niet op een appartement, maar met Luka zou dat prima kunnen, ondanks dat hij 40 kilo weegt :19:
Succes ermee :wink:
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Als er een lift is maakt het niet zo veel uit vind ik.
Heb 2 rottweilers in huis, en ze zijn over het algemeen vrij rustig.
Zeker als ze hun dagelijkse beweging krijgen. En krijgen ze die een dag iets minder vinden ze het ook prima.

Wat blaffen betreft... tja, het zijn wel waakhonden. Blaffen doen ze hier wel. Ben ik erbij dan stopt het als ik het zeg. Maar als wij weg zijn is er niemand om dat te zeggen.
Nu is dat bij ons geen probleem. Maar ik kan me voorstellen in een flat wel.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Mijn zus is ook klein begonnen. Ze woonde 2 hoog in een flat zonder lift. Eerst met een oudere schotse collie uit het asiel, later met een Duitse Herder uit het asiel. Later heeft ze zelfs nog tijdelijk op 3 hoog gewoond. Nu woont ze met de herder gewoon in een huis en dat is maar goed ook ,want inmiddels kan hij echt geen trap meer op (en 40 kilo tillen wordt toch wel moeilijk).
Ik persoonlijk zou gaan voor een middelmaatje. Ik zelf vind namelijk tot 25 kilo nog redelijk te tillen, maar 4 keer per dag is natuurlijk iets anders dan 1 keer in de zoveel tijd. Bepaal dus wel gewicht je kan tillen, want het kan noodzakelijk zijn op een verdieping (lift stuk of iets dergelijks) Ik denk persoonlijk dat een New Foundlander en een Berner Sennenhond niet helemaal op zijn plaats zullen zijn op een bovenwoning. Die liggen in mijn beleving toch graag ook buiten en struinen dan zelf wat meer rond buiten de uitlaatrondes. Een rotweiler en een golden zouden het bij jullie denk ik prima kunnen doen.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik denk dat je best een grote hond kan houden op een flat, vooral als er een lift aanwezig is.
Het gaat erom wat je met de hond doet, beweging/training buitenshuis.
Als dat voldoende is, kan het best, vind ik. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Misschien moet TS eerst aangeven wat hij/zij zo leuk vindt aan de genoemde rassen?
Ik vind ze namelijk alleen enigszins overeenkomen in de afmeting, maar in karakter zie ik persoonlijk nogal wat verschillen.

Verder maakt het op zich niet uit als je maar genoeg met je hond doet, en er een lift is, en zeker als er een tweede lift is.
Alleen weet ik niet of die er is/zijn, aangezien TS daar nog niets over gezegd heeft ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Waw, ik dacht eens even kijken of er al iemand heeft gereageerd op mijn topic, en tot mijn verbazing zijn er al heel wat reacties binnengekomen, iedereen hartelijk bedankt hiervoor!
Ik was inderdaad vergeten te vermelden dat het om een nieuwbouw appartement gaat MET een lift, dat we wonen op de eerste verdieping, en dat er in het geval van een defecte lift is geen 2e lift is en we dus aangewezen zijn op de trap. Misschien ook goed om even te vermelden is dat we nu even aan het sparen zijn maar rond de jaarwisseling willen verhuizen naar een huis met een stuk meer ruimte.
Verder is het inderdaad zo dat de hondenrassen nogal uiteen lopen.
De Berner Sennen en de Newfoundlander zijn gewoon honden die wij prachtig vinden, ondanks hun verschillende karakter zijn wij erg gecharmeerd van hun uiterlijk en hun karakter (met beide wat ervaring), de Labrador en de Rottweiler hebben bij mij een speciaal plekje in mijn hart omdat ik er vanaf mijn geboorte mee ben opgegroeid. Totaal andere honden dat klopt, maar ik vind het lieve karakter van de labrador super, en de Rottweiler kon ik geweldig mee stoeien en ook hij was zeker in voor een -letterlijk- grote knuffel.

Ik had verwacht dat een hoop mensen zouden gaan zeggen dat ze het zielig vonden, zo'n grote hond op een appartementje. Over het algemeen genomen vind ik een grote hond gewoon mooier om te zien als een kleine, en dus zou mijn voorkeur ook naar een grotere maat uitgaan. Fijn om te horen dat de meeste van jullie er van uitgaan dat dit geen probleem moet zijn mits de hond genoeg beweging krijgt tijdens wandelingen en spelletjes. Zoals ik al zei zullen we probleemloos grote wandelingen met hem kunnen maken en genoeg tijd in spelletjes enz kunnen steken, maar ik moet er gewoon ook van uit kunnen gaan dat wanneer ik hem een paar uurtjes alleen moet laten in deze kleine ruimte dat hij niet alles gaat afbreken.
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Nanna schreef:
bjorn_a4 schreef: maar ik moet er gewoon ook van uit kunnen gaan dat wanneer ik hem een paar uurtjes alleen moet laten in deze kleine ruimte dat hij niet alles gaat afbreken.
Dáár kun je dus nooit van uitgaan ;-)
Dat zul je moeten aanleren c.q opbouwen. En dan maar hopen dat het kwartje valt. :mrgreen:
Haha, dat is waar.. en ik ben me er ook wel van bewust dat er zeker wel eens iets zal sneuvelen, of je nu een grote of een kleinere hond hebt, zoiets kan altijd gebeuren natuurlijk. Ik vind het gewoon belangrijk dat de hond gelukkig zal zijn, ook wanneer hij thuis is.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik vind dat je er niet automatisch vanuit moet gaan dat een kleine hond meer blaft of luidruchtiger aanwezig is. Dat hangt echt van het ras af. :wink: Rekening houden met trappenlopen is inderdaad wel een heel belangrijke. :ok: Verder zou ik nooit voor een groot en harig ras kiezen als een newfy of een berner, als je niet een tuin hebt waar ze lekker in kunnen gaan liggen. En zelf vind ik de gemiddelde woonkamer/benedenverdieping niet groot genoeg voor een echt grotere hond (maar dat is mijn persoonlijke voorkeur).
Enne: er zijn zat kleinere honden met een heel 'groot' karakter. Kun je beschrijven wat je qua (karakter)eigenschappen zoekt?
Afbeelding
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Ik zal het proberen:
Hij hoeft niet waaks te zijn, hij moet van gezelschap houden, liever een echte knuffelbeer als een hond die liever met rust gelaten wordt, ideaal zou zijn wanneer hij in huis lekker rustig is maar waarmee je buiten toch ook lekker kunt ravotten, en hij moet niet heel moeilijk op te voeden zijn. Dit is natuurlijk het ideaalbeeld...
Frenk
Zeer actief

bjorn_a4 schreef:Ik zal het proberen:
Hij hoeft niet waaks te zijn, hij moet van gezelschap houden, liever een echte knuffelbeer als een hond die liever met rust gelaten wordt, ideaal zou zijn wanneer hij in huis lekker rustig is maar waarmee je buiten toch ook lekker kunt ravotten, en hij moet niet heel moeilijk op te voeden zijn. Dit is natuurlijk het ideaalbeeld...
Maar wat voor activiteiten wil je ermee (kunnen) doen? Hoe moet de hond zich gedragen naar vreemde honden buiten? Is het belangrijk dat de hond met (kleine) kinderen om kan gaan? Wil je de hond overal mee naar toe kunnen nemen? En mee de stad in, op terrasjes zitten, uit eten?
Een deel van de dingen die ik vraag zijn dingen die je de hond sowieso moet leren hoor, maar of het te verwachten is dat de hond er gemakkelijk mee om kan gaan en het zelfs wel leuk vindt, hangt toch wel weer van de ras- en typekeuze af :wink:
En zo zijn er nog veel meer dingen op te noemen?
Ook bijvoorbeeld: mag de hond veel verharen en veel zand en modder mee naar binnen slepen? Hoeveel tijd wil je aan verzorging kwijt zijn? Mag de hond kwijlen?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef: Ook bijvoorbeeld: mag de hond veel verharen en veel zand en modder mee naar binnen slepen?
Een vereiste voor die Golden :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Maar wat voor activiteiten wil je ermee (kunnen) doen? Grote wandelingen maken/ balspelletjes/ evt zwemmen
Hoe moet de hond zich gedragen naar vreemde honden buiten? Maakt niet uit, hoewel het fijn zou zijn als hij los zou kunnen lopen
Is het belangrijk dat de hond met (kleine) kinderen om kan gaan? Maakt niet uit
Wil je de hond overal mee naar toe kunnen nemen? Ja
En mee de stad in, op terrasjes zitten, uit eten? Ja
Ook bijvoorbeeld: mag de hond veel verharen en veel zand en modder mee naar binnen slepen? Ja
Hoeveel tijd wil je aan verzorging kwijt zijn? Maakt niet uit
Mag de hond kwijlen? Ja

Zoals je ziet ben ik niet zo heel moeilijk.... Als het klikt ben ik zeker bereid om er een hoop voor te doen.
Frenk
Zeer actief

Na deze antwoorden blijft een retriever bij mij bovenaan staan :mrgreen:
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

bjorn_a4 schreef: Hoe moet de hond zich gedragen naar vreemde honden buiten? Maakt niet uit, hoewel het fijn zou zijn als hij los zou kunnen lopen
Is het belangrijk dat de hond met (kleine) kinderen om kan gaan? Maakt niet uit
Hoi,
Algemene tips:
ga niet over 1 nacht ijs mbt het ras (en later de keuze van fokker)
bezoek een paar shows, kijk naar honden, praat met eigenaren

Als de hond los moet kunnen lopen is het handig dat hij/zij sociaal is naar andere honden in de regel. Ook een hond met weinig / geen jachtinstinct kan dan best practisch zijn.

Ik ga ervan uit dat er geen plannen zijn om aan kinderen te beginnnen en dat die ook niet over de vloer komen? Anders moet je daar ook evt nog wel rekening mee houden.

Ik opper: Schotse Herdershond Langhaar als mogelijk ras.

Suzanne
bjorn_a4
Vaste gebruiker

We zijn niet van plan om de komende jaren aan kinderen te beginnen inderdaad, en de mensen die bij ons over de vloer komen hebben ook geen kinderen beneden de 16 jaar.
Vinden jullie een labrador geen optie?
Ik moet wel zeggen dat de Labrador die mijn ouders hebben hier regelmatig is, en aangezien ik zijn grootste vriendje ben is hij dan tamelijk druk, eigenlijk te druk om hem hier te laten wonen, maar wellicht dat dat ook per hond weer verschillend is natuurlijk..
Cantus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Cantus »

ik zou dan toch ook opperen voor de golden retriever, die voldoet eigenlijk aan al je wensen...
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

De labradors die ik ken zijn over het algemeen behoorlijk druk. Niet echt het type hond om overal mee naar toe te kunnen nemen.
Wil je een pup of evt. een herplaatser? Bij een herplaatser zou jullie toekomstige hond natuurlijk ook een kruising kunnen zijn.
Volgens mij is de ideale hond voor jullie een 'Joep'. Een hond van kennissen van mij. Lijkt op Berner Sennenhond X Rottweiller en vind dat hij een schoothond is. Maar ja, een 'Joep' is geen ras :wink:.

Heb je al eens op bijv. http://www.dierenasiels.com gekeken?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

bjorn_a4 schreef:Ik moet wel zeggen dat de Labrador die mijn ouders hebben hier regelmatig is, en aangezien ik zijn grootste vriendje ben is hij dan tamelijk druk, eigenlijk te druk om hem hier te laten wonen, maar wellicht dat dat ook per hond weer verschillend is natuurlijk..
De enige labrador die ik ken die niet druk is, is veertien jaar oud.
En die was vroeger ook druk.

Ik zou voor die Golden gaan.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik zeg het niet vaak maar in dit geval denk ik dat een Berner Sennen prima kan passen :wink:
Let wel heel, héél goed op bij welke fokker je deze vandaan haalt mocht het zover zijn. Mocht je daar meer informatie over willen hebben kan ik je die altijd geven.
Frenk
Zeer actief

bjorn_a4 schreef:We zijn niet van plan om de komende jaren aan kinderen te beginnen inderdaad, en de mensen die bij ons over de vloer komen hebben ook geen kinderen beneden de 16 jaar.
Vinden jullie een labrador geen optie?
Ik moet wel zeggen dat de Labrador die mijn ouders hebben hier regelmatig is, en aangezien ik zijn grootste vriendje ben is hij dan tamelijk druk, eigenlijk te druk om hem hier te laten wonen, maar wellicht dat dat ook per hond weer verschillend is natuurlijk..
Ja hoor, ik vind een labrador een optie. Daarom zei ik ook "retriever". Wij hadden vroeger thuis ook labradors en ik vind ze enig. Maar de labradors die ik tegenwoordig tegenkom zijn vaak wel een stuk drukker dan hoe ik me die van ons thuis herinner. Kan natuurlijk ook zijn omdat ik nu in de stad woon en de honden die ik tref honden zijn die misschien wat minder vaak buiten komen? :19:
Afbeelding
bjorn_a4
Vaste gebruiker

Wat een super reacties allemaal!
Zoals ik het nu lees is de gemiddelde Labrador toch vrij druk, en ligt dat niet aan die van ons thuis..
De kans dat het een hond uit het asiel gaat worden is groter dan de kans dat we een puppy gaan kopen.
Zelf werk ik bij de Dierenbescherming, en zie aldaar regelmatig honden langskomen die een nieuw plekje nodig hebben om de meest verschrikkelijke redenen, en bovendien gun je het geen enkel dier om in een asiel te verblijven.
Jullie hebben me al goed weten te overtuigen voor een Golden Retriever, of misschien toch die Berner Sennen... Morgen hebben we al wel een afspraak staan bij het plaatselijke asiel voor eens te kijken naar een kruising Newfoundlander/Leonsberger die daar verblijft. :roll:

Tamara, hoe zijn de Berner Sennens bij jullie thuis? Rustig?
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”