Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Al meer bekend over dilatatie / maagtorsie en gewicht hond?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Al meer bekend over dilatatie / maagtorsie en gewicht hond?

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bowie en Fien houd ik altijd vrij goed op gewicht. Beide zijn nooit iets te dik geweest, ze waren zelfs op sommige momenten iets aan de schrale kant. Fien heeft op sommige momenten weleens last gehad van luchthappen. Zo noem ik het maar, maar zo zal het niet in de medische wereld worden genoemd :wink: Het komt er in ieder geval op neer dat ze misselijk werd, onrustig, speekselen en dan maar lucht naar binnen zuigen :N:
Op een gegeven moment ben ik een heel duidelijk patroon in dit beeld gaan zien en dat is een tijd geleden nogmaals eens bevestigd door Bowie. Bowie heeft hier namelijk nooit last van gehad tot een tijd geleden..
Bowie was eigenlijk heel goed op gewicht maar doordat ik behendigheid met haar deed wilde ik er toch nog ietsie pietsie af hebben. Op een gegeven moment vond ik haar goed op gewicht, je kon zonder druk haar achterste ribben goed voelen. Je kan dus zeggen dat ze echt schraal was en als ze niet zo'n volle bos haar had, had je haar achterste ribben in stilstand kunnen zien. En vanaf dat moment begon Bowie ook opeens exact hetzelfde te vertonen als wat Fien ook weleens had :N:

Omdat ik al vermoedens had dat bij Fien dit te maken had met haar schraal zijn ben ik haar wat meer gaan voeren zodat ze iets meer spek op de botten heeft en sindsdien heeft ze er helemaal geen last meer van gehad :19:
Bowie is sindsdien ook wat meer aangekomen en ook bij haar heb ik het na die paar keer niet meer gezien.

Bowie en Fien zal ik dus niet meer zo schraal houden als soms wordt geadviseerd of wat als gewenst gezien wordt maar ze zullen er ook niet als 2 rolmopsen bijlopen. Ik heb m'n eigen conclusies getrokken :wink:

Ik ben erg benieuwd of er al iets is onderzocht of eigen ervaringen wat aansluit op mijn eigen ervaringen of iets wat daar haaks tegenover staat?
Moos
Zeer actief

Re: Al meer bekend over dilatatie / maagtorsie en gewicht hond?

Ongelezen bericht door Moos »

Hmm, wel interessant om te lezen :wink:
Het enige wat ik bij kan dragen is dat Vera in vergelijking met Fien "dikker" was, en ze nog nooit last heeft gehad van luchthappen of gras eten of wat dan ook (afkloppen).
Vera is verder prima op gewicht, ribben zijn makkelijk te voelen, maar ik hou haar wel graag zo dat er een heeeel klein 'reserve-laagje' op zit. Dat is dan niet zo vanwege maagtorsies overigens, want 'jouw theorie' ken ik nog niet :ok: , maar omdat ik het zelf een prettig idee vindt dat als ze eens diarree krijgen ofzo, ze niet meteen echt mager zijn :wink:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Fien was wel vrij schraal ja, op sommige momenten iets minder dan een andere keer en daarin was mij na een tijdje al opgevallen dat haar 'luchthappen' daarin mee 'bewoog'.
Of een lege of vrij lege maag hier ook mee te maken heeft durf ik niet te zeggen maar mijn vermoeden is dat het wel met elkaar te maken heeft. Ik ga het alleen niet uitproberen :mrgreen: :wink: :wink:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Hmm... zou misschien wel verband kunnen hebben. Er zijn rauwvoerders die vastendagen inlassen. Dat houdt natuurlijk in dat de maag dan ook een tijdje leeg is. Maar als je zo wilt voeren, moet je je hond wel laten wennen aan het eten en verteren van grote porties én het vasten (een lege maag hebben). Langzaam opbouwen dus.
Mocht je Bowie of Fien ineens veel minder eten gaan geven, kan ik me voorstellen dat ze daar op reageren. Ik denk dat je - mocht je ze willen laten afvallen - dat heel geleidelijk moet doen. Misschien wel hetzelfde geven qua volume maar kiezen voor minder vette diersoorten en/of groente bij voeren.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Rami schreef:Hmm... zou misschien wel verband kunnen hebben. Er zijn rauwvoerders die vastendagen inlassen. Dat houdt natuurlijk in dat de maag dan ook een tijdje leeg is. Maar als je zo wilt voeren, moet je je hond wel laten wennen aan het eten en verteren van grote porties én het vasten (een lege maag hebben). Langzaam opbouwen dus.
Mocht je Bowie of Fien ineens veel minder eten gaan geven, kan ik me voorstellen dat ze daar op reageren. Ik denk dat je - mocht je ze willen laten afvallen - dat heel geleidelijk moet doen. Misschien wel hetzelfde geven qua volume maar kiezen voor minder vette diersoorten en/of groente bij voeren.
Vastendagen daar doe ik niet aan en dat wil ik ook niet :wink: Het afvallen bij Bowie is ook geleidelijk gegaan, het ging ook niet om kilo's, het verschil zat 'm al in 1 1/2 kilo wat door de extra's en ietsie pietsie minder eten al snel eraf was.
Rami
Zeer actief

Tamara. schreef:
Rami schreef:Hmm... zou misschien wel verband kunnen hebben. Er zijn rauwvoerders die vastendagen inlassen. Dat houdt natuurlijk in dat de maag dan ook een tijdje leeg is. Maar als je zo wilt voeren, moet je je hond wel laten wennen aan het eten en verteren van grote porties én het vasten (een lege maag hebben). Langzaam opbouwen dus.
Vastendagen daar doe ik niet aan en dat wil ik ook niet :wink: Het afvallen bij Bowie is ook geleidelijk gegaan, het ging ook niet om kilo's, het verschil zat 'm al in 1 1/2 kilo wat door de extra's en ietsie pietsie minder eten al snel eraf was.
Aha, in dat geval kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen dat het luchthappen/missselijk zijn iets met de schraalheid van een hond te maken heeft. Behalve dan als hij of zij - in het kader van afvallen - ineens heel veel minder voer krijgt, daardoor misselijk wordt, lucht gaat happen etc..
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Rami schreef: Aha, in dat geval kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen dat het luchthappen/missselijk zijn iets met de schraalheid van een hond te maken heeft. Behalve dan als hij of zij - in het kader van afvallen - ineens heel veel minder voer krijgt, daardoor misselijk wordt, lucht gaat happen etc..
Jouw gedachte is natuurlijk ook mogelijk maar ik zit meer in de richting van vet te denken wat op bepaalde plekken van het lichaam er wel of niet is waardoor er iets wel of niet kan gebeuren... Zoiets... In die richting.... :scratch:
Rami
Zeer actief

Tamara. schreef:
Rami schreef: Aha, in dat geval kan ik me eigenlijk niet goed voorstellen dat het luchthappen/missselijk zijn iets met de schraalheid van een hond te maken heeft. Behalve dan als hij of zij - in het kader van afvallen - ineens heel veel minder voer krijgt, daardoor misselijk wordt, lucht gaat happen etc..
Jouw gedachte is natuurlijk ook mogelijk maar ik zit meer in de richting van vet te denken wat op bepaalde plekken van het lichaam er wel of niet is waardoor er iets wel of niet kan gebeuren... Zoiets... In die richting.... :scratch:

De bouw van een hond (diep borstkas) kan van invloed zijn en van 'slappe' maagbanden heb ik al eens gehoord, maar van vet op bepaalde plaatsen weet ik niets.
Gelukkig krijgt niet elke misselijke hond een maagkanteling maar het blijft wel eng, zeker als je hond hoort tot een ras waar maagkantelingen vaak voorkomen.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Met jouw redenatie hoef ik me dan in elk geval hier geen zorgen te maken voor een maagkanteling :D

Maar voor wat het waard is, hier hebben ze beiden nog nooit aan luchthappen oid gedaan. Misselijk wel, ook duidelijk met een lege maag want dan spugen ze gewoon gal.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik heb zowel te dikke, als te dunne, als prima op gewicht zijnde honden gezien met maagtorsies, dus ik heb niet echt de indruk dat er een rechtstreeks verband is. Kan natuurlijk dat er iets van een verband is maar andere omstandigheden (ras, bouw, activiteit na het eten...) tellen denk ik 100x zwaarder mee :(

Kees
twister_storm
Actief

Ongelezen bericht door twister_storm »

Rami schreef: De bouw van een hond (diep borstkas) kan van invloed zijn en van 'slappe' maagbanden heb ik al eens gehoord, maar van vet op bepaalde plaatsen weet ik niets. Gelukkig krijgt niet elke misselijke hond een maagkanteling maar het blijft wel eng, zeker als je hond hoort tot een ras waar maagkantelingen vaak voorkomen.
Ik denk dat daar het 'mystery' ook te zoeken is :hmmm:
Maar goed, Twister heeft een maagtorsie gehad en die heeft wel dat 'luchthappen' zo nu en dan. Dan zuigt hij ook lucht op en gaat als een stofzuiger door het huis. Hij mag dan ook niet naar buiten omdat hij alles van de grond naar binnen zuigt. Twister is gezegend met een diepe borstkas en is zeker niet schraal maar ook niet dik (zou wel 3 kilo kunnen missen). Als hij deze momenten heeft (zo'n 4x p.j.) dan zit ik met de telefoon in mijn handen klaar om direct de DA te bellen. Ik krijg het er spaans benauwd van iedere keer.

Daar in tegen is Storm een slanke hond en heeft een hele andere bouw. En die heeft nergens last van, geen luchthappen, nooit misselijk oid.
Sandra, Twister en Storm
Afbeelding
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

Er zijn veel factoren die van invloed kunnen zijn, maar ja, schrale honden hebben volgens onderzoek meer kans. Ik ga de referentie voor je opzoeken!

Wij houden onze Saar, (briard; borstkas diep en "gunstig voor maagtorsies) wat steviger, zeker nu ze de 7 is gepasseerd (en haar moeder is overleden aan een maagtorsie).

Andere opvallende invloeden zijn: in water geweekte brokken (ok, geen invloed hier ;-)), en van een standaard eten, schrokkend eten.
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Rami
Zeer actief

Da's interessant (en nieuw voor mij). En... ik maak me meteen zorgen. :ugh: Ik houd Billy vrij schraal i.v.m. zijn gewrichten maar ik hoor 'm de laatste tijd 's nachts wel vaak smakken.
Wat is eigenlijk de onderbouwing achter het feit dat schrale honden eerder een maagkanteling kunnen krijgen?
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hele stomme vraag misschien :oeps: , maar wat houdt "een diepe borstkas" nou precies in?
Als ik naar Vera kijk bijvoorbeeld, die heeft (dacht ik iig) vrij weinig voorborst, maar voor mijn idee wel een redelijke borstkas. Nu ben ik natuurlijk Saar gewend, dus ik kan dat niet zo goed zien denk ik :N: :denken:
Dat ik weet hoe dik ik d'r moet houden (grapje :F:).
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
Rami schreef:Da's interessant (en nieuw voor mij). En... ik maak me meteen zorgen. :ugh: Ik houd Billy vrij schraal i.v.m. zijn gewrichten maar ik hoor 'm de laatste tijd 's nachts wel vaak smakken.
Wat is eigenlijk de onderbouwing achter het feit dat schrale honden eerder een maagkanteling kunnen krijgen?
zie mijn hogere berichtje :wink: .
Oeps, over het hoofd gezien! :oeps:

Ik las trouwens ook nog ergens dat honden die 'los in hun vel' zitten meer kans maken op maagkantelingen. Is dat vergelijkbaar met het buikvet-verhaal?
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Inge O schreef:
was dat een studie of ergens een bewering?

het zou kunnen verband houden met bindweefselkwaliteit en/of hoeveelheid, maar daar heb ik zelf nog niks over gelezen dus heb geen idee of mijn aanname klopt :wink: .
Goede vraag... Volgende vraag! :mrgreen:
Nee, ik ben zo dom om te googelen en te lezen en dan wel het een en ander te onthouden, maar vergeet bookmarks te maken van pagina's. Dus of het een onderbouwd iets is weet ik niet.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Madelief schreef:Er zijn veel factoren die van invloed kunnen zijn, maar ja, schrale honden hebben volgens onderzoek meer kans. Ik ga de referentie voor je opzoeken!
Als je het zonder al te veel moeite zou kunnen opzoeken, heel graag :ok:

Hier eten ze trouwens niet van een standaard. gewoon een bak op de grond of ik gooi het los in de tuin.
Tamara.
Zeer actief

Inge O schreef:misschien had ik het je nog niet verteld of misschien zit het ergens in een donkere holte in je brein ( :F: ), maar dit is inderdaad de reden dat ik mijn honden niet meer te schraal wil houden :wink: .

mijn eigen da kwam er jaren geleden al mee als optie (omdat hij het nóóit bij dikke honden had gezien) en nog niet zo lang terug heb ik ook een studie gelezen waarin werd aangetoond dat er een verband zou zijn tussen maagtorsie en (te) schraal :wink: .

goed nieuws voor fien dus :mrgreen: .
Ergens in mijn brein stond daar wel iets van opgeslagen, ja :wink: Doordat ik met fien al een patroon ben gaan zien en met als bevestiging dat met Bowie, schoot me meteen dat verhaal van jou te binnen. Daarom ook dit topic, in de hoop dat daar in de loop van de tijd misschien al wat meer over bekend is.
Rami
Zeer actief

Inge O schreef: ik weet nog wat hij me zei toen spook indertijd aan een torsie was geopereerd en we discussiëerden over de oorzaken. hij vergeleek toen spookjes' buikholte met een lege kathedraal en ik moest hem nog gelijk geven ook : er zat amper een spatje vet in haar buikholte (terwijl zij echt niet zó ontzettend schraal was overigens).
van toen af ben ik dus begonnen met ze ietsje zwaarder te voeren, zeker bij de ouwetjes doe ik dat.
Oké, vanaf nu krijgt Bill er dagelijks wat extra kopvlees (of pens, of hart of...) bij. :klaar:
(Ach, wat zal 'ie blij zijn met je advies, Inge! :mrgreen: ).
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik had er laatst ook iets over gelezen in een medisch hondentijdschrift.
Ik ga morgen even kijken of ik het nog kan vinden.

Mijn honden zijn best schraal.
Macho is nog jong maar Max niet.
Maar Max zit nu met zijn hernia en weegt ook al is hij echt schraal nog steeds 75kg dus meer wil ik er eigenlijk ook niet aan.
De DA wou hem nog een tikje slanker terwijl je nu meestal al wat rib ziet.
Mijn honden hebben trouwens nog nooit ergens last van gehad met lucht happen enzo.

En wat Marloes ook al vraagt wat valt onder een diepe borstkas?
Is dat bijvoorbeeld dit al?
http://i699.photobucket.com/albums/vv35 ... G_7722.jpg
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
The Alpha Bitch
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door The Alpha Bitch »

Hier mijn verhaal dan maar, mijn allerliefste kereltje, mijn grote vriend en rots in de branding hier in mijn roedel lag afgelopen 6 juni dood in de kamer!! doodsoorzaak een maagtorsie......... waaaahhhhhh!!!!! :cry: dikke 8 uren na zn eten nog een plas gedaan voor het slapen gaan, helemaal nix aan het handje. S`morgens om half 9 vonden we onze pop dood.... :cry: Het verdriet hier niet te beschrijven. En nee, het was geen schrokker, geen dikkerd maar mooi op gewicht!.... Dus nee, ik geloof niet dat een torsie meer voorkomt bij honden die schraler zijn. Wel van grotere rassen Heb er helaas nu 3 persoonlijk meegemaakt, en allen waren mooi op gewicht 2 herders, 1 bordeaux. Wel allen met een ruimere borstkas en allemaal van een groter ras. Dat was al bekend dat grotere rassen eerder een torsie kunnen krijgen ivm de ruimte. Ook dat voeding er nix mee te maken hoeft te hebben. Mijn herder teef kreeg een torsie een half uur na het eten , en mijn bordeaux meer dan 8 uren na het eten......... rara hoe komt het nou? Wist ik het maar... :oohja: Dan had ik er alles aan gedaan om het te voorkomen...... uiteraard!! :jank:
If i trow a stick...... will you leave????
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef: het feit dat één factor (ras, bouw,...) een invloed heeft wil natuurlijk niks zeggen over of andere factoren óók niet nog een invloed kunnen hebben en nee, natuurlijk hoeven niet al die beïnvloedende factoren bij alle individuen aanwezig te zijn. stastistiek wordt gevormd door de massa, niet door een paar individuen :wink: .

maar alweer een hond dus waarbij noch een recente maaltijd, noch beweging aan de orde was : dat tekent zich toch steeds maar meer af als een factor die een torsie niét in de hand werkt - in tegenstelling tot wat sinds decennia beweerd wordt maar nooit is hard gemaakt.
Ik lees geboeid mee :wink:

Ook al is het waarschijnlijk niet echt van belang of een hond veel beweging heeft direct na het eten of niet, toch durf ik dat zo niet tegen cursisten te zeggen :oeps:
Is dat dan die ingebakken mythe die ik niet kwijt lijk te kunnen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Ook al is het waarschijnlijk niet echt van belang of een hond veel beweging heeft direct na het eten of niet, toch durf ik dat zo niet tegen cursisten te zeggen :oeps:
ik vrees van wel :wink: . onlangs (ik denk zelfs in datzelfde artikel waar ik het hoger al over had) werd ook aangetoond dat beweging na de maaltijd (normale beweging uiteraard, niet de marathon lopen of zo) geen veroorzakende factor was, maar ik vraag me zelfs eerder af of het niet het tegenovergestelde is : of normale beweging zelfs niet beter is dan rust.

van alle honden die ik ken die torsie kregen (en dat zijn er, forumhonden meegerekend, echt al heel wat) is er maar één hond waarbij de torsie na de maaltijd ontstond - als je dit statistisch zou uitzetten dan mag je de hond echt geen langdurige gedwongen rust geven na de maaltijd.
Normale beweging, maar geen Flyball of agility neem ik aan?
Apporteren wordt bij mijn honden een redelijk slome aangelegenheid als ze net hun buik vol hebben :wink:
ik weet ook van mezelf nog dat ik, toen ik in het ziekenhuis een keer liters van dat gore spul moest naar binnen wurmen ivm. een darmonderzoek, ik van de controlerende verpleegster naar mijn kop kreeg omdat ik niet rondliep - ik had dus tussen het drinken in continu op en neer moeten lopen ipv. op bed blijven liggen (de dag daarvoor was het drinken er namelijk net zo snel weer uitgekatapulteerd als het erin was gegaan :oeps: ).
:mrgreen:
Ik hoefde alleen maar te zitten.
Voor lopen was geen plaats :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Inge O schreef: van alle honden die ik ken die torsie kregen (en dat zijn er, forumhonden meegerekend, echt al heel wat) is er maar één hond waarbij de torsie na de maaltijd ontstond - als je dit statistisch zou uitzetten dan mag je de hond echt geen langdurige gedwongen rust geven na de maaltijd.
Ik heb dat dus zelf meegemaakt :ugh: Nanni had net gegeten, schrokt niet, ging net als altijd op haar mat liggen en binnen 5 min begon ze onrustig te worden, dikke buik, graven, niet kunnen liggen etc :ugh:
Sindsdien ben ik ook niet van erg veel rust na het eten. Willen ze spelen? Dan gaan ze maar spelen hoor. Ik zal niet bewust na het eten ballen gooien, ik wacht altijd 30 min tot 60 min voordat ik ga lopen.
een maagkanteling krijgen ze denk ik toch wel, al doe je zo je best. Achteraf had Nanni destijds wel medicijnen tegen diarree en dronk ze veel. Misschien was daardoor haar maag al geirriteerd? Normaal krijgt een hond na 1 maagkanteling heel snel nieuwe, gelukkig heeft zij dat niet gehad. 3 jaar geleden heeft ze er 1 gehad en ze is nu 13 jaar
Perry en Noah

Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Natuurlijk zullen niet alle schrale (magere) honden een torsie krijgen, maar ook mijn ervaringen zijn zeker niet met dikke honden. Die heb ik namelijk nooit. Beweging heeft er bij mijn honden nooit mee te maken gehad, denk ik. Wel de overgang naar koud (kennel) naar warm (in huis) had ik het idee. De dilaterende hond had eigenlijk alleen 's avonds problemen. Misschien omdat hij dan géén beweging kreeg? Overdag was hij meestal buiten en 's avonds binnen. Alle ervaringen van mij zijn van voor het jaar 2000 en dus uit mijn brokkentijdperk.

**mijn honden zijn op dit moment, uit showoogpunt, iets te vet. Misschien laat ik ze wel zo.**
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Inge O schreef:
ranetje schreef:
ik vrees van wel :wink: . onlangs (ik denk zelfs in datzelfde artikel waar ik het hoger al over had) werd ook aangetoond dat beweging na de maaltijd (normale beweging uiteraard, niet de marathon lopen of zo) geen veroorzakende factor was, maar ik vraag me zelfs eerder af of het niet het tegenovergestelde is : of normale beweging zelfs niet beter is dan rust.

van alle honden die ik ken die torsie kregen (en dat zijn er, forumhonden meegerekend, echt al heel wat) is er maar één hond waarbij de torsie na de maaltijd ontstond - als je dit statistisch zou uitzetten dan mag je de hond echt geen langdurige gedwongen rust geven na de maaltijd.

ik weet ook van mezelf nog dat ik, toen ik in het ziekenhuis een keer liters van dat gore spul moest naar binnen wurmen ivm. een darmonderzoek, ik van de controlerende verpleegster naar mijn kop kreeg omdat ik niet rondliep - ik had dus tussen het drinken in continu op en neer moeten lopen ipv. op bed blijven liggen (de dag daarvoor was het drinken er namelijk net zo snel weer uitgekatapulteerd als het erin was gegaan :oeps: ).
Maar alfa bitch schreef dit ook:
Mijn herder teef kreeg een torsie een half uur na het eten
het zou overigens wel fijn zijn als er wat meer duidelijkheid kwam over maagtorsies, sluipmoordenaars zijn het :boos:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:ik weet ook van mezelf nog dat ik, toen ik in het ziekenhuis een keer liters van dat gore spul moest naar binnen wurmen ivm. een darmonderzoek, ik van de controlerende verpleegster naar mijn kop kreeg omdat ik niet rondliep - ik had dus tussen het drinken in continu op en neer moeten lopen ipv. op bed blijven liggen (de dag daarvoor was het drinken er namelijk net zo snel weer uitgekatapulteerd als het erin was gegaan :oeps: ).
:mrgreen:
hebben jullie ziekenhuizen zonder gangen dan :mrgreen: ?
Ik mocht de gang niet op :mrgreen:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:oké, dan is zij nu de tweede en nanni de derde :mrgreen: . toch nog altijd uitgezet tov. zo'n 30 andere :mrgreen: .

maar volgend jaar heb ik misschien duidelijker cijfers, als het goed is maakt een studente hier haar scriptie over :wink: .
Daar ben ik -en met mij heel veel anderen denk ik zo- dan erg benieuwd naar :ok:
Want stel dat jij gelijk hebt met je aannames, dan doen de meeste mensen hun honden meer kwaad dan goed terwijl ze juist het beste met ze voor hebben :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

ranetje schreef:
Inge O schreef:
ranetje schreef: :mrgreen:
hebben jullie ziekenhuizen zonder gangen dan :mrgreen: ?
Ik mocht de gang niet op :mrgreen:
Ik ben nog uit de oertijd denk ik, niks zitten of lopen en ook niks vies spul drinken...dat werd er op de andere manier ingebracht :oeps:
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Ik ben benieuwd naar die scriptie Inge :ok:

Toch blijft het lastig.
Een hond die wat schraal is heeft over het algemeen minder last van zijn gewrichten, maar dat schrale zou weer een risico in kunnen houden voor een kanteling :?
En als de hond na het eten zelf gaat liggen uitbuiken in plaats van te bewegen loopt misschien ook weer een risico?
Waar doe je dan goed aan?

Ik heb Rana als pup gedwongen op rust gezet na het eten omdat ze anders de tent afbrak :N:
Maar daarmee nam ik kennelijk ook weer een risico. :denken:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”