Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Apporteren pups

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Apporteren pups

Ongelezen bericht door ranetje »

Tamara. schreef:
MARC_S schreef: Wat ik bedoel te zeggen is dat als je het apport leert door ze een begeerlijk voorwerp te laten halen je een hond krijgt die eigenlijk ipv een apport te doen een afwachten moet leren voordat hij het MAG halen. Dus je zegt dan tegen je hond, blijf!!!!! je gooit iets, en dan waarschuw je meestal nog een keer dat de hond moet blijven. Dan zeg je apport wat de hond opvat als "ik mag het eindelijk pakken" en daarna moet je je hond roepen om te zorgen dat jij zelf het apport krijgt. Dat is geen apport. De hond beloond zichzelf alleen al met het oppakken van het begeerlijke voorwerp en juist op dat punt moet er nog niet beloond worden. De beloning komt juist bij snel en goed brengen naar de baas. Honden die dat kunnen kunnen prima stokken halen of de bal. Maar dat is feitelijk gewoon een spelletje. Als je tegen zo'n hond zegt apport als je een halsband neerlegt zal de honden denken :denken: en dan beslissen dat de halsband helemaal niet leuk is om op te halen :lol: Wat een stomme bal of stok denkt de hond dus zak er maar in :mrgreen:

Als je bij pups eerst begint met bv een washandje, een sok of een plastic bakje, dan jubelt als ze dat oppakken en evt brengen en dat uitbouwen door steeds iets anders neer te leggen leren ze echt wat apport is. Apport is het voorwerp brengen en dan uitbundig beloond worden. Als ik dus tegen Eva zeg, apport! dan haalt ze op waar ik naar wijs. Dat kan een colablikje zijn of een hondenvetbed. Waar het om gaat is dat ze niet het voorwerp willen pakken en dat je ze dan pas gaat lokken maar dat ze weten dat het halen zelf apport is. Dat kan ik dus belonen met de bal. De bal zelf is hier totaal ongeschikt voor apport omdat de bal zelf al de beloning is zonder dat het apport is gemaakt :D
Had ik een reactie geschreven stopte m'n pc ermee :boos: :boos:
Nu even korte versie: om een te apporteren object interessant te maken maak ik gebruik van de buitdrift van Fien. Als ik in de aanleerfase zomaar iets weggooi is het niet leuk genoeg om het in de bek te pakken dus je moet dan iets om het sowieso aan te kunnen leren.

Er moet toch sowieso buitdrift zijn om ergens achteraan te gaan en het in de bek willen pakken :denken: Van die driften maak je toch gebruik om het apporteren sowieso aan te leren of begrijp ik je verkeerd?
Apport is inderdaad het voorwerp brengen en dan daarvoor uitbundig beloond worden.
In de puppytijd uitstekend aan te leren omdat een pup graag van alles in de bek neemt.
Overigens verbind ik dan nog niet het commando "apport" aan het brengen.
Dan komt naderhand wel.

Op die manier heb je misschien iets minder te maken met "buitdrift"? :denken:
Ik zie dat nog niet helemaal, maar misschien kan je dat nog wat verder uitwerken Marc?

Als op een gegeven moment iets oppakken minder interessant wordt en je hond heeft de link niet gelegd zoals je had bedoeld (en dat hoeft geen fout te zijn van de baas :wink: ) dan heb je nog een uitwijkmogelijkheid om via het stimuleren van de buitdrift het apporteren weer aantrekkelijk te maken.

Overigens zal ik mijn honden niet snel leren om van alles te apporteren ook al vinden ze dat best leuk (Rana komt geregeld met flesjes en blikjes uit het bos).
Ik zou dan het risico lopen dat mijn honden met een blikje of flesje uit het bos komen bij een verloren zoek opdracht, terwijl het de bedoeling was dat er een eend meegenomen zou worden :mrgreen:
Of zoals een hond op de NIMROD een tafelpoot kwam brengen in plaats van een gans. (dag diploma :jank: )
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

ranetje schreef:Apport is inderdaad het voorwerp brengen en dan daarvoor uitbundig beloond worden.
In de puppytijd uitstekend aan te leren omdat een pup graag van alles in de bek neemt.
Overigens verbind ik dan nog niet het commando "apport" aan het brengen.
Dan komt naderhand wel.

Op die manier heb je misschien iets minder te maken met "buitdrift"? :denken:
Ik zie dat nog niet helemaal, maar misschien kan je dat nog wat verder uitwerken Marc?

Als op een gegeven moment iets oppakken minder interessant wordt en je hond heeft de link niet gelegd zoals je had bedoeld (en dat hoeft geen fout te zijn van de baas :wink: ) dan heb je nog een uitwijkmogelijkheid om via het stimuleren van de buitdrift het apporteren weer aantrekkelijk te maken.
In het eerste geval, een pup jubelend onthalen als hij iets oppakt en bij je komt brengen uit speelsigheid en van daaruit het apport aanleren klinkt heel leuk en makkelijk, áls je een pup hebt die dat natuurlijk ook doet :mrgreen: Maar als je een pup hebt die geen moer geeft om speeltjes en de minste interesse toont om ook maar iets op te pakken, laat staan om het bij je te brengen is weer een ander verhaal.
Als Fien al een speeltje in haar bek nam, wat ze natuurlijk wel eens een keertje deed, dan moest ik op zo'n moment al helemaal niet gaan jubelen of wat dan ook. Hoe enthousiaster ik werd hoe minder leuk zij het vond.

Nu ze ouder is, ontwikkelt ze ook meer bepaalde dingen waaronder iets meer baasgerichtheid e.d. Iets per se willen hebben heeft ze daarnaast ook heel erg ontwikkelt, dat had ze in het begin totaal niet. Dus dan gebruik ik de buitdrift, en wakker ik dat met een voerdummy aan een lijn nog meer aan waardoor de interesse groter wordt om het te willen pakken.
ranetje schreef:Of zoals een hond op de NIMROD een tafelpoot kwam brengen in plaats van een gans. (dag diploma :jank: )
Oepsss :oeps:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Tamara. schreef:
Er moet toch sowieso buitdrift zijn om ergens achteraan te gaan en het in de bek willen pakken :denken: Van die driften maak je toch gebruik om het apporteren sowieso aan te leren of begrijp ik je verkeerd?
Dat zat ik me op mijn werk inderdaad ook nog te bedenken; als je ze wil leren apporteren is het toch wel handig om te beginnen met iets wat ze graag pakken? Anders leert het toch erg belabberd?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ranetje schreef:Of zoals een hond op de NIMROD een tafelpoot kwam brengen in plaats van een gans. (dag diploma :jank: )
Dat zal Rinne Roos in elk geval niet gebeuren.
Die vindt dummies stom.
Alleen wild is interessant :pffff:

Soms ook wel eens lastig trouwens. Alles wat doodgaat in het bos hierachter eindigt dus in onze container :oeps:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Marjoleine schreef:
Die vindt dummies stom.

Soms ook wel eens lastig trouwens. Alles wat doodgaat in het bos hierachter eindigt dus in onze container :oeps:
Tafelpootgate heeft er misschien ook wel mee te maken dat het "leeg" terugkomen nooit zo, ahum, werdt geapprecieerd?
In dat geval heeft de eigenaar gekregen wat hij wilde, een hond die altijd met iets terugkomt :19:
Persoonlijk heb ik liever even een melding dmv een verbaasde kop die even komt melden dat er volgens hem niets ligt. Dan kan ik zeggen dat er wél iets ligt en dat hij nog maar eens goed moet zoeken :wink:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:n dat geval heeft de eigenaar gekregen wat hij wilde, een hond die altijd met iets terugkomt :19:
Persoonlijk heb ik liever even een melding dmv een verbaasde kop die even komt melden dat er volgens hem niets ligt. Dan kan ik zeggen dat er wél iets ligt en dat hij nog maar eens goed moet zoeken :wink:
Exact.
Verkeerd aangeleerd, is mijn bescheiden mening.
Mijn hemel, als je op niveau Nimrod zit... :N: :oohja:

Zo zie je maar dat ook daar mensen lopen die de essentie niet snappen van het wezen hond.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
Marjoleine schreef:
Die vindt dummies stom.

Tafelpootgate heeft er misschien ook wel mee te maken dat het "leeg" terugkomen nooit zo, ahum, werdt geapprecieerd?
In dat geval heeft de eigenaar gekregen wat hij wilde, een hond die altijd met iets terugkomt :19:
Logische reactie Jaap, maar of dat in dit geval aan de orde was??????????
Ik heb die mijnheer bezig gezien met zijn hond.
Bovendien lag de tafelpoot in het water naast de gans :mrgreen:
Hondje wilde ook best terug om die gans ook nog even te halen, alleen toen was ze buiten de tijd................

Wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn?
Blij zijn met alles wat de hond brengt bijvoorbeeld?
Waardoor tafelpoot en gans gelijkwaardig werden?
En misschien iets te weinig buitdrift? :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Tamara. schreef:In het eerste geval, een pup jubelend onthalen als hij iets oppakt en bij je komt brengen uit speelsigheid en van daaruit het apport aanleren klinkt heel leuk en makkelijk, áls je een pup hebt die dat natuurlijk ook doet :mrgreen: Maar als je een pup hebt die geen moer geeft om speeltjes en de minste interesse toont om ook maar iets op te pakken, laat staan om het bij je te brengen is weer een ander verhaal.
Als Fien al een speeltje in haar bek nam, wat ze natuurlijk wel eens een keertje deed, dan moest ik op zo'n moment al helemaal niet gaan jubelen of wat dan ook. Hoe enthousiaster ik werd hoe minder leuk zij het vond.

Nu ze ouder is, ontwikkelt ze ook meer bepaalde dingen waaronder iets meer baasgerichtheid e.d. Iets per se willen hebben heeft ze daarnaast ook heel erg ontwikkelt, dat had ze in het begin totaal niet. Dus dan gebruik ik de buitdrift, en wakker ik dat met een voerdummy aan een lijn nog meer aan waardoor de interesse groter wordt om het te willen pakken.
Zoals jij het beschrijft heb je geen andere mogelijkheid dan aanwakkeren van buitdrift :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Inge O schreef: crunch en sette hebben dat veel en veel minder, die zullen nooit iets dragen voor de lol en ja, bij hun is het apport dus niet via zuivere buitdrift aangeleerd maar via de beloning bij het afgeven, maar door het ontbreken van uitgesproken buitdrift is hun apport vele malen onbetrouwbaarder.

Dat kan maar ik bedoel wel de apporten die sowieso niks met buitdrift te maken hebben. Ik vind de apport van een geschoten eend totaal anders als het apport van een stalen pijpje met geur of bv een verloren pen van een gehandicapt iemand. De labrador die dat oppakt voelt volgens mij ook gewoon helemaal geen buitdrift maar wil gewoon graag de beloning voor het apport. Dat lijkt mij ook waar je naartoe wil als je je hond wil laten apporteren. Knuffels, een worst en speelgoed op een GG - dag maar ook een bril, pen of plastic slang om zeker te weten dat je hond apport kent en niet gewoon graag zijn speelgoed pakt en evt brengt op commando. Apport is apport en speelgoed dragen is iets anders.

Het hangt dan van de beloonbaarheid en de "will to please" af of je hond wel of niet goed gaat apporteren. Als je GG doet en je hond leert te kruipen of bv voet dan doet hij ook een kunstje. Zo zie ik zelf apporteren ook. En natuurlijk liep Eva als pup al de hele dag met knuffels en speelgoed rond dus ik heb makkelijk praten. Cleo apporteerd niks en zal dat ook niet makkelijk leren. Zij wil niks in de mond want dat vind ze onprettig. Tja, dan houdt het wel een beetje op natuurlijk :roos:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:waarom is de doorsnee zoekhond zo gek op dat vieze koperen pijpje, denk je? ik heb een beroepstrainer aan het werk gezien met een (overigens práchtige :eek: ) zwarte duitser uit het asiel - beestje was daar twee weken en zocht al de pannen van het dak om ZIJN KOPEREN PIJPJE te krijgen : hebben, hebben, hebben :boos: :boos: , dat was het enige wat uit alle poriën van die hond spoot.
Maarmaarmaar, die hond zoekt dat pijpje niet!
Die zoekt iets anders omdat ie dan dat pijpje krijgt!

Dat is toch wat anders?

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Maarmaarmaar, die hond zoekt dat pijpje niet!

Dat is toch wat anders?
euhh :denken: ? ik begrijp je niet :oeps: . die hond zocht wel gewoon dat pijpje :denken: .
Het pijpje is de beloning toch?

Dat is althans hoe het is bij de beroepstrainers die ik aan het werk heb gezien :denken:

Afbeelding

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:
Inge O schreef:waarom is de doorsnee zoekhond zo gek op dat vieze koperen pijpje, denk je? ik heb een beroepstrainer aan het werk gezien met een (overigens práchtige :eek: ) zwarte duitser uit het asiel - beestje was daar twee weken en zocht al de pannen van het dak om ZIJN KOPEREN PIJPJE te krijgen : hebben, hebben, hebben :boos: :boos: , dat was het enige wat uit alle poriën van die hond spoot.
Maarmaarmaar, die hond zoekt dat pijpje niet!

Dat is toch wat anders?
euhh :denken: ? ik begrijp je niet :oeps: . die hond zocht wel gewoon dat pijpje :denken: .
Was het dan een koperspeurhond? :mrgreen: Hij zoekt een geur en hij krijgt dat pijpje. Het kan wel zijn dat hij nu nog met geur in dat pijpje zelf werkt maar uiteindelijk moet hij een aangewezen geur vinden en dan krijgt hij het pijpje. Zo zit dat :lol1: :wink: Wat zou de reden kunnen zijn om een hond een stalen pijpje te leren zoeken alsof hij zijn bal moet zoeken?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:dat was dus blijkbaar de start van de trainingsopbouw, om hem gek genoeg te maken op het buisje - zuiver buitdrift dus. hij zocht een gewoon leeg buisje, en daar mocht hij dan even mee spelen.
Ja, zo starten ze de opbouw inderdaad: eerst gek maken van dat buisje.
Buitdrift inderdaad.
Dan koppelen ze de te zoeken geur aan het buisje en daarna koppelen ze dat los en is het buisje de beloning.
In een notendop ;)

Afbeelding

Moos
Zeer actief

Beetje domme vraag misschien; maar waarom zo'n koperen buisje? Lijkt mij niet iets waar een hond van nature al enorm warm voor loopt toch?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Als Frenk en ik aanstaande zaterdag slagen voor onze B (duimduimduim) dan willen we door naar de C, maar daar zullen we moeten apporteren heb ik begrepen. Maar Frenk apporteert weinig tot niet. Het zit in ieder geval niet echt van nature in hem. Als hij een wilde bui heeft, dan doet hij het een keertje of twee/drie en dan is het wel weer klaar. Het afstoppen van iets wat weggegooid wordt is trouwens wel altijd leuk :mrgreen:
Maar goed, hoe kan ik hem nu aanleren om iets in z'n bek te houden tot ik het van hem aanpak? Kan ik hem dat aanleren door te clicken voor vasthouden en dat uit te bouwen?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Beetje domme vraag misschien; maar waarom zo'n koperen buisje? Lijkt mij niet iets waar een hond van nature al enorm warm voor loopt toch?
Ik heb werkelijk geen flauw idee.
Ik vermoed omdat het iets is dat ze niet zomaar ergens tegen kunnen komen, waardoor per ongeluk het verkeerde zelfbelonend zou kunnen werken.
Maar ik weet het niet zeker. Ik heb nog twee trainingen in het verschiet, dus ik zal het de volgende keer vragen.

Afbeelding

Moos
Zeer actief

Marjoleine schreef: Maar ik weet het niet zeker. Ik heb nog twee trainingen in het verschiet, dus ik zal het de volgende keer vragen.
Ben benieuwd :ok:
Afbeelding
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door spijkerhond »

ranetje schreef:
spijkerhond schreef:
Maar waarom zou het te mentaal belastend zijn?
Laat staan tijdens een proef jachtraining les waarin ik de dummy in de bek moest doen en de kaken vervolgens klem op elkaar moest houden..........

Voor de duidelijkheid; het is bij die ene proefles gebleven en dat leverde me ook nog een niet al te vriendelijk mailtje op dat alles met appel te maken had dat ik dat niet had enz. Zal best, ik ben beginneling maar het was niet mijn ding dus. Helaas wel de enige commerciele jachthondentraining hier in de buurt waar je ''tussen'' komt zeg maar en omdat Spike straks al weer 2 jaar wordt zal jachttraining er wel niet meer inzitten.

Ik sta er trouwens wel achter dat een hond een apport als werk/opdracht moet zien en niet als spelletje om hem goed betrouwbaar daarin te maken. Dat is denk ik precies de reden dat Spike, en de meerderheid van de GG0 groep met hem, er op het veld niet zo'n trek in heeft, het als ''druk'' ervaart. Ik wissel inderdaad nogal eens met leuke apports; blok, wubba, voerdummy, flos, aan elkaar geknoopte vuile sokken (met stip op 1!) enz enz. maar ik zie wel dat dat ook de weg niet is. Overigens lig ik er verder echt niet wakker van maar wil ik door met GG dan zal het kwartje wel een keer moeten vallen natuurlijk.

Om terug te komen op een pup wel niet laten apporteren tijdens wisselen; ik kan me heel goed voorstellen dat je het graag in 1 keer goed aan wilt leren, zonder fouten te maken. Gezien de wisselende reacties hier leiden er vast meer wegen naar Rome en denk ik dat je dus vooral naar de individuele hond moet kijken en afgaan op wat de hond aangeeft. Niet of minder apporteren met harde dingen als ze dat nu even niet zo leuk vindt kun je niks aan verknoeien in ieder geval.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:Maar goed, hoe kan ik hem nu aanleren om iets in z'n bek te houden tot ik het van hem aanpak? Kan ik hem dat aanleren door te clicken voor vasthouden en dat uit te bouwen?
Dat lijkt me wel, ja.
En hij moet snappen dat apport iets vasthouden is, niet brengen en niet loslaten.
Die dingen gaan nog al eens fout namelijk ;)

Als je clickert weet je vast ook wel dat je op moet passen met belonen?
Als je beloont als de hond iets pakt en naar je toe komt, en je denkt hem dan aan te moedigen, gaat dat vaak fout omdat ze de beloning zien als einde oefening. En daar ligt je apport dan, op de plek waar je hond was toen je hem beloonde :mrgreen:
Let dus op je timing!

Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Frenk schreef:Maar goed, hoe kan ik hem nu aanleren om iets in z'n bek te houden tot ik het van hem aanpak? Kan ik hem dat aanleren door te clicken voor vasthouden en dat uit te bouwen?
Dat lijkt me wel, ja.
En hij moet snappen dat apport iets vasthouden is, niet brengen en niet loslaten.
Die dingen gaan nog al eens fout namelijk ;)

Als je clickert weet je vast ook wel dat je op moet passen met belonen?
Als je beloont als de hond iets pakt en naar je toe komt, en je denkt hem dan aan te moedigen, gaat dat vaak fout omdat ze de beloning zien als einde oefening. En daar ligt je apport dan, op de plek waar je hond was toen je hem beloonde :mrgreen:
Let dus op je timing!
Ik ben begonnen met clicken voor het aanraken van het apport met de neus en we zijn nu bij het in z'n mond nemen. Dat wil ik nu gaan uitbouwen naar langer vasthouden. En van daaruit naar loslaten als ik mijn hand uitsteek. En dan naar apport op de grond en aan mij geven en dat dan steeds verder weg.
Zo had ik het in m'n hoofd. Klinkt dat logisch?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dat klinkt logisch, maar leer NOOIT je hond loslaten als je je hand uitsteekt!
Dan zal ie gaan lossen op gebaar namelijk en hij mag alleen lossen op commando.

Het grote probleem is altijd het lossen: als je dat niet heel goed leert gaat het fout. Bijna alle punten gaan verloren op lossen, omdat de hond te snel lost, niet netjes afgeeft, gewoon neerkwakt of bedenk het maar ;)
Als je hond makkelijk lost zou ik er helemaal niet op trainen: alleen maar aanleren dat hij moet vasthouden dus.

edit: houd het speels trouwens! laat hem gezellig wat dragen bijvoorbeeld en leer het vooral spelenderwijs aan.

Afbeelding

Frenk
Zeer actief

Marjoleine schreef:Dat klinkt logisch, maar leer NOOIT je hond loslaten als je je hand uitsteekt!
Dan zal ie gaan lossen op gebaar namelijk en hij mag alleen lossen op commando.

Het grote probleem is altijd het lossen: als je dat niet heel goed leert gaat het fout. Bijna alle punten gaan verloren op lossen, omdat de hond te snel lost, niet netjes afgeeft, gewoon neerkwakt of bedenk het maar ;)
Als je hond makkelijk lost zou ik er helemaal niet op trainen: alleen maar aanleren dat hij moet vasthouden dus.

edit: houd het speels trouwens! laat hem gezellig wat dragen bijvoorbeeld en leer het vooral spelenderwijs aan.
Dus ik kan nog beter LOS zeggen en het 'm op de grond laten vallen, dan mijn hand eronder houden? Frenk is veel gevoeliger voor gebaren, dan voor gesproken commando's dus dat is dan wel een puntje om extra goed op te letten :mrgreen:
En verder lost hij zeer gemakkelijk, het is juist het vasthouden wat problemen geeft. Ik oefen het nu sporadisch en dan steeds maar een paar minuutjes. ik wil het inderdaad vooral leuk houden en niet te ingewikkeld. Maar het zit duidelijk niet vanzelf in z'n systeem om met spullen te sjouwen :mrgreen: Als ik een bal weggooi dan wil hij er absoluut achteraan en soms dan pakt hij 'm ook op en komt terug gelopen, maar zeker weten dat hij op een meter of twee/drie van mij er alweer schoon genoeg van heeft en hem uitkwat om vervolgens heel blij naar me toe te huppelen. "zo en wat gaan we nu voor leuks doen" :Q:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:Dus ik kan nog beter LOS zeggen en het 'm op de grond laten vallen, dan mijn hand eronder houden? Frenk is veel gevoeliger voor gebaren, dan voor gesproken commando's dus dat is dan wel een puntje om extra goed op te letten :mrgreen:
Ik zou zelfs helemaal geen 'los' oefenen.
Ik zou er ook een ander woord vor gebruiken, omdat je bij iets pakken dat je niet wilt vaak automatisch 'los' brult, en dat klinkt dan niet zo gezellig ;)
Zelf gebruik ik 'dank je wel' om die reden.
En verder lost hij zeer gemakkelijk, het is juist het vasthouden wat problemen geeft. Ik oefen het nu sporadisch en dan steeds maar een paar minuutjes. ik wil het inderdaad vooral leuk houden en niet te ingewikkeld. Maar het zit duidelijk niet vanzelf in z'n systeem om met spullen te sjouwen :mrgreen:
Dan zou ik gewoon alleen op het vasthouden trainen.
Dat kan overal, ook thuis. En berg op wat je gebruikt, zodat hij gretig blijft (wordt?).
Gek doen met dat ding en dan in het zicht op de kast leggen, dat soort dingen.

Afbeelding

chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Rond het wisselen vraag ik geen apport van mijn honden, nu bracht Fien nog wel steeds vanalles en dan beloon ik haar wel voor het brengen, maak het ook even af door haar voor te laten zitten....maar thats it.
Na het wisselen pak ik het apporteren weer op.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

@ Frenk: ik click nooit voor loslaten bij Bram. Alleen voor vasthouden. Loslaten doet hij echt wel als ik het apport aanpak. En hij tuft hem ook uit als ik click voor vasthouden (want: einde oefening). Ik doe dus beide: en clicken voor vasthouden en clicken voor netjes voor komen zitten met apport in de bek (ik click dan en pak direct het apport aan).

Izzie krijgt wel een voer- of spelbeloning voor loslaten, maar geen click.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Inge O schreef:dat veel honden het niet graag pakken zien ze zelfs eerder als een voor- dan als een nadeel : zo kunnen ze nog makkelijker het kaf van het koren scheiden qua niveau van buitdrift, zowel bij de aankoop als de verkoop.
Maar als je een hond hebt die het voor iets anders dan zo'n buisje net zo graag doet dan heb je daar toch ook een prima hond aan voor dat werk? Zou ik denken dan :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moos schreef:
Inge O schreef:dat veel honden het niet graag pakken zien ze zelfs eerder als een voor- dan als een nadeel : zo kunnen ze nog makkelijker het kaf van het koren scheiden qua niveau van buitdrift, zowel bij de aankoop als de verkoop.
Maar als je een hond hebt die het voor iets anders dan zo'n buisje net zo graag doet dan heb je daar toch ook een prima hond aan voor dat werk? Zou ik denken dan :mrgreen:
Gebeurt ook wel hoor. Ik heb een Labrador zien werken (speuren) die het voor een balletje deed.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Gebeurt ook wel hoor. Ik heb een Labrador zien werken (speuren) die het voor een balletje deed.
Ah kijk, dan snap ik het weer :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

spijkerhond schreef:
ranetje schreef: Laat staan tijdens een proef jachtraining les waarin ik de dummy in de bek moest doen en de kaken vervolgens klem op elkaar moest houden..........:?
Voor de duidelijkheid; het is bij die ene proefles gebleven en dat leverde me ook nog een niet al te vriendelijk mailtje op dat alles met appel te maken had dat ik dat niet had enz. Zal best, ik ben beginneling maar het was niet mijn ding dus. Helaas wel de enige commerciele jachthondentraining hier in de buurt waar je ''tussen'' komt zeg maar en omdat Spike straks al weer 2 jaar wordt zal jachttraining er wel niet meer inzitten.

Ik sta er trouwens wel achter dat een hond een apport als werk/opdracht moet zien en niet als spelletje om hem goed betrouwbaar daarin te maken. Dat is denk ik precies de reden dat Spike, en de meerderheid van de GG0 groep met hem, er op het veld niet zo'n trek in heeft, het als ''druk'' ervaart. Ik wissel inderdaad nogal eens met leuke apports; blok, wubba, voerdummy, flos, aan elkaar geknoopte vuile sokken (met stip op 1!) enz enz. maar ik zie wel dat dat ook de weg niet is. Overigens lig ik er verder echt niet wakker van maar wil ik door met GG dan zal het kwartje wel een keer moeten vallen natuurlijk.

Om terug te komen op een pup wel niet laten apporteren tijdens wisselen; ik kan me heel goed voorstellen dat je het graag in 1 keer goed aan wilt leren, zonder fouten te maken. Gezien de wisselende reacties hier leiden er vast meer wegen naar Rome en denk ik dat je dus vooral naar de individuele hond moet kijken en afgaan op wat de hond aangeeft. Niet of minder apporteren met harde dingen als ze dat nu even niet zo leuk vindt kun je niks aan verknoeien in ieder geval.
Een hond moet in de praktijk het apport zeker als werkopdracht zien.
Alleen de manier waarop je tot resultaat komt hoeft niet per se met (forse) dwang te zijn. :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:
Jaap* schreef:Ik moest meteen aan een berichtje denken wat ik vandaag kreeg over deelnemers aan een workshop. Een rijtje honden- en voorjagers namen + niveau, en daar stond zomaar tussen:
"fikkie met die en die, hond van zes maanden die al heel leuk apporteert maar nog wat moeite heeft met terugbrengen"... :denken: :19: :smile:
:mrgreen: :smile: :smile:

Leuke workshop? :wink:
Guus (kwaakkwaakknal :mrgreen: )
Nou, ik heb hem gezien, die pup. En het was idd zoals het er stond :cool2:
Een actieve golden van zes maanden die van 13.00 tot na zessen aan het werk is geweest en constant alert was. Markeerde als een veteraan, onthield élke dummy (ook die waarvan dat niet de bedoeling was :mrgreen: ) en zocht al goed verloren.
Maar als de dummy was gevonden was het z'n eigen feestje :smile:
Superleuke hond dus :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”