Apport is inderdaad het voorwerp brengen en dan daarvoor uitbundig beloond worden.Tamara. schreef:Had ik een reactie geschreven stopte m'n pc ermeeMARC_S schreef: Wat ik bedoel te zeggen is dat als je het apport leert door ze een begeerlijk voorwerp te laten halen je een hond krijgt die eigenlijk ipv een apport te doen een afwachten moet leren voordat hij het MAG halen. Dus je zegt dan tegen je hond, blijf!!!!! je gooit iets, en dan waarschuw je meestal nog een keer dat de hond moet blijven. Dan zeg je apport wat de hond opvat als "ik mag het eindelijk pakken" en daarna moet je je hond roepen om te zorgen dat jij zelf het apport krijgt. Dat is geen apport. De hond beloond zichzelf alleen al met het oppakken van het begeerlijke voorwerp en juist op dat punt moet er nog niet beloond worden. De beloning komt juist bij snel en goed brengen naar de baas. Honden die dat kunnen kunnen prima stokken halen of de bal. Maar dat is feitelijk gewoon een spelletje. Als je tegen zo'n hond zegt apport als je een halsband neerlegt zal de honden denkenen dan beslissen dat de halsband helemaal niet leuk is om op te halen :lol: Wat een stomme bal of stok denkt de hond dus zak er maar in
![]()
Als je bij pups eerst begint met bv een washandje, een sok of een plastic bakje, dan jubelt als ze dat oppakken en evt brengen en dat uitbouwen door steeds iets anders neer te leggen leren ze echt wat apport is. Apport is het voorwerp brengen en dan uitbundig beloond worden. Als ik dus tegen Eva zeg, apport! dan haalt ze op waar ik naar wijs. Dat kan een colablikje zijn of een hondenvetbed. Waar het om gaat is dat ze niet het voorwerp willen pakken en dat je ze dan pas gaat lokken maar dat ze weten dat het halen zelf apport is. Dat kan ik dus belonen met de bal. De bal zelf is hier totaal ongeschikt voor apport omdat de bal zelf al de beloning is zonder dat het apport is gemaakt![]()
![]()
Nu even korte versie: om een te apporteren object interessant te maken maak ik gebruik van de buitdrift van Fien. Als ik in de aanleerfase zomaar iets weggooi is het niet leuk genoeg om het in de bek te pakken dus je moet dan iets om het sowieso aan te kunnen leren.
Er moet toch sowieso buitdrift zijn om ergens achteraan te gaan en het in de bek willen pakkenVan die driften maak je toch gebruik om het apporteren sowieso aan te leren of begrijp ik je verkeerd?
In de puppytijd uitstekend aan te leren omdat een pup graag van alles in de bek neemt.
Overigens verbind ik dan nog niet het commando "apport" aan het brengen.
Dan komt naderhand wel.
Op die manier heb je misschien iets minder te maken met "buitdrift"?

Ik zie dat nog niet helemaal, maar misschien kan je dat nog wat verder uitwerken Marc?
Als op een gegeven moment iets oppakken minder interessant wordt en je hond heeft de link niet gelegd zoals je had bedoeld (en dat hoeft geen fout te zijn van de baas

Overigens zal ik mijn honden niet snel leren om van alles te apporteren ook al vinden ze dat best leuk (Rana komt geregeld met flesjes en blikjes uit het bos).
Ik zou dan het risico lopen dat mijn honden met een blikje of flesje uit het bos komen bij een verloren zoek opdracht, terwijl het de bedoeling was dat er een eend meegenomen zou worden

Of zoals een hond op de NIMROD een tafelpoot kwam brengen in plaats van een gans. (dag diploma