Saarah schreef:[
En iones, je zegt dat katteneigenaars er zelf wel voor zullen zorgen dat het zo niet blijft. Het is nochtans al héél lang zo, dus ik zie niet in waarom het opeens zou veranderen.
Om 2 redenen:
- overbevolking van katten
i.c.m.
- overbevolking van mensen.
het zou in het belang zijn van katten om mensen te verplichten hun katten te chippen en belasting erover te laten betalen. Dit zou de kattenoverbevolking en de overvolle asiels tegen kunnen gaan.
Madelief schreef:
Ik vrees dat er veel meer honden een inpandig geestdodend leven leiden dan dat er fijn dagelijks lang wandelen gaan. Of sporten. Dat vinden wij hier allemaal niks, maar zou het niet een beetje raar zijn als iemand ging roepen dat al die hondenbezitters maar wat deden en dat ze hun hond nooit uitlaten (dat zie je hier wel vaak he, op het forum "mijn buren laten de hond nooit uit" , maar niet zien dat ze met de auto naar het bos gaan....).
!
Ja, maar dat gebeurt toch ook op dit forum? Mensen worden hier om de minste of geringste dingen onder vuur genomen, vaak terecht maar ook wel eens onterecht. Alleen gaat het óók wel eens over katten.
Dat komt omdat honden gruwelijk gediscrimineerd worden. Aan hun behoeftes wordt niet voldaan, aan die van katten zodanig dat er mensen last van hebben.
Saarah schreef:
Dat is dus één van de grote verschillen tussen kat en hond. Mijn kat zou er absoluut geen plezier aan beleven om aangelijnd op stap te gaan, en al zeker niet als ik haar zou meenemen naar een onbekend wandelgebied, ze zou meteen beginnen stressen.
Maar een hond loopt ook veel liever los! Alleen die mag het niet!
Saarah schreef:
vinden voor diegene die mijn kat aanrijdt en daar last van heeft hoor.
Maar dat is dan het risico van autorijden zeker...? Er lopen kinderen rond, katten lopen vrij rond, honden lopen naast de baan (soms zelfs los), dus ja, je hebt altijd het risico dat je ongewild iemand of een dier aanrijdt, hoe erg dat ook is.
Er worden anders heel wat meer katten doodgereden dan honden of kinderen. dAt komt omdat de laatsten meestal niet onbewaakt over straat lopen. Die worden in de gaten gehouden door eigenaar of moeder/vader. Een kind laat je toch ook niet heel jong alleen op straat? Daar ben je voorzichtig mee. En bij een hond hoor je dat ook te doen (mensen die dat niet doen, houden volgens mij ook niet echt van hun hond want ze zijn niet bang om hem te verliezen door aanrijding).
Inge O schreef:[
ik vrees dat je toch echt niks van een kat snapt als je denkt dat dit ook maar in de verste verte met elkaar te vergelijken is. de doorsnee kat haat het immers om aangelijnd te lopen, al helemaal als je dat op onbekende plekken zou doen. daarvoor zijn katten veel en veel te onafhankelijk en te bangig - hang ze vast aan een lijntje en de paniek slaat toe (en ja hoor, nu komen vast alle voorbeelden van katten die wel braaf aan een lijntje lopen :N: ).
Een hond wordt gewoon geen keus gegeven en wordt eigenlijk afgerekend op zijn grotere aanpassingsvermogen dan die van een kat. Eigenlijk wordt een dier beloond op het feit dat hij zich niet kan aanpassen en gestrafd omdat hij dat wel kan, ten koste van zijn eigen belangen en behoeftes.
Panna schreef:
Ik loop ook het risico dat ze bekogeld of getreiterd wordt door verknipte kinderen of achterna gezeten en misschien zelfs gepakt wordt door een hond. Toch is het niet zo dat ik me daar dan maar bij neer moet leggen. Als ik er achter kom welk kind mijn kat treitert sta ik bij de ouders op de stoep. Als ik er achter kom welke hond mijn kat heeft gepakt sta ik bij de eigenaar op de stoep. Al bestaat de kans dat dit gebeurd, dit vind ik ontoelaatbaar en zal de verantwoordelijke(n) er op aanspreken.
Een kind hoort dermate opgevoed te zijn dat het weet dat het dieren niet mag kwellen. DAarnaast kun je een kind uitleggen waarom hij dat niet mag. Bij honden kan dat niet. Dat vind ik toch een verschil. Die reageren meer op instinct. Een kind zal een dier niet pijnigen uit instinct.
Panna schreef:
Meneer neemt een risico door zijn hond los te laten lopen langs de weg, terwijl hij weet dat zijn hond achter katten aangaat en op andere honden afstuift.
Maar jij neemt óók het risico dat je kat een hond tegen het lijf aan loopt. Je weet dat er honden zijn die loslopen, auto's zijn die kunnen aanrijden, je kunt jouw kat niet leren eerst bij oversteken uit te kijken.
Panna schreef:
Ook al ben je het niet eens met loslopende katten, je dient er rekening te houden.
Het rekening houden met moet een beetje van 1 kant komen bij jou. Je moet gewoon je kat bij je houden. DAn kan er niets mee gebeuren.
Panna schreef:
Als de hond in zijn jacht op een kat een auto tegen een lantaarnpaal laat rijden is meneer toch ook verantwoordelijk? Dat is nu niet het geval, maar hij heeft wel mijn 'bezit' schade toegebracht door zijn hond los te laten lopen en niet onder controle te houden op een risicovolle plek.
Ja, maar jij bent niet thuis als iemand uitwijkt in het verkeer voor jouw kat en tegen een paal aan rijdt.

JIj hebt namelijk niets gezien, je was er niet bij. Je houdt namelijk je dier niet in de gaten.
Maar een hondeneigenaar moet zijn hond wel voorkomen dat door zijn hond iemand een paal ramt. Jij meet met 2 maten!
Je had die meneer kunnen vragen in het vervolg zijn hond op die plaats aan te lijnen omdat het weer kan gebeuren dat hij een kat achterna gaat.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen