Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zou jij doen in dit geval?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Saarah schreef:Feit: katten zijn vrije dieren en MOGEN dus wettelijk overal loslopen.
Als je als auto-rijder dat feit bekijkt, weet je dat er een risico is dat je een kat aanrijdt. Als je dat risico niet wil lopen, moet je niet auto-rijden.

Er worden jaarlijks toch ook heel wat kinderen aangereden, die op straat spelen of met de fiets rijden. Dan kan je ook zeggen: "gemakkelijk te voorkomen, dan moeten alle ouders hun kinderen maar in huis houden of niet alleen buiten laten!".
Katten mogen ook vrij loslopen. Daar heb ik niks tegen, zolang katten geen overlast bezorgen. Net zoals honden geen overlast horen te bezorgen. Maar omdat katten wel degelijk overlast bezorgen zou daar wettelijk gezien iets voor geregeld moeten worden. Kattenbelasting invoeren zou al een mooie eerste stap zijn.
Het is toch te belachelijk voor woorden dat ik niet eens lekker meer kan tuinieren in mijn eigen tuin vanwege de vele kattendrollen. Of dat mijn konijnen in mijn tuin worden opgejaagd door de katten? Om dit te voorkomen heb ik mijn tuin laten betegelen (kost MIJ extra geld) en een hele grote overdekte konijnenren gebouwd (kost MIJ ook weer geld). Dit had niet gehoeven als ik niet zo'n last had van andermans katten.
Saarah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Saarah »

Muk schreef:
Saarah schreef:Feit: katten zijn vrije dieren en MOGEN dus wettelijk overal loslopen.
Als je als auto-rijder dat feit bekijkt, weet je dat er een risico is dat je een kat aanrijdt. Als je dat risico niet wil lopen, moet je niet auto-rijden.

Er worden jaarlijks toch ook heel wat kinderen aangereden, die op straat spelen of met de fiets rijden. Dan kan je ook zeggen: "gemakkelijk te voorkomen, dan moeten alle ouders hun kinderen maar in huis houden of niet alleen buiten laten!".
Katten mogen ook vrij loslopen. Daar heb ik niks tegen, zolang katten geen overlast bezorgen. Net zoals honden geen overlast horen te bezorgen. Maar omdat katten wel degelijk overlast bezorgen zou daar wettelijk gezien iets voor geregeld moeten worden. Kattenbelasting invoeren zou al een mooie eerste stap zijn.
Het is toch te belachelijk voor woorden dat ik niet eens lekker meer kan tuinieren in mijn eigen tuin vanwege de vele kattendrollen. Of dat mijn konijnen in mijn tuin worden opgejaagd door de katten? Om dit te voorkomen heb ik mijn tuin laten betegelen (kost MIJ extra geld) en een hele grote overdekte konijnenren gebouwd (kost MIJ ook weer geld). Dit had niet gehoeven als ik niet zo'n last had van andermans katten.
Zitten er dan serieus zoveel katten bij jullie? Dat je er zoveel last van hebt... Hier zitten in de buurt toch ook wel redelijk wat katten (waaronder de onze) maar ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van al die katten.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Inge O schreef:(en ja hoor, nu komen vast alle voorbeelden van katten die wel braaf aan een lijntje lopen :N: ).

Ik zag er laatst nog een die samen met de hond werd uitgelaten :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Muk

Saarah schreef: Zitten er dan serieus zoveel katten bij jullie? Dat je er zoveel last van hebt... Hier zitten in de buurt toch ook wel redelijk wat katten (waaronder de onze) maar ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van al die katten.
Ja. Alleen al in onze straat (zeg 80 woningen) zitten zeker 20 katten. En aangezien de huizen ook gewoon dicht tegen elkaar aan staan heb je er sneller last van dan dat je allemaal vrijstaande huizen hebt op het platteland (bijvoorbeeld).
Sterker nog, ik was laatst met een van de buren aan het praten en die vertelde rustig dat zijn kat altijd directnaar onze tuin rent om te poepen zodra die 's ochtends naar buiten gedaan wordt. En op hetzelfde moment dat wij aan het praten waren rende die kat ook naar onze tuin om eens lekker te gaan poepen. En ingrijpen deed die man niet. Maar ik wel, want ik hoef die poep niet in mijn tuin. Blijkbaar vindt hij zoiets normaal, maar ik vind het asociaal.
Het probleem is dat als je met veel mensen op weinig ruimte woont, dat je dan veel sneller last hebt van een ander. En dat moet je zien te voorkomen.
Ragyo
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragyo »

ik heb in mijn tuin een "buitenkattenbak" gemaakt, een plekje mooi los zand op een hele droge zonnige plaats. daar gaat ze dan plassen en poepen als ze buiten is, scheelt weer voor de buren. dat plekje is namelijk altijd droger dan de aarde bij de buren in de tuin en daarom gaat ze daar het liefst zitten. binnen heeft ze ook een bak staan uiteraard maar in de zomer doet ze het vaak liever buiten.
als mijn kat dood zou gaan zou ik geen nieuwe nemen, ik vind het ook niet ideaal in een woonwijk. op een boerderij ofzo wel, ergens waar je de ruimte hebt. hoewel mijn andere kat dus precies op zo'n plek is overreden.. aan het randje van de 8 hectare vrije struinruimte.
Afbeelding
Kijk hier voor kettinghangertjes met foto van je hond!
marian*
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:
marian* schreef:
Inge O schreef:(en ja hoor, nu komen vast alle voorbeelden van katten die wel braaf aan een lijntje lopen :N: ).

als je een euro kreeg per keer dat je dit signaleert word je echt nog niet snel rijk :mrgreen: .
Ach,wie het kleine niet eert enzovoort :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Inge O schreef:
marian* schreef:

als je een euro kreeg per keer dat je dit signaleert word je echt nog niet snel rijk :mrgreen: .
:idea:
Ik heb 2 euro gewonnen dan.. heb het als kitten met 2 van mijn katten serieus geprobeerd :mrgreen:
oh en op de dierenshow... toen stond er een main coon aan een lijntje... met mijn hond te snuffelen.... :roll:
vond die mensen toch echt wel eh.... goed van vertrouwen... had ze zelf niet eens gezien maar de kat kwam om mijn benen strijken en langs die van finn... :mrgreen:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

en de keren dat katten meellopen met honden... dat gebeurde bij mijzelf, maar toch ook bij een aantal andere mensen in de buurt.. die uiteraard bij het zien van vreemde honden toch waarschuwend de kat toespreken... dat dan weer wel.. en of dat uit laten te noemen is.. katten zijn niet uit te laten.. die blijven of binnen of laten zichzelf uit en dat kan de tuin zijn.. maar vaak genoeg ook de bak binnenshuis hoor..
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

Ri@ schreef:(..) En als iemand zijn kat niet op wil sluiten en het risico wil nemen, in mijn ogen ten koste van de kat, is ook prima. Maar ga dan niet met rekeningen naar een ander. Vind ik :wink:
Niet alle katten kunnen binnen leven of in een afgesloten tuin. Ik heb die moeite wel gedaan, alles af te zetten, de tuin te voorzien van zo veel mogelijk avontuur (klimboom en activityball en bij...).
Ik had echter een kat die onder geen beding zo kon leven :jank:
Ze brak steeds uit en toen ik het werkelijk volledig af sloot, zodat uitbreken onmogelijk werd, stopte ze met eten en hield dat vol. Gedwangvoederd is ze (want katten mogen niet vasten) :eek:
2,5 kg. Woog ze nog, afschuwelijk!
Buiten kon ze alleen maar ijsberen langs de schutting, binnen zat ze in een mandje en gaf mijn hond zo maar op z'n flikker uit pure chagerijn, terwijl ze eigenlijk een snoes is...
Ik raak altijd erg geirriteerd van het gemak waarmee mensen zeggen dat katten ook binnen of in een afgesloten tuin kunnen leven.
Los van dat ze dan echt minder levensgeluk hebben en minder aktief zijn, dan wanneer ze meer ruimte en vrijheid hebben, is het helaas niet mogelijk iedere kat binnen het eigen terrein te houden. Sommigen worden enorm depressief.
Deze kat mocht - ik was ten einde raad - op proef logeren bij mijn ouders, waar ze wel vrij kan lopen (uiteraard evenmin risicoloos!! want dat is het nergens). Ze is daar nav het buiten lopen direct weer goed gaan eten en (bovendioen) weer haar eigen goed gemutste, verdraagzame zelf geworden.
Met 4 kg. is ze een slanke den zonder van haar graad te vallen :wink: Omwille van wat we hebben zien gebeuren, mocht ze gelukkig daar blijven wonen. Ze leeft daar al jaren heel gelukkig. Ik heb het grote geluk gehad haar zo'n stekkie te kunnen bieden.

'k Heb voor die tijd overigens een kater gehad, die op eigen terrein niet in beweging kwam. Porren tot spelen lukte 2 huppeltjes, dan was het wel weer welletjes. Dat liggen, leidde tot verstopping. Hij had 'avontuur' nodig om hem te prikkelen tot de noodzakelijke beweging en dus heb ik ook hem de beweging gegund, terwijl we toen in Amsterdam woonden in ik dat daar aanvankelijk heel eng vond: verkeer, waar hangt hij uit... Hij (en dus ook zijn kwaliteit van leven) zijn er enorm van opgeknapt. Geen verstopping meer gehad en hij sjouwde graag rond, bleek. Maar niet ergens waar hij wel wist wat er te zien was :wink:

Tav mijn honden hanteer ik overigens geen andere normen: ze gaan niet steeds naar hetzelfde parkje, maar mee naar uiteenlopende leuke gebieden, waar we gevarieerde routes lopen, spelletjes verzinnen (of varianten op spelletjes) en idem tav oefeningetjes.
Daar hebben ze zichtbaar veel lol in. Mijn oudste gaat sjokken als er 'sleur' is en dat vindt ze nogal gauw :roll: :mrgreen:
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Re: Wat zou jij doen in dit geval?

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Panna schreef:Stel: je loopt met je hond op de stoep langs een redelijk drukke weg in een woonwijk. Je hond is niet aangelijnd, hoewel dit eigenlijk wel moet. Opeens ziet je hond een kat en gaat er al blaffend achteraan. Kat rent in paniek de weg op en... wordt aangereden.
Grote commotie want een paar meter verderop komt de eigenaresse van de kat met haar (aangelijnde) hond terug van het wandelen. Eigenaresse ziet de aanrijding gebeuren, gilt en rent samen met de bestuurder van de auto achter de kat aan die de tuin invlucht. Je gaat zelf naar huis.

Twee uur later staat eigenaresse aan de deur en vertelt dat het nog redelijk meevalt met de kat. Wat schaafwondjes, afgesleten nagels en mogelijk inwendige kneuzingen, maar al met al is de kat er goed vanaf gekomen. Echter, eigenaresse wil graag overleggen over de dierenartskosten.

Wat zou jij doen?
De deur dichtgooien.

Mijn hond was dan los, maar haar kat ook.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Ik zou ook betalen. :wink: , en me enorm schuldig voelen tov de kat omdat mijn hond los liep(wat niet mag) en de kat daardoor onder een auto is gelopen.
Eerlijk, ik zou vooral betalen uit *schuldgevoel*. :19:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Panna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun

Ongelezen bericht door Panna »

Even een nachtje over geslapen...
Ok, mijn kat loopt los en daarmee loop ik het risico dat ze verongelukt. Daar kan ik nietmand voor aansprakelijk stellen, sterker nog, ik kan zelf opdraaien voor kosten van schade die de kat veroorzaakt.

Ik loop ook het risico dat ze bekogeld of getreiterd wordt door verknipte kinderen of achterna gezeten en misschien zelfs gepakt wordt door een hond. Toch is het niet zo dat ik me daar dan maar bij neer moet leggen. Als ik er achter kom welk kind mijn kat treitert sta ik bij de ouders op de stoep. Als ik er achter kom welke hond mijn kat heeft gepakt sta ik bij de eigenaar op de stoep. Al bestaat de kans dat dit gebeurd, dit vind ik ontoelaatbaar en zal de verantwoordelijke(n) er op aanspreken.

Meneer neemt een risico door zijn hond los te laten lopen langs de weg, terwijl hij weet dat zijn hond achter katten aangaat en op andere honden afstuift. Ook al ben je het niet eens met loslopende katten, je dient er rekening te houden. Als de hond in zijn jacht op een kat een auto tegen een lantaarnpaal laat rijden is meneer toch ook verantwoordelijk? Dat is nu niet het geval, maar hij heeft wel mijn 'bezit' schade toegebracht door zijn hond los te laten lopen en niet onder controle te houden op een risicovolle plek.

Ik heb het verkeerd aangepakt bij meneer door te gaan viswijven en in mijn woede/emotie niet kalm en redelijk te blijven. Zoals gezegd, het gaat me niet om de DA rekening, het gaat me om een soort gerechtigheid. Echt, als meneer zegt dat hij het heel vervelend vindt en spijt heeft van het feit dat zijn hond mijn kat heeft opgejaagd vind ik het goed.
Dat hij in alle toonaarden ontkent dat hij hier enig aandeel in heeft gehad en alleen maar loopt te mieren over zíjn recht zijn hond daar los te laten lopen... Sorry, maar dan raak ik gefrustreerd en wijs hem op míjn recht mijn kat daar los te laten lopen. Als zijn hond aan de riem had gezeten had hij mijn kat niet de weg op kunnen jagen, zo simpel is het. Als de hond aan de riem had gezeten en mijn kat ondanks dat de hond haar zelf niet tot onder de auto had kunnen jagen (en dat is wat nu gebeurde, de hond kon zelf nog net wegspringen voor de auto), maar alleen een meter of twee achterna was gezeten en dán de weg op was gerend en aangereden, had ik meneer niet verantwoordelijk geacht.
marian*
Erelid
Contacteer:

Inge O schreef:

hoe kómen ze erbij :eek: !
Je moest eens weten wat ik in mijn tuin vindt aan nooit opgehaalde bezittingen van bovenburen.
Na een aantal malen gezegd te hebben dat ze de vermiste spullen zelf moeten komen halen(want nee,ik blijf de trap niet op-en af lopen) heb ik het opgegeven.De directe bovenburen komen hun spullen wel halen,maar die dáárboven niet.
Verdwijnt dus na verloop van tijd(ik laat het eerst altijd een poos heel zichtbaar in mijn tuin liggen) in de prullenbak :19:
En dan gaat het over textiel.Peuken,blikjes enz ruim ik gewoon meteen op.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Saarah schreef:[
En iones, je zegt dat katteneigenaars er zelf wel voor zullen zorgen dat het zo niet blijft. Het is nochtans al héél lang zo, dus ik zie niet in waarom het opeens zou veranderen.
Om 2 redenen:
- overbevolking van katten
i.c.m.
- overbevolking van mensen.
het zou in het belang zijn van katten om mensen te verplichten hun katten te chippen en belasting erover te laten betalen. Dit zou de kattenoverbevolking en de overvolle asiels tegen kunnen gaan.
Madelief schreef: Ik vrees dat er veel meer honden een inpandig geestdodend leven leiden dan dat er fijn dagelijks lang wandelen gaan. Of sporten. Dat vinden wij hier allemaal niks, maar zou het niet een beetje raar zijn als iemand ging roepen dat al die hondenbezitters maar wat deden en dat ze hun hond nooit uitlaten (dat zie je hier wel vaak he, op het forum "mijn buren laten de hond nooit uit" , maar niet zien dat ze met de auto naar het bos gaan....).
!
Ja, maar dat gebeurt toch ook op dit forum? Mensen worden hier om de minste of geringste dingen onder vuur genomen, vaak terecht maar ook wel eens onterecht. Alleen gaat het óók wel eens over katten.

Dat komt omdat honden gruwelijk gediscrimineerd worden. Aan hun behoeftes wordt niet voldaan, aan die van katten zodanig dat er mensen last van hebben.
Saarah schreef: Dat is dus één van de grote verschillen tussen kat en hond. Mijn kat zou er absoluut geen plezier aan beleven om aangelijnd op stap te gaan, en al zeker niet als ik haar zou meenemen naar een onbekend wandelgebied, ze zou meteen beginnen stressen.
Maar een hond loopt ook veel liever los! Alleen die mag het niet!
Saarah schreef: vinden voor diegene die mijn kat aanrijdt en daar last van heeft hoor.
Maar dat is dan het risico van autorijden zeker...? Er lopen kinderen rond, katten lopen vrij rond, honden lopen naast de baan (soms zelfs los), dus ja, je hebt altijd het risico dat je ongewild iemand of een dier aanrijdt, hoe erg dat ook is.
Er worden anders heel wat meer katten doodgereden dan honden of kinderen. dAt komt omdat de laatsten meestal niet onbewaakt over straat lopen. Die worden in de gaten gehouden door eigenaar of moeder/vader. Een kind laat je toch ook niet heel jong alleen op straat? Daar ben je voorzichtig mee. En bij een hond hoor je dat ook te doen (mensen die dat niet doen, houden volgens mij ook niet echt van hun hond want ze zijn niet bang om hem te verliezen door aanrijding).

Inge O schreef:[
ik vrees dat je toch echt niks van een kat snapt als je denkt dat dit ook maar in de verste verte met elkaar te vergelijken is. de doorsnee kat haat het immers om aangelijnd te lopen, al helemaal als je dat op onbekende plekken zou doen. daarvoor zijn katten veel en veel te onafhankelijk en te bangig - hang ze vast aan een lijntje en de paniek slaat toe (en ja hoor, nu komen vast alle voorbeelden van katten die wel braaf aan een lijntje lopen :N: ).
Een hond wordt gewoon geen keus gegeven en wordt eigenlijk afgerekend op zijn grotere aanpassingsvermogen dan die van een kat. Eigenlijk wordt een dier beloond op het feit dat hij zich niet kan aanpassen en gestrafd omdat hij dat wel kan, ten koste van zijn eigen belangen en behoeftes.
Panna schreef:
Ik loop ook het risico dat ze bekogeld of getreiterd wordt door verknipte kinderen of achterna gezeten en misschien zelfs gepakt wordt door een hond. Toch is het niet zo dat ik me daar dan maar bij neer moet leggen. Als ik er achter kom welk kind mijn kat treitert sta ik bij de ouders op de stoep. Als ik er achter kom welke hond mijn kat heeft gepakt sta ik bij de eigenaar op de stoep. Al bestaat de kans dat dit gebeurd, dit vind ik ontoelaatbaar en zal de verantwoordelijke(n) er op aanspreken.
Een kind hoort dermate opgevoed te zijn dat het weet dat het dieren niet mag kwellen. DAarnaast kun je een kind uitleggen waarom hij dat niet mag. Bij honden kan dat niet. Dat vind ik toch een verschil. Die reageren meer op instinct. Een kind zal een dier niet pijnigen uit instinct.
Panna schreef: Meneer neemt een risico door zijn hond los te laten lopen langs de weg, terwijl hij weet dat zijn hond achter katten aangaat en op andere honden afstuift.
Maar jij neemt óók het risico dat je kat een hond tegen het lijf aan loopt. Je weet dat er honden zijn die loslopen, auto's zijn die kunnen aanrijden, je kunt jouw kat niet leren eerst bij oversteken uit te kijken.
Panna schreef: Ook al ben je het niet eens met loslopende katten, je dient er rekening te houden.
Het rekening houden met moet een beetje van 1 kant komen bij jou. Je moet gewoon je kat bij je houden. DAn kan er niets mee gebeuren.
Panna schreef: Als de hond in zijn jacht op een kat een auto tegen een lantaarnpaal laat rijden is meneer toch ook verantwoordelijk? Dat is nu niet het geval, maar hij heeft wel mijn 'bezit' schade toegebracht door zijn hond los te laten lopen en niet onder controle te houden op een risicovolle plek.
Ja, maar jij bent niet thuis als iemand uitwijkt in het verkeer voor jouw kat en tegen een paal aan rijdt. :wink: JIj hebt namelijk niets gezien, je was er niet bij. Je houdt namelijk je dier niet in de gaten.
Maar een hondeneigenaar moet zijn hond wel voorkomen dat door zijn hond iemand een paal ramt. Jij meet met 2 maten!

Je had die meneer kunnen vragen in het vervolg zijn hond op die plaats aan te lijnen omdat het weer kan gebeuren dat hij een kat achterna gaat.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Maar volgens mij mag je katten niet wettelijk los laten lopen. Ja op eigen terrein, maar niet over openbaar terrein.

Ik heb heel eenvoudig mijn tuin afgezet zodat de katten er niet uit kunnen. Ik heb ze voor mijn plezier en niet voor last voor anderen. En alleen al het idee dat ze hier over straat zouden lopen en onder de auto zouden kunnen komen, ik zou geen moment rust hebben.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Saarah schreef:
Muk schreef: Helemaal mee eens.
Wat mij betreft mag er dan ook snel kattenbelasting worden ingevoerd. Het zou nog mooier zijn als katten ook geen overlast (lees poepen in andermans tuin, eenden en vogels doden, konijnen of duiven van een ander opjagen / doden) veroorzaken. Dat kan alleen als katten ook aangelijnd buiten lopen. Want ja, onder appèl kan een kat blijkbaar toch niet staan. Dus dan moet het maar zo.
Dat is dus één van de grote verschillen tussen kat en hond. Mijn kat zou er absoluut geen plezier aan beleven om aangelijnd op stap te gaan, en al zeker niet als ik haar zou meenemen naar een onbekend wandelgebied, ze zou meteen beginnen stressen.
Hoezo niet? De buren hebben de kat al hun hele leven aan de lijn achter het huis, beest is zo vrolijk als wat. Familie heeft de kat al zij hele leven (half jaar nog maar) in huis. Beest vindt dat prima, alle aandacht etc.

Je kunt mij niet wijsmaken dat jouw kat zo ongelukkig wordt als hij niet meer buiten in de regen mag lopen en altijd binnen moet blijven?

Wat zou je er trouwens van vinden als ik regelmatig mijn hond bij jou in de tuin laat poepen?

In het begin dat Max er was, was het een echtr stront vreter... Opzich niet erg, en mijn eigen probleem. Maar als hij hier in de tuin mocht kon ik eerst alles bij langs gaan om de katten stront van anderen uit mijn tuin te halen zodat mijn hond het er binnen niet onderkotst, je wilt dus beweren (in je post een stukje hoger) dat andere geen last hebben van jouw kat? Je moest eens weten!

P.S. ik ben echt geen katten hater hoor, en het is heel zielig als je als automobilist er een aanrijdt of doodrijdt, maar afhankelijk van de weg (drukke wegen etc), ga ik daar zeker niet voor boven op de rem, en ik stap al helemaal niet uit, erg jammer dan, maar ik laat mezelf niet overhoop rijden omdat die kat daar zonodig lopen moest. In de rustige bebouwde kom is dat een ander verhaal, wellicht breng ik hem dan ook nog wel naar een dierenarts als het ernstig is, maar ook dat is weer afhankelijk van de situatie.
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Saarah schreef:Honden kunnen veel grotere schade aanrichten. Denk aan bijtincidenten, zelfs tegenover mensen . Een kat zal niet uit zichzelf honden of mensen aanvallen (toch niet de katten die ik ken).
En mijn kat richt geen schade aan bij andere mensen thuis, dat durf ik gerust zeggen. Alle mensen in de buurt weten dat "die rosse" mijn kat is en ik heb nog nooit klachten gekregen. :wink:
Ze blijft ook grotendeels in de tuin, of gaat in de weides achter en naast onze tuin.
Vindt dat nogal kort door de bocht, als de kat niet in jouw tuin zit kun je nooit met zekerheid zeggen waar hij is. Om dan ook nog eens te stellen dat jouw kat geen schade aanricht is helemaaaaal kort door de bocht, vindt je zelf ook niet?

Heel leuk dat je buren weten van wie die kat is, maar als ze er niet zijn kunnen ze moeilijk bij jouw komen. Daarnaast, wat is schade?? Je hebt van die winkels die "katschrik" verkopen. Mijn ouders hebben dat jaren gebruikt om ons fatsoenlijk in de tuin te kunnen laten spelen. Die busjes kosten geld, en die worden niet gekocht omdat wij katten hebben, in principe vindt ik dat dus ook schade, maar daar hoef je natuurlijk niet mee aan te komen bij de eigenaar van een kat... Hetzelfde geld voor koninen/vogels etc. Dat je kat ze niet meeneemt hoeft niet te betekenen dat ze niet dood gaan. Als er een stapel vogels in een volliere zit buiten, en jouw kat gaat daar flink te keer (buiten het gaas) kan de helft wel dood gaan aan een hart aanval.

zo zijn er nog honderden voorbeelden te noemen. Katten mogen wat mij betreft best buiten lopen, mits ze hun behoefte netjes thuis gedaan hebben en van andere dieren af blijven.
Saarah
Zeer actief

Neeltje schreef:Maar volgens mij mag je katten niet wettelijk los laten lopen. Ja op eigen terrein, maar niet over openbaar terrein.
Toch is dit wel zo hoor, je moet het maar eens gaan navragen bij je gemeente als je het echt zeker wil weten (en mij niet gelooft :mrgreen: ). :wink:
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

Hayley84 schreef:
Panna schreef:Stel: je loopt met je hond op de stoep langs een redelijk drukke weg in een woonwijk. Je hond is niet aangelijnd, hoewel dit eigenlijk wel moet. Opeens ziet je hond een kat en gaat er al blaffend achteraan. Kat rent in paniek de weg op en... wordt aangereden.
Grote commotie want een paar meter verderop komt de eigenaresse van de kat met haar (aangelijnde) hond terug van het wandelen. Eigenaresse ziet de aanrijding gebeuren, gilt en rent samen met de bestuurder van de auto achter de kat aan die de tuin invlucht. Je gaat zelf naar huis.

Twee uur later staat eigenaresse aan de deur en vertelt dat het nog redelijk meevalt met de kat. Wat schaafwondjes, afgesleten nagels en mogelijk inwendige kneuzingen, maar al met al is de kat er goed vanaf gekomen. Echter, eigenaresse wil graag overleggen over de dierenartskosten.

Wat zou jij doen?
De deur dichtgooien.

Één groot verschil: die kat mocht daar los zijn, die hond niet. En nu mag je dat enorm onrechtvaardig vinden, wettelijk is het zo.
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

iones schreef:Maar een hond loopt ook veel liever los! Alleen die mag het niet!
Het gaat niet over liever loslopen. Een kat heeft er ook niets aan als je daarmee naar een onbekend wandelgebied zou trekken en die zou loslaten.
Een kat is enorm bang in een onbekende omgeving en zal er dus echt geen plezier aan beleven om (aangelijnd of los, maakt niet uit) ergens in een onbekende plaats te gaan wandelen.
Dat is gewoon een enorm verschil tussen kat en hond. Een kat heeft er veel meer aan als je haar in haar eigen omgeving veel vrijheid geeft, dan dat je ermee naar een onbekende omgeving gaat.

Trouwens, ook al loopt mijn hond liever los, ook aangelijnd wandelen vindt ze leuk hoor. Alleen vind ik dat niet zo leuk, want mijn over-enthousiaste hond geraakt dan haar energie niet kwijt. :wink:

Er zijn trouwens wel honden-losloopgebied, of gewoon gebieden waar het tenminste veilig is om je hond te laten loslopen (en dus niet naast de straat).
Laatst gewijzigd door Saarah op 06 mei 2009 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

Muk schreef:
Saarah schreef: Zitten er dan serieus zoveel katten bij jullie? Dat je er zoveel last van hebt... Hier zitten in de buurt toch ook wel redelijk wat katten (waaronder de onze) maar ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van al die katten.
Ja. Alleen al in onze straat (zeg 80 woningen) zitten zeker 20 katten. En aangezien de huizen ook gewoon dicht tegen elkaar aan staan heb je er sneller last van dan dat je allemaal vrijstaande huizen hebt op het platteland (bijvoorbeeld).
Sterker nog, ik was laatst met een van de buren aan het praten en die vertelde rustig dat zijn kat altijd directnaar onze tuin rent om te poepen zodra die 's ochtends naar buiten gedaan wordt. En op hetzelfde moment dat wij aan het praten waren rende die kat ook naar onze tuin om eens lekker te gaan poepen. En ingrijpen deed die man niet. Maar ik wel, want ik hoef die poep niet in mijn tuin. Blijkbaar vindt hij zoiets normaal, maar ik vind het asociaal.
Het probleem is dat als je met veel mensen op weinig ruimte woont, dat je dan veel sneller last hebt van een ander. En dat moet je zien te voorkomen.
Ja ik snap wel dat het voor jou lastig is dan. En zeker als die buurman het zo normaal vindt dat zijn kat in jouw tuin komt poepen...

Maar mijn woonsituatie is helemaal anders, we wonen hier landelijker, allemaal vrijstaande woningen, veel weides, ... dus veel geschikter om een kat te houden. :wink:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Saarah schreef:
Hayley84 schreef:

Wat zou jij doen?
De deur dichtgooien.

Één groot verschil: die kat mocht daar los zijn, die hond niet. En nu mag je dat enorm onrechtvaardig vinden, wettelijk is het zo.
En kattenhouders weten daar maar wat gretig misbruik van te maken. En daarom zal dit niet altijd voortduren.
Saarah schreef: Ja ik snap wel dat het voor jou lastig is dan. En zeker als die buurman het zo normaal vindt dat zijn kat in jouw tuin komt poepen...

Maar mijn woonsituatie is helemaal anders, we wonen hier landelijker, allemaal vrijstaande woningen, veel weides, ... dus veel geschikter om een kat te houden. :wink:
|ik vind het op het platteland inderdaad ook wat anders dan in de bouw. Hier leven we niet op elkaars lip, hebben we meer mogelijkheden.

Maar wat ik hier wel zie, is dat mensen hun kat zich ongebreideld laten voortplanten. Gevolgen:
- katten trekken weg want ze zitten met te veel. Ze verwilderen en gaan roven in natuurgebieden. En het wildbeheer staat dus in z'n hemd.

- er zitten al zoveel katten in de asielen. En het worden er alleen maar meer.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Saarah
Zeer actief

iones schreef:
Saarah schreef:
Hayley84 schreef:

Wat zou jij doen?
De deur dichtgooien.

En kattenhouders weten daar maar wat gretig misbruik van te maken. En daarom zal dit niet altijd voortduren.
Ik weet niet wat je met misbruik bedoelt. De wet zegt dat katten overal los mogen rondlopen. Dus laat ik mijn kat loslopen, net zoals de wet zegt.

En hopelijk voor jou zal dit niet blijven duren, want je weet je er precies serieus aan te ergeren, maar ik ben redelijk zeker dat die wet wél zal blijven bestaan, toch zeker hier in België. :wink:
Afbeelding
Saarah
Zeer actief

iones schreef:
Saarah schreef:
Hayley84 schreef:

Wat zou jij doen?
De deur dichtgooien.

Saarah schreef: Ja ik snap wel dat het voor jou lastig is dan. En zeker als die buurman het zo normaal vindt dat zijn kat in jouw tuin komt poepen...

|ik vind het op het platteland inderdaad ook wat anders dan in de bouw. Hier leven we niet op elkaars lip, hebben we meer mogelijkheden.

Maar wat ik hier wel zie, is dat mensen hun kat zich ongebreideld laten voortplanten. Gevolgen:
- katten trekken weg want ze zitten met te veel. Ze verwilderen en gaan roven in natuurgebieden. En het wildbeheer staat dus in z'n hemd.

- er zitten al zoveel katten in de asielen. En het worden er alleen maar meer.
Ja wij hebben hier in de buurt ook zo'n boer die zijn katten maar laat doen! Allé, het zijn denk ik niet echt zijn katten, maar ze zitten rond die boerderij, dus ik veronderstel dat hij ze ook eten geeft. Maar ze zijn niet gesteriliseerd of gecastreerd, dus ze planten zich maar continu voort... :N:

Gelukkig ligt die boerderij wel nogal afgelegen, dus niemand anders heeft er last van, maar toch.

Ik vind dus wel dat als je je katten laat loslopen, dat ze op z'n minst gecastreerd/gesteriliseerd moeten zijn.
Afbeelding
Muk

Nogmaals Saarah, je hebt geen idee van de overlast die katten (dus ook jouw katten geven). Een kat zwerft rustig een paar kilometer. En (vooral 's nachts) jagen ze. Katten zijn de grootste moordenaars in de natuur in Nederland. Alleen katten behoren niet tot de inheemse diersoorten. Met als gevolg dat het eventuele evenwicht dat er is wegvalt.
Jij hebt geen idee wat je katten buiten uitvreten, want je ziet ze 9 van de 10 keer niet (en 's nachts al helemaal niet).
En de preventiemaatregelen die anderen nemen om van buurtkatten af te komen, daar heb je ook geen weet van. Zou jij die kosten vergoeden als katteneigenaar? Geloof het niet. En dan heb ik het niet eens over de tijd en moeite die daarbij komen om dat te voorkomen.
Bovendien weet iedereen bij jouw wel dat die rooie kat van jouw is, maar zien die mensen ook welke katten in hun tuin schijten? Ik constateer eigenlijk alleen maar dat er kattendrollen in de tuin liggen, maar de daders betrap ik hoogstzelden. En zo zal het bij jou ook eraan toe gaan.
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

freskin schreef:Ik zou in eerste instantie niet eerst naar huis zijn gegaan, maar direct bij die mevrouw aangebeld en geinformeerd hoe het met de kat was....
Gelukkig is de schade beperkt gebleven. En er zomaar van uitgaan dat een kat ook niet zo maar los buiten mag lopen, en die vrouw dus zelf maar voor de schade op draaien, vind ik wat kort door de bocht. Jouw hond liep immers los, wat ook niet mocht, dus ga je zeker niet vrij uit. Het is wel zo netjes om te vragen hoe het gaat en eventueel mee te delen in de kosten.
Scheelt mij veel typwerk, helemaal mee eens :ok:
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
L@nghaar
Zeer actief

Wij hebben ook 2 poezen die naar buiten mogen.
Als 1 van die poezen aangereden zou worden omdat zij op de vlucht ging voor een loslopende hond dan zou ik het alleen al erg waarderen als die eigenaar zou komen informeren hoe het met de poes gaat.
Over de rekening zou ik het dan niet eens hebben maar dat stukje interesse naar je dier toe zou voor mij al genoeg zijn.
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief

marian* schreef:

:smile: mijn siamezen liepen ook altijd het avondrondje mee en die liepen niet aan een lijntje.
Ik voorop, dan mijn hond en dan 2 springende Siamezen en de mensen maar kijken :piew:
Afbeelding
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Saarah schreef: Één groot verschil: die kat mocht daar los zijn, die hond niet. En nu mag je dat enorm onrechtvaardig vinden, wettelijk is het zo.
Intresseert me geen ene reet.

Katten die hier in de tuin komen kunnen een schoen naar hun kop krijgen :pffff:
Gelukkig heb ik er nog nooit 1 gezien hier in de tuin, dus dat scheelt.
Op straat daarentegen.......
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik blijf het bizar vinden dat sommige mensen die zielsveel van honden houden zo'n hekel hebben aan katten. :roll:

Katten jagen, ja, maar katten jagen met name op ratten en muizen (en dat scheelt aanzienlijk in het risico op een pestepidemie of op simpelweg ratten in je kelder :roll: ) Plus ze jagen op vogels, en wat ze te pakken krijgen zijn met name uit het nest gevallen jongen of fout gebouwde nesten van onervaren ouders. Ze maken dan weinig onderscheid tussen musjes of grotere vogels die zelf wel weer eens een klein vogeljong willen verschalken, dus op dat front verstieren ze de natuur in mijn ogen ook niet heel erg. Dan zal er eens een konijnenjong of een molletje sneuvelen, maar al met al maken katten veel minder slachtoffers dan de oorspronkelijke natuurlijke vijanden van al die prooidieren, die er niet meer zijn.

Hier in de wijde omgeving is echt geen vos of marter of bunzing te bekennen, er zitten wel (inmiddels niet veel meer) konijnen, het sterft van de hazen, en je breekt je nek over de mollen. Ik blijf het alsmaar beweren, zonder loslopende huiskatten die af en toe iets vangen en puur door hun aanwezigheid al wat wegjagen, zouden we in de gemiddelde woonwijk misschien weer een vossenpopulatie kunnen krijgen (positief), maar zou je in de tussentijd de ratten uit je voortuin en uit je kelder moeten jagen (negatief).

Loslopende huiskatten zijn inmiddels een deel van ons compleet verfuckte ecosysteem in woonwijken. Ja, ze horen allemaal gecastreerd, en ze horen allemaal een baas te hebben, want het is geen goeie plek voor half-wilde kittens. En als je langs een drukke autoweg woont, moet je uit alle macht proberen om daar geen ongelukken te veroorzaken door jouw kat. (De auto die onze Pippi dood reed, is gewoon doorgereden hoor, niks trauma bij die bestuurder).

En als het effe kan, leer je je kat aan dat hij binnen poept en niet tussen de geraniums van de buren, en je probeert hem/haar duidelijk te maken dat niet alle honden net zo lief zijn als je eigen honden.

Ik word er zo moe van om afgeschilderd te worden al complete asociaal omdat mijn katten buiten lopen. Ik doe mijn best om geen overlast te veroorzaken (en volgens mij valt dat ook best mee wat mijn stel betreft), maar ik kan ze niet binnen houden. Met de laatste heb ik dat echt serieus geprobeerd, alleen in onze eigen tuin, maar er zit toch teveel energie en nieuwsgierigheid en weetikwat in. Katten zijn geen honden. Katten hebben nog iets van een scheut 'wild' erin zitten. Dat maakt ze lastig en dat maakt ze ook heel leuk.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”