Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bowie mankt iets na het opstaan

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Bowie mankt iets na het opstaan

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bowie heb ik vanavond voor de 2e keer iets zien manken nadat ze heeft geslapen en opstaat. Vorige week was het me voor de eerste keer opgevallen. In de tussentijd is me niets bijzonders opgevallen alleen deze 2 keren.
Ik denk dat het haar achterpoot is maar weet het niet zeker :oeps:

Hoe kun je duidelijk zien om welke poot het gaat, is daar een soort 'foefje' voor?

Is er verder nog iets wat ik eventueel zou kunnen doen behalve het goed in de gaten houden en als het wat langer aanhoudt naar de da gaan?
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Bowie mankt iets na het opstaan

Ongelezen bericht door Rami »

Tamara. schreef:Bowie heb ik vanavond voor de 2e keer iets zien manken nadat ze heeft geslapen en opstaat. Vorige week was het me voor de eerste keer opgevallen. In de tussentijd is me niets bijzonders opgevallen alleen deze 2 keren.
Ik denk dat het haar achterpoot is maar weet het niet zeker :oeps:

Hoe kun je duidelijk zien om welke poot het gaat, is daar een soort 'foefje' voor?

Is er verder nog iets wat ik eventueel zou kunnen doen behalve het goed in de gaten houden en als het wat langer aanhoudt naar de da gaan?
Altijd na het liggen? Dan noemt het startstijfheid. Je ziet dat bijv. vaak bij knie-blessures.
Een foefje weet ik niet, behalve dat een hond vaak de 'zere poot' wat ontziet, dus er niet helemaal op steunt of alleen op zijn tenen staat (tip-toe).
Ik denk dat je het idd in de gaten moet houden en mocht deze startstijfheid niet binnen een dag of wat overgaan richting da.
Hoop en duim dat het loos alarm is! :ok:
Afbeelding
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kika »

Heeft ze het vooral als ze flink lichamelijk bezig geweest voordat ze gaat slapen?
Zo ja kan het erge spierpijn zijn.
Onze teef heeft dit ook. Ik heb wel röntchen foto's laten maken van haar heupen en onderrug, maar daar was niets op te zien. De DA vindt wel dat ze erg strak bespierd was/is op haar dijen (zoals een sprinter zeg maar).
Haar spieren moesten wat "langer" worden en dat kan met rustige lange rechte stukken aan de fiets meedraven en dit helpt wel.
Wat hier verder ook erg goed helpt, zoals vandaag na een half uur volledig tekeer trekken in en uit het water (zie fotohoek) is masseren als ze "slaapt". Juist als ze net opstaat en je ziet dat ze stijf is, even flink de spieren los maken op de rug en de achterpoten.

Succes en ik zou als het lang duurt toch even langs de DA gaan. Met de symptomen die ik toen beschreef (hetzelfde als jij nu doet) stond de DA er gelijk op om foto's te maken, terwijl wij een DA hebben die niets ziet in onnodige dingen.
Tamara.
Zeer actief

Re: Bowie mankt iets na het opstaan

Rami schreef: Altijd na het liggen? Dan noemt het startstijfheid. Je ziet dat bijv. vaak bij knie-blessures.
Een foefje weet ik niet, behalve dat een hond vaak de 'zere poot' wat ontziet, dus er niet helemaal op steunt of alleen op zijn tenen staat (tip-toe).
Ik denk dat je het idd in de gaten moet houden en mocht deze startstijfheid niet binnen een dag of wat overgaan richting da.
Hoop en duim dat het loos alarm is! :ok:
De 2 keer dat het voorgekomen is, is het inderdaad na het liggen geweest. Het is zo lastig te zijn omdat ze dan bijvoorbeeld van ligplek gaat wisselen en dat moet dan maar 1 meter verderop zijn waardoor het zo lastig is te zien. Ik liet haar net dus even lopen maar toen zag ik weer niets :denken:

Van de week moet ik toch naar de dierenarts voor de entingen dus ik neem dit maar meteen mee. Een beetje voelen kan nooit geen kwaad en uiteraard houd ik het goed in de gaten :wink:
Tamara.
Zeer actief

Kika schreef:Heeft ze het vooral als ze flink lichamelijk bezig geweest voordat ze gaat slapen?
Zo ja kan het erge spierpijn zijn.
Onze teef heeft dit ook. Ik heb wel röntchen foto's laten maken van haar heupen en onderrug, maar daar was niets op te zien. De DA vindt wel dat ze erg strak bespierd was/is op haar dijen (zoals een sprinter zeg maar).
Haar spieren moesten wat "langer" worden en dat kan met rustige lange rechte stukken aan de fiets meedraven en dit helpt wel.
Wat hier verder ook erg goed helpt, zoals vandaag na een half uur volledig tekeer trekken in en uit het water (zie fotohoek) is masseren als ze "slaapt". Juist als ze net opstaat en je ziet dat ze stijf is, even flink de spieren los maken op de rug en de achterpoten.

Succes en ik zou als het lang duurt toch even langs de DA gaan. Met de symptomen die ik toen beschreef (hetzelfde als jij nu doet) stond de DA er gelijk op om foto's te maken, terwijl wij een DA hebben die niets ziet in onnodige dingen.
Ze heeft vandaag niet meer gedaan dan normaal behalve dat ze vandaag gezwommen heeft maar ook niet heel veel :19:

Bowie haar heupen zijn anderhalf jaar geleden officieel geröntgend en die zagen er toen prima uit maar ja, er zijn nog zat andere gewrichten, pezen en banden.

Zelf ben ik dus altijd erg snel van het foto's maken dus als me dit ook maar even niet zint laat ik gewoon foto's maken :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Je bent besmet door Inge O :N: :razz:
Goed kijken welke poot het meeste wordt belast.
Dus de poot waar Bowie tijdens het lopen steeds doorheen lijkt te zakken.
Dat is de sterke poot. De andere dus de pijnlijke.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”