Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eenden het water in jagen...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

dibbes1974
Actief
Mijn ras(sen): saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door dibbes1974 »

Inge O schreef:
maar in verband met de eenden hebben we het in dit topic toch niet over wat de honden 'uiteindelijk zouden doen als we hen hun gang laten gaan' ?
we laten hen juist niét hun gang gaan, dat zegt hier iedereen, we laten ze hooguit zover gaan dat de eenden zich eventjes moeten verplaatsen - je leest hier toch niks over eenden laten doodbijten?
Maar een hond ziet dat verschil niet, hij mag eraan ruiken maar meer niet. Wordt zo'n hond misschien gefrustreerd van. Je zou het toch ook niet leuk vinden als je een overheerlijk stuk taart voor je neus krijgt en als je een hap wilt nemen zegt iemand nee. Voor zo'n hond is dat hetzelfde wel een beetje erachteraan rennen maar als het te ver gaat mag het niet, daarom mogen mijn honden er nieteens naar kijken want die zien het echt wel als een lekker tussendoortje.
Groetjes,

Remco en de SWHtjes Amigo, Nikita en Dexter
Afbeelding
Leven is het meervoud van Lef
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

dibbes1974 schreef:
Inge O schreef:
maar in verband met de eenden hebben we het in dit topic toch niet over wat de honden 'uiteindelijk zouden doen als we hen hun gang laten gaan' ?
we laten hen juist niét hun gang gaan, dat zegt hier iedereen, we laten ze hooguit zover gaan dat de eenden zich eventjes moeten verplaatsen - je leest hier toch niks over eenden laten doodbijten?
Maar een hond ziet dat verschil niet, hij mag eraan ruiken maar meer niet. Wordt zo'n hond misschien gefrustreerd van. .
die gekken van mij lopen zelfs achter een tennisbal aan :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

dibbes1974 schreef:
Inge O schreef:
Maar een hond ziet dat verschil niet, hij mag eraan ruiken maar meer niet. Wordt zo'n hond misschien gefrustreerd van. Je zou het toch ook niet leuk vinden als je een overheerlijk stuk taart voor je neus krijgt en als je een hap wilt nemen zegt iemand nee. Voor zo'n hond is dat hetzelfde wel een beetje erachteraan rennen maar als het te ver gaat mag het niet, daarom mogen mijn honden er nieteens naar kijken want die zien het echt wel als een lekker tussendoortje.
Ja maar hoe kom je erbij dat al die honden per se een hapje zouden willen nemen sowieso?

Saar en Vera vinden het soms leuk om een vogel op te stoten. Zodra de vogel wegvliegt is de lol eraf. Vera zwemt nota bene naast de eenden, wat zeg ik, ertussendoor.
Als ze dat hapje zo graag had willen nemen had ze daar allang een poging toe gedaan, want ik roep haar er dus niet weg als ze gezellig naast de eenden ligt te poedelen.
Afbeelding
dibbes1974
Actief

Zoie schreef:

Tennisbal of een levend prooidier :denken: ik zie de vergelijking niet helemaal.
Groetjes,

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

dibbes1974 schreef:
Zoie schreef:

Tennisbal of een levend prooidier :denken: ik zie de vergelijking niet helemaal.
echt niet ? Het beweegt en ze rennen er achter aan. Van het feit dat ze het niet kunnen opeten raken ze echt niet gefrustreerd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
dibbes1974 schreef:
Zoie schreef:

echt niet ? Het beweegt en ze rennen er achter aan. Van het feit dat ze het niet kunnen opeten raken ze echt niet gefrustreerd.
Nou, Vera kauwt wel graag op de bal als ze hem komt brengen. Oh oh :N:
Afbeelding
dibbes1974
Actief

Inge O schreef: zolang ze niet ooit een eend hebben gegrepen en opgegeten snappen ze zelfs überhaupt niet dat het eetbaar is.
Ze weten volgens mij donders goed wat eetbaar is of niet dit zit gewoon ingebakken, maar als ze eenmaal een gevangen hebben zal wel de behoefte om erachteraan te jagen groter worden.

Dit is nu mijn punt het gaat hier erom of je het toelaat of niet. Je laat je hond wel wat achter de eenden jagen maar als ze te ver gaan roep je ze terug. Wat nu als er een eend is die bv. ziek is en daardoor langzaam en je hond pakt hem voordat je kan ingrijpen dan is op dat moment het jachtinstinct toch geactiveerd en zal een hond bij een volgende keer meer gemotiveerd zijn om een eend te pakken en luisterd dan misschien niet meer.
Groetjes,

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:[ik denk dat ik hier dan nog de ouderwetse merelsoort heb :mrgreen: . heb ik wel al vaker gedacht hoor, dat er een logica in zit dat ik hier alleen maar bange merels heb : de bangere karakters zullen bij het uitzoeken van een nieuwe woonplaats allicht op zoek gaan naar de meer verlaten gebieden en dan komen ze dus oa. hier terecht..
die heb je ook nog ja, de WP vermeldt dat.

Toch wel opvallend zo snel als dat een vogelsoort zich kan aanpassen als daar voordeel aan zit.

Met de wolven is dat misschien ooit zo ook wel gegaan.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

dibbes1974 schreef: Dit is nu mijn punt het gaat hier erom of je het toelaat of niet. Je laat je hond wel wat achter de eenden jagen maar als ze te ver gaan roep je ze terug. Wat nu als er een eend is die bv. ziek is en daardoor langzaam en je hond pakt hem voordat je kan ingrijpen dan is op dat moment het jachtinstinct toch geactiveerd en zal een hond bij een volgende keer meer gemotiveerd zijn om een eend te pakken en luisterd dan misschien niet meer.
Ik geloof eigenlijik niet dat Vera de eend dan echt zal pakken. Overigens jaagt ze dus niet tot nauwelijks achter eenden aan, er zitten er hier vrij weinig in losloopgebieden, en degenen die er zitten lijkt ze wel te kennen ofzo want daar laat ze zich dus rustig tussen in het water glijden, kijkt niet eens naar ze.
Maar goed, heel soms stuiten we weleens op een eend die ze schijnbaar niet denkt te kennen, en dan rent ze er weleens 1.5 meter achteraan.
Die drive is zo minimaal dat ik niet geloof dat ze echt gaat voor het pakken van de eend. Zou ik zien dat die drive dus wel groter werd dan mag ze er helemaal niet meer achteraan van me, nooit, zoals ik eerder al zei :wink:
En dan komen we dus ook gewoon nooit op het punt van "niet meer luisteren" in die situatie.
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Podenji schreef: Solar heeft trouwens andere ideeen bij jonge eendjes, namelijk het volgende, ze adopteert ze :I: :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oh wat ongeloofelijk schattig :I:
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
dibbes1974
Actief

Zoie schreef: Met de wolven is dat misschien ooit zo ook wel gegaan.
Het jammere is alleen dat die uitgeroeid worden als ze dicht bij de bewoonde wereld komen.
Groetjes,

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

dibbes1974 schreef:
Zoie schreef: Met de wolven is dat misschien ooit zo ook wel gegaan.
Het jammere is alleen dat die uitgeroeid worden als ze dicht bij de bewoonde wereld komen.
ja, misschien hebben er destijds ook wel veel het loodje gelegd, maar toch moet er zoiets gebeurd zijn: wolven die hun schuwheid voor de mens verloren.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
dibbes1974 schreef:
Inge O schreef: zolang ze niet ooit een eend hebben gegrepen en opgegeten snappen ze zelfs überhaupt niet dat het eetbaar is.
Ze weten volgens mij donders goed wat eetbaar is of niet dit zit gewoon ingebakken, maar als ze eenmaal een gevangen hebben zal wel de behoefte om erachteraan te jagen groter worden.

Dit is nu mijn punt het gaat hier erom of je het toelaat of niet. Je laat je hond wel wat achter de eenden jagen maar als ze te ver gaan roep je ze terug. Wat nu als er een eend is die bv. ziek is en daardoor langzaam en je hond pakt hem voordat je kan ingrijpen dan is op dat moment het jachtinstinct toch geactiveerd en zal een hond bij een volgende keer meer gemotiveerd zijn om een eend te pakken en luisterd dan misschien niet meer.
ik kan makkelijk op jouw 'wat nu als' antwoorden : in het geval van mijn honden gebeurt dat niet, simpel.
Een zieke eend kan inderdaad gepakt worden.
Beste kans dat mijn honden hem dan zouden apporteren.
Gezonde eenden kunnen ze echt niet pakken hoor.
Doorgaans is hier in de buurt een zieke eend al verschalkt door de vos voor er maar een hond in zicht is. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
spijkerhond
Zeer actief
Mijn ras(sen): Flatcoated retriever en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door spijkerhond »

Spike jaagt, als hij de kans krijgt, best graag eenden het water in. een groep ganzen in de uiterwaarden op laten vliegen is ook enig maar mag niet van me en inmiddels weet hij dat na ruim een jaar opvoeding wel. (voor 95% dan)

Al te flauw ben ik niet hoor, als de ganzen ons op afstand zien aankomen vliegen ze ook op, pech gehad. Maar dan wel rustig en niet in paniek door een aanstormende hond.

Toen hij nog jong was heeft hij wel eens (heel zielig maar ik had Spike even totaal niet onder appel) een jong waterhoentje uit het water geapporteerd, uit zijn bek gehaald en het beestje rende weer het water in...... Het zal ook best aan het soort hond liggen (retriever) maar doodbijten zie ik hem nog zo niet doen.
melly
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): vizsla -stavac

Ongelezen bericht door melly »

in het park gaat melly niet achter eenden ed aan , het mag daar niet en hij kijkt er daar niet eens naar ook

op veld en in het bos mag hij van mij eens achter een konijn zitten , hij is toch te traag , fazanten ed speuren en uitstoten mag hij van mij ook wel eens doen ,
het feit dat ze wegvliegen is voor hem al fun genoeg en ik kan hem bij me roepen als ik het genoeg vind want hij is daarin niet fanatiek

ik vind dat een hond die tenslotte decennia lang gekweekt is om die dieren op te sporen zijn "werk " af en toe mag doen , zie hem zelden zo in zijn element dan als hij aan het speuren is , dat neem ik hem echt niet af , zeker niet als er niets sneuvelt (probeer wel met zoekspelletjes en mensen te laten zoeken de boel wat te simuleren)

dat als ze eenmaal iets gevangen hebben ze meer drift zouden ontwikkelen weet ik niet zeker ,toen melly pup was heeft die eens een joekel van een haas uit de stuiken gehaald , (het dier was niet gezond meer ,hoe kan het ook anders) maar achteraf heeft hij niet meer achter konijn gespeurd dan voordien

laatst zat hij minuten achter een konijn in het veld dat steeds als hij er echt dichtbij kwam zich draaide en vervolgens drie vier meter voorsprong behaalde , na een tijdje liep melly uit en kwam vermoeid naar me toe het konijn bleef in het zicht zitten kijken hoe we weg wandelden had het geweten hoe ons wss uitgewuifd

en jagen om de prooi op te eten , denk niet dat mijn hond daarvoor in aanmerking komt , een rouwe kipfilet bvb gaat er echt niet in
en ik heb hem nog nooit zo paniekerig binnen weten stormen als de dag er een dode vogel op ons terras lag :roll:
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Inge O schreef:
dibbes1974 schreef:
Inge O schreef:

en ik denk in het geval van de modale huishond net het tegenovergestelde - tenminste, zolang ze voldoende onder appèl staan om te vermijden dat ze ook daadwerkelijk de (laatste) stap naar grijpen zetten.

zolang het jaaggedrag niet een aantal keer is uitgemond in daadwerkelijk grijpen kan dat perfect zo blijven - een border collie die schapen drijft doet eigenlijk net hetzelfde : achtervolgen zonder ooit echt te 'pakken'.
Het ene ras is makkelijker onder appel te krijgen en houden dan het andere ras maar dat heeft nog niks te maken met wat de hond wil. Een Border collie die zodanig is getraind dat dat die de schapen kan drijven zal de schapen niets doen maar hou diezelfde collie nu eens een jaar uit de buurt van schapen, doe niets meer aan training en zet hem dan eens tussen de schapen zonder hem onder appel te hebben of zelfs maar een commande te geven dus de BC alle vrijheid te geven. Dikke kans dat hij achter de schapen gaat aanjagen en als de aanvalsdrift de overhand krijgt zal hij waarschijnlijk ook meer dan dat doen.

Rassen die voor een bepaald doel gefokt zijn zoals de BC zullen dat doen zonder al te veel moeite maar instinct is niet geheel uit te wissen, ze stammen tenslotte allemaal van de wolf af en dat is toch echt een jager. Daarom mogen mijn honden dus niet achter "prooi" dieren aan jagen.
Precies ik heb zelfs last van die eenden, die absoluut niet opzij gaan omdat ik te lief/afwachtend ben en mijn hond dat absoluut niet mag. Daardoor had ik een patstelling, maar daar begin ik al redelijk mee om te gaan; zodra ik eruit ben post ik het in mijn topic elders. :wink:
melly schreef:een rouwe kipfilet bvb gaat er echt niet in
De mijne eet alles. :mrgreen:
melly schreef:en ik heb hem nog nooit zo paniekerig binnen weten stormen als de dag er een dode vogel op ons terras lag :roll:
Mijn hond gaat daar in rollen; niets lekkerders als dode vogel/vis/mol etcetera :wink:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

dibbes1974 schreef:

Mijn honden hebben een keer samen een duif gevonden die ergens tegenop was gevlogen en versufd op de grond zat. Eer dat ik erbij was hadden ze hem al lang op kunnen vreten, maar ze leggen volgens mij echt de link niet tussen zo'n fladderend ding en een bak met Smuldier. :roll: Ze stonden er flink tegen te blaffen, dat wel. Het zijn gewoon hele slechte jachthonden (gelukkig, want dat maakt het leven voor mij een stuk makkelijker), en als een 'prooi' binnen bereik is krijgt hij een por met een neus of hijs met een poot zodat hij weer gaat rennen, of ze gaan in een speelbuiging. Jack heeft zelfs een keer voor een hele grote kever een speelbuiging gemaakt. :roll:

Ik hoef eigenlijk alleen maar op te letten als er iets dichtbij langs vliegt. Ze happen vliegen en vlinders uit de lucht en die vreten ze ook op, en ze hebben allebei wel eens een sprong gemaakt naar een laag overvliegende vogel die ze dan net niet te pakken hadden. Maar als het op de grond zit en leeft, lijken ze echt niet de neiging te hebben om er een hap uit te nemen.

Ik durf niet te beweren dat mijn stel nooit iets zal pakken en doodmaken, maar ik zou compleet verbijsterd zijn, want volgens mij zit het er gewoon niet in. Ik ga het niet uitproberen want ik wil het risico, hoe klein ook, niet lopen, maar ik denk dat ik er hier zelfs probleemloos een beetje stoer konijn bij zou kunnen zetten.

Ik ga dan dus echt niet moeilijk doen over kippies pesten. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Zoie
Zeer actief

Moos schreef:[Saar en Vera vinden het soms leuk om een vogel op te stoten. Zodra de vogel wegvliegt is de lol eraf. .
dan kom je zeker niet veel kraaien tegen. Spok en sien kunnen op het strand echt hele achtervolgingen achter een uitdagende kraai aan hebben. Alle deelnemers lijken het leuk te vinden.
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

twinkeltje schreef:wat ik ook niet snap mensen gaan uit hun pan als hun hondje door een andere hond lastig woord gevallen maar laten hun hond het wel bij andere dieren doen tellen die dieren dan niet mee gaat het alleen om je eigen hond en kan de rest de plomp in ik geef ook om de eenden en andere dieren buiten dat is toch geen speelgoed :19: misschien ben ik dan een zeikerd op dat gebied maar ik zit daar echt zo over na te denken :denken:
Daar heb je wel een punt. :wink:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
Moos schreef:[Saar en Vera vinden het soms leuk om een vogel op te stoten. Zodra de vogel wegvliegt is de lol eraf. .
dan kom je zeker niet veel kraaien tegen. Spok en sien kunnen op het strand echt hele achtervolgingen achter een uitdagende kraai aan hebben. Alle deelnemers lijken het leuk te vinden.
Nee, het zijn voornamelijk merels en meeuwen geloof ik :denken: :wink:
Afbeelding
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

Jerry vindt het bijzonder leuk om eenden het water in te jagen als we de beekroute lopen. Er wonen daar twee mannetjeseenden die zelfs op en neer gaan vliegen om Jerry uit te dagen, die luid blaffend op de oever erachteraan rent.
Bennie vindt eenden opjagen ook wel leuk, maar is gemakkelijk af te leiden met een stok of balletje. Dat vindt hij veel interessanter :wink:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:
Zoie schreef:
Nee, het zijn voornamelijk merels en meeuwen geloof ik :denken: :wink:
Met meeuwen had mijn laatste teckel een afspraak :wink:
Zij moesten laag over de branding van de zee vliegen dan rende hij er door de branding achteraan.
Werd hij lekker nat en koel ('s zomers) en de meeuwen leken er zo hun eigen lolletje uit te halen :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

dibbes1974 schreef:Ze weten volgens mij donders goed wat eetbaar is of niet dit zit gewoon ingebakken
Wil je dat Frenk ook even komen uitleggen dan :F:

Ik denk dat de gemiddelde huishond reageert op het feit dat het beweegt. Net zoals dat een rollende dennenappel ook leuk is of een stok die gegooid wordt, is een vogel die wegvliegt leuk zolang het beweegt. Want dan kun je er achteraan :cheer: :jump1:

En aangezien vogels vaak nu eenmaal opvliegen als je eraan komt, hebben honden snel genoeg door dat zij ervoor kunnen zorgen dat dat "ding" gaat bewegen :19:

Maar ik denk dat Frenk zich een hoedje zou schrikken als hij eens een vogel zou vangen :N: En de kans dat 'm dat lukt is echt minimaal, want hij is absoluut niet fanatiek genoeg. Het is opstoten, stukje rennen en "oh, wat ruikt daar zo lekker in dat bosje". :wink:
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Het gebeurde wel eens ook al mogen ze het niet van mij...leven en laten leven mja leg dat maar is uit aan eigenwijze hussen :roll:

Sinds we hier wonen lopen we alleen nog maar in de bossen en daar zijn geen eenden enzo :wink:
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Hier is het vaak niet eens een kwestie van mogen of niet, die eenden gaan zelf al weg als we alleen maar aan komen lopen. Dan gaat Max er pas achteraan, als ze al uit zichzelf gaan bewegen. Heel soms gaat ze er ook zelf echt op af, maar nooit om te grijpen. Als de eenden niet snel genoeg weggaan, houdt ze een beetje in, zodat ze niet te dichtbij komt.
Ik verbied het in ieder geval niet.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”