Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eenden het water in jagen...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Eenden het water in jagen...

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik vraag me af of jullie dat toestaan. Jamey gaat dus totaal niet voor het grijpen, ze vindt het gewoon leuk zoals eenden (en andere vogels en ook katten) wegvliegen (en rennen in geval van de katten). Nou heb ik 2 mogelijke loslooproutes in de buurt, waarvan 1 nog wel eens flink modderig wil zijn, dan kies ik dus voor de ander, een betegeld voetpad (niet officieel losloop, maar 'iedereen doet het daar').

Die laatste loopt dus langs een sloot, waar wat eenden, ganzen, meerkoetjes en waterhoentjes zitten... Jamey vindt het dus geweldig lol om die het water in te jagen. Ze gaat er niet achteraan het water in, het gaat haar puur om dat ze opvliegen.

En eerlijk is eerlijk, ik kan er soms best om grinniken., staat ze helemaal trots te kijken 'heb ik goed gedaan he :pffff: '. Maar echt helemaal diervriendelijk richting vogels is het natuurlijk niet, dat snap ik ook wel. Of het kwaad kan weet ik eigenlijk niet, sja, ze schrikken, maar dat is ook wel een beetje de natuur, dat doen ze ook als er een kat op ze jaagt (en die probeert ze wel echt te grijpen).

Ik moedig het overigens echt niet aan en kan (als ik het eerder zie dan zij) haar ook onder appél zetten zodat ze ze negeert (simpel nee, soms aangevuld met een 'denk errrrrom' zeggen werkt voldoende als ik op tijd ben), maar als ik te laat ben dan jaagt ze ze wel op en soms laat ik het er ook wel bij zitten en laat ik haar een keertje... *shoot me*

Hoe gaan jullie om met gevogelte in een positie dat ze dus verder geen gevaar lopen, behalve dat ze dus weg moeten 'vluchten' van waar ze zitten?
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Frenk rent op duiven, eenden en ander gevogelte af en dan vliegen ze op. Heel lollig blijkbaar en van mij mag 'ie. :19: :mrgreen:
En niet omdat 'ie ze wil grijpen, want hij heeft geen idee dat 'ie ze zou kunnen eten, maar als ze bewegen, dan is het leuk. Blijven ze rustig zitten, dan is er voor Frenk ook geen lol aan.

Zwanen mag hij dan weer niet naartoe, want die zijn link.
Maar die kom ik hier eigenlijk niet tegen in de stad of directe omgeving.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik laat het toe zolang ik bij Vera blijf merken dat ze EN direct terug te roepen is in zo'n geval EN het niet mega belangrijk gaat vinden.
Dat is nu het geval, sterkter nog, 8 van de 10 keer kijkt ze naar vogels of eenden en denkt "laat maar". Zou ze nu redelijk fel worden in het opjagen, zoals Jamey bijvoorbeeld met katten, zou ik het niet meer toestaan. Maar dan zou ik dus al ingrijpen hier zodra ik een kleine hint zie dat Vera die kant op aan het gaan is qua felheid in opjagen van kleine beestjes :wink:
Ze is nu dus gewoon terug te roepen als ze vogels of eenden ziet, en ook als ze ernaartoe aan het rennen is kan ik haar door te roepen af laten buigen. Zolang dat zo blijft mag ze van mij best af en toe eens een vogeltje opstoten.

Edit: Overigens is dat niet zozeer vanwege de eenden of vogels, vangen doet ze toch niet, wil ze ook niet. Maar omdat ik wil voorkomen dat Vera, toch een jachthond, er enorm de lol van gaat inzien om (op te) jagen, en dat dus uit gaat bouwen verder. Zodra ik dus het idee zou gaan krijgen dat dta het geval is, is het afgelopen met vogeltjes opstoten.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Van mij mag Gol ook wel de eenden het water insturen hoor als ze zin heeft. Soms heeft ze belangrijker zaken te doen zoals snuffelen en dan moeten de eenden maar wachten tot de terugweg. Ze loopt dan echt blind langs de eenden terwijl ze op een meter afstand zitten :19:
Dus als ze tijd heeft dan mag het :mrgreen:
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Ik vind het naar de eenden toe zielig voor ze als het 's avonds gebeurd als ze lekker aan het rusten zijn. Het mag overdag, maar dan ook maar een enkele keer.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Hier zitten trouwens ook veel kraaien, die lijken wel te 'spelen' met Gol. Als we langslopen gaan ze heel laag voor Gol vliegen, het lijkt dan net of ze pakkertje met elkaar spelen. Op het moment dat Gol dicht bij de kraai komt vliegt 'ie weer de boom in :denken:
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Als we de ronde door het park lopen mag het niet. Daar zitten namelijk zwanen en ganzen tussen de eenden en die laten zich niet zonder slag of stoot het water in jagen. Als ik naar de plas loop, mag Myra wel de kraaien en meeuwen op jagen.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik denk dat ik er niet zoveel problemen mee zou hebben.
Maar mijn honden kijken niet naar eenden :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Hier mag het niet. Er is achter mijn huis aan de Schie bijvoorbeeld een plek waar ganzen, eenden en zwanen altijd op het droge komen om te poetsen en in de zon te zitten en ik vind het een beetje ehm... sneu als de hele groep steeds in het water wordt gejaagd als ik er met mijn honden langs kom.
Ik ben misschien wel een zeikerd met dat soort dieren-dingen maar goed... ik heb het ze dus afgeleerd. :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Rami schreef:Hier mag het niet. Er is achter mijn huis aan de Schie bijvoorbeeld een plek waar ganzen, eenden en zwanen altijd op het droge komen om te poetsen en in de zon te zitten en ik vind het een beetje ehm... sneu als de hele groep steeds in het water wordt gejaagd als ik er met mijn honden langs kom.
Ik ben misschien wel een zeikerd met dat soort dieren-dingen maar goed... ik heb het ze dus afgeleerd. :wink:
Dat zou ik ook niet goed vinden denk ik eigenlijk hoor :wink: We hebben hier nauwelijks eenden in losloopgebieden, dus hier gaat het eigenlijk om vogeltjes. Die zitten weleens op het grote grasveld hier een beetje rond te hangen, en soms zitten ze verscholen tussen takkenbossen. Die wil Vera dan weleens een keertje opstoten. In broedseizoen mogen honden nergens los in dat soort gebieden, dus nou ja, als ze dan zo ergens midden winter eens een vogeltje opstoot, kan ik mee leven :mrgreen: :wink:

Duttende eenden het water injagen zou ik ook niet goed vinden. Als het hier weleens gebeurt (want, weinig eenden dus haha) gaat het om eenden die aan de randen in het water zitten, en waar Vera dan 2 meter achteraan plonst (om vervolgens heel sneu naar mij te gaan staan kijken "eendjes willen niet spelen :jank: " :mrgreen: ).
Afbeelding
laura22
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Boerenfox en Siberische husky

Ongelezen bericht door laura22 »

Van mij mag het ook wel alleen niet als ze liggen met de kop in de veren dan heb ik zoiets ach laat ze lekker slapen.
Rex vind het erg leuk als hij een koppel eenden ziet of vogels staat hij me aan te kijken van ja mag ik...... toe alsjeblieft
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

ruby doet het ook,voorheen meer als nu.ik kan haar ook makkelijk stoppen en bij me roepen en het is geen obsessie voor haar.de ene keer dus wel en de andere keer kijkt ze er niet naar.op het strand is het het ergst,meeuwen horen in het water en als dat niet snel genoeg gaat helpt ze een handje :mrgreen: als ze zwemt en ze komt eenden tegen laat ze ze gelukkig met rust.ik heb er geen problemen mee zo omdat het heel goed in de hand te houden is zo.
Afbeelding

jemble 5 maanden
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Och, wat maakt het uit? Vroeger galoppeerde ik met mijn paard langs het kanaal. Dan schrokken de eenden ook en vlogen ze het water in. Waarop mijn paard ook weer schrok en naar de andere kant vloog (gelukkig kon ik goed in het zadel blijven) maar op den duur wende hij daar aan gelukkig. De eenden niet. Die bleven geschrokken wegvliegen. En het zal wel vaker gebeuren om allerlei redenen. In het water zijn ze veilig, ze zijn allert. Het zij zo. Het zal er wel bij horen. Of ze nu schrikken van een hond of van iets anders.... Zolang ze maar uit de voeten kunnen. WAnt gepakt worden, dat vind ik wel heel erg. Dat mag gewoon niet gebeuren.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik wil het niet hebben.Natuurlijk gebeurt het weleens maar in principe mag het niet.
De eenden ziiten hier vaak op het gras van de poepstrook,dus als die telkens door honden opgejaagd worden krijgen ze totaal geen rust.
Ook vóórdat die strook tot poepstrook gebombardeerd werd wilde ik het niet hebben trouwens.Ze hebben ze gewoon te respecteren en vooral Max doet dat keurig.
Bente wil het nog weleens doen als ze kans ziet om daarna vervolgens naar mij te kijken met een blik die zegt dat ze zichzelf geweldig vindt terwijl ik daar toch echt anders over denk.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Rami
Zeer actief

Moos schreef:
Dat zou ik ook niet goed vinden denk ik eigenlijk hoor :wink: We hebben hier nauwelijks eenden in losloopgebieden, dus hier gaat het eigenlijk om vogeltjes. Die zitten weleens op het grote grasveld hier een beetje rond te hangen, en soms zitten ze verscholen tussen takkenbossen. Die wil Vera dan weleens een keertje opstoten. In broedseizoen mogen honden nergens los in dat soort gebieden, dus nou ja, als ze dan zo ergens midden winter eens een vogeltje opstoot, kan ik mee leven :mrgreen: :wink:

Duttende eenden het water injagen zou ik ook niet goed vinden. Als het hier weleens gebeurt (want, weinig eenden dus haha) gaat het om eenden die aan de randen in het water zitten, en waar Vera dan 2 meter achteraan plonst (om vervolgens heel sneu naar mij te gaan staan kijken "eendjes willen niet spelen :jank: " :mrgreen: ).
Hier stikt het juist van de plekken met eenden, ganzen, zwanen, waterhoentjes etc. Ik vind het leuk, het past/hoort ook in dit gebied met een vaart, een rivier, een stuk oude polder, een park.
Bill jaagt ze op omdat hij dat leuk vindt. Woest blaffend, zijn staart draait rondjes als een propellor en dan het liefst de hele rivier langs. En natuurlijk moet ik daar ook om lachen maar die eendjes vast niet. Denk ik dan maar. Dus vandaar: mag niet. :neenee: :wink:
En Silka is een jager dus die moet sowieso zo min mogelijk aangemoedigd worden om op eigen houtje te gaan jagen. :N: Maar goed, buiten dat alles vind ik het dus idd niet nodig. En zeker niet als watervogels lekker aan de kant aan het zonnen of aan het poetsen zijn.
Kleine moeite om mijn honden er even langs te loodsen. Vind ik. En ik ben niet de enige, lees ik. :wink:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nilo mag het ook zolang hij maar terug te roepen is. Dus momenteel eventjes niet :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Hier mag het niet, want het stikt hier van de eenden en aanverwante en die zitten straks ook weer op eieren enzo.
Opzoeken mag wel, maar tot nader order moet hij er vanaf blijven.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hier geen toestemming om er achter aan te jagen of op te stoten.
Ik ben heel benieuwd hoe het straks zal gaan met de eenden die de honden willen weglokken van hun nest of kleintjes.
Rana trapt er soms nog steeds in en Ita neemt het waarschijnlijk nu pas echt bewust waar.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

sinds Baco een gans heeft gevangen, mag hij helemaal nergens meer achter aan :neenee: , want voor een eend draait ie zijn poot ook niet om
monky555
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.

Ongelezen bericht door monky555 »

monky vindt het opjagen hardtikke leuk, hij is dan ook de enige die het soms wel mag, maar dat komt omdat hij dan zo verschikkelijk blij is :cheer: en absoluut bang is voor vogels omdat hij eens flink te grazen is genomen door een broedende eend, hij doet dus echt helemaal niks het mag dan ook alleen op plekken waar het kan en er geen broedende eenden/vogels zitten :neenee:
ook als het vriest mag hij ze van mij opjagen en dan doen we elke ochtend :wink: (alleen in de buurt hoor) aangezien ik al een paar keer "vastgevroren" (of bijna) eenden ben tegen gekomen, en ik dat dan een beetje wil voorkomen :wink:

amy jaagt als een bezetenen kan dus ook weinig los :wink: en wordt "gecorigeerd" als ze het wel doet, maar goed als amy eens los loopt is het bijna niet te voorkomen, daarom loopt ze in het broedseizoen ook echt niet los :neenee: , wel doet ze niet jagen om te doden want blijft een dier zitten (zieke dieren,jonge dieren en kraaien :mrgreen: ) dan gaat ze het verzorgen en beschermen :ok:

sara loopt bijna nooit los (iig niet zonder hek oid) die vertrouw ik absoluut niet met water en vogels :neenee: of ze ze te pakken krijgt weet ik niet, maar ik ben bang dat ze niet meer terug komt en zich dood zwemt oid :N:

iza jaagt ook alleen om haar benen te strekken, ze zal iets niet doden maar ze eet wel doden dieren :mrgreen: iza jaagt dus niet voor het jagen maar echt voor het rennen, maar als ze rent en er vliegen vogels op vindt ze het wel leuk :wink: maar als ik zeg dat het niet mag bijvb. met broedende dieren dan doet ze het ook niet :ok:
Afbeelding
R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011

R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer

Ongelezen bericht door pia zz »

NEEN, absoluut geen najagen of opstoten van wild ....net wat Jaap ook zegt, nog even dan broeden de eenden en andere watervogels weer, en dan wordt de boel bruut verstoord door zo'n loslopende hond, bovendien heb je hier zo de boswachter aan je broek , als dit in het bos gebeurd.
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik heb zoiets van ze zoeken het maar uit. Hebben die vette tamme mormels ook eens wat lichaamsbeweging :mrgreen:
Nee hoor zo bedoel ik het niet :wink: Mijn dametje die loopt er soms ook een paar meter langs (jaagt niet) en dan springen ze ook meteen het water in. Ik ga niet compleet omlopen omdat ik wat watervogels zie zitten. Soms blijven ze ook gewoon zitten hoor, Tyra gaat dan gezellig buurten en dat vinden ze geen probleem. Het is wat van de laatste tijd dat ze ineens weer weg gaan. Misschien een slechte ervaring of iets, maar omlopen doe ik er niet voor.
dibbes1974
Actief
Mijn ras(sen): saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door dibbes1974 »

Hier mogen ze het ook niet, want als ze eenmaal eens eentje te pakken hebben gehad ben ik bang dat ze altijd erachter aan blijven jagen.

Voor diegene die zeggen dat hun hond het alleen voor de lol doet denk ik dat ze toch beter naar hun hond moeten kijken, bijna elke hond die ergens achteraan jaagt en kans ertoe ziet zal de prooi ook daadwerkelijk pakken met maar een doel.

Mijn honden lopen ook op een meter afstand van eenden en doen dan niks maar ik weet wel dat als ik ze los zou hebben dat de eenden gepakt worden als ze niet snel genoeg zijn.
Groetjes,

Remco en de SWHtjes Amigo, Nikita en Dexter
Afbeelding
Leven is het meervoud van Lef
Rami
Zeer actief

dibbes1974 schreef: Voor diegene die zeggen dat hun hond het alleen voor de lol doet denk ik dat ze toch beter naar hun hond moeten kijken, bijna elke hond die ergens achteraan jaagt en kans ertoe ziet zal de prooi ook daadwerkelijk pakken met maar een doel.
Maar daarom hebben ze nog wel 'lol'. :wink: Jagen is zelfbelonend, vandaar dat het op eigen houtje jagen bij honden met jachtpassie maar moeilijk af te leren is.
En verder heeft de ene hond meer 'jaag-vaardigheden' dan de ander. Mijn poolhond-kruising Silka pakt ze (als ze de kans zou krijgen) maar Bill krijgt ze niet te pakken. Hij maakt te veel bombarie, is niet snel/wendbaar genoeg etc..
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier mogen ze het ook niet van me.
Laat die eenden ook lekker zitten waar ze zitten.
lundie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door lundie »

mijn honden zijn echte jagers het zit echt in hun bloed met kerst lopen welangs de uiterwaarden te wandelen hoor ik een geschreeuw komt de spits met een konijn uit het riet.

toen ze 6 maanden was mocht ze in het park los en vond ze het geweldig om de eenden in het water tejagen.
op een dag zaten er kauwtjes en dacht dat kan geen kwaad maar er zaten ook meerkoeten tussen en hadden niet in de gaten dat ze er aan kwam en helaas het was telaat ze had hem al mores. Afbeelding
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Bonnie mag het...ben zelfs blij als ze het doet, dat wil zeggen dat ze niet zoveel last van haar rug heeft.
Toch, naar mate ze ouder aan het worden is ( in mei 10) heb ik het idee dat de lol er een beetje van af is... Gisteren ging de oppaspup wel achter een kraai aan... en ze stond me echt aan te kijken van: *zucht* :smile:
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
pia zz
Zeer actief
boxer

lundie schreef:mijn honden zijn echte jagers het zit echt in hun bloed met kerst lopen welangs de uiterwaarden te wandelen hoor ik een geschreeuw komt de spits met een konijn uit het riet.

toen ze 6 maanden was mocht ze in het park los en vond ze het geweldig om de eenden in het water tejagen.
er zaten ook meerkoeten tussen en hadden niet in de gaten dat ze er aan kwam en helaas het was telaat ze had hem al mores.
Sorry hoor, maar ik vind dit echt niet kunnen!!! :eek: :neenee:
Afbeelding

Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

pia zz schreef:
lundie schreef:mijn honden zijn echte jagers het zit echt in hun bloed met kerst lopen welangs de uiterwaarden te wandelen hoor ik een geschreeuw komt de spits met een konijn uit het riet.

er zaten ook meerkoeten tussen en hadden niet in de gaten dat ze er aan kwam en helaas het was telaat ze had hem al mores.
Durga is geen spits maar had ooit een muskusrat te pakken. Terwijl ze aan de flex zat. :wink: Shit happens.
pia zz
Zeer actief
boxer

christo schreef:
pia zz schreef:

Durga is geen spits maar had ooit een muskusrat te pakken. Terwijl ze aan de flex zat. :wink: Shit happens.
ja, dat snap ik ook wel :19: maar als je weet dat je hond dieren pakt en tevens ook nog eens doodbijt, moet je hem aanlijnen in gebieden waar wild zit, nogmaals , ik vind dat echt niet kunnen..... geen wonder dat je straks nergens meer met je hond mag loslopen, als honden zich zo gedragen.
Laatst gewijzigd door pia zz op 16 mar 2009 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”