Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

agressie niet kunnen stoppen, wat is dat toch ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Inge O schreef:en toch klopt dit niet, begrip voegt er alles aan toe. begrip verandert niks aan de reactie als dusdanig, maar of we die reactie scharen onder normaal of abnormaal heeft alles te maken met inzicht in gedrag en ook (vaak) alles te maken met subjectieve interpretatie door mensen.

komen we weer op het vanoudse struikelpunt : wat de één normaal vindt, vindt de ander abnormaal. in het beste geval is dat gebaseerd op kennis van de huidige ethologische wetenschap, in het slechtste geval is het gebaseerd op een persoonlijk gevoel.
Ik mag toch aannemen dat er een soort basale gedragsnorm is waar we het over eens kunnen zijn :19: Anders wordt discussieren over gedrag wel heel lastig. En aan die norm toets je gedrag.

Zoals ik in een ander antwoord net schreef:
Voorbeeld: dat iemand een slechte jeugd heeft gehad maakt een agressieve daad misschien 'begrijpelijk', maar maakt de agressieve daad nog niet 'normaal'.

Dat de norm waar je gedrag aan toetst aan (wetenschappelijke) discussie onderhevig is, dat neemt niet weg dat er dus gedrag mogelijk is wat buiten die norm valt.

Of bestaat er volgens jou geen mogelijkheid dat een hond abnormaal gedrag vertoont?

Want dat was de vraag volgens mij :19: In ieder geval de stellingname van S@ndr@ waar ik op reageerde :mrgreen:

Zij zei bijvoorbeeld:
als je snapt waarom een hond iets doet, is het niet abnormaal toch?
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

S@ndr@ schreef:
blondie schreef:
S@ndr@ schreef:
Wat ik heb gelezen en geleerd is dat honden (en wolven en wilde honden) niet een aggressie vertonen om voor de kill te gaan.. zodra een andere hond zich tijdens een conflict kwetsbaar opstelt door bijvoorbeeld de keel zichtbaar te tonen.. dat de hond een bijtrem heeft.. dus ervoor kiest om niet die halsslagader door te bijten maar na wat gegrom accepteerd dat de ander zich overgeeft... en hij het gevecht dus niet hoeft af te maken...

normen en waarden vind ik vermenselijking.. de vraag of ik snap waarom een bepaalde hond reageert zoals hij doet.. soms wel soms niet.. maar ik wil er niet vanuitgaan dat een hond doelbewust voor de kill gaat.. bij een conflict...dat vind ik inderdaad geen normaal gedrag...
bijtrem geld alleen binnen de eigen roedel , wolven willen nog wel eens een wolf van buiten de roedel slopen , en zelfs binnen de eigen roedel als een wolf echt buiten zijn boekje gaat kan hij het met zijn leven moeten bekopen, maar goed onze honden zijn geen wolven meer.

wat je doet is inderdaad de hond vermenselijken. em wat je dan kunt ziet als abnormaal is sociaal onwenselijk gedrag, abnormaal is weer iets anders.
Vermenselijking of niet... ik ben dan wel blij dat die keren dat mijn hond in conflict is geweest en er een potentiele kans was dat.. hij de voor mij bekende bijtrem heeft.. ook naar honden die niet binnen zijn bekenden zijn en dus buiten de roedel vallen...
ik zeg ook niet dat alle honden buiten de eigen roedel voor de kill gaan, we hebben tenslotte geen wolven maar honden.
ik wil alleen maar zeggen dat honden die dat wel doen nu niet per definitie niet normaal zijn :19:
verder heb ik niets gezegd, en dat jij er blij mee bent dat er geen bloed vloeit kan ik me levendig voorstellen :ok: daar heeft helemaal niemand wat aan, als er gewonden vallen.
ok.. ik dacht dat e mij ervan betitelde dat ik mijn honden vermenselijkde..
wat ik wel heb is dat ik moeite heb met bepaald corrigerend gedrag van mijn reu uit..waardoor je wat minder rustig loopt... als een hond naar mijn teefje niet zo leuk is accepteerd ze dat... mijn reu kan nog wel eens uit de hoek komen wat dan als niet sociaal gezien word.. misschien is hij dat ook wel hoor.. of hij is gewoon eenkennig.. maar knokpartijen al dan niet met reden.. daar zit niemand op te wachten volgens mij..
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Dat zal best Maar of je het snapt vraag ik me toch ernstig af hoor.
Ik zeg het met nadruk zo, omdat ik duidelijk wil maken dat ik mijn visie zit (probeer) te vertellen
jij vind in ieder geval; dat ik het niet snap, zoveel is wel duidelijk :19:
ik snap best dat jij geen heftige back to basic hond wilt , jij wilt een hond die maatschappelijk aanvaardbaar gedrag vertoont :19: , en dat mag, dat is je goed recht, daar kun je voor kiezen.

ik beweer alleen dat als je echt nog meer van honden gedrag zou weten, en ze ook meer zou snappen,dat je veel minder gedrag als abnormaal zou bestempelen.
honden die ander(heftig) gedrag vertonen, doen dat waarschijnijk ook niet zonder reden, kans is alleen vrij aardig aanwezig dat wij die reden (nu nog) niet goed snappen en oppikken
:19:,
Frenk
Zeer actief

S@ndr@ schreef:ik beweer alleen dat als je echt nog meer van honden gedrag zou weten, en ze ook meer zou snappen,dat je veel minder gedrag als abnormaal zou bestempelen.
honden die ander(heftig) gedrag vertonen, doen dat waarschijnijk ook niet zonder reden, kans is alleen vrij aardig aanwezig dat wij die reden (nu nog) niet goed snappen en oppikken
Dus het feit dat ik zeg dat er gedrag bestaat wat "abnormaal" is, maakt dat ik degene ben die er te weinig verstand van heeft? :smile: :smile: :smile:
Kom op Sandra, het ging nu niet over de vraag welk gedrag abnormaal is, maar dat gedrag abnormaal kan zijn.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Frenk schreef:
S@ndr@ schreef:ik beweer alleen dat als je echt nog meer van honden gedrag zou weten, en ze ook meer zou snappen,dat je veel minder gedrag als abnormaal zou bestempelen.
Dus het feit dat ik zeg dat er gedrag bestaat wat "abnormaal" is, maakt dat ik degene ben die er te weinig verstand van heeft? :smile: :smile: :smile:
Kom op Sandra, het ging nu niet over de vraag welk gedrag abnormaal is, maar dat gedrag abnormaal kan zijn.
gedrag kan natuurlijk abnormaal zijn,( honden met een aandoening , die niet gezond zijn kunnen heel goed raar gedrag laten zien ) alleen negen van de tien keer als je snapt waar gedrag vandaan komt,( bij een normale gezonde hond) blijkt het helemaal niet zo abnormaal te zijn als de mens in eerste instantie dacht.
meestal een kwestie van informatie.
en wat jij als abnormaal bestempeld, hoeft het dus niet te zijn.
Frenk
Zeer actief

Inge O schreef:jij hebt voor jezelf 'een' norm, dat is ons wel duidelijk, maar nee, 'een' basale norm is er niet per diersoort, was die er wel dan zouden er hier niet steeds eindeloze discussies over zijn - om het met jouw woorden te zeggen : dat is juist het hele eieren eten.
Ik denk dat er meer mensen zijn met een norm. Anders zouden er niet talloze boeken over gedrag volgeschreven zijn.
Zoals ik in een ander antwoord net schreef:
Voorbeeld: dat iemand een slechte jeugd heeft gehad maakt een agressieve daad misschien 'begrijpelijk', maar maakt de agressieve daad nog niet 'normaal'.

Dat de norm waar je gedrag aan toetst aan (wetenschappelijke) discussie onderhevig is, dat neemt niet weg dat er dus gedrag mogelijk is wat buiten die norm valt.

Of bestaat er volgens jou geen mogelijkheid dat een hond abnormaal gedrag vertoont?
natuurlijk is er gedrag dat abnormaal is en als het maar extreem genoeg is, is dat meteen duidelijk, maar wordt het wat 'halfslachtiger' dan zit je al meteen weer met discussie, want neen, er IS geen vaststaande norm.
Als er gedrag is dat abnormaal is, dan is er ook een norm. Zonder norm kan iets ook niet ervan afwijken.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

S@ndr@ schreef:en wat jij als abnormaal bestempeld, hoeft het dus niet te zijn.
Uiteraard, maar of (en zo ja wat) ik al dan niet als abnormaal bestempel stond helemaal niet ter discussie nu :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:
Inge O schreef: natuurlijk is er gedrag dat abnormaal is en als het maar extreem genoeg is, is dat meteen duidelijk, maar wordt het wat 'halfslachtiger' dan zit je al meteen weer met discussie, want neen, er IS geen vaststaande norm.
Het hangt natuurlijk ook sterk van de situatie af waarin dat gedrag vertoont wordt.
Een teef die in de huiskamer ligt en meteen vól bezoek aanvalt waarmee de baas naar binnen stapt vind ik gestoord. Doet diezelfde teef dat als ze jonge pups heeft liggen dan vind ik het weer volkomen begrijpelijk en de schuld van de baas.
Je kunt denk ik dus ook niet zeggen: dit is normaal en dat is abnormaal.
Het hangt helemaal van de situatie af.
Maar dat is toch precies 'proportionaliteit', dus dat de situatie aangeeft welke reactie (en in welke mate) "normaal" is?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Inge O schreef:
Frenk schreef:
Inge O schreef:jij hebt voor jezelf 'een' norm, dat is ons wel duidelijk, maar nee, 'een' basale norm is er niet per diersoort, was die er wel dan zouden er hier niet steeds eindeloze discussies over zijn - om het met jouw woorden te zeggen : dat is juist het hele eieren eten.
Ik denk dat er meer mensen zijn met een norm. Anders zouden er niet talloze boeken over gedrag volgeschreven zijn.
wat je zegt : 'een' norm, ieder voor zich, maar niet een eensluidende norm.
Hmmm... Maar dat maakt het wel erg ingewikkeld. Dus als iemand hier iets vraagt over hondengedrag, dan mag je nooit zeggen dat is normaal of niet normaal, want er is geen norm?

Dat geloof ik niet. Ik denk dat er wel degelijk een norm is aan te wijzen voor hondengedrag. Kijk alleen maar naar rasstandaarden waar een gewenst karakter in staat aangegeven. Dat is toch ook een "norm"?
Als er gedrag is dat abnormaal is, dan is er ook een norm. Zonder norm kan iets ook niet ervan afwijken.
ja baas.

dit was het weer - doei.
Wat is er nou? Ik reageer op jouw eigen opmerkingen. Hoe kan iets wel abnormaal zijn als er geen norm is? Dat is toch geen rare of onaardige opmerking?
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Inge O schreef:want eigenlijk komt het er dan gewoon op neer dat er niks te discussiëren valt toch, jíj hebt een norm, dus dat is dan meteen maar iedereens norm?
Nee zeer zeker niet hoor.
Maar voor mij lijkt het logisch dat als je kunt spreken over "abnormaal" gedrag, dat er ook een norm moet zijn :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Nanna schreef:Dat bijvoorbeeld een Staffeigenaar het volstrèkt normaal vindt dat zijn hond een onderwerpingsteken negeert en doorgaat voor de kill wil nog niet zeggen dat dat dan ook maar meteen normaal ís.
Het is abnormaal ingefokt gedrag en zeer zeker niet de norm.
Ik kan me zelfs voorstellen dat je nog kunt zeggen dat dergelijk gedrag de norm kan zijn voor dat ras of dat type, terwijl het wel afwijkt van de basisnorm.
Snap je wat ik bedoel?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Frenk schreef:
Inge O schreef:want eigenlijk komt het er dan gewoon op neer dat er niks te discussiëren valt toch, jíj hebt een norm, dus dat is dan meteen maar iedereens norm?
Nee zeer zeker niet hoor.
Maar voor mij lijkt het logisch dat als je kunt spreken over "abnormaal" gedrag, dat er ook een norm moet zijn :19:
Wat je, denk ik, over het theoretische hoofd ziet :mrgreen: is dat er gedrag bestaat waarover vrijwel iedereen het eens is als je het als "abnormaal" bestempeld, daarnaast is dat er ook in de "normale" versie.
Maar jullie hebben het nu juist over het hele grote grijze gebied.
Dan heeft het roepen om een norm niet veel zin, want dan zou het geen grijs gebied zijn immers.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:Maar jullie hebben het nu juist over het hele grote grijze gebied.
Dan heeft het roepen om een norm niet veel zin, want dan zou het geen grijs gebied zijn immers.
Met permissie :mrgreen:
Waar ik op reageerde was de stellingname van S@ndr@ dat gedrag niet meer abnormaal is als je snapt waar het vandaan komt.

Dat is wat ik betwistte :19:

De discussie over wat ik wellicht abnormaal vind en een ander op zijn/haar beurt niet (en waarom) is toch een heel ander onderwerp :19: :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Frenk schreef:
Jaap* schreef:Maar jullie hebben het nu juist over het hele grote grijze gebied.
Met permissie :mrgreen:
Waar ik op reageerde was de stellingname van S@ndr@ dat gedrag niet meer abnormaal is als je snapt waar het vandaan komt.

Dat is wat ik betwistte :19:

De discussie over wat ik wellicht abnormaal vind en een ander op zijn/haar beurt niet (en waarom) is toch een heel ander onderwerp :19: :wink:
Achso :mrgreen:
Toch zit daar iets in natuurlijk, als we het niet begrijpen vinden we het al snel abnormaal. Terwijl je die mening soms kunt wijzigen als je op de hoogte geraakt van een, misschien wel heel plausibele, verklaring.
En dan vind je het ineens wel logisch.
Even buiten beschouwing gelaten of het wenselijk is.
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:Toch zit daar iets in natuurlijk, als we het niet begrijpen vinden we het al snel abnormaal. Terwijl je die mening soms kunt wijzigen als je op de hoogte geraakt van een, misschien wel heel plausibele, verklaring.
En dan vind je het ineens wel logisch.
Even buiten beschouwing gelaten of het wenselijk is.
Ja. Maar je moet begrip ook weer niet gaan verwarren met "de norm".
Ik kan bijzonder abnormaal gedrag wel begrijpen, maar het blijft abnormaal. (En ik zal vast wel eens volkomen normaal gedrag niet begrijpen :mrgreen:)

Begrip voor en van gedrag lijkt me ontzettend belangrijk, zo niet essentieel. :wink: En uiteraard kan begrip, informatie of nieuwe inzichten ervoor zorgen dat je je mening moet bijstellen. Net zo goed als de situatie (context) meeweegt bij het beoordelen van het gedrag.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Frenk schreef:Ja. Maar je moet begrip ook weer niet gaan verwarren met "de norm".
Het is integraal verbonden met elkaar.
Je kunt wat Sandra zegt dus niet zondermeer van tafel vegen omdat het volgens jou taalkundig of op theoretische basis niet klopt.
Want het klopt soms wel.
Het kan voorkomen dat je aanvankelijk iets abnormaal vind, en dat je dat met de correcte achtergrondinformatie niet meer abnormaal vind.
Dat hoeft niet per definitie te betekenen dat je het dan maar normaal moet vinden, alleen maar dat het niet meer abnormaal is.
En dat het dus in het slecht te benoemen grijze gebied valt waarover niemand nog het verlossende woord spreekt en je dus over dat gedrag kunt discussieren. In plaats van een nevendiscussie te voeren :wink:
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:
Frenk schreef:Ja. Maar je moet begrip ook weer niet gaan verwarren met "de norm".
Het is integraal verbonden met elkaar.
Je kunt wat Sandra zegt dus niet zondermeer van tafel vegen omdat het volgens jou taalkundig of op theoretische basis niet klopt.
Want het klopt soms wel.
Het kan voorkomen dat je aanvankelijk iets abnormaal vind, en dat je dat met de correcte achtergrondinformatie niet meer abnormaal vind.
Dat hoeft niet per definitie te betekenen dat je het dan maar normaal moet vinden, alleen maar dat het niet meer abnormaal is.
En dat het dus in het slecht te benoemen grijze gebied valt waarover niemand nog het verlossende woord spreekt en je dus over dat gedrag kunt discussieren. In plaats van een nevendiscussie te voeren :wink:
Uiteraard. Als je begrip toeneemt, dan kun je opeens inzien dat iets toch normaal of abnormaal is, terwijl je eerst het tegengestelde dacht. Maar dan zitten we langs elkaar te praten, want dat bestrijd ik echt niet.
Deze uitspraak
was waar ik dacht dat het over ging.
Als ik op het verkeerde discussie-spoor zat, mijn excuses.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

waarom zou een reu een andere reu die hij als indringer in zijn territorium beschouwt, die een potentiele concurrent is, sparen als hij hem net zo goed kan kelen ?

Waarom zou een groep wolven een indringer sparen, als ze hem net zo goed uit de weg kunnen ruimen ?

Even als tegenhanger van: waarom ( echte, niet geritualiseerde ) agressie niet uit de weg gaan als het kan ?

Omdat echte agressie binnen de roedel, een sociale eenheid, niet ten goede komt aan de overleving van alle leden van de roedel. Geritualiseerde agressie is dan doorgaans de norm ( en dan ook nog niet altijd, b.v. bij een machtswisseling. )

Dat is m.i. zo ongeveer het goede antwoord, en dat is dus geen norm die je naar leden van buiten de roedel kunt toepassen.

Honden is een ander geval, idd, maar proportionaliteit is naar mijn stellige overtuiging hoogstens een menselijke norm die wij aan dieren opleggen.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Frenk schreef:
was waar ik dacht dat het over ging.
Als ik op het verkeerde discussie-spoor zat, mijn excuses.
Doe es niet zo gek :mrgreen:
Het is inderdaad niet in 100% van de gevallen waar dat begrip er voor zorgt dat het gedrag niet meer abnormaal is.
Maar het is ook niet in 100% van de gevallen waar dat begrip er voor zorgt dat het gedrag abnormaal "blijft".
Daar gaat het over volgens mij, het grijze gebied wat je nu juist niet zo nauw kunt omkaderen en waarover je nog lang niet in termen van normen kunt praten. Denk ik.
Frenk
Zeer actief

Jaap* schreef:Het is inderdaad niet in 100% van de gevallen waar dat begrip er voor zorgt dat het gedrag niet meer abnormaal is.
Maar het is ook niet in 100% van de gevallen waar dat begrip er voor zorgt dat het gedrag abnormaal "blijft".
Daar gaat het over volgens mij, het grijze gebied wat je nu juist niet zo nauw kunt omkaderen en waarover je nog lang niet in termen van normen kunt praten. Denk ik.
Dat denk ik ook. :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoie schreef:waarom zou een reu een andere reu die hij als indringer in zijn territorium beschouwt, die een potentiele concurrent is, sparen als hij hem net zo goed kan kelen ?

Waarom zou een groep wolven een indringer sparen, als ze hem net zo goed uit de weg kunnen ruimen ?

Even als tegenhanger van: waarom ( echte, niet geritualiseerde ) agressie niet uit de weg gaan als het kan ?

Omdat echte agressie binnen de roedel, een sociale eenheid, niet ten goede komt aan de overleving van alle leden van de roedel. Geritualiseerde agressie is dan doorgaans de norm ( en dan ook nog niet altijd, b.v. bij een machtswisseling. )

Dat is m.i. zo ongeveer het goede antwoord, en dat is dus geen norm die je naar leden van buiten de roedel kunt toepassen.

Honden is een ander geval, idd, maar proportionaliteit is naar mijn stellige overtuiging hoogstens een menselijke norm die wij aan dieren opleggen.
Maar op welk niveau ga je dan naar de hond in kwestie kijken? Want wat bij het ene ras of type 'normaal' is, is dat bij een ander ras of type helemaal niet. En in welke situatie?

Ik ben van mening dat het voor de meeste honden 'abnormaal' is om elke hond die je tegenkomt dood te willen maken. En dat zet ik dus inderdaad af tegen dat waarvan ik denk dat het 'de norm' is. :denken: :wink:
Dat een op 'vechten' gefokte hond dat gedrag wel laat zien, komt omdat mensen op die eigenschappen hebben geselecteerd en uitvergroot. Net zoals met neuzen, poten en vachten is gebeurd.
Op zich komt agressie en onverdraagzaamheid dus voor, maar niet in die mate :19:

Maar waar trek je de lijn tussen wat 'normaal' en wat 'wenselijk' is? Want dat loopt gemakkelijk door elkaar heen.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Zoals de meesten van jullie inmiddels wel weten kan een van mijn honden niet met andere honden.

Doordat ze zelf een paar x was gepakt door een andere hond.

Ze heeft daarna wel s een hond gepakt , maar na een brul van mij was t dan ook klaar.

Het gedrag is verergert nadat ik mijn reu heb laten inslapen.

Op een dag liep ik op t strand, komt een labrador op ons afgestormt en ik lijn mijn hond aan.

Hond springt tegen mij op, en voor ik t wist hing mijn hond in die andere hond.

Mijn hond vliegt in die andere hond, en gewoon niet meer loslaten.
Kon haar totaal niet meer bereiken, ogen waren gewoon groen , herkende mn eigen hond niet meer.

Op zo'n moment kan je ook niet gaan trappen, want dan draaien ze helemaal door. Het enige wat ik op dat moment kon doen was haar lippen op haar tanden drukken en los los los blijven roepen.

Dat werkte en toen ze eenmaal los liet heb ik haar meteen afgegooit.
Waarna haar ogen meteen weer normaal werden, en er ook niks meer aan de hand was

Hond vloog naar zn baas, die een heel eind verderop stond te kijken en niet eens reageerde. Keek niet eens naar zn hond terwijl ik t bloed op mn handen en jas had zitten.

Ben toen echt geschrokken, trilde over mn hele lijf.
Wist niet dat mijn hond hiertoe in staat zou zijn.

Vind t ook geen normaal gedrag, weet wel dat ze bij de vorige eigenaar niet goed gesocialiseerd is. Maar dat een hond zo kan worden na een paar x gepakt te zijn en de dood van n andere hond...
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:[
Maar waar trek je de lijn tussen wat 'normaal' en wat 'wenselijk' is? Want dat loopt gemakkelijk door elkaar heen.
even heel schematisch ( en dan ga ik naar bed :wink: ) hoe ik het zie:

Grote reu doodt kleine, weerloze reu die niks anders deed dan aanwezig zijn.

Vanuit het oogpunt van proportionaliteit, een menselijke norm, is dit vokomen buiten proportie gereageerd. Om die reden zou ik dit gedrag onwenselijk noemen, niet abnormaal. Het is immers onze norm.

Evolutionair gezien valt er veel voor te zeggen om een concurrent die niet tot je roedel behoort uit de weg te ruimen met gering risico. Vanuit die optiek zie ik dit dus niet als abnormaal, tegennatuurlijk gedrag.

Nogmaals, daarmee zeg ik niet dit gedrag ook wenselijk is, of dat dit een wenselijke eigenschap van onze huishonden is of zou moeten zijn.

Gelukkig doen de meeste honden dit( ik zou haast zeggen van nature ) niet.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoie schreef:even heel schematisch ( en dan ga ik naar bed :wink: ) hoe ik het zie:

Weltrusten alvast, ik ga zometeen tikken. Heb een deadline en ik ga altijd pas tikken als het echt echt moet :ugh:

Vanuit het oogpunt van proportionaliteit, een menselijke norm, is dit vokomen buiten proportie gereageerd. Om die reden zou ik dit gedrag onwenselijk noemen, niet abnormaal. Het is immers onze norm.

Jij zegt dat dat onze norm is, ik zeg dat het proportionaliteit wel degelijk bij de hond hoort. Omdat het (even kort door de bocht) opportunistisch is en ook het meest logisch.
Maar nog los daarvan... Waarom zou een grote reu een heel klein reutje uberhaupt als concurrent zien?

Evolutionair gezien valt er veel voor te zeggen om een concurrent die niet tot je roedel behoort uit de weg te ruimen met gering risico. Vanuit die optiek zie ik dit dus niet als abnormaal, tegennatuurlijk gedrag.

Even los van de vraag of proportionaliteit wel of niet hond-eigen is.. Hiermee ga je voorbij aan al die jaren dat honden al met andere mensen en 'vreemde' honden van buiten hun eigen roedel op een relatief klein grondgebied 'moeten' samenleven. En je houdt ook geen rekening met het menselijk ingrijpen door het selecteren op raskenmerken (die ook gedragsmatig zijn)

Nogmaals, daarmee zeg ik niet dit gedrag ook wenselijk is, of dat dit een wenselijke eigenschap van onze huishonden is of zou moeten zijn.

Gelukkig doen de meeste honden dit (ik zou haast zeggen van nature ) niet.
En waarom zou je haast zeggen "van nature"? :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Lars schreef:[
Ik geloof niet dat bij een (geestelijk) gezonde hond echte aggressie voor komt, dat zou namelijk duiden op progressief gedrag terwijl ik denk dat honden alleen reactief gedrag vertonen. (waarom zou een hond "zomaar" aanvallen als er het risico op verwonding of de dood is?) Verklaart overigens niet het gedrag uit het topicje herder verscheurt chi maar het is dan ook maar een gedachtengang.
om je vraag tussen haakjes te beantwoorden: als er evolutionair voordeel te behalen valt, mag daar best een risico voor het dier tegenover staan. Anders zouden vogels nooit eten, en dieren nooit vechten. Maar dat doen ze dus evident wel :wink:

Bij honden moeten we dan steeds voor ogen houden dat de instincten die b.v. bij agressie of voedselverwerving, of bescherming enz. een rol spelen, of misschien beter gezegd, de gedragingen die daaruit voortkomen, in onze ogen vaak geen nut hebben, daar wij voor voedsel zorgen, de fok regelen enz.

Maar dat verandert op zich niks aan de instincten, het bijbehorende gedrag of neigingen tot gedrag enz.

Wat weer consistent is met de gedachte dat dieren zowiezo niet gedreven worden door evolutionaire inzichten. Die kennen ze niet, en die spelen geen rol in hun bewustzijn.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:
Zoie schreef:even heel schematisch ( en dan ga ik naar bed :wink: ) hoe ik het zie:

Weltrusten alvast, ik ga zometeen tikken. Heb een deadline en ik ga altijd pas tikken als het echt echt moet :ugh:

Jij zegt dat dat onze norm is, ik zeg dat het proportionaliteit wel degelijk bij de hond hoort. Omdat het (even kort door de bocht) opportunistisch is en ook het meest logisch.
Maar nog los daarvan... Waarom zou een grote reu een heel klein reutje uberhaupt als concurrent zien?

Even los van de vraag of proportionaliteit wel of niet hond-eigen is.. Hiermee ga je voorbij aan al die jaren dat honden al met andere mensen en 'vreemde' honden van buiten hun eigen roedel op een relatief klein grondgebied 'moeten' samenleven. En je houdt ook geen rekening met het menselijk ingrijpen door het selecteren op raskenmerken (die ook gedragsmatig zijn)

Gelukkig doen de meeste honden dit (ik zou haast zeggen van nature ) niet.
En waarom zou je haast zeggen "van nature"? :wink:
ik zal mijn antwoorden even nummeren van 1 tot 4, corresponderend met jouw vier commentaren in volgorde van verschijnen.

1. ik hoop voor je dat het gelukt is.

2. waarom zou een reu van het formaat rio in een reu van het formaat spok een concurrent zien ? Als ik je zeg dat het omgekeerde zeker het geval kan zijn, is het antwoord eigenlijk al zo'n beetje gegeven.

Waarom denk jij dan eigenlijk van niet ?

Nog een woord over proportionaliteit. Oog om oog, tand om tand, zegt de bijbel. Geen oproep tot wraak, zoals wel wordt gedacht, maar een oproep tot proportionaliteit: neem niet meer, dan dat wat van je genomen is, doe niet meer aan, dan wat jou is aangedaan.

Ons recht kent dit ook: jezelf verdedigen, oke, maar reageer niet buiten proportie.

Begrijpelijke regels, al was het maar omdat wij van nature ( zou ik haast zeggen :wink: ) de neiging hebben ons helemaal niet aan deze regels te houden.

Het moge duidelijk zijn, neem ik aan, dat zulke regels als gedragsregels niet in deze vorm bij dieren voorkomen. In ieder geval niet bij dieren van het niveau hond.

Ik wil hier best wel dieper op ingaan, maar om niet van elk antwoord een epistel te maken hou ik het hier maar weer even bij.

3.

daar ga ik niet aan voorbij, ik zeg namelijk al dat onze huishonden dit veelal niet zullen doen, en natuurlijk is dat het gevolg van vormen van menselijke selectie, hoewel mogelijk niet alleen van vormen van menselijke selectie.

Maar dat moet het niet onmogelijk maken de natuurlijke oorsprong van het gedrag te begrijpen, voordat we het zondermeer als gestoord en onnatuurlijk aan de kant schuiven, zonder ons, twee honderd jaar na Darwin, ook maar een ogenblik af te vragen hoe het eigenlijk past in het grote verhaal van de evolutie.

4.

nou, ik zeg het maar niet, omdat het begrip voor nogal wat (spraak)verwarring kan zorgen, maar hopelijk begrijp je zo ook wel wat ik bedoel :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoie schreef:2. waarom zou een reu van het formaat rio in een reu van het formaat spok een concurrent zien ? Als ik je zeg dat het omgekeerde zeker het geval kan zijn, is het antwoord eigenlijk al zo'n beetje gegeven.

Nog een woord over proportionaliteit. Oog om oog, tand om tand, zegt de bijbel. Geen oproep tot wraak, zoals wel wordt gedacht, maar een oproep tot proportionaliteit: neem niet meer, dan dat wat van je genomen is, doe niet meer aan, dan wat jou is aangedaan.

Ons recht kent dit ook: jezelf verdedigen, oke, maar reageer niet buiten proportie.

Begrijpelijke regels, al was het maar omdat wij van nature ( zou ik haast zeggen :wink: ) de neiging hebben ons helemaal niet aan deze regels te houden.

Het moge duidelijk zijn, neem ik aan, dat zulke regels als gedragsregels niet in deze vorm bij dieren voorkomen. In ieder geval niet bij dieren van het niveau hond.

Ik wil hier best wel dieper op ingaan, maar om niet van elk antwoord een epistel te maken hou ik het hier maar weer even bij.
Proportioneel reageren, dus niet meer energie verspillen dan je nodig hebt is toch een volstrekt logische, opportunistische en natuurlijke gedachte?
Waarom zou je jezelf blootstellen aan de risico's van een gevecht als je een gevecht ook kunt vermijden? Als die andere hond geen bedreiging is. Er is geen eten in het spel en er staat ook geen loopse teef. Je hoeft je roedel niet te verdedigen. TE reageren op een situatie is onnatuurlijk en onlogisch, dat is mijn stelling :wink:
Je ziet ook, als een hond TE reageert (TE onderdanig, TE lomp, TE agressief), dan snapt een andere hond het ook niet meer.
Stabiele, evenwichtige, honden reageren passend bij de situatie, want waarom zouden ze niet passend bij de situatie reageren :19:

Ik weet niet hoe ik het beter kan verwoorden wat ik bedoel. :denken:

Om bij agressie te blijven:
De neiging van op hun "vechtlust" geselecteerde rassen is een uitvergroting van die eigenschap zoals die in de "gemiddelde" hond zit. Die "vechtlust" is dus niet de norm, maar een afwijking van die norm.

Snap je wat ik bedoel? :19:
3. daar ga ik niet aan voorbij, ik zeg namelijk al dat onze huishonden dit veelal niet zullen doen, en natuurlijk is dat het gevolg van vormen van menselijke selectie, hoewel mogelijk niet alleen van vormen van menselijke selectie.

Maar dat moet het niet onmogelijk maken de natuurlijke oorsprong van het gedrag te begrijpen, voordat we het zondermeer als gestoord en onnatuurlijk aan de kant schuiven, zonder ons, twee honderd jaar na Darwin, ook maar een ogenblik af te vragen hoe het eigenlijk past in het grote verhaal van de evolutie.
Maar om verwarring te voorkomen is het wel handig om te weten waar je het ijkpunt legt. Want, wat voor een herder 'normaal' is, is dat weer niet voor een 'teckel'. En als we dan teruggrijpen op een soort basis, wat is die basis dan?
4.nou, ik zeg het maar niet, omdat het begrip voor nogal wat (spraak)verwarring kan zorgen, maar hopelijk begrijp je zo ook wel wat ik bedoel :wink:
Ik vraag het juist, omdat ik me afvraag wat jij tot de "natuur" van een hond rekent en wat niet (meer)
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:[Maar op welk niveau ga je dan naar de hond in kwestie kijken? Want wat bij het ene ras of type 'normaal' is, is dat bij een ander ras of type helemaal niet. En in welke situatie?
maar daar kunnen we toch geen norm voor normaalhied, natuurlijkheid of gestoordheid aan ontlenen, want dat zou betekenen dat iedere onherleidbare bastaard per defenitie gestoord, abnormaal en onnatuurlijk gedrag vertoont, evenals elke rashond die niet aan de normen van zijn ras voldoet.

Natuurlijk kan je wel zeggen dat een hond niet aan de norm van ras voldoet, maar het is uiterst misleidend, en in mijn ogen zelfs helemaal fout, om die hond dan maar gestoord te noemen.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoie schreef:
Frenk schreef:[Maar op welk niveau ga je dan naar de hond in kwestie kijken? Want wat bij het ene ras of type 'normaal' is, is dat bij een ander ras of type helemaal niet. En in welke situatie?
maar daar kunnen we toch geen norm voor normaalhied, natuurlijkheid of gestoordheid aan ontlenen, want dat zou betekenen dat iedere onherleidbare bastaard per defenitie gestoord, abnormaal en onnatuurlijk gedrag vertoont, evenals elke rashond die niet aan de normen van zijn ras voldoet.

Natuurlijk kan je wel zeggen dat een hond niet aan de norm van ras voldoet, maar het is uiterst misleidend, en in mijn ogen zelfs helemaal fout, om die hond dan maar gestoord te noemen.
Nou nee, maar er zijn in de ontwikkeling van de hond in zijn samenleven met de mens "typen" te herleiden met bij die "typen" behorende eigenschappen. Die typen kun je ook herkennen in kruisingen of bastaarden.

Kun je het gegeven dat die typen mede door ons zijn gecreëerd/uitvergroot dan helemaal buiten beschouwing laten bij een discussie als deze?

Ik zeg niet dat een ras/type de norm moet bepalen. Ik vraag me alleen af waar "we" de grens/norm moeten leggen? Een open vraag dus :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Frenk schreef:
Zoie schreef:2. waarom zou een reu van het formaat rio in een reu van het formaat spok een concurrent zien ? Als ik je zeg dat het omgekeerde zeker het geval kan zijn, is het antwoord eigenlijk al zo'n beetje gegeven.

Proportioneel reageren, dus niet meer energie verspillen dan je nodig hebt is toch een volstrekt logische, opportunistische en natuurlijke gedachte?
maar logische gedachten sturen ons gedrag niet eens aan, laat staan dat van een dier.

Wel eens bedreigd ? Wel eens de behoefte gehad iemand op zijn bek te timmeren die alleeen maar een lullige opmerking over je hond, je moeder of je vriend maakte ?

We hebben heel veel opvoeding nodig om onze emoties in toom te kunnen houden. En dan nog.

Buiten dat: wat is in economische termen gesproken logisch ? Achter een bal aan lopen is verspilling, achter een bal aanlopen om hem terug te brengen naar de baas, om weer achter de bal aan te lopen ... is het toppunt van verspilling ( van energie. Maar wel leuk. )

Waarom een risico nemen, natuurlijk is dat wel een reele vraag. Maar het merkwaardige is dat als het risico erg klein is, omdat die andere hond helemaal geen partij is, dit argument weer net zo gemakkelijk verlaten wordt. Niemand die zegt: ja, logisch dat hij hem doodschudde, kostte hem helemaal geen moeite.
Waarom zou je jezelf blootstellen aan de risico's van een gevecht als je een gevecht ook kunt vermijden? Als die andere hond geen bedreiging is. Er is geen eten in het spel en er staat ook geen loopse teef. Je hoeft je roedel niet te verdedigen. TE reageren op een situatie is onnatuurlijk en onlogisch, dat is mijn stelling :wink:
nou, zo werkt het m.i. niet. Als je erbij zou zetten: op voor beide honden volkomen vreemd terrein, met voldoende afstand tussen de honden, dan zou ik ertoe neigen, met mijn huidige begrip van hondengedrag, het met je eens te zijn. Dan zou ik het ook niet begrijpen ( waar het gedrag vandaan komt. )

maar als je met je hond door groenendaal loopt, of door je eigen straat, dan gaat het al niet meer op bij een hond die erg territoriaal is.
Je ziet ook, als een hond TE reageert (TE onderdanig, TE lomp, TE agressief), dan snapt een andere hond het ook niet meer.
Stabiele, evenwichtige, honden reageren passend bij de situatie, want waarom zouden ze niet passend bij de situatie reageren :19:

Ik weet niet hoe ik het beter kan verwoorden wat ik bedoel. :denken:
ik snap denk ik wel wat je bedoelt, en ik kan zelfs een heel eind met je meegaan als je het soort gedrag wat jij voor ogen hebt wenselijk zou noemen. Hoewel ik de TE - lat w.s. wel ergens anders zou leggen dan jij.

Om bij agressie te blijven:
De neiging van op hun "vechtlust" geselecteerde rassen is een uitvergroting van die eigenschap zoals die in de "gemiddelde" hond zit. Die "vechtlust" is dus niet de norm, maar een afwijking van die norm.

Snap je wat ik bedoel? :19:
nou, het zou kunnen, maar ik denk dat we om te beginnen ons moet realiseren dat agressie net zo goed voor een belangrijk deel uit onze honden is gefokt, eerder dan dat het in andere rassen is gefokt.Dus wat is dan de norm ?

Vergelijk b.v. jachtinstinct. Bij sommige honden vrijwel eruit gefokt, en als we dat bij vrijwel alle rassen zouden doen, zijn jachthonden dan gestoord ?
3. daar ga ik niet aan voorbij, ik zeg namelijk al dat onze huishonden dit veelal niet zullen doen, en natuurlijk is dat het gevolg van vormen van menselijke selectie, hoewel mogelijk niet alleen van vormen van menselijke selectie.

Maar om verwarring te voorkomen is het wel handig om te weten waar je het ijkpunt legt. Want, wat voor een herder 'normaal' is, is dat weer niet voor een 'teckel'. En als we dan teruggrijpen op een soort basis, wat is die basis dan?
nou, wat mij betreft is er helemaal geen basis. Ik kan naar de oorsprong van bepaald gedrag kijken, en dan kom ik misschien bij de wolf uit - maar dat maakt de wolf voor mij niet het referentiepunt van normaalheid voor de hond.

Ik kan het gedrag vergelijken met dat van : wilde honden, verwilderde honden, zwerfhonden, allerelei hondenrassen, speculatief misschien et de oerhond of wat wij daarvan hopen te weten enz. - maar hoe ik daar een basitype uit zou moeten destilleren, ik zou werkelijk niet weten hoe, en waarom ik dat zou moeten doen.

we fokken op eigenschappen, denk ik, omdat we die wenselijk of niet wenselijk vinden, en niet omdat we die normaal of niet normaal vinden.
4.nou, ik zeg het maar niet, omdat het begrip voor nogal wat (spraak)verwarring kan zorgen, maar hopelijk begrijp je zo ook wel wat ik bedoel :wink:
Ik vraag het juist, omdat ik me afvraag wat jij tot de "natuur" van een hond rekent en wat niet (meer)
zie boven.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”