SandraH schreef:Ik zet toch maar 1 antwoord op dit forum. Hoop niet dat ik er last mee krijg.
Nu is mijn vraag aan u: in hoeverre klopt de informatie uit de natuurlijke rauwe voedingsboeken met hetgeen dat nu gesteld wordt in het betreffende artikel? Aangezien ik 1 hond met vaccinosis heb, ben ik niet van plan om elke vier maanden chemisch te ontwormen maar zou wel meer ontlastingonderzoek willen laten doen.
Dit heb ik tot nog toe elk jaar via mijn dierenarts laten doen en daar kwamen geen wormbesmettingen uit, dus was er geen noodzaak chemisch te ontwormen.
Mijn honden staan nu inmiddels vanaf eind 2003 op rauwe voeding en ik heb de afgelopen drie jaar jaarlijks ontlastingonderzoek laten doen. Wel gebruik ik wormverdrijving zoals Parasieten compositum van De Groene Os 2x per jaar en zit er in de dagelijkse voeding genoeg wormafdrijving (verse kruiden, pompoenpitten etc.).
De vraag die de discussie voornl. bezig houdt is: als je voldoende hygiëne in acht neemt en de hond zo gezond als mogelijk gevoerd kan worden, inclusief wormafdrijving uit kruiden etc., bestaat er dan nog een reëel gevaar voor de volksgezondheid, zoals dit nu wordt geschreven in het betreffende artikel?
Antwoord:
Nee als je het doet zoals je boven beschrijft is de kans op een worminfectie en eventueel gevaar voor de volksgezondheid zeer gering, en niet veel groter als voor honden die met commercieel voer worden gevoerd.
Verder bevestigt hij dat er nauwelijks lintwormbesmettingen voorkomen. Vaak is het dan de Dyilidium caninum. Op de site wordt gesteld dat nog geen 10% van de hondenpopulatie een wormbesmetting oploopt en dat is vooral spoelworm.
Ook geeft hij aan dat je het risico al verminderd door op -10 in te vriezen.
Bedankt voor het posten

. Ik moet bekennen dat ik de beste man weinig geloofwaardig vind als hij zegt dat het risico met -10 al verminderd. Wat bedoelt hij....een beetje dode blaasworm? Of dat de helft dan al dood is? Mij interesseert wanneer ze echt hartstikke morsdood zijn

.
Hij gooit de zaken op een grote hoop, heb ik het idee, en ik baal ervan dat ik weinig tijd heb op het moment, want ik wil graag referenties zien als er zulke tegenstrijdige dingen beweerd worden door deze en gene.
Ik zal het artikel er weer even bijzoeken en kijken waar de schrijvers hun info vandaan hebben. Kan uiteraard ook zo zijn dat het artikel fout zit. Het zal helaas de eerste keer niet zijn; óók wetenschappelijke artikelen kunnen ernaast zitten.
Maar ik wil alles behalve paniek zaaien natuurlijk. De kans op besmetting is zowieso heel erg klein, het is erg zeldzaam, en het is meer een kwestie van dat er gesignaleerd wordt dat het in de toekomst tot problemen zou kunnen leiden.
Ik hoop dus heel hard dat het Woud gelijk heeft (met betrekking tot het aantal vriesgraden, ik voer namelijk geen wormafdrijvende kruiden eigenlijk :N:) en dat mijn twijfel (dus ook weer over het aantal vriesgraden

) absoluut ongegrond is! Bedankt voor de moeite!