Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

eet probleem

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

britta51
nieuw lid

eet probleem

Ongelezen bericht door britta51 »

Big problem????

Mijn hond Sarah heeft een nier probleem(pje) crea 146 mag zijn 70, urea12. mag zijn tussen 5-10. Ze is 13 jaar.
Nu heeft ze speciale voeding k/d van hills ( brokken) dat heeft ze nu 4 weken maar............ nu wil ze het plotseling niet meer. Weet iemand een oplossing hiervoor? :idea: :denken:

bedankt groetjes Britta
kimmeke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kimmeke »

Je zou eens moeten zien of je in de dierenwinkels bij jou in de buurt (weet niet of ze het in NL hebben) zalmolie verkopen. Wij hebben het van Kronch (oranje-blauwe doos). Dat zorgt ervoor dat het interessanter ruikt (honden proeven nml niet veel, maar ruiken meer) en meestal helpt dit bij honden die moeilijk / niet eten.
Verder zou ik zeggen, veel succes
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Wat vlees tussen de brokken doen helpt ook goed.

Je zou ook helemaal op vleesvoeding over kunnen gaan. Of kvv zoals Carnibest.
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Misschien een ander merk proberen? Keizer eet die brokken trouwens ook niet, maar dat is meer omdat hij weinig tanden heeft, en die brokken zijn zo groot voor hem. Hij krijgt nu het blikvoer.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

De nierwaardes van mijn (vorige) hond gingen enorm vooruit op kvv. In zijn geval Carnibest.
Niet alleen die van hem hoor, ook van andere honden heb ik (spectaculaire) vooruitgang gehoord nadat ze op Carnibest of andere kvv zijn overgegaan.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Liesbeth schreef:De nierwaardes van mijn (vorige) hond gingen enorm vooruit op kvv. In zijn geval Carnibest.
Niet alleen die van hem hoor, ook van andere honden heb ik (spectaculaire) vooruitgang gehoord nadat ze op Carnibest of andere kvv zijn overgegaan.
Ik heb dat inderdaad vaker gelezen.
Keizer daarentegen, heeft jarenlang op de kvv gestaan. Totdat dus het nierfalen werd geconstanteerd. Dus dat is weer een beetje vaag dan.
Moet ik er wel bij zeggen dat er bij hem meer speelt hoor.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
britta51
nieuw lid

Bedank voor jullie reactie. :ok:
Goed "kvv"dus, ik zie dat wel regelmatig hiet op het forum staan maar ik heb werkelijk geen idee wat dit is. Zou ik dit dan in combinatie kunnen geven met haar dieet (erdoor heen mengen)?
En dan "Carnibest"kun je dat gewoon kopen bij een dierenwinkel?
Heb ik nl ook nooit gezien of van gehoord.

Ik hoor graag van jullie

groetjes Britta[/img]
Aphraell
Zeer actief

Ongelezen bericht door Aphraell »

brokken liever niet mengen met kvv.. tenzij het geperste brokken zijn, maar hills is volgens mij geexpandeerd
Hier een interessant stukje:

De geperste brok

Tijdens het persen loopt de temperatuur van het voer, onder invloed van druk en toegevoegde warmte, op tot tot maximaal 75 oC.

Bij een goede, geperste brok komen de voedingsstoffen gelijkmatiger vrij. Dit komt omdat deze brok in de maag langzaam, vanaf de buitenkant, oplost.

Een geperste brok lost langzaam vanaf de buitenkant op.

Gaat niet "zweven" in de maag maar zakt naar beneden.

Omdat een geperste brok (maar ook vlees) zakt naar de onderkant van de maag ligt het zwaartepunt onderin de maag. Een geexpandeerde brok daarentegen gaat zweven, waardoor het zwaartepunt bovenin de maag komt te liggen. Indien een hond zwakke onder maagbanden heeft kan dit een versterking geven tot kantelen.

Wanneer er dan ook nog een combinatie geexpandeerde brokken met vlees wordt gegeven, is het feest compleet. De brokken komen bovenin de maag terwijl het vlees onderin de maag komt te liggen. Dit kan elkaar gaan versterken waarbij een kanteling eventueel kan gaan ontstaan

bron: http://www.xs4all.nl/~jheming/GZers_bes ... rokken.htm

carnibest is niet bij iedere dierenwinkel te krijgen
http://www.carnibest.nl/
even op verkooppunten klikken links :)
freskin
Zeer actief
Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door freskin »

Je kan ook kvv van Smuldier (C1000) of Rodi geven. Deze merken zijn meestal wel in supermarkten te krijgen.

Je zou de brokken eventueel ook met wat warm water of bouillon kunnen mengen zodat ze wat zachter worden. (de bouillon wel zelf trekken van b.v kip of rundvlees)

Ook zou je b.v 's morgens brokken kunnen geven en 's avonds een portie smuldier of rodi.
Hopelijk gaat ze haar eten dan weer wat lekker vinden. :wink:

Als ze hierna nog steeds niet wil eten, zou ik wel even overleggen met je dierenarts. Misschien zijn de nierwaardes van je hond dan weer wat veranderd.

succes!
groetjes, ingrid

Afbeelding AfbeeldingTARAK
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Honden met een nierprobleem zijn vaak moeilijk met eten. Het kan inderdaad een symptoom zijn dat het toch verergert. Zijn die brokken speciale "nier"brokken? Ik zou niet zomaar zonder overleg me de dierenarts, op KVV overschakelen als ze nu brokken eet die speciaal laag in eiwit etc, zijn en bedoeld om de nieren te ontlasten.

Honden met nierproblemen hebben vaak de neiging om iets te lusten en dan een week later niet meer. Je hebt ook wel speciale blikvoeding waar je iets van door de brokken kan mengen, misschien eet ze dan weer een tijdje wel. KVV en brokken zijn niet zo goed samen, maar een beetje vers vlees, pens o,i,d, door de brokken is echt geen probleem. Als het een miezemauzer is likt ze het vlees op en laat de brok liggen, maar veel honden trappen er gewoon in.

Als ze veel slechter gaat eten, meer gaat drinken en plassen zou ik zeker haar waardes nog eens laten controleren. Was het eerder een flinke eter, of was ze altijd al een beetje lastig?

Anne
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Van Hills K/D bestaat ook blikvoer. Dat zou je door de K/D brokjes kunnen mengen.

Wel ben ik het eens met mijn voorgangers dat slechte/geen eetlust een symptoom is van nierfalen dat kan duiden op een verslechtering van het functioneren van de nieren. Ik zou voor de zekerheid even wat bloed af laten nemen om te zien hoe de nierwaarden er op dit moment voorstaan.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Liesbeth schreef:De nierwaardes van mijn (vorige) hond gingen enorm vooruit op kvv. In zijn geval Carnibest.
Klopt ook.
britta51
nieuw lid

Hallo luitjes,
Ik ben even vanalles aan het uitproberen.

@Aphraell, bedankt voor je uitleg en waarschuwing over de combinatie kvv en brokken. Daar ben ik echt blij mee want ik had dat aldoor elkaar gedaan.

@Martijn, Starfleet en de anderen ook bedank voor jullie reacties.
Sarah heeft altijd goed gegeten, dronk normaal, en was een hele vrolijke en blije hond en rende nog lekker haar rondje. Behoorlijk actief voor een hond van 13 jr.
Juist na het eten van het dieet voer kon je merken dat ze niet zo lekker in haar vel zat en ongeveer 2-3 weken later wilde ze deze brokken niet meer.
Eerst geprobeert om gewoon te laten staan als je honger hebt dan eet je wel". Nou niet dus. Toen met ander voer erdoorheen. Nou ze spuugde het dieet voer er gewoon uit naast haar bak. :smile: Toen met bouillon geprobeert, nou dat ging wel maar dan moet het hééééél goed doordrenkt zijn want als er ook maar een brokje niet goed is gooit ze het er ook weer naast. En dan te bedenken dat het altijd echt een hele goeie alles eter is. Dan moet het toch bijna wel aan het voer liggen zou je denken :denken:

Ga nog wel even proberen met kvv van carnibest dat is gelukkig bij ons in het dorp ook tekoop heb ik gezien.

Als iemand nog een suggestie heeft dan hoor ik dat graag ik sta overal voor open.

Overigen is de DA nu met vakantie kan even geen nieuwe test doen.

groetjes Britta
britta51
nieuw lid

Ben ik nog vergeten te vermelden, nadat ze weer een paar keer gewoon voer heeft gekregen is ze weer helemaal oke in haar gedrag.
:ok: :zwaai
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”