Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Sport Gehoorzaamheid

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Sport Gehoorzaamheid

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik had iets verteld in dit topic over een training die ik met Rana zou gaan doen.

Afgelopen dinsdag was de eerste keer dat we deze training hadden.
Voor mij een nieuwe school en een nieuwe manier van trainen.
Een leuke groep honden (totaal 6).
De bedoeling was dat we wat appèl oefeningen zouden doen, wat onderdelen uit de G&G (posities op afstand) en wat behendigheid maar niet met de bekende toestellen :mrgreen: wat verstop en zoekwerk en als je even moest wachten kon je op een hoek van het veld een Rally-O parcours lopen.
Je bent dus echt het hele uur bezig en redelijk zelfstandig.
Hulp was er direct zodra dat nodig was.

Op het terrein waren verschillende soorten hindernissen.
Een berg met diverse tunnels er in (PVC buizen) een opstap met een vijvertje (diep genoeg om te moeten zwemmen bij het oversteken) een hele serie boomstamschijven, een berg puin enz.

Deze eerste avond hebben we eerst wat volgen gedaan door elkaar heen en in slalom om de andere honden zodat ze even aan elkaar konden wennen.
Daarna heb ik een Rally-O parcours gelopen (snapte het nog niet helemaal :mrgreen: )
Daarna moesten we een voor een proberen of je de hond van boomstam naar boomstam kon laten springen zonder de grond te raken tussendoor.
Die blokken liggen ook niet ver uit elkaar.
Dit oefenen is meteen een hulp om je hond te leren dat de achterpoten ook mee moeten :wink:
Rana deed het heel goed.
Ik heb eigenlijk nooit eerder zoiets met haar gedaan, maar ik klopte op het eerste blok hout en zei "op"en hup daar stond ze :ok:
Ze sprong ook heel gemakkelijk over naar het volgende blok.

Vervolgens kregen we de opdracht om de hond op afstand posities te laten doen (ging keurig 8) ) en tussendoor mochten we op verschillende plekken op het terrein het speeltje van de hond verstoppen, waarna de hond het uiteraard weer op moest zoeken.

Daarna werd het speeltje door iemand meegenomen en verstopt.
Ook dan moest de hond het weer zoeken.
Lijkt een beetje op verloren apport, dus voor Rana een bekend commando :ok:

Op het eind heb ik Rana nog voor een tunnel gezet en heb haar aan de andere kant van de tunnel geroepen.
Ze liep er door alsof ze het dagelijks deed :D

Kortom een leuke en afwisselende training waar we allebei met veel plezier aan mee hebben gedaan. Lekker relaxed en dat was ook de bedoeling :ok:
Ik ben benieuwd wat de komende lesuren nog verder aan de orde komt :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:klinkt heel erg leuk :ok: . ga je dit ook met ita doen of (voorlopig) alleen met rana?
In principe is deze training bedoeld voor honden met een vrij hoog G&G niveau. Het is ook bij deze school een nieuwe vorm die wordt uitgetest :wink:
Rana heeft G&G 3 niveau en dat haalt Ita nog bij lange na niet (logisch).

Ik wil met Ita wel iets naast de jachttraining gaan doen.
Misschien bij deze school of misschien bij een KC.
Dat moet ik nog verder uitzoeken.
De meeste cursussen waar ik met Ita naar toe kon waren op dinsdag (de avond van Rana voorlopig) of op woensdag en dan moet ik zelf lesgeven :mrgreen:

De combinatie G&G en jachttraining is me bij Rana in het verleden goed bevallen.
Dus zoiets zal het bij Ita ook wel worden denk ik.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Snokkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Snokkie »

Dat klinkt leuk zeg! Dan hebben jullie samen ook weer een soort van nieuwe uitdaging! Heb je ook foto's :mrgreen: ?
ranetje
Zeer actief

Snokkie schreef:Dat klinkt leuk zeg! Dan hebben jullie samen ook weer een soort van nieuwe uitdaging! Heb je ook foto's :mrgreen: ?
:mrgreen:
Nee die zijn in het donker (met veldverlichting :wink: ) heel slecht te maken.
Misschien komt dat nog later :wink:
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

klinkt erg leuk! beetje gehoorzaamheid en behendigheid in 1 of lees ik het verkeerd
ranetje
Zeer actief

blondie schreef:klinkt erg leuk! beetje gehoorzaamheid en behendigheid in 1 of lees ik het verkeerd
Komt in de buurt :ok:
Met nog wat zoeken (van speeltjes).
Ik ben heel benieuwd hoe we verder gaan :D
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

De tweede les was weer een ander parcours van ralley-O.
Ik kwam er niet helemaal uit en dat ligt ongetwijfeld aan mij :mrgreen:

Daarnaast hadden we een oefeningetje volgen.
Dat was een voor een volgen in een cirkel. In het midden stond de trainster om de hond af te leiden met geluidjes en klappen in de handen.
Op het moment dat de hond daarop reageerde veranderde de trainster in een lantaarnpaal :mrgreen:
Het is een oefeningetje, bedoeld om de hond de keuze te laten maken voor de eigen baas.
Je zegt zelf niets, roept de hond ook niet bij je, maar loopt gewoon daar. Op het moment dat de hond weer bij je aan sluit en weer gaat volgen beloon je voor de aandacht voor jou. :wink:
Rana had die oefening al eens eerder gedaan en liet zich bijna niet afleiden.

Verder was er een oefening "vooruitsturen" waarbij de hond naar een houten plateau werd gestuurd en op dat plateau moest springen.
Een van de plateau's was te hoog voor Rana, daar kon ze niet opkomen. Ik heb me toen verder beperkt tot de lagere boomstamschijven en dergelijke.
Ze snapte eerst niet dat ze op een blok moest springen. Daarom heb ik haar riem er even op gelegd. Toen had ze het heel snel door :ok:

Daarna een oefening waarbij drie honden zit en blijf moesten doen.
De andere drie honden werden een voor een door een tunnel geroepen.
Dus voor de "blijvers" een oefening in steadyness met afleiding :ok:
Daarna werden de taken gewisseld.
Rana bleef prima zitten. Daar heeft ze geen moeite mee :ok:

Als slot een soort "plaats" oefening.
Er werd voor elke hond de riem op de grond gelegd.
Je stuurt je hond er naar toe en als hij er is gooi je een beloning opzij (kan eventueel met gebruik van de clicker).
Dan vanaf het punt waar de hond dan is stuur je weer naar de plaats.
Je blijft zelf gewoon staan waar je stond dus in feite ben je aan het "dirigeren".
De ene keer vanaf links weer naar de riem, dan weer vanaf rechts en dan weer van je af, afhankelijk van waar je de beloning naar toe gooit.
Tortellini werkt hierbij voortreffelijk als beloning.
Je kunt her heel goed mee gooien :D

Tussendoor mochten de honden als ontspanning weer even hun speeltje zoeken.
Een keer moest eerst het speeltje verstopt worden (richting bij de hond bekend) en daarna eerst het ralley-O parcours lopen en pas daarna het speeltje zoeken.
Dat was voor Rana niet echt een probleem :wink:
Het lijkt een beetje op het onthouden van een valplaats uit de jachttraining.
Rana moet er af en toe goed bij nadenken wat ik van haar vraag en ik moet er ook behoorlijk bij nadenken :mrgreen:
Goed om onze ouwe hersentjes aan het werk te houden :wink:

We waren wel behoorlijk doorweekt aan het einde van het lesuur.
De hele tijd in de constant neervallende natte sneeuw gestaan.
Dus een beetje koud was het wel :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Klinkt heel erg leuk en afwisselend :ok:
Best moeilijk hè, dat Rally-O. Toen ik Kaiou net had heb ik het ook een paar keer gedaan, maar kon me niet en op Kaiou en op het parcours concentreren, dus dat werd echt niks. Misschien zou het nu inmiddels beter gaan.
De plaats oefening hebben Kaiou en ik bij De Oase ook zo geleerd. Kaiou vindt het fantastische oefening om te doen, met name door al die in de rondte vliegende frolics :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Kaiou schreef:Klinkt heel erg leuk en afwisselend :ok:
Best moeilijk hè, dat Rally-O. Toen ik Kaiou net had heb ik het ook een paar keer gedaan, maar kon me niet en op Kaiou en op het parcours concentreren, dus dat werd echt niks. Misschien zou het nu inmiddels beter gaan.
De plaats oefening hebben Kaiou en ik bij De Oase ook zo geleerd. Kaiou vindt het fantastische oefening om te doen, met name door al die in de rondte vliegende frolics :mrgreen:
Dat vindt Rana van die tortellini zo geweldig :mrgreen:
Het is goed te gooien en mooi zichtbaar op groen, dus ze hoeft niet lang te zoeken op het gras :ok:

Ik heb bij die ralley-O vaak moeite om de volgorde van het parcours te vinden :N: :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: Als slot een soort "plaats" oefening.
Je stuurt je hond er naar toe en als hij er is gooi je een beloning opzij (kan eventueel met gebruik van de clicker).
Je blijft zelf gewoon staan waar je stond dus in feite ben je aan het "dirigeren".
De ene keer vanaf links weer naar de riem, dan weer vanaf rechts en dan weer van je af, afhankelijk van waar je de beloning naar toe gooit.
deze snap ik niet zo goed, maar dat ligt vast aan mij hoor :oeps: :mrgreen: .
Ken je de "gewone" oefening waarbij je de hond vooruit stuurt naar de "plaats"?
Meestal een vak met riem er in of alleen een riem (of alleen een vak).
Je stuurt dan de hond vooruit naar zijn riem.
Of in het beging ligt hij op de riem en je roept hem "voor" en vervolgens als hij weer "naast" zit stuur je hem weer terug naar de riem waar hij dan op moet gaan liggen(G&G Beginners in Nederland :wink: ).

Dat is de basis van deze oefening.
De hond weet waar de "plaats" is. Dat is zijn riem op de grond.
Je stuurt je hond van naast je been naar die riem.
Als hij daar is beloon je dat met "braaf" (of een klik) en je gooit iets lekkers over zijn kop of naar links of naar rechts.
Dat mag hij ophalen.
Als hij staat te eten wacht je even.
Zodra het lekkers op is wijs je op de riem en je zegt weer "plaats".
Dan gaat hij dus vanaf de plek waar hij dan is direct weer naar de riem toe.
En dat kan je dan een paar keer herhalen met variatie van de richting waarin je het lekkers gooit en dus van de richting van waaruit hij terug naar die riem moet lopen.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk maak :mrgreen:
Anders zal ik het een keertje voor moeten doen :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
Of in het beging ligt hij op de riem en je roept hem "voor" en vervolgens als hij weer "naast" zit stuur je hem weer terug naar de riem waar hij dan op moet gaan liggen(G&G Beginners in Nederland :wink: ).

Als hij daar is beloon je dat met "braaf" (of een klik) en je gooit iets lekkers over zijn kop of naar links of naar rechts.
Dat mag hij ophalen.
En dat kan je dan een paar keer herhalen met variatie van de richting waarin je het lekkers gooit en dus van de richting van waaruit hij terug naar die riem moet lopen.

ja, nu begrijp ik het :ok: . alleen, wat ik dan wel nog niet begrijp is wat dit met dirigeren te maken heeft (vanuit de hond bekeken dan)? of hij loopt 'gewoon' naar een snoepje, of hij gaat 'gewoon' naar zijn plaats terug - daardoor leert hij toch geen richtingen :denken: ?
Jawel want hij staat "ergens" nadat hij zijn snoepje heeft opgepakt. Een als hij aan de linkerkant van de riem ergens staat dan wijs jij naar rechts waar die riem ligt zodat de hond die kant op gaat.
Dus steeds naar links en naar rechts wijzend (afhankelijk van waar de hond is t.o.v. de riem) stuur je hem weer naar die riem toe.
Ook al weet hij dat de riem daar ligt, het armgebaar ontgaat hem heus niet en daar kan je naderhand weer verder mee werken. :ok:
Het is een eerste aanzet natuurlijk nog geen volwaardig dirigeren :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Nou Nettie, dat klinkt allemaal erg leuk :ok: . Het lijkt me dat Rana daar haar 'ei wel kwijt kan'. Vooral omdat ze ook nog haar neus mag gebruiken :ok:
Heeft Rana hierbij geen problemen met het werken in de groep, zoals bij jachttraining?
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Inge O schreef:

Dat mag hij ophalen.

Leuke oefening :ok: Kan ik met Dante ook weleens proberen :wink: (die tortellini's trouwens ook :mrgreen: ; ze zijn toch wel gekookt neem ik aan?).

Sommige andere oefeningen zou ik met Dante niet aandurven; zoals dat springen op boomstammen. Erg leuk voor de honden, daar niet van, maar ik laat Dante nu nooit meer springen op commando :N: .

Geweldig trouwens hè, dat een achtjarige hond nog zo meedraait in het trainen :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Nou Nettie, dat klinkt allemaal erg leuk :ok: . Het lijkt me dat Rana daar haar 'ei wel kwijt kan'. Vooral omdat ze ook nog haar neus mag gebruiken :ok:
Heeft Rana hierbij geen problemen met het werken in de groep, zoals bij jachttraining?
Nee Rana heeft hier geen problemen gelukkig.
Op G&G groepen is het altijd goed blijven gaan.
De manier van trainen en de omgang met de honden is anders dus ze heeft haar problemen alleen gekoppeld aan jachttraining.

De tortellini is gekookt hoor (al dente :mrgreen: ) :wink:
Meestal heb ik de tortellini con carne, dat is voor Rana de lekkerste :ok:
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Klinkt echt heel erg leuk!
Lijkt wel iets op combisport, wat ik met Boomer doe, maar dan uitgebreider. Wij hebben dan ook geen G&G3 gedaan he, zijn 'maar' tot VEG gekomen.. :mrgreen: :wink:

Dat terugplaats van verschillende plekken ga ik ook eens proberen.. Kijken of dat lukt met Boomer. :ok:
ranetje
Zeer actief

M@rleen schreef:Klinkt echt heel erg leuk!
Lijkt wel iets op combisport, wat ik met Boomer doe, maar dan uitgebreider. Wij hebben dan ook geen G&G3 gedaan he, zijn 'maar' tot VEG gekomen.. :mrgreen: :wink:

Dat terugplaats van verschillende plekken ga ik ook eens proberen.. Kijken of dat lukt met Boomer. :ok:
De groep waar we in zitten is heel divers.
Vooral ook omdat het een pilot is denk ik.
Rana zit op G&G3 niveau, maar er zit ook een puberhond bij :wink:
Ik denk dat als je hond met je wil samenwerken je altijd wel met enige aanpassing aan het niveau mee kunt doen.

Rana moet bijv. haar positiewisselingen (zitten, staan en liggen op een en dezelfde plek) op afstand doen en ook alle posities, terwij het voor de puber al keurig is als hij vanuit "af" netjes in de "zit: komt terwijl het baasje pal voor hem staat.

Wat doe jij voor combisport Marleen?
En waar?
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Ik doe combisport bij een hondenschool in Alphen a/d Rijn, www.hondenclub.nl

Het is een combi tussen gehoorzaamheid (volgen, af tijdens volgen, zitten, voorkomen e.d.) behendigheid (op wedstrijden de tunnel, band, 3 hoogtesprongen, kat en schutting op een rij, met oefenen alles door elkaar, m.u.v. de wip en paaltjes) apporteren (nou ja, wat het zegt eigenlijk, geoefend in diverse situaties) en een onderdeel waarin je echt tegelijk met je hond hordes neemt en dooor langlaufpaaltjes gaat.
Alles m.u.v. van apporteren gebeurt met de hond en baas dicht bij elkaar (niet meer dan een meter ertussen) en met slappe riem of hond helemaal los. Boomer vind het, in tegenstelling tot behendigheid, helemaal geweldig! Ook de toestellen van de behendigheid vind hij super, omdat ik er gelijk naast ren. Nou kan ik ondertussen behoorlijk hardlopen, dus gaat wel redelijk.. :mrgreen: :wink:

De focus is plezier hebben en als je daarbij, met een wedstrijd, een mooi resultaat haalt, is dat mooi meegenomen. Als je hond duidelijk geen plezier heeft, ook al loop je de beste tijd met niet meer dan een meter tussenruimte, heb je toch niet gewonnen.
ranetje
Zeer actief

M@rleen schreef:Ik doe combisport bij een hondenschool in Alphen a/d Rijn, www.hondenclub.nl

Het is een combi tussen gehoorzaamheid (volgen, af tijdens volgen, zitten, voorkomen e.d.) behendigheid (op wedstrijden de tunnel, band, 3 hoogtesprongen, kat en schutting op een rij, met oefenen alles door elkaar, m.u.v. de wip en paaltjes) apporteren (nou ja, wat het zegt eigenlijk, geoefend in diverse situaties) en een onderdeel waarin je echt tegelijk met je hond hordes neemt en dooor langlaufpaaltjes gaat.
Alles m.u.v. van apporteren gebeurt met de hond en baas dicht bij elkaar (niet meer dan een meter ertussen) en met slappe riem of hond helemaal los. Boomer vind het, in tegenstelling tot behendigheid, helemaal geweldig! Ook de toestellen van de behendigheid vind hij super, omdat ik er gelijk naast ren. Nou kan ik ondertussen behoorlijk hardlopen, dus gaat wel redelijk.. :mrgreen: :wink:

De focus is plezier hebben en als je daarbij, met een wedstrijd, een mooi resultaat haalt, is dat mooi meegenomen. Als je hond duidelijk geen plezier heeft, ook al loop je de beste tijd met niet meer dan een meter tussenruimte, heb je toch niet gewonnen.
Dat klinkt ook hartstikke leuk :ok:

Ik zie mezelf geen hordes meer nemen :N: :mrgreen:
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
M@rleen schreef:Ik doe combisport bij een hondenschool in Alphen a/d Rijn, www.hondenclub.nl

Dat klinkt ook hartstikke leuk :ok:

Ik zie mezelf geen hordes meer nemen :N: :mrgreen:
Er is iemand (met een border collie) die zichzelf dit ook niet meer ziet doen, maar die loopt er dan naast langs terwijl de border springt. Zij doet dan weer niet mee aan de wedstrijden, dat mag je allemaal zelf weten.
ranetje
Zeer actief

Afgelopen dinsdag hadden we weer training.
De vorige keer was afgelast wegens erg slecht weer.
We hebben wat volgen geoefend in slalom en volgen met afleiding.
Bij dat laatste gaat de trainer de hond afleiden met in de handen klappen en roepen.
Na het eerste commando "volg" zeg je zelf niets meer.
Als de hond naar de trainer toe gaat verandert de trainer in een lantaarnpaal. Dus totaal geen enkele reactie meer.
Je blijft zelf doorlopen en als de hond weer aansluit is hij braaf.
Je corrigeert dus niet en je roept de hond ook niet.

Rana kent het spelletje al dus dat was geen groot probleem.
Ze week een keer wel af, want ze vindt deze trainster wel heel aardig :I: maar ze sloot weer snel aan :ok:

Daarna was er een dubbele oefening.
De ene helft van de hondengroep moest af liggen.
De andere helft van de honden deden een vooruitstuur oefening met een bakje met lekkers.
Er is geen enkele hond overeind gekomen toen hij moest blijven liggen.

Rana had alleen wat moeite om weer bij me terug te komen, want die mevrouw die daar stond en wat lekkers in het bakje had gedaan kon misschien best nog wel wat missen :cheer:
Helaas leverde zelfs haar liefste smoeltje niets extra's op.
Dus uit arren moede kwam ze toch maar weer bij mij. :mrgreen:

Verder heeft ze over een boomstam gelopen.
Aan het ene zaageinde er op en aan de andere kant er weer af.
Ze moest even haar balans goed krijgen, maar daarna liep ze er goed overheen :ok:

Tussendoor heeft ze haar beloningsdummy gezocht en uiteraard gevonden :wink:

We liepen het Ralley-O parcours langs de vooruitstuur bakjes :mrgreen:
Die bleken nog steeds erg interessant te zijn voor de honden.
Ook Rana kon zich niet bedwingen en moest in ieder geval in haar eigen bakje nog even kijken of er niet toch......................... ?
Helaas voor haar .................. Nee dus :F:

Ik merk wel dat ze steeds sterker voergericht wordt nu ze ouder wordt.
Als het enigszins eetbaar is moet en zal ze het hebben.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wat leuk Nettie :ok:
Pure ontspanning voor Rana zo te horen :mrgreen:
Stonden de eerder gebruikte bakjes daar met opzet? :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Wat leuk Nettie :ok:
Pure ontspanning voor Rana zo te horen :mrgreen:
Stonden de eerder gebruikte bakjes daar met opzet? :mrgreen:
Ja :mrgreen:

Er zitten voor Rana ook nieuwe dingen tussen.
Op die manier probeer ik haar hersens ook aan het werk te houden :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Leuk zeg Nettie; afwisselend en alleen maar leuk voor de honden zo te horen :ok: (én voor de baasjes!)

Dat 'volgen met afleiding' ken ik als 'hierkom' oefening; dan probeerde de trainster uit alle macht de hond bij zich te krijgen (nadat de baas had geroepen) en als de hond daar in trapte (de eerste paar keer allemaal :wink: ) veranderde ze ook in een lantarenpaal. Erg goede oefening vond ik dat, vooral voor mijn jachthondje :ok: . Alleen jammer dat je dat niet in je eentje kunt doen :19: .
Maar met volgen klinkt het ook goed :ok:
Ik doe wel eens dat Dante moet volgen en dan gooi ik een dummy of bal, dan moet hij eerst nog een tijdje volgen voor hij hem mag halen. Doet ie keurig :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:Leuk zeg Nettie; afwisselend en alleen maar leuk voor de honden zo te horen :ok: (én voor de baasjes!)

Dat 'volgen met afleiding' ken ik als 'hierkom' oefening; dan probeerde de trainster uit alle macht de hond bij zich te krijgen (nadat de baas had geroepen) en als de hond daar in trapte (de eerste paar keer allemaal :wink: ) veranderde ze ook in een lantarenpaal. Erg goede oefening vond ik dat, vooral voor mijn jachthondje :ok: . Alleen jammer dat je dat niet in je eentje kunt doen :19: .
Maar met volgen klinkt het ook goed :ok:
Ik doe wel eens dat Dante moet volgen en dan gooi ik een dummy of bal, dan moet hij eerst nog een tijdje volgen voor hij hem mag halen. Doet ie keurig :wink:
Die oefening doe ik ook nog wel eens :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Dinsdagavond weer het avondje voor rana meegemaakt in Apeldoorn.
Deze keer een heel speciaal parcours.
Er lagen:
- een bedspiraal van een opklapbed. Eerst helemaal plat op de grond. De hond moest daar over lopen.
Daarna werd het hoofdeinde op poten gezet zodat ze schuin omhoog moesten lopen.
Tussendoor even zitten op de spiraal en dan weer verder.
Heel fijnmazig, zodat er geen pootblessures konden komen.
Het loopt best eng vond Rana, maar ze deed het mooi wel :wink:

-een plateau bekleed met een stukje tapijt. Daarop heeft Rana de posities gedaan (af zit, sta in variabele volgorde)

-een kunststof loopplankje met ribbels
Dit vond Rana geen probleem.

Vervolgens heeft ze de eerste stap geoefend in het "ronden" van een krukje.
Dus vooruit sturen met commando "rondje" als ze om de kruk heen weer terug moest lopen.
Nu nog heel dicht bij, maar de afstand tussen startpunt bij mij en de kruk moet geleidelijk wat groter worden.

Ook hebben we kriskras "voor" geroepen.
Daarbij moesten de honden schuin langs de andere honden naar de eigen baas. Dat gebeurde wel één voor één :wink:

Tussendoor werd het speeltje verstopt en natuurlijk gevonden.

Een laatste oefening was het door de hond met de neus uitrollen van een handdoek.
Daarvoor vouw je een grote handdoek in de lengte in tweeën en dan leg je er een speeltje of doosje met lekkers op.
Daarna oprollen en op het laatste stukje gaan staan zodat de rol vast ligt.
Vervolgens mocht de hond met zijn neus die rol weer afrollen om bij het doosje met lekkers of speeltje te komen.
Rana werd ongeduldig en begon met haar poten te werken.
Helaas voor haar rolde ze daarbij de handdoek weer op :mrgreen:
Een van de andere honden vond het handiger om de handdoek vast te pakken en uit te schudden :smile:
Heel slim :ok:
Afbeelding
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Wat een leuke dingen worden er gedaan :ok: .
En lekker veel afwisseling, voor hond en baas.
De 'rond' oefening heb ik met Kaiou ook geleerd. Hij vindt het erg leuk om te doen. Omdat hij, behalve op de training, altijd aan een lange lijn zit kan hij inmiddels de oefening 2 kanten op. Linker hand wijzen is met de klok mee rond en rechter hand wijzen is tegen de klok in rond. Nu nog trainen op de commando's 'links rond' en 'rechts rond' zonder wijzen.
Ik denk dat ik dat met die handdoek thuis eens ga proberen aan te leren. Weer een nieuw denkspelletje :ok:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik vind dat onwijs leuk klinken :ok:
Bij welke club is dat, dan kan ik mensen van onze kc er misschien op wijzen, als ze het nog niet kennen?
Lijkt me echt een ontzettend leuke sport om te doen :ok:
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Dat klinkt allemaal wel heel erg leuk! :ok:
ranetje
Zeer actief

Frenk schreef:Ik vind dat onwijs leuk klinken :ok:
Bij welke club is dat, dan kan ik mensen van onze kc er misschien op wijzen, als ze het nog niet kennen?
Lijkt me echt een ontzettend leuke sport om te doen :ok:
Dit is bij Nicky Gootjes www.gedragscentrum-samenspel.nl in Apeldoorn-Zuid.

Kennemerland is toch net begonnen met Ralley-O?
Ik denk dat je mijn cursus het beste kunt vergelijken met sport en spel van de KCK. (Of wordt dat niet meer gegeven?). Het is voornamelijk bedoeld om lekker met je hond bezig te zijn en onderhand werk je eigenlijk ongemerkt aan steadyness en je stimuleert de hond om na te denken :wink:
Bij ons worden alleen veel meer attributen gebruikt in vergelijking met de sport en Spel van de KCK zoals o.a. die beddespiraal.
Het terrein is standaard gemeubileerd met die "puin berg" en een watertje en boomstammen enz.

Het is grappig dat je nu ziet hoe vast Rana, na 9 jaar G&G en jachttraining, zit in bepaalde patronen.
Nieuwe dingen vindt ze eerst nogal vreemd.
Misschien ook mede door haar leeftijd hoor je haar hersens af en toe knersen :mrgreen: :smile:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:die oefening waarbij je haar om die pyloon heen moet sturen, heeft dat een bepaald nut of is het meer een bezigheids-kunstje :mrgreen: ?
Het was een krukje 8) en tsja.........bezigheid zullen we maar zeggen.
Als kan je het ook dirigeren noemen natuurlijk als de afstand groter wordt :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”