Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een soort van hotspot? *Toch even bij de DA geweest*

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Een soort van hotspot? *Toch even bij de DA geweest*

Ongelezen bericht door Tamara. »

Gister voelde ik bij Bowie haar staart een hele dikke klonterige plek zitten wat gigantisch stonk dus ik was in de veronderstelling dat ze ergens in had liggen rollen :kotz:

Hop, Bowie met haar kont onder de douche en toen kwam ik erachter dat het een hele dikke korst was met een diameter van ongeveer 3cm :N:

Ze beet zich de afgelopen paar dagen wel meer dan normaal maar ik dacht dat het kwam omdat ze op dit moment in de rui is. Niet dus. Hmmm, hoe gaan we dit varkentje wassen :denken: Shampoo eruit gespoeld en morgen bij daglicht dus verder kijken.

Vandaag de plek des onheils beter bekeken en ze heeft dus 2 van die vieze plekken bij haar staart aanzet. Omdat ze op haar kont heel dik en in elkaar gekruld haar heeft is het niet makkelijk te bekijken maar ik heb zoveel mogelijk haar rondom die plekken weggeknipt en wat geschoren en met warm water de korsten los proberen te weken.
Normaal gesproken zou ik het zo laten maar rondom die plekken stonk het behoorlijk en zag er iets 'smetterig' uit met wondvocht en wat groene pus :(:

Onder de korst ziet het er redelijk goed uit, niet vurig, meer sompig, wittig vlees. Hopelijk is dit een goed teken?

Om de plekken in te drogen heb ik er maizena opgedaan en als de plek straks droog is ga ik het voorzicht kammen. De maizena eruit kammen en de rest luchtig proberen te houden.

Het lijkt me niet een echte hotspot maar wel een broertje of een zusje :boos:

Is er verder wat ik nog kan doen na het uitborstelen van de maizena of lekker zo laten en in de gaten houden?
Laatst gewijzigd door Tamara. op 27 jan 2009 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik weet niet of daarvoor de vacht voldoende van de plek is, maar bij Frenk's hotspot werkte groene leem zalf heel goed.

Succes!
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zorgen dat ze eraf blijft :wink:

Kan inderdaad wel een soort hotspot zijn, eentje die al aan het 'indrogen' was zeg maar. Saar had dat een tijdje geleden en dat werd ook zo'n beetje pusserig groene korst achtig iets.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Frenk schreef:Ik weet niet of daarvoor de vacht voldoende van de plek is, maar bij Frenk's hotspot werkte groene leem zalf heel goed.

Succes!
Dat gedeelte moet dan zeke helemaal haarloos zijn, of niet?

Heb veel in huis maar groene leem zal weer net niet :roll:

Maarre, welkom terug :wink:
Tamara.
Zeer actief

Moos schreef:Zorgen dat ze eraf blijft :wink:

Kan inderdaad wel een soort hotspot zijn, eentje die al aan het 'indrogen' was zeg maar. Saar had dat een tijdje geleden en dat werd ook zo'n beetje pusserig groene korst achtig iets.
Nu ik het weet, blijf ik er met argusogen bovenop zitten zodat ze niet gaat bjiten.
Vorige week heb ik haar zeer uitgebreid geborsteld en toen heb ik niets gezien of gevoeld.

Heb jij bij Saar die plek zo laten zitten? Bij Bowie heb ik het idee dat die korst is gaan jeuken en dat ze daardoor zo is gaan bijten en dat het daardoor weer zo is gaan smetten en stinken.
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

De plek rondom de wond kort knippen, niet scheren, dat geeft alleen maar meer irritatie. De wond schoonmaken met betadine en vervolgens kun je er 3 maal daags Hydrocortiderm of Vetaderm (verkrijgbaar bij de dierenarts) opsmeren.
Laatst gewijzigd door MoniqueDM op 24 jan 2009 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Tamara. schreef:
Heb jij bij Saar die plek zo laten zitten? Bij Bowie heb ik het idee dat die korst is gaan jeuken en dat ze daardoor zo is gaan bijten en dat het daardoor weer zo is gaan smetten en stinken.
Ik heb bij Saar met hydrocortiderm gesmeerd een dag of 3-4 :wink:
Ik denk dat die korst 'trekt', Saar had hem ook op de bovenkant van haar staart, en toen het een korst begon te worden ging ze ook raar lopen zo van "er zit iets op mijn gat!" :mrgreen: :wink:
Ik heb haar toen 's nachts een kap om gedaan (had ik nog liggen omdat Moos vaak hotspots had), want 's nachts knauwde ze er elke keer lekker aan als ik lag te slapen...en al sliep ze op bed, ik werd toch elke keer te laat wakker :boos: :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Tamara. schreef:
Frenk schreef:Ik weet niet of daarvoor de vacht voldoende van de plek is, maar bij Frenk's hotspot werkte groene leem zalf heel goed.

Succes!

Bij Frenk was het niet helemaal haarloos (want scheren was echt geen optie op zo'n open plek :N:) Maar wel zo kort mogelijk geknipt.
Drogen met maizena werkt ook prima.
Alleen eraf blijven en dan die plek, dat lijkt me best lastig. Hoe hou je een hond bij z'n staart weg 's nachts?
Dank je. :wink:
Laatst gewijzigd door Frenk op 24 jan 2009 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Frenk schreef:
Tamara. schreef:

Succes!

Bij Frenk was het niet helemaal haarloos (want scheren was echt geen optie op zo'n open plek :N:) Maar wel zo kort mogelijk geknipt.
Alleen eraf blijven en dan die plek, dat lijkt me best lastig. Hoe hou je een hond bij z'n staart weg 's nachts?
Met een kap om :wink:

Welkom terug trouwens! :ok:
Laatst gewijzigd door Moos op 24 jan 2009 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram heeft drie weken geleden een flinke plek op z'n staart gehad. Ik heb er ook maizena op gedaan en hij heeft 's nachts op bed geslapen om te voorkomen dat hij er aan zou gaan zitten. Het was toen vrij snel mooi droog met korstjes. Hij bleef er toen ook af.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:Welkom terug trouwens! :ok:
Dank! :mrgreen:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Frenk schreef:
Tamara. schreef:

Succes!

Dank je. :wink:

Nee, nee, ik het de haren rondom de plek een beetje weggeschoren. De haren die onder de korsten zaten en op de plek heb ik zo kort mogelijk geknipt :wink:

Een kap heb ik niet in huis net zo min als hydrocortiderm. Ik laat het voor het weekend even zoals ik het nu gedaan heb en kijk ik maandag wat ik verder doe.

Een kap bij Bowie zou ik niet snel doen, die verzet geen stap meer ben ik bang :roll: :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Tamara. schreef:
Een kap heb ik niet in huis net zo min als hydrocortiderm. Ik laat het voor het weekend even zoals ik het nu gedaan heb en kijk ik maandag wat ik verder doe.
Kan best nu ook al gewoon genezen; soms blijven ze er uit zichzelf ook wel vanaf op een gegeven moment :wink:
Een kap bij Bowie zou ik niet snel doen, die verzet geen stap meer ben ik bang :roll: :mrgreen:
Saar vind het ook heel erg niet leuk. Die moet ik met kap op bed tillen, en haar in een goede positie neerleggen, en zo vind ik haar dan nog als ik wakker wordt 's nachts...
Maar ondanks dat ze dus altijd al op bed slaapt zat ze er toch aan. Als ze echt graag willen lukt het zo ook om toch te knabbelen terwijl je er niet wakker van wordt schijnbaar...
Ik heb het nog geprobeerd met een rompertje enzo, maar dat werkt dus niet bij de staart/kont kwam ik achter.

Maar, ik heb het ook weleens zonder kap kunnen doen bij hotspots, dus het kan ook best dat Bowie er zo al genoeg af blijft :ok: :wink:
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Mijn ervaring is dat maizena heel goed werkt. Sudocreme werkt ook goed, maar dat zou ik gaan gebruiken als de plek al vrij droog is.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zou er geen hydrocortiderm opsmeren, dat is echt (hormonen)troep en de huid wordt daar heel dun van. je kunt beter morgen bij de apotheek of bij je da (kunnen ze bestellen) fucidinzalf halen, dit is een antibioticazalf. als je dit erop smeert is het meestal de volgende dag al droog en dicht. voor nu idd goed schoon en droog houden.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Ik zou bijna denken dat die korsten bij Bowie op haar rug een stel konijnen zijn want het heeft zich behoorlijk uitgebreid, zowel in aantal als in omvang :N:

Dus niet meer zelf dokteren maar vanavond naar de dierenarts geweest. De jeuk was ook echt ondraaglijk voor d'r en dat vind ik echt onzettend sneu om te zien :(:
Ze heeft antibiotica gekregen en prednison en dat laatste ook om voor haar de jeuk te minderen. Waardoor het zo kapot is, is zo op het eerste gezicht lastig te achterhalen :19:

Fien is ook meteen mee geweest want die heeft natuurlijk weer iets aparts :roll: Haar ene mondhoek is kapot, niet de hoek zelf maar de lip zelf van de hoek. Net alsof ze een gesprongen lip heeft van droogte zoals bij mensen. Het stukje, zowel boven als onder is helemaal roze en in het midden zit een soort van sneetje wat echt gesprongen is en dat is een beetje vleesig rood :denken: Lastig uit te leggen maar dierenarts wil er voor nu niets aan doen en ik moet het goed in de gaten houden. Ze heeft er verder ook geen last van maar raar vind ik het wel :19:

Ach ja, zo blijven we een beetje bezig :mrgreen:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ze houden je wel van de straat. :N: hoe komt bowie daar nou weer aan. gek beest. ik hoop maar dat het snel overgaat.

en dan fien. als het eenmaal kapot is, is een mondhoek (bekhoek klinkt raar) wel iets wat lastig geneest omdat het steeds weer open kan springen. hopelijk word het niet erger.

beterschap voor de dames!
Zoek stok!
Zeer actief

Beterschap voor de dames!!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Goed dat je geweest bent!
Met die laatste hotspot kreeg Saar ook een, naar ik aanneem, prednison injectie. Hielp ook heel goed, en als ze zo gek worden van de jeuk is dat wel fijn! Ab kreeg ze inderdaad ook.

Beterschap voor beide dames!
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Moos schreef:
Tamara. schreef:
Ik heb bij Saar met hydrocortiderm gesmeerd een dag of 3-4 :wink:
:
Chello heeft ook ooit eens zoiets gehad. OOk met die hydrocortiderm zalf gesmeerd een paar dagen toen was het ook zo weer weg.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

hmmm lees dat je bij de DA geweest ben.
Vervelend als ze zo'n ontzettende jeuk hebben.

Hopen dat de medicijnen hun werk gaan doen.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Vervelend zeg, beterschap met je meiden.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Had de da trouwens geen enkel vermoeden hoe die plekken op de staart zo snel konden toenemen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Had de da trouwens geen enkel vermoeden hoe die plekken op de staart zo snel konden toenemen?
Zoals ik het heb begrepen kan dat vrij rap gaan bij zulke plekken :19: Een hotspot wat hij als voorbeeld aanhaalde is ook binnen een mum van tijd van een klein plekje naar een uitgegroeid tot veel groter.

Hij heeft wel gekeken of ze misschien vlooien :N: heeft want dat is volgens hem niet raar ook al is het koud. Verder zag het er goed uit dus misschien is het wel heel onschuldig begonnen wat ik in eerste instantie niet heb opgemerkt :boos:
Zoek stok!
Zeer actief

Ik had het bij Brams staart ook pas laat door. Die honden van ons hebben zoveel vacht dat je iets pas opmerkt als het groot is. Zo heb ik vorige week nog een extra geschampte bijtwond ontdekt bij z'n borst. Terwijl ik dacht dat dat ik hem goed gecheckt had.

Voel je niet schuldig dus :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik had het bij Brams staart ook pas laat door. Die honden van ons hebben zoveel vacht dat je iets pas opmerkt als het groot is. Zo heb ik vorige week nog een extra geschampte bijtwond ontdekt bij z'n borst. Terwijl ik dacht dat dat ik hem goed gecheckt had.

Ik voelde me even echt een slechte hondenbaas en kon mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik het niet eerder heb ontdekt terwijl ik naar mijn idee haar goed had nagekeken op rare plekjes :boos:

Bram had dus nog meer schade? Ze hebben 'm dan toch wel even goed te pakken gehad. Hij ligt niet van kop tot kont open maar helemaal ongeschonden is hij er niet vanaf gekomen.
Frenk
Zeer actief

Tamara. schreef:
Zoek stok! schreef:Ik had het bij Brams staart ook pas laat door. Die honden van ons hebben zoveel vacht dat je iets pas opmerkt als het groot is. Zo heb ik vorige week nog een extra geschampte bijtwond ontdekt bij z'n borst. Terwijl ik dacht dat dat ik hem goed gecheckt had.

Ik voelde me even echt een slechte hondenbaas en kon mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik het niet eerder heb ontdekt terwijl ik naar mijn idee haar goed had nagekeken op rare plekjes :boos:
Ach nee joh... Ik heb Frenk's hotspot ook pas ontdekt toen hij al zo groot was als een rijksdaalder. Maar volgens de DA kon hij dat prima in een nachtje bij elkaar gekrabt hebben. Volgens haar kan dat echt razendsnel gaan. Voor je er erg in hebt zit er een vieze prutterige wond :N:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Dat zijn inderdaad vervelende plekken. Billy heeft er vroeger ooit eens een gehad (warme zomer) maar de hond van mijn zus heeft ze heel vaak.
Worden ze altijd veroorzaakt door jeuk eigenlijk?
Zou het dan - als het bij de staart zit - nog iets met anaalklieren te maken kunnen hebben?

Hoop iig dat zowel Bowie als Fien (heeft ze niet op lang op een bot oid gekauwd?) snel beter worden!
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Rami schreef:Dat zijn inderdaad vervelende plekken. Billy heeft er vroeger ooit eens een gehad (warme zomer) maar de hond van mijn zus heeft ze heel vaak.
Zou het dan - als het bij de staart zit - nog iets met anaalklieren te maken kunnen hebben?

Hoop iig dat zowel Bowie als Fien (heeft ze niet op lang op een bot oid gekauwd?) snel beter worden!
Volgens die DA waar ik toen was komt het door jeuk en doorkrabben/likken. En waar die jeuk dan weer door komt, dat kan verschillen.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Rami schreef:Dat zijn inderdaad vervelende plekken. Billy heeft er vroeger ooit eens een gehad (warme zomer) maar de hond van mijn zus heeft ze heel vaak.

Anaalklieren zijn bekeken en zelfs uitgedrukt maar dat zag er keurig uit. Af en toe iets meer bot geven en ze worden vanzelf wel uitgedrukt :mrgreen:

De grootste plek zit trouwens meer op haar rug, ongeveer 10cm van haar staartaanzet vandaag maar er zitten er een aantal rond haar staartaanzet :19: Of het altijd door jeuk veroorzaakt wordt durf ik je niet te vertellen. Ik denk wel dat jeuk een groot aandeel heeft in het verdere verloop van zo'n plek.

En Fien haar plek? Ik heb onderhand alles al bedacht waardoor het zou kunnen komen. Het is ook zo'n raar plekje :19: Net of bij haar mondhoek opeens het pigment weg is met een snee erin :denken: Bijzondere hond, bijzondere dingen :mrgreen:
Ik had zelfs bedacht dat ze met haar mondhoek aan het ijs vastgeplakt heeft gezeten en het heeft losgetrokken op de een of andere manier. Ik ben bang dat ik er nooit achter zou komen als het inderdaad gewoon een wondje is :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”