Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vlees van de slagerij

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

chant
Zeer actief

vlees van de slagerij

Ongelezen bericht door chant »

Ik ben vandaag naar de slagerij hier op t dorp geweest voor vlees voor de honden. ze hadden nu jammer genoeg net veel wegggegooit, maar heb toch wat mee gekregen en mag elke zaterdag alle restjes enzo ophalen :mrgreen: Wil dat wat invriezen en ze elke dag wat geven.
Nu heb ik alleen geen idee wat de honden mogen hebben, hoeveel ze mogen en of ik bv een brokken maaltijd moet overslaan als ze een stuk vlees op hebben.

Afbeelding
Nu heb ik dit meegekregen, dus zal de volgende x wel net zoiets zijn, alleen wat meer.

Wie kan mij helpen? :mrgreen:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: vlees van de slagerij

Ongelezen bericht door Rami »

Zo te zien zijn het allemaal stukken worst/hammen/vleeswaren/spek en zo? Dat zou ik zelf ieder geval niet geven als volwaardige maaltijd.
Mocht je (rauw) vlees willen gaan voeren, lees dan eerst het bottendocument hier in het voedingsforum even. :ok:

Edit: quote met foto weggehaald, was nergens voor nodig... :wink:
Laatst gewijzigd door Rami op 27 jan 2009 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

ik zou niets van wat er op de foto staat geven. ik zie een heel hard bot (te hard om aan je hond te geven) en resten gekruide worst, waar ongetwijfeld ook varkensvlees in zal zitten. als ik jou was zou ik me goed in lezen in het vers voeren, dat kan hier maar er zijn ook genoeg specifieke fora waar je je aan kunt melden.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Hutsje schreef:ik zou niets van wat er op de foto staat geven. ik zie een heel hard bot (te hard om aan je hond te geven) en resten gekruide worst, waar ongetwijfeld ook varkensvlees in zal zitten. als ik jou was zou ik me goed in lezen in het vers voeren, dat kan hier maar er zijn ook genoeg specifieke fora waar je je aan kunt melden.
Aha, is het toch een bot? (dat laatste, of een na laatste stuk). Ik dacht dat het een ham was en een stuk rookvlees. :wink:
Maar idd als het bot is, is het veel te hard.
Afbeelding
chant
Zeer actief

Ongelezen bericht door chant »

bedankt voor jullie reacties.

Die laatste 2 zijn inderdaad botten. de slager zei dat honden die altijd erg lekke vonden :roll:

Ik heb verder niet echt plannen om alleen maar (rauw) vlees te voeren, maar zo af en toe leek me wel lekker voor ze. ze krijgen nu om de paar dagen smuldier, vinden ze ook heerlijk.

Wel erg jammer dat niks van dit alles goed voor ze is:(
Hutsje
Zeer actief

je kunt ze beter bijvoorbeeld kippenvleugeltjes geven ;). daarmee kan je ook een maaltijd vervangen. of (rund)spiervlees, kipfilet, etc. of pens natuurlijk.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Er zijn genoeg dingen die een slager overheeft en die je kunt gebruiken voor je honden, maar je moet ze dan wel even zeggen wat je wel en wat je niet kunt gebruiken ;)

Als hij zelf uitbeent zijn er genoeg dingen die hij apart kan houden.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Hutsje
Zeer actief

Marjoleine schreef:Er zijn genoeg dingen die een slager overheeft en die je kunt gebruiken voor je honden, maar je moet ze dan wel even zeggen wat je wel en wat je niet kunt gebruiken ;)

Als hij zelf uitbeent zijn er genoeg dingen die hij apart kan houden.
ik vraag me af hoe je daarbij komt? kan best zijn dat jouw slager dingen over heeft maar hier in de buurt hebben ze echt niks over hoor. van afsnijdsels wordt gehakt gemaakt en andere dingen gaan de worst in :19: .
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:ik vraag me af hoe je daarbij komt? kan best zijn dat jouw slager dingen over heeft maar hier in de buurt hebben ze echt niks over hoor. van afsnijdsels wordt gehakt gemaakt en andere dingen gaan de worst in :19: .
Het hangt dan waarschijnlijk van de slager af?

Ik had voorheen een slager die zachte botten apart hield (ribdelen met kraakbeen en zo), en allerlei afsnijdsels.
Ik heb ook een tijdje in de buurt van een zelfslachter gewoond, dat was ideaal!
Maar ik geloof dat die er nauwelijks meer zijn :(

Islamitische slagers hebben wel veel over volgens mij?
Maar die heb ik hier niet in de buurt, dus daar heb ik geen ervaring mee.

Afbeelding

Hutsje
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Hutsje schreef:ik vraag me af hoe je daarbij komt? kan best zijn dat jouw slager dingen over heeft maar hier in de buurt hebben ze echt niks over hoor. van afsnijdsels wordt gehakt gemaakt en andere dingen gaan de worst in :19: .
Het hangt dan waarschijnlijk van de slager af?

Ik had voorheen een slager die zachte botten apart hield (ribdelen met kraakbeen en zo), en allerlei afsnijdsels.
Ik heb ook een tijdje in de buurt van een zelfslachter gewoond, dat was ideaal!
Maar ik geloof dat die er nauwelijks meer zijn :(

Islamitische slagers hebben wel veel over volgens mij?
Maar die heb ik hier niet in de buurt, dus daar heb ik geen ervaring mee.
er worden ghier veel ribvetjes gegeten dus die zijn ook niet over. ik bedoelde juist te zeggen dat het van de slager afhangt, maar de meeste krijgen het klant en klaar aangeleverd. meer kans bij een islamitische slager idd, maar die heb je hier helemaal niet. het beste kan je naar slachterijen gaan.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

chant schreef:bedankt voor jullie reacties.

Die laatste 2 zijn inderdaad botten. de slager zei dat honden die altijd erg lekke vonden :roll:

Ik heb verder niet echt plannen om alleen maar (rauw) vlees te voeren, maar zo af en toe leek me wel lekker voor ze. ze krijgen nu om de paar dagen smuldier, vinden ze ook heerlijk.

Wel erg jammer dat niks van dit alles goed voor ze is:(
Ik vind je idee wel heel goed, maar een slager heeft jammer genoeg geen idee wat goed is voor honden!
Ook als je je honden wilt verwennen met een "tussendoortje" is het van belang dat je iets geeft waar ze wat aan hebben en niet iets waar ze schade aan oplopen!

Alles wat rauw / deels rauw is waar vaarkensvlees inzit (ook dus vleeswaren, spek e.d.) WEG ermee; dat kan potentieel dodelijk zijn (voor de hond).
Alles wat een groot hard bot is, al dan niet rauw / bewerkt: weg ermee, te groot, te hard.

Lees je goed in (hier en op een versvleesforum) over wat wel en niet kan!

Kijk, hier krijgen ze ook wel 's een frummeltje vleeswaren puur voor het lekker, maar NIET als daarin rauw varkensvlees is verwerkt.

Ja, het kan dus kwaad als je niet precies weet wat je geeft ;-) ook al wil je het maar voor het lekker doen. Kijk, dat een hond een keer de "variant" op een pizza krijgt, daar zul je me niet over horen ;-) maar hij kan tanden afbreken op harde botten en bepaalde dingen zijn toch gewoon slecht voor 'm... en DAT is dan wel belangrijk om te weten!

Ga niet op je slager af, maar vraag hier en/of op een rauw-forum.

Suzanne
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ach gos, denk je een mooi dealtje te hebben met je slager, krijg je de restanten van bewerkte producten. :mrgreen:
Wellicht maar even uitleggen dat het jou alleen om de echt rauwe vleesrestanten gaat van rund, kalf, kip en lam. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
~Suzanne~
Zeer actief

Inge O schreef:
Hutsje schreef:en resten gekruide worst, waar ongetwijfeld ook varkensvlees in zal zitten.
Suzanne123 schreef: Alles wat rauw / deels rauw is waar vaarkensvlees inzit (ook dus vleeswaren, spek e.d.) WEG ermee; dat kan potentieel dodelijk zijn (voor de hond).
is dit nu nóg steeds niet naar fabelland verwezen :denken: ?

wat op de foto te zien is zou ik ook niet geven als volwaardige maaltijd, maar als extraatje zou ik ze er heerlijk laten van genieten hoor :ok: .
Nee, ik zie geen reden om Aujerzky (onbekend of dit de juiste spelling is) naar Fabelland te verwijzen.
De kans DAT er wat gebeurd aan besmetting is idd zeer klein, maar ALS het gebeurd gaat de hond dood; er is geen kruid tegen gewassen.

Ik neem dus geen enkel risico!

Suzanne
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

hier krijg ik dat ook vaak mee van de beenhouwerij. De honden smullen er elke keer opnieuw weer van :ok:

het zijn ideale stukjes ook om te gebruiken tijdens het speuren :mrgreen:

Aujeszky... tgoch, ik ga nu ook geen koteletten beginnen voeren aan de honden, maar een stuk salami of velletjes van de ham,... krijgen ze toch echt wel hoor, zeker als ik het voor niets gekregen heb :pffff:

Belgie en nederland zijn allang Aujeszky vrij en eindelijk moeten we zelfs niet meer vaccineren tegen Aujeszky :cheer:

Het is zo een beetje de 'ik castreer mijn hond want ik wil geen baarmoeder kanker' waarbij de kans op baarmoederontsteking groter is dan de kans op Aujeszky denk ik.
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Suzanne123 schreef: Nee, ik zie geen reden om Aujerzky (onbekend of dit de juiste spelling is) naar Fabelland te verwijzen.
De kans DAT er wat gebeurd aan besmetting is idd zeer klein, maar ALS het gebeurd gaat de hond dood; er is geen kruid tegen gewassen.

Ik neem dus geen enkel risico!

Suzanne
dan kan jij nooit vers aan je hond geven zeker niet gaan BARFen want je weet nooit of er ook maar een sprankje varkensvlees aan een mes is blijven zitten of er een vliegend varken door de zaak is gevlogen :roll:

laat jij je hond wel spelen met een tennisbal?? ken je daar de risico's van?? [sorry even offtopic :evil: ]
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Inge O schreef:
doe vooral, maar dat moet nog geen reden zijn om anderen met foute info op te zadelen.
aujeszky komt hier niet meer voor, niet bij varkens dus al helemaal niet bij honden. jij hebt op het ogenblik waarschijnlijk evenveel kans om hondsdolheid te krijgen via een vleermuis als jouw hond de kans heeft om aujeszky te krijgen via een varken - blijf jij ook de hele zomer binnenshuis uit voorzorg?
Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar ik krijg niet gegarandeerd dat het varkensvlees wat ik HIER koop ook daadwerkelijk "van hier" is, dus ik neem het risico niet. Waarom zou ik iemand anders het risico wel laten lopen?

Suzanne
Hutsje
Zeer actief

nederland is nog steeds NIET aujeskivrij hoor :19: . en dan daarbij, IK voer het zelf niet, een ander moet dat helemaal voor zich weten. een reden om het niet te voeren is ook omdat ik het te vet vind. en gekruid vlees geef ik zowieso niet. of is dat ook weer overdreven? :19:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Voor een hond vind ik niet snel iets te vet.
Vis is over het algemeen heel wat vetter trouwens.

En volgens mij is Nederland wel degelijk Aujeszki-vrij. Er hoeft inderdaad niet meer gevaccineerd te worden.
Dus waar komt het vandaan dat dat niet zo zou zijn? :denken:

edit: aanvulling

Afbeelding

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Hutsje schreef:nederland is nog steeds NIET aujeskivrij hoor :19: . en dan daarbij, IK voer het zelf niet, een ander moet dat helemaal voor zich weten. een reden om het niet te voeren is ook omdat ik het te vet vind. en gekruid vlees geef ik zowieso niet. of is dat ook weer overdreven? :19:
Ja :pffff: Jessica de overdrijvert :tong: :smile:

Voor wat betreft gekruid vlees vind ik salami daar niet onder vallen :wink: En ik zou het ook gerust aan mijn honden geven al die afsnijsels van vlees en vleeswaren wat gewoon bewerkt is.
Maar ik ben misschien sowieso wat makkelijker met dingen geven en niet alles volgens het boekje. Eigenlijk klooi ik gewoon maar wat aan :mrgreen:

En om nogmaals te onderstrepen dat je overdrijft even dit artikeltje
http://www.hendrix-utd.nl/dealerbedrijv ... 2-270.html

sorry, ben in een baldadige bui
Hutsje
Zeer actief

Tamara. schreef:
Hutsje schreef:nederland is nog steeds NIET aujeskivrij hoor :19: . en dan daarbij, IK voer het zelf niet, een ander moet dat helemaal voor zich weten. een reden om het niet te voeren is ook omdat ik het te vet vind. en gekruid vlees geef ik zowieso niet. of is dat ook weer overdreven? :19:
Ja :pffff: Jessica de overdrijvert :tong: :smile:

Voor wat betreft gekruid vlees vind ik salami daar niet onder vallen :wink: En ik zou het ook gerust aan mijn honden geven al die afsnijsels van vlees en vleeswaren wat gewoon bewerkt is.
Maar ik ben misschien sowieso wat makkelijker met dingen geven en niet alles volgens het boekje. Eigenlijk klooi ik gewoon maar wat aan :mrgreen:

En om nogmaals te onderstrepen dat je overdrijft even dit artikeltje
http://www.hendrix-utd.nl/dealerbedrijv ... 2-270.html

sorry, ben in een baldadige bui
ooooh, nét, sinds 1 januari 2009. nét dan, ok. das mooi. maar dan nog, ik vind het dus te vet :pffff: . overdreven he :pffff: . en gekruid vlees, dat gaat hier naar de kippen, dat krijgen de honden dus niet.
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Marjoleine schreef:Voor een hond vind ik niet snel iets te vet.
Vis is over het algemeen heel wat vetter trouwens.

En volgens mij is Nederland wel degelijk Aujeszki-vrij. Er hoeft inderdaad niet meer gevaccineerd te worden.
Dus waar komt het vandaan dat dat niet zo zou zijn? :denken:

edit: aanvulling
nou, dat dat dus pas nét zo is?

en vette vis geef ik dus wel, maar dat is ook niet te vergelijken met varkensvet.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Hutsje schreef:[

ooen gekruid vlees, dat gaat hier naar de kippen, dat krijgen de honden dus niet.
waarom wel naar de kippen??
krijg je dan geen gekruide eitjes? :19:
hier krijgen ze wel gekruide dingen, vooral de bonenschotels of hachee is favoriet! :mrgreen: en geen racekak of winden :pffff: :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

ien schreef:
Hutsje schreef:[

ooen gekruid vlees, dat gaat hier naar de kippen, dat krijgen de honden dus niet.
waarom wel naar de kippen??
krijg je dan geen gekruide eitjes? :19:
hier krijgen ze wel gekruide dingen, vooral de bonenschotels of hachee is favoriet! :mrgreen: en geen racekak of winden :pffff: :wink:
vogels kunnen daar prima tegen en zijn er gek op ;). nee, heerlijke eitjes hier altijd. mijn papegaaien krijgen ook rode pepers ;). de kippen krijgen alles, ook vleeswaren die over de datum zijn ed.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef: nou, dat dat dus pas nét zo is?
Welnee, al heel lang! Maar dat zeggen ze natuurlijk niet ;)

Alleen dat vaccineren is nog maar net, maar dat doen ze pas de hemel mag weten hoe lang nadat een land al vrij is, want steljevoordat :blah:
Maar het was allang!
Alleen die officiële status is nieuw.
Er werd als sinds '93 geënt.
En er is al sinds 1-1-2007 een vaccinatieverbod.

En omdat ze als de dood zijn deze status te verliezen zitten ze als haviken er bovenop, met testen en steekproeven en zo.
Dus nee, voor Aujeszki ben ik niet bang, hoor ;)

Afbeelding

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Betekent dat dat jullie de honden ook daadwerkelijk rauw varkensvlees geven?
Ik weet van een collega fokker uit Zweden dat die wel varkensvlees voert, maar volgens mij is Zweden absoluut aujeszky vrij....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
ien
Erelid
Contacteer:

fes/lou schreef:Betekent dat dat jullie de honden ook daadwerkelijk rauw varkensvlees geven?
Ik weet van een collega fokker uit Zweden dat die wel varkensvlees voert, maar volgens mij is Zweden absoluut aujeszky vrij....
ja, want voordat ik ooit gehoord had over aujeszky kregen mijn honden 10 jaar geleden al varkenspoten ,ribben enz tijdens mijn verblijf in Duitsland , ik was de hemel te rijk wat een aanbod aan botten.
Later door de waarschuwingen en ik er nog niet zo veel over wist wat voorzichtiger geworden.

Paar weken terug in super in Duitsland om botten gevraagd, lag ook gewoon en koelgedeelte bij ander vlees, rund enz..en gevraagd of dit ook voor de hond is.
Zegt mevr heel vriendelijk..als u het koopt moet u zelf weten wat u er mee doet..suppe machen oder für die hund, ist mir egaal
:roll:
want alle hunden fressen diese knudell..en ik lees toch nergens massale sterfte van honden ook niet op barf.de :roll:

en nogmaals..de Duitsers vinden he tlinker om rundervlees en botten aan hun honden te geven dan varkens..ivm gekke koeienziekte, ze eten het zelf ook bijna niet.

Deze reactie krijg je als je zegt meer rund te eten dan varkensvlees :O:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Inge O schreef:
Hutsje schreef: maar dan nog, ik vind het dus te vet :pffff: . overdreven he :pffff: . en gekruid vlees, dat gaat hier naar de kippen, dat krijgen de honden dus niet.
hier snap ik dus echt geen hol van :19: . te vet?? honden doen het p r i m a op vet, je moet je toch echt eens wat verdiepen in basisvoedingsleer - als het nodig is kunnen ze tot 50% van hun calorieën uit vet halen zonder enig nadeel (wat wij zelf wel zouden hebben). en natuurlijk mag het dan dierlijk vet zijn, waarom niet? wat een rare manier van denken, de eiwitten zouden dierlijk moéten zijn, maar dierlijke vetten mogen plots niet :denken: ?
en wat die kruiden betreft : dat vind ik toch zó'n onzin - je leest het hier zo vaak van dit mag niet en dat mag niet want al dat zout en al die kruiden :blah: - welk abnormaal lichaam denken mensen eigenlijk dat honden hebben? wij hebben geen last van kruiden, kippen hebben geen last van kruiden maar ohh weee, niét aan een hond geven hoor :N: .......

(even voor de duidelijkheid : ik heb het hier dus niet over het soort oosterse kruiden waar je lijf een week van in brand staat).
je hoeft tegen mij echt niet te zeggen dat ik me moet verdiepen in de hondenvoedingsleer :19: . IK vind varkensvlees te vet dus dat geef ik niet. MIJN honden hebben niet zoveel vet nodig, een paar hebben aanleg om snel dik te worden. om die reden geef ik ook de geitenribben van het islamcenter niet, IK vind ze te vet en geef mijn honden liever spiervlees. ik geef ze echter wel hele geiten, daar zit ook wel wat vet aan maar dat zijn geen klompen vet. dat wil niet zeggen dat mijn honden nooit ver krijgen, aan de pens zit ook vet en dat laat ik zitten. aan het rundvlees dat ze krijgen zit ook vet en dat haal ik ook niet (allemaal) weg.
dat JIJ jouw honden in de winter bijvoert met weet ik veel wat voor vet omdat ze anders te dun worden moet jij zelf weten. ik doe dat niet, ik geef ze -als dat nodig is- liever wat meer van hun normale voer.
over de kruiden: IK geef het niet. wat een ander doet moet hij zelf weten. daar beoordeel ik een ander niet op en ik vind het niet prettig dat een ander dat wel bij mij doet. :19: . dus dat JIJ dat toch zó'n onzin vindt :blah: moet je helemaal zelf weten. ik geef het niet, klaar.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Hutsje schreef:[ wat een ander doet moet hij zelf weten. daar beoordeel ik een ander niet op en ik vind het niet prettig dat een ander dat wel bij mij doet. :19: .
heb je gelijk in want dan komen we gewoon terug op een punt waar alles om draait..
De meeste van ons kennen de voedingsbehoeft goed genoeg om daar naar te voeren.
Ik heb de mazzel dat mijn hond [Blanca] zelf aangeeft wat haar behoefte is..is het te vet dan vreet ze het gewoon niet..en meer van dat soort signalen..voor mij makkelijk :wink:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

ien schreef:
Hutsje schreef:[ wat een ander doet moet hij zelf weten. daar beoordeel ik een ander niet op en ik vind het niet prettig dat een ander dat wel bij mij doet. :19: .
heb je gelijk in want dan komen we gewoon terug op een punt waar alles om draait..
De meeste van ons kennen de voedingsbehoeft goed genoeg om daar naar te voeren.
Ik heb de mazzel dat mijn hond [Blanca] zelf aangeeft wat haar behoefte is..is het te vet dan vreet ze het gewoon niet..en meer van dat soort signalen..voor mij makkelijk :wink:
één van mijn honden krijgt pukkels op de kin als ik te vet voer geef, een andere wordt er gewoon dik van. maar dat zal ook vast wel weer overdreven zijn :blah: :19: .
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Inge O schreef:
Hutsje schreef: ik zou niets van wat er op de foto staat geven. ik zie een heel hard bot (te hard om aan je hond te geven) en resten gekruide worst, waar ongetwijfeld ook varkensvlees in zal zitten. als ik jou was zou ik me goed in lezen in het vers voeren, dat kan hier maar er zijn ook genoeg specifieke fora waar je je aan kunt melden.
ik lees bovenstaande toch echt als een advies aan ts en niet als een beschrijving wat jouw honden wel of niet nodig hebben. mét de onnodige waarschuwing voor varkensvlees.
er staat toch IK ZOU? dat betekent toch dat IK het zelf dus niet doe? en waar staat de onnodige waarschuwing mbt het varkensvlees? IK geef dat niet. wat een ander doet moet hij zelf weten. en ik adviseer ts goed in te lezen zodat deze ZELF een mening kan vormen. maar goed, ik ben al weer weg hoor :blah: :blah: :blah:.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”